Mina Pansarmalar dör!! Hjälp!

#1 - 10 augusti 2006 16:52
Dom dör en efter en och jag kan inte förstå varför. Inga fel på vattenvärdena. :(

Det jag har börjat misstänka är att någon annan fisk ger sig på dom nattetid, för på senare tid har jag märkt att pansarmalarna mest ligger och gömmer sig bakom stenar. :mad: Dom kanske är vettskrämda?:(

Vilken av följande fisk kan möjligtvis ge sig på pansarmalarna?
- Black Ghost (30cm)
- Elefantfisk (men det tror jag knappast)
- Brasiliansk jordätare (ca 10cm)
- Fjäderfens Synodontis (eurupteus)(fullvuxen)
- Gibbiceps (leopardpleco ca 15cm)
- Stanniolbarber (7cm)
- Silverhajar (10-38cm)

Jag har mina gissningar men vill gärna veta vad ni tycker! :confused:

Det enda alternativet om det är en annan fisk är att göra sig av med denna i fråga? eller?:confused:
#2 - 10 augusti 2006 16:59
Har hört i en djuraffär att pansarmalar är giftiga så fisken som åt den/dom mår nog inte så bra
#3 - 10 augusti 2006 17:04
Men dom är ju inte direkt uppätna, utan bara ögonen. Har ju så hård pansar att den skyldiga inte kommer igenom (kanske)
#4 - 11 augusti 2006 14:16
Min första tanke är, kommer det ner mat till dom? så du ser att dom äter
#5 - 11 augusti 2006 19:14
Oooo ja dom äter massor. Både flingor, räkmix och röda mygg.... Så det tror jag inte är problemet.

Nu har ingen (peppar peppar) dött på några dagar, kan ju hoppas att det var nått övergående och att de inte fortsätter dö. Men det är ju irriterande att inte veta varför.

Synodontisen som jag misstänker är/var boven verkar inte vara efter pansarmalarna på dagtid iallafall. Så jag vet inte. suck....
#6 - 12 augusti 2006 08:43
Men gud vad jobbigt! Min tanke var också om de äter ordentligt? Men vad skrev du? Är ögonen borta? Uh!
Jag skulle nog offra lite av min sömn och försöka stanna uppe vid något tillfälle och se vem som är boven! Du har ingen kamera annars? Så kan du filma mobbarna?
#7 - 12 augusti 2006 08:51
Kollade närmare nu att du har en black ghost.
Det kan vara boven i dramat. Jag kom på min på natten av en slump.
Gick upp för att dricka och så fick jag för mig att titta in i akvariet.
Han var på mina corydoras. Dock så dog han efter en flytt så inget mer ofog i det karet.
#8 - 12 augusti 2006 16:01
ScalaraMen gud vad jobbigt! Min tanke var också om de äter ordentligt? Men vad skrev du? Är ögonen borta? Uh!
Jag skulle nog offra lite av min sömn och försöka stanna uppe vid något tillfälle och se vem som är boven! Du har ingen kamera annars? Så kan du filma mobbarna?
Ja, ögonen är väl det enda som går att äta på en stenhård pansarmal och fenorna.

TenkareKollade närmare nu att du har en black ghost.
Han var på mina corydoras. Dock så dog han efter en flytt så inget mer ofog i det karet.

Jasså det tror du... då får jag hålla ett extra öga på honom... hm.. tack för tipset.
#9 - 12 augusti 2006 16:18
[quote=Azeah]ScalaraMen gud vad jobbigt! Min tanke var också om de äter ordentligt? Men vad skrev du? Är ögonen borta? Uh!
Ja, ögonen är väl det enda som går att äta på en stenhård pansarmal och fenorna.

TenkareKollade närmare nu att du har en black ghost.

Jasså det tror du... då får jag hålla ett extra öga på honom... hm.. tack för tipset.[/quote]

Ett annat tips! Om du tar "Svara med citat", så får du automatiskt upp det som den du vill citera skrivit, så slipper du sitta och skriva själv. :) Vill du bara ta en del av en text ifrån någon annan så tar du bort övrig text men ser till att "quote" står kvar före och efter texten du vill citera i ditt inlägg!
#10 - 12 augusti 2006 16:23
Angående att pansarmalars ögon och fenor är det enda ätbara, så vet jag det! Jag skrev bara uhh, för jag tyckte synd om dig. Jag har egna Pansarmalar och skulle inte vilja se de gullisarna bli av med sina ögon. Fy, hoppas det är din Black Ghost som är boven så att du kan lösa detta?

Annons