Mitt 400-liters...

#1 - 24 mars 2008 18:21
Vill bara visa upp mitt 400-liters plexiakvarium som jag är ganska stolt över nu när det ser ut som jag vill att det ska göra...
Kommentera gärna!

Stort tack till de personer på plantswap.se som skänkt mig växter!!!
Utan er hade det inte blivit så här grönt och fint på flera månader!

Kommer imorgon att byta ut även det andra lysröret till ett 54w T5 aquarelle, så ljuset blir lite mindre gult än vad det är idag.
Det ska även gå i några fler golden ancistrus, sen är akvariet precis som det ska vara!
#2 - 24 mars 2008 18:24
Dahla skrev:
Vill bara visa upp mitt 400-liters plexiakvarium som jag är ganska stolt över nu när det ser ut som jag vill att det ska göra...

Kommentera gärna!

Kommer imorgon att byta ut även det andra lysröret till ett 54w T5 aquarelle, så ljuset blir lite mindre gult än vad det är idag.

Det ska även gå i några fler golden ancistrus, sen är akvariet precis som det ska vara!

Ja det vill jag säga var ett mycket snyggt akvarium. Bra jobbat :):D
#3 - 24 mars 2008 20:59
Tack! :-)
Nu blev jag glad! Gillar beröm...
#4 - 25 mars 2008 08:45
Dahla skrev:

Kommentera gärna!

Instämmer, riktigt fint:)
#5 - 25 mars 2008 10:20
Jäklar! Det har du lyckats med riktigt bra!
#6 - 25 mars 2008 10:34
Tackar, tackar!
Kommer som sagt idag att byta mitt andra lysrör mot ett aquarelle, så det blir lite ljusare och mer likt bilden på högra delen av akvariet i verkligheten. Just nu är det lite för gult.
Funderar på att sätta i lite mer ljus också, i framsidan av rampen, men vet inte riktigt vilken stort än, eftersom det då är i den delen som jag fäller upp. Tveksam till lysrör där.
Tar fler bilder när det händer något i akvariet.
Satte också i en pump till igår, eftersom jag tyckte det var lite dåligt drag, så nu har jag 2400 l/h på cirkulationen.
#7 - 25 mars 2008 17:35
Riktigt snyggt akvarium!!! Själv går jag drömmer om ett större akvarium. Men har tyvärr inte plats med det i lägenheten. Ska kanske göra som kompisen sa och kasta ut tv:n.:) Behöver ju ingen med ett sånt stort och fint som du har.

Har en fråga om stenröset, hur har du byggt upp det? Har du limmat/silikonat?

Funderar på om man ska bygga nått stånt för att dölja filtret lite mer. Men hur mycke kan man bygga för så att det fortfarande fungerar som det ska?
#8 - 25 mars 2008 21:02
Tack för det!
Stenröset har jag helt enkelt bara staplat upp med stora stenar.
Enkelt att göra så när man kör plexiglas... Ingen risk för att det spricker om något välter.
Hade jag haft glas så hade jag satt fast frigolit i botten och staplat riktigt stabilt.
Men du bör kunna bygga med lavasten utan större problem, eftersom de väger så lite.
#9 - 26 mars 2008 15:40
Dahla skrev:
Tack för det!

Stenröset har jag helt enkelt bara staplat upp med stora stenar.

Enkelt att göra så när man kör plexiglas... Ingen risk för att det spricker om något välter.

Hade jag haft glas så hade jag satt fast frigolit i botten och staplat riktigt stabilt.

Men du bör kunna bygga med lavasten utan större problem, eftersom de väger så lite.

Tack för svaret!:)
#10 - 26 mars 2008 17:13
Näää.. Nu tänker jag inte gå ut på Zoopet mera... :D Attans vilka snygga kar alla har!!! Jag vill också!!! Du har också sån där jätteljus sand, var har du hittat den? Var det jobbigt att göra rent? Har du något speciellt under sanden???

Supersnyggt iaf.. Men varför la du inte upp det på "våra akvarium" tråden så bilderna ligger kvar?! [:-174]
#11 - 26 mars 2008 22:49
:-)
Den där jätteljusa sanden är vanlig grov biltema blästersand. 2 säckar gick det i. Kostade totalt 98:-! Gjorde inte rent den över huvud taget. Den dammade inte det minsta.
Har ingenting under sanden. Eftersom jag har plexiglas behöver jag inte vara direkt rädd för att något ska spricka...
Är det inte bara goldmembers som får lägga upp bilder under "våra akvarium"?
#12 - 27 mars 2008 08:34
Dahla skrev:
:-)

Den där jätteljusa sanden är vanlig grov biltema blästersand. 2 säckar gick det i. Kostade totalt 98:-! Gjorde inte rent den över huvud taget. Den dammade inte det minsta.

Har ingenting under sanden. Eftersom jag har plexiglas behöver jag inte vara direkt rädd för att något ska spricka...

Är det inte bara goldmembers som får lägga upp bilder under "våra akvarium"?

Den är jättesnygg... Jag är ju lite växtfanatiker så jag oroar mig lite för det men viktor333 hade haft jord under.. Spännande... nästa projekt.. :D

Vaddå plexiglas... Kan det gärna spricka om man har sand??? [:-174]
#13 - 27 mars 2008 08:53
Ser väldigt bra ut, bra jobbat!
#14 - 27 mars 2008 16:39
Katharina: Nä, det kan inte spricka av sanden, men av att stenarna faller om några fiskar gräver. Plexi spricker ju inte om en sten skulle falla. Det var det jag refererade till när du frågade om jag hade satt ihop stenarna med silikon.
Jag hade inte valt jord under, eftersom man enligt vad jag hört kan riskera att det bildas otrevligheter där. Men jag har ju också sett akvarier som har det. Men leccakulor i botten hade kanske varit något?

Tack Millmir!
#15 - 27 mars 2008 17:09
Dahla skrev:
Katharina: Nä, det kan inte spricka av sanden, men av att stenarna faller om några fiskar gräver. Plexi spricker ju inte om en sten skulle falla. Det var det jag refererade till när du frågade om jag hade satt ihop stenarna med silikon.

Jag hade inte valt jord under, eftersom man enligt vad jag hört kan riskera att det bildas otrevligheter där. Men jag har ju också sett akvarier som har det. Men leccakulor i botten hade kanske varit något?

Tack Millmir!

Men då måste det ju vara bättre att ha ett grovt grus i botten.. Ha ha.. min engelska sjösten kanske.. Bara hälla på lite snygg sand... :rolleyes: [:-54] :D

Nej, det var inte jag som frågade om stenarna men då förstår jag... Undrad just vad du menade.. :D
#16 - 1 april 2008 11:21
Kan rapportera att det växer grymt bra! Växterna sprider sig fint och det är snart dags att flytta på lite skott.
Har lagt i en pump till också, så jag har en omsättning på 2400 l/h. Den nya ligger på botten och är riktad snett upp mot ytan och vänstra sidorutan för att få maximal omsättning på ytvattnet utan att fiskarnas simförmåga påverkas.
Där är också filter på det, så min filtervolym är nu ännu större och nästan i storleksordning av ett ytterfilter. Allt dock dolt bakom stenarna till vänster.
Tänkte eventuellt någon dag flytta på stenarna och ta kort på reningen, så ni får se hur jag gjort (hemmabygge av plexi med massor av filtermassa i).
En av de egyptiska munruvarna går nu och tuggar också! Får se om några yngel kan klara sig. Jag inbillar mig i alla fall att de har nog med gömställen.
#17 - 1 april 2008 11:31
Bilder??!! :D
Bilagor:
#18 - 1 april 2008 20:43
Nu har jag några bilder på reningen.
Dock blev det något grumligt när jag flyttade om filtermediet, så det kommer inga bilder nu på hela akvariet.
Men här är reningen!

En plexilåda som jag gjort med hjälp av sticksåg och varmluftspistol, sen har jag tätat springorna med silikon.
Efter det har jag lagt i så mycket filtermatta jag kan och sedan tryckt in själva pumphuvudet. Det är av samma sort som Eheim-filtret som ligger bredvid lådan.
De ger 1200 l/h styck.
Det i lådan går ut via ett strilrör som sitter i överkant av kortsidan och det andra är, som synes, riktat snett upp mot rutan/ytan.
Det verkar fungera bra, för skalarerna och de andra fiskarna simmar som de ska utan att störas av strömningen.

Edit:
Tog några bilder trots lite grumligt vatten.
Så här ser det ut nu:

Annons