Mitt 112 - konfunderad

#1 - 28 februari 2009 18:09
Det känns som att jag borde skriva ett eget inlägg om mitt 112 idag.

Detta kar startades i maj 2008 och har varit stabilt och bra. Huvudinteriören är en stor javamossa på en rot.
Ungefär så här, fast bilden är tagen för ett par månader sedan:

[ATTACH]17899[/ATTACH]

I karet gick det tills igår: 10 pygmecorydoras, 10 micro uraphtalmoides, 8 galaxy (de var 10 från början, men en blev sjuk och den andra tog agazzisihonan) två agazzisii, okänt antal körsbärsräkor och en ancistrushona.

Karet såg jämt tomt ut om man inte utrustade sig med tålamod och satt alldeles still i ca en halvtimme. Då dök småttingarna fram, men fortfarande såg det glest ut.

Jag har länge tänkt utöka antalet galaxy, samt även funderat på micro brigittae och inte minst micro kubotai i detta kar.

Som en del av er vet så har jag länge suktat efter just kubotai.:D

Nu fick jag igår ett mail från Akvarielagret att de hade fått hem min efterlängtade firre och att de hade ett 50 tal, så det blev lite snabba ryck och jag reserverade hela bunten i tron att de skulle vara som uraphtalmoides i storlek.

När jag skulle hämta dem idag, sade jag till affären att håva upp 7 galaxyn och 10 brigittae ocskå. Tänkte inom mig att det där skulle bli riktigt bra.:)

Ärligt talat kollade jag inte firrarna så noga.[:o] Anledningen var att jag hade lite bråttom med andra saker i samband med mitt besök i Bromma, och att jag för att vilja göra övergången så smidig som möjligt för firrarna, även fyllde ett par plastbaljor med kranvatten från Stockholm som jag konkade till min bil medans affärspersonalen fångade upp mina fiskar enligt min lista.[:o]

Fiskarna fick åka till Uppsala inpackade i plastpåsar i en frigolitbox.

Så en närmare titt på firrarna blev det först här hemma. Då först såg jag hur stora! kubotaierna var.:confused: De stimmar just nu som värsta rödmunnar och det känns som om jag satt dem i ett alldeles för litet kar. Skitsnygga är de - men det känns som om min planering blev lite tokigt.

Nu funderar jag på hur jag skall rätta till det och när.:confused:
#2 - 3 mars 2009 17:11
Liten uppdatering:

Jag har nu flyttat 11 stycken kubotaier från mitt 112 till 720.
Skall bli intressant att se om de trivs där.
#3 - 3 mars 2009 17:26
Så du köpte alltså grisarna i säcken :p Om jag läst rätt så köpte du 50 st kubotai? Var inte det att överdriva, även om du trodde de var små? XD :D
#4 - 3 mars 2009 17:53
TinaM skrev:
Liten uppdatering:

Jag har nu flyttat 11 stycken kubotaier från mitt 112 till 720.

Skall bli intressant att se om de trivs där.

Spännande, jag tror att kubotaierna kommer trivas utmärkt i 720. De är i alla fall otroligt snygga :)
#5 - 3 mars 2009 18:13
DAHLBERG skrev:
Så du köpte alltså grisarna i säcken :p Om jag läst rätt så köpte du 50 st kubotai? Var inte det att överdriva, även om du trodde de var små? XD :D

Nja, inte riktigt så. Åleds skriver att de blir 2-2,5 cm, men många av mina var ju 3+ cm. Lite skillnad således.[:o]

Det är svårt att hitta info om kubotai även om man googlar och läser på. Jag hade t.ex. ingen aning om att de är revirhärdande. Överallt står det att det är en fredlig stimfisk.

Jag har plats för firrarna och med detta antal kan jag ju experimentera lite i olika kar.:D

Om de inte hade börjat nypa galaxyn och brigittaen, hade mitt 112 funkat bra för 50 kubotaier.;)
#6 - 3 mars 2009 18:17
Annika skrev:
Spännande, jag tror att kubotaierna kommer trivas utmärkt i 720. De är i alla fall otroligt snygga :)

Jag hoppas det men det är ju något starkare flöde i 720 och jag vet inte hur kubotaierna gillar det. Nu skall jag dessutom öka flödet i stora karet med 1000l/h.

En annan sak som jag upptäckte är att kubotaiernas gröna färg kommer mer till sin rätt i 112 där de färgar ut allt mer för var dag. Det kan ju hända att de som flyttades till 720 blev lite bleka av flytten till att börja med.
#7 - 3 mars 2009 18:18
Sedan måste jag bara berätta att JISSES vilken aptit dessa firrar har!:d

Annons