Hej!
Jag slutade äta kött för ca 12 år sen. Ibland funderar jag på om det inte vore gott med en rejäl biff eller nåt sånt men då kommer alltid nåt larm om grisar som skållats levande eller nåt liknande och då får det vara. Även om "djurrätt" inte var mitt ursprungliga skäl så känns det fel.
Men om jag kunde komma över ekologiskt kött som fötts upp och slaktats på ett för mig acceptabelt sätt... då kanske!
Fast jag äter fisk. Och den odlade fisken har det kanske inte så mycket bättre? Men det vet jag inget om så då känns det bättre.
Människan är inte alltid så logisk. Jag har hört talas om människor som inte vill äta grönsaker utan bara äter nötter och frön - de äter inte grönsaker med de äter grönsakernas "barn". Hm.
Vore det kanske bättre att äta kött från "väluppfödda" djur för att bönderna ska få lönsamhet i detta? Istället för att antingen välja bort kött helt eller att välja det billigaste alternativet som kanske kommer från utlandet där de i många fall har ännu sämre djurskydd än här i Sverige? Kanske nåt att tänka på i dessa grilltider?
Hälsningar
Jennifer