albino_myra skrev:Snälla hjälp mig! De enda fiskarna i mitt akvarium som ens har en liten chans att få in en praktbotia i munnen är min ena scalar och MÖJLIGTVIS en av mina gulbarber. Men min scalar (den större av dem) är ca 7 cm hög, och jag förstår inte hur han i sådana fall kan ha fått in två praktbotior på 4½ cm styck i munnen.. Kan de ha hoppat ut??
albino_myra skrev:Men kan de ha hoppat ut då?? Är verkligen orolig, då dessa fiskar blev mina favoriter, och nu har jag inte sett skymten av dem på flera dagar. Och jag menar, mitt akvarium är ju inte så stort, har inte så mycket gömställen, har kollat redan alla platser, men de finns ingenstans! :(
Olivin skrev:Dom kan lätt följa med upp i rötter som man plockar ut, alltså dom stannar gömda även om man rör på gömstället deras. Eftersom dom är nattaktiva så kan det vara lättare att få syn på dom tidigt på morgonen med hjälp av ficklampa innan belysningen i rummet eller i akvariet tänts. Gäller f.ö. många malar och andra arter också.
Ju större stim desto mindre skygga blir dom.
albino_myra skrev:Här är en bild på tornet, har lagt en röd ring runt pelaren som de båda botiorna hade klämt in sig i. Pelaren är max 1 cm i diameter, och botiorna är nästan 5 cm styck. :(
http://www.zoonen.com/res/user/955196/galleri/1329888/tornet_orig_SE.jpg