mina nya fjärilsciklider...

#1 - 19 augusti 2003 10:52
jag e lite orolig för mina nya fjärilsciklider(en hane o hona) som jag köpte för två dagar sen(2003-08-17). dom e nu i mitt 110l akvarium där har jag palettciklider(en hane o hona), men problemet e fjärilscikliderna har gömt sig i enn grotta och har inte kommit där ifrån, dom kommer inte heller ut för att äta....vad ska jag göra....
#2 - 19 augusti 2003 13:01
de e så att fjärrils ciklider är väldigt känsliga mot flyttar och dom kan ju fortfarande vara chokade.... samma sak hände med mina scalarer dom rörde sig inte på 3 dagar efter att jag hade köpt dem
#3 - 19 augusti 2003 15:04
Vad jag har läst om Fjärilsciklider så är de väldigt skygga, speciellt den först tiden. Och dessutom är de svåra att ha pga av att de är känsliga för dålig vattenkvalité. Men när de har vant sig vid omgivningen så är de inte så skygga. De kommer nog fram ska du se[;)]
#4 - 19 augusti 2003 15:51
Det kan kanske vara att Palleterna och fjärilarna konkurerar av samma område i karet, så har palleterna övertaget? bara en tanke...

Mvh Ola
#5 - 19 augusti 2003 16:32
jag får väll...vänta och se...
#6 - 21 augusti 2003 12:02
d har gått 4 dagar...inget nytt...fortfarande i grottan...
#7 - 21 augusti 2003 12:14
Tja!

om du har möjlighet så testa att flyttta på paletterna och se om fjärilarna kommer fram då...

Lycka till!
#8 - 21 augusti 2003 12:48
Ifall du inte har möjlighet att flytta paletterna så är ett tips att möblera om i karet och täta upp växtligheten så in i hel..te.

Det viktiga är att sikten begränsas så att fiskarna inte ser hela karet åt gången utan att det blir "flera rum".
#9 - 21 augusti 2003 14:37
jag släppte in paletterna och fjärilarna sammtitigt i akvariumet för 5 dagar sen...så båda fick chansen att ta sitt revir...men jag ska köpa lite till växter o sen om d funkar...(jag har ju redan 4st stora växter...hur många behöver jag till?)....

(PS: jag tror mina palleter kommer få yngel...så jag vill inte ta ut dom...)//Ivan
#10 - 21 augusti 2003 14:38
vet inte men det viktigaste är att det finns gott om gömställen.. rötter och stenar föreras framför växter.
#11 - 21 augusti 2003 15:14
vilken växt e bra som gömställe?...eftersom jag har en massa stenar...men jag ska försöka lägga ut bilden på mitt akvarium...idag om jag hinner(annars imorgon)...
#12 - 22 augusti 2003 05:25
Tja!
I din situation är växterna först och främst där som "väggar", inte som gömställen. Men om du planterar växterna tätt så kand de ju givetvis gömma sin inne bland växterna.

Jag skulle välja någon låg växt som ger mer "skydd" vid botten framför en växt med stora blad 20cm ovanför den.

Lycka till!
#13 - 22 augusti 2003 07:18
Att blanda paletter och fjärilar funkade inte för mig. Hade några st av varje i ett 250 liters, men paletterna stressade ihjäl fjärilarna som aldrig fick vara i fred. Mina erfarenheter bara.
#14 - 22 augusti 2003 07:26
Du sa även att dina palletter leker just nu... dåp borde de vara ännu mer revirhävdande jämtemot fjärilarna. Det är kanske därför de inte vågar sig ut..
#15 - 22 augusti 2003 12:51
hur ska jag få ut de om jag ska flytta på fjärilscikliden.....
#16 - 22 augusti 2003 12:55
jag vet inte vad ja ska göra....
#17 - 22 augusti 2003 13:07
varför har du fjärilar med paletter? verkar inte vidare genomtänkt.

lämna tillbaka fjärilarna till butiken så fort du kan.
#18 - 22 augusti 2003 13:18
Svårt att ge något defenitivt råd utan att se hur det ser ut i ditt kar. Vet inte vilka åtgärder du gjort hittills men här är några förslag på vad som kanske kan hjälpa.

- Placera paletternas samt fjärilarnas grottor så långt ifrån varandra som möjligt.

- Se till så att det ca 10-15 cm från respektive grotta finns en "siktbarriär" av stenar, rötter och/eller växter så att fiskarna från sin grotta inte ser mer en en liten bit av karet.

- Försök ha så tät växtlighet som möjligt i de övriga delarna av karet.

- Låt de mindre/svagare cikliderna inta karet först så att dom får "pinka in sitt revir" i lugn och ro och släpp först efter det i de andra cikliderna.

Om det inte fungerar endå så får du nog bestämma dig vilka du vill ha kvar och flytta på de andra.
#19 - 23 augusti 2003 14:19
problemet e jag har en Back to Nature fast limmad på botten glaset(ska se ut som en stor sten(eller liten klippa)) men i den har en liten springa..där har fjärilscikliden gått in och kommer inte ut...så d e omöjligt för mig att ta ut honom och ta honom tillbaka till affären...medans på samma Back to Nature finns d e kruka där mina paletter har lagt ägg...(jag har stora problem (HJÄLP!!!))
#20 - 24 augusti 2003 13:19
HAN KOM UT IDAG EFTER EN HEL VECKA...[:-59]...men han ville inte äta([:-117])..

Annons