Mitt 300 liters börjar arta sig, eller?

#1 - 20 juni 2010 20:27
Har nu haft igång 300 liters karet ett tag, och tycker det börjar arta sig. Tyvärr är det nästan helt omöjligt att ta kort bara! I karet går sedan 3 veckor tillbaka 4 st blågurami, 1 hane och tre honor. Filtret är ett Fluval 305. Känns som det blir lite för bra tryck i det för att guramisrna ska gilla det, de föredrar ju rätt lugt vatten. Går det att dra ner på farten?
Belysningen är för klen med 2 stycken 30 watts T8 rör, båda ramperna är dessutom för korta, täcker inte hela längden. karet är 125 cm, den ena rampen 100, den andra 110. har stoppat i reflektor på ena rampen, och bytt lysrör på den andra, sen tyckts växterna må liite bättre, om än inte helt hundra.
Göder en gång i veckan med Sera florena. Imorrn är det dax för lite vatten byte tänkte jag!
Länkar bilder så ni får se det hela från start..
Torrbygger.. lavastenarna fick jag med då jag köpte akvariet.. Även den stora mangrooveroten.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30620000-30629999/500x375/30627442.jpg

Akvariet på sin plats med liggunderlag i, spånar vidare på hur jag ska göra..
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30770000-30779999/500x375/30774169.jpg

Spånar vidare, köpt fler rötter, samt en anubias som fick "provsitta" lite..
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30780000-30789999/500x375/30786211.jpg

Gruset på plats, börjar känna mig lite mer nöjd med stenarna trots att det är onaturligt med den flata stenen på de andra..
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30900000-30909999/500x375/30902688.jpg
#2 - 20 juni 2010 20:32
Svårt att säga hur det blev utan bilder med vatten och växter, men ser ut att ha potential att bli bra=)
Är det Guramis som kommer husera karet sen med, eller har du dom som "piloter"?

Hmm jag måste vara trött, missade helt bilden i första inläget=)
Ser jättebra ut, kommer nog bli riktigt snyggt
#3 - 20 juni 2010 20:32
Ser riktigt kul och snyggt ut redan!

Inte bra med er som lägger upp massa nytt, jag blir bara mer och mer sugen på omstart på mitt akvarium som inte vill som jag vill!

Men hoppas på fler bilder när du kommit längre :D
#4 - 20 juni 2010 20:35
Åkte hem till Hannesc i den här vevan o som snällt delade med sig av växter..
På bilden är de i samt att jag handlat några fler.. Även satt fast lite javamossa på en del grenar, vilket det ska bli mer av. . Tänkt ha lite asientema i karet. Ska få ett gäng kardinalfiskar av en vän som föder upp i liten skala..
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31160000-31169999/640x480/31164335.jpg

Den stora roten flyter fortfarande, så placeringen ev den lilla är egentligen bara för att hjälpa till att hålla den större under ytan..
Växterna mår inte tipptopp.. Men de verkar hämta sig lite med den förbättrade belysingen!
Vad tycker ni om det? Förbättringar/förändringar? Tips på fiskar? Funderar på o lägga till 4 mosaikguramis, ver egentligen de jag ville ha , men de var slut i affären..
Ville inte läggga tråden under projekt, då det ju egentligen bara är en vanlig uppstart, som vilken som helst..
En del växter kommer troligen bytas, hade från början inte tänkt köra asien, utan blandat.. Kommer även bli mer grönt än nu, tycker det är lite "ogrönt", men å andra sidan har växterna inte växt färdigt heller!! Har även bambupinnar liggandes, som ska i framigenom, läste på lite, och det verkade rätt så meckigt att få det att bli, få dem att sjunka, hålla sig på plats mm.. Men under semesterna hinns det nog med!
#5 - 21 juni 2010 08:02
Lägger till en dålig bild på mina guramis som är piloter i karet, hanen med sina tjejer!

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31160000-31169999/500x375/31164334.jpg
#6 - 21 juni 2010 08:22
Jag tycker ditt kar ser jättefint och snyggt ut - du har verkligen fått till det!:)
#7 - 21 juni 2010 18:14
Tack så mkt! Vad glad jag blir! Är ju som sagt inte klart ännu, ska plateras mer växter på rötterna, och bindas fast mer javamossa på en del grenar. Den lilla spretiga roten har ju inte fåttt sin slutliga plats heller..
#8 - 21 juni 2010 21:55
Mera javamossa tror jag blir en höjdare. Ser mycket lovande ut! :)
#9 - 22 juni 2010 08:40
Vad är det som inte vill som du vill med ditt kar?

Tack Jens A, det kommer!Har lite som bara ligger inklämt i roten på ett ställe, ska ta väck det o knyta fast. Om jag får mossan att överleva, den mår inte hundra.. Efter att ha sett javamossan i hannesc räkvas, insåg jag hur dåligt min egen java mår!! Lutar åt att börja med PMDD.
Bilagor:
#10 - 23 juni 2010 19:42
Har ny bytt lite vatten för första gången, o rengjort rutorna från alger, var MKT välbehövligt kan jag säga! Blev så fint! Såg även att mina små musselblommor faktiskt verkar trivas bra i det karet! I mitt lilla trivdes de inte alls! Så det verkar som om allt funkar fint i karet! Bild kommer..
Börjar längta efter att utöka fiskbeståndet. Blir nog efter midsommar!
#11 - 24 juni 2010 05:51
Här kommer en liten bild.. Inte hänt så mkt sen förra bilden iof, men det är rent i fint!
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31200000-31209999/500x375/31204073.jpg

Nu måste jag skynda mig o ta hand lite om min sjuka häst innan jobbet!
#12 - 29 juni 2010 12:42
Har varit bortrest ett par dagar, och fiskarna mår fint! 26 grade i karet, lite varmt, men inte farligt.. Är grymt sugen nu på o få i mer invånare! Blir antingen 4 st mosaikguramis, eller ett gäng kardinalfiskar jag får ev en kompis. Vore kul att åka och hämta dem! Papegojbladen mår sådär måste jag säga, tappar en hel del blad. I övrigtmår de flesta växter helt ok.
#13 - 29 juni 2010 20:15
Ser väldigt fint ut, gillar roten! Jag tror definitivt att du behöver kraftigare belysning för att papegojbladen ska trivas.
#14 - 29 juni 2010 21:35
Fint, mysigt inrett kar måste jag säga. Ser väldigt trevligt ut, även om jag föredrar sand framför grus.
#15 - 29 juni 2010 22:59
Peacefrogh skrev:
Ser väldigt fint ut, gillar roten! Jag tror definitivt att du behöver kraftigare belysning för att papegojbladen ska trivas.

Det tror även jag, speciellt om de ska hålla sig fina. Fast det kan räcka för att de ska växa så man kan alltid testa. Tappa nedre bladen kommer de tyvärr nästan garanterat göra och för att motverka behövs just ljus och kanske CO2.

Ditt kar ser riktigt bra ut! Jag kan nästan se någon slags malar ligg och trycka under stenarna och fiskar simma in och ut! För dina guramis skulle jag dock ha mer växter uppe flytandes vid ytan, med andra ord långa och/eller flytväxter.

Ska det bli asienbiotop nu?
Det finns gott om konstiga men fina asiatiska bottenfiskar som skulle gilla dina stenrös och liknande! :D
#16 - 1 juli 2010 14:39
Nu har jag köpt mig 3 stycken små Hong kong plecos. De är ju otroligt rara de små liven! Många av de bottenlevade firrarna från asien verkar vilja ha fin sand som botten, tex botior, kuhliål, känns inte helt schysst o införskaffa dem då jag inte har sand. Överväger att göra en sandhörna då om jag köper nån sån firre, botior verkar roliga! Verkar vara mångas favoritfiskar!
Köpte även en anubias som jag satt fast på roten. Stängelväxterna är på uppväxt, de finbladiga till höger går du en del upp till ytan av. har några musselblad som sakta växer till sig, bytte kar på den sista lilla mini-överlevararen från det lilla karet, med en liten dröm om att den skulle trivas bättre där, vilket den verkar göra!
Papegojbladen lutar det åt att jag byter ut. Mot-? Några förslag som passar i asien? Lite kul om man kör lite asien på växterna oxå, även om jag inte kommer hålla mig helt tilll det. Anubias tex vet jag inte om det platsar.. Ska kika i växtguiden.
Köpte även en reflektor till så nu har båda rören reflektorer. Kommer även att köpa ett nytt lysrör, vet inte säkert hur gammalt aqua-relle är som sitter i. Men något år är det allra minst. Kort kommer snart!
Kul ni tycker det se ok ut!
#17 - 1 juli 2010 16:00
Det är faktiskt så att jag praktiskt taget aldrig ser mina dvärgbotior rota bland min fina sand, de ger sig mest bara på högar med all möjlig skit och röjer runt. I andra karet får långsträckta pansarmalar som tycks trivas utmärkt med grus även de. Med andra ord tror jag att det i många lägen är extremt överdrivet med hur finkornig botten man måste ha. Har man bara andra gömställen och platser att rota omkring i så lär det gå utmärkt med det mesta, då får de ändå utlopp för rotandet.
#18 - 1 juli 2010 17:35
Då behöver jag kanske inte känna mig som en dålig människa om jag inte uppfyller kraven till 100%. I djuraffärerna går ju alla på grus, men det är iof tillfälligt oxå.. Får fundera på det hela, är ju lite roligt med "annorlunda" fiskar!
#19 - 2 juli 2010 20:46
Då kommer bilderna.. Malarna ser jag inte mkt av, de verkar vara rätt blyga! Men jag ser ju var det vart o gjort nytta!! De behövs verkligen! Bli snart orolig algerna tar över hela karet! Överväger att stoppa i 3 stycken av de 5 0tocinclusarna jag har i lilla karet för att att få ner algerna lite. Det här karet står ju rätt ljust. Skuggar lite med gardiner, men vet inte om det hjälper fullt ut. I mitt lilla har jag i princip för lite alger!
Hela karet:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31250000-31259999/500x375/31250112.jpg
Stängelväxterna i bakkant börjar verkligen ta sig!! Växt på rejält! Nu har jag satt dit en till reflektor, tycker karet blev mkt ljusare och finare.

Så här ser det ut då kommer upp från trappan från hallen:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31250000-31259999/500x375/31250143.jpg

Mkt dålig bild på en liten, liten hongkong pleco:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31250000-31259999/500x375/31250113.jpg
Den är där mest hela tiden, tycks trivas just där!

Lagt i lite snäckskal. Här ser man tydligt hur mkt alger det är, och exakt vart malarna har varit framme, och vart jag missat med algskrapan! Haha! Bör jag vara orolig över algmängden?
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31250000-31259999/640x480/31250140.jpg

På det hela taget rullar det på bra.. Funderar som sagt på det här med ottosarna..
#20 - 2 juli 2010 21:27
Tycker inte det ser så farligt ut med algerna då det ser ut som något som kommer balansera upp sig. Kanske du kan slänga i lite mer snabbväxande (hornsärv flytandes som en boll i ett hörn?) och satsa på gödningen. Dina växter verkar ju fart så det blir nog balans tillslut. :)

Algerna på stenarna ser enligt mig bara läckert ut, ser ut som att du just plockat upp de från en sjö!
#21 - 2 juli 2010 22:25
Ja, jag hoppas ju på att algerna är något tillfälligt, vilket du säkert har rätt i att det är oxå! Karet har ju bara vart igång i drygt 5 veckor, tror jag.. Iaf 5 veckor som firrarna vart i. Har faktiskt aldrig sett hornsärv säljas i nån butik här.. men skulle gärna ha lite, tycker det verkar vara en fin växt då den trivs!
ja, man kan ju se algerna som nåt som tillför lite utsseednemässigt oxå! Jag är nog lite "alg-nojig" efter att läst ett gäng trådar om nystartade kar som har fått algproblem.
#22 - 2 juli 2010 22:49
Låter som en ganska lagom tid för algerna att ta sig fram och du ska nog inte göra satsa för mycket på att trycka tillbaka symptomen. Algerna kommer ju utav att växterna inte riktigt hänger med i näringsupptaget (näringsbegränsade, svängningar etc) och de är naturens försvar mot en stigande nivå av vissa näringsämnen. Växterna är säkert inte helt igång än men det börjar bli dags om de har rätt förhållanden. :)

Jag skulle bli riktigt ledsen om mina grönalger på bakgrunden och tofsalgerna på rätt ställen försvann då de tillför en hel dimension av naturlighet till karet. Det är ju väldigtsällan algfritt i en vattenmiljö.

Alger är snälla små varelser när det är balans i karet som bidrar med både mat till fiskarna och balans, inte så pjåkigt om man ser det så! Algproblem kommer med andra ord inte av algernas existens i sig, utan av någon bakomliggande obalans.
Det tog tid i mitt 180l som var i rejäl obalans när jag tog över att balansera sig men bortsett från några tillfälliga problemsvängningar (av mystiska anledningar) har det hållit sig bra med PMDD.

Det var det mesta jag lärt mig under min korta tid som akvarist. :D
#23 - 3 juli 2010 10:00
Ja, algerna får vara tillsvidare, fortsätter att skrapa rutorna och så, så får vi se hur det utvecklar sig. Är inte jätteorolig faktiskt, vilket ju säkert beror på att jag aldrig haft problem med alger.
Och Tack Visual Darkness(långt o krångligt namn) för att du är en flitig läsare och kommantator i tråden!
#24 - 5 juli 2010 09:13
Måste säga att de små hong kong plecosarna gör att bra jobb med algerna faktiskt! Är så fint på rutan nu! Och på stenarna. Perfekt att släppa i så små rackare, och så har de gott om mat sådär i början! Syns inte till så mkt bara, gömmer sig duktigt! En av dem har ett litet favoritställe i en skreva mellan två stenar, där den sitter på det dåliga kortet jag tog.
#25 - 5 juli 2010 10:45
Perfekt med andra ord! Glada fiskar, mycket mat och inte minst en superglad Föllförfisk! :D
#26 - 5 juli 2010 13:11
Ja, jätteglad! *skulle vilja ha en hoppande glad smiley här*
#27 - 6 juli 2010 17:04
En hel del som läser, men inte många som vågar sig på o kommentera nåt!*ler*
Imorgon kommer en arbetskamrat till mig med några kardinalfiskar som skall få bo med guramisarna! Blir nog fint ihop!! Dem hon har ynglar av sig som 17 tydligen, så behöver bli av med några! Kul!
Såg kardilanfiskar på djuraaffären, men många av dem såg "missbildade" ut, krökta ryggar och konstiga över stjärten. Hoppas dessa inte ser ut så! Funderar på att längre fram köpa några från djuraffären, om det är så att de ynglar av sig en del, för att minska inavlen så att säga.

Idag såg jag alla tre hong kong plecosarna samtidigt för första gången. De gär så rent och fint!! Duktiga små malar!
#28 - 6 juli 2010 19:44
Åh, trevligt med nya fiskar! Det låter som en bra idé med nya gener, se till att få hem raka fina fiskar från affären bara. ;)
Hur många tror du det blir?
#29 - 6 juli 2010 21:19
Hur många har jag ingen aning om, men hon är snäll o generös i vanliga fall! Delar med sig av lunchchokladen hon har med i sin matlåda och så! Världens raraste människa! När hon bodde i Tyskland hade hon och hennes man 63 akvarier i sin lägenhet!!
#30 - 7 juli 2010 16:09
Det blev 10 stycken småttingar!! Rätt lagom att börja med! Hoppas nu mina guramis inte äter upp dem bara, de är bara små bebisar än! De är nog ca 1,5 cm stora än så länge, ser jättefina ut! Kort kommer såsmåningom, om de små nu vill fastna!
#31 - 7 juli 2010 16:16
Mina guramis bryr sig bara om maten jag kastar i (och vissa växter om jag inte gett dem grönfoder på ett tag), absolut inga mindre fiskar. :)
#32 - 7 juli 2010 16:43
Ger du dem grönfoder? Vad för ngt då?
#33 - 7 juli 2010 17:58
Jättefint kar verkligen! Jag vill också ha ett större! :)
#34 - 7 juli 2010 19:39
Spirulinatabletter och snäckornas broccoli är favoriterna! Jag har märkt att ungfiskarna är helt galna i nykläckt artemia, fast första gången är de lite tröga. :p
#35 - 7 juli 2010 21:34
Ska testa o se om mina vill ha det oxå!!
Tack så mkt Miliimli! Är ju alltid kul med lite större kar, men det går ju får små kar oxå riktigt läckrá med lite fix! Fast mitt 86 liters har jag då rakt inte lyckats med!
#36 - 7 juli 2010 21:39
De kanske inte fattar till en början men
Fryst broccoli -> vattenglas -> Micro -> snabbkokning -> kylning under rinnande vatten
... så lärde sig min tredje gången och nu är det de som plockar de små mörkgröna knopparna direkt!
#37 - 8 juli 2010 10:06
Tack för den enkla beskrivningen!! Beställde inatt några äppelsnäckor, eller rättare sagt hörde mig för om det fanns några kvar! Tycker de verkar vara rätt charmiga små djur! Får se!
Alla yngel lever idag, igår matade jag med cyklops som jag tror de fick i sig lite av. Tänkte att det nog var lagom storlek på mat. Idag provade jag med söndersmulat flingfoder, men de är rätt så försiktiga än så länge så jag såg faktiskt inte om de fick i sig ngt, så fort jag rör mig framför akvariet drar de iväg o gömmer sig i de höga växterna.
#38 - 8 juli 2010 10:43
Att de simmar iväg och gömmer sig när "fara väntar" måste vara ett gott tecken! :p
#39 - 18 juli 2010 18:22
De små ynglena är superpigga o glada och har faktiskt växt en del tycker jag! Jag har vart bortrest sen i tisdags, så det är lätt att se lite skillnad då. De häga finbladiga växterna har verkligen växt senaste dagarna oxå. Kul! Hade lite krux ett par dagar att tempen var för hög, men nu har det lugnat sig!
#40 - 18 juli 2010 18:39
Jättefint kar! Gillar dina rötter :)
#41 - 18 juli 2010 18:48
jattefint kar du har fått till efter allt! men meeeer bilder :D
#42 - 20 juli 2010 16:28
Hej hannesc! Vad kul att du hittade in!! Ska ta mig i kragen o ta lite kort, men de blir ju liksom inget bra med kort!
Firrarna blir bara suddiga.. Men jag ska göra ett försök, för det har växt en hel massa. Börjat få en annan typ av alger nu, tror det är trådalger..
#43 - 22 juli 2010 17:00
Slängde i en liten bit broccoli i karet igårkväll. Helt rensat, varenda liten "knopp" är bortplockad. Gissar att guramisrna har käkat en hel del. Men jag hoppas att de små honkongarna har provat oxå! De rackarna ser man aldrig till nästan.
#44 - 22 juli 2010 19:01
Slängde i en liten bit broccoli i karet igårkväll. Helt rensat, varenda liten "knopp" är bortplockad. Gissar att guramisrna har käkat en hel del. Men jag hoppas att de små honkongarna har provat oxå! De rackarna ser man aldrig till nästan.

Fint kar! Slängde också i en stor klump med brocoli idag i mitt 325kar. De är bra snabba på att äta upp det vitare på broccolin men det gröna verkar ta längre tid. Trodde inte att samtliga fiskar skulle vara så överförtjusta i broccolin men ala har verkligen betat på den^^
#45 - 22 juli 2010 19:57
Visst är det tur att något så billigt och enkelt uppskattas! :D
#46 - 23 juli 2010 17:00
Ja, det är ju toppen att det är poppis! Får jag göra lite oftare helt klart!
#47 - 19 september 2010 19:54
Här händer inte mkt! Vart mkt jobb hela sommaren. Akvariet börjar se lite igenväxt ut! Tycker iof det ser rätt trevligt ut! har en del alger, men det hålls i chack i av Hong-kongplecosarna, samt några små snäckor. Det är toppen, snäckorna håller till på växerna mm, där inte malarna är alls. De små vietnameiska kardilafiskarna växer och nu ser man dem även utan att "krypa in i" akvariet. Det är riktigt fina faktiskt! Idag satte jag på doppvärmaren, så nu bör karet hålla sig på 22 grader har jag tänkt.
#48 - 27 september 2010 12:05
hannesc skrev:
jattefint kar du har fått till efter allt! men meeeer bilder :D

LÅÅÅNGT senare kommer lite bilder på en grönlummigt akvarie, som jag inte ansat växter i sen jag startade upp det. Okej, jag har faktiskt klippt lite javamossa! Det är heelt omöjligt att få hyfsade kort tyvärr..

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31690000-31699999/500x375/31690424.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/31690000-31699999/640x480/31690440.jpg
#49 - 7 november 2010 16:56
Nu har invånarna utökats med ytterligare 11 vietnamesiska kardinalfiskar. Så nu bor här 4 guramis och 21 kardinalfiskar. De har rätt gott om plats! Har ju iof de tre Hong-kong plecosarna oxå. Har i förra veckan ansat växterna i bakre högra hörnet, plockat bort resterna av papegjojbladet till höger, och i stället planterat javaormbunksbitar där. Får se hur det blir då det växt på sig!
#50 - 17 november 2010 12:34
Igår gjorde jag det jag funderat på rätt länge, men inte genomfört. Jag flyttade över 2 otocinclus från mitt lilla akvarie till det stora. jag vet att det ska vara fler, och ska troligen inhandla fler längre fram. Men detta innebär att jag nu inte har ett "asienkar" längre. men vill se om dessa små rackrare kan jobba lite på algerna.
#51 - 17 november 2010 12:44
Trevligt. :)
De blir nog bara glada om de har "jobb". ;)
#52 - 17 november 2010 13:05
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, kör du med någon co2, pmdd eller något i ditt kar ?

Btw trevligt kar ! :)
#53 - 18 november 2010 15:04
Ja, jag tror att det blir bra för de små ottosarna med mer mat. Men de är duktiga på att äta Broccoli och spenat o ärtskidor, så de svälter inte i det lilla karet heller.

Jag kör faktiskt inte med nånting i mitt kar. Ett tag körde jag med vanlig sera (tror jag det var) växtnäring, men det tog slut och sen har jag inte köpt nytt.

Bilder kommer framöver, har ju rensat ut o gjort om lite bland växterna.
#54 - 18 november 2010 15:16
Och växterna höll sig så bra ändå, härligt ! Hoppas mina också gör det :P
#55 - 18 november 2010 20:49
Jadå, de växer på rätt bra, tyvärr även algerna PÅ växterna. Kanske skulle det funka med gödning för att få väck det..? Är typ trådalger gissar jag.. Till och med "skräpsnäckorna" i akvariet har skalen fulla med gröna trådar! Ser rätt roligt ut! Gröna luddiga monster som glider runt!
#56 - 22 november 2010 19:25
Roade mig med att ta lite kort på akvariet nu ikväll, är sjukt svårt att få nåt som ens är halvvettigt, men försöka duger! Ottosarna trivs så himla bra, de flaxar runt som galna i hela akvariet! Bifogar lite länkar då..
Får se om det här funkar nu då..

Här är en dålig bild på två av Hongkongplecosarna:
"][/URL]

Bild på mina "algproblem"
"][/URL]

Bild på lilla akvariet oxå för skojs skull..
"][/URL]
#57 - 22 november 2010 19:26
De två sista är samma bild. :p
#58 - 22 november 2010 19:27
Och var är plecosarna?
#59 - 22 november 2010 19:30
Då ska vi se nu då..
Lilla akvariet, bör se ut såhär:
"][/URL]

Får även be om ursäkt för att de är lite oskötta de båda akvarierna, är lite mkt i livet nu..
#60 - 22 november 2010 19:41
Filtret är ett Fluval 305. Känns som det blir lite för bra tryck i det för att guramisrna ska gilla det, de föredrar ju rätt lugt vatten. Går det att dra ner på farten?

Fluval 305 har en steglöst ställbar ventil på snabbkopplingen som kopplar ihop slangarna med själva filterenheten. Det är svårt att missa :) Det är den man använder för att koppla loss filterenheten från slangarna med vatten i slangarna. Har du inte manualen kvar? Följde med en dvd till min också.
#61 - 22 november 2010 19:44
Nasso skrev:
Fluval 305 har en steglöst ställbar ventil på snabbkopplingen som kopplar ihop slangarna med själva filterenheten. Det är svårt att missa :) Det är den man använder för att koppla loss filterenheten från slangarna med vatten i slangarna. Har du inte manualen kvar? Följde med en dvd till min också.

Älskar deras AquaStop, helt fantastisk!
Guramina klarar nog av det, allt är en fråga om hur man riktar utblås och liknande. Studsa mot en bakgrund eller liknande är mitt tips då det syresätter bra.
#62 - 22 november 2010 19:52
Nasso skrev:

Ska titta på det! Nu är det bättre, är väl lite skit i det nu så nu är det inte sånt flås i det längre, nu tycker jag nog det är rätt lagom! Är ju lite grejer det kan gömma sig vid om de känner att de vill, men några skumbon om det skulle bli lär ju inte hålla ihop kanske..
#63 - 22 november 2010 19:54
Sätt upp någon rot upp vid ytan som skärmar av och en del flytväxter där så blir det kolugnt. :)
#64 - 22 november 2010 21:30
Smart, ska kika på det! Ena roten är ju ganska nära ytan, men kan kanske trixa lite till. Ev ska jag flytta akvarierna ett gäng mil, så då blir det makeover iaf, men vi får se!
#65 - 24 november 2010 08:43
Vad är det för alger jag har i mitt akvarie då?
Vi har haft strömavrott här i 15 timmar under natten igår och dagen. Hur länge klarar fiskarna, och filtret? Har hört att bakterierna i filtret kan dö av syrebrist.. Hur lång tid tar det?
#66 - 28 november 2010 13:57
Börjar tro att den ena ottosarna är leksugen.. Kankse.. Ser lite svart ut på magen. Och den är allmänt stollatokig, simmar fram o tillbaka upp o ner, inte stilla en sekund! Men jag har ju svvårt att tro att jag skulle lyckats flytta två st, och så skulle de vara av olika kön. Men det hade ju vart kul med lite bebisar!
Bilagor:

Annons