Mina växter växer inte

#1 - 22 juli 2009 08:35
Hejsan! Blir min första tråd här och hoppas någon kan hjälpa mig med mina problem.

Jag har haft ett 200liters akvarium i flera år och har alltid gillat att sköta om det. Under åren har jag haft en del motgångar, bland annat alger täckt på hela botten och sen har en del fiskar varit sjuka. För ett år sedan satte vi ner en kalksten i akvariet efter ett tips från en djuraffär. Efteråt upplever vi att fiskarna mådde bättre och algerna har minskat. I vissa perioder kan det komma alger på glaset men det är bara att skrapa bort. Ändå upplever jag att fiskarna mår bra då jag får yngel väldigt ofta. Vissa blackmolly tappar sedan färgen. Har försökt leta mer info om det men inte funnit nåt.

Det största problemet som jag har med som också gör att man tappar lite av intresset är att inte växter växer. Sätter man dit en ny växt gulnar den snabbt bort. Det är endast två olika plantor som inte försvinner och det kanske kommer ett nytt blad i månaden. (Men då har det blivit massa hål i ett tidigare blad så man måste ta bort det.) På lite äldre blad växxer det alger på kanterna.
Här är en bild på akvariet http://arkainia.datafil.se/arkanian/bild_.jpg/show

Jag driver inget disko hemma utan det blev något fel när jag tog bilden med kameran. (Alltså har jag inte akvariet i någon rött rum.)
Som ni kan se på bilden så den växten längst till vänster och den närmast stocken de som jag har väldigt länge. Den andra bakom stocken och den pyttelilla är mina senaste som jag haft i en månad men istället för att växxa har det blivit gula.

Jag har nu på senare tid försökt att hitta hjälp på internet och funnit många artiklar om pmdd som ska få växterna att växa. Jag undrar om ni tror att det kommer att förbättra växterna och inte göra så att de förstörs. Jag byter oftast runt 1/3 av vattnet varje vecka och undrar då hur mycket av pmdd man ska hälla i varje gång man har bytt. Om ni också tycker pmdd behövs tänkte jag köpa det från www.haack.se/pmdd men där står inte hur mycket av innehållet i flaskan man ska hälla i.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta problem. Tycker detta är ett bra forum och uppskattar all hjälp jag kan få!

MVH Janson
#2 - 22 juli 2009 11:36
PMDD är lättdoserat. 10 ml / 100 liter vatten i akvariet från varje flaska vid vattenbytet.

Vad har du för lysrör? Vill man att växterna ska må bra så är Philips Aquarelle att rekommendera. Sätt ett par reflektorer på dem också så blir det ännu bättre.

CO2 är också något man kan tillsätta men om man tycker det är avancerat så går det ganska bra att använda flytande kolsubstanser såsom Easy Life Easycarbo.
#3 - 22 juli 2009 11:50
Hej! Har ett "vanligt" gult lysrör. Innan hade vi ett med blått ljus för växterna men det gick tyvärr sönder för några dagar sedan. Ska in till stan och köpa ett nytt.

Innan man börjar med pmdd. Ska jag slänga bort de två nyaste (och ändå sämsta) växterna och ha nya till starten?

reflektorer? Har försökt leta mer info om detta på forumet men inte hittat nåt. Varför blir det bättre med reflektor?
#4 - 22 juli 2009 12:37
janson skrev:
Hej! Har ett "vanligt" gult lysrör. Innan hade vi ett med blått ljus för växterna men det gick tyvärr sönder för några dagar sedan. Ska in till stan och köpa ett nytt.

Ja, där har du nog en stor orsak till att växterna inte mår särskilt bra. Som sagt, fråga efter Aquarelle. Toppenrör för växterna och jag tycker även fiskarna ser betydligt finare ut med de rören.

Innan man börjar med pmdd. Ska jag slänga bort de två nyaste (och ändå sämsta) växterna och ha nya till starten?

Slänga bort dem tycker jag är lite onödigt. Rensa bort de blad som ser sämst ut och så kommer det att ploppa upp nya som ser bättre ut när du börjat med PMDD och har nya lysrör. Det kommer att ta några veckor innan du ser riktigt bra resultat dock, man får ha lite tålamod. Men köp gärna fler växter om du vill.

reflektorer? Har försökt leta mer info om detta på forumet men inte hittat nåt. Varför blir det bättre med reflektor?

Lysrören är ju runda och ljuset går således åt alla håll och kanter. Har du inga reflektorer går massor av ljus rakt upp och inte ner i karet. Med reflektorer ser du till att så mycket ljus som möjligt går ner till växterna.

Det går även bra att måla insidan av armaturen i vit färg.
#5 - 22 juli 2009 18:58
Ja, där har du nog en stor orsak till att växterna inte mår särskilt bra. Som sagt, fråga efter Aquarelle. Toppenrör för växterna och jag tycker även fiskarna ser betydligt finare ut med de rören.

Det vanliga röret satte jag dit enbart för att fiskarna skulle få lite lyse. Det gamla var ett sånt för växter och det har jag haft nästan ett år.

En reflekter ska jag hitta. Nån du kan rekommendera var man kan köpa?

Tack för all hjälp hittills. Uppskattas verkligen!
#6 - 22 juli 2009 19:20
Reflektorer kan du köpa i de flesta välsorterade zoobutiker som säljer akvarietillbehör! Måsvinge varianten är att föredra, men vanlig /-\ fungerar också alldeles utmärkt! Beroende på hur långa ljusrör du har, så ligger priset runt 100-200:-

Och Pmdd + Easy Carbo är en toppen kombination som du garanterat kommer att se skillnad med!

Lycka till!
#7 - 23 juli 2009 05:23
Hej. Ska kolla upp det med easy carbo mer. verkar ju vara ett farligt medel så man ska akta sig att inte överdosera.

Sen innan jag hittade detta forumet har jag alltid slammsugit botten. Kan detta ha påverkat växterna? Vad jag har förstått nu ska man endast ta det som ligger överst på botten och inte stoppa ner suget i sanden. Stämmer detta?
#8 - 23 juli 2009 06:36
Ja, det stämmer bra. Dra den några cm ovanför botten så får du med dig den värsta skiten.

Häller man i normaldos av EC så är det ingen fara för fiskarna. Har man räkor däremot så kan de vara lite mer känsliga för det.
#9 - 23 juli 2009 07:59
Tack. Ska bli roligt när jag har köpt den nya lampan och får hem pmdd.

En sak till. Jag använder mig utav bikarbonat varje gång jag rengör. Ca två teskedar. Är till för att kalket ska lösas upp. Kan det vara dåligt att använda det samtidigt som pmdd och easycarbo eller spelar det ingen roll?
#10 - 23 juli 2009 08:07
Man kan väl använda bikarbonat som ett "kolmedel" istället för Co2?.

Mao, dina växter har kanske lärt sig att ta upp det lilla kolet i bikarb... så om du kör båda delar kanske de får lite fnatt?.

Om du slutar med bikarb. kommer det nog ta ett litet tag för växterna att ställa om sig från en sorts kol till easycarbo.
#11 - 23 juli 2009 08:28
En sak som kanske kan vara värt att notera:

Jag har ett 600 liters akvarie med hälften blästersand och hälften grus.
Växterna är nästan dubbelt så stora i sanden jämfört med de som växer i grus.
#12 - 23 juli 2009 17:55
Har precis hällt i pmdd nu. Hoppas hoppas att växterna kommer trivas! Kommer nog inte använda easycarbo. Det kan väl växxa ändå och som vinkelslip säger med bikarb.

Om detta kommer lyckas. Kan det ta veckor, månader, år? Tänkte ta en bild varje vecka jag rengör så jag ser framgångarna. (om det blir några.)
#13 - 23 juli 2009 18:43
du kommer att märka skillnad redan efter någon dag :). har du skaffat ett nytt lysrör?.

Jag snvänder mig av easy carbo och något annat som jag har glömt namnet på och mina växter växer fan! :)
#14 - 23 juli 2009 19:03
Japp! Köpte ett nytt idag. De hade inte phillips på något ställe där jag var så det fick bli ett hagan aqua-glo. Hon i butiken sa iaf att det var det bästa för växter. Vad tycker ni om det? Kan väl inte vara så mycket skillnad mellan detta och phillips?

Såhär såg det ut precis innan jag började med pmdd
http://oloflolof.se/blogg/wp-content/uploads/2009/07/bild_1.jpg
#15 - 23 juli 2009 19:05
det tror jag inte, hade ett aqua-glo till mitt gamla 100 liter och det växte på bra där i med det röret :).
#16 - 23 juli 2009 19:11
janson skrev:
Japp! Köpte ett nytt idag. De hade inte phillips på något ställe där jag var så det fick bli ett hagan aqua-glo. Hon i butiken sa iaf att det var det bästa för växter. Vad tycker ni om det? Kan väl inte vara så mycket skillnad mellan detta och phillips?

De är likvärdiga så det var ett bra råd hon gav dig. :)
#17 - 25 juli 2009 16:26
Vad bra! Nu får bara tiden avgöra om det funkar eller inte.
#18 - 25 juli 2009 19:40
Vad har du för pH på vattnet? Kalkstenen gör att pH stiger och växterna gillar inte högt pH. Det är nästan bara anubias som klarar det och de hade du ju lyckats ha kvar ganska länge.

Varken pmdd eller EC kommer hjälpa något speciellt om pH är för högt.

Bikarbonaten höjer pH också, men det funkar att använda, det tar dock lång tid innan växterna anpassat sig till att ta upp det.
#19 - 26 juli 2009 06:23
Skiren skrev:
Vad har du för pH på vattnet? Kalkstenen gör att pH stiger och växterna gillar inte högt pH. Det är nästan bara anubias som klarar det och de hade du ju lyckats ha kvar ganska länge.

Varken pmdd eller EC kommer hjälpa något speciellt om pH är för högt.

Bikarbonaten höjer pH också, men det funkar att använda, det tar dock lång tid innan växterna anpassat sig till att ta upp det.

Så är det kallkstenen som kan ställa till besväret? Oj det trodde jag verkligen inte! Växterna har inte alltid växt såhär dåligt. Det är just nu de senaste halvåret. Innan har växterna växt bra samtidigt jag har haft kalkstenen.

Undersökte lite ph och hårdhet i det kommunala vattnet. Värderna är 8.1 i pH 8,1 och hårdhet 2,7. Då kanske man inte behöver en kalksten? Och ändå tyckte jag fiskarna mådde bättre av det.

Sen i en äldre tåd skriver defdac såhär
Växter bryr sig inte något om hårdheten och pH:t sålänge dom får all näring.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=644899&postcount=7

Så vilket är rätt. Har jag för högt ph eller spelar det ingen roll?
#20 - 26 juli 2009 07:32
Det stämmer men till en viss gräns skulle jag tro. Växterna bryr sig inte om det är pH 6 eller 7 t.ex. Det är ytterst sällan man har så högt pH i karet som du när man har växter. En snabb titt i tropicas produktkatalog så har de flesta växter pH 8 som maxgräns för att trivas. Växter gillar surt vatten!

Vad har du för fiskar?

Har du tittat på vilket datum Defdac skrev sitt inlägg? Både han och jag har nog kraftigt ändrat våran syn på växtakvaristiken sen dess.
#21 - 26 juli 2009 09:59
Jupp, det stämmer till en viss gräns och man får främst problem med att få mikrogödningen att fungera vid högre pH. Hårdheten i sig spelar mindre roll, men den går ju ofta hand i hand med högre pH.

Har man högt pH bör man vara nogrann med att välja en mikrogödning som fungerar vid högt pH t ex Mikro+ eller Tropicas Plantenaering.
#22 - 26 juli 2009 19:14
Skiren skrev:
Det stämmer men till en viss gräns skulle jag tro. Växterna bryr sig inte om det är pH 6 eller 7 t.ex. Det är ytterst sällan man har så högt pH i karet som du när man har växter. En snabb titt i tropicas produktkatalog så har de flesta växter pH 8 som maxgräns för att trivas. Växter gillar surt vatten!

Vad har du för fiskar?

Har du tittat på vilket datum Defdac skrev sitt inlägg? Både han och jag har nog kraftigt ändrat våran syn på växtakvaristiken sen dess.

Hej
Varför har jag då alltid tyckt att kalkstenen gjort fiskarna glada? Eller har jag bara trott det? Jag har just nu 3 malar, 3 kuliålar, ett stim på 10 black molly och 10+ yngel på gång. Sen också några neontetra. Tänkte köpa lite dvärg guramis men blir tveksam nu och vill gärna göra så allt blir rätt innan jag köper mer.

Jag tycker det är jättekonstigt att det kommunala vattnet ligger på 8ph. Har alltid trott att vi ligger på mycket lägre. Kanske ska ta bort kalkstenen då eller vilka konsekvenser kan det ge?

Jo jag vet när den tråden var skriven. Var därför jag tog upp den och undrade om det fortfarande gällde.

Tacksam för hjälp!

MVH Janson
#23 - 31 juli 2009 22:48
När jag ser bilden på ditt akvarium så verkar det välskött. Det brukar vara en förutsättning för att växterna skall trivas. Om man jämför med mina egna akvarium & växter så är jag inte särskillt haj på olika sorter. Men vad jag har märkt är att många fiskar som ger gödning ifrån sig främjar tillväxten generellt. Mitt lilla akvarum har nästan växt igen med bladväxter & jag måste nu rensa & kasta växter ofta. Jag tror på att botten ska vara akvariets naturliga filtermassa som bör röras om & sugas ur med jämna mellanrum & man får inte vara rädd för att kasta akvarieväxter när de blir för stora eller för många.
#24 - 1 augusti 2009 07:34

som bör röras om & sugas ur med jämna mellanrum

I bottnen pågår en massa mineraliseringsprocesser som störs enormt av omrörning, så det avråder iaf jag ifrån med ganska stor bestämdhet.

Varje gång man rör om i bottnen och slamsuger den så djupt så förstörs bottnens förmåga att både omvandla ammonium till nitrat via nitrit och bryta ner organiskt material POC och DOC till ämnen som växternas rötter kan ta upp. Ofta med följd att det blir ammoniumspikar som triggar algodling.
#25 - 1 augusti 2009 18:09
Hej igen!

Har gått en vecka nu och tänkte nu rengöra akvariet igen. Jag har inte sett någon förbättring för växterna. Inga nya blad eller skott. Ska det verkligen ta så här lång tid?

Sen har jag också tänkt på det med kalkstenen. Kanske jag skulle ta upp den och kanske tilloch med försöka sänka ph? Det vattnet jag har har ju alldelles för högt ph.

Jag har också tänkt på en sak. Jag har aldrig fått guppys att trivas, tåler det inte så högt ph medan mina andra gör det?

Vad tycker ni? Ni har hjälp mig tidigare men behöver fortfarande hjälp.

Tacksam för svar.

MVH Janson
#26 - 2 augusti 2009 20:22
Ta bort kalkstenen! Personligen tycker jag inte att den hör hemma i sällskapsakvarium utan passar bättre i ciklidkar.
#27 - 2 augusti 2009 23:22
Klart att kalkstenen gör dina fiskar glada, med så låg hårdhet behöver du en buffert, vilket kalkstenerna ger. Bikarbonatet skickar upp pH-värdet på en olämpligt hög nivå, sen faller det under veckan, troligtvis till den mer lämpliga nivå som kalkstenarna buffrar till. Kalksten ger normalt ett pH-värde på mellan 7,0 och 7,5 bikarbonat om du tillsätter tillräckligt mycket ger ett pH på 8,1 eller högre, sen kan pH och KH sjunka, eftersom kabonaterna förbrukas. Välj själv om du vill ha ett termostatstyrt element(kalkstenarna) eller ett eldklot(bikarbonatet) inkastat i vardagsrummet en gång i veckan, just nu ger du alltså akvariet både och.

Guppyna tror jag skulle må bättre av mer mat, men det är svårt att avgöra helt säkert från bilden. Kanske kan du smula lite mat så de andra inte kan roffa åt sig allting?

Klart att du ska ha en reflektor, redan aluminiumfolie i insidan av rampen som inte ligger dikt mot röret gör större skillnad (om du har en mörk insida på rampen) än skillnaden mellan sämsta skitrör och aqua-glo. En bra riktig reflektor som inte är tänkt att ligga dikt mot röret är ännu bättre, men du kan ju om du vill prova aluminiumfolie tills du hittat en reflektor du gillar.

Behåll dom växter du har, dom som hållt sig någorlunda en längre tid kommer säkert att funka riktigt bra med ditt nya rör med reflektor, pmdd och utan bikarbonatet, när du skaffar nya växtsorter så skaffa sådana som klarar sig med lite ljus, om du inte skaffar fler rör.

www.tropica.com finns rätt mänga arter beskrivna med ljuskrav, och på http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/plantfinder/ kan du få de listade efter ljuskrav.
#28 - 3 augusti 2009 19:42
Hårdheten har inget med buffertförmågan att göra utan berättar bara hur mycket Ca och Mg som finns i vattnet. Det är alkaliniteten du tänker på. Men det framgår inte 100% vilket av dem det är som är 2.7 här(kan ju vara misstolkning där med.)

Vill han få sina växter att må bra så skulle jag ta bort kalkstenen och sedan fortsätta med pmddn. Fiskarna kommer säkert att reagera på förändringen men sedan stortrivas igen.

Detta tar tid innan du ser någon större förändring(månader!) Tips är att fota för att tydligare se vad som hänt.
#29 - 16 augusti 2009 19:28
Hej igen!
Har nu gått ett tag sen jag började med pmdd och det har börjat märkas resultat. 2 nya blad på anubias, en på varje växt. Sen satte jag i några nya växter som man ser växxer för varje dag som går.

Såhär såg de ut precis när jag satte ner dem
http://oloflolof.se/blogg/wp-content/uploads/2009/08/bild_1-001.jpg (de är de små långa växterna där bak.)

Redan efter två dagar såg det ut såhär
http://oloflolof.se/blogg/wp-content/uploads/2009/08/bild_1-002.jpg

Många har alltså växt till ytan och kringlar sig runt, Tänkte dela dem och sätta bredvid så det blir lite mer. Dock såg jag inte namnet när jag köpte dem. Någon som har en aning vad de heter, skulle gärna vilja läsa lite mer om dem här på zoopet.

Liknar lite http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22 men min är inte så tät som den.
Det är inte Cabomba. Jag köpte även en sådan men den har inte rört sig vad jag kan se.
MVH Janson
#30 - 16 augusti 2009 21:10
Det är just hornsärv som du köpt. Växer mycket snabbt i alla akvarier och är därför en bra nybörjarväxt. Det jobbiga med dem är att de inte har rötter så de åker ganska lätt upp.
#31 - 17 augusti 2009 05:23
Så det var den växten ändå? Tyckte den var lite olik för att den verkar vara tätare än mina. Alltså mellan grenarna.
#32 - 17 augusti 2009 08:16
Har haft precis samma problem med att växterna inte växer, och att man då tappar intresset. Köpte därför Easy Life Profito och Easy Carbo. Men inget hände. Sen efter mycket om och men och tips från alla här på Zoopet så köpte jag nya lysrör. Gissa om mina växter har börjat att växa ingen markant skillnad kanske men att det är skillnad det ser jag. Växterna skjuter t o m skott som aldrig förr. Här gäller det att ducka!! :D så nya lysrör och EC är bra det fungerar. Keep up with your good work! Don't give up!!!

//Stosse
#33 - 17 augusti 2009 12:52
Har haft precis samma problem med att växterna inte växer, och att man då tappar intresset. Köpte därför Easy Life Profito och Easy Carbo. Men inget hände. Sen efter mycket om och men och tips från alla här på Zoopet så köpte jag nya lysrör. Gissa om mina växter har börjat att växa ingen markant skillnad kanske men att det är skillnad det ser jag. Växterna skjuter t o m skott som aldrig förr. Här gäller det att ducka!! :D så nya lysrör och EC är bra det fungerar. Keep up with your good work! Don't give up!!!

Du behöver ha en makrogödning med för att det ska hålla i längden. Profito innehåller bara mikro(järn +spårämnen). Du behöver alltså kväve, kalium och fosfat(NPK)
#34 - 17 augusti 2009 16:08
Fortsätter då med lite frågor. Kan bara säga att är glad för all hjälp jag fått och känner att mina fiskkunskaper har blivit bättre under den tiden jag varit på detta forumet.

Eftersom jag äntligen fått en växt att växa, hornsärv så undrar jag hur nära man kan sätta dem? Jag tänkte dela av de långa och göra det lite "tjockare". Är det okej med någon centimeters mellanrum eller hur är det med det?

Sen undrar jag också vad för mer växter ni kan rekommendera som kräver ungefär samma förutsättningar som hornsärv. Skulle gärna vilja ha någon större planta.

MVH Janson
#35 - 17 augusti 2009 16:58
Eftersom hornsärv inte är en växt som får rötter så kan du sätta den hur tätt du vill/tycker passar. Men de sitter kvar bäst med litet mellanrum. Javamossa är ganska tacksam och kan fylla upp hela akvariet om den får växa fritt. Finns enklare javaormbunkar och svärdsplantor som funkar bra med. Anubias är en annan som är svår att döda även om den växer långsamt.
#36 - 22 augusti 2009 18:12
Hej alla. Har nu gått ett par dagar till och vill visa hur det nu ser ut tack vare er hjälp.
http://olof.nu/blogg/wp-content/uploads/2009/08/akvarie22i8.jpg
Hornsärven växer men även Cabomban har gjort små framsteg. Sen vad tycker ni om stenen i mitten?
#37 - 22 augusti 2009 18:15
Ja de såg ut att trivas:)

Gör inte så stora vattenbyten så kan du slippa toffsalgerna med.
#38 - 22 augusti 2009 18:18
Skiren skrev:
Ja de såg ut att trivas:)

Gör inte så stora vattenbyten så kan du slippa toffsalgerna med.

Gör 20-30% varje vecka med pmdd. Är det för mycket eller? Vad jag läst på andra trådar ska man ta så mycket, Men jag kanske ska ta mindre?
#39 - 22 augusti 2009 18:20
Vattenbyte varje vecka behövs bara om man använder CO2. Toffsalgerna triggas av ojämna CO2 nivåer som man får vid vattenbyten (och okontrollerad mäsk)
#40 - 22 augusti 2009 18:21
Skiren skrev:
Vattenbyte varje vecka behövs bara om man använder CO2. Toffsalgerna triggas av ojämna CO2 nivåer som man får vid vattenbyten (och okontrollerad mäsk)

Aha, Har läst någonstans att när man använder pmdd ska man göra varje vecka. Hur ofta ska jag byta då?
#41 - 22 augusti 2009 18:23
När det är så lite pmdd det handlar om så har det inte så stor betydelse. kör var 14e dag istället blir nog bra.
#42 - 22 augusti 2009 18:31
Skiren skrev:
När det är så lite pmdd det handlar om så har det inte så stor betydelse. kör var 14e dag istället blir nog bra.

Tack för tipset! Ska börja med det nu och se om det blir bättre. :)

Ska jag ta i samma mängd pmdd ändå?
#43 - 22 augusti 2009 18:45
japp en standarddos/vecka. Skulle du se näringsbrister, t.ex. vita utväxter eller hål i bladen osv så kan du öka doseringen. Men då du inte har så mycket växter så borde det räcka.
#44 - 22 augusti 2009 19:02
Skiren skrev:
japp en standarddos/vecka. Skulle du se näringsbrister, t.ex. vita utväxter eller hål i bladen osv så kan du öka doseringen. Men då du inte har så mycket växter så borde det räcka.

Så även om man byter akvariet varannan vecka ska man hälla i pmdd varje vecka, förstod jag dig rätt?

Det har jag aldrig sett tidigare. Någon mer stans man kan läsa om det?
#45 - 22 augusti 2009 21:06
Det som nämns hos t.ex. Peter (Haack) är en standard lösning för att det ska fungera hos alla utan att varje person ska behöva fråga om hur de själva ska göra.

Eftersom du hade ganska mycket toffsalger så ger mindre vattenbyte bättre CO2 nivåer. Du har nästan bara snabbväxande växter (-anubiasen) vilket gör att det inte ska vara några problem, eller kanske t.om. nödvändigt med pmdd varje vecka. Annars hade det nog räckt med en dos vid vattenbyte.
Det skrivs inget om sånt här i sverige direkt utan allt handlar mer om erfarenhet och känsla.
Men jag la till en liten parentes om att du kanske behöver ännu mer pmdd. Stängelväxter som nästan alla är snabbväxande slukar otroligt mycket näring. Har själv precis planterat lite rotala wallichii i min växtburk och jag har fått öka på mikronäringen.
Kolla på min blogg i länken nedan så ser du hur den ser ut.
#46 - 4 september 2009 18:52
Skiren skrev:
Det som nämns hos t.ex. Peter (Haack) är en standard lösning för att det ska fungera hos alla utan att varje person ska behöva fråga om hur de själva ska göra.

Eftersom du hade ganska mycket toffsalger så ger mindre vattenbyte bättre CO2 nivåer. Du har nästan bara snabbväxande växter (-anubiasen) vilket gör att det inte ska vara några problem, eller kanske t.om. nödvändigt med pmdd varje vecka. Annars hade det nog räckt med en dos vid vattenbyte.

Det skrivs inget om sånt här i sverige direkt utan allt handlar mer om erfarenhet och känsla.

Men jag la till en liten parentes om att du kanske behöver ännu mer pmdd. Stängelväxter som nästan alla är snabbväxande slukar otroligt mycket näring. Har själv precis planterat lite rotala wallichii i min växtburk och jag har fått öka på mikronäringen.

Kolla på min blogg i länken nedan så ser du hur den ser ut.

Hej igen Skiren, kört med pmdd varje vecka nu (20ml) med VB varannan och det funkar bra.
Såhär ser akvariet ut just nu.
http://oloflolof.se/bilder/blandat/akvarie4i9.jpg Börjar nästan får lite rörigt med växter, ska ta bort och flytta till hornsärv tror jag.

EDIT, en liten sidofråga. Har läst på många ställen att det är bra att det blir cirkulation på vattnet så det blir syre. Är det tillräckligt som ni ser på bilden eller för lite vågor?

I vilket fall som helst upplever jag ett litet problem. Tex jag gjorde ett VB i måndags och la i pmdd. Då märker man att växterna växer kanonfint de två första dagarna, men sen står det stilla till nästa gång jag häller i. Är detta normalt eller ska man hälla i mer? Vill ju inte hälla i för mycket så fiskarna riskerar att skadas.
#47 - 4 september 2009 20:10
Istället för att rensa ur de få hornsärvstängslar du har så kan du tighta ihop dom till en grupp istället och börja skissa lite på layout och hur du vill ha dina växtbuskage.
#48 - 4 september 2009 20:56
Är du säker på att det står still? Ibland (iaf jag) blir man lite hemmablind när man går och tittar i karet varenda dag.

Men det kan vara så att din hornsärv vill ha mer gödning. Testa att ge en halvdos (10ml i ditt fall?) dag 3 och se om det hjälper.
#49 - 5 september 2009 04:50
defdac skrev:
Istället för att rensa ur de få hornsärvstängslar du har så kan du tighta ihop dom till en grupp istället och börja skissa lite på layout och hur du vill ha dina växtbuskage.

Precis vad jag ska, tänkte flytta dem till runt pumpen. Om de klarar av och stå precis vid värmaren.

Är du säker på att det står still? Ibland (iaf jag) blir man lite hemmablind när man går och tittar i karet varenda dag.

Men det kan vara så att din hornsärv vill ha mer gödning. Testa att ge en halvdos (10ml i ditt fall?) dag 3 och se om det hjälper.
Kan vara så också. Varje dag som jag tittar blir jag orolig om en fisk, dagen efter kan det vara något annat. Kanske är så att man tittar för mycket för enkelt.

Annars är det väl bäst att köra varje vecka så inte fiskarna utsätts för fara?
#50 - 5 september 2009 13:40
Vad menar du med köra varje vecka?
#51 - 5 september 2009 15:02
Skiren skrev:
Vad menar du med köra varje vecka?

Häller i normaldos varje vecka och VB varannan. Blev tipsad om det innan i tråden.
#52 - 5 september 2009 15:05
Jasså trodde det var nått annat:) Men tillsätt en extra halvdos mitt i veckan om du har tid och kommer ihåg! Fiskarna usätts för fara när det blir mycket höga näringsnivåer(om du häller i en flaska om dan kanske;))
#53 - 5 september 2009 15:07
Skiren skrev:
Jasså trodde det var nått annat:) Men tillsätt en extra halvdos mitt i veckan om du har tid och kommer ihåg! Fiskarna usätts för fara när det blir mycket höga näringsnivåer(om du häller i en flaska om dan kanske;))

Jadu, jag är helt kass på att förklara mina problem. Måste bli bättre på det.

Oj är det så mycket som räknas som farligt? Jag har ofta trott att det räcker med typ 10ml extra.

Kanske skulle starta en projekttråd där jag visar upp mitt akvarie. Nu skäms man ju inte så mycket för det. :P
#54 - 5 september 2009 15:39
Ja det är klart du ska visa upp det! Om du är mer intresserad av att skapa undervattenslandskap så tycker jag du ska leta dig in till oss på www.plantswap.se Välkommen!

Annons