Minianemon i sötvattensakvariet?

#1 - 9 december 2009 12:03
Har ett problemakvarie med kliande fiskar och elände. Har en annan tråd om det.
Har sett att rötterna i karet har konstiga svampsporsliknande utväxter på sig och de känns väldigt slemmiga att ta på, mer än jag skulle förväntat mig om det bara var nyttiga bakterier som åstadkom det.
Små kompakta tofsliknande utväxter har också uppstått de senaste dagarna.
Men det jag ber om råd om nu är någon jag inte sett förut.
Ser ut som pyttesmå anemoner eller havstulpaner utan skal. Växer i täta regelbundna rader på växter och rutor. Raderna kan vara antingen raka eller svänga av i "kringelikrokar". Utväxterna är bara 2-3 mm från bas till topp. Det ser precis ut som små fångstarmar i toppen, men jag har aldrig sett dem röra sig mer än i vattendraget.
På bilden i länken nedan är det toppen av en smalbladig vallisneria de växer på. Ledsen att bilden är så oskarp, har försökt skärpa upp den lite.

http://www.gamman.se/UserGalleri/%7B3933188F-C391-3257-D758-351DCF97C863%7D/%7B5A5CB912-642B-546F-78D1-5E27612851EC%7D.jpg

Någon som vet vad detta är och om jag borde vara ännu oroligare än vad jag redan är över tillståndet i mitt kar?
Otroligt tacksam för hjälp!
#2 - 9 december 2009 12:46
Kan vara Hydror, ett nässeldjur. Gogglar du på det så hittar du nog lösningen.
#3 - 9 december 2009 12:56
Hydror tar inte kål på fisk, men kan se lite otrevliga ut. Jag har för mej att det finns bl a. ett medel som heter HydraTox som tar kål på dem.
Dock svälter de ihjäl om man inte matar med frysta plankton eller artemia.
#4 - 9 december 2009 13:12
#5 - 9 december 2009 13:25
Det är INTE hydror på bilden, utan mossdjur (bryozoer). Helt harmlösa filtrerare.

Att fisken kliar sig beror antingen på dålig vattenkvalitet - men det betvivlar jag om du har mossdjur i karet - eller på hudparasiter. Titta noga på fisken, försök se om du kan se vita prickar på mörka områden som t.ex. pupillen, eller om fisken verkar ha onaturligt kraftig slemutsöndring (gör att fisken ser flammmigt gråaktig ut).
#6 - 9 december 2009 14:39
Hur ser man det? Att det är mossdjur?
#7 - 9 december 2009 15:49
Hydror har 0 - 9 tentakler som de rör på individuellt, mossdjur har som regel betydligt fler, organiserade i en ganska styv cilierad "hästsko". Hydror är också helt solitära, medan sötvattensbryozoer bildar kolonier (just den här arten bildar raka strängar av sammankopplade individer). Sötvattensarterna bildar också slemhöljen som de kan dra in sig i vid störning - man kan ana att de sitter i ett "rör" på bilderna.

Har man sett dem några gånger (t.ex. http://media.photobucket.com/image/bryozoa/marlerocks/bryozoa_550.jpg ) känner man igen dem.

Däremot har jag inte en susning om vilken art eller släkte det kan vara.
#8 - 9 december 2009 18:27
Helt fantastiskt att ha tillgång till andras erfarenheter så här! (Låter som att internet är en ny företeelse för mig, men så är det inte! Slutar bara aldrig att förundras över hur mkt kunskap som folk sitter inne med och är villig att dela med sig av.:))

Tack alla för era svar!:D
Efter att ha jämfört bilder håller jag med Azur, jag har helt klart mossdjur. Skönt att det inte är något farligt iaf.
(Ska leta rätt på nåt parasitmedel och testa för att bli av med fisk-klådan.)
#9 - 9 december 2009 21:49
Varifrån kommer de?

En fråga till: hur har de hamnat i mitt akvarium? Varifrån kommer de?
#10 - 9 december 2009 22:10
De har antagligen kommit med växter, men har du gett levandefoder (vattenloppor t.ex.) kan en mossdjurslarv ha kommit in den vägen - de har simmande larver som ser ut som en toppluva: http://www.tafi.org.au/zooplankton/imagekey/bryozoa/images/bryozoa_a_full.jpg
#11 - 9 december 2009 22:17
Ha! Ja, det var en lustig liten gynnare.:)

Växterna är boven då, har tyvärr inte haft tillgång till något levande foder. Om inte bananflugor och annat räknas...

Tack för upplysningen!:)

Annons