Mitt 600l sprack häromdagen, varför?

#1 - 1 maj 2006 11:35
Jag har (hade) ett fungerande 600l malawi kar som sprack häromdagen, nu till frågan, varför? sprickan är mitt i bottenglaset och nästan hela vägen längsmed.

lite info:
aluram kar (köpt en gång i zoobutik, inget hemmagjort)
jag har aldrig gjort nått med det dom 2 åren ja haft det, dvs silikon eller dyl.
ingen aning hur gammalt det är.

"bänk":
massivt sten (betong) golv, sen 50mm frigolit, 22mm spånskiva, 10 lekablock, uppdelade på 5 "rader" med 2 i höjd, sen en 22mm spånskiva, sen 30mm frigo, sen karet.

hade även 10mm frigo i karet under gruset. sen i karet hade ja 5st tegelrör i mitten, överöst med lavasten.

Några idéer??
#2 - 1 maj 2006 12:07
Säkert nån av dina goa malawi som grävt och så har någon sten el. ett av rören åkt ner på frigoliten och det kan ju ha kommit ner ett sand/gruskorn mellan frigoliten och glaset och orsakat sprickan.
#3 - 1 maj 2006 12:34
men även om det nu skulle legat ett gruskorn under emot rutan, då borde den juh tryckts upp i frigoliten först innan den trycktes genom rutan?
#4 - 1 maj 2006 13:06
[QUOTE=Kardanmannen]men även om det nu skulle legat ett gruskorn under emot rutan, då borde den juh tryckts upp i frigoliten först innan den trycktes genom rutan?[/QUOTE]

Ja man tycker ju det. Men murphys lag...
#5 - 1 maj 2006 13:51
för mkt frigolit för min smak, eftersom man inte skall ha friggo isamband med aluramsakvarium.
#6 - 1 maj 2006 15:31
hur ska man göra en ställning bäst då till ett sånt kar? kan tillägga att golvet inte är så jämt
#7 - 1 maj 2006 16:19
Mer troligt att det blivit någon sättning i "bänken" än att ett gruskorn under frigoliten orsakat sprickan
#8 - 1 maj 2006 17:15
[QUOTE=Kardanmannen]hur ska man göra en ställning bäst då till ett sånt kar? kan tillägga att golvet inte är så jämt[/QUOTE]

svetsad ram med justerbara fötter tycker jag.
#9 - 1 maj 2006 17:19
jo, jag har allt funderat på det oxå, helt utan frigolit? blir det inte ännu mer tryck då på bottenglaset? nu har jag juh lixom en hel frigolitplatta den står på.
#10 - 1 maj 2006 17:21
Hej,

problemet med alla akvarium är att de förr eller senare kommer att gå sönder av den ena eller andra orsaken.

Här kommer en del förslag och idéer :

Först och främst är det glasrutan som gått och inget annat, jag tror att det finns en viss övertro till alu-ramar vilkat resulterar i underdimensionerade bottenplattor vilket kan med åren ge med sig i takt med att fogarna torkar.

Silikonfogarna härdar med åren och blir mindre följsamma vilket gör akvarium extrakänsliga för rubbningar, skakningar och för flytt vilket gör att glaset måste ta upp mera av ev stötar än tidigare när de mjuka fogarna absorberade mycket, har man sprängt i närheten eller liknande som kan ha orsakat skadan.

Ibland är det relativt enkelt att se var skadan uppstått och från vilken sida, ut- eller insida genom att betrakta kratern från vart sprickan harör, finns ingen sådan är det helt enkelt inbyggda spänningar i glaset som släppt ungefär som när isen spricker på vintern och då beror det bara på otur.

trycket på bottenglaset beror inte på volymstorleken utan enbart på vattenpelaren så volymen i sig har inte så stor betydelse, börja med att betraka den trasiga skivan och titta efter om det ser konstigt ut, titta överallt.

troligtvis har du bara haft otur, vi andra kan skatta oss lyckliga och du verkar ha tagit oerhört goda förebyggande åtgärder, ja nästan intill overkill så med det sagt, otur mer verkar det inte vara i alla fall inte utifrån den information vi fått

synd, tråkigt, bättre lycka nästa gång

nICKLAS.
Bilagor:
#11 - 1 maj 2006 23:28
[quote=Karon]Mer troligt att det blivit någon sättning i "bänken" än att ett gruskorn under frigoliten orsakat sprickan[/quote]

mycket möjligt, fått höra att den typen av skador kan komma när en fot sjunker ner i golvet.
då blir det ju en vridning på glaset.
#12 - 2 maj 2006 09:27
[quote=MagicFingers]för mkt frigolit för min smak, eftersom man inte skall ha friggo isamband med aluramsakvarium.[/quote]

Hur ska man göra med de akvarierna då? :confused: Ska man inte ha något under!?
#13 - 2 maj 2006 10:14
[quote=gladys]Hur ska man göra med de akvarierna då? :confused: Ska man inte ha något under!?[/quote]

nope.
ett ramakvarie står ju på sin ram till skillnad från ett helglas som står direkt på glaset.
#14 - 2 maj 2006 10:38
Men det skadar väl inte att ha ett liggunderlag eller frigolit under ramakvariet, eller gör det det?
#15 - 4 maj 2006 16:49
[QUOTE=Tri-X 400]
Silikonfogarna härdar med åren och blir mindre följsamma vilket gör akvarium extrakänsliga för rubbningar, skakningar och för flytt vilket gör att glaset måste ta upp mera av ev stötar än tidigare när de mjuka fogarna absorberade mycket
[/QUOTE]

Hur många år??? börjar ju bli lite orolig nu !!!
#16 - 4 maj 2006 18:34
ett bra silikonat akvarie håller minst 15år om de inte misshandlas.

hört om akvarier 30+ år där silikonet fortfarande håller ihop fint.
solljus är silikons värsta fiende.
#17 - 20 maj 2006 20:11
[QUOTE=Kardanmannen]Jag har (hade) ett fungerande 600l malawi kar som sprack häromdagen, nu till frågan, varför? sprickan är mitt i bottenglaset och nästan hela vägen längsmed.

lite info:
aluram kar (köpt en gång i zoobutik, inget hemmagjort)
jag har aldrig gjort nått med det dom 2 åren ja haft det, dvs silikon eller dyl.
ingen aning hur gammalt det är.

"bänk":
massivt sten (betong) golv, sen 50mm frigolit, 22mm spånskiva, 10 lekablock, uppdelade på 5 "rader" med 2 i höjd, sen en 22mm spånskiva, sen 30mm frigo, sen karet.

hade även 10mm frigo i karet under gruset. sen i karet hade ja 5st tegelrör i mitten, överöst med lavasten.

Några idéer??[/QUOTE]

Utan att var någon karexpert så tycker jag bänkuppbyggnaden känns farlig. Vill till att den 22 mm spånskivan har bra kontakt med alla lekablock så den inte skevar eller böjer sig i någon yta. Min gissning...
#18 - 21 maj 2006 08:44
Man kan ju nästan börja gråta av medlidande, men precis som Raven påpekar så är alu-karen byggda för att stå på själva ramen, frigolit och liknande gör risken stor för att mycket av vikten hamnar på själva glaset, och då kan det gå illa. Ställningen ska självklart vara så stabil som möjligt, Rejält med massivt trä, om man kan snickra, annars är det väl bara rejäla metallställningar som gäller. Att jag skriver skriver att det är en förutsättning att man kan snickra beror på att jag sett akvarieställningar i trä där man redan i konstruktionsvalet slarvat bort mer än hälften av stabiliteten.
#19 - 21 maj 2006 10:12
[quote=Tri-X 400]Hej,

Silikonfogarna härdar med åren och blir mindre följsamma vilket gör akvarium extrakänsliga för rubbningar, skakningar och för flytt vilket gör att glaset måste ta upp mera av ev stötar än tidigare när de mjuka fogarna absorberade mycket, har man sprängt i närheten eller liknande som kan ha orsakat skadan.[/quote]

Det är därför jag gärna silikonerar om mina akvarier om jag ser att fogen är lite gammal och grå, även om karet är helt tätt.
Det kanske är ett onödigt arbete men de känns för mej som att chanserna för haveri om jag skulle "råka" klanta mej vid uppsättning minskar..

Mvh Peter
#20 - 21 maj 2006 11:18
[quote=Redbullen]Det kanske är ett onödigt arbete [/quote]

sover bättre på natten också ;)
sen kostar de inte så fasligt mycke pengar heller.

Annons