Mina pansarmalar lekte!!!

#1 - 11 januari 2008 20:43
Hej

Jag blev så paff idag när jag såg att mina pansarmalar har lagt ca 120 ägg på åtta olika platser, bla glaset och på en skiffersten.

vad skall jag göra? Ta bort fiskarna eller ha dem kvar i akvariet? kan de äta upp sina romkorn?

Vad göder man upp dem på? artemia? de gillar ju inte salt.

När dem är frisimmande, simmar de uppe på nytan eller simmar de på botten? eller mittemellan? (fågel fisk eller mittemellan)

H.
#2 - 11 januari 2008 20:59
Jag säger grattis!
Jag vet ej hur corys är som föräldrar men malar(hanen) brukar sköta det bra,största problemt är många gånger andra fiskar. som stör.Det är viktigt at hålla rent då yngel i allmänhet är känsliga.Hos mina malyngel göra jag ofta men små vattenbyten.

Thomas
#3 - 11 januari 2008 23:13
Dem här två går ensamma nu, då jag plockat bort övriga.

Sköter corydoras om sina ägg/yngel?

eller skall jag plocka bort dessa också

H.
#4 - 12 januari 2008 00:13
Pansarmalar sköter inte om sina ägg eller yngel - och kan i värsta fall äta upp dem. Så det är säkrast att plocka bort föräldrarna också.
Ibland behövs antimögelmedel (metylenblått) för att inte rommen ska förstöras. I så fall måste du vara noga med att antimögelmedlet är borta när rommen kläcks (efter 4-5 dygn).
Min erfarenhet är att äppelsnäckor är kanonbra att ha i yngelakvariet, både för att äta upp obefruktade ägg och för att hålla rent på bottnen.
Mikromask är idealisk första mat till ynglen när gulesäcken försvunnit (det tar 2-4 dygn). Nykläckt artemia är också bra.
Dessutom är det superviktigt med vattenbyten - gärna varje dag.
#5 - 12 januari 2008 13:30
OK, Tack! skall plocka bort malarna så länge.

Vart får du tag i detta "metylenblått", jag har frågat på apoteket en gng men dem hittade inget som hette så, jag visste dock inte heller exakt hur det stavas

Har provat äppelsnäckor i ett kar med 230nyckläckta skalar yngel, dem blev alla uppäten på natten. Dem kommer inte ner bland mina romkorn eller yngel nu längre.

Jag kommer prova att kläcka artemia, sen har jag nyss köpt skalade artemia och det skall bli spännande att testa.

kommer ynglen att simma på botten eller vid ytan när de är frisimmande?

H.
#6 - 12 januari 2008 16:06
* Apoteket har tydligen slutat sälja metylenblått. Du bör kunna hitta antimögelmedel i en akvarieaffär - men snart börjar det bli för sent att använda sånt.
* Mina äppelsnäckor har aldrig rört befruktad rom, än mindre yngel. Säker på att det inte var föräldrarna som var framme?
* Corydorasyngel håller sig på bottnen. Därför är det viktigt att den är ren och bakteriefri. Jag misslyckades gång på gång med Corydoras sp. "peru green stripe" - tills jag stoppade ner ett par äppelsnäckor som städare.
* Om du söker i forumet kommer du att hitta en massa bra tips på hur man lyckas med Corydorasodling.
#7 - 13 januari 2008 07:39
* Mina äppelsnäckor har aldrig rört befruktad rom, än mindre yngel. Säker på att det inte var föräldrarna som var framme?

javisst! föräldrarna var borttagen och snäckorna plockade jag dit bara föratt hålla rent, men jag tog bort dem varje natt då jag misstänkte att dem kan vara nattaktiva, men så en kväll glömde jag bort dem, och vipps var det inga yngel kvar alls. trist.

H.
#8 - 17 januari 2008 08:16
romkornen möglade bort, men dem var befruktade för det rörde sig innuti dem. men mögelsporerna förökade sig tillslut över alla.

Nu vill jag höra vad ni använder för medel mot mögel, och är det ngn som fått tag på metylenblått fr apoteket.

H.
#9 - 22 januari 2008 12:47
Jippiii, nu är det lek igen.

Jag såg dem leka denna gng, tidigt på morgonen. Fascinerande!

just nu cirka 60 ägg.

Jag har införskaffat mycopur denna gng så det åker i om en stund och fiskarna får sitta av tiden en stund i ett annat kar i väntan på kläckning.

ngn som har tips på detta?

H
#10 - 22 januari 2008 16:40
Jag har odlat en del corydoras sterbai här hemma och då har jag tagit ägg och lagt i yngelburk i ytan och där det har varit cirkulation på vattnet + att det har varit andra malar som varit kläckta där i redan och det har funkat att dra upp yngel på detta sättet utan att något ägg möglat.
#11 - 23 januari 2008 08:30
Drd, du har alltså lagt äggen i ett yngelkar med "hål" i sidorna och botten, en sån här fyrkantig flytande sak om jag förstår rätt.

Simmar ynglena ut ur den sedan och klarar sig bland de större och bland föräldrarna sedan också?
#12 - 23 januari 2008 16:52
Nä! dem möglar igen, redan mögel på romen bara 30 timmar efter läggning, trist. trodde att medlet skulle hjälpa.

Behöver tips till nästa gng.
#13 - 23 januari 2008 17:59
Lägg rommen i en födkasse av finmaskig nylon, placera den framför ett filterutblås eller placera en syresten under så att rommen kan röra på sig. Mindre risk att rommen möglar då.
#14 - 23 januari 2008 19:58
akino skrev:
Drd, du har alltså lagt äggen i ett yngelkar med "hål" i sidorna och botten, en sån här fyrkantig flytande sak om jag förstår rätt.

Simmar ynglena ut ur den sedan och klarar sig bland de större och bland föräldrarna sedan också?

Har haft äggen/yngel i en sån avlång fyrkantig plastburk som flyter i ytan men mina har sugproppar och så har dom springor på kortsidorna så det kan cirkulera vatten ;)
Dom har jag haft ett luftdrivet skumpatronfilter till som droppar vatten i ytan så det blir lite rörelse i burken och det har funkat kanon till alla malyngel ännu.
Corydoras,hypancistrus och vanlig ancistrus och även sturisom aureum.
#15 - 24 januari 2008 12:56
Ok, jag skall testa att ta reda på romen nästa gng. och lägga dem så att det är hyfsat bra vattenrörelse omkring dem.

får se om dem leker om 10-14dagar igen.

H.

Annons