misskött akvarium!

#1 - 25 maj 2006 11:03
Jag kommer få ett akvarium som vart misskött hit idag!!
Det finns 2 fiskar (av okänd art) och en algätare på ca 20-25cm..:( i det lilla karet! tror det är på 30liter!
Min plan är att lägga över fiskarna i mitt andra akvarium! 85liter och ha det lilla till Mollybäbisarna som kommer i massor!!!:D
Till frågan, vilket sätt är det bästa att få fiskarna att anpassa sig till mitt välskötta från deras skitiga:confused:
#2 - 25 maj 2006 11:17
Koppa in dem långsamt, är nog det bästa du kan göra. Om inkoppning finns det rätt mycket information så det är bara att söka. har du vattentester kan du ju mästa hur stora skillnader det finns i pH, större skillnad = längre inkoppning.
#3 - 25 maj 2006 11:18
Jag skulle göra mig av med algätaren eftersom 85l är åxå litet för den. Om du inte har planer för ett störra akvarium vill säga!
Du kan göra en långsam ikoppning kanske i 1-2timmar innan du släpper i dem, om det är kraftigt förorent vatten de har fått gått i. Ha då fiskarna i påsar med det vatten de gick i eller i en hink.

Har det akvarium de skall i, vart igång ett tag eller är det nystartat?

//Camilla
#4 - 25 maj 2006 12:46
Ja den är enorm[:-127] , den stackarn, konstigt att den överlevt där den är nu!
Dom har kommit nu i sitt lilla akvarium....får vara kvar där i och se om dom överlever, vart nog en traumatisk resa för dem guppandes i bilen!!
Har satt i ny pump o termostat! fanns inga fungerande sånna till...hmmm :(
Fyllde upp lite vatten oxå........det var drygt 1dm i karet när det kom!!!
Jag blir mer o mer fundersam på hur dom överlevt däri tills nu!!!!!!
Stackars fiskar.:confused:
Mitt startade jag upp i Januari, dit jag tänkte ta dom om de överlever detta!!! Får stanna i sitt ett par dagar o se om dom överlever först tror jag!!!:D
#5 - 25 maj 2006 12:48
Lycka till med dem! :)

//Camilla
#6 - 25 maj 2006 12:52
[quote=C.Ciklid]Lycka till med dem! :)

TACK!!!!!!!
kan nog behövas!!!:p
#7 - 25 maj 2006 12:53
TACK!!!:)
Kan nog behövas!!!:p
#8 - 25 maj 2006 16:53
Ta vatten från ditt akvarium till det lilla och låt fiskarna gå i karantän där en tid.
Har akvariet varit misskött finns risk för att fiskarna kan bära på parasiter och bakterier.
#9 - 26 maj 2006 06:15
Håller med Kramfors. Flytta över lite vatten i taget från ditt andra till det lilla och låt de vara kvar där ett par veckor ifall du har möjlighet.
#10 - 26 maj 2006 07:24
Jo jag får göra så, men nu får dom vila sig ett par dagar i sitt eget tills jag ser om dom klarara sig!!!
Det är ingen brådska att få över dom i det andra!!
De ser redan lite piggare ut!!
#11 - 26 maj 2006 07:27
Låter jättebra att du tar det lugnt och att du låter dem lugna ner sig lite först.
Lycka till!
#12 - 4 juni 2006 08:46
Alla fiskar verkar klarat sig bra och den stora [:-127] Sune har fått flyttat till en granne med ett jätteakvarium!:D De resterande får bo kvar däruppe och har fått sällskap av ett gäng neontetror!
#13 - 4 juni 2006 08:55
jäklar vad kul för sune att han får bo stooort =)
#14 - 4 juni 2006 09:08
[QUOTE=LakritsMix]Alla fiskar verkar klarat sig bra och den stora [:-127] Sune har fått flyttat till en granne med ett jätteakvarium!:D De resterande får bo kvar däruppe och har fått sällskap av ett gäng neontetror![/QUOTE]

Håller med! Jätteskönt att h*n äntligen fått ett bra hem :) Verkligen jättebra att du har tagit över de stackarna!

Men vad menar du med att de "får bo kvar däruppe"? Menar du i det lilla akvariet? 30 liter är ju för litet för de allra flesta arterna. Neontetror behöver minst 45 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476
#15 - 5 juni 2006 06:04
Akvariet är på 45liter......hade fel innan jag fått hem det!!
Det såg så pluttigt ut hos förra ägaren......
fel av mig!! [:o]
Fiskarna verkar må toppenbra!!!:)
Ser ut som dom kommit till paradiset....[:-160]
#16 - 5 juni 2006 08:17
[QUOTE=LakritsMix]Fiskarna verkar må toppenbra!!!:)
Ser ut som dom kommit till paradiset....[:-160][/QUOTE]

:)

Annons