Underbar video, ska du sälja av ynglena sen? Åh vad sugen jag blir.
Kan du skriva lite mer hur du gör när du odlar? Hur håller du bettorna? honorna i ett kar och hanen i ett annat tills det är dags för lek?
Allt du orkar att skriva vill jag gärna veta :)
Inte så speciellt svåra att odla.
Håller dom alltid åtskilda tills det är dags för lek.
Matar upp honan ett par veckor så hon blir rommstinn.
Placerar akvarierna intill varandra så att fiskarna kan se varandra några dar.
Alternativt kan honan släppas in till hannen i en liten halvfull glasburk som kan flyta runt under ytan i karet.
Har alltid lite flytväxter eller långa slingerväxter i karet som hannen kan förankra boet i, och som ynglena sen kan smyga runt i.
När hannen har byggt ett skumbo och honan visar att hon är redo för lek genom att "vicka" med kroppen framför hannen, och han i sin tur spänner ut sina fenor för att locka honan till boet, så är det dags att sammanföra dom.
Många honor får också ränder på tvären när dom är lekmogna, men kan vara svårt att se hos vissa färgvarianter.
Måste finnas gömställen i akvariet då hannens uppvaktningar av honan kan vara ganska våldsamma innan hon känner sej redo för själva parningen.
Brukar ta mellan 1-3 dar innan själva leken sker.
Leken varar ca 1,5 -3 timmar.
Efter leken måste honan plockas upp annars kan hon bli hårt jagad och även ihjälbiten av hannen!
Så det är viktigt att man håller ständig uppsikt över fiskarna under den här tiden!
Om dom inte har lekt efter några dar, så ta upp honan och separera dom några dar till och försök igen!
Under leken så hjälps paret åt att plocka upp rommkornen och lägga upp dom i boet, honan som tar längre tid att "vakna upp" efter en "omkramning" tar alltid dom ägg som sjunkit längst ned och ligger på botten medan hannen hinner ta en del innan dom hunnit sjunka så långt!
Om dom har lekt ser man ofta en vit rommklump i mitten av skumboet, som hannen då och då går och "puffar" runt i med nosen, kollar man noga så kan man se att han ibland tar upp några rommkorn i munnen och "tuggar" på och sen lägger tillbaka i boet igen.
Romm och yngel som faller ur plockar han upp och lägger tillbaka i boet!
Boet brukar också byggas på rejält efter leken och repareras ständigt av hannen, ibland kan han bygga ett nytt bo på ett annat ställe och flytta romm eller yngel dit.
Dom kläcks efter ett dygn och andra dygnet kan man se svansar som hänger ner under boet eller ibland yngel som faller ner och oftast blir upphämtade av hannen!
Efter ca 1 vecka så börjar ynglen att simma runt under ytan och sprids sen runt i akvariet, då har hannen gjort sitt och kan tas upp.
När ynglena blivit frisimmande så kan man mata dom med smått levande foder som infusorier.
Sen kan man ge dom nykläckt artemia, och senare prova med vattenloppor eller små mygglarver.
Vid 2 cm brukar jag även vänja dom vid att ta torrfoder i form av micro pellets (Hikari) och vid 3 cm kan dom få stora mygglarver och Artemia (levande eller frusen).
Vid ca 2-3 cm kan man börja urskilja könen, och vid över 3 cm efter ca 3-4 månader, är det dags att skilja ut hannarna, har man många som växt upp tillsammans så kan man ha dom ihopa ganska länge utan att dom biter varandra allt för mycket!
Normalt brukar jag sen sälja till affärerna när yngeln är ca 4 cm och ca 5 månader.
Lekakvarierna jag använder är på ca 35 liter, ganska låga och långsmala, ibland har jag även använt mindre plastakvarier på ca 5 liter, men vattnet blir lättare smutsigt då med sjukdomar som Oodinium som följd, kräver också oftare vatten byten.
Har inget filter eller lufttillförsel, förrän efter ca 2-3 veckor då ynglena är bättre simmare, brukar även släppa i lite snäckor efter att ynglena är frisimmande för att hålla rent och äta upp foderrester.
Börjar normalt inte med första vatten byten förrän efter ca 2-3 veckor, sen brukar det bli ca varannan vecka hälften av vattnet, beror på hur många yngel.
Konditionerar även vattnet med "Indiska Mandelträd" blad, eller "Bai Hoo Kwang" som dom heter på thailändska och som används dels för att mjukgöra vattnet och sänka Ph, men även funkar som ett allmänt antibiotika och förhindrar sjukdomar, speciellt bra mot "Sammetssjukan" Oodinium, som lätt drabbar kampfiskyngel!
Plockar bladen själv i Thailand, träden växer vanligt längs stränderna och jag använder nedfallna blad som legat och torkat i solen.
Smula ett blad i en hink med vatten, och vattnet färgas snabbt bärnstensbrunt, sen häller jag i en kopp av det i akvariet efter ett vatten byte så att det blir svagt gulbrunt.
Finns numera även att köpa i vissa akvarieaffärer i Sverige.
Ynglena delas upp efter storlek och flyttas till större akvarier allteftersom dom växer.
Har akvarier i storlekarna 50, 100 och 200 liters.
:D
Thaifighter