Mitt 540L :)

#1 - 18 augusti 2010 15:24
hej nu är det dags för uppstart av mitt 540L kar :D
karet är ett 540L med aluram och heltäckande ramp.
fick med både en alu-ställning och en svart möbel, tänkte använda alu-ställningen först men gick icke, fluval FX5.an fick inte plats under :p så det blev den svarta möbeln:)

började med en skiva på golvet, ställde bänken på den sen frigolit och sen karet.
vägde av karet åt alla håll sen i med 100kg blästersand från jula, vägde av och justerade in. i med 1/4 vatten och lite rötter och sten, vägde av. sen fick det stå över natten sen fylde jag upp det helt och vägde av en sista gång :) anledningen till alla avvägningar är för jag har en väldigt mjuk plastmatta i lägenheten :p men nu är det 100% åt alla håll :D

sen fick det stå tills värmen blev ok i karet, körde igång filter och ramp :)

I filtret har jag 3korgar med följande filtermedia
nr1 blå filtermatta
nr2 makaroner
nr3 blå filtermatta i ca 2x2cm kuber

rampen innehåller plast för 4 rör
nr 1&2 aquaelle nr3 powerglo nr4aquaglo

har även haft i en del växter från mina andra kar, ska i med mer :)
fisk i nu är 8st koppartetror och 4små praktbotior.

har även haft i medel för att kickstarta bakteriekulturen :)
#2 - 18 augusti 2010 15:36
lite bilder kommer
#3 - 18 augusti 2010 15:48
lite bilder på rötterna och stenarna jag fick köpa av förra ägaren för 100kr :D
kreditkort för att visa storleken ;)
#4 - 18 augusti 2010 16:05
lite fler bilder ;)
fick såga ur botten på bänken för att få plats med FX5.an :p
vattnet har inte klarnat efter att jag hävde i happy life filter medium.
men nu får karet stå och gotta till sig i några veckor :)
under tiden ska jag lösa bakgrund och fler växter :)
#5 - 18 augusti 2010 16:09
ska fixa ett svart skynke till framsidan för att dölja all bös :p

fisk jag vill ha i är
scalarer 6st
black ghost 1st
olicka malar?

vad tror ni om det? och ge görna massa tips och ideer om projektet och hjälp mig gärna med fisk-val? :D
#6 - 18 augusti 2010 16:14
Ser ju riktigt fint ut! :D
Personligen älskar jag guramis, så skulle rekommendera det ;)
Vilken sorts scalarer kommer du ha? :)
#7 - 18 augusti 2010 16:20
Raiju5 skrev:
Ser ju riktigt fint ut! :D

Personligen älskar jag guramis, så skulle rekommendera det ;)

Vilken sorts scalarer kommer du ha? :)

tackar :D
ja guramis är snygga, har redan 3 blå och 2mosaiker i min 200L asien balja ;)
jag har inte riktigt bestämt det än, jag har kikat runt lite i olicka affärer och bestämt att det inte ska bli dom vanliga fläckiga iaf :)
#8 - 18 augusti 2010 18:21
mycket snyggt hultan, men jag skulle nog tagit bort lite sten o kört på en, max två typer av sten. ser lite onaturligt ut med så många olika slags sten. kalk,java hålsten osv.

men annars jäkla snyggt! o med möbeln med! :D
#9 - 18 augusti 2010 18:22
o du! du pratar scalarer! kör på lite mer "avancerade" scalarer. typ red-back eller som jag; honey blue. dyrare men faaasen så mycket snyggare o ståtligare! hur högt är karet? för du verkar ha höjden inne iaf
#10 - 18 augusti 2010 20:52
tackar :D det med stenen insåg jag med :p det är ju bara första lay-outen ;) när jag kan köra bil igen, ska jag åka och skaffa lite mer växter och lite sten och göra om lite, har bara använt växter från mina övriga kar nu :)

och scalarer vill jag ha lite anorlunda, inte de vanliga :) har kollat lite på red-back och dina honey blue är ju det snyggaste jag sett! :D har dom många olika scalarer på dm i jönköping?

mått på karet hade jag missat att skriva :p det är 150x60x60 :)
#11 - 18 augusti 2010 20:58
mjaa på DM så har de nog inte kvar varken blue honey eller redback . men det går nog ta hem. däremot har han blå scalarer.- asså blåare än mina. skimmrar ordentligt. har hört att de tillomed mer eller mindre lyser på natten. kostar runt 200 st har jag för mig ( kan ha fel på priset men iaf inte 45 kronor :P )

men micke kan säkert ta hem redbacks eller honeyblue. a förresten upp nya bilder på mina i min tråd nu pm du ville titta lite till ;)
#12 - 18 augusti 2010 21:03
okej, men kan ju vara värt ett besök i jönköping iaf, tycker det är riktigt skoj att kolla runt i olika zoo-affärer :) karet ska fått gå in sig och vara ordentligt stabilt innan jag skaffar mina skönheter :)

har redan varit inne och kollat på dina snyggingar ;)
#13 - 18 augusti 2010 21:21
bra ide. hör av dig om du kommer hit. så hänger jag på om jag kan!
#14 - 19 augusti 2010 06:28
Trevligt projekt, ska bli kul att följa. Black Ghost är trevliga fiskar :)
#15 - 19 augusti 2010 09:03
hannesc skrev:
bra ide. hör av dig om du kommer hit. så hänger jag på om jag kan!

japp det gör jag :)
#16 - 19 augusti 2010 09:04
Klotte skrev:
Trevligt projekt, ska bli kul att följa. Black Ghost är trevliga fiskar :)

tack :) jag tycker dom verkar spännande och så är dom snygga :)
#17 - 20 augusti 2010 07:58
kom iväg en sväng igår och köpt lite mer växter samt några stenar till karet :)
ville haft jätte-vallis med hittade ingen så det fick bli en skog med skruv-vallis denna gången :)

här kommer lite bilder på de nya växterna och hela karet, åsikter och tips? :D
#18 - 20 augusti 2010 20:38
Jag har en prenumeration på det här;)

Men jag brukar avvakta med kommentarer tills det blivit ett "riktigt" projekt.

Vad jag menar med det är att det är så många som skapar projekttrådar där de beskriver hur de bygger upp karet med all teknik och sen när det riktiga akvariearbetet börjar så hör man aldrig av dem igen.

Så låt mina fleråriga trådar bli ett föredömme, tråden börjar när karet är inkört:)

Hoppas på en lååång tråd:d
#19 - 20 augusti 2010 20:47
okej :)

ja detta är ju mitt första "riktiga" kar, alltså ett med lite storlek ;)

har 5 till kar på 19-200L i min etta :)

men denna tråd ska jag försöka ha igång och hålla vid liv med jämna uppdateringar och med bilder :D

fast det kommer ju inte hända mycket på en stund nu med tanke på att jag är i uppstart-stadiet nu.

men jag mottager gärna tips och ideer om inredning, växter och fisk?
det jag vet att jag vill ha är iaf fler koppar-tetror, en black ghost, lite olicka fina malar och några fina scalarer:)
ge gärna förslag? :D
#20 - 20 augusti 2010 21:02
Jag har haft black ghost jag har läst om black ghost och jag har sett dem på Universeum i Göteborg.

Fick dessutom en beskrivning av hur de fungerar av Lasse som jobbar på Univereum.

Den dag jag har ett kar på 2000+ liter, då kanske jag kan fundera på black ghost. Men helst skulle det vara på 4000.

Black ghost har ett förhållandevis kraftigt el-system och är nattjägare, hur tror du att övriga invånare mår med en sådan "nattgäst" när de ska vila?

Resultatet blir stress hos övriga fiskar.

Sorry om jag tog bort en dröm hos dig[:o]
#21 - 20 augusti 2010 23:57
Håller med föregående talare om Ghosten. Har sett några st i olika kar men aldrig någon som sett välmående ut. Oftast går de i för små kar utan tillräckligt med skydd så de har inte varit allt för spännande. Men visst är de lockande med sin speciella form och simsätt!

Reflekterade snabbt över ett annars väldisponerat kar att du satt anubias i sanden (aj) ganska ljusrikt (aj). Du verkar ha både vallisneria och svärdsplanta lagomt till bakom 2 fina rötter så mitt tips är att redan nu förankra dem där. Det kommer ju bli skuggigt där så det passar ju perfekt. I övrigt tycker jag du har fått till det riktigt bra, kanonfina rötter!
#22 - 21 augusti 2010 07:43
c90368 skrev:
Jag har haft black ghost jag har läst om black ghost och jag har sett dem på Universeum i Göteborg.

Fick dessutom en beskrivning av hur de fungerar av Lasse som jobbar på Univereum.

Den dag jag har ett kar på 2000+ liter, då kanske jag kan fundera på black ghost. Men helst skulle det vara på 4000.

Black ghost har ett förhållandevis kraftigt el-system och är nattjägare, hur tror du att övriga invånare mår med en sådan "nattgäst" när de ska vila?

Resultatet blir stress hos övriga fiskar.

Sorry om jag tog bort en dröm hos dig[:o]

okej, jag har bara läst beskrivningen här på forumet och trodde inte att den hade så kraftig el-system.
jag är bara glad att få info och tips så jag inte skaffar en fisk som gör tillvaron jobbig för övriga invånare :) vill ju att alla ska må bra och fungera tillsammans! har du några förslag på fisk till detta kar? ska nog hålla mig mot SA, med undantag för mina praktbotia :p
#23 - 21 augusti 2010 07:50
Håller med föregående talare om Ghosten. Har sett några st i olika kar men aldrig någon som sett välmående ut. Oftast går de i för små kar utan tillräckligt med skydd så de har inte varit allt för spännande. Men visst är de lockande med sin speciella form och simsätt!

Reflekterade snabbt över ett annars väldisponerat kar att du satt anubias i sanden (aj) ganska ljusrikt (aj). Du verkar ha både vallisneria och svärdsplanta lagomt till bakom 2 fina rötter så mitt tips är att redan nu förankra dem där. Det kommer ju bli skuggigt där så det passar ju perfekt. I övrigt tycker jag du har fått till det riktigt bra, kanonfina rötter!

blir till att skippa ghosten, vill ju att fisken ska må bra:)

tack för tipsen, kommer att plantera om lite, du har kommit med bra råd och tips i båda mina trådar :) tackar hemskt mycket för det, därför jag startar trådar:) tack :) ja rötterna är fina, stora och var väääldigt billiga :)
#24 - 21 augusti 2010 08:37
En mycket trevlig Sydamerikan är Nyckelhålsciklid, du kan skaffa sex stycken då får du säkert två par. De är ganska lätta att få lek på och har inte några jätte krav på pH osv.
#25 - 21 augusti 2010 09:33
c90368 skrev:
En mycket trevlig Sydamerikan är Nyckelhålsciklid, du kan skaffa sex stycken då får du säkert två par. De är ganska lätta att få lek på och har inte några jätte krav på pH osv.

okej tack så mycket, ska kolla upp dom :)
#26 - 23 augusti 2010 23:33
kollade nitrit idag, låg på 0.2-0.3 rensade bort lite blad från plantorna som är längst bak till höger, tror den behöver lite tid för att rota sig, var väldigt korta rötter på den.

gjorde även ett VB på ca 20% och tillsatte filtermedia.

alla fiskar verkar må bra :)
#27 - 4 september 2010 15:45
liten uppdatering:)

plantorna till höger har rotat sig och skickar ut skott.
nitrit har gått ner till 0.0.
har nu införskaffat 4st nyckelhålsciklider, de verkar må fint och är inte alls skygga som jag läst att de var:)
var på DM igår och skaffade en golden nugget, de hade erbjudande på den nu, passade mig perfekt, har alltid velat ha en :)
Har även fått hem lite mer växter som nu är i karet, endel har jag satt fast på rötter och stenar så de ska få växa fast :)
kommer en del bilder på det hela nu :) vill se många kommentarer ;)
#28 - 4 september 2010 16:11
lite bilder :)
#29 - 4 september 2010 20:17
Fina Nycklar[:-106]
#30 - 4 september 2010 21:59
Av vad jag förstått så "ser" black ghost med sitt "elsystem". Ungefär så som fladermöss med sina "ljud". Att ha en nattaktiv "rovfisk" med fiskar som är betydlig mindre än rovfisken kanske är stressande, men så länge de inte kan bli mat åt black ghosten så tycker jag absolut inte det är någon fara. Det tar t.o.m. flera månader innan en 10cm black ghost klipper någon tetra tippar jag (givetvis beroende på med vad och hur mycket man matar den.
Bilagor:
#31 - 4 september 2010 22:35
c90368 skrev:
Fina Nycklar[:-106]

tackar! blev väldigt fina nu när dom färgat ut :)
#32 - 4 september 2010 22:37
Keibo skrev:
Av vad jag förstått så "ser" black ghost med sitt "elsystem". Ungefär så som fladermöss med sina "ljud". Att ha en nattaktiv "rovfisk" med fiskar som är betydlig mindre än rovfisken kanske är stressande, men så länge de inte kan bli mat åt black ghosten så tycker jag absolut inte det är någon fara. Det tar t.o.m. flera månader innan en 10cm black ghost klipper någon tetra tippar jag (givetvis beroende på med vad och hur mycket man matar den.

okej, men tror jag satsar på det jag har nu, lite större stim tetror, några malar till och en grupp fina scalarer :)
tips på något mer som kan passa till dessa?
#33 - 22 september 2010 15:52
en uppdatering är på sin plats;) långa dagar på jobbet :/
igår avled min golden nugget :( pigg och fin i förrgår, kollade alla värden och allt var okej, vad kan det vara? :O
annars växer allt på och går bra, finns lite mer växter i, bilder kommer så fort jag hinner ta kort och lägga in :)
men kan någon komma på vad orsaken till dödsfallet kan vara?

Annons