Nu är dom här mina nya diskusar. Dom i ett eget kar och får så göra en vecka till. Två av dom är ett lekpar och putsar o putsar på inblåsningsröret.
Så här ser dom ut.
//Inger
gullefjun skrev:Nu blir jag frusterad, vad gör jag för fel?
//Inger
Mats Bryzell skrev:Skall du infoga en bild? Gå till; "hantera bifogade filer" ladda upp bilden och tryck på "skicka svar"!:)
sme_h skrev:Kan vara ett fruktansvärt meck med dessa ibland. Mina käkade inte de första veckorna utan låg vetskrämda, ibland på sida och tryckte. Jag tyckte allt jag såg var tecken på sjukdomar. Både i andning (gälmask trodde jag), svamp (var bara små skador på fjäll) och vit avföring. Har kilovis med medicin hemma och saltade och hade mig till jag inte orkade bry mig mer. Inge hjälpte ju ändå. Efter ett tag när jag slutat försöka var alla plötsligt hur friska som helst. Det var förra sommaren.
Alla överlevde, alla började käka, alla äter som grisar nu och de leker hela tiden. Jag tycker du ska testa att ha ganska varmt (en bit över 30 iaf) och se till att hålla riktigt rent och bara vänta. Historiskt har jag själv aldrig lyckats rädda en sjuk fisk med medicin iaf. De som har kanske inte håller med mig.
ansjo skrev:Jäklar vad snygga de är:D!..bara en massa snyggingar i dina kar numera:p!
ansjo skrev:Jag skulle nog kolla vad du har för nivåer på nitratet i burken, och sedan utgå därifrån. Visst, du har växtlöst, men för att få bort cyanon i längden kan det vara lönt att köra en sväng med kno3 genom PMDD. General Tonic är ingen bra idé då det dödar alla bakterier i karet, såväl goda som dåliga...
Du kan även prova att ha lite mer flås på vattnet i bottenregionen då det ofta är stillastående områden som drabbas av cyano. Kiselalgerna kan en Ancistrus ordna, men då får du sedan problemet att få ut den om du inte vill ha en kaviarätande fisk kvar i karet...:p
gullefjun skrev:Jaha, då sitter man här med dessa manicker...
isolapojken skrev:Får man fråga om du alla dessa manicker köpts separat, eller om det var ett färdigt paket? Går själv i tankar att införskaffa motsvarande nämligen...
ansjo skrev:Kul, och en riktigt snygg pojke du har där:)....!
gullefjun skrev:Jäklar... bebbelycka i apistokaret:):). Mr. Borellii å hans fruga har fått bebbisar -skitkul, att det lyckades! Trodde aldrig det skulle gå med det höga PH som vi har. Hoppas nu bara, att hon lyckas hålla dom tre corysarna borta från dom små grynen - för dom är ju pyttesmå. Fast jag har misstänkt, att hon hade nåt under några cryptosblad.
Försvinner dom åker corysarna i diskuskaret, tillsammans med sina släktingar som går där.
PiaJo skrev:Så kul! Han är riktigt fin :)
PiaJo skrev:Ja, mina bebbar har inte överlevt men det gör inget, jag har fått sett när de vallar runt dem och så och det är jag nöjd med :) skulle de överleva så är det bara ett plus i kanten.
Mitt hjärta ömmar mest för dvärgciklider så förhoppningsvis hittar jag nån härlig sort i Tyskland :)
gullefjun skrev:Hejsan Mats, vad har du hållit hus? Saknar dig här på forumet:)
Vilka snyggingar på bilderna - hanen är ju nästan lika snygg som min:p. Hur länge sedan är det sen du hade dom?
//Inger
gullefjun skrev:Pia: jag hann inte ta några bilder igår kväll, men här kommer några usla suddiga[:o]. Det första från diskuskaret - bladen från dom långa cryptisarna ligger lite hur dom vill. Idag har ännu fler blad smält ner *ogilla*. Fattas en hel del växter till i det karet.
Dom andra två från apistokaret, Jag har tryckt ner dom andra små kryptisarna som du skickade mellan rötterna, så dom syns dåligt. Jag får fota längre fram när dom förhoppningsvis vuxit på sig:p.
gullefjun skrev:Några till!
Mats Bryzell skrev:Fränt - då vet man vad man har framför sig!:p
Anders är för jädra go, alltid hjälpsam och bra!:)
ansjo skrev:Jo, trådarna brukar bli mer som bloggar efter ett tag, men det är faktiskt många som läser men kanske inte har så mycket input, så fortsätt bara skriv:)!
Jag, fräsa ifrån? Nä, inte så länge det handlar om orättvisor och felaktiga beskyllningar så håller jag mig lugn, och det tror jag vare sig du eller Mats skulle göra:D! Den varan är det så många andra som klarar av här i världen;)!
Mats Bryzell skrev:Jahapp - jodåsåatt - visst blir trådarna trista efter ett tag, det vet man hur det är - men jag tycker att du Inger håller uppe ångan fint - här händer det ju grejer, det är annat än man kan säga om min "stug"-tråd - där händer det inte ett skit!
Anders fräser aldrig - alltid hjälpsam och han har en aura av ton, finess och kvalitet - på min ära!:)
solis skrev:Kul med lek och jag gillar dina diskusar, jo jag känner igen dom:)
Hur gick det med alla växter förresten, har du fått alla placerade och klarade alla sig?
gullefjun skrev:Ja, allt är planterat - fick ju från Pia också. Tack snälla ni:). Tyvärr är jag så jäkla dålig på det här med planering, så det ser mest rörigt ut när jag är klar[:(!]. Jag skulle vilja sätta upp en stor bild på "drömkaret" - den skulle vara lika stor som akvariet - sen är det "bara" att plantera och placera ut rötter och stenar precis som på bilden:p.
//Inger
PiaJo skrev:Det också en väg att gå :) jag har bilder på mina favoritkar i huvet när jag inreder mina :p
Samma här, jag testade som sagt en gång med faktiskt bätte resultat än vad jag trodde det skulle bli.....men det var under icke didgitalåldern så några bilder finns givetvis inte:p...Mats Bryzell skrev:Jag gör precis tvärtom - går helt efter skallen... och så blir det som det blir...:p
ansjo skrev:Trevligt, alltid kul med lite nytt till karet:D!
Jadu, om man hade kunnat förklara allt som händer i karen hade nog inte hobbyn varit lika kul som den faktiskt är:p...oavsett vilket var det skönt att skiten försvann:)!
ansjo skrev:Den stora anledningen är tror jag, att du haft is i magen. Att få halvpanik och börja ändra en massa saker samtidigt och rota runt i sanden gör bara saken ofta värre, om man inte har en bra plan eller strategi. Gott jobbat:)!
PiaJo skrev:Jsg skall göra som du Inger, jag skall med ha is i magen fast jag med har en släng av cyano i mitt lilla kar. Då kanske det försvinner för mig med fast utan co2.
gullefjun skrev:Dom här bilderna tog jag för en stund sedan på mina två[:-174][:-174]. Dom var väldigt dåliga i början av sommaren, tillbringade sina dagar flåsande i ett hörn och medicinerades i flera veckor - jag tänkte ge upp ett tag - trodde inte dom skulle klara sig. Nu är dom nyfikna, har tuffat till sig rejält och käkar allt som bjuds - värmer skönt i hjärtat kan jag säga:).
Mats Bryzell skrev:Det värmer skönt att se dina fina discusar också!:)
Mats Bryzell skrev:Eller; gôtt!;):)
gullefjun skrev:hittade inte krumeluren som ska va över o:et - kanske bara ni som har den där nere:D
//Inger
irwin_fletch skrev:Fruktansvärt fina fiskar, både dina diskus och dvärgciklider. Jag blir sååååå sugen på diskus när jag ser dina, men utbudet här i Kalmar är riktigt uselt. Vill inte köpa 4 cm diskus för 400 kr styck.
gullefjun skrev:Jag gillar när någon tittar in in min tråd och säger så snälla ord;).
Personligen skulle jag inte köpa så små diskus som 4cm - sen 400kr i den storleken - är dyrt!! Känner du inte till om det finns någon seriös odlare i närheten? Annars kan du väl kanske beställa via någon Zoobutik:).
//Inger
irwin_fletch skrev:Förtjänar man snälla ord ska man få det;)
Jag har hört mig för men inte hittat någon odlare i trakterna. Butikerna tar in från imazo, men jag vet inte vilken kvalite dessa har? När jag frågat har de kunnat beställa fisk i 5-6 cm klassen. Jag vill ha större, även om jag vet att det kostar en del då.
gullefjun skrev:Tänk ändå vad jag gillar dessa dvärgciklider och deras beteende:). Jag har ju Ap. Borellii 1+2. Bägge honorna har nu ägg, den ena i en kokosnöt å den andra i en hålighet i en rot. Har inte sett skymten av dom bägge på fem dagar - men nyss när jag matade med räkmix kom dom fram och käkade - sedan med blixtens hastighet åter tillbaka till sina "hålor". Hannen blir bortkörd av bägge - så han tillbringar sin tid i mitten av karet - ser lite snopen ut faktskt:d.
Jag skulle vilja ha en art till av någon dvärgciklid, men tycker karet är för litet - trots 240L. Honorna har fixat sina revir i varsin kortsida av karet - trots en hel del andra revir (i mitt tycke i alla fall) av rötter m.m. Troligen vill dom bilda revir så långt ifrån varandra som det bara går! Får se hur det går med bebbar den här gången - corysarna har jag flyttat, men en ancistrus finns kvar!!!
375-literskar kanske....
Några bilder av den ena honan - snabb ut, snabb in igen i sin "håla":)
Mats Bryzell skrev:Tänk senare, Inger, om du kan få se när borellihonorna snor yngel av varandra. Det är en rätt kul syn!:)
Mats Bryzell skrev:Snart drar dom fram varsin yngelsvärm och då blir det skönt åka av mellan honorna! Fasen vad mysigt att du har det framför dig - det är ju så fränt att kolla på!:)
gullefjun skrev:Det är redan "åka av" mellan honorna. Så fort dom får syn på varandra blir det lite "fight". Mr.Borelli ser ut som om han inte vet vilket "ben" han ska stå på:p. Det är jäkligt kul att studera dom:).
//Inger
gullefjun skrev:Det är redan "åka av" mellan honorna. Så fort dom får syn på varandra blir det lite "fight". Mr.Borelli ser ut som om han inte vet vilket "ben" han ska stå på:p. Det är jäkligt kul att studera dom:).
//Inger
PiaJo skrev:Har du ingen helkarsbild så man får se karet nu när du börjat få till lite mer växter och Co2?
gullefjun skrev:Stänger den här tråden nu...finns ingen lust längre.
ansjo skrev:Hur går det med din co2, Inger? Har du märkt någon skillnad på växtligheten och utseendet på växterna:)?
ansjo skrev:Kanske några A.helena skulle vara till hjälp:)? Gott annars att det börjat växa på, snart kan du gå på lite svårare växter med:)...
solis skrev:Hoppas det inte kom från mig:( men det är ingen omöjlighet.
Hur ser dina snäckor ut?
gullefjun skrev:Haha, jag vet inte varifrån dom kommer Solis. Det är sånt man får räkna med - spelar ingen roll vart man har köpt växterna:), så du skall absolut inte känna dig skyldig på något vis:).
Jag tror det är två sorter av dom små otygen - den ena ser ut som en skiva "rulltårta" i olika storlekar och har inget skal. Den andra ser ut som en "vanlig" snigel med grått skal. Jag kan absolut inget om snäckor!
//Inger
solis skrev:Tack det var skönt att höra:) är du säker på att den inte har skal den som ser ut som en rulltårta, jag brukar säga kanelbulle men det låter som en sån, Den gråa är den stor för det låter nästan som en äppelsnäcka.
Du skulle inte kunna ta kort bara för skoj skull och lite lärdom såklart:)
solis skrev:Jo visst måste den ha skal för att vara snäcka, du skrev att den inte hade något skal i ditt inlägg därför blev jag konfundersam;)
Jag brukar använda javamossa för att bli av dom, dom dras dit och när där är en massa så tar jag upp mossan och lägger i en burk med lite kallare vatten så ramlar dom av där, kanske kan du göra en fälla en petflaska och lägg i lite mat och se om dom kryper in där, ibland kan det kanske funka med att lägga i en håv med en bit mat som dom kryper in i.
Om dom grå är äppelsnäckor så äter inte dom på växterna, om du plockar upp en av varje så kanske du kan fota dom någon annanstans än i karet på bordet kanske?
PiaJo skrev:Inger, det är väl snart dags för lite bilder eller... ;):D
ansjo skrev:Mycket rötter, Cryptocoryne som kommer upp i prången mellan dessa, Vallisneria baktill, kanske någon svärdsplanta och lite andra kul växter i inte för många sorter är inte fel.
Sedan diskusen som går mellan växterna och rötterna medans ett redigt fett stim med Corydoras ligger på botten under...det känns inte helt fel:D!
PiaJo skrev:Åh, det där låter inte helt fel....rena rama drömmen.
:D
Rötter kan man inte ha för mycket av, jag gillar smårötter som man kan bygga lite med eller bara lägga lite i sanden/gruset så att det sticker upp lite lagom, det finns så mycket man kan göra med rötter:p
Köper nästan alltid rötter så fort jag kommer in i en akvarieaffär..bra-att-ha-grej
Mats Bryzell skrev:Fina bilder, Inger! Vilka discusar var det som hade "lagt av" (eller tagit en paus)? Några av dom på bilderna?
Tänkte på dina borelli; när hanen har lekt av flera honor - så käkar inte honorna upp varandras yngel, utan snor över yngel från en annan honas kull till sin egen och utvidgar på så sätt antalet yngel hos sog själv. Riktigt kul att kolla på!:)
gullefjun skrev:Nej, inte dom på bilderna - utan det maffiga PG-paret - det här på bilden. Aha, du menade så ang. honorna[:o]. Kan ju vara en hungrig ancistrus, som gillar borelliyngel.
gullefjun skrev:Sen förra söndagen har den ena Borelliihonan varit osynlig i sin grotta (kokosnöt). Nu på morgonen kom hon fram med ett gäng minibebbar, oj va dom är små! Det är hennes andra kull:). Det finns bara två kvar från förra kullen - dom är väl runt en centimeter.
Den andra honan är jag lite orolig för. Från ena dagen till den andra, har hon fått en knöl under buken - hon är lite loj också. Jag ska försöka ta en bild sedan.
Lägger in den här bilden så länge på Zoya & Zamba som har lite morronmys
:)
gullefjun skrev:Här är bilder på knölen som den ena Borelliihonan har fått. Ser inte kul ut:(. Någon som har en aning om vad det kan vara?
//Inger
Mats Bryzell skrev:Halloj Inger!
Nej, det där ser inte kul ut - och man ser att tösen "kryper" lite i sin kroppshållning också. Man ser inte så jättetydligt på bilderna - men, är det en knöl som sitter direkt i anal/äggläggningsöppningen eller är det straxt bakom, i "köttet" så att säga?
gullefjun skrev:Den sitter liksom på "kanten" - en bit utanför själva analöppningen. Tänk, att du ser allt - rätt som du säger, att hon "kryper ihop lite. Sen simmar hon även en aning lodrätt - om du förstår vad jag menar. Själva knölen är gul - svårt att se riktigt om den liksom sitter utanpå - eller om den sitter "inuti" - så att det är själva huden som har töjts ut, av en knöl som sitter innanför buken. Kan inte vara lätt att fatta när jag försöker att förklara[:o].
gullefjun skrev:"Någon annan" hittade inte hit:D. Men till glädje för mig, så var knölen helt veck i morse:confused:. Vad sjutton var detta - kanske en "finne" som mognat! Man slutar aldrig, att förvånas över det som kan hända med ens akvarieinvånare - skönt, hon är som vanligt igen - till MR. Borelliis stora förtjusning:p.
//Inger
gullefjun skrev:Undra när man kan se vilka kön det är på dom här tre? Mats eller Anders, om ni läser det här - har ni en aning om, när man kan börja ana någon färg på dom? Knubbiga å fina är dom i alla fall. Dom kanske snart fastnar på bild;).
//Inger
Mats Bryzell skrev:Åh, det är svårt att svara på. När jag forslade Apistoyngel, eller rätare sagt ungfiskar, till zooaffären förr i tiden då jag hade 960-baljan, så började man väl skönja färger och i viss mån kön efter några månader, runt 3-5 kanske. Jag tror du kan se färger på dom i den åldern ungefär. Men, jag måste erkänna att jag egentligen inte tänkte så mycket på detta. Nu var det inga borelli utan viejita mestadels och några andra sorter.
Det vore kul att löpande se bilder på ynglen - som jag brukar säga; alltid kul med bilder och filmer i trådarna!:)
Men det var väl själva fasen också - discusarna kassa igen?
PiaJo skrev:Hur gick det, gjorde du en makeover?
gullefjun skrev:Ja, men inte riktigt nöjd - så inga bilder idag:D. Har varit på lydnadstävling (hund...inte sambo, fast det skulle behövas:p) hela dagen. Längtade hem till datorn å zoopet emellanåt för att se nya bilder på ditt 105 för lite inspiration...så var är bilderna Pia:). Sen lite bilder skulle vara kul- på din MR. Borellii - för att kolla, om han är lika snygg som min:D.
//Inger
Mats Bryzell skrev:Tjusigt par. De här röda är jädrans duktiga på att fixa sina yngel (i alla fall vad jag märkt då jag haft denna variant) så det kan ju vara läge på att fixa någon flat, avlång rotbit och sätta där värmaren sitter nu - och placera värmaren lite mer gömt i karet... tills nästa gång då...:)
irwin_fletch skrev:Roligt med lek Inger. Fina fiskar är det också. Vad är det för fel på det andra paret och vad använder du för medicin till dem?
gullefjun skrev:Jaha, då sitter man här och känner sig lite uppgiven och inser, att växtkar med diskus och Inger - inte passar så bra ihop:(. Det som är positivt i det här karet, är att växterna som jag just nu har - växer så det knakar. Men, jag har även fått världens algsoppa:(. Har kollat på ALGER ID - dom jag känner igen, och vad jag tror finns på mina växter är: trådalger, green beard alger (som sitter på så gott som på alla växter), något grönt som håller till på ytan, något lite lockigt, alger börjar även komma på gruset - sen har det också börja dyka upp lite BBA (får jag in dom i karet är det nog lika bra att börja om på nytt)!
Så just nu känner jag som så - jag säljer mina diskusar, slänger alla växter, ur med allt grus - och börjar om med något, som inte behöver annat än "normal temp" å inte fodrar en massa mat:confused::(.
//Inger
Mats Bryzell skrev:Aaah, förstår att du tappar sugen - det är alltid trist när det blir sådär motigt!
Jag vill bara gaska upp dig en smula med mitt inlägg och få dig att känna att det säkerligen snart fixar sig...
Tyvärr kan jag, som total topp-amatör, inte ge några konstruktiva tips om hur du skall få bukt med algerna - men skulle du kanske låta karet "vara ifred" en tid framåt... kanske låta karet få vila sig lite och låta det gå in sig på ett naturligt sätt?
gullefjun skrev:Vet i sjutton vad man ska göra:confused:. Mmm - jag som topparnas- toppamatör! Men det går väl inte bara låta karet "vara" med CO2 och PMDD...eller?
//Inger
Mats Bryzell skrev:Jag la ut en liten "krok" där... Jag vet ju att du göder med pmdd och co2 - och jag dissar inte detta på något vis alls - jag skall gå loss med ett växtkar och CO2 inom kort, så jag är snart där själv.
Men, jag är ju liksom inte rädd för att frångå "regler" och har märkt att det ofta är så att karen blir väldigt harmoniska när man inte gör något alls med dom under vissa perioder - alltså; inte göder och faktiskt inte byter vatten på någon månad eller så heller. Det verkar till och med vara så att karen trivs alldeles särskilt bra när man t.ex. reser bort någon vecka eller två - så kommer man hem och är lite orolig för att allt skall vara skit - men istället så har "de där jädra svåra cikliderna" lekt och går med en svärm yngel - de där envisa algerna har reducerats o.s.v. Det jag menar är; att ibland tycks det som att ju mer man försöker ordna och ställa tillrätta - desto mer bekymmer blir det. Är du med på vad jag menar?
Det här är funderingar från en som inte har koll på vattenparametrar överhuvudtaget - eller bryr sig speciellt mycket om detta. Bara en observation om vad som sker i mina egna kar. Hur skulle det vara om du, för all del, fortsätter med CO2 - men låter bli annan addering gödningsmässigt? Kanske byta vatten varannan vecka en period i stället - helt enkelt låta karet vara ifred?
Det är lite så mina tankar går - kanske går de att applicera på ditt kar?
Mitt 540 - som inte har en alg så långt ögat når, eller cyano eller nåt annat man inte vill ha (i och för sig med enkla växter och ledspot-belysning) har jag endast bytt vatten månadsvis den senaste tiden/året. Detta beror på att det är många lekar i karet och jag vill helt enkelt inte störa fiskarna - och de tycks inte ha några bekymmer med att vattnet inte byts slaviskt en gång i veckan. Eheimfiltret har jag inte rört sedan starten.
Det här är alltså ingen rekommendation, utan bara lite idéer du kanske kan fundera på och möjligtvis testa!
gullefjun skrev:Kommer du ihåg när du sa åt mig Mats, att låsa in bakteriekulturer å vattenberedningsmedel...dom står fortfarande inlåsta;). Så jag tänker lyssna på dig nu också. Jag ÄR en sån där "som vill ordna och ställa till rätta" - men det blir ingen ordning ändå[:o]. Skönt att det finns två "gamla rävar" som orkar läsa min tråd å svara:). Nu ska jag bli lite "slarvig"!!
I 225-liters apistokaret, finns inga alger - kanske några prickar på anubiasen. Växterna (kommer inte på namnet just nu), som Anders skickade till mig skjuter t.o.m. sidoskott - dom trivs inte alls i det andra karet - även cryptisarna växer. Fast okey då - där har jag faktiskt varit lite "slarvig", eftersom det går yngel där;). Såå, det karet ligger på plus:).
//Inger
Mats Bryzell skrev:Ja, "slarvig" fast med kontroll och tålamod - ungefär så!:)
Det finns ett gammalt talesätt - som jag skrivit på forumet ett antal gånger förr; "Man måste kunna reglerna för att bryta dom".
Jag läser en del trådar här, och det är många som har problem med sina kar trots mycket intrikata "lösningar", och jag tror att det i många fall handlar om att man överbeskyddar sina kar och fiskar. Detta är mycket vanligt i början av "karriären" och kan ibland vara till mer besvär än nytta.
Jag har full respekt för de akvarister som mäter, donar och har 100% koll på sina grejer. Jag är full av beundran över hur man orkar hålla på på det viset. Vissa inriktningar kräver mer skötsel och styvare kontroller - och jag menar absolut inte att man skall förbise eller vara ignorant angående sitt/sina kar och fiskar, utan att i många fall försöka ha en lite lugnare attityd gentemot vad som faktiskt händer i burken.
Svårt ämne detta och väldigt lätt att missförstå - men jag är säker på att du hajar vad jag menar!:)
ansjo skrev:Jag håller med Mats helt och hållet, och låt karet "vila" sig i form. Jag skulle även prova att dra ner ljustiden ett par timmar, plus att dra ner på gödningen till en mininivå om du inte ser några näringsbrister. Ser du en förbättring på läget kan man utgå därifrån vad nästa drag bör bli...
Co2:n kan du låta vara som den är:).
ansjo skrev:Att släcka ljuset ser jag personligen inget negativt i så länga man kör med ett "normalt" kar, däremot har jag lite funderingar med ett high-techakvarium med co2 osv.
Drar man på med belysningen och gödning genom co2 kl 07 startar fotosyntesen upp. Det tar en stund innan den kommer igång, och det ser man ganska bra på kvällen när det börjar bubbla från växterna och vattnet är ganska bra syresatt.
Släcker man då ljuset efter 4 timmar avstannar processen till en viss del, och när karet tänds igen så får allt börja om från början igen.µKanske inte helt från början, men det känns lite som en halvt avstannande process, och kanske kan det ha en negativ inverkan på alger och tillväxten i karet?
Jag har tyvärr inget bättre svar än så, och med de uppgifterna du gett skulle jag först testa att ändra ljustiden till 9 timmar sammanhängande tid, och kanske även dra ner på gödningen som i tidigare inlägg:).
Som du vet så är det heller inget resultat som syns på 10 dagar, så det gäller att ha lite is i magen:).
PiaJo skrev:Bara så du vet så är du inte ensam Inger...jag har fått en släng av trådalger i mitt stora kar :( men jag tar till mig tipsen här och försöker lära mig nåt på kuppen :p
ansjo skrev:Jodå, men den timpengen blir inte att leka med:D....
gullefjun skrev:Vi får ta vad det kostar...Mats går inte att lita på - eftersom han säger, att han är urdålig på den här typen av frågor. Fast när han kommer att köra igång sitt växtkar med CO2 kommer allt förmodligen att fungera klockrent:).
//Inger
Mats Bryzell skrev:Rätt och riktigt! Jag är helkass på gödning, co2 och såna grejer - för jag har absolut ingen erfarenhet!
Jag vill köra igång ett co2-kar därför att jag kollade in Anders kar irl - och det såg så enormt fint och läckert ut.
Jag kommer att göra så att jag nollställer mig helt och hållet inför co2-tekniken, lär mig denna, hur det fungerar och sedan vad som krävs av mig för att hålla allt i jämn trim. Man kan alltså säga att jag kommer att försöka lära mig att med minsta möjliga mån "labba" med apparaterna, förutom det som manuellt måste skötas om.
Inte en enda sekund innan jag har kläm på detta kommer jag att börja fundera på vad för fiskar o.s.v. som skall gå i karet. Inreda karet och sakta men säkert se till att de initiala växter som skall vara grogrund kommer införskaffas gör jag givetvis i en tidig fas av karets upstart.
Om karet inte fungerar "klockrent" så gäller det att analysera vad som orsakar att det inte fungerar klockrent. Man kan alltså säga att det handlar om att inte bota ett symptom utan istället gå till botten med varför symptomet uppstått. Om det nu blir alger av någon form, kanske detta ingår i vissa faser av karets cykling.
Jag skall ge ett exempel; jag fick en ljusgrön trådliknande alg i mitt 60-Dennerle-kar. Denna spred sig precis överallt i karet, och jag lät den sitta kvar. Jag snackade med Anders (som vi ju vet kan detta - åtminstone 100% bättre än jag) och frågade vad det var för alg. Jag tror det var (fan, kolla jag har redan glömt av det) någon typ av skäggalg - och fick veta att den lätt uppstår i nystartade kar och att den faktiskt går bort av sig själv efter någon tid - någon månad eller så. Visst, jag gjorde nada - lät saken bero och algen försvann.
Hade jag nu börjat joxa med vattenparametrarna så kanske saken hade förvärrats!?!
Åter igen; jag säger inte att detta sätt att angripa ett problem är det rätta eller det enda rätta, utan att man i de flesta fall kan få bukt med problem genom att bromsa in sin egen oro och lust att genast "gå in" i karets kemi och artficiellt styra och ställa med denna. Detta handlar inte heller alltid om just "alger", utan mer allmänt om akvariet i sin helhet!
gullefjun skrev:Mats...tror jag börjar "känna" dig lite vid det här laget - eftersom jag läser alla dina inlägg:). Du - liksom Anders, är lungna och sansade pojkar som alltid analyserar saker å ting - i stället för att rusa iväg och ska "bota" vad det nu är som ska botas. Förmodligern blir det väl så, när man hållit på i många år med saker man kan och är intresserad av - man lär sig under resans gång. Sen när ni två slår era kloka huvuden ihop...så löser ni "problemen"
Mitt tänk, när det uppstår promblem i karen - blir att tankarna rusar iväg - man vet sjutton inte vad man ska börja rota i[:o]. Det blir så när man är osäker. När det gäller hundarna och deras träning - känner jag inte alls så.
Går något snett i t.e.x. i ett lydnadsmoment jag håller på att lära min hund - så klurar jag ut vad som är fel. För det mesta handlar det om, att jag inte har kunnat förmedla till min hund - vad det är som jag vill att den ska göra. En jämförelse bara - men här håller jag på med något som varit mitt intresse i trettio år - så där känner jag mig ganska så trygg...fast det kan blir fel där också:D.
ansjo skrev:Det brukar drabba de flesta karen vid nystart eller någon större drastisk förändring med obalans som följd. Dessa alger samt kiselalger gillar jag mest, för de brukar försvinna ganska fort av sig själv:p....
ansjo skrev:Jodå, på rätt ställe och i önskad mängd kan alger vara riktigt dekorativt, men går de utanför ramarna på vad man själv tycker är önskvärt brukar det inte bli lika kul:p...
Nu har jag fått en hel del Cladophora i en av Dennerleburkarna, snyggt till en viss gräns men nackdelen är att de kan vara jäkligt svåra att bli av med. Det är samma alg som mossbollar är av, och det är en sak att tänka på om man vill ha dessa bollar i karet..de sprider sig.
ansjo skrev:Jodå, på rätt ställe och i önskad mängd kan alger vara riktigt dekorativt, men går de utanför ramarna på vad man själv tycker är önskvärt brukar det inte bli lika kul:p...
Nu har jag fått en hel del Cladophora i en av Dennerleburkarna, snyggt till en viss gräns men nackdelen är att de kan vara jäkligt svåra att bli av med. Det är samma alg som mossbollar är av, och det är en sak att tänka på om man vill ha dessa bollar i karet..de sprider sig.
irwin_fletch skrev:Ge inte upp Inger! En motgång gör en starkare efteråt. Man måste gå på lite minor då och då för att utvecklas.
När det gäller växter, pmdd, CO2 och belysning så är det som en dans på sytrådstunn lina (innan allt satt sig). Även de rutinerade inom det får alger (som de oftast väntar ut). Jag har testat och märkte att det inte passade mig. Därför har jag tagit ett kliv tillbaka och kör endast med pmdd och lite enklare växter.
Den största boven tycker jag är belysningen och belysningstiden. I mitt nuvarande kar startade jag upp med 6,5 h per dag och har ökat långsamt. Tålamod är nog bästa tipset precis som de rutinerade herrarna redan skrivit...;)
Gillar verkligen bubbel från växter osv men det går att ha ett fint växtakvarium utan att behöva jobba för mycket. Jag vill inte kalla mitt kar för ett växtkar men jag har mycket växter som alla växer och frodas.
Antar att jag vill säga att du inte ska ge upp. Det vänder......;)
Mats Bryzell skrev:Jag har kvar de mossbollar vi köpte förra året i tyskland, du vet de där lite mindre - de ligger helt och hållet som då de var nya, varken sprider sig eller "växer"... Hur ser det ut när en mossboll sprider sig?
gullefjun skrev:Tack Pia:). Hur går det med dina nya?
//Inger
Mats Bryzell skrev:Jättefina bilder på dina fina A. borelli, Inger! Härligt att se!:)
gullefjun skrev::):) Tack Mats!
//Inger
ansjo skrev:Du kan nog lugna dig lite, du har ganska mycket av de goda bakterierna i karet som kommer att hjälpa till att hålla karet igång. Jag skulle inte se karet på något annat sätt än vad du gjorde igår kväll när du gick och kramade kudden:).
Vad som är viktigt i nuläget är att du har cirkualtion på vattnet i karet, och setupen i pumpen låter helt ok i nuläget.
Vad hade hänt med ditt filter?
ansjo skrev:Ska du inte byta vatten för att det är vattenbytardag idag så hade jag personligen inte gjort det, såvida inte fiskarna ser ut att må dåligt...:)
Då är det inte mycket lönt att ni kommer hit och äter middag om frugan lagar thaimat:p...hemlagad chili con carne har jag bara testat en gång, och det var mumma det, mycket bättre än de vanliga halvfabrikaten man köper i kryddhyllan...gullefjun skrev:Nyss ätit middag med dotter och hennes sambo, som jag gillar väldigt mycket;). Det serverades hemlagad Chili con carne.
Min sambo: starkt det här[V]. Min dotter: men mamma - vad har du kryddat med:eek:. Dotterns sambo: gillar när det är starkt Inger[:-64]. Svar på dotterns fråga: krossade tomater med chili, cayennepeppar och vitpeppar[:o][:o].
//Inger
ansjo skrev:Då är det inte mycket lönt att ni kommer hit och äter middag om frugan lagar thaimat:p...hemlagad chili con carne har jag bara testat en gång, och det var mumma det, mycket bättre än de vanliga halvfabrikaten man köper i kryddhyllan...
Akvarieentusiasten skrev:Jag tycker det ser jättefint ut, gillar speciellt växterna i den vänstra delen (kan inte namnen på dem). De högre med blad som liknar lagerblad och den mörkgrönare framför blev favoriter :) Tycker du gör ett fint jobb!
Vilken komplimang! Bra jobbat Inger! :)drlavey skrev:Jag vill bara säga att de bilderna i början på dina Discus var det som fick mig att bestämma mig för att karet jag får om 2-3 veckor blir det discus i =)
Akvarieentusiasten skrev:Vilken komplimang! Bra jobbat Inger! :)
gullefjun skrev:Jag skriver lite jag - fast mest bara repriser...igen:D.
Red/melonparet håller på - jag vet inte med vad - mest hela eftermiddagen... honan/hannen har putsat en rot, som jag satt dit i stället för värmaren. Honan är där och ska lägga rom, men hanen är på henne hela tiden och kör bort henne - har inte sett det beteendet förrut, ja sådär håller dom på:confused: Dom här två, är väldigt orutinerade - så jag antar att det är därför.
Algblommningen i diskuskaret fortsätter som förrut, tror nästan att där finns alla alger som går att få:( - fast det har tillkommit mer BBA, nu på bakgrunden. Vill inte ha dessa[:(!].
Visst ja...alla dessa skrotsnäckor jag hade - fixade jag och helenorna:). Är det någon som vill ha dessa snäckätande snäckor - finns dom att plocka gratis hos mig...många har dom blivit:D. Ännu ett gäng Borelliibebbar snart...igen!
gullefjun skrev:Jag skriver lite jag - fast mest bara repriser...igen:D.
Red/melonparet håller på - jag vet inte med vad - mest hela eftermiddagen... honan/hannen har putsat en rot, som jag satt dit i stället för värmaren. Honan är där och ska lägga rom, men hanen är på henne hela tiden och kör bort henne - har inte sett det beteendet förrut, ja sådär håller dom på:confused: Dom här två, är väldigt orutinerade - så jag antar att det är därför.
Algblommningen i diskuskaret fortsätter som förrut, tror nästan att där finns alla alger som går att få:( - fast det har tillkommit mer BBA, nu på bakgrunden. Vill inte ha dessa[:(!].
Visst ja...alla dessa skrotsnäckor jag hade - fixade jag och helenorna:). Är det någon som vill ha dessa snäckätande snäckor - finns dom att plocka gratis hos mig...många har dom blivit:D. Ännu ett gäng Borelliibebbar snart...igen!
Mats Bryzell skrev:Kommer du ihåg de vita discusarna som jag hade ett tag, som Karro fick? De betedde sig på det sätt du beskriver; att honan gärna ville putsa och förbereda lek men hanen körde bort henne. Detta beteende inträffade när jag hade flyttat dom från det stora karet, till kuben - innan de skulle till Karro. De fick sin "lekrot" med sig men under en period gjorde dom precis som dina. Det släppte dock efter ett tag.
Jag tror att detta kan bero att dina discusar faktiskt har en ny pinne, istället för doppvämaren, som de ville leka på förut. Att det helt enkelt är lite nytt för dom och att de inte riktigt har en hundraprocentig balans mellan sig just nu!
källebacken skrev:Oooh vilka fina bilder och fiskar, vilken jättefin färg som clementiner...;)
gullefjun skrev:Ja, så kan det nog vara. Just nu håller dom på att snirkla runt den där roten - mest honan som putsar - sen simmar hon därifrån. Hannen är där och puttar på henne då å då. Dom här två är så himla fina - har aldrig varit sjuka, äter allt som serveras - så dom är så fina i hullet:).
Fina bilder på dom vita Mats - skulle vara kul att se lite nya bilder på dina juniordiskusar också:).
//Inger
ansjo skrev:Jag skulle inte minskat ner på antalet växter, men däremot planterat dem mer i en klump baktill, och på så sätt få mer fritt utrymme:). En 8-10 stänglar i varje knippe brukar vara lagom, men det förutsätter att du inte har ett 2 cm tjockt gruslager;)...
gullefjun skrev:Jodå Pia - jag förstår vad du menar. Jag hade rötter - innan den här växtsoppan, men plockade bort dom när jag startade med CO2. Ville ha växter överallt då , så jag inte skulle få en algbomb - men den kom ändå:(. Ska jag vara riktigt ärlig, så fick jag inte till det snyggt med rötterna.
Det blir liksom alltid tomt upptill (inte bara i min skalle:p) i karet. Det skulle nog vara lättare att inreda, om höjden på karet skulle vara 50 i stället för 60 cm på höjden. Jag får se hur det blir - för tillfället mal det i skallen, att börja om från ruta ett! Njuter av apistokaret i stället - som jag konstigt nog för att vara mig är väldigt nöjd med:).
//Inger
gullefjun skrev:Hur gör man, när man citerar flera inlägg samtidigt:confused:[:o]. Förstår, att jag ska klicka på "multi-citera detta inlägg", men se då...
//Inger
PiaJo skrev:Det där ser ut som en bra start, det inga problem detta ;):)
Jag hade gjort som så att jag hade röjt undan växterna i mitten av karet och så hade jag byggt en rothög där. Börja med att lägg de stora rötterna i botten och har du sågade ändar så kan du antingen vända dessa in mot bakgrunden, köra ner dem lite i gruset..stapla inte de stora rötterna ordagrant på varanndra utan lägg dessa lite "slarvigt" med de kan ju gå lite omlott på varandra också, hoppas att du förstår vad jag menar..sen fortsätter att lägga de tunnare rötterna ovanpå lite "slarvigt" utan att de trillar.
Nu kan du börja göra grupper med växterna eller så kör du lite wild´n crazy och planterar lite här och där, gör det som känns bäst.
Sen är det bästa att alltid vara på jakt efter rötter i djuraffärer som man kan komplettera/förändra med :)
Fråga bara Ansjo och Mats vad jag höll på med i tyskland...jag var nog i varenda en rotlåda som fanns att uppbringa i alla affärerna och vi var i många.. [:o]:) så nu har jag ett litet lager :p
ansjo skrev:Och jag som nästan bara har mopanirötter då jag gillar dessa skarpt. Att de även färgar vattnet brunt gör inte saken sämre:)!
källebacken skrev:Dom stora var skitsnygga tycker jag....:)
gullefjun skrev:Hur gör man, när man citerar flera inlägg samtidigt:confused:[:o]. Förstår, att jag ska klicka på "multi-citera detta inlägg", men se då...
Nu får vi se om jah fattat rätt Mats:p
//Inger
//Inger
gullefjun skrev:Förstår vad du menar Pia - men frågan är, hur mycket törs/kan jag röra om...alla alger du vet:(.
//Inger
gullefjun skrev:Kanske får börja gilla dom jag med - att dom färgar vattnet brunt, ligger på plussidan:D
Du håller med Anders du;)