Mina Otocinclusar dör

#1 - 3 januari 2006 20:11
Hej,

Jag fiskade här för en tid sedan om tips på någon rolig algätare som ersättning för mina två ancistrusar och en bulldogmal. Otocinclus verkade ett bra tips och jag inhandlade 4 stycken. Detta har inte funkat så bra, en försvann direkt (kan ha blivit scalar-mat) och sedan har två till dött (en efter cirka 2 veckor och en efter ytterligare cirka 3).

Nån som har nåt tips? Skall jag bara köpa nya och hoppas på bättre lycka? Nåt fel i miljön tycker jag dock det luktar. Fiskar brukar inte dö för mig (OK, platys var inte långlivade, men ingen kardinaltetra eller scalar har dött än > 2 år) Kan dom ha svultit ihjäl? Jag stoppar i en eller två maltabletter varje kväll, men jag har aldrig sett nån äta av den. Alger äter dom, men inte lika effektivt som malarna jag sålde.

Nån som har nåt tips på vad som kan vara fel? Jag tar oxå gärna emot nya tips på nån snygg/rolig algätare.

/Lars
#2 - 4 januari 2006 00:28
De svälter antagligen ihjäl, ja. Otocinclusar gör ofta(st) det. Antagligen äter dina andra fiskar dessutom upp maltabletterna.

Om du vill hålla ottona vid liv, får du nog ge dem grönsaker (som inte de andra fiskarna äter upp för dem) eftersom de normalt sett inte rör maten förrän den varit i vattnet i flera timmer - ett dygn, och om den övriga fisken äter maten blir det inget kvar åt ottona. Prova t.ex. en bit zucchini, eller en bit brysselkål.

Och alger räcker sällan om man inte har ett stort växtakvarium.
#3 - 4 januari 2006 11:26
Hm, tack. Grönsaker alltså. Inga malpiller. Skall man kasta i ett helt brysselkålshuvud (kommer att flyta omkring) eller skall man skala i några blad?
#4 - 4 januari 2006 11:28
[quote=Lars_P]Hm, tack. Grönsaker alltså. Inga malpiller. Skall man kasta i ett helt brysselkålshuvud (kommer att flyta omkring) eller skall man skala i några blad?[/quote]

Förväll det lite så sjunker det lättare. Jag brukar dela det på mitten och trycka ner det lite i sanden.
#5 - 9 januari 2006 11:35
Nu har jag provat med både kokt och rå brysselkål. Dom två stackare som jag har kvar verkar totalt ointresserade. Alger är det numera gott om... Fler tips?
#6 - 9 januari 2006 13:36
[quote=Lars_P]Nu har jag provat med både kokt och rå brysselkål. Dom två stackare som jag har kvar verkar totalt ointresserade. Alger är det numera gott om... Fler tips?[/quote]

Mitt gäng är helt galna i JBL´s gröna fodertabletter. Gillar äver squash och sötpotatis men fodertabletterna är klar favorit. Mina Ottosar har skapat sig ett favorithörn i karet där de nästan alltid är och det är där jag matar dem också.
#7 - 9 januari 2006 13:57
Jag beklagar förlusten!

Det kan vara så att de svälter och jag tycker definitivt att du ska försöka med zucchini och andra förvälda grönsaker som du har blivit tipsad om. Du kan även testa lite olika vegetabiliska fodersorter.

Men det behöver inte nödvändigtvis vara svält som dödar dem. Otocinclus är väldigt känsliga fiskar. Särskilt under de första veckorna i ett nytt akvarium. Det kan även hända att de redan mådde dåligt i akvariebutiken efter fångst och transport. Otocinclus måste äta hela tiden för att hålla igång magen. Om de är utan mat för länge (under resan) kan de få problem. Jag har även läst om folk utan skrupler som använder cianyd för att lättare fånga in fiskar. I så fall kan fiskarnas inre organ vara allvarligt skadade och de dör av det efter några veckor.

Jag tog hem ett litet stim på 6 otocinclus en gång, men aldrig mer! De verkade trivas och bodde faktiskt hos mig i några månader, men sen hände nånting och på 3 veckor dog 5 av dem :(

Har du funderat på algätande sötvattensräkor?
#8 - 9 januari 2006 14:49
Jag har 3 st otocinklusar och dom har jag haft nu i ett par månader. Dom verkar må jättebra! :)

Men i början var jag orolig att dom skulle svälta ihjäl eftersom jag inte hade så mycket alger i mitt nystartade akvarium.

Dom var inte intresserade av algtabletterna först utan det dom först ville ha var brysselkål. Gissa om jag blev glad första gången jag såg en ottos på brysselkålen! :p Det tog ett tag (någon vecka tror jag).

Nu äter dom både algtabletter och ärtor. Och alger! De håller helt rent på alger.

Vet inte vad det var för fel på dina ottosar, dom kan tydligen vara lite känsliga... Hoppas du lyckas bättre med dom nästa gång, om du nu skaffar nya. Jag tycker dom är hur charmiga (och duktiga!) som helst! [:)]
#9 - 9 januari 2006 15:14
zucchini

Alla malar jag har är som galna i zucchini/sqvash. ta en bit på 3-4 cm skala den bara, trä den sedan på en sked så den sjunker om du misslyckas med det vet jag inte va det är för fel
/bobbyfuller
#10 - 13 januari 2006 16:22
[quote=batski]
Jag har även läst om folk utan skrupler som använder cianyd för att lättare fånga in fiskar. I så fall kan fiskarnas inre organ vara allvarligt skadade och de dör av det efter några veckor.
[/quote]

Cianyd? I akvarierna? Varför?? Förklara gärna, har aldrig hört talas om det, men det låter som en grej man inte ska göra... :confused:
#11 - 13 januari 2006 16:57
[QUOTE=Whizzer]Cianyd? I akvarierna? Varför?? Förklara gärna, har aldrig hört talas om det, men det låter som en grej man inte ska göra... :confused:[/QUOTE]

Nej inte i akvarierna. Cianyd anvands ibland av oseriösa människor när de ska fånga in fiskar i naturen. Det används just för att det förgiftar fiskarna så de inte kan fly och är lätta att fånga in. Har både läst om det om hört det av en akvariebutiksinnehavare som beklagade sig över såna oseriösa människor.

Annons