Mina växter tar sig inte.

#1 - 23 november 2010 21:22
Har spenderat för mycket på växter nu, och dem vill inte riktigt ta sig, dem blir gul/gröna sen bruna och dåliga.
Jag kör varken pmdd eller co2, vill först se om det går att lösa på det billiga sättet först innan jag tänker köra på ett co2 system.
Det ända jag kör på är Easy carbo.
Till ljuse har jag:
Aqua glo 122cm 40w t8 (Nytt)
Power Glo 40w (Gammalt som skall bytas)

Tänkte höra, vad för sorts lysrör jag skall köpa som är anpassat bra för växter ?
Har en ny ägare utav vår lokala djurbutik och han verkar inte så kunnig så tänkte kan lika bra ställa frågan här så man vet vad man skall ha när man kommer dit.
#2 - 23 november 2010 21:50
Mycket billigare än PMDD blir det ju faktiskt inte, så ett tips är ju att börja med det. co2 har jag ingen koll på, men bara PMDD har gjort mina växter mycket gladare iaf. De växer som ogräs, och det kostar ju skit och ingenting att köpa en mängd som räcker länge...
#3 - 23 november 2010 21:57
köp PMDD. 70 spänn inklusive frakt. o räcker lätt över ett halvår.

har du reflektorer?
#4 - 23 november 2010 22:19
Det finns en billig variant av co2. googla någonting med mäskgödning så ska du få se. Du blandar jäst, socker och vatten som bildar koldioxid, som sedan leds till akvariet. Kostar inte många kronor i månaden, och är effektivt. Nackdelen är att du inte riktigt har koll på hur mkt koldioxid de blir.
#5 - 23 november 2010 22:21
Okay, av någon anledning hade jag fått för mig att man använde pmdd ihop med co2, men då hade jag fel :P
Finns där en bra sida om hur pmdd fungerar, hur man gör med de ?

Hannesc. Nej reflektorer är rätt halvdåliga så jag tänkte jag skulle ordna med det, bör väl finnas någon tejp eller liknande som man kan klä insidan av armaturen på.

Men bör jag inte köra på ett nytt lysrör, isåfall vilken sort ?

Tack för svar grabbar !
#6 - 23 november 2010 22:22
Ja det har jag sett och läst om, men bergriper mig inte på det är med bubblorna, och jag vågar inte ge mig på det då jag med sannolikhet skulle göra fel på direkten, vill hellre köra på lite säkrare kort :)

Det finns en billig variant av co2. googla någonting med mäskgödning så ska du få se. Du blandar jäst, socker och vatten som bildar koldioxid, som sedan leds till akvariet. Kostar inte många kronor i månaden, och är effektivt. Nackdelen är att du inte riktigt har koll på hur mkt koldioxid de blir.
#7 - 23 november 2010 22:51
okej. jag har kört med mäsk o PMDD i min kub. huur enkelt som helst.

denna mäsken använde jag.
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1

kostar typ inget. 1 bubbla i sekunden är väl egentligen det enda man behöver hålla koll på. visst man ska inte ha på co2 på natten men det hade jag ändå o det funkade utmärkt.

PMDD:
http://www.haack.se/pmdd/

du får hem typ 5 små påsar med kemikalier. det står vilka som ska blandas i vilka. i vanliga halvliters cola-flarror. dosera 10ml/100L vatten du byter vid det vanliga vecko-vattenbytet

sen det där med reflektorer? vadå halvkasst? det är ju hur bra som helst. ökar ju ljuset med 100% ungefär.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=4553&cat=1088&page=1
#8 - 24 november 2010 05:39
hannesc, du missförstod mig, att dem reflektorerna jag har är halvkassa, därför skall det också bytas ut :)
Tack återigen ! :)
#9 - 24 november 2010 06:08
Lånar lite.
Till mitt 40 liters har jag inte tänkt att köra reflektor, det är ett yngelkar/växtkar glesplanterat.
30 cm högt, tror ni det blir nån enorm skillnad om jag skulle slänga på reflektor ?
#10 - 24 november 2010 08:55
Hallander skrev:
hannesc, du missförstod mig, att dem reflektorerna jag har är halvkassa, därför skall det också bytas ut :)

Tack återigen ! :)

aaah. haha ja det gjorde jag nog då :P

Icecoffee skrev:
Lånar lite.

Till mitt 40 liters har jag inte tänkt att köra reflektor, det är ett yngelkar/växtkar glesplanterat.

30 cm högt, tror ni det blir nån enorm skillnad om jag skulle slänga på reflektor ?

om det bara ska vara yngelkar o liksom inte så mycket för växternas skull så hade jag nog skitigt i att köpa reflektorer
#11 - 24 november 2010 11:19
Fick dock inget svar om vilket sorts lysrör/märke jag skulle köpa, någon som vet ? :)
#12 - 24 november 2010 11:27
Hallander skrev:
Fick dock inget svar om vilket sorts lysrör/märke jag skulle köpa, någon som vet ? :)

beror ju lite på......vilken effekt du vill ha.....en del rör förstärker det blåa i karet,,,ex en blå fisk blir blåare,,,Sylvania Aquastar....

annars är nog power-glo de mest allrounda rören, funkar till allt.....

om du inte är växtnörd, och klarar dig med de mest vanliga blommorna så räcker det med PMDD + en liten skvätt EC.

då behöver du bara skoga blommorna 1-2ggr i månaden.

CO2 = skoga flera ggr i månaden......

.
#13 - 24 november 2010 12:26
Jag har en hel del växter, vallisar, anubias, java mossa och lite andra sorters, ska även in med lite ormbunkar med, så lutar väl att man måste köra på co2 vilket jag helst ville slippa.
Ja det är mäsk systemet är säkert lätt att dona med, men efter allt jag läst så verkar det inte så lätt så man får väl se om någon säljer ett billigt co2 system.
#14 - 24 november 2010 12:36
Hallander skrev:
Jag har en hel del växter, vallisar, anubias, java mossa och lite andra sorters, ska även in med lite ormbunkar med, så lutar väl att man måste köra på co2 vilket jag helst ville slippa.

Ja det är mäsk systemet är säkert lätt att dona med, men efter allt jag läst så verkar det inte så lätt så man får väl se om någon säljer ett billigt co2 system.

alla dom blommor du räknar upp är lätta, icke ljuskrävande.

ser ingen anledning till CO2 anläggning, såvida du inte vill skoga ofta.......

.
#15 - 24 november 2010 12:39
Är det så ? Var ju skönt jag fick tag på tåliga växter. Mina anubias ser fina ut, det är dock vallisarna en bit i topparna som är lite dåliga, bruna,gula, och lite halv söndriga.
#16 - 24 november 2010 13:05
Hallander skrev:
Är det så ? Var ju skönt jag fick tag på tåliga växter. Mina anubias ser fina ut, det är dock vallisarna en bit i topparna som är lite dåliga, bruna,gula, och lite halv söndriga.

prova med PMDD (hel eller 1,5 dos) under en månad eller två, plus liten skvätt EC i veckan så ska du nog se på underverk.

ta det lugnt.....överinvestera inte....

ex mina jättevallisar växer som gräs, skogar 15-20cm var 14.e dag med PMDD enbart.

Utan nått alls,,,,,skogar enbart 5 cm i månaden.....

.
#17 - 24 november 2010 13:09
Det här pmdd är detta bara något slags pulver man häller i karet ? Eller det ska blandas i ett sånt här egen gjort mäsksystem ?
EC har jag inte hört talas om, vad är detta för något slags gödning och hur tillsätter man det ?
Ja så som dina växer skulle jag också vilja ha !
#18 - 24 november 2010 13:16
EC tror jag visst du hört talas om. du använder det ju själv. Easy carbo.

PMDD kommer i små påsar i pulverform o blandas i halvlitersflarror. tittade du inte på länken jag skickade??
#19 - 24 november 2010 13:23
Börja med att köpa nya rör exempel Philips Aquarelle (det har dock lite blått ljus Kelvin 10.000) och skaffa reflektorer som funkar bra. Sedan ska du börja försiktigt med näringen (ProFito som jag föredrar då det är enkelt att dosera och finns i många lokala butiker, PMDD funkar också bra) börja med 1/3 dos eller en 1/2 dos och se hur det tar sig. Det är bättre att börja smått och dosera mer efter några veckor så slipper du överraskning från herr Alg för att du har rubbat balansen med maxdos näring för snabbt. I och med att du använder EC så kommer det växa på bra efter ett tag. Tips du kan ge näring 2 per vecka så håller du en jämn näringsnivå.
#20 - 24 november 2010 15:03
Hej dum fråga men vad är skoga o ec .???
#21 - 24 november 2010 15:53
EC- Är förkortning av Easy Carbo som det är förklarat ovan. Skoga förmodar jag är detsamma som att "rensa ur växter som har växt för mkt". Minska på "skogen" av växter. Lustigt uttryck!*ler
#22 - 24 november 2010 17:11
EC- Är förkortning av Easy Carbo som det är förklarat ovan. Skoga förmodar jag är detsamma som att "rensa ur växter som har växt för mkt". Minska på "skogen" av växter. Lustigt uttryck!*ler

helt korrekt

när man behöver skoga, så har man för mycket blommor och måste antingen knipsa av med fingrar eller
ta till verktyg.....ex sax....men motorsåg bör om möjligt undvikas......
#23 - 24 november 2010 17:27
Hannesc, jo jag kolla på den :)
Jaha, alla dessa termer får mig snurrig haha !
Ja då lutar det väl att man får försöka ge sig på det är petflask systemet, är enormt orolig att jag kommer klanta till det.
#24 - 24 november 2010 17:46
Hallander skrev:
är enormt orolig att jag kommer klanta till det.

i praktiken helt omöjligt att klanta till det.

sista beställningen jag gjorde, så fick man hem 3 påsar med pulver + 1 miniflaska.
blanda dom i varsin 0,5 flaska.

sedan vid varje vattenbyte, så tar du fram flaskorna, ställer till höger på en bänk,
öppna första flaskan, häll upp 10ml / 100 liter vatten, i ditt fall 37,5 ml, i ett mått,
jag använder apotekets mått för medikamenter, häll detta i ett glas,
ställ flaskan till vänster, upprepa sedan med resten av flaskorna.

sedan tar du med varsam hand, glaset med blandningen, går försiktigt fram till karet,
öppna rampen, häll ner blandningen.

.
#25 - 24 november 2010 18:25
mycket pedagogiskt kensa;) gilla
#26 - 24 november 2010 18:28
Man bör inte glömma glaset på bänken efter att man fyllt det och sen bli törstig efter pysslandet i karet å ta sig en klunk? ;)

Jag blir nämligen alltid lite sugen på min micro+ flaska i kylen varje gång jag öppnar kylen hehe, så jag har fått måla över etiketten med tusch. Blev nämligen en sån här flaska som jag använde till mina PMDD flaskor http://multimedia.dn.no/archive/00056/champagnebrus_Villa__56183d.jpg
#27 - 24 november 2010 18:31
man bör heller inte dricka kaffe samtidigt o sen ställa muggen på karkanten för att råka vippa i den i karet med.
#28 - 24 november 2010 18:32
Är det så man framställer svartvatten?
#29 - 24 november 2010 18:32
hannesc skrev:
man bör heller inte dricka kaffe samtidigt o sen ställa muggen på karkanten för att råka vippa i den i karet med.

been there......done that.....

more than once....

.
#30 - 24 november 2010 18:34
FaZt skrev:
Man bör inte glömma glaset på bänken efter att man fyllt det och sen bli törstig efter pysslandet i karet å ta sig en klunk? ;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143826

se inlägg nr 10
#31 - 24 november 2010 18:36
Hehe å jag kan tänka mig att PMDD flaskorna smakar något sämre än akvarievatten och är mindre nyttiga också?
#32 - 24 november 2010 18:36
FaZt skrev:
Är det så man framställer svartvatten?

nope, det gör man när man upptäcker att man glömt att måla den egengjorda frigobakrunden,
och nu står med svart akrylfärg och duttar med penslen i det fyllda karet.

bäst effekt får man om man i karet har en blandning av VF Discus och Altums......billigt då...
Bilagor:
#33 - 24 november 2010 18:38
Kensa skrev:
nope, det gör man när man upptäcker att man glömt att måla den egengjorda frigobakrunden,

och nu står med svart akrylfärg och duttar med penslen i det fyllda karet.

bäst effekt får man om man i karet har en blandning av VF Discus och Altums......billigt då...

Hehe helst ska man kanske ha nått dussin med vuxna lekpar av L046 i samtidigt också.
#34 - 24 november 2010 18:41
Applåder, mycket bra förklaring ;)
Nej men då ska jag köra på denna bit, och måtte jag få ett lyft bland växterna, dem kostar ju skjortan att förnya med nya hela tiden !

Kensa skrev:
#35 - 24 november 2010 18:51
Hallander skrev:
Applåder, mycket bra förklaring ;)

Nej men då ska jag köra på denna bit, och måtte jag få ett lyft bland växterna, dem kostar ju skjortan att förnya med nya hela tiden !

Köpte ett gäng blommor i Jan 2006 för om jag minns rätt 150 pesos.
Nästa batch var i Jan 2007 för 100 pesos
Sista batchen var förra månaden för 30 pesos

inte en enda blomart har dött ut för mig.

enstaka blommor har dött....mest pga malmisshandel....
men alltid haft sådan god tillväxt att jag får skoga med jämna mellanrum.

.
#36 - 24 november 2010 18:54
Oj ! Den goda tillväxten får du gärna skänka över till mig !
#37 - 24 november 2010 18:56
ungefär samma här. så här såg mitt ut från början o har mer eller mindre inte köpt en enda växt sen dess. kanske nån.

resultat av bra ljus, PMDD o mäsk
#38 - 24 november 2010 18:57
Jäklar vilken tillväxt ! Rena steroiden ;) haha
#39 - 24 november 2010 18:59
japp. asså det tog ju ett antal månader att få det så här. typ 7..men o andra sidan har jag rensat växter som tusan. har sålt till ett antal personer + dratt ner ett gäng vallisar i omgångar till DM i jkpg
#40 - 24 november 2010 19:06
Jösses amalia! Jag har ju en del växter från dig, och de växer nog inte riktigt lika frodigt o fint här, men växer gör de!
Du har ju sånt dunderlyse, och kör med det emsta för att få det att växa oxå, både Co2 och PMDD.
#41 - 24 november 2010 19:39
Vill också ha dunder lyse :) hannesc vad kör du för rör ?

Någon som kan en bra sida för reflektorer till heltäckande ljusramp ?
#42 - 24 november 2010 19:51
Hallander skrev:

gällande reflektor:
http://www.pwss.se/home.php?cat=878

Finns oxå ofta i närmaste välsorterade akvariebutik.

tror hannesc har power-glo i åtminstone ett av sina kar.

bra rör....lite allround, bra till alla färger.

om man skall ha firrar som har starka färger, säg att du vill ha en blå firre, och du vill
plocka fram så mycket blått du kan, då är Sylvania Aquastar bättre än power-glo.

sedan finns det andra som är bättre på rött, osv osv.

ett bra ställe att se spridningen på spektrat är www.pwss.se ofta där finns ett diagram
som visar spektrat på de olika rören, men håll dig ifrån de billigaste rören.....tycker jag.

.
#43 - 24 november 2010 19:55
hannesc skrev:
ungefär samma här. så här såg mitt ut från början o har mer eller mindre inte köpt en enda växt sen dess. kanske nån.

resultat av bra ljus, PMDD o mäsk

hela karet är ju enda total missräkning.

finns bara en utväg för att få ordning på det.

dvs...packa ihop skiten,,,,skicka ner det till mig.....

Skall direkt börja med att flytta på roten ca 1,2 cm åt vänster.....

resten väntar jag med i 2-3 år, skynda långsamt.....

*inte alls avis på fetekuber med ståtliga skalarer och bra med blommor*

(fast jag tycker nog att botten är lite väl ljus för min smak...men det är bara jag det....)
#44 - 24 november 2010 19:55
Allright ! Ljuset på fiskarna prioriterar jag inte så värst mycket det är mest för växternas skull. Men då köper jag nog ett power glo till så har jag 2 sådana.
Tack för länken Kensa !

Kensa skrev:
gällande reflektor:

http://www.pwss.se/home.php?cat=878

Finns oxå ofta i närmaste välsorterade akvariebutik.

tror hannesc har power-glo i åtminstone ett av sina kar.

bra rör....lite allround, bra till alla färger.

om man skall ha firrar som har starka färger, säg att du vill ha en blå firre, och du vill

plocka fram så mycket blått du kan, då är Sylvania Aquastar bättre än power-glo.

sedan finns det andra som är bättre på rött, osv osv.

ett bra ställe att se spridningen på spektrat är www.pwss.se ofta där finns ett diagram

som visar spektrat på de olika rören, men håll dig ifrån de billigaste rören.....tycker jag.

.
#45 - 24 november 2010 20:00
när du fått ordning på karet och du ser att det börjar ta sig, så kan jag kanske kanske skicka dig
en jättevallis eller två.....skulle göra sig fint i ett 375 liters.....plantera hyfsat nära utblåset så att
bladen svajjar "i vinden"....fasen den längsta jag hade när jag planterade om var 175 cm lång...
tror det finns dom som har haft 3 meters.....snyggt på ytan....

.
#46 - 24 november 2010 20:14
Vore väldigt trevligt !
Ja jag har en klase vallisar i hörnet vid utblåset och en lite mindre klase i andra, och tanken är att jag vill få dessa att sväva uppe vid vattenytan, där sen ljuset strimlar igenom mellan bladen, tycker det ser enormt snyggt ut.
herre jisses dem växer på bra dem. Hoppas bara jag hinner fixa pmdd till veckan men tvivlar på det .

Kensa skrev:
när du fått ordning på karet och du ser att det börjar ta sig, så kan jag kanske kanske skicka dig

en jättevallis eller två.....skulle göra sig fint i ett 375 liters.....plantera hyfsat nära utblåset så att

bladen svajjar "i vinden"....fasen den längsta jag hade när jag planterade om var 175 cm lång...

tror det finns dom som har haft 3 meters.....snyggt på ytan....

.
#47 - 24 november 2010 20:45
Hallander skrev:

jag kör med en ramp som hänger från taket. 4 st 24W t5 med reflektorer och en Metallhallogen lampa på 250W såååå..346W rakt på bara ;)
o kensa gissa rätt. powerglo där o powerglo i malawit med. 3x 30W+ reflektor,. men där har jag ju inga växter typ så.

Kensa skrev:
hela karet är ju enda total missräkning.

finns bara en utväg för att få ordning på det.

dvs...packa ihop skiten,,,,skicka ner det till mig.....

Skall direkt börja med att flytta på roten ca 1,2 cm åt vänster.....

resten väntar jag med i 2-3 år, skynda långsamt.....

*inte alls avis på fetekuber med ståtliga skalarer och bra med blommor*

(fast jag tycker nog att botten är lite väl ljus för min smak...men det är bara jag det....)

a jag vet. är fan missnöjd med det. särskillt placeringen av roten. men du verkar ha bra koll på det kensa så jag packar ihop den o skeppar ner. adress?

( love the ironi.)
#48 - 24 november 2010 20:46
btw så kan jag med skeppa ner lite gigantvallisar till dig. börjar få ett par skott som behöver avverkas :P
#49 - 24 november 2010 20:50
Jätte trevligt, jag är inte blyg så jag är väldigt tacksam, så slipper jag köra 8 mil till närmsta ställe som har vallisar :P
Jaha du kör från taket, har sett vissa sådana och tycker det ser läckert ut, hade en tanke på att köra igång ett liknande med armatur pendlad från taket, och med öppet kar där jag tänkte köra bergsvägg som går utanför karet, men ja jag har ungefär 1000 idéer på vad jag vill göra :P
#50 - 24 november 2010 20:53
haha jag känner igen mig så väl hallander. har ett nytt kar på gång nu ( nummer 7 i lgh) som jag har massa tokideer. växter som kommer klättra ur karet etc.

lampan jag har är dock jävligt dyr ( för en småläning) fick den dock billigt ( men ändå dyrt) av ansjo här på forat.
#51 - 24 november 2010 20:58
Det där med växter har jag också tänkt på faktiskt:P haha, men ja med tanke på att jag och växter inte är några vänner så får jag vänta tills jag rätt ut mitt 375 kar så jag kan bli lite haj på att sköta om dem :P haha..

Jaha du ! Jag tror jag har en bild i huvudet på hur en sån armatur ser ut faktiskt.
http://www.pwss.se/product.php?productid=7602&cat=1177&page=1 Sådan eller ?
#52 - 24 november 2010 21:00
yess. fast svart ;)

a jag är lite av en växtnörd också. dvs växter som lever "på land". när jag gick på gymnasiet hade jag 6 kar, och mellan 80 och 120 växter i mitt pojkrum :)

ett dvärg universeum typ :P
#53 - 24 november 2010 21:04
Kunde tänka mig, har spånat in dem också, men dem är rätt saftigt dyra. Nästan så man skulle hört med Storel om dem tar in såna :)
Haha sängen i mitten av pojkarummet då eller ? haha
#54 - 24 november 2010 21:07
hannesc skrev:
adress?

om det mot förmodan skulle dimpa ner en kub på 70x70x70 här så får jag tyvärr packa ihop
och flytta till "Divorce street, Lonely town"

.
Bilagor:
#55 - 24 november 2010 21:45
kan vara värt för en 70 kub kensa :P haha
#56 - 24 november 2010 21:48
haha nja jag tryckte upp sängen i ett hörn typ :P

två gamla kassa bilder över hur det såg ut typ

bra jäkla OT det blev nurå :P

Annons