mina silverhajar har lekt

#1 - 21 juli 2007 18:46
mina silverhajar leker just nu nu går dom i ett 440 med skalarer och malar det är massa rötter i karet och ingen vidare stark crikulation och vatnet är lite grumligt pga rötterna så dom gillar väll lite grumligare vatten.

senare i höst ska jag flytta dom till ett eget 180 l kar och jag ska inte ha så stark cirkulation och en del rötter pricis som dom har det nu ungefär
befruktar hannen ägen när dom ligegr på marken eller när dom simmar vid varan ? jag tor inte dom kommer och äta upp äggen men vad tror ni? det kommer ju inte och vara några andra fiskar i karet så jag tror att dom får vara kvar och hur stor chans är det attt ynglen överlever? vad ska jag mata dom med? jag får bara hoppas att dom lekar i 180 l det är ju dubbelt så kort på bredden men vi får hoppas på det bästa
#2 - 21 juli 2007 19:24
seriöst!. Silverhajar :7, är inte de svåra att få och leka??. du måste lägga upp en bild på äggen!!
#3 - 21 juli 2007 19:50
åhh. haft såna i flera år, har minsann inte haft någon kärlek mellan mina silverhajar *AVIS*
#4 - 22 juli 2007 07:54
jag ska försöka få någon bild på äggen vatnet är väldigt grumligt för jag andvänder karet och ha rötter i under sommaren men jag märker att dom är väldigt förtjusta i och simma fram och tilbaka i karet det är ju 220 långt så dom har ju rät långt akvarium och simma i, jag vet några som har fått sina silverhajar till lek men då så har tydligen andra fiskar ätit upp rommen men jag ska ha dom 2 själva i 180 l eller det stora 440 så inga fiskar kan äta upp rommen
Bilagor:
#5 - 22 juli 2007 19:43
Jag trodde att det knappt förekommit naturlig lek i akvarie på silverhajar, trodde man bara lyckats med konstbefruktning. Men grattis ifall du nu lyckats! :) Har du förresten sett äggen än?
#6 - 22 juli 2007 20:12
Silverhaj är aldrig odlad i akvarium, så det är definitivt en stor grej om du lyckats.
Får väl tyvärr säga att jag tror snarare att du ser ett slagsmål - silverhajar slåss, särskilt vid matdags.
#7 - 23 juli 2007 23:56
alcar skrev:
mina silverhajar leker just nu nu går dom i ett 440 med skalarer och malar det är massa rötter i karet och ingen vidare stark crikulation och vatnet är lite grumligt pga rötterna så dom gillar väll lite grumligare vatten.

senare i höst ska jag flytta dom till ett eget 180 l kar och jag ska inte ha så stark cirkulation och en del rötter pricis som dom har det nu ungefär

befruktar hannen ägen när dom ligegr på marken eller när dom simmar vid varan ? jag tor inte dom kommer och äta upp äggen men vad tror ni? det kommer ju inte och vara några andra fiskar i karet så jag tror att dom får vara kvar och hur stor chans är det attt ynglen överlever? vad ska jag mata dom med? jag får bara hoppas att dom lekar i 180 l det är ju dubbelt så kort på bredden men vi får hoppas på det bästa

Damn! Det var ett lyckat arbete :D OTROLIGT att du lyckats! :) :D;):)[:-9]
Guest
#8 - 24 juli 2007 12:36
alcar skrev:
mina silverhajar leker just nu

Då skulle jag vilja veta följande:
Hur gamla är dom?
Ser du någon skillnad på könen?
Hur gör de när de leker?
Samt vill se bilder på rommen!
#9 - 26 juli 2007 17:58
Anettejt skrev:
Då skulle jag vilja veta följande:

Hur gamla är dom?

Ser du någon skillnad på könen?

Hur gör de när de leker?

Samt vill se bilder på rommen!

hej jag vet inte hur gamla dom är men dom är ca 15 cm långa
honan är kraftigare
dom simmar imora varan och kommer det massa ägg
har tyvär inga bilder på rommen
#10 - 26 juli 2007 20:37
försök att filma när de leker
#11 - 27 juli 2007 10:17
ska försöka ta kort och filma inn nästa gång dom leker jag ska ta ut alla andra fiskar ur karet så det kanske överlever några yngel
#12 - 27 juli 2007 10:58
Såg du några ägg?

Oftast när folk tror att deras silverhajar leker är det nåt sånt här de sett:
" target="_blank">

(kass video, men man ser jagandet och att de spänner sig mot varandra)

Många karpfiskar uppvisar aggressiva beteenden, och i just silverhajens fall inträffar det ofta i samband med matning.
#13 - 27 juli 2007 11:45
jo jag såg massa ägg och dom jagade inte varand det såg man dom simmade ganska sakta och gned sig mot varan och det komm massor med ägg sen så såg jag att dom tog några ägg som låg på botten och tog in i munnen och spottade ut dom efter ca 1 sek komm inte ihåg om det var honan eller hannen eller båda två som gorde så
#14 - 27 juli 2007 15:55
Det kan inte vara fjäll som lossnar om dom gnabbas? Vore det rom borde dom väl inte spotta ut igen?
#15 - 28 juli 2007 19:14
jo jag är helt säker pa att det är romm för dom är runda det är ju inte fjäll
#16 - 20 augusti 2007 17:40
Hur går det med rommen?
Uppätna eller något yngel?
#17 - 24 augusti 2007 16:50
Ja, hur har det gått? Var det verkligen romt/yngel av dessa silverhajar?

/Stefan
#18 - 7 september 2007 05:05
ja det var det jag flyttade dom till mitt 180 liters (ensamna ) jag hadde tängt och försöka odla men dom vantrivdes så nu går dom i det långa 440 och stortrivs
#19 - 7 september 2007 09:11
Vad hände med äggen då?
#20 - 18 september 2007 12:54
äggen blev mat åt pansarmalar tyvär
Maffia666
#21 - 18 september 2007 18:22
Jag har oxå haft Silverhajar som lekt i slutet på 80-talet, men äggen blev uppätna utav andra fiskar. Dom gick i ett sällskaps akvarium( faktiskt karet på avataren)med blandade fiskar. Jag såg dom leka ett par gånger.
#22 - 19 september 2007 08:15
nästa gång, sug upp äggen och lägg de antingen i ett eget akvarie eller i en flytande yngelbur. yngelburen kan du täta med nylonstrumpa så att äggen inte smiter ut. se bara till att ha ordentlig cirkulation i buren.
#23 - 19 september 2007 09:32
Jag vill inte vara taskig, men tills jag ser foton på ägg och yngel av silverhaj kommer jag att tro att ni misstagit ett slagsmål för lek.

Det är ingenting personligt mot er, men silverhaj är aldrig förökad i akvarium, i alla fall inte utan hormoninjektioner, trots att många försökt, och därför tror jag helt enkelt inte på odlingsrapporter om jag inte får se bevis.
#24 - 19 september 2007 12:36
okej ska ta foto eller filma inn nästa gång dom leker, jag ska se om jag kan skuga upp dom och lägga äggen i yngelbur
Maffia666
#25 - 20 september 2007 18:29
Azur skrev:
Jag vill inte vara taskig, men tills jag ser foton på ägg och yngel av silverhaj kommer jag att tro att ni misstagit ett slagsmål för lek.

Det är ingenting personligt mot er, men silverhaj är aldrig förökad i akvarium, i alla fall inte utan hormoninjektioner, trots att många försökt, och därför tror jag helt enkelt inte på odlingsrapporter om jag inte får se bevis.
Jag har aldrig sagt att dom förökade sig ( om man nu kallar det för att föröka sig utan att det blir yngel). men dom lekte och det kom rom/ägg från en utav fiskarna.
Mina Silverhajar bråkade aldrig med varandra,och som sagt var så blev det aldrig något utav leken. Sen så ser jag skillnad på ägg och om det skulle varit fjäll som eller något annat som åkt av. Och sen så ska väl någon vara den första med att lyckas;). Några bevis kan jag inte visa dig, hade ett till ögonvittne som oxå observerade leken. Sen så får du ju tro vad du vill, men jag vet vad jag sett.
#26 - 27 juli 2016 07:56
Mina silverhajar lekte som galningar under hela helgen. I tre, fyra dagar gnuggade de ryggfena med varandra. Några yngel lär det inte bli med så mycket rovfisk i akvariet.
#27 - 3 augusti 2016 09:20

Annons