Mitt 240L Saltkar

#1 - 25 november 2007 11:16
Hej!
Tänkte i denna tråden göra en liten uppföljning då jag startar upp mitt saltkar, med bilder och vad som händer under resans gång. Ni får gärna komma med tips och råd.

20/11 Påfyllning av vatten, salt samt ett tunnt lager korallgrus. Start av cirkulationspumpar och ytterfilter.
I ytterfiltret kör jag Filtermatta. Vadd. Biomakaroner. Det kommer senare i Fosfatremover/Silikatremover (Typ Rowaphos).
LS är beställt och kommer den 30/11 20Kg.
Så nu snurrar karet med släckt belysning, och en temp på 26 grader.

[ATTACH]9009[/ATTACH]
#2 - 25 november 2007 11:34
Ser bra ut, ser framemot bilder när det kommer igång.
#3 - 26 november 2007 15:39
Teknik

Idag införskaffades en Skummare DELTEC MCE300, tyst och fin och enkelt att köra med vid behov
UV-införskaffades också och då av märket DELTEC.
Samt en stor plast hink för att blanda saltvatten i vid vattenbyte eller annat syfte.
På Fredag kommer min LS...Vänta,,Vänta,,Vänta!
#4 - 27 november 2007 08:58
trevlig fortsättning :) lycka till nu..! lägg lite tid på att få LSen som du vill ha den sen..
#5 - 27 november 2007 11:06
Hej!

Om jag vore du så skulle jag inte starta karet med korallgrus i.
Du kommer gå igenom vissa stadier av alger och då är det bara dumt att ha sanden i, om man nu vill hålla den vit villsäga. :-)
Sen ska du nog införskaffa en osmos också med silikatfilter på.
Jag vet inte hur det är med biobollar och annat i ytterfiltret men många kör LS i det i stället.

Lycka till!

Mvh
#6 - 27 november 2007 17:33
Nu ligger det ca 2cm lager grus i karet redan. samt vatten som hålls igång med cirkulationspumpar. Jag har läst så mycket om olika filtermaterial så man vet varken ut eller in. Kom fram till detta efter att jag läst på SG.
Med Only Fish kar så funkar det bra utan osmos.
Med filtervadd, fosfatremover eller Rowaphos och biomaterial (Bollar, makaroner) i ytterfilter då man inte har sump.

Skall jag plocka upp gruset innan jag lägger i LS i karet?
#7 - 27 november 2007 18:16
Det finns tusentals åsikter om hur man skall göra när man startar och kör ett saltvattensakvarium. På påståendet om de olika algstadierna säger jag bara att jag har nu startat 5 saltvattenskar av mindre storlek under de senaste tre åren - jag har haft en kort kiselalgsblommning på samtliga men inga andra "algföljder". Se mina trådar här och på saltvattensguiden - inte ser man några algföljder på sanden i dom. Sanden är i stort sett lika vit hela tiden med undantag av just kiselalgbildningen.

I Sverige så är det fult med biologiska filter men se bara på AM och Deltecs akvariesystem - många av dem har avancerade biofilter som sprayfilter, wet-dry som är effektivare än biobollar som "nitratfabriker".

Jag skulle snarare tro att det är det förhärskande systemet att starta ett saltvattenskar som är orsak till "algföljderna" än att det är en naturlag med sådana följder. Se bara här på forumet så är det några som startade små kar med olika metoder - vem var det som fick algproblem? - Vilken metod?

MVH Lasse
#8 - 27 november 2007 18:25
Tack Lasse!
Du ger mig alltid bra svar och råd. Jo jag tror att man lyssnar på förmycket åsikter, alla har sina åsikter. Jag kör på kan ju inte bli för mycket konstigheter och blir det det, så får man rätta till dom. LS åker i på Fredag.:)
#9 - 27 november 2007 19:57
Regel nr 1 inom saltvatten.

Lyssna på en person och ingen annan.

:)

Mvh Thomas
#10 - 28 november 2007 08:34
havre skrev:

Mvh Thomas

Och sen när du är indoktrinerad så måste du ge dig in i verbala slagsmål med alla oliktänkande! (välkommen till den salta sidan! ;) )
#11 - 28 november 2007 13:42
Ls

Tackar!
I morgon Torsdag kommer troligtvis min LS. Har skopat ur korallgruset i karet och lagt det i en hink, Leffe på Triton tyckte jag skulle starta upp utan grus på botten, och lägga i gruset senare. LS skall ju stå på bottenglaset.

Hur länge kan jag förvara gruset i hink? Har ni grus och vatten i hinken. Eller skall jag lägga ut gruset och torka upp det så änge, vad tror ni.

Den populära städpatrullen: Turbo, eremiter mm, kan den gå i när algattacken kommer fast det inte ligger grus i karet? eller bara låta lgerna vara?
#12 - 28 november 2007 18:17
havre skrev:

Mvh Thomas

Regel nr 2 ;);)

Ha tålamod.
#13 - 28 november 2007 19:59
Städpatrullen skal i före algattacken kommer. Tänk så här när är det lättast (och kräver minst insatts av både personer och tid) att bekämpa mördarsniglar i trädgården. På vårkanten när de är få eller på hösten när de har förökat sig som tusan. Kommer städpatrullen i innan biomassan av skitalger är för stor så kan den hålla dessa i schack - har algerna tagit över så är det kört. Jag skulle föredra att lägga i sanden samtidigt som LS:en eller haft den kvar och bara sett till att stenen kom på botten men jag vet inte hur Leffe resonerar (vem vet det förresten :)). Om man startar med bakteriekultur och någon liten tålig fisk samt matar försiktigt så får man just den input av näringsämnen som behövs för att karet skall starta bra. Matningen bör vara väldigt liten - bara en 5-15 vuxna frysta artemia per varannan dag i början. Tycker man att eremiterna har för lite mat kan man lägga i en maltablett till dem dag 4 ungefär.

MVH Lasse
#14 - 28 november 2007 20:23
Ok. jag tror det lilla grus som ligger kvar nu får ligga och det som är urtaget får ligga i hinken. Hur tidigt kan jag sätta i städpatrull?
Kan gruset ligga i hink eller måste det tas om hand på annat sätt?
Lägger upp en bild då stenen är på plats i karet.
#15 - 28 november 2007 21:45
Skölj ur gruset ordentligt innan du lägger tillbaks det sen så kan du förvara det hur som helst. Gör precis vad du skulle gjort i sötvatten.

MVH Lasse
#16 - 29 november 2007 14:10
LS i karet idag

29/11
Idag kom min LS, efter genomsköljning av stenen i en stor balja med saltvatten för att få bort ev skräp och lite döda krabbor, åkte stenen ner i karet. Det blev 23 kg. Så nu är det bara att vänta.

Kommer nu att introducera ljuset i omgångar, börja med 3 tim/dygnet och sedan succesivt öka med en timme om dygnet.

Bifogar här bild.

[ATTACH]9080[/ATTACH]
#17 - 2 december 2007 18:51
Nitrit

2/12.... Hupp!
LS i nu i snart 4 dagar och nitriten stack upp:
KH=12
Nitrit=2 (Salifert testet)
En hel del lösa partiklar far runt i karet, ser ut som vita matrester. Kommer väl från LS.
Belysning på 3 tim / dag.
Hur tycker ni cirkulationspumparna sitter, tips..åtgärder..förslag mottages.
[ATTACH]9131[/ATTACH]
#18 - 3 december 2007 19:37
vad fint det redan ser ut , hur länge dröjer det finnan man släpper i firrar då, har alldrig haft salt, men kan säga att man blivigt rätt sugen några gåner,
#19 - 3 december 2007 20:42
Det tar några veckor, först när nitrit och andra värden är ok, kommer det i lite Turbosar och någon Erimit som får städa lite.
Bilagor:
#20 - 3 december 2007 23:06
Pear skrev:
Det tar några veckor, först när nitrit och andra värden är ok, kommer det i lite Turbosar och någon Erimit som får städa lite.

Sedär, nån som har både tålamod och en bra uppstarts strategi.
#21 - 4 december 2007 08:10
Nitrit

:confused: Har fått Nitrit , uppmätt 2,0 i karet nu efter 3 dagar med LS.
#22 - 5 december 2007 13:16
Ls

6/12
Tar en sväng till Triton och införskaffa lite mera LS .
Vill få i detta nu i början. Sedan så är det bara att vänta in mognaden och tillförsel av städpatrull.
#23 - 6 december 2007 21:10
6/12 Idag åkte 3 kg LS i från Triton i karet samt den sista cirkulationspumpen åkte i. Nu kör jag två st Seio samt samt en vanlig stream pump, får nu upp volymen till 8000l/h i karet och vattenytan rörs om ordenligt. I ytterfiltret körs kol och fosfatremover i strumpa inget mera. Skummaren börjar komma igång ordentligt nu och skummar lätt smutsat gojs.
Upptäckte en mussla och en liten skivanemon idag.
#24 - 9 december 2007 20:07
9/12
Dagens vattenvärden:
PH 8,3
KH 11,0
Nitrit 0
Fosfat 0,1
Densitet 1,025

Inga alger i sikte endast lite småkryp från LS.
#25 - 10 december 2007 11:34
Kul att läsa om ditt saltkarprojekt.
Jag har aldrig haft ett men snart så tror jag att det är dags. (måste bearbeta frugan lite först;))
Kommer att följa din tråd noga och försöka lära mej så mycket jag kan.
Håller 8st Discusar [:-164] i mitt kar just nu men kanske får de lämna platts åt några Clowner i stället.
Lycka till!
MVH // Pelle
#26 - 10 december 2007 12:26
Turbo

10/12
Dags för att introducera dom första 10 Turbosniglarna i karet nu då vattenvärdena är bra. KH lite högt 11,0 men det går väl ner.
Bifogar lite bilder på mina småstädare.

[ATTACH]9209[/ATTACH]

[ATTACH]9210[/ATTACH]

[ATTACH]9211[/ATTACH]

Eremit är beställt 2 st samt ett par pepparmintsräkor.
#27 - 10 december 2007 12:34
Skummare

Jag kör nu med skummaren på framsidan på karet (Fult) vill ha det sitta på bortre gaveln sedan, men nu är Juwel ljusramp ivägen, så det blir väl att skaffa en hängande T5 ramp så skummaren kommer dit den ska på gaveln på karet. Eldosor samt UV kommer att placeras i skåpet i bakgrunden, nu ses endast uppborrat och förberett hål.

Bifogar bild på skummaren som skummar på bra, tyst och fint.

[ATTACH]9212[/ATTACH]
#28 - 13 december 2007 20:35
13/12 LUCIA.
En mätning av vattenvärdena gjordes idag mellan lussekatterna och kaffet. Allt så bra ut men lite högt PH, misstänker att testet TETRA mäter fel. Skall köpa hem Salifert Test. Turbosniglarna betar på.

På Fredag kommer det i två Putsarräkor samt 5 Turbosniglar till.
Återkommer med bilder på räkorna.
#29 - 14 december 2007 12:57
Räkor

14/12

Inga inkomna pusarräkor idag, kommer nästa vecka. Det blev 2 Kamelräkor och 5 nya Turbosniglar.
Idag kopplades UV-filtret in och provkördes, verkar funka fint.

[ATTACH]9258[/ATTACH]
Kamelräka

[ATTACH]9259[/ATTACH]
UV-Filtret
#30 - 14 december 2007 14:07
Karet

14/12
Bifogar bild på karet, tycker min Jetstream pump till UV,t låter lite mycker ett brumknackande ljud,får se om det ger med sig. Irriterande! Annars låter inte karets pumpar speciellt mycket.

[ATTACH]9260[/ATTACH]
#31 - 14 december 2007 16:54
Det där kommer att bli riktigt tjusigt med lite anemoner och fisk
Bilagor:
#32 - 19 december 2007 09:10
Kubkar

Fick tag på detta kar för en 100 lapp idag. Vad bygga av detta? Sump eller osmospåfyllningskar. Se min separata tråd!

[ATTACH]9340[/ATTACH]
#33 - 19 december 2007 10:45
Vill bara varna lite för kamelräkorna eftersom de inte alltid är helt revsäkra, men du skulle kanske köra fish-only?

Mvh Thomas
#34 - 19 december 2007 13:06
Jo läste att dom inte var 100% revsäkra, blir mest fisk, lite korall eller anemoner. Har några skivisar nu, och dom får vara ifred.
Idag åker 1 Erimit och 3 putsarräkor i.
Bild på pusarräka.
[ATTACH]9343[/ATTACH]
#35 - 19 december 2007 15:49
Städpatrull

Nu så är den riktiga gatsoparen på plats i karet, det städas flitigt över botten nu.
Vad är detta för art av Eremit? Dom kallas väl rödbenad!
[ATTACH]9345[/ATTACH]

[ATTACH]9360[/ATTACH]
#36 - 28 december 2007 17:24
Ytavrinning

28/12
Nu är bygget igång med ytavrinningsboxen. Limmar den i 4mm glas. Men avrinningskammen har dock inte kommit ännu, så det blir att vänta ytterligare.

Sedan har jag haft jakt efter Kamelräka i karet, vill ha bort denna då den troligtvis har snott en korall av mig, men den rackarn låter sig inte fångas så lätt, har provat med både håvar och fällor, men icke. Jag får väl satsa på lite korall som den ratar.
Återkommer med bild då boxen är klar, nu en bild av bygget.
[ATTACH]9526[/ATTACH]

Boxen färdig och härdning av silicon pågår. Nu skall bara kammen på.
[ATTACH]9553[/ATTACH]
#37 - 29 december 2007 13:29
Fiskhotell

29/12 Kompisen har fått algkrasch i sitt 300L kar och det måste tömmas. Jag fick idag rycka in som fiskhärbärge.
1 st Blåsfisk
5 Svart/Vita Clowner
Fiskarna mår än så länge bra i sitt nya tillfälliga hem.

[ATTACH]9563[/ATTACH]

[ATTACH]9564[/ATTACH]
#38 - 30 december 2007 12:57
ser ut att trivas.. synd o lämna tillbaka dom om det nu behövs eller .. :)
#39 - 31 december 2007 09:47
Ja Clownerna är riktiga charmtroll, äter ur händerna när man matar och nyfikna och framåt. Blåsfisken fick tyvärr gå tillbaka då den gav sig på Eremiten och Turbosniglarna. Ja en vacker dag så får mina clowner åka hem igen, men när det vet jag inte.
Skall senare också köpa in lite ny fisk, blir när dessa krabater gått ett tag i karet.
#40 - 5 januari 2008 20:51
Ljus

5/1 2008
Idag hängdes min nya 4 rörs T5 ramp upp över karet, och skummare mm kom tillrätta på sina tilltänkta platser, det byggdes också en skärm/kåpa till karets överdel för att täcka in spill ljus som kom ut i rummet. Det monterades också ett moonlight blå diod bakom karet som ger ett vackert blått ljus då rampen slocknat. Ljusrampen har två eluttag så man kan köra gryning, dagsljus samt skymning.
#41 - 5 januari 2008 22:49
vad för ramp blev det ? model märke ?
#42 - 6 januari 2008 09:14
Aqua Medic "Aquastarlight" 4 rör T5. Har nu 3 vita och ett blått rör, skall testa med 2 vita och 2 blå, om det blir stor skillnad.

Bifogar bilder på karet.

[ATTACH]9660[/ATTACH]

[ATTACH]9661[/ATTACH]

[ATTACH]9662[/ATTACH]
#43 - 8 januari 2008 15:12
Lite nya bilder

8/1-08 Dags för lite nya bilder från karet.

[ATTACH]9702[/ATTACH]

[ATTACH]9703[/ATTACH]

[ATTACH]9704[/ATTACH]
#44 - 11 januari 2008 16:40
Pear skrev:
Aqua Medic "Aquastarlight" 4 rör T5. Har nu 3 vita och ett blått rör, skall testa med 2 vita och 2 blå, om det blir stor skillnad.

Har du provat med 2 vita och två blå än ?
#45 - 12 januari 2008 14:34
Ja nu kör jag två vita och två blå rör. Ljuset verkar funka för min fragg på Acropra SP verkar trivas,

[ATTACH]9758[/ATTACH]

[ATTACH]9759[/ATTACH]

[ATTACH]9760[/ATTACH]
#46 - 21 januari 2008 15:28
Ytavrinning klar

21/1

Idag blev ytavrinningsboxen installerad, nu ligger det vatten strax under halva boxen och det rinner ner i fin takt. Kunde tyvärr inte köra min skummare från boxen då röret på min Deltec MCE300 var för kort, förlängde röret och då orkade inte skummaren suga upp vattnet. Så nu går en vanlig pump i boxen med en maxijet 600L/h till mitt UV istället.
Lite osäker på hur mycket vatten som skall finnas i boxen! Men som nu 1/3 verkar funka.
Bifogar bilder på kar och box.
Har beställt PVC för att snygga till vissa detaljer.
[ATTACH]9867[/ATTACH]

[ATTACH]9868[/ATTACH]
#47 - 21 januari 2008 15:41
Du kan höja nivån så den är bara någon cm lägre än nivån i huvudkaret och ha skummaren o suga upp vatten ur boxen.
Har du ordentligt flöde igenom boxen med en extra pump så är det bara att flytta dit värmaren med.

//NiXoN
#48 - 21 januari 2008 15:43
Snyggt kar. Har själv blivit väldigt intresserat av saltvatten på det senaste.
Dom svarta klownerna är det en variant av vanliga occelatus eller är det en annan art?
#49 - 21 januari 2008 16:00
Pear skrev:
21/1

Idag blev ytavrinningsboxen installerad, nu ligger det vatten strax under halva boxen och det rinner ner i fin takt. Kunde tyvärr inte köra min skummare från boxen då röret på min Deltec MCE300 var för kort, förlängde röret och då orkade inte skummaren suga upp vattnet. Så nu går en vanlig pump i boxen med en maxijet 600L/h till mitt UV istället.

Lite osäker på hur mycket vatten som skall finnas i boxen! Men som nu 1/3 verkar funka.

Bifogar bilder på kar och box.

Har beställt PVC för att snygga till vissa detaljer.

Hur installerade du boxen, med vatten i burken ?

Trodde nästan du skulle tycka att 2 blå rör skulle bli bra ;).
#50 - 21 januari 2008 20:36
Limmade ihop en box med silicon och monterade den på plats med vatten i karet. Lade i korallgrus i botten för att stabilisera boxen och sedan tog jag 2 större magneter till streampumpar på glassidan, siliconade övre kanten där det är fritt från vatten. Ligger sedan ls mot boxen, så den sitter ordenligt.
#51 - 21 januari 2008 20:38
NiXoN skrev:
Du kan höja nivån så den är bara någon cm lägre än nivån i huvudkaret och ha skummaren o suga upp vatten ur boxen.

Har du ordentligt flöde igenom boxen med en extra pump så är det bara att flytta dit värmaren med.

//NiXoN

Vad jag förstår så styr man nivån i boxen med hur högt flöde man kör med på returpumpen.
#52 - 22 januari 2008 08:04
Verkar ju bli ett fint kar, kul att se att det har börjat dyka upp folk som bygger om sina juwel-kar funderar skarpt på detta också men tänkte evt. börja med ett clown-hotell för att i lugn o ro tänka ut hur jag ska göra med det större karet :)
#53 - 22 januari 2008 08:54
netweaver skrev:
Verkar ju bli ett fint kar, kul att se att det har börjat dyka upp folk som bygger om sina juwel-kar funderar skarpt på detta också men tänkte evt. börja med ett clown-hotell för att i lugn o ro tänka ut hur jag ska göra med det större karet :)

Hade jag nu i dagsläget byggt om ett Juwelkar så tror jag att jag hade borrat karet och limmat boxen från start i karet och kört med sump, då jag har ett 240L och lite ont om plats. Nya idéer dyker upp hela tiden....:p
#54 - 22 januari 2008 09:39
Pear skrev:
Hade jag nu i dagsläget byggt om ett Juwelkar så tror jag att jag hade borrat karet och limmat boxen från start i karet och kört med sump, då jag har ett 240L och lite ont om plats. Nya idéer dyker upp hela tiden....:p

Därav anledningen till att det är lite extra kul och att jag troligtvis kommer starta med ett litet och tar lärdom av era erfarenheter :D

Ser att du har samma underskåp som jag om jag inte sett fel tror du man kan få plats med sumpen där?
#55 - 22 januari 2008 15:59
Ja en liten sump då, för så stort utrymme är det ju inte. Jag har ett Kinnarps skåp bredvid karet i samma färg som möbeln. där finns alla eldosor, och övrig elutrustning.
Du får väl borra karet på sidan och ha sumpen bredvid på golvet.
#56 - 22 januari 2008 16:11
PVC-Rör

Nu har jag monterat mina PVC rör, dom skall limmas med tangitlim på Onsdag, men nu verkar det funka.
Ett 40mm utlopp från skummaren. och 20mm från UV och ytavrinningsboxen. Mycket meckande innan jag fick rätt nivå och flöde från boxen.Ska se nu om jag kan mecka ihop det så skummaren tar vattnet ut boxen också.
Se bilder.
[ATTACH]9871[/ATTACH]
[ATTACH]9872[/ATTACH]
#57 - 22 januari 2008 17:19
Hur har det gått med de där luftbubblorna du fick?

Mvh Thomas
#58 - 22 januari 2008 17:24
Nu är karet bubbelfritt. Dom otäcka trådalgerna ger med sig också. Nu är jag orolig för min Scopas, besöker mer och mer pusarräkornas station, tycker mig se nån fläck runt munnen...
#59 - 22 januari 2008 17:28
Pear skrev:
Ja en liten sump då, för så stort utrymme är det ju inte. Jag har ett Kinnarps skåp bredvid karet i samma färg som möbeln. där finns alla eldosor, och övrig elutrustning.

Du får väl borra karet på sidan och ha sumpen bredvid på golvet.

Sumpen brevid kommer inte på tal då byter jag isåfall ut bänken istället så jag får mer plats allt måste dessutom barnsäkras så grabben inte får för sig nåt kul :)
#60 - 22 januari 2008 17:34
Gjorde du någon speciell ändring i karet eller bara gav de upp efter ett tag? Hur länge hade du dom?

Mvh Thomas
#61 - 22 januari 2008 17:54
Algerna finns lite kvar, men dom ser ut att tunnas ut och ser inte så pigga ut. Jag har inte gjort mera än hållt värdena på KH. Mg. Ca på bra nivåer samt ökat ljustiden med ett par timmar med alla rör tända.
#62 - 30 januari 2008 07:56
Saltkaret

30/1

Har nu börjat införskaffa mjukkoraller samt fraggar av stenkorall, kör med Balling metoden och har fått upp bra värden i karet. Ytavrinningen skall justeras lite sedan funkar den som den ska. Så nu kör jag på med karet och allt verkar funka fint.

[ATTACH]9985[/ATTACH]
#63 - 10 februari 2008 11:56
Sumpbygge

10/2

Nu äntligen är min sump och möbel klar.
Blev en 70L sump i ett kar köpt för en 100ing och omlimmat.
I sumpen:
Skummare
Osmospåfyllning
UV
Pump
Möbeln snickrades ihop av Kinnarpsmöbler som skulle kastas, skruvade isär dessa och byggde ny möbel, passande till Juwelmöbeln.
Ytavrinning är Aqua Medic overflowbox med 35 rör ner, och pump 2000L/h med 20mm rör som retur.
Kranar på retur samt nerflöde.
Osmospåfyllning bredvid sumpen.

[ATTACH]10301[/ATTACH]
[ATTACH]10302[/ATTACH]
#64 - 10 februari 2008 12:14
snyggt!!! riktigt nice!
#65 - 10 februari 2008 12:14
Fy fan, blev ju riktigt smutt tillslut! Riktigt snyggt, framförallt inbyggnationen av sumpen
#66 - 10 februari 2008 17:44
Tack! Jo jag är nöjd. Finns dock ett litet orosmoment, Har nu gått förbi lappen och linjen Max Waterline. Så jag ligger 1-1,5 cm från övre ramens nedre kant, vet inte om ramen är vattentät mot glaset, om returen skulle skena iväg eller om ett stopp i överrinningen inträffar. Är ramen siliconad mot glaset är det god marginal 4 cm till översvämmning.
Har Aqua Medics overflowbox, och klurar på hur jag skall få ner vattennivån i karet, den sitter ganska högt upp, boxen.
#67 - 14 februari 2008 18:48
Snyggt som f*n, vill själv börja med salt också men man har ju en sambo som är lite svår flirtad :(
Jag får börja mjuka upp och förhandla med henne vid något svagt tillfälle.

Jag är väldigt imponerad av ditt tålamod :D
#68 - 16 februari 2008 17:17
Karet är nu färdigt avrinningen. Sågade ut i ramen så avrinningsboxen kom ner 3-4 cm och vatten nivån ligger mera normalt nu. Kanten runt listen tätad med silikon som säkerhet samt tätat runt boxen. Nu är avrinningen helt ljudlös.
#69 - 24 februari 2008 18:50
2x150W MH

V9 / 2008

Denna veckan kommer min ramp med 2x150W MH + moonlight. Min T5 ramp är såld och går iväg när nya kommer på plats. Då blir det annat ljus i karet.
#70 - 25 februari 2008 09:55
Bild

25/2
Uppdaterar med en bild på mitt kar som nu varit igång i 13V. Toppvärden på vatten samt korall och fisk som mår prima. Nu kommer det tillkomma lite mjukisar då och då, sedan får det puttra på. Vattenbyte 1g i månaden, räcker då värdena ligger såpass bra. Då sugs lite bottenslamm ut. Kör Balling samt tillsätter Tropic Marin spårämnen.

[ATTACH]10640[/ATTACH]
#71 - 1 mars 2008 07:44
Mh

1/3-2008
Äntligen är min 2x150w Metallhalogen + moonlight, på plats över karet med 13000K lampor, dock lite för gult ljus så jag kommer att komplettera med ett T5 blårör.
Letar nu lämplig armatur för 1 T5. 13000K efterliknar till nästan 100% solljuset på vattendjup på ca 1-1,5 m riktigt vackert glitter i karet.
En kylfläkt från Triton är också på plats för att ev kyla vattenytan.

[ATTACH]10694[/ATTACH]
#72 - 4 mars 2008 20:05
imponerad av ditt arbete... verkar som det är mycket arbete kring saltkar med skummare, Uv, avrinnare etc
#73 - 4 mars 2008 20:19
Se där ja! Blev mycket bra. Grattis!
#74 - 6 mars 2008 11:47
Bilder

2008-03-06

[attach]10785[/attach]

[attach]10787[/attach]
#75 - 6 mars 2008 12:20
Tycker mig se en AM ytavrinningsbox på ena gaveln:-) Fått det att funka ordentligt?
#76 - 6 mars 2008 23:19
Heritage skrev:
Tycker mig se en AM ytavrinningsbox på ena gaveln:-) Fått det att funka ordentligt?

Ja det fungerar bra. Fick ner boxen på bra nivå då jag sågade ut lite i ramen och sänkte ner hela boxen. Rinner på fint nu.
#77 - 16 december 2008 14:27
Nu kör vi på med ett 180L Malawikar på jobbet....

Annons