Mitt eheim 2213 låter väldigt mycket. Som i den här filmen:
" target="_blank"> (dra upp volymen lite)
Jag skickade tillbaka filtret till till butiken i Tyskland, som i sin tur skickade tillbaka filtret till leverantören. Leverantören säger att jag har för korta slangar, och att det därför hamnar luft i filtret. Problemet är att jag använde praktiskt taget all slang jag fick med... Och jag tror verkligen inte att det är luft i filtret.
Jag lät filtret gå i några dagar och jag försökte verkligen få ut alla luft (som inte existerar). Efter 4-5 dagar lät det fortfarande lika illa, och jag drar därför slutsatsen att det inte är luft i filtret. Jag mailade butiken, som kontaktade leverantören. Svaret jag fick (google translate, så var lite kreativa):
The filter was with us for review and as you see from the bill
can be negative. Function and performance are perfect!
We do not know which pool size used for the filter is and how
he is fitted. My Tens, the filter is too small to be too ambitious in size and
wrong filter media loaded, thereby quickly added and dirty.
Therefore, he is nothing but brings less power.
More we can not say this, because the pump head that is not.
We have attached a fact sheet on external filter 2213
Ovanstående är skitsnack.
Frågan är ni: Kan man sänka ner hela filterhuvudet i vatten för att testa det? Utan slangar och filtermediabehållare, med elsladd och allt. För att bevisa att det är fel på filterhuvudet.
Frågan är ni: Kan man sänka ner hela filterhuvudet i vatten för att testa det? Utan slangar och filtermediabehållare, med elsladd och allt. För att bevisa att det är fel på filterhuvudet.
Hur gör du för att fylla filtret och slangarna med vatten innan du sätter igång det?
Suger filtret vatten på filmen från en annan källa så att vattnen går in och ut ur filtret?
Så som det är i filmen gjorde jag så här: Först hällde jag i så mycket vatten det gick i själva filtret, sen stängde jag det och sög ut resten av luften genom slangen med munnen så att vattnet var så långt upp i slangen det gick utan att jag började svälja det. Sen satte jag igång det, med slangen i munnen så att trycket inte skulle gå förlorat.
Filtret på filmen står i en hink och suger vatten från hinken. Utflödet går ner i hinken.
Hur gjorde du när du hade den i karet första gången?
Jag brukar koppla allt så att insuget är i karet där den ska vara
och har utflåset ovanför karet sen suger jag till typ 1 sec så att jag känner att luften börjar tryckas ut ur utflåset(det känns som det blåser lite från slangen) när jag ser att vattnet kommit upp i slangen så vet jag att den är fylld, sen kopplar jag på det som ska vara som utflås(jag har strilrör) och sen kör jag igång filtret det kan låta ett tag(inte så högt som din) tills all luft är ur filtret och det kan ta några timmar. Ibland om det låter mycket så skakar jag försiktigt på behållaren så att lite mer luft kommer ut.
Kanske var det så du gjorde?
Står filterburken i en tom hink eller fylld med vatten?
Hinken brevid menar du att den har vatten och vattnet går in och ut i den?
Jag gjorde som du första gången jag startade filtret.
I filmen står filtret i en halvfull hink. Insug utan slang längst ner i hinken och utblåset går också ner i samma hink.
Men jag har hittat vad som kan vara felet... Huvudet suger in luft i hålen/ingröpningarna där man spänner fast metallspännena på huvudet. Den ska väl inte suga in luft där? Det blev tystare när jag sänkte hela huvudet under vattnet, men det kan ju bero på att vattnet dämpade. Jag märkte i alla fall att den sög genom hålen när man spänner fast spännena.
Jag testade att sänka ner filterhuvudet under vatten. Sen höjde jag någon cm i taget. Så fort ingröpningarna för spännena kom ovan vattenytan såg jag att det sögs in luft och huvudet började låta.
Testa att rulla på den i olika lägen det måste ju vara något fel där som du har hittat, det ska ju inte suga luft in där vad jag förstått.
Du har säkert testat så att du verkligen ihop den utan glipa där och att gummiringen inte klämms på något sätt så att den öppnar för att suga luft.
Annars vet jag inte vad du kan göra, är lite svårt när man inte ser det och kan pilla själv.