Missbildade guppys?

#1 - 28 januari 2006 14:03
Hejsan!
Min flickväns guppyyngel blir ofta jätte smala med storthuvud, sen efter en tid så dör dem. Vad kan detta vara? Är Missbildning ?
Mat får dem så dem nästan spricker, utom guppysarna.

Det är bara nybörjar fiskar i hennes kar på 112l.
Vill säg: Guppy, svärdbärare, pansarmal, ancistrus, zebrafisk och blackmolly.
#2 - 28 januari 2006 14:36
Hmm, guppies är rätt sönderavlade så de är inte så friska, men det du beskriver låter ändå inte normalt...

Sen skulle jag nog inte kalla b. molly eller vissa pansarmalsarter för nybörjarfiskar eftersom de kan vara ganska känsliga.
#3 - 29 januari 2006 17:21
Det är inte så att ynglena har torpedsjukan? Stjärtfenan blir mindre och mindre tills det bara är ett litet "streck" kvar, vilket gör att fisken måste kämpa som en galning för att komma någonvart. Väldigt vanlig bland levandefödare.
#4 - 30 januari 2006 12:56
black molly är en fisk som iaf dem flesta zoobutiker klassar som nybörjarfisk. O pansarmalen är en fläckpansarmal, vilket ska vara den lättaste fisken av dem.

Nej, alltså, den blir bara långa och smala med stort huvud. Sen dör dem. Tycker det är jättekonstigt. Just därför jag la in denna tråden. Jag var rädd att dem skulle få för lite mat, så jag hystade i jättemycket under en tid, men ingen skillnad. visst är dem en sönderavlad art, men dem e fina. Jag har dem dära med stor fin stjärfena i alla möjliga färger.
#5 - 30 januari 2006 13:05
[QUOTE=xphase]Det är inte så att ynglena har torpedsjukan? Stjärtfenan blir mindre och mindre tills det bara är ett litet "streck" kvar, vilket gör att fisken måste kämpa som en galning för att komma någonvart. Väldigt vanlig bland levandefödare.[/QUOTE]

Ursäkta att jag är irrelevant men jag undrar vad man gör om man har denna "torpedsjuka", finns det något botemedel?

Mina kniper ihop fenan (den försvinner inte), bara så vi pratar om samma grej!?

Har lagt in en tråd om detta och har sett att andra gjort det med utan att få svar så jag tar chansen nu när jag fick den =)
#6 - 30 januari 2006 13:56
[QUOTE=MoZZe]black molly är en fisk som iaf dem flesta zoobutiker klassar som nybörjarfisk. O pansarmalen är en fläckpansarmal, vilket ska vara den lättaste fisken av dem.[/QUOTE]

Det är mycket som akvariebutiker säger...

Pansarmalar är stimfiskar, så att håll en pansarmal ensam är inte så snällt. H*n skulle bli jätteglad i fall h*n fick 4-5 stycken artfränder.

[QUOTE=MoZZe]visst är dem en sönderavlad art, men dem e fina.[/QUOTE]

Personligen tycker jag att endlers är mycket finare, plus att de är friskare.
#7 - 30 januari 2006 15:15
I know batski [:o] Pansarmalar är stimmfisk, men jag har tyvärr inte råd att köpa fler, men så fort jag får jobb så ska jag köpa fler. Stimmfisk ska vara stimmfisk, inget snack om den saken.

O endlers tycker jag inte är fina för att dem är så tråkiga i färgerna, men visst, dem är ju betydligt friskare. Men vad gör man? man köper ju den som är finast.
#8 - 30 januari 2006 15:44
[QUOTE=MoZZe]O endlers tycker jag inte är fina för att dem är så tråkiga i färgerna, men visst, dem är ju betydligt friskare. Men vad gör man? man köper ju den som är finast.[/QUOTE]

Smaken är verkligen som baken. Själv tycker jag att guppies inte ser kloka ut med sina oporportionerligt stora tjärtfenor. De ser ut som leksaksfiskar lixom...
#9 - 31 januari 2006 16:39
Missbildade guppys...!!!

Mina guppys har varit jätte fina och jag har haft många fina yngel efter dom och jag har haft guppy i 2 år nu. Men så var jag tvungen att köpa en ny hane och hittade en jätte fin.

Men när mina honor sedan började få sina första kullar efter denna vackra hane, så var alla yngel försvagade och missbildade...!!! :confused: Alla kullar dog efter denna hane...och jag har nu gjort mig av med honom...för jag vill ju ha fina friska yngel igen.

Jag misstänker att denna hane (som är privatuppfödd) är mycket inavlad...för jag har ALDRIG råkat ut för något liknade förut.

Guppy är som sagt mycket sönder avlade men ge inte upp för det...byt bara ställe att köpa guppy ifrån..som jag gjorde...så ska du se att du får många fina friska yngel...!!! [:)]
#10 - 2 februari 2006 01:13
ajo, får testa det :)

Annons