Mina Pt. Altum Honey Blue

#1 - 17 juli 2010 12:24
Tänkte bara vis mina nya altum. bra glad över dom. nu kommer ju inte jag gå utanför dörren på hela semestern. ha!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 juli 2010 12:30
Himla snygga skalarer med praktfulla fenor - men det är väl en scalare-variant och inte en altum-variant, eller?
#3 - 17 juli 2010 12:36
det ska vara en altum variant enligt micke på DM. o de har alla karaktärsdrag av altum. " underbett",jacket i pannan, högre än vanliga scalarer osv...fast du kanske vet bättre?:confused:

jag tycker de ser annorlunda ut än vanliga scalarer iaf
#4 - 17 juli 2010 12:38
Sorry Hannes, men Kjell har rätt.
Det är en "vanlig" skalarvariant som blir lite mer blåskimrande som vuxen och ingen Altum. Att den kallas Altum är ett rent försäljningstrix för att hotta upp både försäljning och eftertraktandet. Men i vilket fall som helst är det en snygg skalar som du kan vara glad över.
En annan fördel med, är att den är lättare att få lek på än den äkta Altumen;).
#5 - 17 juli 2010 12:40
hannesc skrev:
det ska vara en altum variant enligt micke på DM. o de har alla karaktärsdrag av altum. " underbett",jacket i pannan, högre än vanliga scalarer osv...fast du kanske vet bättre?:confused:

jag tycker de ser annorlunda ut än vanliga scalarer iaf

Det är samma med tex Redback, de ser precis ut som Altum men är en "vanlig" sort och ingen äkta Altum...
#6 - 17 juli 2010 12:48
en bild: vad tror du?
#7 - 17 juli 2010 12:50
meh! okej? vafasen jag har ju gett bra med pengar för dom! vad borde man ge för dom då? nu blev jag en smula besviken här...( fast kommer nog fortsatta kalla dom för altum ändå .haha!)
#8 - 17 juli 2010 12:55
Fy fy faaaaaaaaaaan! Jävla otur!!!
men å andra sidan, vad förväntar man sig när man köper fisk på DM.
#9 - 17 juli 2010 12:58
jag förväntar mig att de har rätt. iaf på Jkpgs DM. menmen...jag är ändå nöjd med dom för de är vansinnigt vackra! men jag ska nog ta o diskutera priset med dom. för man är ju inte sugen på att ge 400:- st för dom om det inte är "äkta altum"
#10 - 17 juli 2010 12:58
Priset är nog ganska hyffsat ändå, skulle du hitta äkta Altum i den storleken som är friska ligger de på minst det dubbla, Redback ligger även den lite högre om du skulle hitta några i Sverige, runt 5-600/st.
Så jag tycker fortfarande att du ska vara glad för fisken du köpt:D!

Altum blue honey kommer troligen från Tjeckien där de är duktiga på att odla fisk, och har numera bättre kvalité på fisken som säljs. Annat var det för några år sedan, då det var mycket skräp som kom därifrån med hormonodlade fiskar och många av dessa var riktigt usla.
#11 - 17 juli 2010 13:01
Nubi skrev:
Fy fy faaaaaaaaaaan! Jävla otur!!!

men å andra sidan, vad förväntar man sig när man köper fisk på DM.

Det är nog grossisten du ska ge dig på, affärerna är ofta inte så insatta i de olika arterna och köper hem fisk efter listor de får från grossisterna. Lite som att köpa grisen i säcken;).
Men det är sådant här som visar att det ofta är namnet som säljer lite extra, skulle de hetat "Blå skalar" och kosta 400:-, hur många hade köpt då;)?
#12 - 17 juli 2010 13:05
okej. a bra då vet jag. nu när man tänker efter lite så kan det ju faktiskt vara lite skönt att de inte är äkta altum. läste runt lite nu o de kan ju vara riktigt svåra. ( vissta jag ju iof innan) men dessa är nog lite tåligare o växer bättre o som du sa ansjo så kan man kanske få lek på dom också. det är ju en ovanlig scalare-typ ändå så. ( man vill ju vara lite exklusiv ;) )

o de är ju alla dagar i veckan snyggare än vanliga 45 kronors scalarer.
jag är riktigt nöjd med dom för de är verkligen den gyllene pusselbiten till kuben som jag letat o längtat efter väldigt länge.

men du säger att priset är okej då asså?
#13 - 17 juli 2010 13:06
ansjo skrev:
Det är nog grossisten du ska ge dig på, affärerna är ofta inte så insatta i de olika arterna och köper hem fisk efter listor de får från grossisterna. Lite som att köpa grisen i säcken;).

Men det är sådant här som visar att det ofta är namnet som säljer lite extra, skulle de hetat "Blå skalar" och kosta 400:-, hur många hade köpt då;)?

mm precis. ska nog ner till DM idag tänkte jag så då kan jag byta ett par ord med dom. haha.

som min marknadsförings-lärare sa: "är man ärlig tjänar man inga pengar!"

haha!
#14 - 17 juli 2010 13:09
hannesc skrev:

men du säger att priset är okej då asså?

Jepp, absolut:).
Kanske du skulle investera i ett par till, så du har en grupp på 5-6 st när de är vuxna. Det försvinner för det mesta någon på vägen tyvärr, och nu när de finns att få tag i så...:)
#15 - 17 juli 2010 13:13
aa det kanske får bli så. pengar är problemet bara...hmm....de är 6 st nu
#16 - 17 juli 2010 13:24
Det jag har fått lära mig av min fiskguru (ansjo) är att man aldrig kan vara 100 på att fiskar som säljs i affärer verkligen är det som står på lappen.
Man tar kort på fisken, eller skriver ner namnet på fisken, skickar till Ansjo och frågar "är detta verkligen en (och så ett flashigt latinsk namn). Man får ett ja eller Nej från Ansjo Och så går man tillbaka dagen därpå eller veckan därpå och inhandlar fisken :) (Om det är ett ja) .....Slipper man köpa fel fisk och slänga pengar i sjön.

Trotts att fiskarna inte var de du ville ha så är de ialf kanonsnygga!
#17 - 17 juli 2010 13:31
ansjo skrev:

Den delen har jag Aldrig förstått mig på. HUR kan man inte ha koll på fiskar man köper, beställer, som kommer och inte heller listan m fiskarna. Har man fiskaffär borde det finnas lite liite intresse för vilka fiskar man säljer...eller?

Ja menar när Grossisten skickar fiskar till afären borde väl en lista med alla fiskar följa med.....eller?

Ansjo Ansjo, jag skulle aldrig köpa blå scalarer för 400kr. ;) ingen scalarmänniska :P
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 17 juli 2010 16:26
Handelsnamn är inget annat än just handelsnamn. Så vill man vara någorlunda säker så skall man enbart gå efter det vetenskapliga namnet.

Just denna art har jag internationellt sett haft handelsnamnet altum, sannolikt för att den som odlade fram dom tyckte att det var ett säljande handelsnamn. I just detta fall är det väl också rätt uppenbart att det inte rör sig om altum eftersom de dels är svindyra VF och dels är extremt svåra att odla så sådana förekommer inte alls i handeln.

meh! okej? vafasen jag har ju gett bra med pengar för dom! vad borde man ge för dom då? nu blev jag en smula besviken här...( fast kommer nog fortsatta kalla dom för altum ändå .haha!)

Och det tycker du är seriöst då;)
#19 - 17 juli 2010 16:32
som jag skrevi min kub-tråd så var jag nere på DM nyss o de hade Blå Scalar oskså. o de var inte alls som mina. de var som vanliga scalarer fast blåa.

o mina är ju bra mycket mer liknade altum. så jag är nöjd på det sättet. de hade fått in VF Altum med nu. runt 600:- st. o skittråkiga. haha!

i vilket fall så är jag nöjd med mina.

dessa verkar ju vara framodlade för att likna altum så kan man kanske inte kalla det för "falsk altum" eller nått sånt? för de är verkligen olik den " vanliga" 45 kronors varaianten.

o ne kjell. kommer nog inte kalla de för altum utan honey blue is¨åfall.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 17 juli 2010 16:41
hannesc skrev:
dessa verkar ju vara framodlade för att likna altum så kan man kanske inte kalla det för "falsk altum" eller nått sånt? för de är verkligen olik den " vanliga" 45 kronors varaianten.

o ne kjell. kommer nog inte kalla de för altum utan honey blue is¨åfall.

Tycker också du skall kalla dom för Blue Honey skalar - undvik helt altum i namnet eftersom det ju är helt klart som så att även om det är uppenbart att det inte är en altum så missförstås det.

Tycker man att en "art" är snygg så talar ju utseendet för den även om namnet inte är så säljande och jag tyckte som sagt att dina var riktigt snygga (tänker då speciellt på fenorna och de distinkta banden)
#21 - 17 juli 2010 16:57
tack! ja jag är ju vrålkär i dom just därför. otroligt majestätiska!

annan fråga: lämpligt foder? röda mygglarver..funkar det bra?
#22 - 17 juli 2010 17:04
Skulle nog personligen hellre köra på tex artemia och räkmix än röda mygg. Skulle de vara lite kinkiga på att få igång ätandet på så är det inte fel med röda mygg, annars är det inte ett höjdarkäk....
#23 - 17 juli 2010 17:07
tänkte göra egen räkmix ( när jag får tummen ur en viss röv o kommer ihåg att köpa ingridenserna)

de äter rätt bra nu tycker jag.. är fasen nästan tjocka o runda nu. så ätandet funkar. iaf med krill o granulat
#24 - 17 juli 2010 17:11
Gott, då är det bara att fortsätta på den inslagna vägen och sedan dra ur tummen:p....
#25 - 17 juli 2010 17:19
...sitter rätt djupt....[:-106]
#26 - 17 juli 2010 22:31
hannesc skrev:
...sitter rätt djupt....[:-106]

BAHAHAHAHAH!!!! Ursäkta att jag skrattar men det där sista var SÅÅÅÅ kul:)
Vems röv är det??

Tråkigt på oäktingarna, men som ansjo sa.
Dom är ju fantastiskt snygga (en är taggad som mej;))
Dessutom är chansen på lek avsevärt högre på dessa.
#27 - 18 juli 2010 07:37
Åh, så fina! trist bara att de inte var exakt vad du hade tänkt dig, men de var ju finare än de du egentligen ville ha så! Bara att vara nöjd o glad!!
#28 - 10 oktober 2010 18:27
Jag är ledsen men de kostar 100 kr hos Åleds Akvarium:) odlade storlek M :)
#29 - 10 oktober 2010 19:46
jo men åled är åled. :P inte konstigt att de kostar så där. men det ska tilläggas att jag fortfarande inte betalat mina än. men jag typ jobbar av dom. är ju nere på DM o grejjar o står i när jag får tid över så vi gör lite av en egen deal där.
Bilagor:
#30 - 10 oktober 2010 20:38
jaha :P .. fick för mig att du redan hade betalat 400!!!! hahaha ... hur nöjd är du med de? Jag har själv haft min scalarehane i fyra år och de har lekt flera gånger ... fick frisimmande yngel men hade ingenstans att lägga de så de blev uppätna :-/ ... de leker nu igen ...

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2757100

Kolla in min profil om du vill ;)
#31 - 10 oktober 2010 20:57
jo priset är 400. o ja jag är nöjd med det. tycker de är de är värda det priset.

a jag väntar ju på lek nu. tänkte bygga en lek-kub så fort jag fått ett stablit lekpar.
#32 - 10 oktober 2010 20:59
de var inte s¨höga dina scalarer? mina har riiiktigt långa fenor nu.
#33 - 11 oktober 2010 05:56
tycker det finns drag av spestnosar i dom, dels den blå färgen, dels fläcken på ryggen, kanske inkorsade spetsnosgener i sig ?

hur som haver, snygga iaf.

.
#34 - 11 oktober 2010 06:25
vems? mina eller aquas? jag tycker verkligen inte mina är spetsnosa. väldigt korta i kroppen o uppåtgående mun.
#35 - 11 oktober 2010 06:32
hannesc skrev:
vems? mina eller aquas? jag tycker verkligen inte mina är spetsnosa. väldigt korta i kroppen o uppåtgående mun.

dina, och nej, de är inga spetsnosar som så, men jag tycker mig se ett drag av spetsnos i dom, dels den blå färgen,
dels en där fläcken de har strax nedanför ryggfenan, som jag sa, de kanske kanske kanske har en eller två gener
från spetsnosen isig som ger det blå och fläcken.

vad har de för färg på ögonen ??

.
#36 - 11 oktober 2010 06:33
aha. a det vet jag inget om:P

hmm tror de är lite röda. kommer inte ihåg.
#37 - 11 oktober 2010 07:24
Är Altum och scalarer helt olika arter? Jag var under uppfattningen att Altum bara var orginalskalarer eller hur man nu ska säga, dvs vildfångade...

(förlåt att jag är lite offtopic :))
#38 - 11 oktober 2010 08:06
de är två olika som jag fattat det.
Pt.scalare och
Pt. altum
#39 - 11 oktober 2010 08:11
Narien skrev:
Är Altum och scalarer helt olika arter? Jag var under uppfattningen att Altum bara var orginalskalarer eller hur man nu ska säga, dvs vildfångade...

(förlåt att jag är lite offtopic :))

nope, det finns flera "arter" av scalarer, allmänt vedertaget brukar man säga att det finns tre huvudgrupper.

den vanlige
spetsnosen
altum

under den vanlige så brukar man speca upp diverse underarter, ex peruaner, red backs, etc etc,

även under altumen så brukar man väl ange den riktiga altumen som skall då komma från orinico (stavning).

men det är mååååånga som tycker annorlunda, ex tycker en del forskare att det finns minst 8 arter.

helt klart är att altumen är extremt svår att odla, resten är hyfsat enkla att odla, alla de roliga färger man
ser i affären, är odlade från den vanlige.

.
#40 - 11 oktober 2010 08:12
hannesc skrev:
de är två olika som jag fattat det.

Pt.scalare och

Pt. altum

+ Pt. Leopoldi (dvs spetsnosen)

.
#41 - 11 oktober 2010 08:26
a precis kensa. glömde den :P haha
#42 - 11 oktober 2010 08:30
okej, tack så mycket :)
#43 - 11 oktober 2010 08:44
sedan kan man ju börja undra vart denne gynnaren skulle tillhöra........

(Skamlöst snott bilden från ett inlägg av Kaj.P i denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142106&page=2 )

.
#44 - 11 oktober 2010 08:51
a kom ihåg den tråden. ja den är lite speciel den där du
:P
haha men så är ju naturen!
#45 - 25 oktober 2012 16:20
Hmm, den här tråden är lite gammal, har för mig att du har en nyare tråd med bilder på dina Blue Honey, Hannes? Men hur som helst... Har nog svaret på vad Blue Honey är för nå´t :) Köpte idag 6 små sådana... Och han som lämnade in dem, hade även lämnat in ett halvt dussin vita scalarer, som var kullsyskon med de andra. Han i butiken visade då sina små platinascalarer, och pengen trillade ner hos båda... Blue Honey är förmodligen framodlad genom att man parat vanlig scalare (Peru kanske, med tanke på utseendet), med platinascalare. Platinan har den egenheten att den, i rätt ljus, har väldigt blå fenor. Åtminstone fattade jag det som att det var Blue Honey, han hade skrivit blå scalare på lappen, men han verkar inte vara mycket för flådiga handelsnamn.

Jag gav för övrigt 49:- styck för dem, ungefär samma pris som jag gett för Red Back i samma butik.
#46 - 26 oktober 2012 08:43
det finns blå scalare med. o det är inte honey blue. jag gav ca 400 för mina. för blå scalare är däremot 49:- helt okej pris
#47 - 26 oktober 2012 14:24
Ok, jag nämnde Blue Honey, och han sa inte att det inte var det. Men det kanske är den som Nol kallar Amazon blå då... Får fråga vad odlaren sa att de hette.
#48 - 26 oktober 2012 21:29
Så här ser mina ut i alla fall, små än så länge.
#49 - 25 mars 2013 16:16
film på äggläggning

" target="_blank">
#50 - 25 mars 2013 16:28
Vilken härlig film - å vad bra med egen "matlåda":):D.

//Inger

Annons