Mina platy äter upp maten för de andra..

#1 - 30 mars 2004 15:19
Följer det här rådet om att man ska mata sparsamt vid nystartat akvarium. Har tolv platy, och 12 klardinaltetror+ en mal

Men vid matning är det bara platy som tar för sig. Tetrorn verkar också hungriga och försöker snappa åt sig mat så gott det går, men mina platyfiskar är så glupska att tetrorna inte får en chans, de blir undanknuffade. Malen äter överhuvudtaget inte när det är tänt.

Har börjat släppa ner en fodertablett till tetrorna men så fort flingfodret är slut som platyna äter av (och det går fort!!) knuffas tetrorna undan och platyfiskarna äter upp fodertabletten också.

Matar jag för lite eftersom de är så glupska? Jag vill ju inte svälta fiskarna... och som det ser ut nu så får tetrorn inte mkt mat.
Samtidigt vill jag inte ösa i för mycket eftersom det inte är bra för akvariet.
Jag har ju ingen referens för vad som är lite eller mycket mat..Hur mkt är "sparsamt"?
TACKSAM FÖR LITE RÅD..
#2 - 30 mars 2004 17:47
Prova mata i olika hörn. Vad är det för mal? Du kan prova att slänga ner grönsaker till den, typ gurka, squash, ärtor eller dylikt, eller att mata på natten (när det är släkt).
#3 - 30 mars 2004 18:00
Det är svårt att svälta fiskarna om man matar lite grann, de dör inte för dig, det kan jag nästan lova.. testa att mata med tex. röda mygg 2-3 gånger i veckan så får nog dina kardinaler vad dom behöver.

Annons