[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hubba ![/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har ett gäng med Spetsnos Scalarer. Dvs leopoldiversionen. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag fick dom i höstas, och enligt uppgift skulle de då vara ungefär 6-8 månader, vilket innebär att de är nu något mer än 1 år, kanske snart 1,5 år. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har försökt studera deras tillväxt under den tiden jag har haft dom. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]De första månaderna så växte de så det knackade, runt årsskiftet så tyckte jag mig märka att de började avstanna i tillväxt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Nu är de kanske 10-11 cm från nos till stjärtfenans start, kanske 8-9 cm på höjden exklusive fenor. Och de växer inte mer. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Och det är väl OK om det är som så att de inte skall bli större. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Dock så tycker jag mig se att deras fenor är klart mindre än de vanliga scalarerna. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Fenorna är kanske 20-30% mindre än den vanliga. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Frågor:[/FONT][/SIZE]
[FONT=Wingdings][SIZE=3]ð[/SIZE] [/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Är det som så att Leopoldis fenor är mindre än andra scalarers ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Och då tänker jag på den vanliga versionen + peruanen + red backs, [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]inte Altum versionen. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Wingdings][SIZE=3]ð[/SIZE] [/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eller är det så att de inte utvecklar sina fenor hos mig ?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vilket jag tycker skulle vara märkligt, de går trots allt i ett [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]kar som är 55 cm högt. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Wingdings][SIZE=3]ð[/SIZE] [/FONT][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Om det nu är så att de faktiskt har fenor som är lite mindre än de [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]versionerna, finns där kanske ett mindre behov av höjd i karet [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]till spetsnosar ? Om ja, på ett ungefär hur högt då ? 50/45/40 cm ?[/FONT][/SIZE]
*undrar*.......:confused: