Mindre sand- svårare att hålla rent???

#1 - 18 april 2004 09:32
Hejsan!
Idag har jag i mitt 160 liters akvarium grov engelsk sjösten!
Den är aldeles för grov har jag kommit underfunn med och skulle vilja ha mer finkornigt grus.
Jag funderar på att ha Engelsk sjösten 2,5 - 3,5 mm, fint grus alltså, passar detta till malawis som gräver? Eller måste jag ha ännu mer finkornig. Blir det svårare att hålla rent med mer finkornigt grus? Vill helst inte ha något vitt grus eftersom man då lär se all avföring. (byter 30 % en gång i veckan och suger en bit ovanför gruset)

Åker inte finkornigt grus in i mitt ytterfilter 204 fluval?

Tacksam för alla svar, även om ni känner till annan sand/grus som passar malawis.

/Jättetacksam för alla svar, Anton.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 april 2004 09:39
Jag har själv i många år enbart kört med finkorningt 1-2 grus och har inte haft några som helst problem med att hålla det rent.
Det sugs inte in pumpen.
#3 - 18 april 2004 09:44
Okej! Tack för det snabba och informativrika svaret.

/Anton
#4 - 18 april 2004 09:45
Men tror du att 2.5-3.5 mm fungerar till Malawis?

/Tacksam för svar!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 18 april 2004 09:51
Det är åtminstone bättre än det du har nu - men för de flesta malawi har kornstorleken rätt marginell betydelse.
Detta visar ett foto på hur den sand som finns i malawisjön ser ut http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1453 - fotot är taget på plats.
#6 - 18 april 2004 10:12
Vad är det som gör att dom vill ha finkornig sand? Klarar dom av att gräva i 2.5-3.5 millimeters grus?
Hur är det med 0,01 - 0,05 mm Chinchillasand?
Den är väl FÖR LITEN, eller? Den lär ju åka rakt in i mitt ytterfilter, eller?

Nää, den kanske är för ljus, all avföring syns väl med den sanden?
Jätte tacksam för svar
/Anton
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 april 2004 10:17
Så fin sand tycker inte jag passar in men det finns en del som gillar det också.
#8 - 18 april 2004 10:21
Okej... Men det verkar som att den fina engelska sjöstenen fungerar! Tack för alla dina bra svar Kjell!

/Anton
#9 - 18 april 2004 10:33
Annars finns ju den gamla favoriten blästersand som är av mellanstorlek i förhållande till de redan nämnda...
#10 - 18 april 2004 11:40
Jo visst. Men den är lite för ljus för min del...
#11 - 18 april 2004 12:28
Jag använder Rådasand 0,33mm och har absolut inga problem vare sig med rengöring eller växande växter.

När man rengör så stryker man tätt över sanden för att samla upp slam då detta blir att ligga ovanpå sanden. Ibland kör jag ned häverten i sanden och snedställer då häverten så att sand som sugs upp åker nedåt och smuts/slam åker upp. Skitenkelt!

Jag använder även Rådasand 0,8-1,2mm i mina yngelkar och denna har en väldigt snygg färg...lite åt det mörkare hållet. 0,33mm är ljusbeige och det är den snyggaste och bästa sanden jag haft i mina akvarier.
#12 - 18 april 2004 13:07
Jag kör med extremt fin sand och det funkar kanon. Malawina trivs som fisken i vattnet. Lättare att hålla rent också.
#13 - 18 april 2004 16:50
extremt fin sand? Vad heter den? Finns den på;
http://www.pwss.nu/productsByCategory.asp?intCatalogID=14&strCatalog_NAME=Akvariegrus

???

Tacksam för svar.
/Anton
#14 - 18 april 2004 16:51
Den finns på stranden i Råå, Helsingborg:)
#15 - 18 april 2004 16:57
I Zooaffären kallas t ex den Rådasand som jag skrev om (0,8-1,2mm) för fågelsand. Köper du den som det så tjänar du en hel del kronor istället för att köpa akvariesand...och det kan t o m vara samma påse som handlaren plockar fram.

Den som jag använder nu, Rådasand 0,33mm, är inte speciellt dyr men väldigt fin enligt mitt tycke.
#16 - 18 april 2004 16:57
hahaha, jasså.. Det var ju smart ;) får väl hämta lite från badplatsen på mitt land... Det blir nog toppen!!!! Den är lite småmörk och mycket finkornig (badsand, standsand är det)! Precis som jag vill ha den!!!

Räcker det med att rengöra i varmt vatten med hink metoden? (Misstänker att småungar pinkar där :D)

/Anton
#17 - 18 april 2004 16:59
Ja det räcker.
#18 - 18 april 2004 17:11
Du bör nog rengöra sand som är hämtat på stränder noggrannt. Sedan vet jag faktiskt inte om det är speciellt lagligt...
#19 - 18 april 2004 17:16
Nej, lagligt är det ju inte. Men det räcker om du sköljer den ordentligt.
#20 - 18 april 2004 18:15
Vi äger mark runt sjön.. ;-)
#21 - 18 april 2004 19:58
Lagligt hit och lagligt dit, tar man ett par hinkar sand vore väl folk ändock bra magsura om dom skulle göra någon affär av det.
Det räcker med att skölja den på vanligt sätt, och har ungarna pissat där så vadå, det gör varken till eller från, det har brutits ner för länge sedan.
Tror inte ens det skulle göra någon större skada ens om de skulle pinka direkt i akvariet :D
Man kan väl ta det lite "ytligt" så det inte blir en stor grop just där man grävt, det är ju trots allt inte frågan om några stora volymer det är fråga om.
Har man dessutom strandmark är det väl bara att gratulera :)
#22 - 18 april 2004 20:16
Ursprungligen skickat av Karon

Lagligt hit och lagligt dit, tar man ett par hinkar sand vore väl folk ändock bra magsura om dom skulle göra någon affär av det.

Det räcker med att skölja den på vanligt sätt, och har ungarna pissat där så vadå, det gör varken till eller från, det har brutits ner för länge sedan.

Tror inte ens det skulle göra någon större skada ens om de skulle pinka direkt i akvariet :D

Man kan väl ta det lite "ytligt" så det inte blir en stor grop just där man grävt, det är ju trots allt inte frågan om några stora volymer det är fråga om.

Har man dessutom strandmark är det väl bara att gratulera :)

Med risk för att låta som en "moraltant", vilket jag egentligen inte är. Vad skulle du säga om jag kom och grävde upp bara lite blommor i din rabatt, det skulle inte göra nån större skada eller?
#23 - 18 april 2004 20:25
Det kanske är lite annorlunda i sjöar men längs kusten är där jag bor är märks det inte om ett par hinkar sand hamnar uppe på land eller ute i djupt vatten. Sanden rör sig rätt ordentligt. Så skulle man jämnföra med rabatten så skulle det nog snarare vara som om man tog en matsked eller så. [;)]
#24 - 18 april 2004 20:51
Vad himla dumt att ha ett företag som gör sand för t ex akvarier och fågelburar när folk kan hämta på närmaste strand gratis...hua!

Och snacka om dumt folk som går in i en zooaffär och betalar dyra pengar istället för att gå till stranden en fin kväll.

Ni som tar sand...gör ni det när folk ligger och solar...eller smyger ni dit där det inte finns något folk i närheten...eller på kvällen? Isåfall...varför gör ni det när det ändå är ingen som skulle bry sig om ni tog lite?[:D]
#25 - 18 april 2004 22:39
Hade jag en strand skulle jag gärna upplåta den till akvarister att ta några hinkar sand. Det hade varit en annan sak om dom kommit med frontlastare och lastbilar och hämtat.
Ungefär som att ta mossa till en adventstake i en plastpåse eller komma med släpkärra och grep och rensa trakten på vitmossa.
Vill man inte gå till stranden kan man ju smyga ut i närmaste sandlåda.
Åker man till en grusgrop och frågar brukar man som regel få ta vad man behöver gratis.
Ang. NÄR man tar sanden, jag föredrar att gå när det är tomt på folk av den enkla anledningen att då kan man gå och botanisera längs stranden.
Mycket lungnare och grovleken på sanden skiljer sig gärna åt från område till område på stranden.
#26 - 20 april 2004 15:08
Tack för alla svare allesammans!

/Anton
#27 - 20 april 2004 16:00
Jag tog min sand mitt i vintern, huuu. Visst är det moraliskt fel att göra det men jag kan leva med det.
#28 - 20 april 2004 16:23
Fel och fel...
Det finns nog tiotals småfel som alla gör, utan att ha en aning om det. Jag skulle inte bry mig om ngn tog några hinkar sand på min strand...;)
Själv har jag rådasand i mitt kar, men ångrar nu att jag inte tog från stranden. Det kostade 140 kronor för 40 kg, ingen jättekostnad men men...

Mvh Malawi´n
#29 - 21 april 2004 10:26
men asså, det krävs ton och åter ton asså vi kan inte ens tänka oss hur mycket sand det krävs för att fylla upp en strand..jättemycket åker ut i sjön/havet också..
så asså några futtiga kg kan inte märkas på det..
Dessutom tror jag inte att allmänne man går ut och hämtar sin sand till karen..(fast är man nörd så, visst..:P) de flesta "vanliga männoskor" litar hellre på zooaffären å pröjsar..

måste säga att det var en skitsmart idé..hehe,.sand e ju svindyrt.

Men hur blir det med ev. sjukdomar och så?? med risk kan man ju få in nåt..

Annons