Misskött "visningsakvarium", vad finns att göra?

#1 - 4 mars 2006 23:28
Hej, nu är det så att jag vet ett visningsakvarium som är väldigt misskött..
Kan man kalla det visningskar om det är på ett sjukhus föresten? Det är offentligt iaf.

Jag uppskattar akvariet till ca 150-180 liter,
Det har en pump som inte ens är igång..

Våra vägar har korsats två gånger, en gången i oktober/november och idag,
Dom verkar inte ha rengjort det överhuvudtaget på den tiden och det är väldigt skitigt! Fiskarna är väldigt skygga och ser itne trevliga ut heller, och det är halvdöda växter i karet också.

Nu är frågan kan jag göra något åt det?
isåfall hur ska jag gå till väga? vet inte vem som är ansvarig för det. Dom kanske inte har någon ansvarig utan det bara står där?
#2 - 4 mars 2006 23:42
Det är tyvärr inte alldeles ovanligt att någon entusiast på ett ställe ordnar ett akvarium. Det ser fint ut, det är avslappnande att titta på och särskilt barn glömmer för en stund bort att de har ont, att de är trötta och att de vill hem.

Sedan slutar entusiasten, eller blir sjukskriven, och då går ju tyvärr förfallet rätt så fort.

Mitt tips är att du skriver ett brev till sjukhuset, adressera det till sjukhuschefen. I brevet berättar du om var akvariet står samt att du inte tycker att det lever upp till djurskyddslagens bestämmelser i sitt nuvarande skick. Då finns det nog en chans att någon tar tag i det hela.
#3 - 4 mars 2006 23:49
Jag har ingenting att bidra med, jag vill bara ge en eloge för att du bryr dig och försöker ställa till rätta! :)
#4 - 5 mars 2006 04:27
det finns rätt höga krav på utställningsakvarie så du kan alltid anmäla det så kan en djurskyddsinspektör åker dit.
#5 - 5 mars 2006 07:27
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Oftast brukar sjukhusen leasa akvarier av olika firmor. Ett sjukhus är ett ställe med höga krav på hygien och ett ställe där en akvarieeuntusiast inte kan ta med ett akvarium hur som helst. Jag hade nog kollat av vem som var ansvarig för att serva det och riktat klagomålet dit kanske efter att ha framfört klagomål till personal på plats så att de också reagerar.[/COLOR][/FONT]

Annons