Mitt 720L hav !_!

#1 - 1 mars 2009 12:30
Weeeeeee!

Äntligen har jag fått upp mitt 720L Akvastabil till lägenheten, och det står nu på plats.(precis bakom mig:P )

Detta är ett projekt som jag har gått och klurat på länge , men är ändå lite osäker på vad det blir i slutändan. Ekonomin tillåter ej fantasin att ta över fullständigt.....

....Så detta projekt kommer ta en stund att få full fart på.

Jag kommer avveckla några mindre akvarier och dess invånare kommer att få flytta in i deras nya hav. (Malar och några apisto än så länge)

Filter: Eheim Professional 3, 2080 1700l/s ytterfilter. + Eventuellt ett Eheim classic innefilter med cirkulationspump som jag är lite osäker på vilken effekt den ligger på.

Bakrund: Svart solfilm

Inredning: Den mindre varianten av "engelsk sjösten", stenar,rötter,kokosnötter och såklart en hel del växter.(kanske kommer jag lägga gödning i botten)

Belysning: Kommer bli en heltäckande aluminium ramp med 4x58w+ reflektorer(men detfår bli nån annan lösning tills jag har råd att hosta upp dom stålarna)

Invånare:Malar + några apistogramma sorter till att börja med. Kommer hålla mig till små fiskar förutom malarna.

Några bilder på hur akvariet och omgivningen ser ut.
[ATTACH]17908[/ATTACH][ATTACH]17909[/ATTACH]
[ATTACH]17910[/ATTACH][ATTACH]17911[/ATTACH]
[ATTACH]17912[/ATTACH][ATTACH]17913[/ATTACH]

Idag den 1/3 blir det till att loda in akvariet och provfylla. Ska även se om jag hinner till mekonomen för att inhandla den svarta bakgrunden.

/Markus
#2 - 1 mars 2009 12:48
Mmm kommer att följa den här tråden med spänning...
#3 - 1 mars 2009 13:03
Jag med!:d
#4 - 1 mars 2009 13:06
Ja sätt fart nu :)
#5 - 1 mars 2009 13:13
Kul att ni vill hänga med på resans gång! Jag kommer sätta fart med det jag kan, blir ju lite stoppad av ekonomin som sagt...hittils har jag gnott rent utvändigt...och ska snart bege mig iväg för att köpa solfilm till bakgrund och Ph - för att göra rent alu-ramen ordentligt.(fick det tipset av han jag köpte karet av, skit bra att gno bort saker med och är "inte farligt" för fiskarna. Har ju inget vatten i än heller så)
#6 - 1 mars 2009 15:55
Gött att du fått upp det. På sätt och vis blir det roligare om det drar ut på tiden, då får de se lite vart det tar vägen. Alternativen ökar markant med större kar.,
#7 - 1 mars 2009 16:05
Ser spännande ut... ska följa den här tråden!
#8 - 1 mars 2009 16:22
Skönt som fan att det gick bra att få upp det ja :)

Jepp det blir roligt med ett litet lång-tids projekt...då hinner grejerna gro in lite mer.

Har haft lite besök så inte dragit igång med bakgrunden än , men det ska jag göra nu!

Skickar in en bild när det är klart!
#9 - 1 mars 2009 16:59
Alltid spännande med nya projekt, kommer att följa med glädje :).
#10 - 1 mars 2009 16:59
Nu har jag fått på bakgrunden...några små bubblor och ett litet veck vart det..men det tycker jag inte gör någonting... :)
#11 - 1 mars 2009 17:32
Bilder!:d
#12 - 1 mars 2009 17:35
Måste ladda kameran lite, hade glömt den "på" i PC läge.

Nu har jag lodat in akvariet, ska fylla upp c:a 20cm vatten och mäta igen.

Bilderna kommer strax på hur "bakgrunden" blev...
#13 - 1 mars 2009 17:37
Typiskt att glömma sånt!
#14 - 1 mars 2009 17:46
Lite bilder..

[ATTACH]17929[/ATTACH][ATTACH]17930[/ATTACH]
[ATTACH]17931[/ATTACH]

Ingen mästare på att fota, men man ser att det blev svart iallfall? :D

Nu ska jag fylla upp 20cm och tvätta insidan av akvariet. (skönt att spola rutorna först för att få bort eventuella gruskorn)

Stämmer det med 20cm över hela akvariet fyller jag 20cm till..:)
#15 - 1 mars 2009 17:53
Snyggt som bara den,var köpte du filmen och vad kostade den???
#16 - 1 mars 2009 18:03
Snyggt som bara den,var köpte du filmen och vad kostade den???

Mekonomen 208kr för 78x320cm(det var den enda dom hade inne av svart, finns en som är 60x380 också tror jag för samma pris)

Här kommer lite intressant bilder på uppfyllning :D springer ivrigt runt och mäter nivån!!:p

[ATTACH]17932[/ATTACH][ATTACH]17933[/ATTACH]
[ATTACH]17934[/ATTACH]
#17 - 1 mars 2009 18:29
Nice, du fick upp karet alltså!
Nu kommer du ha kul ett bra tag med donandet!
#18 - 1 mars 2009 18:31
Bowman skrev:
Nice, du fick upp karet alltså!

Nu kommer du ha kul ett bra tag med donandet!

Jupp jag känner mig som ett barn x 2 på julafton!

*fnissar för mig själv medans jag fyller på karet*

Räkna med att du får bolla lite med mig Bowman ;D
#19 - 1 mars 2009 19:23
Ser ut och gå bra!
#20 - 1 mars 2009 20:00
Då var akvariet fyllt och har haft i det grus jag fick med. (med massa grums och skit)

Startat både ytter och innerfiltret så det får stå och gå in sig..j*kligt grumligt nu! Ser ut som ett höst-dike....
Bilagor:
#21 - 1 mars 2009 20:05
Markus1984 skrev:
Då var akvariet fyllt och har haft i det grus jag fick med. (med massa grums och skit)

Startat både ytter och innerfiltret så det får stå och gå in sig..j*kligt grumligt nu! Ser ut som ett höst-dike....

ojoj, då får man väl snart se bilder med lite inredning eller det kanske tar ett tag innan det kommer i? :)
#22 - 1 mars 2009 20:06
Svartvatten - ordagrant!

Några bilder på hur mysigt det ser ut nu, med lånad belysning från mal-karet.
[ATTACH]17942[/ATTACH][ATTACH]17943[/ATTACH]
[ATTACH]17944[/ATTACH][ATTACH]17945[/ATTACH]

Ytterfiltret ska givetvis inte vara på framsidan sen ;)
#23 - 1 mars 2009 20:09
macke_fisk skrev:
ojoj, då får man väl snart se bilder med lite inredning eller det kanske tar ett tag innan det kommer i? :)

Det är svårt att inreda när man knappt ser in mer än 10cm i akvariet ;) Utan belysning!

Har som sagt kommit i lite grus och rötter. Dock dröjer det en månad minst innan jag får den riktiga belysningen..ska försöka leta på lite vanliga armaturer tills dess...
#24 - 1 mars 2009 20:11
Markus1984 skrev:
Jupp jag känner mig som ett barn x 2 på julafton!

*fnissar för mig själv medans jag fyller på karet*

Räkna med att du får bolla lite med mig Bowman ;D

I know the feeling :)

Klart vi måste bolla!
#25 - 1 mars 2009 20:14
Markus1984 skrev:
Det är svårt att inreda när man knappt ser in mer än 10cm i akvariet ;) Utan belysning!

Har som sagt kommit i lite grus och rötter. Dock dröjer det en månad minst innan jag får den riktiga belysningen..ska försöka leta på lite vanliga armaturer tills dess...

aha, joo det äte lite svårt att inreda om man bara kan se 10 cm in :p. Men då får man besöka tråden lite då och då så att man inte missar något[:o].
Bilagor:
#26 - 1 mars 2009 20:30
Jepp..ska försöka ordna lite armaturer i veckan.. :D

Nu måste man sussa lite! Vi hörs imorrn!
#27 - 1 mars 2009 21:02
Ser ju bra ut!:D Blir nog bättre med ljus!:D
#28 - 2 mars 2009 18:04
Idag har jag handlat 2st 2x36 IP68 lysrörsarmaturer och medföljande lysrör. Ska leka elektriker och se om jag får ihop det.

Kan även tillägga att vattnet är kristallklart idag ;P

Problem med ytterfiltret dock..! Det får inte plats under akvariet :/
#29 - 2 mars 2009 18:10
Typiskt att det inte går under! Hoppas det går bra som elektriker!;)
#30 - 2 mars 2009 19:43
Första rampen, monterad och inkopplad...ingen vacker syn..men jag kan åtmisntone börja plantera lite och inreda! :)

Ska börja på armatur 2 nu, sen slänger jag in en bild.
#31 - 2 mars 2009 20:17
Det får du väl fixa sedan då!:d
#32 - 2 mars 2009 20:18
Det ska inte vara för lätt inte!

Armatur nr 2 var trasig i ena "sockerbiten" för ström ut. Får åka och byta imorrn.

Igår använde jag Ph minus från JBL för att ta bort lite rostliknande skit från alu-ramen...givetvis kom det litgrann på rutan som jag nu inte ens får bort med T-Röd!!!!!! vafan

Nån som har nån idé?
#33 - 2 mars 2009 20:27
Bilder

2 första bilderna får ni se mitt tillfälliga 'mek' ljus. 2x36w.

sista bilden är på avlagringen som jag försöker få bort.

(kass kvalitet, fel inställt på kameran.)
#34 - 2 mars 2009 22:17
Jag har testat några varianter , som inte fungerat för att få bort "skiten" från rutan...har 3 till grejer att prova imorrn!

Godnatt för ikväll!
#35 - 3 mars 2009 11:30
Vad skönt att du fått lite ljus! :D Vad är det du ska prova för att få bort det?
#36 - 3 mars 2009 11:32
Provade nyss Ättika, fungerade inte...ska gå till macken senare och köpa Fälg-rent. Funkar inte det ska jag köpa nått medel som tar bort sot från braskamin-rutor.
Guest
#37 - 3 mars 2009 12:49
Nice!!
Ser trevligt ut...ska bli skoj och se hur det tar sig :)
Lycka till
#38 - 3 mars 2009 12:53
aggehunk skrev:
Nice!!

Ser trevligt ut...ska bli skoj och se hur det tar sig :)

Lycka till

Tackar...

det mesta av energin går nu åt att försöka få bort avlagringarna på framrutan.
#39 - 3 mars 2009 12:54
Helt jävla sjukt, fanns det nån varningstext på flaskan?
#40 - 3 mars 2009 12:56
babydoc skrev:
Helt jävla sjukt, fanns det nån varningstext på flaskan?

Mm att man inte ska ha det i ögona . :|

Det är ju ett helt vanligt JBL medel för att sänka pH't i vattnet...
#41 - 3 mars 2009 13:02
Tänk om man hade spillt lite mer vilket fan inte är ovanligt när man pillar med akvarier
Allts stå där med tex 3 feta rännilar längst med framrutan
Kul, NOT!
Bilagor:
#42 - 3 mars 2009 13:06
babydoc skrev:
Tänk om man hade spillt lite mer vilket fan inte är ovanligt när man pillar med akvarier

Allts stå där med tex 3 feta rännilar längst med framrutan

Kul, NOT!

Det är precis detta som har hänt..har mer eller mindre fläckar på hela framrutan...

precis mailat JBL, får se vad dom har att säga.
#43 - 3 mars 2009 13:26
Hittar tyvär inget på nätet om fläckar från JBL aquacid
#44 - 3 mars 2009 13:55
Om du nu inte får bort fläckarna och stör dig väldigt på dom,vänd på karet så baksidan blir front...
#45 - 3 mars 2009 14:03
Om du nu inte får bort fläckarna och stör dig väldigt på dom,vänd på karet så baksidan blir front...

Markus1984 här, sitter hemma hos polarn...

har funderat på att vända på skiten också...men rummet är trångt och karet är fyllt med grus och allt..bakgrund sitter på baksidan....
+ att det kommer ju synas på även om jag vänder på det...

vette fan hur jag ska göra.....provar lite fler medel...

/Markus1984
#46 - 3 mars 2009 14:06
Tycker du ska köra på ottosar som "algbekämpare". Eftersom malarna har tendens att förstöra leken för ap:orna. Vet inte om det har sagts något om det förr. Men skriver det nu iallafall:)

Annars ser det kanon ut. Riktigt bra verkar det bli:)
#47 - 3 mars 2009 14:08
Risken finns ju att du får mer fläckar när du experimenterar med olika preparat.
Tag kontakt med en glasmästare eller en kunnig fönsterputsarfirma och fråga om fläckarna...eller vänd på karet...
#48 - 3 mars 2009 14:18
lika sörja brukar ju lösa varandra....det jag menar e "om du vågar" prova å tvätta på ett litet område med JBL å medans det e blött så tvättar du sen med vanlig fönsterputs å rikligt med vatten
#49 - 3 mars 2009 18:15
Prova lite 5-56 på en trasa och gno, sen ett nytt rakblad och skrapa försiktigt. surt som fan ju... hoppas du får bort skiten...
#50 - 3 mars 2009 18:49
Eller titta på "fläcken" med förstoringsglas, risken är ju att glaset blivit etsat
Jag vet att vissa produkter man rengör aluminium med inte får komma i kontakt med glas!
#51 - 3 mars 2009 20:56
Problemet är löst för tillfället.

Har idag provat alla medel som finns i stort sett. Ringt glasmästare och fönsterputsare.

Nu har jag slutligen vänt på akvariet...fäst om bakgrunden igen...håller på och fyller med vatten och tvättar grus , as we speak.

Den som jag valde som bakruta först hade nåra repor och så..men dom kan jag stå ut med.

Återkommer med ny uppdatering när allt är på plats..

Har nu 4x36w tillfälligt, tills jag har råd att köpa helrampen.

P.S jag gillar malar :D
#52 - 3 mars 2009 21:06
Markus1984 skrev:

P.S jag gillar malar :D

[:o] titta då på den här skönheten:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=62&SOK=1

Håller på att fixa iordning ett artakvarium åt den själv. ;)
#53 - 3 mars 2009 22:28
Johanski skrev:
[:o] titta då på den här skönheten:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=62&SOK=1

Håller på att fixa iordning ett artakvarium åt den själv. ;)

Nice..för tillfället odlar jag bara ancistrus
Bilagor:
#54 - 3 mars 2009 22:47
Ekbladsextrakt=eklut (garvsyra)används vid skinngarvning...
#55 - 3 mars 2009 23:27
Ekbladsextrakt=eklut (garvsyra)används vid skinngarvning...

Och det sänker vi pH-värdet med i akvarium :D
#56 - 4 mars 2009 08:34
Markus1984 skrev:
Och det sänker vi pH-värdet med i akvarium :D

Usch ja,men då kan man ju fundera på vad Easy Carbo innehåller för det luktar som formalin,det som man hade i skolan när man konserverade djur...
#57 - 4 mars 2009 11:29
Usch ja,men då kan man ju fundera på vad Easy Carbo innehåller för det luktar som formalin,det som man hade i skolan när man konserverade djur...

Mm jag vill nog helst inte veta :p
#58 - 4 mars 2009 11:33
Det innehåller Glutaraldehyd. Vansinnigt giftigt :D
#59 - 4 mars 2009 11:43
Johanski skrev:
Det innehåller Glutaraldehyd. Vansinnigt giftigt :D

Det låter giftigt!

Ska berätta om nattens händelser....efter att ha vänt på karet och fixat med filter osv började tvätta grus och fylla upp akvariet.

Tvätta grus....fylla upp akvariet.....osv osv...

- Sen satt jag mig en stund vid datorn!?! kikade runt lite...helt plötstligt får jag hjärtat i halsgropen då jag hör stora mängder vatten falla i golvet... hade 'glömt' att jag fyllde på akvariet.

Så vid 2.00 kanske drog jag fram alla handdukar vi hade hemma och började torka golvet!

Slutet gott allting gott..

Nu vet jag att det håller att fylla det to the max!
#60 - 4 mars 2009 11:53
Många prövningar på en gång,kanske dax att du låter karet vara ett tag...
Anyway lycka till...
#61 - 4 mars 2009 12:58
Många prövningar på en gång,kanske dax att du låter karet vara ett tag...

Anyway lycka till...

Ja man vart nog lite ivrig ..:)

Tvättar resten av gruset nu.. =) Tänkte plantera lite växter sen, göra några vattentest, sen koppa in nån firre.
#62 - 4 mars 2009 14:04
Det är inte kul... Har ju inte haft stora olyckor men dom räcker!
Förresten, snygg mal!:d
#63 - 4 mars 2009 14:16
osis skrev:
Det är inte kul... Har ju inte haft stora olyckor men dom räcker!

Förresten, snygg mal!:d

Ja vatten är inget roligt att spilla i lägenheten.

Vilken mal menar du? har väl 15st..
#64 - 4 mars 2009 14:17
Den Johanski visade!:d Dina är säkert också snygga!:d
#65 - 4 mars 2009 14:42
aha ....!
#66 - 4 mars 2009 16:07
Går långsamt idag, inne på sista hinken med grus nu...har iofs inte tvättat grus manuellt...bara kört ner dusch-munstycket i hinken med grus och låtit den bösa upp all skit som sedan rinner över kanten på hinken.

Har rengjort eheim innefiltret(5patroner på 1200l/s huvud tror jag)

Försökt dölja Värmare och Innefilter med 2 stora rötter.

Nu funderar jag på vilka växter jag ska snatta från mina andra akvarium...vill inte ha nån andmat i detta!

Skickar in nån bild när jag är klar med sanden och plockat undan efter mig.
#67 - 4 mars 2009 16:19
Många sätter Hockypuckar under fötterna så får ytterfiltret plats sen hade jag satt en skiva under karet som ligger an mot ramen.Annars en tråd som man kommer att följa med spänning.
#68 - 4 mars 2009 16:42
Många sätter Hockypuckar under fötterna så får ytterfiltret plats sen hade jag satt en skiva under karet som ligger an mot ramen.Annars en tråd som man kommer att följa med spänning.

Tjena mr Steen!

Hockeypuckar hade varit nåt...men nu orkar jag inte tömma det igen!

Jag fick rådet att man inte bör ha nån skiva mellan stativ och akvarium?

Tackar för visat intresse och tips! :D

Sitter nu och funderar på om jag kan koppa in mitt Baenshi par och eventuellt nåt jag får tag på från 180L...

Vill även få i mitt C.Cutteri par så fort som möjligt.

Vad tror ni, går det bra att stoppa i lite firrar redan?

Har ej rengjort det stora eheim ytterfiltret, han stängde ner akvariet 1 timme innan jag hämtade det. Dagen efter satte jag igång det.

Har mätt pH, verkar ligga på c:a 7-7.5, ingen nitrit och typ 10 nitrat.

Har inget pålitligt kh mätinstrument hemma nu.
#69 - 4 mars 2009 16:43
Markus1984 skrev:
Tjena mr Steen!

Hockeypuckar hade varit nåt...men nu orkar jag inte tömma det igen!

Jag fick rådet att man inte bör ha nån skiva mellan stativ och akvarium?

Tackar för visat intresse och tips! :D

Sitter nu och funderar på om jag kan koppa in mitt Baenshi par och eventuellt nåt jag får tag på från 180L...

Vill även få i mitt C.Cutteri par så fort som möjligt.

Vad tror ni, går det bra att stoppa i lite firrar redan?

Har ej rengjort det stora eheim ytterfiltret, han stängde ner akvariet 1 timme innan jag hämtade det. Dagen efter satte jag igång det.

Har mätt pH, verkar ligga på c:a 7-7.5, ingen nitrit och typ 10 nitrat.

Har inget pålitligt kh mätinstrument hemma nu.
Varför ska man inte ha en skiva?
#70 - 4 mars 2009 16:44
Varför ska man inte ha en skiva?

Fråga ansjo! ;)
#71 - 4 mars 2009 16:53
Markus1984 skrev:
Fråga ansjo! ;)
Trams!! borde nästan vara straffbart att inte ha en träskiva under på så stora kar:D
#72 - 4 mars 2009 16:58
Uppdatering + bilder.

Jahapp!

Allt grus har tryckts ner, pumparna,doppvärmaren och min tillfälliga belysning på plats.
[ATTACH]18003[/ATTACH][ATTACH]18004[/ATTACH]
[ATTACH]18005[/ATTACH]

Fick även syn på min konstiga "red tail" eller "tigerskednos" som inte ser ut som nån av dom. (den går bland mina sköldpaddor för tillfället)

[ATTACH]18006[/ATTACH][ATTACH]18007[/ATTACH]
[ATTACH]18008[/ATTACH]

Ska försöka sortera ut lite växter från mitt 60L med guppy/växter och plantera i 720, efter maten.

/Markus
#73 - 4 mars 2009 17:01
Trams!! borde nästan vara straffbart att inte ha en träskiva under på så stora kar:D

Ja jag vet inte, jag frågade Ansjo som jag litar på och han skrev att man inte "bör" ha det. Så tillsvidare håller jag mig till som det är nu!
#74 - 4 mars 2009 17:21
Markus1984 skrev:
Ja jag vet inte, jag frågade Ansjo som jag litar på och han skrev att man inte "bör" ha det. Så tillsvidare håller jag mig till som det är nu!
Jaja du gör ju som du vill:pjag tror inte hellar att du har vilda barn där hemma;)
#75 - 4 mars 2009 17:23
Jaja du gör ju som du vill:pjag tror inte hellar att du har vilda barn där hemma;)

Nej inte än, och katterna är ganska mjuka :D
#76 - 4 mars 2009 17:28
Markus1984 skrev:
Nej inte än, och katterna är ganska mjuka :D
Jag hade inte tänk att förstöra din tråd så jag kommer aldrig att dra upp frågan igen varför du inte har en träskiva som tåler lite vatten under ditt gigantiska 720-Kar,som kan förhindra att all vatten bara rasar ner vid ett läckage i botten.Som sagt jag ska aldrig dra upp frågan mer:d

Vad låg rampen för pris till karet om man får fråga??
#77 - 4 mars 2009 17:39
Ser shysst ut, datamonitorn borde du ju dock släcka ner när du fotograferar :-)
#78 - 4 mars 2009 17:41
Markus1984 skrev:
Jahapp!

Allt grus har tryckts ner, pumparna,doppvärmaren och min tillfälliga belysning på plats.

[ATTACH]18003[/ATTACH][ATTACH]18004[/ATTACH]

[ATTACH]18005[/ATTACH]

Fick även syn på min konstiga "red tail" eller "tigerskednos" som inte ser ut som nån av dom. (den går bland mina sköldpaddor för tillfället)

[ATTACH]18006[/ATTACH][ATTACH]18007[/ATTACH]

[ATTACH]18008[/ATTACH]

Ska försöka sortera ut lite växter från mitt 60L med guppy/växter och plantera i 720, efter maten.

/Markus

Ah, mäktigt - nu skall det bli kul att kolla fortsättningen. Inred i lugn och ro nu - och vänta med fiskisläpp så länge... för det här är de senaste bilderna va?
#79 - 4 mars 2009 17:47
Det såg bra ut! :D
#80 - 4 mars 2009 21:20
MaxB skrev:
Ah, mäktigt - nu skall det bli kul att kolla fortsättningen. Inred i lugn och ro nu - och vänta med fiskisläpp så länge... för det här är de senaste bilderna va?

Yes MaxB! kommer ta det lugnt. Ska åka och hämta stenar som jag tänkt ut och inhandla lite fler rötter osv...lägga ner några kar och flytta över till 720. Börja plantera lite växter. De första firrarna som får åka ner tror jag blir mina C.Cutteri. För dom stör min ancistrus-odling....

Steen: Lysrampen har jag inte köpt än, just nu har jag 2st IP68 lysrörs-armaturer med 2x36w i varje.
Kommer beställa en heltäckande 4x58W så fort jag har råd.

Jag satt och diskutera det här med träskiva med en polare, vi kom fram till att det enda som eventuellt blir fördel med träskiva är att inte allt grus och glas m.m åker rakt ner i golvet om 12mm glaset skulle spricka.

Allt vatten rinner ju ut ändå...

Kommer beställa en heltäckande 4x58W så fort jag har råd.

Tack Osis.

P.S nån av er som har tips på bra "utblås" till mitt ytterfilter? Just nu sitter det en böj med ett rakt 'strilrör' på...men jag tycker inte det blir nå bra med det...jag kanske har satt det fel? Tycker det var svårt att hitta nå bra plats att sätta det på.
#81 - 4 mars 2009 21:21
ljung skrev:
Ser shysst ut, datamonitorn borde du ju dock släcka ner när du fotograferar :-)

Ja jag märkte det! :) Jag vill ju inte att ni ska se vart jag surfar nånstans! ;)
#82 - 5 mars 2009 14:26
Uppdat: Idag är vattnet kristallklart. Vattnet smakar gott och inget skit på ytan :D

Ska rota lite bland mina akvarie prylar och se om jag inte har några passande stenar att börja bygga något med. Tänkte även köpa några fler kokosnötter och göra iordning.

Ikväll är det möte på Vaaf, med en liten auktion på fisk & växter, ska försöka få med mig lite spännande växter att plantera.

Slänger in lite bilder sen om jag får ner något nytt i akvariet!
#83 - 5 mars 2009 14:58
Vad bra att det smakar gott, det är ju så man vet om vattnet har de rätta värdena!;)
#84 - 5 mars 2009 15:18
osis skrev:
Vad bra att det smakar gott, det är ju så man vet om vattnet har de rätta värdena!;)

Så vass har man inte blivit än, men det är ett bra tecken om vattnet inte smakar konstigt:)
#85 - 5 mars 2009 15:19
Nä, det tar ju ett tag att bli så bra som jag!:p
#86 - 5 mars 2009 16:00
roligt projekt!!
#87 - 5 mars 2009 16:02
ankan94 skrev:
roligt projekt!!

Ja hittils har det väl inte varit så kul, med massa missöden.. :) Men jag ser fram emot "aquascapen" mm :P
#88 - 5 mars 2009 16:17
Markus1984 skrev:
Men jag ser fram emot "aquascapen" mm :P

Det gör jag med!:d
#89 - 5 mars 2009 16:32
det är det som är roligast!!!
#90 - 5 mars 2009 16:34
Ja det är väldigt kul! Men det är också roligt att se när allting har tagit sig! När jag planterar växter och sånt så försöker jag "tänka mig" hur det blir när akvariet stått och växt till sig i ett par månader...
#91 - 5 mars 2009 20:34
Det har jag en viss svårighet med...:(
#92 - 5 mars 2009 21:01
osis skrev:
Det har jag en viss svårighet med...:(

Ja det kan vara svårt ibland... :)

Nyss hemkommen från västerås(www.vaaf.se) akvarieförenings möte/auktion.

Fick med mig hem ett par plantor växter att stoppa ner i akvariet: En näve javamossa,1 stor och 2 små plantor javaormbunke,nån liten valisneria + 2-3 oidentifierade plantor!

Dom flyter just nu runt för att få bo in sig lite.

Fick också med mig en påse Crystal Red hem men dom ska inte ner i 720L havet!

[ATTACH]18045[/ATTACH][ATTACH]18046[/ATTACH]
[[ATTACH]18048[/ATTACH]

/Markus
#93 - 5 mars 2009 22:04
plantering.

Så då har växterna cirkulerat runt en stund....och jag har hunnit plantera en del..

[ATTACH]18055[/ATTACH][ATTACH]18057[/ATTACH]
[ATTACH]18058[/ATTACH][ATTACH]18059[/ATTACH]

Vi får se hur det blir när dom fått fäste!
#94 - 5 mars 2009 22:07
Ser härligt ut!
Själv sitter jag och kollar på en halväten gurkbit i mitt kar, så roligt har jag :D
#95 - 5 mars 2009 22:21
Markus1984 skrev:
Så då har växterna cirkulerat runt en stund....och jag har hunnit plantera en del..

[ATTACH]18055[/ATTACH][ATTACH]18057[/ATTACH]

[ATTACH]18058[/ATTACH][ATTACH]18059[/ATTACH]

Vi får se hur det blir när dom fått fäste!

Please Marcus - bli inte pajastokigt skitförbannad på mig nu... Har du en "plan" inredningsmässigt? Eller testsätter du växter nu? ...och liksom kollar var de passar?
Varför jag frågar är det att du skrev i något tidigare inlägg att du tänker inreda med div. sten och rötter senare - och det blir ju alltid ett jävla rodd när man håller på med det... speciellt med vatten i karet, och du vet växter...
Du är helt i din fulla rätt att ge mig en virtuell-forum-käftsmäll - right now! Jag skall inte uttala mig, jag vet - men...[:o]
#96 - 5 mars 2009 22:35
MaxB skrev:
Please Marcus - bli inte pajastokigt skitförbannad på mig nu... Har du en "plan" inredningsmässigt? Eller testsätter du växter nu? ...och liksom kollar var de passar?

Varför jag frågar är det att du skrev i något tidigare inlägg att du tänker inreda med div. sten och rötter senare - och det blir ju alltid ett jävla rodd när man håller på med det... speciellt med vatten i karet, och du vet växter...

Du är helt i din fulla rätt att ge mig en virtuell-forum-käftsmäll - right now! Jag skall inte uttala mig, jag vet - men...[:o]

Det var väl snarare ett tips? Jag förstod inte vad jag skulle banka på dig över? ;D

Jag testar lite. har bara planterat i vänstra hörnet där de rötter jag har ska stå kvar...senaste 4 bilderna är 60cm av akvariet kanske :D

Jag kommer köra rötter i vänstra delen, sen en liten öppen yta, sen rötter+stenar i mitten, liten öppen yta, sen rötter till höger...

Som jag har tänkt det nu iallfall i "bilden" jag fantiserat fram i huvet..
#97 - 5 mars 2009 22:47
Markus1984 skrev:
Det var väl snarare ett tips? Jag förstod inte vad jag skulle banka på dig över? ;D

Jag testar lite. har bara planterat i vänstra hörnet där de rötter jag har ska stå kvar...senaste 4 bilderna är 60cm av akvariet kanske :D

Jag kommer köra rötter i vänstra delen, sen en liten öppen yta, sen rötter+stenar i mitten, liten öppen yta, sen rötter till höger...

Som jag har tänkt det nu iallfall i "bilden" jag fantiserat fram i huvet..

Aahh - jag fattar nu!!! Det är jag som är trög och dumkorkad - du har en plan och arbetar enligt den! Jag borde inte "lagt mig i" - bortse från förra inlägget - och - Sorry!
I vilket fall som helst är det spännade, som med alla projekt, att se hur det utvecklar sig - det kommer att bli hur bra som helst!!!:)
#98 - 5 mars 2009 22:49
Snygga växter Marcus dom kommer att göra sig fint när allt är igång...
#99 - 5 mars 2009 22:53
MaxB skrev:
Aahh - jag fattar nu!!! Det är jag som är trög och dumkorkad - du har en plan och arbetar enligt den! Jag borde inte "lagt mig i" - bortse från förra inlägget - och - Sorry!

I vilket fall som helst är det spännade, som med alla projekt, att se hur det utvecklar sig - det kommer att bli hur bra som helst!!!:)

Äh jag gillar när du kommer med din kritik! :D Om inte annat så är det alltid nåt man tar åt sig.

Och ja... jag har en liten plan! vill skapa 3 st "toppar" som sticker upp i akvariet..

Jag hoppas det blir bra! Med lite tips...och några galna fantasier så ska det nog gå vägen... :)
#100 - 5 mars 2009 22:54
Snygga växter Marcus dom kommer att göra sig fint när allt är igång...

Markus med K! ;)

Tackar! Vet du vad den "grod-blads-liknande" växten heter?
Om inte...Ansjo??
#101 - 5 mars 2009 23:06
Markus1984 skrev:
Äh jag gillar när du kommer med din kritik! :D Om inte annat så är det alltid nåt man tar åt sig.

Och ja... jag har en liten plan! vill skapa 3 st "toppar" som sticker upp i akvariet..

Jag hoppas det blir bra! Med lite tips...och några galna fantasier så ska det nog gå vägen... :)

Aw, Man! - det är inte kritik, utan mer iaktagelser - och jag hajar nu att du har en idé om tre "ställen" i karet - och jag får säga som GG - det kommer att göra sig fint när det kommer igång!:) Galna fantasier är bra - detta är vad jag bygger mina "akvarieidéer" på" - och tips ger jag/vi andra gärna, det vet du!:)
Bilagor:
#102 - 5 mars 2009 23:15
MarKus du är nog inne i den roligaste fasen med uppstart av akvariet,när man går från dröm till verklighet...
#103 - 5 mars 2009 23:23
MaxB skrev:
Aw, Man! - det är inte kritik, utan mer iaktagelser - och jag hajar nu att du har en idé om tre "ställen" i karet - och jag får säga som GG - det kommer att göra sig fint när det kommer igång!:) Galna fantasier är bra - detta är vad jag bygger mina "akvarieidéer" på" - och tips ger jag/vi andra gärna, det vet du!:)

haha! det var snarare iaktagelser jag menade. men det vart kritik!?

Jag hänger med...!

Tur i oturen att man har dåligt med stålar nu....det går sakta fram!
#104 - 6 mars 2009 17:18
Jag har en liten fundering på att lägga i en "strimma" med lite finare sand...eller eventuellt 'bygga' en liten hög med sand mellan de 3 "rot-bergen" jag håller på att bygga upp.

Tror det kan uppskattas av några av mina tänkta invånare.
#105 - 6 mars 2009 18:23
Markus1984 skrev:
Markus med K! ;)

Tackar! Vet du vad den "grod-blads-liknande" växten heter?

Om inte...Ansjo??

vilken menar du? langa bild istället blir de lättare ;) snyggt kar :D lite mer växter så blir de kanon
#106 - 6 mars 2009 18:31
Link_Mag skrev:
vilken menar du? langa bild istället blir de lättare ;) snyggt kar :D lite mer växter så blir de kanon

Tackar!

Finns bilder på den lite tidigare i tråden! Ser ut som grodblad som finns ute i naturen.(mjuka ingen anubias) Sen en variant som jag tog kort på alldles när den ligger och flyter på ytan.(nästan lite lila i kanterna på bladen och grön i mitten, javaormbunks-liknande blad)

givietvis blir det mer växter. Har inte ens köpt nån växt än? ;D Dessa växter fick jag med mig från akvarieföreningen. typ gratis.

Sen ska jag rensa ur lite fina växter från mina andra akvarium och plantera in.
#107 - 6 mars 2009 23:31
Markus1984 skrev:
Jag har en liten fundering på att lägga i en "strimma" med lite finare sand...eller eventuellt 'bygga' en liten hög med sand mellan de 3 "rot-bergen" jag håller på att bygga upp.

Tror det kan uppskattas av några av mina tänkta invånare.

Grejen är ju att sanden blandas en då tillslut. (ganska fort)

Jag hade finare och grövre sand, en del fin sand la jag i typ högar eller områden.. Dessa syns inte längre, svart magi :)
#108 - 6 mars 2009 23:33
Bowman skrev:
Grejen är ju att sanden blandas en då tillslut. (ganska fort)

Jag hade finare och grövre sand, en del fin sand la jag i typ högar eller områden.. Dessa syns inte längre, svart magi :)

Naah more like woodoo...
#109 - 7 mars 2009 08:46
MM har funderat på detta också...men låt oss säga att jag skulle lägga 2st rötter som bildar en oval liten grop(imellan rötterna) och där fyller jag upp med sand. Lär väl ligga kvar en stund om man inte lägger det precis där strömmen är som starkast?

svart magi låter troligare ;)
#110 - 7 mars 2009 08:52
Snygga växter! Kommer nog bli bra!:d
#111 - 7 mars 2009 16:06
Fler växter + första invånarna!

hallå!

Idag har jag inhandlat 3st till växter och 11st Rasbora hengeli.

En av växterna jag köpte hette Ceratopteris thalictroides.
(glömt bort namnet på dom andra! :/ )

Jag tycker det är rätt svårt med växterna!

Här kommer några bilder på hur det vart.

Först 2 försök till att fota firrarna!
[ATTACH]18076[/ATTACH][ATTACH]18079[/ATTACH]

Sen lite växter!
[ATTACH]18074[/ATTACH][ATTACH]18075[/ATTACH]
[ATTACH]18077[/ATTACH][ATTACH]18080[/ATTACH]

Mvh markus!
#112 - 7 mars 2009 18:02
Ah det är så dom ser ut egentligen :) Dom små gynnarna..

Hörnet ser klockrent ut nu med. Gillar massa typer av växter i olika nivåer så. Ser naturligt ut.
#113 - 7 mars 2009 18:05
Markus1984 skrev:
MM har funderat på detta också...men låt oss säga att jag skulle lägga 2st rötter som bildar en oval liten grop(imellan rötterna) och där fyller jag upp med sand. Lär väl ligga kvar en stund om man inte lägger det precis där strömmen är som starkast?

svart magi låter troligare ;)

Ja det ligger säkert kvar ett tag, speciellt om det bara är sån sand just där..

Jag har fundat lite på att ha låga glas eller plastskålar där man vill ha annan typ av sand, men det kanske inte är genomförbart..
Kanske avdelare med glasbitar.. Lär ju se fult ut om dom tittar fram..

Men o andra sidan blir det nog för "raka" linjer om man har avdelare typ..
#114 - 7 mars 2009 18:06
tack :D kul med lite input! oavsett om det är : fan va snyggt! eller : gör sådär istället!

Längtar tills växterna börjat ta sig bara!!

Kommer introducera en av mina Gibbiceps idag. han är väl c:a 15cm.
#115 - 7 mars 2009 18:08
Bowman skrev:

Jag har fundat lite på att ha låga glas eller plastskålar där man vill ha annan typ av sand, men det kanske inte är genomförbart..

Funkar nog att ha nån liten låda, eller om man tillverkar ett litet "staket" för att att ha sanden i..

Eller som jag funderar på att göra lägga sand mellan 2st rötter som är lite nedtrycka i gruset.
#116 - 7 mars 2009 18:15
Markus1984 skrev:
tack :D kul med lite input! oavsett om det är : fan va snyggt! eller : gör sådär istället!

Längtar tills växterna börjat ta sig bara!!

Kommer introducera en av mina Gibbiceps idag. han är väl c:a 15cm.

Jag längtar tills mitt kar ser ut som dina. :)
Gibbis? Blir ju en schysst fillét på nåt kilo inom ett år eller så :D

Markus1984 skrev:
Funkar nog att ha nån liten låda, eller om man tillverkar ett litet "staket" för att att ha sanden i..

Eller som jag funderar på att göra lägga sand mellan 2st rötter som är lite nedtrycka i gruset.

Ja satsa på mellanrötternaprincipen, blir nog trevligast.
#117 - 7 mars 2009 18:20
Bowman skrev:

#118 - 7 mars 2009 18:21
Bowman skrev:
Jag längtar tills mitt kar ser ut som dina. :)

Ja satsa på mellanrötternaprincipen, blir nog trevligast.

Tackar så väldans! Det tar jag som en komplimang!

Och ja, det blir nog rot-varianten.
#119 - 7 mars 2009 20:37
Really snyggt!;):d
#120 - 7 mars 2009 21:04
osis skrev:
Really snyggt!;):d

Tackar, det börjar ta fart i vänstra hörnet nu :)

Släppte i en av mina Gibbiceps nyss också...han hittade en bit rot att suga på direkt =)
#121 - 7 mars 2009 21:04
Vill se! Vill se!;)
#122 - 7 mars 2009 21:06
Han är lite svår att fota just nu! Ligger bakom den stora roten som står rakt upp...får se om han vill komma fram nånting inom snar framtid. Men självklart kommer det bli mycket malbilder framöver.
#123 - 7 mars 2009 21:09
Malar tycker jag är riktigt kul!:D Coola och bra för akvariet! (oftast;))
#124 - 7 mars 2009 21:10
Ja det är mina favoriter i akvarium :-)
#125 - 7 mars 2009 21:20
Håller med dig!:D
#126 - 8 mars 2009 18:59
Markus1984 skrev:
Tackar, det börjar ta fart i vänstra hörnet nu :)

Släppte i en av mina Gibbiceps nyss också...han hittade en bit rot att suga på direkt =)

jag fick med en (25 cm) klass..) när jag köpte karet, inte en alg i karet, vilket monster:D
lämnade in det till affären när jag gick på växter eftersom jag misstänkte den för att bli allt för svår för mitt psyke.
#127 - 9 mars 2009 05:17
Ingen av mina malar tuggar på växterna :) Dock så rengör ancistrusen i 180L karet gärna dom stora bladen på min crinum-lök!

Ska flytta över en till större variant av Gibbiceps och även min pardalis i veckan om värdena fortfarande är bra.

Måste försöka fånga upp mina C.Cutteri ur 100L mal-odlingen också....lär inte bli nå yngel så länge dom går kvar där ! ;o

Hade gärn haft ett art-akvarium med C.Cutteri, men den får bli när jag får ordning på min lokal.

Får se om jag hinner förbi fiskaffären idag!

Händer det nåt nytt så skickar jag in bilder!

Man får ha tålamod om man följer denna tråd!

Några av framtidsplanerna är 4x58 T8 ramp eller 4x49 T5 Ramp, Co2 anläggning, samt att det ska bli snyggt runt om akvariet också! Hylla(or) med växter och hängväxter. Men först blir det inredningen som ska fixas!

Mvh

Markus
#128 - 9 mars 2009 09:41
Mina ancistrus ger sig på både svärdplanta och även min ena javaormbunke. Hade mycket grönalger ett tag och alla blad med dem på frossas av ancistrusarna. Trodde länge att de inte skulle käka växter, men nu när de växt till sig så har de inga hämningar längre.

Nu har jag behållt en svärdplanta som "offer"planta och reservmat =D
#129 - 9 mars 2009 16:41
Mina ancistrus ger sig på både svärdplanta och även min ena javaormbunke. Hade mycket grönalger ett tag och alla blad med dem på frossas av ancistrusarna. Trodde länge att de inte skulle käka växter, men nu när de växt till sig så har de inga hämningar längre.

Nu har jag behållt en svärdplanta som "offer"planta och reservmat =D

Ni måste ju lära dom lite hyffs! ;)

En liten kort uppdatering:

Åkte till Royal Zoo för att handla en bit rot. Faaaan va allt är/har blivit dyrt!!

585kr för en rot och en växt. Du får jag 10% rabatt också! (genom Vaaf).

Usch...

Hursom...nu håller jag på att dränka den, och växten flyter runt och luftar sig lite i sin nya miljö!

återkommer med nån bild sen!
#130 - 9 mars 2009 17:03
Aaahh, det är gott gry! Upp med bilder bara! Alldeles för lite av den varan här på forumet!
:)
#131 - 9 mars 2009 17:20
MaxB skrev:
Aaahh, det är gott gry! Upp med bilder bara! Alldeles för lite av den varan här på forumet!

Gott me gry(n)'s gröt? :D

Ska ringa och tjata lite på Tele2, laga mat och medans så laddar jag kameran för några foto-försök sen! ;)
#132 - 9 mars 2009 17:28
Tjata på Tele2 är ju kul!;)
#133 - 9 mars 2009 17:40
Markus1984 skrev:
Gott me gry(n)'s gröt? :D

Ska ringa och tjata lite på Tele2, laga mat och medans så laddar jag kameran för några foto-försök sen! ;)

Gott Gry = gôtt mos, härliga takter, grabben med chokolad i, fint fös, kräm i brallan, tryck i trosan... o.s.v. in absurdum!
#134 - 9 mars 2009 17:41
Jo royal zoo kan då vara bra dyrt >.<
#135 - 9 mars 2009 18:01
osis skrev:
Tjata på Tele2 är ju kul!;)

Nej inte speciellt :D

MaxB skrev:
Gott Gry = gôtt mos, härliga takter, grabben med chokolad i, fint fös, kräm i brallan, tryck i trosan... o.s.v. in absurdum!

Okej jag hajar! Jag trodde du menade att jag var nåt litet gry eller så! :D

Lowa skrev:
Jo royal zoo kan då vara bra dyrt >.<

Ja! Det är lite jobbigt för Zoo Hoo (som är mitt favvo ställe) har bra priser på halva sortimentet. Royal Zoo har bra priser på halva sortimentet, och Djurmagazinet funkar att köpa växter och grus ifrån ibland. Gillar även Djurmagazinets frys-mat!

Så det är jäkla åkande...
#136 - 9 mars 2009 18:08
Ja! Det är lite jobbigt för Zoo Hoo (som är mitt favvo ställe) har bra priser på halva sortimentet. Royal Zoo har bra priser på halva sortimentet, och Djurmagazinet funkar att köpa växter och grus ifrån ibland. Gillar även Djurmagazinets frys-mat!

Så det är jäkla åkande...
Zoo Hoo :O vad/vart är det :O
#137 - 9 mars 2009 18:11
Haha, det låter kul... Zoo... Hoo...;)
#138 - 9 mars 2009 18:22
Lowa skrev:

Den nygamla butiken på Bäckby...
http://www.zoohoo.se/sida2.html
#139 - 9 mars 2009 18:22
Markus1984 skrev:
Ingen av mina malar tuggar på växterna :) Dock så rengör ancistrusen i 180L karet gärna dom stora bladen på min crinum-lök!

[COLOR=red]Mina rör inte växter heller.. man kanske bara har tur, eller så är dom nöjda med maten dom får?[/COLOR]

Ska flytta över en till större variant av Gibbiceps och även min pardalis i veckan om värdena fortfarande är bra.

Måste försöka fånga upp mina C.Cutteri ur 100L mal-odlingen också....lär inte bli nå yngel så länge dom går kvar där ! ;o

Hade gärn haft ett art-akvarium med C.Cutteri, men den får bli när jag får ordning på min lokal.

Får se om jag hinner förbi fiskaffären idag!

Händer det nåt nytt så skickar jag in bilder!

Man får ha tålamod om man följer denna tråd!

[COLOR=red]Inte riktigt va, det händer ju saker hela tiden![/COLOR]

Några av framtidsplanerna är 4x58 T8 ramp eller 4x49 T5 Ramp, Co2 anläggning, samt att det ska bli snyggt runt om akvariet också! Hylla(or) med växter och hängväxter. Men först blir det inredningen som ska fixas!

[COLOR=red]Ja snyggt eller i alla fall ordnat tycker jag är ganska viktigt, sladdhärvor osv osv ser för taskigt ut..[/COLOR]

Mvh

Markus

Toddelooo
#140 - 9 mars 2009 18:48
Lowa skrev:

www.zoohoo.se (eller .com) gjutjärnsgatan på bäckby...riktigt skön snubbe..
#141 - 9 mars 2009 18:51
Yes det är viktigt med det som är runt i kring också!

Ritade upp en skiss för sambon nyss som hon godkände. Kommer bli en lång hylla ovanför (2m lång) me olika växter på...sen 2 små hyll/skåp på sidan.

Benställningen kommer kläs in.

Och ja det häner lite grejjer då och då.....vänta bara tills jag fått lös lite kosing! ;)
#142 - 9 mars 2009 19:10
Lite bilder!

Börjar med bilderna på nya växten jag inhandlade!

Ja vad heter då denna växt?
[ATTACH]18150[/ATTACH][ATTACH]18151[/ATTACH]

Rötterna som ska ner, 3 mindre mopani och en c:a 60cm hög mangrove.
[ATTACH]18152[/ATTACH]

Slutligen en vy över vänstra hörnet i 720 liters havet!
[ATTACH]18153[/ATTACH]

Inte riktigt nöjd med placeringen över växterna med långa blad så dom kommer förmodligen flyttas ihop till en tjock stor planta istället.

(kika bilderna jag lägger i Mitt lilla projekt! ska sno en del växter därifrån till 720L....det växer på som satan!!!)

/M
#143 - 9 mars 2009 19:11
Snyggt!:D
#144 - 9 mars 2009 19:18
osis skrev:
Snyggt!:D

Tack! Det börjar ta sig sakta men säkert.
#145 - 9 mars 2009 19:20
#146 - 9 mars 2009 19:20
Tycker det går rättså snabbt! (jämfört med mig iallafall!;))
#147 - 9 mars 2009 19:22
Han som sålde den till mig(en ganska seriös fiskhandlare) sa att det inte var en svärdsplanta, för det var det jag sa i affären "Och så vill jag ha den där stora svärdsplantan där borta" - Har ingen svärdsplanta i det akvariet, bara &%/#%"!. sade han då...
#148 - 9 mars 2009 19:27
Aha, en sån! Då förstår jag!;)
#149 - 9 mars 2009 19:31
Echinodorus bleheri då?
#150 - 9 mars 2009 19:38
flygrc skrev:
Echinodorus bleheri då?

Nä, det är också en svärdsplanta, och har lååååånga blad ända ner ifrån rötterna.

Min planta har stora ovalformade blad och 'stjälkar'...sitter och letar själv, men det är svårt ;D
#151 - 9 mars 2009 19:53
Ser fint ut, men tycker inte det skall ligga grus över roten på den lite gråaktiga. Ser liksom onaturligt ut.

Annars top notch som vanligt!
#152 - 9 mars 2009 19:54
Håller med, inget grus på roten!
#153 - 9 mars 2009 20:10
Ah, jag hänger med....jag försökte liksom trycka ner den lite för att det inte skulle se onaturligt ut...men ni har rätt...det borde inte vara nått uppepå där. Vilken miss va!? ;)
#154 - 9 mars 2009 20:12
Markus1984 skrev:
Ah, jag hänger med....jag försökte liksom trycka ner den lite för att det inte skulle se onaturligt ut...men ni har rätt...det borde inte vara nått uppepå där. Vilken miss va!? ;)

Ja, jag är riktigt besviken på dig...

;)
#155 - 9 mars 2009 20:12
Äsch, ser ju tio ggr bättre ut än mitt kar så det gör nog inget!:D
#156 - 9 mars 2009 20:20
Ska ordna det när jag pular ner resten av rötterna.. =)
#157 - 9 mars 2009 20:25
Väntar...;)
#158 - 9 mars 2009 21:07
Nu släcks Belysningen! :/

Jag hann fiska upp mina C.Cutteri som får gå i 180L för tillfället.

Sen hittade jag 2-3 till Vuxna A.helena och troligtvis deras "äggläggarnäste"
#159 - 9 mars 2009 21:08
Mitt släcks också 22.00!:D
#160 - 9 mars 2009 21:11
Hehe okej!

Jag låter nog fiskarna vila lite nu och tar lite fler flyttar imorgon...om jag inte ser nån av mina stora malar på rutan...då kanske jag stoppar ner handen lite snabbt och flyttar över han till 720L.
#161 - 9 mars 2009 21:49
Markus1984 skrev:
Okej jag hajar! Jag trodde du menade att jag var nåt litet gry eller så! :D

Du är helgrym, det här blir vrålsnyggt!:)
#162 - 9 mars 2009 21:51
MaxB skrev:
Du är helgrym, det här blir vrålsnyggt!:)

Tackar det känns bra att höra från dig!

Jag har lite mer ideér 'up my sleeves som jag försöker förverkliga!

Tålamod tålamod försöker jag intala mig själv...har redan snattat från "matkassan" :P
#163 - 9 mars 2009 22:05
Markus1984 skrev:
Tackar det känns bra att höra från dig!

Jag har lite mer ideér 'up my sleeves som jag försöker förverkliga!

Tålamod tålamod försöker jag intala mig själv...har redan snattat från "matkassan" :P

Det låter bra!:)
Själv säljer jag elgitarrer för att få ihop det hela!
#164 - 9 mars 2009 22:09
Jag säljer inte min bc rich!! nevvah! den är väl värd 3000 max så hade inte blivit så mycket att hurra över heller!

Nu fattas det bara att ansjo trippar in här och kommer med sina tips och trix! Och självklart identifierar mina växter! :D

Imorgon hade jag _tänkt_ hinna med en hel del planterande och flyttande av fiskar!
hoppas jag får tummen ur och inte sitter som en grönsak framför datorn hela dagen....

Nu är det godnatt för min del! Ha det gött guitarmaster!
#165 - 9 mars 2009 22:28
Markus1984 skrev:
Jag säljer inte min bc rich!! nevvah! den är väl värd 3000 max så hade inte blivit så mycket att hurra över heller!

Nu fattas det bara att ansjo trippar in här och kommer med sina tips och trix! Och självklart identifierar mina växter! :D

Imorgon hade jag _tänkt_ hinna med en hel del planterande och flyttande av fiskar!

hoppas jag får tummen ur och inte sitter som en grönsak framför datorn hela dagen....

Nu är det godnatt för min del! Ha det gött guitarmaster!

Det dröjer inte länge förrän Ansjo är här och hjälper till - han har la 15 kilo tårta att "jobba undan" nu, så vänta bara!:)
#166 - 10 mars 2009 07:13
Du har fått till ett riktigt snyggt akvarium!!!
#167 - 10 mars 2009 08:16
Gitarrs the sak!:d
#168 - 10 mars 2009 10:56
Hallå! Har suttit och kikat på 180L ett tag och funderar på vilka växter jag ska sno till 720litarn....fasiken det är svårt..man vill ju inte rubba den härliga grönska och balans som jag tycker det karet har!!

Hmmmph...Jag får väl börja med och plocka lite skott...men först blir det en stor kaffe och lite 80-tals glam-rock!
#169 - 10 mars 2009 11:27
Nu måste jag också lyssna på musik!:d
#170 - 10 mars 2009 12:11
Urban vart det, tog fram min warlock och riffade lite, usch va otränad man bli när man inte klinkar varje dag...dags att sätta fart med det igen också!

P.S har inte kommit på vad jag ska plocka ur för växter än ;P
#171 - 10 mars 2009 15:32
Tömde badkaret på kallt gult vatten,skrubbade lite på rötterna och tappade upp ett nytt varmt skönt bad åt dom.

Jag har lite planer för den stora roten som är i badet nu, kommer borra små hål i den för att fästa lite växter...vi får se hur det går =)

Den andra stora roten som redan är I akvariet hade rätt mycket håligheter så den fick jag fast några javaormbunkar på! Fiffigt tyckte jag!
#172 - 10 mars 2009 16:02
Kul när växter växer på rötter!:D
#173 - 10 mars 2009 16:07
osis skrev:
Kul när växter växer på rötter!:D

Ja det blir lite mer naturligt och fint...
#174 - 11 mars 2009 14:41
Markus1984 skrev:
Ja det blir lite mer naturligt och fint...

roten blir sjukt mkt snyggare med växter på!:d
#175 - 11 mars 2009 17:16
Så! En liten kort uppdatering innan det är dags att laga mat.

Var förbi Zoo hoo idag och handlade ett par svenskodlade palettciklider (den vanliga sorten)

Och en lite rot med massor av microsorum på (Javaormbunke).

Roten som fortfarande ligger och flyter i badkaret tänkte jag sätta borrmaskinen i senare ikväll.

Återkommer lite senare, ska pyssla med min nya router efter middagen.

Ses!
#176 - 11 mars 2009 17:29
Vad kul!:d Routrar är elaka...:mad:
#177 - 11 mars 2009 20:22
Routrar är elaka men nu är jag klar :)

Efter 5 minuter i akvariet tog paletterna på sig lekdräkten och fann sig ett litet näste. Kan bli nåt eller så vart det bara lite vårkänslor när dom fick flytta från 200L med 30 andra till 720L med minimalt med invånare :D

Honans buk är tjock och knallröd.

Får bli bilder imorrn nu ska jag sussa!

Ha det boys n girls.
#178 - 11 mars 2009 20:23
Är du också trött? *Gnuggar ögonen*
#179 - 13 mars 2009 13:57
Hallå hallå! roten som har bott i mitt badkar större delen av veckan vill fortfarande inte sjunka..! Har haft massor med annat att göra så har inte hunnit med att pyssla så mycket med det.

Förövrigt så mår alla fiskar bra, det är just nu 1st Gibbiceps,11st Drottningrasbora (inte hengeli som jag skrev tidigare) och 1 par paletter.

Nu ska migränen bara släppa sen så tar jag ett ryck ikväll.. kameran ligger på laddning ;)
#180 - 13 mars 2009 16:23
liten uppdatering..

Sjukt trött på den där roten jag köpte, den vill inte sjunka...! Stoppade ner den i akvariet idag för att den skulle få bo där istället , sambon börjar tröttna lite på att den roten ligger i badkaret ;P

Den ville inte ens ligga still med stenar....har bestämt mig för att sätta yxan i den då jag inte tyckte den passade så bra i mitten som jag hade tänkt mig.

Fick ner mina 3 små mopani-rötter som jag testar lite olika prylar med.

Upptäckte även att min andra stora rot i detta akvarium inte står så stabilt, måste fixa det också!

Ingenting blir som jag vill idag! Gahh,..! :|

Här kommer lite bilder..

[ATTACH]18209[/ATTACH][ATTACH]18210[/ATTACH]
[ATTACH]18211[/ATTACH][ATTACH]18212[/ATTACH]
Den stora ljusgröna plantan kommer flyttas lite (bild3) och det är där som roten ska stå ungefär....precis till vänster om mopani alltså..(mopanirötterna ska flyttas sen)
#181 - 13 mars 2009 17:24
Markus1984 skrev:
Sjukt trött på den där roten jag köpte, den vill inte sjunka...! Stoppade ner den i akvariet idag för att den skulle få bo där istället , sambon börjar tröttna lite på att den roten ligger i badkaret ;P

Den ville inte ens ligga still med stenar....har bestämt mig för att sätta yxan i den då jag inte tyckte den passade så bra i mitten som jag hade tänkt mig.

Fick ner mina 3 små mopani-rötter som jag testar lite olika prylar med.

Upptäckte även att min andra stora rot i detta akvarium inte står så stabilt, måste fixa det också!

Ingenting blir som jag vill idag! Gahh,..! :|

Här kommer lite bilder..

[ATTACH]18209[/ATTACH][ATTACH]18210[/ATTACH]

[ATTACH]18211[/ATTACH][ATTACH]18212[/ATTACH]

Den stora ljusgröna plantan kommer flyttas lite (bild3) och det är där som roten ska stå ungefär....precis till vänster om mopani alltså..(mopanirötterna ska flyttas sen)

Räkna med minst tre veckor innan den blir "viktlös" och går att få ner med sten. Upp till sex veckor innan den sjunker...
#182 - 13 mars 2009 18:14
c90368 skrev:
Räkna med minst tre veckor innan den blir "viktlös" och går att få ner med sten. Upp till sex veckor innan den sjunker...

Har aldrig varit med om att rötterna tar så lång tid, mina största har det räckt med c:a 1 vecka. Men jag får väl vara beredd på 3-6 veckor om inte annat! Min favvo fiskaffär säger att om det är äkta mangrove ska dom sjunka inom en vecka. (Iofs tror jag inte detta är äkta mangrove.)

Har precis gjort vattenbyte och tillsatt PMDD, jäklar vad det går åt till stora akvarier.
#183 - 13 mars 2009 19:19
Sparde en del rötter när jag sålde mitt 600 liters kar 1988,dom har legat på vinden sedan dess.
Tog ner dom när jag köpte 540 liter karet,dom sjönk efter 1-2 dagar i badkaret...
Bilagor:
#184 - 13 mars 2009 19:23
Har att antal i dammen som flyter än nu i snart i ett år så alla sjunker inte direkt..
#185 - 13 mars 2009 19:28
Sparde en del rötter när jag sålde mitt 600 liters kar 1988,dom har legat på vinden sedan dess.

Tog ner dom när jag köpte 540 liter karet,dom sjönk efter 1-2 dagar i badkaret...

Så har det blivit för mig också med riktigt gamla rötter och även vissa som jag köpt in under 2008..

Men kanske kan det ligga nåt i det där med äkta mangrove och "fusk-varianter"...

Nå väl, tänker inte spawna vidare i det, dom sjunker när dom sjunker...
Får helt enkelt vänta lite till med att få allting på plats som jag vill ha det.

Det blir nog bra, då får jag fundera lite mer på invånarna. Drottningrasbora kommer det iallfall bli ett större stim av sen..
#186 - 13 mars 2009 19:30
Har att antal i dammen som flyter än nu i snart i ett år så alla sjunker inte direkt..

Så pass, är dom ner-tyngda på nåt sätt?
#187 - 14 mars 2009 12:49
Vad snyggt det har blivit! :D
#188 - 15 mars 2009 10:07
osis skrev:
Vad snyggt det har blivit! :D

Tackar.. man stöter på lite 'problem' men det ska nog ta sig =)

Ska iväg till Zoo strax för att kika efter en till rot...
#189 - 16 mars 2009 09:18
blub blub

Hallo! Dags att leta stenar ..! Snön har smält bort förutom i de största drivorna, så nu kan man bege sig ut och plocka lite sten utan att behöva hacka loss grejerna. Ska se om jag kan hitta nåt bra ställe med gråsten, den blir fin i akvariet när den blir nästan svart..

Någon ny rot vart det inte igår, men jag får se om jag kan få ordning på roten som ligger i blöt i en balja, hade ju tänkt borra lite i den.

Sakta men säkert blir det ett akvarium fullt med bråte :D
#190 - 18 mars 2009 14:29
Idag hittade jag ytterliga 2 snygga rötter! =) En mopani bit, och en 50cm hög och c:a 30cm bred mangrove "stubbe" med lite håligheter mm.

Den är lite kort så jag tänkte fylla upp med lite sand där den ska stå (mitten på akvariet.

Blir nog skit bra, jag pratade ju tidigare om att fylla i en sänka med fin sand..nåväl vi får se hur det blir! Hoppas denna rot sjunker lite snabbare en den förra jag köpte som fortfarande ligger i blöt!

Måste bege mig ut och plocka lite sten också, skulle fasiken gjort det i dag efter jobbet...

Nå väl känns som det är på god väg nu iallfall!

Får förhoppnings vis råd med 200x50 rampen vid löning också, men jag vet inte om jag ska sälja t5 eller t8 rör! :/ t8 är 4x58 och t5 var 4x49W (enligt spec från tillverkare)

Nån kanske kan komma med nåt tips? Skiljer c:a 500kr i pengar från T8->T5
#191 - 18 mars 2009 15:04
En lite halvrolig grej.........! Både min nya mopani och den större mangroven jag köpte idag ligger på botten, så snabbt sjönk dom! 1 timme?
#192 - 18 mars 2009 16:27
Vill se bilder! :D
#193 - 18 mars 2009 16:28
Råkade dubbel posta...
#194 - 18 mars 2009 16:56
vill också se!! :D
Bilagor:
#195 - 19 mars 2009 13:42
osis skrev:
Vill se bilder! :D

Orchillies skrev:
vill också se!! :D

Jepp ska fota när jag fått ner dom i karet, sambon har haft kameran på jobbet i stockholm...

Ska iväg och byta in min Red Tail/ Tiger skednos strax, får se vad jag kan få med mig hem istället.
#196 - 19 mars 2009 14:08
Markus1984 skrev:

Nån kanske kan komma med nåt tips? Skiljer c:a 500kr i pengar från T8->T5

Kolla vilka rör som finns som t5 till rampen du vill ha, har för mig att aquarelle inte finns i största storleken (om du nu gillar dem).
#197 - 19 mars 2009 14:59
Jag vill se bilder på det du får med dig också! :D
#198 - 19 mars 2009 15:57
Kolla vilka rör som finns som t5 till rampen du vill ha, har för mig att aquarelle inte finns i största storleken (om du nu gillar dem).

Philips T5 Aquarelle finns i 24w,39w och 54w...
#199 - 19 mars 2009 21:10
Fick tillskott i 720L idag, 1 par Chaetostoma Milesi.

Ska jobba lite med bilderna imorgon, har varit på möte nu på kvällen och hos en bilförsäljare halva eftermiddagen. Bror min köpte bil.

Imorgon ska även 2 av dom 3 nyaste rötterna ner i akvariet...

Har inte sett Aquarelle i verkligheten så jag har ingen aning om det blir såna jag skaffar.
#200 - 20 mars 2009 07:57
Det är imorgon nu! ;) Vad kul med nya fiskar! :D
Det mestas jag har hört om Philips aquarelle har varit bra, men man vill ju se det själv!:)
#201 - 20 mars 2009 08:06
osis skrev:
Det är imorgon nu! ;) Vad kul med nya fiskar! :D

Det mestas jag har hört om Philips aquarelle har varit bra, men man vill ju se det själv!:)

Jag tror knappt att han har tänt karen ännu!:)

Jag kör Philips aquarelle till alla mina burkar....
Bilagor:
#202 - 20 mars 2009 08:09
Vad seg han är då!:p
Jag ska köra på Philips till mitt kar!:D
#203 - 20 mars 2009 10:07
MaxB skrev:
Jag tror knappt att han har tänt karen ännu!:)

Jag kör Philips aquarelle till alla mina burkar....

Vad kostar ett som passar 200cm ramperna?

osis skrev:
Vad seg han är då!:p

Jag ska köra på Philips till mitt kar!:D

Jo män, håller på att äta frukost nu, karen tänds inte förrens ungefär 12.10 :) Så du får hålla ut en stund till.
#204 - 20 mars 2009 10:12
Markus1984 skrev:
Vad kostar ett som passar 200cm ramperna?

Jo män, håller på att äta frukost nu, karen tänds inte förrens ungefär 12.10 :) Så du får hålla ut en stund till.

http://www.zooplanet.se/akvarielysroer-philips-c-1_70_71_279.html
#205 - 20 mars 2009 10:15
MaxB skrev:

Tack med en bock, man är lite lat när man e nyvaken! ;)
#206 - 20 mars 2009 10:16
Mina kar tänds kl.8.00...
#207 - 20 mars 2009 10:19
osis skrev:
Mina kar tänds kl.8.00...

När jag jobbar hinner jag oftast inte kolla in i akvarierna på morgonen, och när jag är ledig (vardag som helg) vill jag gärna ha dom tända till åtminstone 22.00 :) 180L som är i vardagsrummet brukar få gå på till midnatt ibland.

:p
#208 - 20 mars 2009 10:32
Mina kar är tända från 08.00 till 22.00, med en paus mitt på dagen! :d
#209 - 20 mars 2009 10:34
osis skrev:
Mina kar är tända från 08.00 till 22.00, med en paus mitt på dagen! :d

Okej, har tänkt på det förut att det kanske skulle kunna vara en idé, men känner inget behov eftersom jag inte sitter vid karen på morgonen speciellt ofta =)
#210 - 20 mars 2009 10:36
Det gör inte jag heller, men så här har det blivit iallafall!:d
#211 - 20 mars 2009 11:27
Dags med en kopp java sen blir det cyklop på och dags för lite 'aquscaping' :)

Skulle haft den där sanden nu som jag pratade om tidigare! :/

Nå väl det finns plats för en 'touch up' sen också! :)
#212 - 20 mars 2009 11:52
Jaha Max och Osis sitter ni spänt och väntar nu elelr medans jag njuter av en kopp kaffe? :P
#213 - 20 mars 2009 12:42
Uppdat. med lite bilder.

Så då fick jag ner dom nya rötter och så bökade jag runt litegrann. Får se om detta blir den slutgiltiga positionen för rötterna.

[ATTACH]18390[/ATTACH][ATTACH]18391[/ATTACH]
[ATTACH]18392[/ATTACH][ATTACH]18393[/ATTACH]
[ATTACH]18394[/ATTACH][ATTACH]18395[/ATTACH]
[ATTACH]18396[/ATTACH][ATTACH]18397[/ATTACH]
[ATTACH]18398[/ATTACH][ATTACH]18399[/ATTACH]
[ATTACH]18400[/ATTACH]

Blir en vända till affären i helgen för att köpa lite nytt grönt också...men först så provar vi placering på roten! (eller ja den ska stå där den står, men kanske vändas upp'o'ner osv.. )
#214 - 20 mars 2009 13:37
min personliga åsikt är att du ska vända på den
#215 - 20 mars 2009 13:53
Jag håller med, Det blir en flod-med-grenar-som-sticker-ner-känsla! :D
#216 - 20 mars 2009 18:19
osis skrev:
Jag håller med, Det blir en flod-med-grenar-som-sticker-ner-känsla! :D

ankan94 skrev:
min personliga åsikt är att du ska vända på den

Ja, jag hänger med vi får se om jag vänder på den på andra ledden också.

Hursom ska det växa en del växter framför den, så man kommer inte se så mycket av nederdelen på den sen.
#217 - 20 mars 2009 18:38
Glömde att säga att det är snygg också! :d
#218 - 21 mars 2009 10:59
osis skrev:
Glömde att säga att det är snygg också! :d

Tackar =) Jag vart själv inte riktigt nöjd så jag ska som jag nämnde tidigare prova mig fram lite.

Nu ska jag iväg till Zoo Hoo och handla lite mer fisk. Sen blir det VB i samtliga akvarier, hann aldrig med det igår.
#219 - 21 mars 2009 12:26
Jahapp! Det vart inte så dyrt idag, kunde inte bestämma mig, köpte ett till gäng drottningrasbora för att utöka stimmet.

Och en ny otroligt fin brun ancistrus hane, till mina 2 bruna honor. :)

2 växter, som jag glömt namnet på redan :)
#220 - 21 mars 2009 13:07
så snyggt ditt akvarium har blivit :D. vilka fina rötter med för den delen^^.
#221 - 21 mars 2009 14:58
macke_fisk skrev:
så snyggt ditt akvarium har blivit :D. vilka fina rötter med för den delen^^.

Tack!

Det är lite skillnad sen första bilderna! Kommer mer snart, har lite strul med kameran eller min dator för tillfället.
#222 - 21 mars 2009 22:50
badkar! knallar över å kikar nästa vecka~
#223 - 21 mars 2009 23:55
liljeros84 skrev:
badkar! knallar över å kikar nästa vecka~

Mmm! Kom över på måndag, enda dagen jag e ledig i veckan ;D
#224 - 22 mars 2009 21:03
Hallå!

Håller fortfarande och strular med USB portarna, vilket gör att kameran inte vill kännas igen, inte webcam eller nåt sånt heller...Men musen och tangenbordet fungerar med USB.

Nå jag har varit lite lat också kanske, ska få bukt på det imorgon!

Märkte en lite underlig sak nyligen, har alltid tyckt att min palett-hane har sett lite konstig ut, och nu kom jag på varför, hans mun är sned...!!?

Nå väl han äter bra iallfall så han verkar ju inte lida...(riktigt stor palett)
#225 - 22 mars 2009 21:40
Markus1984 skrev:
Hallå!

Håller fortfarande och strular med USB portarna, vilket gör att kameran inte vill kännas igen, inte webcam eller nåt sånt heller...Men musen och tangenbordet fungerar med USB.

Nå jag har varit lite lat också kanske, ska få bukt på det imorgon!

Märkte en lite underlig sak nyligen, har alltid tyckt att min palett-hane har sett lite konstig ut, och nu kom jag på varför, hans mun är sned...!!?

Nå väl han äter bra iallfall så han verkar ju inte lida...(riktigt stor palett)

bara din pallethane kan käka så borde det inte vara några problem.
#226 - 23 mars 2009 13:16
macke_fisk skrev:
bara din pallethane kan käka så borde det inte vara några problem.

Så tänkte jag också, och han är väldigt glupsk och har inga problem att öppna munnen..den är lite sned bara :D
#227 - 23 mars 2009 20:31
Lite bilder.

Jaha dags för lite bilder!

Sen sist har jag vridit och vänt på några rötter, och fått ner en del växter samt mitt A.Baenschi "Inka50"-par +11st till Drottningrasbora!

Kommer att beställa min lysramp här i dagarna, det blir riktigt trevligt! Ska även slänga iväg en beställning på lite mer exotiska växter då.

Just nu ser det ut såhär:

[ATTACH]18478[/ATTACH][ATTACH]18479[/ATTACH]
[ATTACH]18480[/ATTACH][ATTACH]18481[/ATTACH]
[ATTACH]18482[/ATTACH]

Mvh
Markus
#228 - 23 mars 2009 20:36
tycker inte att jag ser någon skillnad om jag ska vara ärlig :p. Men gillar dina växter:).
#229 - 23 mars 2009 20:44
macke_fisk skrev:
tycker inte att jag ser någon skillnad om jag ska vara ärlig :p. Men gillar dina växter:).

Hehe:) Nej för mig har det blivit stor skillnad =)

Roten som har en stor javaormbunke på sig har vänts uppÅner , och växterna på sidan om den är nya, mopanirötterna som ligger i en hög åker troligtvis ur helt..
#230 - 23 mars 2009 20:51
Markus1984 skrev:
Hehe:) Nej för mig har det blivit stor skillnad =)

Roten som har en stor javaormbunke på sig har vänts uppÅner , och växterna på sidan om den är nya, mopanirötterna som ligger i en hög åker troligtvis ur helt..

Ska de rötterna åka ut :O. jag tycker att de rötterna är skitsnygga :). Men det snyggar du till igen ^^.
#231 - 23 mars 2009 20:59
macke_fisk skrev:
Ska de rötterna åka ut :O. jag tycker att de rötterna är skitsnygga :). Men det snyggar du till igen ^^.

Ja, jag har tänkt det iallfall eller så får dom sticka fram ur mitt planerade stenrös...

Funderar på att sätta växter längs hela bakrutan också...sen blir det ännu mer växter runtom i akvariet + ett gäng kokosnötsskal ..

Vi får se hur det blir när det blir klart :D Om det någonsin blir det. :P
#232 - 23 mars 2009 21:22
Markus1984 skrev:
Ja, jag har tänkt det iallfall eller så får dom sticka fram ur mitt planerade stenrös...

Funderar på att sätta växter längs hela bakrutan också...sen blir det ännu mer växter runtom i akvariet + ett gäng kokosnötsskal ..

det är bra att du ska ha mycket växter för jag älskar växter:). Tycker nästan att växterna är finare än fiskar ibland :p, så ös på med växter bara
#233 - 24 mars 2009 06:08
Markus1984 skrev:

Jag har upptäckt att det är svårare att bli "klar" med ett större kar. Jag har så mycket yta att det inte räcker med bara ett blickfång, och tar man fler så blir det knepigt med helheten. Men då får man ju något att jobba på =D
#234 - 24 mars 2009 07:08
Det ser riktigt snyggt ut! :d
#235 - 24 mars 2009 09:02
Jag tycker också att M-rötterna är snygga - de pryder sin plats. Karet är snyggt! Ös på!:)
#236 - 25 mars 2009 15:04
macke_fisk skrev:
det är bra att du ska ha mycket växter för jag älskar växter:). Tycker nästan att växterna är finare än fiskar ibland :p, så ös på med växter bara

Ja jag gillar växtligheter mycket också! Om du letar på mitt 180L projekt nånstans och kikar på de sista bilderna så har du en hel del växter...dom växer inte på höjden längre för dom slog i taket för några månader sen..så nu växer dom åt sidan och breder ut sig för att få mer ljus.. riktigt coolt!

Jag har upptäckt att det är svårare att bli "klar" med ett större kar. Jag har så mycket yta att det inte räcker med bara ett blickfång, och tar man fler så blir det knepigt med helheten. Men då får man ju något att jobba på =D

Ja det vart svårare än jag hade trott! Men samtidigt har ju hur mycket yta som helst att jobba med...tar lite längre tid bara om man har en stor akvariebudget!
osis skrev:
Det ser riktigt snyggt ut! :d

Tackar! :D

MaxB skrev:
Jag tycker också att M-rötterna är snygga - de pryder sin plats. Karet är snyggt! Ös på!:)

Tackar MaxB! Jag funderade lite på rötterna igår och jag komer ha kvar dom men bygga ut det lilla 'röset' med några fler rotbitar och en hel del stenar.. så att det bildas lite "naturliga" grottor.

Tack för eran input alla!

P.S har beställt den heltäckande rampen nu :)
#237 - 27 mars 2009 06:55
okej, ska kolla in in ditt 180 liter projekt :). Roligt att rötterna ska vara kvar :).
#238 - 27 mars 2009 13:21
macke_fisk skrev:
okej, ska kolla in in ditt 180 liter projekt :). Roligt att rötterna ska vara kvar :).

Gör det! Nån av de senaste bilderna är tagna med en shysst systemkamera också!

Jepp rötterna blir kvar....:)
#239 - 29 mars 2009 13:44
Palett-yngel! :)

Jahapp! Då fick man se första kullen av mitt palettpar! Magisk känsla att se dom små simma precis vid botten under och omkring honan, och hanen ser hela tiden till att ingen fisk kommer för nära!

Försökte mig på att ta några bilder.

Har även flyttat över mina 2 lite dyrare malar till 720L, en "Royal Pleco" och en som jag inte är helt säker på vad det här..

Har även utökat mitt lilla "rotnäste", se bild..

[ATTACH]18574[/ATTACH][ATTACH]18575[/ATTACH]
[ATTACH]18576[/ATTACH][ATTACH]18577[/ATTACH]
[ATTACH]18578[/ATTACH][ATTACH]18579[/ATTACH]
#240 - 29 mars 2009 14:18
Gillar det! :d Om jag får ett stort kar någon gång ska det bli lite malar! :d
#241 - 29 mars 2009 14:31
Markus1984 skrev:

Har även flyttat över mina 2 lite dyrare malar till 720L, en "Royal Pleco" och en som jag inte är helt säker på vad det här..

[ATTACH]18578[/ATTACH][ATTACH]18579[/ATTACH]

Leopardkaktuspleco

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=336&SOK=1
#242 - 29 mars 2009 14:35
rick skrev:

Jo har funderat på om det är en sådan. Får se när den växt till sig lite.
#243 - 29 mars 2009 14:36
Ja, det ser du väl då! :D
#244 - 30 mars 2009 10:04
Hallå!

Palettcikliderna måste ju vara underskattade, fantastiska fiskar ju!!?

Ynglen simmar runt under honan & hanen oftast precis invid bottengruset och pickar bland gruset. Honan eller hanen befinner sig oftast c:a 5cm ovanför dom inom en radie av 15-20cm.
Så fort honan eller hanen kommer lite för långt bort från ynglen lägger dom sig på botten HELT stilla tills föräldrarna kommer i näreten igen, då börjar dom beta mat bland gruset. Så här håller dom på hela tiden, samtidigt som föräldrarna jagar bort andra fiskar som kommer för nära, malar,tetror eller baenshi paret allt jagas bort.

Igår när jag släckte ner lite , satt jag mig vid karet och kollade om föräldrarna skulle samla in ynglen som det påstås i olika böcker och artbeskrivningar, och visst var det så. När det bara var en liten lampa som var tänd i rummet började föräldrarna leda in ynglen mot kokosnötshalvan. Imponerande!
#245 - 30 mars 2009 10:22
Markus1984 skrev:
Hallå!

Palettcikliderna måste ju vara underskattade, fantastiska fiskar ju!!?

Ynglen simmar runt under honan & hanen oftast precis invid bottengruset och pickar bland gruset. Honan eller hanen befinner sig oftast c:a 5cm ovanför dom inom en radie av 15-20cm.

Så fort honan eller hanen kommer lite för långt bort från ynglen lägger dom sig på botten HELT stilla tills föräldrarna kommer i näreten igen, då börjar dom beta mat bland gruset. Så här håller dom på hela tiden, samtidigt som föräldrarna jagar bort andra fiskar som kommer för nära, malar,tetror eller baenshi paret allt jagas bort.

Igår när jag släckte ner lite , satt jag mig vid karet och kollade om föräldrarna skulle samla in ynglen som det påstås i olika böcker och artbeskrivningar, och visst var det så. När det bara var en liten lampa som var tänd i rummet började föräldrarna leda in ynglen mot kokosnötshalvan. Imponerande!

Ja, det är häftigt att sitta och kolla på deras yngelvård! Jag kan fastna i flera timmar!:)
#246 - 30 mars 2009 10:25
MaxB skrev:
Ja, det är häftigt att sitta och kolla på deras yngelvård! Jag kan fastna i flera timmar!:)

Mm verkligen häfftigt! Sitter och funderar på om de andra Pelvicachromis fiskarna beter sig likadant!? Det finns ju 5-6 varianter..vissa otroligt fina...
#247 - 30 mars 2009 10:28
Markus1984 skrev:
Mm verkligen häfftigt! Sitter och funderar på om de andra Pelvicachromis fiskarna beter sig likadant!? Det finns ju 5-6 varianter..vissa otroligt fina...

Ja, "palettgruppen" är otroligt fin. Jag har ju taeniatus i ett kar - trist nog är hanen där lite "svår"... Honan vill gärna leka men killen är lite trög.
#248 - 30 mars 2009 10:30
MaxB skrev:
Ja, "palettgruppen" är otroligt fin. Jag har ju taeniatus i ett kar - trist nog är hanen där lite "svår"... Honan vill gärna leka men killen är lite trög.

Okej, vad går det för nått mer bland dina taeniatus?

Och vilken taeniuatus är det du har?
#249 - 30 mars 2009 10:42
Markus1984 skrev:
Okej, vad går det för nått mer bland dina taeniatus?

Och vilken taeniuatus är det du har?

Jag tror dom kallas Nigeria Red - de går tillsammans med ett N. transvestitus-par.
#250 - 30 mars 2009 10:47
MaxB skrev:
Jag tror dom kallas Nigeria Red - de går tillsammans med ett N. transvestitus-par.

Okej det är den röda varianten iallfall.. du skulle kunna prova att stoppa ner nån mer mindre ciklid, gärna lite tuffare...då kanske han känner att han behöver skaffa fler av sin egen sort :D

Fick precis till ett hyffsat videoklipp på mina yngel, håller på att ladda upp på youtube nu.
#251 - 30 mars 2009 10:50
Markus1984 skrev:
Okej det är den röda varianten iallfall.. du skulle kunna prova att stoppa ner nån mer mindre ciklid, gärna lite tuffare...då kanske han känner att han behöver skaffa fler av sin egen sort :D

Fick precis till ett hyffsat videoklipp på mina yngel, håller på att ladda upp på youtube nu.

Det är nog "fullt upp" i karet som det är redan - och jag lovar, paletthanen och transvestitus-hanen har koll på varandra!:)

Det skall bli härligt att få se en film på ynglen!
#252 - 30 mars 2009 10:56
MaxB skrev:
Det är nog "fullt upp" i karet som det är redan - och jag lovar, paletthanen och transvestitus-hanen har koll på varandra!:)

Det skall bli härligt att få se en film på ynglen!

Mm 100% amatörvideo, men man ser ynglen tydligt iallfall.... :)'

Väntar på att Youtube ska "bearbeta" klart mitt klipp.
#253 - 30 mars 2009 11:01
Pelvicachromis yngel - film.

En liten filmsnutt på ynglen och på min gibbiceps.

#254 - 30 mars 2009 11:05
Hmm jag kan inte kolla på min egen film genom zoopet, så här får ni en länk också om det skulle strula:
" target="_blank">
#255 - 30 mars 2009 12:05
Jättefin film! Dom är ju för sköna, Paletterna!
Jädrar vad stort karet ser ut!
#256 - 30 mars 2009 15:58
MaxB skrev:
Jättefin film! Dom är ju för sköna, Paletterna!

Jädrar vad stort karet ser ut!

Tackar, ja det är ganska stort, har svårt att fota det för att rummet är för smalt ;P

Tycker filmen vart ganska bra med tanke på att det är en liten sketen digitalkamera jag plåtat med. Orkade inte redigera den heller..

Får väl filma nån mer snutt när dom vuxit på sig lite...
#257 - 30 mars 2009 17:03
Do that! Vill ha mer! :d
#258 - 30 mars 2009 17:51
Liten uppdat.

Ynglen har lyft från gruset nu ..:) Nu simmar dom på c:a 20-30cm höjd med föräldrarna tätt intill. Det betyder att deras fenor har utvecklats under dagen! Riktigt häftigt..

Nu har jag även varit och hämtat min 200x60 T8 ramp. och 2 lysrör.(han hade inga fler inne)

Det vart ett Power-Glo 65w 18000k och ett Osram 58w 965 med 3700lm.

Ska se om jag kan få tag i 2st Aquarelle rör sen för att komplettera så det blir 4st.

Dom borde finnas i sthlm nånstans så tjejen får handla hem åt mig.
#259 - 30 mars 2009 17:57
Det låter bra detta! :D Yngel är kul!
#260 - 30 mars 2009 19:15
Nu ligger rampen på, mycket bättre ljus med dessa 2 lysrör än de förra 4x36w "lagerlokal-belysningen".

Nu är det 1x58w och 1x65w, 18000K på Power-Glo röret, de förra 36w rören var på 2000k tror jag.
#261 - 30 mars 2009 19:16
Du vet vad jag vill ha nu...;)
#262 - 30 mars 2009 19:19
osis skrev:
Du vet vad jag vill ha nu...;)

Kameran ligger på laddning! Och så är det dags att gå och dregla kudde strax.
#263 - 30 mars 2009 19:23
Sömntuta som vanligt då? ;)
#264 - 30 mars 2009 19:26
osis skrev:
Sömntuta som vanligt då? ;)

Japp, känner mig som en 50 år gammal hästkrake med ledvärk.
-Jobbigt läge när man 'bara' är 25 ! :P

*gnite*
#265 - 30 mars 2009 19:27
När jag tänker efter är jag också trött...
#266 - 31 mars 2009 17:45
Nya inköp.

Tjena peoplez!

Var iväg och handlade 3 stenar tegelröda "lava-bumlingar", dom ska passas in i min lilla skräp hög jag har i högre hörnet på 720L akvariet.

Ska hinna med det ikväll tror jag, då slänger jag upp en filmsnutt eller lite bilder.

Har även en annan rolig nyhet att förtälja, har äntligen hämtat nyckeln till mitt lilla förråd i källaren. Det är ett gammalt sopprum, så det finns avlopp,vatten och el-uttag :)

Har tänkt ha några odlings-akvarier där, men det dröjer ett tag innan jag kan börja starta upp det rummet. Och då kommer det givetvis bli ett projekt. :)

Hörs senare!
#267 - 31 mars 2009 17:47
roligt med en egen liten källare till akvarium!
#268 - 31 mars 2009 17:52
Det blir något det! :d
#269 - 31 mars 2009 18:23
ankan94 skrev:
roligt med en egen liten källare till akvarium!

osis skrev:
Det blir något det! :d

Japp! Blir kanske inte så mycket fina detaljer då jag tänkt att enbart odla lite olika varianter av malar och lite annat smått och gott.

Till en början blir det att stoppa ner de akvarium jag har tomma nu, ett 73L ett 60L och 2 på c:a 40L.

Men sen hoppas jag kunna ha en 6st 150L akvarium eller så.
#270 - 31 mars 2009 18:27
Nu har du gett mig idéer! :d Har ju en hel källare!:) Fast får väl nöja mig med att jag har hela övervåningen för mig själv att fylla med kar! :D
Tror inte det blir gillat att ha några där nere... :(
#271 - 31 mars 2009 19:44
osis skrev:
Nu har du gett mig idéer! :d Har ju en hel källare!:) Fast får väl nöja mig med att jag har hela övervåningen för mig själv att fylla med kar! :D

Tror inte det blir gillat att ha några där nere... :(

Lika bra att vänta tills du flyttat hemifrån...! :)

Tyvärr vart det inga filmer eller bilder idag, hann helt enkelt inte med.

Bytte Förråd med en tant i styrelsen som jag sprang på nere i källaren..hennes förråd hade el-uttag.... så jag hjälpte henne att flytta över grejorna, och imorgon ska jag borra upp några hyllor åt henne *suck*...men men snällt att jag kunde få hennes , med elen redan indragen ;D

+ att förråden vart närmare för oss.
#272 - 31 mars 2009 19:54
Orkar inte vänta så länge! Fyller övervåningen så mycket jag kan!:d
#273 - 31 mars 2009 19:58
osis skrev:
Orkar inte vänta så länge! Fyller övervåningen så mycket jag kan!:d

Gör det.
#274 - 31 mars 2009 20:11
Markus1984 skrev:
Gör det.

Har sagt det ett tag nu men: Snart kommer det nog också ett 540 kar! :D Hoppas jag! :)
#275 - 31 mars 2009 20:34
osis skrev:
Har sagt det ett tag nu men: Snart kommer det nog också ett 540 kar! :D Hoppas jag! :)

Härligt, jag är sugen på att byta upp mig lite i Vardagsrummet där jag har en 180L Juwel Rio, samt ett 60x60x60 Kub på ingång...vill ha 2st 300L+, bredvid varandra...

Har alldeles för många planer och projekt på G, inte bara inom Akvaristiken...men drömma kan man ju alltid göra.....

Godnatt Zoopet.
#276 - 1 april 2009 04:50
Drömma är något jag gör hela tiden...:)
#277 - 1 april 2009 19:10
Lite filmer...

Så har filmat 3 små filmer, börjar med en kortare variant med lite zoom.
(ursäkta skvalet i bakgrunden, sköldpadds-akvariet väsnas mycket för tillfället)

/Markus

P.S Länk om inte [*youtube] filmen [*/youtube] funkar :
" target="_blank">
#278 - 1 april 2009 19:16
Ynglen ser ju riktigt bra ut!:d Fint kar är det! :d
#279 - 1 april 2009 19:20
En till film

osis skrev:
Ynglen ser ju riktigt bra ut!:d Fint kar är det! :d

Tackar!

Här kommer en till lite längre film, fortfarande med samma jobbiga ljud i bakgrunden. I slutet på filmsnutten får man se lite mer av resterande yta i akvariet.

" target="_blank">
#280 - 1 april 2009 19:24
Synd att jag inte kan se dom här...:(
Tittade på alla! :D
#281 - 1 april 2009 19:27
osis skrev:
Synd att jag inte kan se dom här...:(

Tittade på alla! :D

Jag kanske gör nåt fel när jag länkar in dom här...jag skriver bara [youtube*]länken till filmen [/youtube*] fast utan *...

Kommer strax en till film som jag tog igår.
#282 - 1 april 2009 19:39
En liten filmsnutt till.... :)

Här kommer en till liten filmsnutt jag tog igår, när dom smyger onkring vid min mopani-hög...utan ljud denna gång!

Och en länk utifall det inte funkar:
" target="_blank">

Godnatt!
#283 - 1 april 2009 19:41
God Natt! :DVad kan det vara som du gör fel? Snyggt iallafall! :D Ska också lägga mig eftersom jag mår dåligt idag...:(
#284 - 2 april 2009 12:21
osis skrev:
God Natt! :DVad kan det vara som du gör fel? Snyggt iallafall! :D Ska också lägga mig eftersom jag mår dåligt idag...:(

Ingen aning :) Får hoppas att nån vill upplysa mig om hur man gör:D
#285 - 2 april 2009 12:39
Länk
" target="_blank">

Infogat
[youtube]zXrO3jYqLfg[youtube]

Sista youtube ska vara med / som jag inte kan skriva, eftersom det inte visas då.
#286 - 2 april 2009 12:40
c90368 skrev:
Länk

" target="_blank">

Infogat

[youtube]zXrO3jYqLfg[youtube]

Sista youtube ska vara med / som jag inte kan skriva, eftersom det inte visas då.

Aha då har jag gjort rätt förutom att jag tagit med www.youtube.........

Tackar c90!

Hur tycker du karet ser ut hittils då? Tittat på nån av mina amatörfilmer?
#287 - 2 april 2009 13:27
Som jag skrev i den andra tråden; jättefina filmer och ett härligt kar!:)
#288 - 2 april 2009 13:30
MaxB skrev:
Som jag skrev i den andra tråden; jättefina filmer och ett härligt kar!:)

Hehe, thx man!

Som jag skrev i din tråd; Kommer rulla på inredning och belysning denna månaden. Men inge mer fisk på ett tag, tänkte att den här första kullen P.Pulcher ska få klara sig! Vill gärna följa deras utveckling utveckling...

Sen har jag ju min lokal i källaren nu att börja med..
#289 - 2 april 2009 14:05
Markus1984 skrev:
Aha då har jag gjort rätt förutom att jag tagit med www.youtube.........

Tackar c90!

Hur tycker du karet ser ut hittils då? Tittat på nån av mina amatörfilmer?

Har tittat på alla bilder och filmer, men har haft lite dåligt med tid senaste tiden, vilket innebär färre inlägg.

Jodå, det artar sig! Men som jag skrev om MaxB's balja senast, det tar tid att få ett kar riktigt bra. Men du är på god väg.
#290 - 2 april 2009 14:21
Funkar perfekt! :D Snyggt är det också! :D
#291 - 2 april 2009 19:07
c90368 skrev:
Har tittat på alla bilder och filmer, men har haft lite dåligt med tid senaste tiden, vilket innebär färre inlägg.

Jodå, det artar sig! Men som jag skrev om MaxB's balja senast, det tar tid att få ett kar riktigt bra. Men du är på god väg.

Thx man :)

osis skrev:
Funkar perfekt! :D Snyggt är det också! :D

Härligt! :D
#292 - 3 april 2009 09:50
Växten från i början av tråden

Nu har jag inte läst hela tråden utan bara fram till sida 12 än så länge, så jag vet inte om mysteriet med den där "svärdsplantan" som inte var en svärdplanta redan har löst sig?
Men jag funderade på om det kunde vara en fredskalla som du har köpt? Jag är själv en fruktansvärt amatörmässig akvarieintresserad (har nyss fått ta över min pappas gamla 200-liters) och när jag köpte tre växter till mitt akvarium för några veckor sedan var jag så himla glad att det såg lite fräschare ut där, för pappas gamla växter är helt slitna och algöverväxta. Men iallafall, när min syster, som är rätt haj på akvarier iaf i jämförelse med mig, fick se växterna sa hon så här - "ett tips, köp inte växter som kan stå upp av sig själva när man håller upp dem ovanför vattenytan. De är egentligen sumpväxter och kommer med tiden att ruttna av att vara under vattenytan." Sedan pekade hon på en av växterna jag köpt som ser väldigt mycket ut som den du undrade över i början av tråden, och så sade hon "det där är t.ex. egentligen en vanlig fredskalla".

Här är en bild av en fredskalla:
http://www.ubergsblommor.se/fredskalla.jpg

Vad tror du?
#293 - 3 april 2009 09:54
Okej nu menar jag verkligen inte att DU är en amatörmässig akvarietyp, som det kanske lät i mitt inlägg. Jag vill bara poängtera att JAG är amatör. :-)

Och sedan ska jag även tillägga att alla tre växter som jag köpte marknadsfördes som vanliga akvarieväxter, de stod helt nedsänkta i akvariet och det verkade inte som att expediten själv visste att några av dem egentligen inte ska vara i akvarier. Men jag blev ändå rätt sur, för två av de tre jag köpte var tydligen sumpväxter och de har faktiskt börjat se något bruna ut vid rötterna... :-(
#294 - 4 april 2009 10:27
Adoxa skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden utan bara fram till sida 12 än så länge, så jag vet inte om mysteriet med den där "svärdsplantan" som inte var en svärdplanta redan har löst sig?

Men jag funderade på om det kunde vara en fredskalla som du har köpt? Jag är själv en fruktansvärt amatörmässig akvarieintresserad (har nyss fått ta över min pappas gamla 200-liters) och när jag köpte tre växter till mitt akvarium för några veckor sedan var jag så himla glad att det såg lite fräschare ut där, för pappas gamla växter är helt slitna och algöverväxta. Men iallafall, när min syster, som är rätt haj på akvarier iaf i jämförelse med mig, fick se växterna sa hon så här - "ett tips, köp inte växter som kan stå upp av sig själva när man håller upp dem ovanför vattenytan. De är egentligen sumpväxter och kommer med tiden att ruttna av att vara under vattenytan." Sedan pekade hon på en av växterna jag köpt som ser väldigt mycket ut som den du undrade över i början av tråden, och så sade hon "det där är t.ex. egentligen en vanlig fredskalla".

Här är en bild av en fredskalla:

http://www.ubergsblommor.se/fredskalla.jpg

Vad tror du?

Adoxa skrev:
Okej nu menar jag verkligen inte att DU är en amatörmässig akvarietyp, som det kanske lät i mitt inlägg. Jag vill bara poängtera att JAG är amatör. :-)

Och sedan ska jag även tillägga att alla tre växter som jag köpte marknadsfördes som vanliga akvarieväxter, de stod helt nedsänkta i akvariet och det verkade inte som att expediten själv visste att några av dem egentligen inte ska vara i akvarier. Men jag blev ändå rätt sur, för två av de tre jag köpte var tydligen sumpväxter och de har faktiskt börjat se något bruna ut vid rötterna... :-(

Hej Adoxa!

Jag tog absolut inte illa upp eller nått :) Tack för att du tog dig tid att försöka lösa mitt mysterium, men det är inte en vanlig fredskalla!

Jag har tänkt att göra en ordentlig utredning på vilka växter jag jag har, förhoppningsvis vill Anjso eller någon av det andra hjälpa till att identifiera.
#295 - 4 april 2009 15:00
Kort film på ynglen.

Här kommer en liten snutt på Ynglen som jag filmade 2:a april.
Dom börjar se ut som fisk nu ;)

Ska se om jag kan få till nå bra på dom senare idag också.

#296 - 4 april 2009 16:14
Fina! :D Vad såg dom ut som innan då? ;)
#297 - 4 april 2009 16:31
osis skrev:
Fina! :D Vad såg dom ut som innan då? ;)

Grodyngel ;P
#298 - 4 april 2009 16:32
Markus1984 skrev:
Grodyngel ;P

Såklart! :D
#299 - 4 april 2009 16:43
Var på Biltema igår och skulle köpa sådan solfilm som du köpte, såg att de hade 60x300cm = 40kr! svart :) Så det fick bli det sistnämnda =)

Markus1984 skrev:
Mekonomen 208kr för 78x320cm(det var den enda dom hade inne av svart, finns en som är 60x380 också tror jag för samma pris)

Här kommer lite intressant bilder på uppfyllning :D springer ivrigt runt och mäter nivån!!:p

[ATTACH]17932[/ATTACH][ATTACH]17933[/ATTACH]

[ATTACH]17934[/ATTACH]
#300 - 5 april 2009 10:11
Nubi skrev:
Var på Biltema igår och skulle köpa sådan solfilm som du köpte, såg att de hade 60x300cm = 40kr! svart :) Så det fick bli det sistnämnda =)

Najs Nubi, min var typ 78x322 för typ 279kr.

Jag tror inte det är nån kvalitetsskillnad dock :) Mekonomen vs. Biltema's solfilm....
#301 - 7 april 2009 19:39
så ja, nu har jag läst ifatt det jag har missatoch måste säga att va roligt att du har fått yngel av fina paletter :). Riktigt fina färger dina palett ciklider har :D.
#302 - 7 april 2009 20:09
macke_fisk skrev:
så ja, nu har jag läst ifatt det jag har missatoch måste säga att va roligt att du har fått yngel av fina paletter :). Riktigt fina färger dina palett ciklider har :D.

Tackar! Ja det känns riktigt roligt med paletterna. Fick även tillskott i söndags av Cryptoheros Cutteri i min 180L balja.

Nu är jag nyss hemkommen från ett Akvariemöte med föreningen (www.vaaf.se)..

Vi hade en liten auktion och jag norpade åt mig 2 honor och 1 hane av en liten speciell generation/färg Cryptoheros Septemfasciatus som en odlare (Wolfgang Obst) i förening hade med sig.

Dom åker ner i 720L ikväll...
#303 - 7 april 2009 20:19
Angående C.Septemfasciatus jag fick hem så är denna färg ungefär som "albino" fast dom har kvar de blåa ögonen. Han sade något om att i vanliga fall så äts dessa ägg upp pga att de har annorlunda färg...

(Han bryter på tyska så det var lite svårt att förstå honom med massa prat i bakrunden, men jag ska försöka få lite mer rätsida på det när jag åker och hälsar på han)
#304 - 7 april 2009 20:28
Den ska bli kul att se! :d
#305 - 7 april 2009 20:38
Ser riktigt bra ut Markus! Fortsätt så. :p
#306 - 8 april 2009 06:58
Markus1984 skrev:
Angående C.Septemfasciatus jag fick hem så är denna färg ungefär som "albino" fast dom har kvar de blåa ögonen. Han sade något om att i vanliga fall så äts dessa ägg upp pga att de har annorlunda färg...

(Han bryter på tyska så det var lite svårt att förstå honom med massa prat i bakrunden, men jag ska försöka få lite mer rätsida på det när jag åker och hälsar på han)

en liten bild kanske?:d
#307 - 8 april 2009 14:29
osis skrev:
Den ska bli kul att se! :d

Som alltid :)

HenkeP skrev:
Ser riktigt bra ut Markus! Fortsätt så. :p

Tack ..!

ankan94 skrev:
en liten bild kanske?:d

Kommer när jag har huvudet upp och fötterna ner igen...!:P
#308 - 8 april 2009 18:51
Markus1984 skrev:
Tackar! Ja det känns riktigt roligt med paletterna. Fick även tillskott i söndags av Cryptoheros Cutteri i min 180L balja.

Nu är jag nyss hemkommen från ett Akvariemöte med föreningen (www.vaaf.se)..

Vi hade en liten auktion och jag norpade åt mig 2 honor och 1 hane av en liten speciell generation/färg Cryptoheros Septemfasciatus som en odlare (Wolfgang Obst) i förening hade med sig.

Dom åker ner i 720L ikväll...

kul att du fått yngel av dem med, då får vi hoppas att ynglen överlever hos dig:).
#309 - 8 april 2009 18:56
Hittils ser det väldigt ljust ut för både paletter och C.Cutteri.

paletterna börjar bli riktigt stora, c:a 25st tror jag att dom är. Dom är nästan 1cm nu! (matar rejält)

C.Cutteri föräldrarna har tagit över halva 180L akvariet nu, riktigt fint att mina Kardinaler har börjat stimma igen ;P

När dom blir 3cm ska dom till fiskäffaren. :D
Hoppas han vill ha C.Cutteri ynglen sen också...
#310 - 8 april 2009 19:28
Några fler filmer

Tjena!

Slänger upp lite fler filmer på mina P.Pulcher yngel, följer utvecklingen dag för dag..riktigt kul!

Har tyvärr inte fått till nåt på mina C.Septemfasciatus än, alla Cryptoheros är otroligt snabba, och dessa är fortfarande inte könsmogna så dom simmar runt som galningar och "busar".

#311 - 8 april 2009 20:01
Looking bra ut! :D;):D
#312 - 8 april 2009 20:33
En till

Tackar osis, här komemr en till.(måste hinna ifatt med uppdateringen så ni får se hur dom ser ut imorgon! :p)

*godnatt*
#313 - 8 april 2009 20:35
Looking ännu bättre ut!:D
#314 - 8 april 2009 20:47
Fasen, vilka sköna filmer - sån't här gillar vi ju!!!:)
#315 - 8 april 2009 21:40
Härliga filmer.. Väntar själv på att ett av mina två par ska komma till skott.
Dom passar egentligen inte alls i mitt kar som lutar åt SA, med en touch av Asien. :p Får se var jag ska göra av dom sen.
Fram till för ett par dagar sen var dom bara inne i grottan sporadiskt, men nu är dom där oftare och oftare. Så vi får väl se om det händer något så småningom. Du kanske känner igen beteendet?:confused:

Lite kul dock att se när hanen jagar bort dom dubbelt så stora och ganska bossiga pictusarna som fram tills nu har bestämt i karet.
#316 - 9 april 2009 09:28
MaxB skrev:
Fasen, vilka sköna filmer - sån't här gillar vi ju!!!:)

Tackar Max! Längtar tills jag får tag i en bättre kamera ! :)

HenkeP skrev:
Härliga filmer.. Väntar själv på att ett av mina två par ska komma till skott.

Dom passar egentligen inte alls i mitt kar som lutar åt SA, med en touch av Asien. :p Får se var jag ska göra av dom sen.

Fram till för ett par dagar sen var dom bara inne i grottan sporadiskt, men nu är dom där oftare och oftare. Så vi får väl se om det händer något så småningom. Du kanske känner igen beteendet?:confused:

Lite kul dock att se när hanen jagar bort dom dubbelt så stora och ganska bossiga pictusarna som fram tills nu har bestämt i karet.

Jo då visst är det så beteéndet ser ut, samt att dom får väldigt starka färger. När honon inte kommer ut ur sin grotta på 1-2 dagar det är då det har skett. :D
#317 - 9 april 2009 09:47
Ok! Det låter ju kul. :) Då blir det dubbla föräldraskap i karet så småningom kanske.. Min ancistrushane och guldhonan fattade tycke för varandra för ett tag sen så där är lite småttingar som ganska snart borde komma ut ur roten dom bor i. Blev smått förvånad igår, för jag trodde att dom hade försvunnit, såg inte ett enda yngel för tre dagar sen, så jag antog att dom hade blivit uppätna, men igår kväll när jag kollade in i roten för att se varför hanen fortfarande höll sig tätt intill roten samt jagade närgångna fiskar så såg jag iafl ett tiotal små. Nöjd blev jag då. :D
#318 - 9 april 2009 09:54
Ah vad härligt, brun hane och gul hona?

Väntar på att mitt albino ancistrus par ska sätta igång igen också, har sänkt ner temperaturen nu och bytt vatten varannan dag för att försöka simulera nån form av 'regnperiod', men dom ser fortfarande inte sugna ut. Får se hur det blir när temperaturen stiger igen.
Bilagor:
#319 - 9 april 2009 10:26
Japp. Brun hane och gul hona. Jag spanade in henne i akvariebutiken, hon var så tjock så hon drog blickarna till sig kan man väl säga, så hon fick följa med hem. :p
Körde med dagliga vattenbyten på 10-20%, vet inte riktigt hur mycket det blev, men där någonstans. La ner efter två veckor, inget hände.
Kände efter ytterligare några dagar att det saknades något i karet, så ett om-möblerings och utfyllnadsprojekt startades, lade i sten i ett hörn så jag fick ett röse som går hela vägen upp till ytan, flyttade hanens ihåliga favvo-rot, som innan stod med öppningarna lodrät, så att den nu ligger med öppningarna vågrät, samt att jag flyttade ner ett powerhead till botten-nivå för att få mer cirkulation på vattnet. "Råkade" placera roten så att en del av vattnet från pumpen blåste igenom roten, och mindre än 24 timmar senare så hade dom lekt. :d
#320 - 9 april 2009 10:37
Ähh.. Med den rubriken du har "720 hav" så får du konvertera till salt fort om rackarns ;)
#321 - 9 april 2009 13:58
HenkeP skrev:
Japp. Brun hane och gul hona. Jag spanade in henne i akvariebutiken, hon var så tjock så hon drog blickarna till sig kan man väl säga, så hon fick följa med hem. :p

Körde med dagliga vattenbyten på 10-20%, vet inte riktigt hur mycket det blev, men där någonstans. La ner efter två veckor, inget hände.

Kände efter ytterligare några dagar att det saknades något i karet, så ett om-möblerings och utfyllnadsprojekt startades, lade i sten i ett hörn så jag fick ett röse som går hela vägen upp till ytan, flyttade hanens ihåliga favvo-rot, som innan stod med öppningarna lodrät, så att den nu ligger med öppningarna vågrät, samt att jag flyttade ner ett powerhead till botten-nivå för att få mer cirkulation på vattnet. "Råkade" placera roten så att en del av vattnet från pumpen blåste igenom roten, och mindre än 24 timmar senare så hade dom lekt. :d

Okej där ser man, kom hem med en till albino hona idag, som var odlad på annat håll en de som jag redan har. Dock inte könsmogen än.
#322 - 9 april 2009 15:38
Markus1984 skrev:
Okej där ser man, kom hem med en till albino hona idag, som var odlad på annat håll en de som jag redan har. Dock inte könsmogen än.

En investering för framtiden med andra ord...:d
#323 - 9 april 2009 15:47
HenkeP skrev:
En investering för framtiden med andra ord...:d

Japp mitt lekpar är svodl i Esilstuna, sen har jag 2st som är odlade i hallsthammar, och nu en från Strömsholm tror jag.

Gillar när det inte blir allt för mycket "inavel"...tycker djuren blir finare då.
#324 - 9 april 2009 19:30
kul att dina palettyngel redan har nått 1 cm. och måste bara säga än en gång att de har riktigt snygga färger :D.
#325 - 10 april 2009 05:53
Markus1984 skrev:
Japp mitt lekpar är svodl i Esilstuna, sen har jag 2st som är odlade i hallsthammar, och nu en från Strömsholm tror jag.

Gillar när det inte blir allt för mycket "inavel"...tycker djuren blir finare då.

Där ser man.. Mina 4, 1 hane, 3 honor, varav en precis som din nya är en investering för framtiden och går på tillväxt i tjejens kar, vet jag inte så mycket om. Men jag misstänker att hanen och två av honorna, den lilla och guldisen, är sv. odlade. Den tredje honan, brun, är iafl köpt som viltfångad. Och hon börjar bli bra rund om magen, så chansen finns att hanen får nytt dambesök i sin rot så fort han har släppt ut småttingarna.. :d Får se till att han hinner äta lite först bara.

Skulle ju egentligen skaffat en vf hane till henne, men det är väl inte överdrivet mycket "prestige" i F1 ancistrusar skulle jag tro, så då spelar det kanske ingen större roll.. :p Men om inte annat så kommer det ju in lite "färskt blod" i aveln..;)
#326 - 10 april 2009 10:32
macke_fisk skrev:
kul att dina palettyngel redan har nått 1 cm. och måste bara säga än en gång att de har riktigt snygga färger :D.

Tackar, jag är också riktigt nöjd med dom.

HenkeP skrev:
Där ser man.. Mina 4, 1 hane, 3 honor, varav en precis som din nya är en investering för framtiden och går på tillväxt i tjejens kar, vet jag inte så mycket om. Men jag misstänker att hanen och två av honorna, den lilla och guldisen, är sv. odlade. Den tredje honan, brun, är iafl köpt som viltfångad. Och hon börjar bli bra rund om magen, så chansen finns att hanen får nytt dambesök i sin rot så fort han har släppt ut småttingarna.. :d Får se till att han hinner äta lite först bara.

Skulle ju egentligen skaffat en vf hane till henne, men det är väl inte överdrivet mycket "prestige" i F1 ancistrusar skulle jag tro, så då spelar det kanske ingen större roll.. :p Men om inte annat så kommer det ju in lite "färskt blod" i aveln..;)

Ja precis, har även vanliga bruna ancistrus som ännu inte satts i "odlingskar" 2 av dem är VF och mycket mindre än den 3:e Svodl hanen.

Jag ser hellre att det är svodl fiskar om man ska tänka lite på miljön samt att svodl 99% av gångerna är mycket tåligare.
#327 - 10 april 2009 10:33
Lite lustigt att nån gick in och 'röstade' 1 stjärna på denna tråd utan att lämna nån kommentar om varför jag har skapat en sån tråkig och dålig tråd!? :)
#328 - 10 april 2009 18:30
En liten uppdatering.

12 dagar kvar till aquarelle rören, ska bli skönt med lite riktigt ljus i karet.
Är det kanske smartast att bara koppla in 1 första veckan? För att inte chocka växterna...

Förövrigt har jag ju skapat ett mindre fint stenröse längst till höger för att hålla nere några rötter som inte velat sjunka än, tänkte plocka bort dessa i samband på de nya växter jag ska åka och fånga i Linköping imorgon...

Har även fått hem min 120mm Zalman FZ3 'datorfläkt' och köpt en "adapter" med olika lägen för att kunna justera hastigheten...ska montera denna på min sprillans nya ramp - känns lite trist att behöva såga ett hål i rampen, men det känns trevligare än att ha luckorna öppna 24/7 för att släppa ut kondensen.

Med lysrören,lite fler växter och lite mer fisk vid nästa löning tror jag att jag blir 'klar' med akvariet iallfall som jag hade tänkt att det skulle bli från början...sen har man ju fått 100 nya ideér med detta akvarium sen dess, men det är ett senare bekymmer :D

Nu är det dags för vattenbyte.
#329 - 12 april 2009 11:20
Film på inredning.

Hallå!

Fick en påse växter igår som jag tryckte ner här och där , vart inte nöjd men har ingen ro att fixa till det idag.

Men jag filmade hela karet så ni får se hur det ser ut i dagsläget, glömde nån inställning så färgerna vart lite knepiga, men man ser ju hur det ser ut ...:)

(samt en länk till er som vill
" target="_blank">
)

Mvh

Markus
#330 - 12 april 2009 13:24
Jättesnyggt! :D
#331 - 12 april 2009 13:44
va äre för fiskar du har där i nu då allt som allt?
#332 - 12 april 2009 15:07
Tack osis.:D

Lowa skrev:
va äre för fiskar du har där i nu då allt som allt?

1.2 Cryptoheros Septemfasciatus
1.1 Pelvicachromis Pulcher
1.1 Apistogramma Baenshi "inka50"
30st Drottningrasbora
1.1 Chaetostoma Milesi
1 mal blandning pardalis/disjuctivus troligtvis
1 G.Gibbiceps
1 A.Sabaji (vet ej vilken variant)
1 Panaque sp. L330

Så tror jag det ser ut hittils.
#333 - 12 april 2009 15:51
O.o'' ok. heh, får nog slå upp det där XD
#334 - 12 april 2009 16:43
Lowa skrev:
O.o'' ok. heh, får nog slå upp det där XD

Hehe :) Det är inte lätt med alla dessa namn ...:P
#335 - 12 april 2009 18:03
Film uppdat.

Har precis filmat en snutt för att ni ska få se vilket stadie P.Pulcher "Palettciklid" 's ynglena är i nu. Föräldrarna har idag delat upp dom i grupper(??) ungefär 10-15st följer honan och lika många följer hanen.
Dom är över 1cm nu kanske 1.2cm eller liknande..

Intressant!

Var svårt att få båda grupperna på bild..och så var jag tvungen att zooma tyckte jag så det är ingen höjdar-skärpa..
(videoklippet bearbetas fortfarande, så vänta litet med att kolla :P)
Bilagor:
#336 - 12 april 2009 18:07
Supervacker!

Ingen dålig skärpa där! :D Såg riktigt bra ut!:D Hoppas dom klarar sig! :D
#337 - 12 april 2009 18:12
Markus1984 skrev:
Hallå!

Fick en påse växter igår som jag tryckte ner här och där , vart inte nöjd men har ingen ro att fixa till det idag.

Mvh

Markus

Det går åt mycket växter till ett hav:d

Men man måster ju börja någonstans!

Gödslar du något? Hur mycket ljus har du?
#338 - 12 april 2009 20:10
c90368 skrev:
Det går åt mycket växter till ett hav:d

Men man måster ju börja någonstans!

Gödslar du något? Hur mycket ljus har du?

Ja! Det går åt en del, men jag hoppas att det ska börja växa den 22:a...

gödslar pmdd och har för lite ljus, den 22:a får jag mina 2 aquarelle rör, just nu har jag bara 2x58w nåt vanligt philips och ett power-glo.
#339 - 12 april 2009 20:53
Ser kanon ut Markus. Om du har lust så kan du (och alla andra såklart!) kolla hur mitt kar ser ut i dagsläget.. Brorsan med kamera var och hälsade på idag.. Massor med nya bilder på min zoon.. :d
#340 - 12 april 2009 22:19
Markus1984 skrev:
Ja! Det går åt en del, men jag hoppas att det ska börja växa den 22:a...

gödslar pmdd och har för lite ljus, den 22:a får jag mina 2 aquarelle rör, just nu har jag bara 2x58w nåt vanligt philips och ett power-glo.

Just nu har du alltså 0,16 watt/liter vatten.

Dina två nya rör skall de läggas till de gamla?

Du behöver ju minst 200 watt för att få ett hyfsat ljus!

Kan inte gödsling med pmdd skapa problem med för lite ljus, beroende på dos naturligtvis.
#341 - 13 april 2009 09:50
c90368 skrev:
Just nu har du alltså 0,16 watt/liter vatten.

Dina två nya rör skall de läggas till de gamla?

Du behöver ju minst 200 watt för att få ett hyfsat ljus!

Kan inte gödsling med pmdd skapa problem med för lite ljus, beroende på dos naturligtvis.

Köpte ju nyligen en heltäckande ramp 4x58w, han hade bara 2 150cm rör hemma, och ingen annan i stan hade nåt bra i den längden så jag fick beställa 2st aqurelle.

Så jag kommer ha 232W den 22:a..(skall även köpa reflektorer vid ett senare tillfälle)

Doserar halv-dos pmdd i veckan.
#342 - 13 april 2009 09:50
Tackar Henke, ska kolla in dina bilder :)
#343 - 13 april 2009 10:55
Markus1984 skrev:
Köpte ju nyligen en heltäckande ramp 4x58w, han hade bara 2 150cm rör hemma, och ingen annan i stan hade nåt bra i den längden så jag fick beställa 2st aqurelle.

Så jag kommer ha 232W den 22:a..(skall även köpa reflektorer vid ett senare tillfälle)

Ja just det, det blir ju jätte bra!
#344 - 13 april 2009 11:54
c90368 skrev:
Ja just det, det blir ju jätte bra!

Ja vi får hoppas det, skulle behövt dom där lysrören nu dock! Men men inget att göra åt saken.

Men jag funderar på om jag ska koppla in båda lysrören direkt, jag kanske lyckas dra på mig nån alg-explosion eller tar kål på växterna som nu är vana med minimalt med ljus..?
#345 - 14 april 2009 15:11
Hej!

Mina P.Pulcher yngel växer och frodas, ibland ser man nån simma runt för sig själv, fst för det mesta håller dom sig runt föräldrarna. Tycker det har gått väldigt fort i utvecklingen om jag jämför med andra yngel jag har haft. Kul kul!

C.Septemfasciatus har fortfarande inte riktigt hittat sin plats men jag tror att dom trivs iallfall. Dom håller ihop i ett lite mer undanskymt gömställe..

Jag tror att jag ska flytta på A.Baenshi vid ett senare tillfälle.(har ett nytt akvarium på ingång)

Nån som verkligen stortrivs är min största mal som liknar den gamla hederliga H.Plecostomus, hon svävar runt som en drottning och verkar verkligen gilla 720L akvariet.(jag tror det är en hona)

/markus
#346 - 14 april 2009 15:32
Markus1984 skrev:
Hej!

Mina P.Pulcher yngel växer och frodas, ibland ser man nån simma runt för sig själv, fst för det mesta håller dom sig runt föräldrarna. Tycker det har gått väldigt fort i utvecklingen om jag jämför med andra yngel jag har haft. Kul kul!

C.Septemfasciatus har fortfarande inte riktigt hittat sin plats men jag tror att dom trivs iallfall. Dom håller ihop i ett lite mer undanskymt gömställe..

Jag tror att jag ska flytta på A.Baenshi vid ett senare tillfälle.(har ett nytt akvarium på ingång)

Nån som verkligen stortrivs är min största mal som liknar den gamla hederliga H.Plecostomus, hon svävar runt som en drottning och verkar verkligen gilla 720L akvariet.(jag tror det är en hona)

/markus

tycker verkligen det är nice med stora malar som gibbis och pleco som simmar lungt fram och tillbaka, ser så fridfullt ut :).
#347 - 14 april 2009 15:36
macke_fisk skrev:
tycker verkligen det är nice med stora malar som gibbis och pleco som simmar lungt fram och tillbaka, ser så fridfullt ut :).

Mm det är härligt, jag gillar dock både stora och små malar:D
#348 - 14 april 2009 18:00
Markus1984 skrev:

håller med dig där ^^:).
#349 - 14 april 2009 19:08
Markus1984 skrev:

Samma här, men tyvärr är det nog dåligt med småmalar kvar..:( Tror scalarerna har satt i sig dom flesta av mina yngel..[:(!] Kanske någon som har räddat sig in i stenröset.. Apropå det Markus, kollade du på några av fiskbilderna med? Vad tyckte du?[:o]
#350 - 15 april 2009 12:04
HenkeP skrev:
Samma här, men tyvärr är det nog dåligt med småmalar kvar..:( Tror scalarerna har satt i sig dom flesta av mina yngel..[:(!] Kanske någon som har räddat sig in i stenröset.. Apropå det Markus, kollade du på några av fiskbilderna med? Vad tyckte du?[:o]

Jag kollade på de flesta bilderna, jag tyckte det var fina! Jag tycker dock att du ska skapa dig ett litet album här på zoopet med dina bilder i :)
#351 - 15 april 2009 12:43
Markus1984 skrev:
Jag kollade på de flesta bilderna, jag tyckte det var fina! Jag tycker dock att du ska skapa dig ett litet album här på zoopet med dina bilder i :)

Jo, så fort jag har dom pengarna över, så ska jag bli guldmedlem.. Men det är annat som måste prioriteras före när man är arbetslös, utan a-kassa.. [:o]
#352 - 15 april 2009 12:45
HenkeP skrev:
Jo, så fort jag har dom pengarna över, så ska jag bli guldmedlem.. Men det är annat som måste prioriteras före när man är arbetslös, utan a-kassa.. [:o]

Ingen trevlig sits det där, har själv varit i liknande sits ett par år i mitt liv. :/

Men jag hade för mig att det fanns en foto-avdelning där man inte behövde bli guld för att ladda upp foton?

Ska kolla lite efter den.
#353 - 15 april 2009 12:49
Markus1984 skrev:

Men jag hade för mig att det fanns en foto-avdelning där man inte behövde bli guld för att ladda upp foton?

Ska kolla lite efter den.

Det kanske det finns, jag håller mig bara till forumet, artbeskrivningarna och någon gång då och då artiklar.. hehe.. Men nu ska jag hämta tjejen på jobbet, hörs senare. :p
#354 - 15 april 2009 13:14
Ne jag måste ha läst fel nånstans, finns tyvärr bara för Gold-medlemmar :/

Nå väl, säg till när du postat bilder osv så kommer jag in och kollar :)
#355 - 15 april 2009 13:16
saknar ditt 720 hollstag under.?? jag har ett prick likadant 720 men med 2st hollstag, det ska ju holla ändå men verkar ändå lite scary.
#356 - 15 april 2009 13:21
saknar ditt 720 hollstag under.?? jag har ett prick likadant 720 men med 2st hollstag, det ska ju holla ändå men verkar ändå lite scary.

Tjena, jag vet inte riktigt vad du menar med hållstag?
#357 - 15 april 2009 13:49
Markus1984 skrev:
Tjena, jag vet inte riktigt vad du menar med hållstag?

Det brukar sitta två st. kraftiga tvärstag (typ de tvärstag du har och lägger täckglasen på) under bottenglaset. Tvärstagen sitter där för att fördela den höga viktbelastning som bottenglaset utsätts för. Jag har inte heller dessa tvärstag på mitt 720. Jag har istället lagt tunn frigolit under bottenglaset och sedan en spånplatta mellan tank och ställning.
#358 - 15 april 2009 13:52
Ouscazz skrev:
Det brukar sitta två st. kraftiga tvärstag (typ de tvärstag du har och lägger täckglasen på) under bottenglaset. Tvärstagen sitter där för att fördela den höga viktbelastning som bottenglaset utsätts för. Jag har inte heller dessa tvärstag på mitt 720.

Ah såna har inte jag ..! :|
#359 - 15 april 2009 13:55
En bild på mitt 720 efter att jag tömt det, notera spånplattan.
#360 - 15 april 2009 13:59
Ouscazz skrev:
En bild på mitt 720 efter att jag tömt det.

Okej du hade alltså heller inga stag där under...

Jag har faktiskt funderat på att lägga under en skiva och frigolit på mitt 720L.

Pratade med några gamla akvariegubbar som har hållt på sen tidigt 70-tal och dom tyckte att alla ställningar bör vara av aluminium eller stål, med frigolit under akvariet.

Med tiden rör sig mjukare material och under senaste 30 åren har dom haft ett par olyckor med trä och även med akvarier som inte stått på frigolit.
#361 - 15 april 2009 14:00
P.s spånskiva var även det sämsta att använda ;P (Enligt lustgårdens zoo i eskilstuna)
#362 - 15 april 2009 14:07
Markus1984 skrev:

Jag har faktiskt funderat på att lägga under en skiva och frigolit på mitt 720L.

En god idé! Jag har en 200*60*cm och 12mm tjock spånplatta och ovanpå plattan ~10mm tjocka frigolitskivor som passar exakt inuti ramen i botten av akvariet. Det känns tryggt och säkert.
#363 - 15 april 2009 14:09
Markus1984 skrev:
P.s spånskiva var även det sämsta att använda ;P (Enligt lustgårdens zoo i eskilstuna)

Bättre än ingen skiva alls, min har legat under det här karet i bortåt tio år... ;)
#364 - 15 april 2009 14:14
Jo allt är ju relativt :) För mig blir det nog en MDF skiva ... men orka tömma allt igen? :|
#365 - 15 april 2009 15:02
Markus1984 skrev:
Jo allt är ju relativt :) För mig blir det nog en MDF skiva

MDF är ju helt klart bättre, ja.

Markus1984 skrev:
men orka tömma allt igen? :|

Antingen gör du det eller så sköter det kanske sig själv... ;)
#366 - 15 april 2009 16:06
Tänkte bara säga att jag ha läst igenom hela tråden *pust*,och ville bara säga att du ha fått ett mycket fint kar :)

/Alex
#367 - 15 april 2009 16:38
Ouscazz skrev:
MDF är ju helt klart bättre, ja.

Antingen gör du det eller så sköter det kanske sig själv... ;)

Eller så är det rekommenderat att INTE använda skiva under ramakvarium. Jag har kört mitt 540 i över ett halvår nu utan några bekymmer. Vet att Ansjo här har sitt 960L rakt på ramen också :)
#368 - 15 april 2009 19:27
Cold skrev:
Tänkte bara säga att jag ha läst igenom hela tråden *pust*,och ville bara säga att du ha fått ett mycket fint kar :)

/Alex

Tack så jätte mycket Cold!

Hoppas du hänger med i fortsättningen också!

Kommer hända lite grejer runt den 22:a då jag får mina lysrör.
#369 - 15 april 2009 19:30
Johanski skrev:
Eller så är det rekommenderat att INTE använda skiva under ramakvarium. Jag har kört mitt 540 i över ett halvår nu utan några bekymmer. Vet att Ansjo här har sitt 960L rakt på ramen också :)

Jag diskuterade över PM med Ansjo angående detta med skiva under akvariet. Och gjorde som han sa =)

Enbart efter att jag pratade med en kille på Lustgårdens Zoo i Eskilstuna som jag funderade på att lägga mdf+frigolit. (om det skulle ske en jordbävning eller om jag råker stöta till akvariet kan det vara bra med frigolit.)
#370 - 16 april 2009 14:02
Markus1984 skrev:
Tack så jätte mycket Cold!

Hoppas du hänger med i fortsättningen också!

Kommer hända lite grejer runt den 22:a då jag får mina lysrör.

Jag helt klart,med glädje :)
#371 - 16 april 2009 14:35
Johanski skrev:
Eller så är det rekommenderat att INTE använda skiva under ramakvarium.

Vidareutveckla gärna ditt påstående... Av vilken anledning rekommenderas det att inte använda skiva?
#372 - 16 april 2009 15:00
Idag köpte jag 3st nya växter, kunde inte hålla mig!

En rödbladig näckros(glömt namnet), en Hygrophila rosae australis samt en Aponageton variant.

Hygrophilan fick gå ner i 180L akvariet tills jag fått mina lysrör dock!

Fiskaffärn hade haft stängt under påsken så växterna var riktigt stora och fina =)

Jag tar lite bilder eller nån filmsnutt ikväll! Nu ska snart iväg med våran förening( www.vaaf.se ) till Lustgårdens Zoo i eskilstuna! Det ska bli riktigt kul och jag hoppas på att kunna ta hem åtminstone något lekpar.:)
#373 - 16 april 2009 19:15
En röd lotus kanske?
#374 - 16 april 2009 20:02
HenkeP skrev:
En röd lotus kanske?

Ja kanske det, ser ut som en vanlig näckros planta fast den har rödaktiga blad.

Nu har jag nyss kommit hem från Lustgårdens Zoo..

Jag fick med mig en sorts Apistogramma som jag aldrig hört talas om.

Självklart glömde jag namnet på vägen hem...den hette Jun-nånting.

Fick även med mig ett till Ancistrus sp. Albino par i 7cm storleken.
#375 - 16 april 2009 20:06
Trevligt trevligt.. Kommer väl lite bilder senare eller? ;)
#376 - 16 april 2009 20:13
Apistogramma Juruensis hette dom!
Bilagor:
#377 - 16 april 2009 20:14
HenkeP skrev:
Trevligt trevligt.. Kommer väl lite bilder senare eller? ;)

Yes, sitter och äter nu, har inte käkat sen 14.00 idag typ..

Får se om jag orkar filma/fota idag, annars är jag ledig imorgon.
#378 - 16 april 2009 20:15
Dom där namnen, dom får komma allt eftersom...:D
Men jag vill också ha bilder!:d:d:d
#379 - 16 april 2009 20:58
Det får bli bilder och filmsnutt imorrn , nu måste jag sova =)
#380 - 16 april 2009 21:38
Googlade på juruensis - och den ser ju fantastiskt fin ut! Hoppas du kan sätta in lite goa bilder på dina!:)
#381 - 16 april 2009 21:42
#382 - 16 april 2009 22:23
c90368 skrev:

Nä, den första bilden var ju på en borelli och den andra kunde inte visas.
#383 - 16 april 2009 22:26
MaxB skrev:
Googlade på juruensis - och den ser ju fantastiskt fin ut! Hoppas du kan sätta in lite goa bilder på dina!:)

När jag släppte ner dom i 720L försvann dom, men med lite tur ska jag försöka fånga dom på bild imorgon.

Hinner jag hade jag tänkt ordna upp min "skrot-hög" som är på högra sidan av akvariet, då kanske dom vill komma fram.... =)

Honorna är väldigt unga och har inte färgat ut alls, hanen har precis blivit "vuxen"

Just nu ser dom ut som tråkiga kakaduor typ. ;p
#384 - 17 april 2009 06:53
Markus1984 skrev:
Nä, den första bilden var ju på en borelli och den andra kunde inte visas.

Njae, den första bilden är väl på en baenschi, va? - Den andra bilden får inte jag fram heller!
#385 - 17 april 2009 06:56
Markus1984 skrev:
När jag släppte ner dom i 720L försvann dom, men med lite tur ska jag försöka fånga dom på bild imorgon.

Hinner jag hade jag tänkt ordna upp min "skrot-hög" som är på högra sidan av akvariet, då kanske dom vill komma fram.... =)

Honorna är väldigt unga och har inte färgat ut alls, hanen har precis blivit "vuxen"

Just nu ser dom ut som tråkiga kakaduor typ. ;p

OK, vänta du tills de kommer fram och är snygga!:)
#386 - 17 april 2009 07:08
#387 - 17 april 2009 07:54
MaxB skrev:
Njae, den första bilden är väl på en baenschi, va? - Den andra bilden får inte jag fram heller!

Jag får inte fram den andra länken heller, på jobbet:confused:

Men det är hit den går http://www.apisto.pl/galeria/index.php

Finns generellt mycket fina Ap bilder där.

Den första bilden är "skyltad" som Apistogramma juruensis när man bildsöker på Google, men sidan bilden finns på är inte läsbar, för mig i alla fall. Men jag håller nog med om att det nog är en baenschi.
#388 - 17 april 2009 08:02
c90368 skrev:
Jag får inte fram den andra länken heller, på jobbet:confused:

Men det är hit den går http://www.apisto.pl/galeria/index.php

Finns generellt mycket fina Ap bilder där.

Den första bilden är "skyltad" som Apistogramma juruensis när man bildsöker på Google, men sidan bilden finns på är inte läsbar, för mig i alla fall. Men jag håller nog med om att det nog är en baenschi.

Ja, där fanns många fina bilder!
"Din första bild" dyker upp en gång som juruensis - men finns representerad i ett flertal andra gallerier som just baenschi - och jämför man bilder på dessa två varianter så får vi nog säga att det är en baenschi. Skit samma - juruensis verkar vara en spännande och vacker apis.
Jag hade ju inte tackat nej till en baenschi av den kalibern som finns på "den första bilden" heller, om man säger så...:)
#389 - 17 april 2009 08:10
Verkligen fina bilder på Apistos,

mina Juruensis ser som sagt inte så roliga ut just nu, honorna är väldigt mörka och tråkiga som de flesta andra Ap:honorna, hanen ser väl ut som en avdankad Baenshi/kakadua just nu.

Köpte dom inte pga färgerna dock, utan för att jag aldrig hade hört talas om Juruensis.. :)

Ska iväg och handla lite material till "lokalen projektet nu", ser fram emot när ni hittar till den tråden och hjälper mig med ideér m.m !!!

Peace out!
#390 - 17 april 2009 14:25
Inte en skymt av mina Juruensis nu heller, dom trycker nog i nån liten håla :)
#391 - 17 april 2009 14:27
Dra fram dom då! ;):d
#392 - 18 april 2009 09:32
Hej!

Ska iväg om c:a 1-2 timmar och handla på mig lite mer saker som behövs till lokalen bl.a.

Men nu täntke jag roa mig med att dra om slangarna till ytterfiltret.

Jag antar att det bästa vore att ha ett insug på varje sida av akvariet, men eftersom jag har en kraftig eheim innefilter med 5st filterbehållare på vänstra sidan ska jag prova med att sätta ett insug i mitten bakom den stora rotstubben!

Kommer väl uppdatera med lite bilder och nån filmsnutt under dagen.
#393 - 19 april 2009 09:57
Bilder.

Slänger in några bilder på ynglena, C.Septemfasciatus.

Sen ska jag ner och profylla akvarier.

Ikväll åker jag och kikar på lite burkar, och på tisdag får jag mina aquarelle plus en ställning med 3st 110L akvarier som ska ner i lokalen, mer om det i Den tråden.

[ATTACH]19078[/ATTACH][ATTACH]19079[/ATTACH]
[ATTACH]19080[/ATTACH]

/Markus
#394 - 19 april 2009 12:03
Snyggt! Vill ha lite helkars bilder också! :d
#395 - 19 april 2009 17:51
Filter

Markus1984 skrev:
Weeeeeee!

Äntligen har jag fått upp mitt 720L Akvastabil till lägenheten, och det står nu på plats.(precis bakom mig:P )

Detta är ett projekt som jag har gått och klurat på länge , men är ändå lite osäker på vad det blir i slutändan. Ekonomin tillåter ej fantasin att ta över fullständigt.....

....Så detta projekt kommer ta en stund att få full fart på.

Jag kommer avveckla några mindre akvarier och dess invånare kommer att få flytta in i deras nya hav. (Malar och några apisto än så länge)

Filter: Eheim Professional 3, 2080 1700l/s ytterfilter. + Eventuellt ett Eheim classic innefilter med cirkulationspump som jag är lite osäker på vilken effekt den ligger på.

Bakrund: Svart solfilm

Inredning: Den mindre varianten av "engelsk sjösten", stenar,rötter,kokosnötter och såklart en hel del växter.(kanske kommer jag lägga gödning i botten)

Belysning: Kommer bli en heltäckande aluminium ramp med 4x58w+ reflektorer(men detfår bli nån annan lösning tills jag har råd att hosta upp dom stålarna)

Invånare:Malar + några apistogramma sorter till att börja med. Kommer hålla mig till små fiskar förutom malarna.

Några bilder på hur akvariet och omgivningen ser ut.

[ATTACH]17908[/ATTACH][ATTACH]17909[/ATTACH]

[ATTACH]17910[/ATTACH][ATTACH]17911[/ATTACH]

[ATTACH]17912[/ATTACH][ATTACH]17913[/ATTACH]

Idag den 1/3 blir det till att loda in akvariet och provfylla. Ska även se om jag hinner till mekonomen för att inhandla den svarta bakgrunden.

/Markus

Vad är den 3:e slangen till?
Har ingen erfarenhet av Eheim i de större modellerna, bara Fluval :s
Är det 2 in å en ut eller?
#396 - 19 april 2009 18:14
kHaoS skrev:
Vad är den 3:e slangen till?

Har ingen erfarenhet av Eheim i de större modellerna, bara Fluval :s

Är det 2 in å en ut eller?

Japp 2 insug och 1 utblås.
#397 - 19 april 2009 18:36
Liten bilder på kaoset!

Ändrar detta inlägg pga att det hamnade i fel tråd!

Här kommer en halvtaskig filmsnutt på P.Pulcher ynglen från Idag!

Mvh

Markus
Nehepp jag kunde inte ta bort dom felplacerade bilderna :/
#398 - 19 april 2009 21:28
Kan nån admin kanske ta bort dom bilderna på nåt sätt?
#399 - 20 april 2009 04:57
Ser bra ut!:d Ynglen verkar må bra:d
#400 - 20 april 2009 08:55
osis skrev:
Ser bra ut!:d Ynglen verkar må bra:d

Ja det flyter verkligen på i detta akvarium, ynglen har vuxit väldigt fort.
Men jag matar med ganska lyxig mat också :)
#401 - 21 april 2009 19:37
Några bilder på A.Juruensis

Hej !

Knäppte några kort på Apistogramma Juruensis hanen. Lite dålig kvalité men nån kanske inte sett om förut. :)[ATTACH]19137[/ATTACH]
[ATTACH]19138[/ATTACH][ATTACH]19139[/ATTACH]
#402 - 22 april 2009 14:52
Äntligen aquarelle!

Hej!

Idag kom mina 58w aqurelle rör till zoo butiken, så jag var där och hämtade dom och köpte en fisk och en rot också :)

Det vart en Redmoore-kvist och en albino-ansitrus hona med "slöj-fenor".

Köpte även in ett gäng termometrar till mitt andra projekt - odlingslokalen.

Slänger in 3 bilder bara för att. (ska ta bild på karet sen ikväll)

[ATTACH]19143[/ATTACH]
[ATTACH]19144[/ATTACH][ATTACH]19145[/ATTACH]

Mvh

Markus
#403 - 22 april 2009 15:04
Ja, vad ska man säga... Det Flyter på bra det här!:d:p
#404 - 22 april 2009 15:26
osis skrev:
Ja, vad ska man säga... Det Flyter på bra det här!:d:p

Ja du får väl komma på nåt! Har du nån hur jag ska plantera växterna nu när jag har fått mina aquarelle? Ska jag ha det blandat som jag har det nu, eller ska jag plantera i "grupper" och ha vallisneria där, javamossa där osv osv osv??

Tror ni det blir snyggt med en stenrös av vanlig gråsten i högre hörnet där det bara ligger rötter som inte vill sjunka? Eller ska jag köra svart 'kolsten?

Ska strax slänga upp en film som jag tog på ynglen och över hela akvariet så får ni se hur stora ynglen blivit och hur det ser ut just nu idag när jag stoppa i 1 aqurelle rör (ska stoppa i det andra nästa vecka)

Strax kommer filmen!
Bilagor:
#405 - 22 april 2009 15:28
Film på P.Pulcher + vy över hela karet.

Som rubriken lyder!

Här är filmen , vad tycker ni?

(videon bearbetas så kvalitén blir strax bättre)

Maths behöver ingen länk längre heller för nu kan han dubbelklicka ;)

Mvh

Markus
#406 - 22 april 2009 18:36
Markus1984 skrev:

Maths behöver ingen länk längre heller för nu kan han dubbelklicka ;)

Mvh

Markus

Jo, det har jag lärt mig nu:)

Men du behöver lära dig det där med månader, det är faktiskt april numera;)

Oj, vilka hungriga yngel, har inte fått mat på två veckor minst:p
#407 - 22 april 2009 20:23
c90368 skrev:
Jo, det har jag lärt mig nu:)

Men du behöver lära dig det där med månader, det är faktiskt april numera;)

Oj, vilka hungriga yngel, har inte fått mat på två veckor minst:p

Hehe märkte när jag la upp det att jag skrivit fel :p

Mm väldigt hungriga yngel, allt dom gör är att äta ;)

jag tror det kommer bli fina exemplar!

p.s fick en kasse med saggitaria subulata, som är väldigt trevlig växt! (1 kasse)

Så jag ska plantera runt denna lite och hoppas på att det tar sig.

Den är snarlik valisneria, men blir bara c:a 10-15cm hög(beroende på sort) och breder ut sig som en matta i akvariet.
#408 - 22 april 2009 20:33
Se där ja.. Dom växer allt lite va..? :p
#409 - 23 april 2009 01:29
HenkeP skrev:
Se där ja.. Dom växer allt lite va..? :p

Ja dom får dyrare mat än vad jag äter per dag nästan :)

men det känns trevligare att kränga iväg fisk med bra kvalitet!
#410 - 23 april 2009 08:42
Tjenare
Jag har följt din tråd lite till och från och jag är minst sagt imponerad, även lite avis på lokalen :)

Vart lite nyfiken på hur växterna ser ut som du fick en kasse av.. saggitaria subulata
Ser dom ut som dessa eller är dina längre?

Mvh
Fredde
#411 - 23 april 2009 11:37
Electron skrev:
Tjenare

Jag har följt din tråd lite till och från och jag är minst sagt imponerad, även lite avis på lokalen :)

Vart lite nyfiken på hur växterna ser ut som du fick en kasse av.. saggitaria subulata

Ser dom ut som dessa eller är dina längre?

Mvh

Fredde

Hej Electron,

växter ser ut som på denna länk:
http://planta.aquariana.cz/foto/Sagittaria_sub_01.JPG

Här kommer lite info om den(finns i några olika sorter samt att den beter sig annorlunda beroende på vilken årstid det där):

Om du läser igenom den engelska texten längst ner får du en bra uppfattning om hur växter beter sig beroende på sort osv.

[LIST]
[*]Scientific name: Sagittaria subulata
[*]Synonym: Alisma subulatum; Sagittaria natans
[*]Common name: Dwarf sagittaria, Needle saggitaria, Floating arrowhead
[*]Family: Alismataceae
[*]Max height: 15-80 cm
[*]Distribution: Coastal areas of Eastern United states.
[*]Habitat: In rivers; it is found in both freshwater and brackish water.
[*]Substrate: Fine-graveled sand is best for these delicate plants.
[*]Placement in aquarium: Background to middleground
[*]Planting density: 4-5 plants for 15 cm2
[*]Lighting needs: Bright
[*]Temperature: 18-20 °C
[*]pH: 6-8
[*]Hardness: Not critical
[/LIST]Description: There are several varieties of this very hardy plant that do well in most aquariums, some of these are very small, forming a turf only 2,5 cm high; others are giants over 80 cm tall. They make ideal background plants. Sagittaria subulata can be used in harder water and even in slightly brackish conditions. A grasslike plant with leaves only 5 mm wide. These are bright green, with acute or rounded tips. In shallow water, small floating elliptical or egg-shaped leaves are produced, followed by small white flowers. It is a fast-growing species, which displays productive multiplication through runners, which will form a dense, about 5-7 cm thick "carpet" within a few weeks. Intense lighting will enhance slightly reddish leaf apaxes. Sagittaria subulata grows best in medium-hard to hard water with a pH-value within the moderately acid to alkaline range.

[FONT=Calibri][SIZE=2]Vänliga hälsningar [/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=2]Markus[/SIZE][/FONT]
#412 - 23 april 2009 13:12
Intressant! Så om jag har fattat det rätt, så kan man bestämma lite själv hur den ska se ut genom att ändra förutsättningarna i vattnet?

Sen ger växten lite asiatiskt intryck, right? Undra om den skulle bli en bra kontrast i ett SA-kar, eller om det skulle se helt käpp rätt åt skogen...
#413 - 23 april 2009 13:17
Electron skrev:
Intressant! Så om jag har fattat det rätt, så kan man bestämma lite själv hur den ska se ut genom att ändra förutsättningarna i vattnet?

Sen ger växten lite asiatiskt intryck, right? Undra om den skulle bli en bra kontrast i ett SA-kar, eller om det skulle se helt käpp rätt åt skogen...

Jag tror det kommer bli nice i mina SA kar, här kommer en bild på de jag planterade i kruka igår natt.
[ATTACH]19149[/ATTACH]
#414 - 23 april 2009 13:36
Dem ser ut att vara i gott skick!
Hur mycket är egentligen en kasse? :p
#415 - 23 april 2009 13:45
Electron skrev:
Dem ser ut att vara i gott skick!

Hur mycket är egentligen en kasse? :p

Planterade kanske 30-40 'skott' nere i lokalen i ett akvarium som redan är igång, sen tryckte jag ihop kanske 20 plantor så det vart som 5 buskar som jag hade ner i 720L, 2st såna "buskar" i 180L, samt 4st krukor med kanske 3-4 skott i varje på bilden ovan.

Sen slängde jag kanske 10 plantor som inte hade så långa rötter.

/m
#416 - 23 april 2009 16:10
Växter ja, de jag fick av dig är slut nu:)

Varenda blad är uppkäkat, dom var tydligen goda:D

Misstänker starkt mina Citrontetror samt att nog snäckorna har tagit en del.

Ofta tänker man inte på att tetror behöver grönfoder, mina Citrontetror älskar skalade ärtor och äter även Andmat.

I kontrast till det så är dom de giftigaste jägarna när jag släpper ner Endlers och Räkyngel i karet.
#417 - 23 april 2009 19:22
Mackan, om jag får kalla dig det? :)
Säljer du sagittarian?

Även danios gillar grön foder, mina danios snor alg tabletterna för min ancistrus :p
#418 - 24 april 2009 06:26
Sagittarian har alltid funkat kanon hos mig. Plantera glest så har man en gräsmatta ett par månader senare. Fin färg och alger har jag heller aldrig fått på den.
#419 - 24 april 2009 17:50
Några bilder från igårkväll.

c90368 skrev:
Växter ja, de jag fick av dig är slut nu:)

Varenda blad är uppkäkat, dom var tydligen goda:D

Misstänker starkt mina Citrontetror samt att nog snäckorna har tagit en del.

Ofta tänker man inte på att tetror behöver grönfoder, mina Citrontetror älskar skalade ärtor och äter även Andmat.

I kontrast till det så är dom de giftigaste jägarna när jag släpper ner Endlers och Räkyngel i karet.

Så bra att dom kom till användning då :) Jag har nog en 100 plantor till av den om du behöver mer ;)

Electron skrev:
Mackan, om jag får kalla dig det? :)

Säljer du sagittarian?

Inte än sorry, kommer att odla den i 2 akvarier ett med co2 och ett utan.
kommer med största sannolikhet vilja bli av med lite när det tagit sig.

Sagittarian har alltid funkat kanon hos mig. Plantera glest så har man en gräsmatta ett par månader senare. Fin färg och alger har jag heller aldrig fått på den.

Vilken Saggitaria variant har du?

Här kommer ett gäng bilder från igår kväll: (beskr. under bild)
[ATTACH]19167[/ATTACH][ATTACH]19168[/ATTACH]
Hela akvariet på 2 bilder.
[ATTACH]19169[/ATTACH]
En vacker pest att ha i akvariet.
[ATTACH]19170[/ATTACH][ATTACH]19171[/ATTACH]
Cryptoheros Septemfasciatus "Salmon"
[ATTACH]19172[/ATTACH][ATTACH]19174[/ATTACH]
Drottningrasbora in action....

Mvh

Markus
#420 - 24 april 2009 18:13
Markus1984 skrev:

En vacker pest att ha i akvariet.

Iafl den enda pest man kan tänkas vilja ha i akvariet.. :d;)
#421 - 24 april 2009 18:36
HenkeP skrev:
Iafl den enda pest man kan tänkas vilja ha i akvariet.. :d;)

Hehe precis! :)
#422 - 25 april 2009 06:38
Markus1984 skrev:

Vilken Saggitaria variant har du?

Jag kör med subulata. Jag köpte drygt 25 små skott vi plantswap som jag satte i mitt dåvarande 375L. Två månader sedan var det en halv hink med plantor som huttades vid övergång till 720 (resten planterades in). Kör medelmåttigt med ljus, PMDD och EC.

Mina blir 1-2 dm långa. Enda nackdelen är att mattan sitter ihop, ska man gallra och lyfter en planta så följer 10 grannar med =)
#423 - 25 april 2009 09:58
Jag kör med subulata. Jag köpte drygt 25 små skott vi plantswap som jag satte i mitt dåvarande 375L. Två månader sedan var det en halv hink med plantor som huttades vid övergång till 720 (resten planterades in). Kör medelmåttigt med ljus, PMDD och EC.

Mina blir 1-2 dm långa. Enda nackdelen är att mattan sitter ihop, ska man gallra och lyfter en planta så följer 10 grannar med =)

Okej hehe låter som en trevlig växt dock, får hoppas den tar sig i mina kar.

Mvh

Markus
#424 - 25 april 2009 13:19
Hej, idag har jag börjat plocka ur P.Pulcher ynglen ur 720L akvariet, då de flesta nått 2cm tyckte jag att det var dags. Inge lätt sak fast dom är så små och inte så snabba än!

Glad att jag inte väntade tills dom nått 3cm.

/Markus
#425 - 26 april 2009 16:53
hej hopp! "palettciklids-jakten"

Tror jag fick ur alla utom 1 eller 2 som gömmer sig nånstans.

De andra c:a 25st går nu i ett tillfälligt akvarium på 60L.

Och p.pulcher paret verkar vara i lektagen igen, kul!
#426 - 28 april 2009 15:38
Hej,

idag fick jag syn på de 2 'kvarglömda' Palettciklidsyngel som går 720L.
Försökte fånga dom men det gick åt skogen :)

Köpte till 11st Drottningrasbora till 720L akvariet idag så nu går där 43 eller 53st, samt en Planterings-"tång" med tillhörande sax, så man kan både plantera och klippa av fula blad med den.

Riktigt fin fisk, som visar tydliga lektendenser. Tror dock aldrig det blir nåt då de som odlar på dessa har 15cm vattenhöjd i karen. Men det är kul med lite action!

Får se om jag blir sugen på att fota senare idag, har lite annat att pyssla med + att jag är übertrött.

Ha det gött!

/M
#427 - 1 maj 2009 11:27
Bilder.

Hej!

Lägger in lite blandade bilder som jag tagit på 720 karet senaste veckan.
[ATTACH]19323[/ATTACH][ATTACH]19324[/ATTACH]
[ATTACH]19325[/ATTACH][ATTACH]19326[/ATTACH]
[ATTACH]19327[/ATTACH][ATTACH]19328[/ATTACH]
[ATTACH]19329[/ATTACH][ATTACH]19330[/ATTACH]
[ATTACH]19331[/ATTACH][ATTACH]19332[/ATTACH]
[ATTACH]19333[/ATTACH][ATTACH]19334[/ATTACH]

Peka och fråga om ni undrar nåt :)

Mvh

Markus
#428 - 1 maj 2009 21:48
Nu har Palett-paret laggt rom igen. Skoj! :)
Bilagor:
#429 - 2 maj 2009 08:24
Tjingeling! Nu har jag tömt 94l fyllt på med 150l vatten och fy fan vad grumligt det vart!
pumpen är i en hink med endlers. Hittade två st som hoppade ur hinken, som tur såg jag när de hoppade ur hinken. Jevla fiskar.
Vi syns. 5 påsar med växter vart det. Skönt att kunna rensa, blir rika fullt snart igen
#430 - 2 maj 2009 09:40
Nubi skrev:
Tjingeling! Nu har jag tömt 94l fyllt på med 150l vatten och fy fan vad grumligt det vart!

pumpen är i en hink med endlers. Hittade två st som hoppade ur hinken, som tur såg jag när de hoppade ur hinken. Jevla fiskar.

Vi syns. 5 påsar med växter vart det. Skönt att kunna rensa, blir rika fullt snart igen

Får hoppas det löser sig med nitrit-problemen nu då!

/M
#431 - 2 maj 2009 22:56
Jätte fin fina akvarium du hade hemma och smart med att ha alla akvarium i en och samma rum :)
#432 - 3 maj 2009 10:06
Nubi skrev:
Jätte fin fina akvarium du hade hemma och smart med att ha alla akvarium i en och samma rum :)

Tack :)

720L har dock inte växt till sig än, och ej heller blivit inrett till 100%.

Men dom verkar ju trivas i 720L's iallfall, för nu har Palettcikliderna laggt rom igen. Skoj!
#433 - 3 maj 2009 12:04
halloj! har varit inaktiv nu en tid nu och jag har missat en massa!

men snyggt akvarium du har fått till det! är det färdigfixat nu eller ska det fixas mer? kul att dina paletter har lagt ny rom :)
#434 - 3 maj 2009 18:56
macke_fisk skrev:
halloj! har varit inaktiv nu en tid nu och jag har missat en massa!

men snyggt akvarium du har fått till det! är det färdigfixat nu eller ska det fixas mer? kul att dina paletter har lagt ny rom :)

Tjena, en del fixning kvar.....i högre hörnet ska det snyggas upp lite, samt att växterna ska planteras om litegrann.
Har hamnat lite på efterkälke då jag haft ynglena...och nu har dom laggt rom igen....samt att jag hållt på en del i mitt andra projekt. 'Odlingslokalen'.

Har inte hunnit montera in PC-fläkten i rampen heller..

/M
#435 - 4 maj 2009 21:38
Lite random bilder efter vattenbytet.

Hallå!

Slänger in 7st bilder som vart hyffsade såhär på kvällningen efter vattenbytet:
[ATTACH]19467[/ATTACH][ATTACH]19468[/ATTACH]
Min Apistogramma Baenshi "inka50" hane
[ATTACH]19469[/ATTACH][ATTACH]19470[/ATTACH]
Min Apistogramma Baenshi "inka50" hona
[ATTACH]19471[/ATTACH][ATTACH]19472[/ATTACH]
Chaetostoma Milesi antagligen en hane. Samt den stora mystiska malen.
[ATTACH]19473[/ATTACH]
Växt växt.

/M
#436 - 6 maj 2009 05:52
Ser bra ut Markus..
Ang. malen, har ingen aning om vad det kan va, men här är en bra sida om du vill leta.. http://www.transfish.de/L1-25.html Jag tycker den sidan funkar bra iafl, möjligt att GOC är bättre?
#437 - 6 maj 2009 09:18
HenkeP skrev:
Ser bra ut Markus..

Ang. malen, har ingen aning om vad det kan va, men här är en bra sida om du vill leta.. http://www.transfish.de/L1-25.html Jag tycker den sidan funkar bra iafl, möjligt att GOC är bättre?

Hej Henke!

Jag har fått några "proffsutlåtande" på denna mal, och dom säger att det är någon form av blandning, själv tycker jag den är väldigt lik gamla hederliga Hypostomus Plecostomus.

P.S Angående dina Aponogeton Alvaceus och Nymphaea Lotus så har min lokala affär dom inne. Fortfarande intresserad av dessa plantor?

/M
#438 - 6 maj 2009 11:02
malen är väldigt lik mina större glassugare ;) jag har också kollat vad det kan vara för variant, för de hängde med karet när jag köpte det. Är det så att mönstret på kroppen lite mer distinkt på din också?
#439 - 6 maj 2009 20:05
malen är väldigt lik mina större glassugare ;) jag har också kollat vad det kan vara för variant, för de hängde med karet när jag köpte det. Är det så att mönstret på kroppen lite mer distinkt på din också?

njae med fjällen med 'taggar' är lite annorlunda... fick ett tips att det kan vara en pardalis/disjunctivus bladning en gång...
#440 - 6 maj 2009 20:32
Markus1984 skrev:
njae med fjällen med 'taggar' är lite annorlunda... fick ett tips att det kan vara en pardalis/disjunctivus bladning en gång...

såg att jag raderat lite text såhär i efterhand.. undrade om mönstret kunde gå lite i orange emellanåt? efter humörsvängningar och så
#441 - 7 maj 2009 00:02
såg att jag raderat lite text såhär i efterhand.. undrade om mönstret kunde gå lite i orange emellanåt? efter humörsvängningar och så

Nej då har du en gibbiceps blandning, eller eventuellt en mal som verkligne liknar P.gibbiceps.

Kommer ej ihåg namn
#442 - 7 maj 2009 05:34
Markus1984 skrev:

P.S Angående dina Aponogeton Alvaceus och Nymphaea Lotus så har min lokala affär dom inne. Fortfarande intresserad av dessa plantor?

/M

Jodå, det är jag allt.. Hur mycket vill dom ha för dom?
#443 - 7 maj 2009 09:13
HenkeP skrev:
Jodå, det är jag allt.. Hur mycket vill dom ha för dom?

mellan 45-55kr st. tror jag, samt att jag har 10% rabatt på hela köpet.

Tror dock att det bara var 1 Ulvaceus inne nu och 1 Nymphae lotus.
Men jag kan be han ta hem lite fler såna, tänkte fylla ett kar med Ulvaceus bl.a

Dock så är jah 'newbie' på att skicka saker och ting med post, så skulle gärna få nån hint där av någon som kan förklara lite.

/M
#444 - 7 maj 2009 09:25
Markus1984 skrev:
Nej då har du en gibbiceps blandning, eller eventuellt en mal som verkligne liknar P.gibbiceps.

Kommer ej ihåg namn

Jo den liknar mina gibbicar ibland, men där är ändå stora skillnader.
#445 - 7 maj 2009 19:58
Vad sägs om en liten bilduppdatering igen? var ju ett tag sedan nu=)
#446 - 7 maj 2009 20:17
Jojja_ skrev:
Vad sägs om en liten bilduppdatering igen? var ju ett tag sedan nu=)

Du har 19 bilder på föregående sida ;)

Men jag har tänkt ta lite nytt imorgon, då jag ska plantera lite nya växter, och fota min nya 25cm Gibbiceps hona som flyttade in idag =)

Måste försöka hinna iväg och köpa en säck grus också...innan jag kan plantera...

Patience is a virtue.
#447 - 8 maj 2009 05:55
Markus1984 skrev:
mellan 45-55kr st. tror jag, samt att jag har 10% rabatt på hela köpet.

Tror dock att det bara var 1 Ulvaceus inne nu och 1 Nymphae lotus.

Men jag kan be han ta hem lite fler såna, tänkte fylla ett kar med Ulvaceus bl.a

Dock så är jah 'newbie' på att skicka saker och ting med post, så skulle gärna få nån hint där av någon som kan förklara lite.

/M

Då kan jag gärna vänta lite, budgeten är lite tight just nu..
Men jag hojtar till när det passar, om jag inte lyckas hitta det här hemma nånstans.

Ang. postningen av växter, fråga Anette, hon är en hejjare på det har jag för mig.
#448 - 8 maj 2009 08:06
Har vart inne i denna tråd och kikat många gånger, och jag tycker att du har ett riktigt schysst kar!
Det är väldigt kul att se hur någon "med-nästan-samma-bottenyta" löser inredningen.
#449 - 8 maj 2009 12:51
Zoooophie skrev:
Har vart inne i denna tråd och kikat många gånger, och jag tycker att du har ett riktigt schysst kar!

Det är väldigt kul att se hur någon "med-nästan-samma-bottenyta" löser inredningen.

Det tackar jag för! Men snart ska jag "bygga" färdigt akvariet som det var tänkt från början, har ju fått ta det lite lugnt pga att jag fick yngel samt att 3 av mina rötter aldrig ville sjunka!

Kommer nog börja idag eller imorgon med att göra "klart" (färdig blir man aldrig ;) )

Här kommer några nya bilder på min nya Gibbiceps hona jag fick med mig hem igår!

[ATTACH]19497[/ATTACH][ATTACH]19498[/ATTACH]
[ATTACH]19499[/ATTACH][ATTACH]19500[/ATTACH]
[ATTACH]19501[/ATTACH][ATTACH]19502[/ATTACH]

mvh
M
#450 - 10 maj 2009 19:11
Nu har jag skymtat kull 2 från Palettcikliderna mycket större kull denna gång, svårt att säga antal så tidigt...får hoppas det går lika bra med denna kull :)

För övrigt så är det några växter i karet som tar skada av nåt av rören, antagligen "garageröret".

Eller så får jag börja dosera mer pmdd...
#451 - 11 maj 2009 19:27
Palettciklids-yngel omgång 2!

Tjenare :)

Mina paletter fick ju sin 2:a kull här för 2 dagar sen, skönt att se att de verkligen trivs i mitt akvarium trots så pass många andra ciklider och stora malar, samt snabba tetror!

Här kommer 2 filmer från den nya kullen. Jag tror att det är fler yngel denna gången.

(filmerna bearbetas fortfarande, så vänta ett slag med att kika på dom så ni får full kvalité)

och en till i zoomat läge

Mvh

Markus
#452 - 12 maj 2009 12:15
Jätte söta små ynglar :) tänk vad många de blir!!
#453 - 12 maj 2009 12:40
Ja det blir en del, men jag blir ju aldrig klar med min scape pga ynglen ...:X
#454 - 13 maj 2009 18:43
Jag har runt 20 endlers i mitt 150l, små smååå som säkert åkte med i håven när jag rensade andmat.

Slängde ner två molly i mitt 225l, den tredje höll sig borta, så den får jag ta när det är matning på g :)

fjärilarna är super kaxiga, de bet mig i fingrarna när jag planterade lite växter.
#455 - 13 maj 2009 20:41
Nubi skrev:
Jag har runt 20 endlers i mitt 150l, små smååå som säkert åkte med i håven när jag rensade andmat.

Slängde ner två molly i mitt 225l, den tredje höll sig borta, så den får jag ta när det är matning på g :)

fjärilarna är super kaxiga, de bet mig i fingrarna när jag planterade lite växter.

Ja så kan det bli, jag hade ju en guppy helt plötstligt i min 100L mal-tank...

Mina fjärilar naggar också på fingrarna, samt mina P.Pulcher om jag kommer för nära deras revir. ;p
#456 - 13 maj 2009 20:47
Rätt läckert när honan och hanen byter plats sådär halvsmidigt :D

Vad är det för mongoryckningar som hon har?
#457 - 13 maj 2009 20:50
Silvertejp skrev:
Rätt läckert när honan och hanen byter plats sådär halvsmidigt :D

Vad är det för mongoryckningar som hon har?

"pitbullryckningarna" :) dom kollar ju runt åt alla håll för att vara snabba att gå till attack mot eventuella hot. Plus att jag tror det är lite skrämselfaktor också..."Kom inte hit för då hugger jag".
#458 - 13 maj 2009 21:17
malar är äckliga!! så fort mina blir för stora (när jag skaffat de ;-) Så skickar jag de till dig hagge!
#459 - 13 maj 2009 21:21
Nubi skrev:
malar är äckliga!! så fort mina blir för stora (när jag skaffat de ;-) Så skickar jag de till dig hagge!

Låter bra! Men nu pratade vi inte om malarna utan om P.Pulcher :))

Men skicka du malarna till mig jag har plats:D
#460 - 13 maj 2009 21:37
En halv-taskig bild på min Leopard ;)

Han är svår att foto men otroligt fin!

Här kommer en bild på en väldigt fin Leopard.

[ATTACH]19669[/ATTACH]
#461 - 13 maj 2009 21:49
jätte jätte fin var den!! :D
[COLOR=#000000]L129 Scribble Pleco
Var oxå fin!![/COLOR]
#462 - 14 maj 2009 14:36
Nubi skrev:
jätte jätte fin var den!! :D

[COLOR=#000000]L129 Scribble Pleco[/COLOR]

[COLOR=#000000]Var oxå fin!![/COLOR]

Ja den är läcker den också :)
#463 - 14 maj 2009 15:14
Ja då var man mal ägare, denna gång var det JAG som köpe :) inte R *heheh*
#464 - 14 maj 2009 21:25
Nubi skrev:
Ja då var man mal ägare, denna gång var det JAG som köpe :) inte R *heheh*

Malar är ett måste i 99% av alla sötvattenskar :)
#465 - 19 maj 2009 20:24
Phew....

jag är just nu i färd med att tvätta grus som ska ner karet, har varit alldeles för lite grus i från början men har inte hittat rätt grus-sort förrens nu....skönt..

efter det ska det 'skejpas' om lite, även fast det är fullt med palett-yngel i karet.
#466 - 20 maj 2009 11:16
Är det ok att slänga ner grus i efterhand??
Skulle behöva mer grus (framöver i 150l) det får bli när många fiskar flyttar till 225l
#467 - 21 maj 2009 01:00
Nubi skrev:
Är det ok att slänga ner grus i efterhand??

Skulle behöva mer grus (framöver i 150l) det får bli när många fiskar flyttar till 225l

Ja det går hur bra som helst :)
#468 - 21 maj 2009 01:08
Re-skejpat!

Här kommer lite bilder på den nya "skejpen" i 720L akvariet, det är nästan klart med inredning förutom att det ska växa till sig såklart.

(ursäkta bilderna jag är en rätt kass fotograf)

Hel och del-bilder:
[ATTACH]19855[/ATTACH][ATTACH]19856[/ATTACH]
[ATTACH]19857[/ATTACH][ATTACH]19858[/ATTACH]

Några nya kort på invånarna efter ett par timmars stress:
[ATTACH]19859[/ATTACH][ATTACH]19860[/ATTACH]
[ATTACH]19861[/ATTACH][ATTACH]19862[/ATTACH]
[ATTACH]19863[/ATTACH]

Mvh

Markus
#469 - 21 maj 2009 04:51
Jag tror att jag förstår vad du vill åstakomma, spännande tanke!

Men det behöver växa på sig för att bli riktigt bra.

PS: Prova med att tvätta av frontrutan, bilderna bli i alla fall inte sämre av det;)
#470 - 21 maj 2009 10:35
c90368 skrev:
Jag tror att jag förstår vad du vill åstakomma, spännande tanke!

Men det behöver växa på sig för att bli riktigt bra.

PS: Prova med att tvätta av frontrutan, bilderna bli i alla fall inte sämre av det;)

Yes vi får hoppas att det blir som jag tänkt. Jag orkade inte tvätta rutorna igår...tog dessa kort typ efter 22-23 igår kväll =)

Ska göra det idag, både på ut och insida. och prova ta ett nytt. :)

kan iallfall tillägga att högen med rötter till vänster verkligen vart uppskattad av invånarna även om jag kanske får se dom lite mindre...

Akvariet känns även Mycket större nu än med den tidigare 'uppsättningen' i karet...
#471 - 21 maj 2009 10:46
Du får skaffa några lite större plattfiskar som kan hålla till på höger flanken. Finns andra plattfiskar än Discus!
#472 - 21 maj 2009 10:53
c90368 skrev:
Du får skaffa några lite större plattfiskar som kan hålla till på höger flanken. Finns andra plattfiskar än Discus!

Njae, jag "gillar" varken discus eller skalarer, speciellt inte skalarer.

Men jag har några funderingar på att tillsätta lite ny fisk, osäker på vad det blir än så länge iallfalll.

Men det är mer fisk framme nu, än vad det var på bilderna igår...dom flesta höll sig gömda en stund där efter allt bökade...

har faktiskt lite funderingar på att skaffa nån form av bilbukstetra(?) typ marmorbilbuk eller nåt.

Vi får se.. ska greja lite med alla min mossa idag och försöka göra trä-berget grönt :)
#473 - 21 maj 2009 21:08
Det ser ut som det kan bli riktigt spännande när det har växt till sig lite Markus.. :)
Tycker faktiskt mitt eget börjar ordna till sig nu med..[:o]

Men du gillar det nog inte, tog ju bort röset jag hade i hörnet.. :p;)
#474 - 21 maj 2009 23:44
HenkeP skrev:
Det ser ut som det kan bli riktigt spännande när det har växt till sig lite Markus.. :)

Tycker faktiskt mitt eget börjar ordna till sig nu med..[:o]

Men du gillar det nog inte, tog ju bort röset jag hade i hörnet.. :p;)

Spännande har det blivit faktiskt, fisken beter sig lite annorlunda och det vart lite mystik inne bland alla rötter.

Men som sagt vi får vänta och se tills det tar sig lite, kör ju med en liten Co2 anläggning så jag hoppas det inte ska ta allt för lång tid..

/M
#475 - 21 maj 2009 23:50
Markus1984 skrev:
Njae, jag "gillar" varken discus eller skalarer, speciellt inte skalarer.

Har du läst mitt svar i min tråd?
Guest
#476 - 22 maj 2009 00:05
Finns ju bladfiskar oxo.
#477 - 22 maj 2009 12:42
Narii skrev:
Finns ju bladfiskar oxo.

Det är rovfiskar va?
Bilagor:
#478 - 22 maj 2009 12:43
c90368 skrev:
Har du läst mitt svar i min tråd?

Nej inte än, men strax :)
#479 - 22 maj 2009 16:17
Markus1984 skrev:
Det är rovfiskar va?

Bladfiskar är ett kapitel för sig!

Det är en av de fiskar jag ska ha innan jag blir maskmat!

Det viktigaste att veta är att det 100% levande foder som gäller och det innbär i princip att du måste ha Endlers eller vanliga Guppy att mata med.

Men de är störthäftiga, läste en lång artikel om dem för ett tag sedan, men jag kommer just nu inte på var?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bladfiskar
#480 - 22 maj 2009 19:42
c90368 skrev:
Bladfiskar är ett kapitel för sig!

Det är en av de fiskar jag ska ha innan jag blir maskmat!

Det viktigaste att veta är att det 100% levande foder som gäller och det innbär i princip att du måste ha Endlers eller vanliga Guppy att mata med.

Men de är störthäftiga, läste en lång artikel om dem för ett tag sedan, men jag kommer just nu inte på var?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bladfiskar

Har också läst om dom i någon artikel nånstans, inte speciellt fina fiskar till utseéndet men ordentligt intressanta, dock blir det nog inga såna här där jag konstant har yngel av P.Pulcher som jag gärna vill föda upp...
#481 - 22 maj 2009 19:47
Hej!!
"marmorbilbuk är MINA fiskar ;-) som jag ska ha istället för discus och scalare *hihi*
Jag såg inga bilder, vart hittar man de någonstans??
#482 - 22 maj 2009 19:56
Hehe!

Kanske blir det till att beställa ett gäng...äh...jag vet inte...just nu vill jag få ordning på växterna samt täcka lite mer av inredningen med mossa...

Vilka bilder syftar du på?

/M
#483 - 22 maj 2009 20:03
Du vet väl att alla bilbukar är nattlevande och bara står och häckar i ett hörn på dagarna!

Dessutom så stör de på natten de andra fiskarna som försöker sova!
#484 - 22 maj 2009 20:06
ursh så tråkiga fiskar!
De trivs säkert bra ihop med min golden nugget. Den är aldrig framme, ialf inte så ofta som mina segelfens malar :)

c90368 skrev:
Du vet väl att alla bilbukar är nattlevande och bara står och häckar i ett hörn på dagarna!

#485 - 22 maj 2009 20:07
Jag ser inga bilder
Markus1984 skrev:
Här kommer lite bilder på den nya "skejpen" i 720L akvariet, det är nästan klart med inredning förutom att det ska växa till sig såklart.

(ursäkta bilderna jag är en rätt kass fotograf)

Hel och del-bilder:

[ATTACH]19855[/ATTACH][ATTACH]19856[/ATTACH]

[ATTACH]19857[/ATTACH][ATTACH]19858[/ATTACH]

Några nya kort på invånarna efter ett par timmars stress:

[ATTACH]19859[/ATTACH][ATTACH]19860[/ATTACH]

[ATTACH]19861[/ATTACH][ATTACH]19862[/ATTACH]

[ATTACH]19863[/ATTACH]

Mvh

Markus
#486 - 23 maj 2009 00:51
c90368 skrev:

Ja läste lite mer nu på kvällen,(när jag inte kunde somna som vanligt)

Väldigt intressant beteénde som sagt...!

Nubi skrev:
ursh så tråkiga fiskar!

De trivs säkert bra ihop med min golden nugget. Den är aldrig framme, ialf inte så ofta som mina segelfens malar :)

När du tröttnar på din bugget kanske vi kan göra något byte, då det är fisk som jag tänkt köpa vid flera tillfällen...
Nubi skrev:
Jag ser inga bilder

Måste vara nått fel hos dig eller pga zoopets upgradering.

Men nu fick du ju se dom på msn :)
#487 - 23 maj 2009 09:35
Kanon fint!! Får komma förbi ngn dag och ta en närmare titt!
Jag ska fråga R, det är hans mal, för mig får du mer än gärna komma förbi och hämta den. *skratt*
#488 - 23 maj 2009 11:23
Nubi skrev:
Kanon fint!! Får komma förbi ngn dag och ta en närmare titt!

Jag ska fråga R, det är hans mal, för mig får du mer än gärna komma förbi och hämta den. *skratt*

Mmm :D Vi lär vi ses när du ska hämta lysrören, då kan du smuggla med malen också :D

R kan ju få lite ancistrus yngel av mig sen ;)
#489 - 23 maj 2009 23:03
Ska höra vad han säger, nu skulle han säkert säga "vad faaan, vet du vad kl är kvinna"

Hur går det med mal odlingen? får de till det?
(har du sett, nu är JAG online, uppe oxå så här sent, och du är inte online :P )
#490 - 24 maj 2009 11:42
Nubi skrev:
Ska höra vad han säger, nu skulle han säkert säga "vad faaan, vet du vad kl är kvinna"

Hur går det med mal odlingen? får de till det?

(har du sett, nu är JAG online, uppe oxå så här sent, och du är inte online :P )

Hehe jepp....ja mal-odlingen händer det väl inte så mycket med, stoppade ner en till hane till de 2 honorna, så vi får se om det blir nå nu´....

/M
#491 - 25 maj 2009 06:52
bilbukar är riktigt fina, jag har 6 stycken i mitt 80 liters mollyhotell. de är välldigt fina och stör inte de andra fiskarna eftersom att de håller till vid ytan. Det man ska tänka på är att det inte är för starkt vattenflöde vid ytan, då kommer det inet att vara vid ytan utan gå längre ner. men jag tycker verkligen att du ska köpa ett par Bulbukar.
#492 - 25 maj 2009 20:00
ankan94 skrev:
bilbukar är riktigt fina, jag har 6 stycken i mitt 80 liters mollyhotell. de är välldigt fina och stör inte de andra fiskarna eftersom att de håller till vid ytan. Det man ska tänka på är att det inte är för starkt vattenflöde vid ytan, då kommer det inet att vara vid ytan utan gå längre ner. men jag tycker verkligen att du ska köpa ett par Bulbukar.

Japp vi får se vad det blir av det hela :) Coola är dom iallfall.
#493 - 26 maj 2009 22:25
Drottningrasbora

Hallå! Jobbar och står i så jag har inte haft tid att uppdatera så mycket nu, tänkte ta lite bilder innan helgen.

Men idag köpte jag 11st till drottningrasbora, så nu har jag runt en 50-60 som simmar i karet.... :)
#494 - 30 maj 2009 20:51
Häftigt med så många drottningar, ett 30 tal till så blir det riktigt fint :)
Bilder!!
Bilagor:
#495 - 16 juni 2009 10:21
Nubi skrev:
Häftigt med så många drottningar, ett 30 tal till så blir det riktigt fint :)

Bilder!!

Har varit dålig med bilder senaste 2 veckorna :) Vilar fortfarande upp mig efter semestern till Sweden rock festival ;)

Har dock hittat lite cyano i 720L's som jag är lite orolig för, så jag ska hitta på nått smart sätt att bli av med det.

Ska ta ett gäng bilder i helgen på alla akvarium i alla trådar, så ni får hålla ut lite till :)

Mvh

Markus
#496 - 16 juni 2009 20:18
cyano?? mossa? alger?
#497 - 16 juni 2009 20:40
Har bara hunnit kolla på dina bilder de första 6 sidorna Nubi, men jäklar vad du har talang för att inreda akvarier!!!! :D:D:D Skitsnyggt!
#498 - 16 juni 2009 20:51
[:o]...nu förstod jag inget..:confused:.
XenOn skrev:
Har bara hunnit kolla på dina bilder de första 6 sidorna Nubi, men jäklar vad du har talang för att inreda akvarier!!!! :D:D:D Skitsnyggt!
#499 - 16 juni 2009 20:54
Nubi skrev:
[:o]...nu förstod jag inget..:confused:.

Haha? Jag sa att ditt akvarium var skitsnyggt! :D
#500 - 16 juni 2009 20:59
Hahah =) TACK! jag är trött och sitter på jobbet (jobbar natt)
Kolla in Anjos tråd :)
#501 - 17 juni 2009 09:07
Nubi skrev:
cyano?? mossa? alger?

Cyano=alg/bakterie

Inte i nån större utsträckning men ändå intressant (sjuk som man är) :)

Det försvinner nog med tiden.....:)

Mvh

Markus
#502 - 17 juni 2009 12:18
hur ser sånt ut? Hamnar det på fiskarna eller växterna/akvarierutorna??
#503 - 18 juni 2009 22:09
Mestadels på inredningen(grus,stenar/rötter) ett grönt slem-skikt ser det ut som.. :)
Bilagor:
#504 - 18 juni 2009 22:10
Vet inte om jag nämnde att jag precis fått en till kull av Palettciklider, alltså 3:e kullen nu. :D
#505 - 19 juni 2009 09:28
jösses vad dina palettciklider håller på ;-) som kaniner *skratt*

aha, fixar inte malarna sånt gegga?? Jag har inte sånt i mitt kar...ännu....Vad ska man undvika för att få sånt i karet?
#506 - 19 juni 2009 11:41
Nubi skrev:
jösses vad dina palettciklider håller på ;-) som kaniner *skratt*

aha, fixar inte malarna sånt gegga?? Jag har inte sånt i mitt kar...ännu....Vad ska man undvika för att få sånt i karet?

Njae, de flesta fiskar äter inte upp den geggan.

Jag vet inte exakt vad som triggar, men ojämna värden, mitt kom efter att jag lekte med co2 :/
#507 - 20 juni 2009 18:07
sluta lek med sånt *smäll på fingrarna*
#508 - 22 juni 2009 20:54
Nubi skrev:
sluta lek med sånt *smäll på fingrarna*

hehe :D
#509 - 26 juni 2009 18:45
Mindre roliga nyheter här, Paletternas kull Nr. 3 har försvunnit/ätits upp...men dom är i 'lektagen' igen. Nästa kull ska jag plocka bort lite tidigare.

Men jag tror jag vet vilka som är elaka och dom ska flyttas på söndag till ett eget 200L akvarium på söndag. C.multiseptemfasciatus á la Wolfgang.(hans speciella färgvariant)

Mvh

Markus
#510 - 30 juni 2009 19:14
Hej!
Hoppas på att du får lek på dina C.multiseptemfasciatus
Finns ett 300l som ska fyllas upp med lite roliga firrar :D ;-)

Markus1984 skrev:
Mindre roliga nyheter här, Paletternas kull Nr. 3 har försvunnit/ätits upp...men dom är i 'lektagen' igen. Nästa kull ska jag plocka bort lite tidigare.

Men jag tror jag vet vilka som är elaka och dom ska flyttas på söndag till ett eget 200L akvarium på söndag. C.multiseptemfasciatus á la Wolfgang.(hans speciella färgvariant)

Mvh

Markus
#511 - 4 juli 2009 08:59
Nubi skrev:
Hej!

Hoppas på att du får lek på dina C.multiseptemfasciatus

Finns ett 300l som ska fyllas upp med lite roliga firrar :D ;-)

C.Cutteri är det ju utflyttnings dags för närsom :)(randisarna som du kallar dem)
#512 - 7 juli 2009 10:07
Randisarna ska få bo i 150l tills 310l är iordning :) vill flytta runt lite på akvarierna, försöker övertala R att 150l ska in i sovrummet och 310l i v-rummet...vi får se vart det leder :)
Markus1984 skrev:
C.Cutteri är det ju utflyttnings dags för närsom :)(randisarna som du kallar dem)
#513 - 10 juli 2009 09:21
Nubi skrev:
Randisarna ska få bo i 150l tills 310l är iordning :) vill flytta runt lite på akvarierna, försöker övertala R att 150l ska in i sovrummet och 310l i v-rummet...vi får se vart det leder :)

Lycka till :D
#514 - 11 augusti 2009 20:06
Randisarna har blivit GIGANTISKA!!!
En är lite mindre men den andre har vuxit ifrån fjärilshanen och är på de mindre fiskarna *morr*
Den trivs tillsammans med malarna, för malarna kör man inte med *hehe*
#515 - 11 augusti 2009 21:03
Markus har du hamnat i fängelse eller har du blivit kär?

Av någon anledning har vi dock inte hört av dig på ett bra tag:confused:
#516 - 12 augusti 2009 09:43
Markus har blivit med valp. och så tar hans bilprojekt upp all tid misstänker jag, speciellt efter att han och min sambo snackat en hel del en dag vi var och hälsade på Ozzy, valpen =)

c90368 skrev:

#517 - 12 augusti 2009 10:15
Mer info! Vaddå för valp? *har en dvärgspets hemma*
#518 - 12 augusti 2009 11:02
Nubi skrev:
Markus har blivit med valp.

OK, att bli kär i en hundvalp är inte svårt:d
#519 - 12 augusti 2009 20:42
c90368 skrev:

Tjena Maths! Jag är kvar, men har inte haft så mycket tid att skriva och dona. Knappt knäppt ett kort heller.

Har hållt på med min gamla folkvagn hela semestern, samt att jag blivit med hundvalp som tagit en hel del tid.

Men det rullar på som vanligt här, och nere i lokalen blir det en helt ny fiskbesättning om c:a 1 månad...enbart apistogramma odlingar kommer det vara.

Don't worry jag är snart tillbaka på heltid!

Hoppas ni haft en skön sommar allihopa.

Mvh

Markus
#520 - 12 augusti 2009 20:43
Jag har ju tur att jag har en sån god vän som Dyana som håller ställningarna medans jag är borta och förklarar läget osv :)
#521 - 13 augusti 2009 07:16
Dayana :P Om jag får be *skratt*
Skönt ialf att du inte satt inne på kåken ;-)
Bilagor:
#522 - 13 augusti 2009 07:18
Mackan har skaffat sig en söt blandrasvalp. Om jag kommer ihåg var det labbe/dalmatiner och cocker :D Med Weinmaranaktiga ögon! (ingen weinmaran ras i valpen)
Dvärgspetsar är super roliga att ha och göra med :) Hur gammal är din?

Sophia_ skrev:
Mer info! Vaddå för valp? *har en dvärgspets hemma*
#523 - 18 augusti 2009 20:29
Nya yngel.

En liten kort uppdatering..

Palettcikliderna har laggt rom igen detta är 4:e kullen som jag vet om....får hoppas dom klarar sig denna vända.

Akvariet har vuxit till sig exakt så som jag vill ha det, så jag antar att det blir en total makeover senare i höst ;)

Mina Guld/albino ancistrus har nu 2 kullar i deras 100L hem. Riktigt kul att äntligen få fart på denna odling som jag "försökt" med länge...

Mina Crystal Red förökar sig sakta men säkert i deras lilla "Moss-akvarium"..

i 180L Juwel Rio akvariet har det blivit en till kull Cryptoheros Cutteri - vilken vacker och underskattad fisk det är!

Återkommer om nån dag med lite bilder på det hela.

Hoppas ni haft en skön sommar!

Mvh

Markus
#524 - 18 augusti 2009 21:17
Skönt att läsa att det händer saker även om du inte skriver om det dagligen.. ;)
#525 - 19 augusti 2009 08:28
HenkeP skrev:
Skönt att läsa att det händer saker även om du inte skriver om det dagligen.. ;)

Ja det händer alldeles för mycket här hemma för att man ska hinna med....har bytt motor 2 gånger på bilen under sommaren också. Och som Nubi skrev tidigare så har jag även gått och blivit med hundvalp....det tar sin lilla tid det med.

Men jag ska nog komma i balans lite senare i höst.

Mvh

Markus
#526 - 19 augusti 2009 18:32
Kul att det snurrar på och att du hör av dig:)
#527 - 19 augusti 2009 20:04
Hey!! Du måste komma förbi och se va jag har för kön på mina C. Cutteri. Den största är mkt ljusare än den andre. Mer än så kan jag inte säga, Den största har växt ifrån den mindre med hästlängder!
#528 - 13 oktober 2009 17:39
Hej hej Gänget,

jag är fortfarande med i svängen trots dålig feedback från min sida.

Har nu börjat ta tag i alla akvarier igen och snart borde det börja komma lite uppdateringar och bilder.

720L akvariet händer det inte mycket med just nu...men det planeras en hel del Apistogramma i källaren samt i de andra små akvarier jag har stående.

Jag har dock fått mindre tid vid datorn sen vi skaffade hund, så en del saker blir lidande.

Mvh

Markus
#529 - 13 oktober 2009 19:40
Välkommen tillbaka[:-15]
#530 - 13 oktober 2009 19:42
Jippy! välkommen tillbaka och jag hoppas att du lyckas limma ihop 8-kantiga karet ordentligt *leR* Snart dags för en akvarierunda. Men denna gång får det då bli i Stockholm! :D
#531 - 13 oktober 2009 20:29
Nubi skrev:
Jippy! välkommen tillbaka och jag hoppas att du lyckas limma ihop 8-kantiga karet ordentligt *leR* Snart dags för en akvarierunda. Men denna gång får det då bli i Stockholm! :D

Mmm ska ringa till Sundbyberg och kika om dom är intresserade av mina firrar som nu är redo att flytta...
#532 - 14 oktober 2009 12:08
De är nog inte omöjliga eller hur?
Har du lagt ut de på nätet??
#533 - 23 oktober 2009 17:08
Jahapp,

då var det dags för en mindre makeover i detta akvarium (720L)...med start idag...
skall även stänga ner min räk-burk och räkorna flyttas över till 100L ancistrus sp. 'odlingen'

givetvis har jag inga batterier i kameran, men den är satt på laddning, så ni missar nog inte speciellt mycket :)
#534 - 23 oktober 2009 18:51
Hehe =) Den där kameran har laget utladdat ganska länge nu. Skärpning ;)
#535 - 23 oktober 2009 18:54
Nubi skrev:
Hehe =) Den där kameran har laget utladdat ganska länge nu. Skärpning ;)

Precis pustat ut, tar den här lilla make-overn i flera steg har nu fått rötterna som jag vill ha dom...vart riktigt tufft....nu ska jag städa och rensa bland växterna...sen blir det till att göra rent ytterfiltret.

Ska pusta lite mer innan jag fotar...(göra rent rutan kanske och låta dimman lägga sig....)
#536 - 23 oktober 2009 18:58
låter som en bra idé! Jag har ett X antal jätteandmat som väntar på att få flytta in hos dig. :) Sen har jag lite andra växter som jag vill bli av med :)
Bilagor:
#537 - 23 oktober 2009 19:04
Nubi skrev:
låter som en bra idé! Jag har ett X antal jätteandmat som väntar på att få flytta in hos dig. :) Sen har jag lite andra växter som jag vill bli av med :)

"jätte-andmat" vet jag inte vad det är...men om du menar musselblommorna eller dom andra blad-flytisarna du fick förut så gärna....slängde allt flytade som jag kom åt i 720L nyss, måste få bort andmaten som jag har lessnat på :
#538 - 23 oktober 2009 19:05
Yes musselblommorna. Om man tittar på en andmat och på en musselblomma ser de nästan lika ut. Och de förökar sig lika fort, ialf i mitt kar.
#539 - 23 oktober 2009 20:29
Några skitiga bilder.

Så nu har jag gjort del 1 i min lilla make-over i 720L akvariet...

Flyttat lite rötter + laggt till en ganska stor rot... rensat lite växter..

Ska rensa ännu mer växter samt plantera en del nya inom snar framtid...samt flytta ur en del fisk som hamnat i 720L pga platsbrist i andra kar :)
[ATTACH]24134[/ATTACH][ATTACH]24135[/ATTACH]
[ATTACH]24136[/ATTACH][ATTACH]24137[/ATTACH]

/Markus
#540 - 23 oktober 2009 21:07
Så fint det blev och är:d:p
#541 - 23 oktober 2009 21:08
solis skrev:
Så fint det blev och är:d:p

Tack :) Om man orkar jämföra med tidigare bilder så ser man vad som hänt och inte :)
Bilagor:
#542 - 23 oktober 2009 21:29
Ska göra det när datorn sammarbetar med mig igen, ska bli spännande att se.:D
#543 - 23 oktober 2009 21:51
solis skrev:
Ska göra det när datorn sammarbetar med mig igen, ska bli spännande att se.:D

Gör det! :)

Fortsätter med 'make-overn' imorrn......då ska jag iväg till åtminstone 2 zoobutiker och göra av med lite stålar.
#544 - 24 oktober 2009 08:30
Jag har kollat nu och jag tycker att det blev mycket bättre nu, ett riktigt mys akvarium, bra jobbat:d
#545 - 24 oktober 2009 08:48
Akvariet ser riktigt fint ut :D
#546 - 24 oktober 2009 08:56
Lite gott om toffsalger kanske ?
Dom e dock en bitch att ha o göra med :(
Men det finns säkert en o annan växtnörd som tipsar om hur man blir av med dom förutom standardsvaret: Skaffa siamesiska algätare som e bra ett par månader tills dom växt till det 5 dubbla än i affären och fått smak på fiskmat istället och då äter dom jävlar i mig inga alger nå mer ;)
#547 - 24 oktober 2009 09:55
Har växt till sig och ser riktigt trevligt ut!
#548 - 24 oktober 2009 14:49
Tack för feedback alla,

lite toffsalger har det blivit, har utökat min städpatrull med Otocinclus nyligen. Jag är inte så mycket för Siamensis...

Ska se hur det hela blir när jag har gjort rent ytterfiltret ordentligt...

Återkommer med bilder så fort jag har varit nere med tassarna och rört om igen.

Mvh

Markus
#549 - 24 oktober 2009 15:13
Riktigt snyggt kar, fina växter!:)
#550 - 24 oktober 2009 15:37
stigson skrev:
Riktigt snyggt kar, fina växter!:)

Thx m8 :)
Bilagor:
#551 - 24 oktober 2009 17:32
Hagge! karet var kanonsnyggt! :)
#552 - 24 oktober 2009 21:55
Nubi skrev:
Hagge! karet var kanonsnyggt! :)

Tack :)
#553 - 26 oktober 2009 09:47
vad kostade roten..? snyggt i övrigt med fullsmockad inredning.
#554 - 26 oktober 2009 16:01
gäst skrev:
vad kostade roten..? snyggt i övrigt med fullsmockad inredning.

Vilken av alla 8 rötter? Sammanlagt är det nog rötter där i för c:a 4000kr

Om du tänker på den svängda som ligger längst till höger av "rot-högen" så kostade den 650kr tror jag.
#555 - 26 oktober 2009 22:52
2 av mina segelfensplecon

Hade kameran framme samtidigt som mina 2 största segelfens-plecos ville visa sig.

taskiga bilder, men det var lite kul att dom ville kika fram medans jag fotade något annat :D Den ena honan är riktigt stor även om det inte framkommer jätte tydligt på bilderna.(den som är "äkta" segelfena)

[ATTACH]24222[/ATTACH][ATTACH]24223[/ATTACH]
[ATTACH]24224[/ATTACH][ATTACH]24225[/ATTACH]

Mvh

Markus
#556 - 27 oktober 2009 06:11
Fina, bökar dem upp växterna för dig? Har en på 42 cm.;) tänkte på en sak, du har en 4 rörs heltäckande ramp va? I sånnafall, är du nöjd med den? Pris? Länka gärna till den. Är på jakt efter en ny ramp till mitt 720 jag med:)
#557 - 27 oktober 2009 06:42
stigson skrev:
Fina, bökar dem upp växterna för dig? Har en på 42 cm.;) tänkte på en sak, du har en 4 rörs heltäckande ramp va? I sånnafall, är du nöjd med den? Pris? Länka gärna till den. Är på jakt efter en ny ramp till mitt 720 jag med:)

Yes har en 4rörs ramp....betalade 2900kr för den ungefär då tog en lokal handlare hem den åt mig. Jag är nöjd, MEN hade jag inte haft katter så hade jag valt en ramp med endast 4rör, alltså inte heltäckande....man kan lätt få lite problem med kondens som smiter ur den heltäckande rampen och rinner ner längs akvariets ben så man får panik varje gång det händer.....!

Men detta går givetvis att lösa om man sågar hål för en datorfläkt som suger ut fukten ur rampen.

Malarna bökar en hel del, men dom sabbar inte lika mycket växter nu som dom gjorde förr...antar att växterna satt sig mer i gruset. Min största mäter 27cm ungefär.

Mvh
#558 - 14 november 2009 16:26
Du verkar ha lite för många segelfensplecos, du kanske ska hitta någon ny bostad för de små liven?
hint hint :D
#559 - 14 november 2009 16:38
Hej!
Du har inte sett lill pricken Gulden nogget nyligen?
Undrar om man kan ha ett par tillsammans med fejk pitbull malarna.
#560 - 14 november 2009 18:53
Dre skrev:
Du verkar ha lite för många segelfensplecos, du kanske ska hitta någon ny bostad för de små liven?

hint hint :D

Behöver du? :D bara komm och hämta, skulle kunna göra mig av med c:a 4st iallfall
#561 - 14 november 2009 18:54
Nubi skrev:
Hej!

Du har inte sett lill pricken Gulden nogget nyligen?

Undrar om man kan ha ett par tillsammans med fejk pitbull malarna.

Jorå såg golden nugget igår... det funkar utmärkt tillsammans med mina C.milesi.
#562 - 14 november 2009 20:25
Tog en filmsnutt idag på 720L akvariet innan jag börjar göra om lite bland växterna....har inte riktigt blivit nöjd med växternas placering ända sen början av detta kar... Lägger upp den så fort jag fått upp den på YouTube
#563 - 14 november 2009 20:43
En liten filmsnutt på hur det ser ut nu!
Kom gärna med konstruktiv kritik! Har inte riktigt blivit nöjd med planteringen som sagt. Ändrat fram och tillbaka men inte hittat den perfekta lösningen!

Sådär nu fick jag filmen att funka också!
#564 - 15 november 2009 20:02
Markus1984 skrev:
Jorå såg golden nugget igår... det funkar utmärkt tillsammans med mina C.milesi.

Nice! :) Funderar på att utäka antalet malar i mitt 310l :D
#565 - 15 november 2009 20:05
Markus1984 skrev:
En liten filmsnutt på hur det ser ut nu!

Kom gärna med konstruktiv kritik! Har inte riktigt blivit nöjd med planteringen som sagt. Ändrat fram och tillbaka men inte hittat den perfekta lösningen!

*FILM*

Sådär nu fick jag filmen att funka också!

På v.ä sida av ditt kar skulle jag fösöka dölja pump och all teknik med långa valle. Där dina vita firrar håller hus :) skulle jag försöka plantera några röda/lila papegojblad. De är jättefina! :) En färgklick i det gröna :)
#566 - 15 november 2009 20:07
Grymt avundsjuk på din vallisneria skog :D
#567 - 15 november 2009 20:10
Härligt kar du fått till, jag hade varit väldigt nöjd :)

enda konstruktiva jag kan komma med är att få bort det som ser ut som gamla döda alger/mossa/växter? om du planterar stängelväxter som de till höger själk för själk blir de finare nere vid. glesa lite på valesnerian innan de kväver andra växter.
#568 - 16 november 2009 11:52
Tack för feedback alla.

Rensa lite bland stängelväxterna skall göras, då jag behöver sno lite till mina andra akvarium. Det som ser dött ut till vänster är mossa med massa skit i! Riktigt irreterande, malarna bökar runt kraftigt i den Stora hålan bland rötterna.

Har redan Eheim Prof3 2080, nått annat eheim pumphuvud med 5st filterkorgar under, samt ett litet Aquael pumphuvud som är där tillfället för att ta bort lite smuts....ändå blir det skitigt rätt snabbt!

Men som sagt skall jag rensa bland växterna, det första jag gör, blir kanske lättare att se vad som saknas eller ska bort då!

Ruggigt svårt att dölja utblåset då det flåsar på med 1700l/h allt som planteras framför rivs upp..

Gör en ny film när jag rensat lite :D
#569 - 16 november 2009 14:29
du har lyckats riktigt bra
#570 - 16 november 2009 16:37
Tack alla! har idag påbörjat "ansningen" och kommer under närmaste veckorna byta ut lite fisk och inredning!
#571 - 16 november 2009 20:41
Markus1984 skrev:
Ruggigt svårt att dölja utblåset då det flåsar på med 1700l/h allt som planteras framför rivs upp..

:D

Hej! kan du inte ha växterna på sidan av utblåstet? så som jag har i mitt 310l?
#572 - 16 november 2009 21:21
Det som du ser och stör dig på är Insuget+den lilla etrxa pumpen....Extra pumpen ska bort och Insuget ska bli flyttat på...det är en av planerna på denna makeover detta kar kommer genomgå! :) (att det inte dolts ordentligt tidigare är för att slangen är för kort och för att jag inte ville såga hål i den heltäckande rampen för att kunna ha slangen ut på sidan. :D
#573 - 16 november 2009 21:25
Tog en bild

Tog en bild efter första lilla "ansningen" ;

[ATTACH]24756[/ATTACH]

Mvh

Markus
#574 - 16 november 2009 21:59
Jag håller nog koll på dig allt:p

Men du är ju självgående numera;)
#575 - 16 november 2009 22:01
c90368 skrev:
Jag håller nog koll på dig allt:p

Men du är ju självgående numera;)

Hehe tack för det Maths ;) Men det är ju alltid kul med feedback....! Har du kollat in mitt 180L tanganyika?
#576 - 16 november 2009 22:01
Markus1984 skrev:
Tack alla! har idag påbörjat "ansningen" och kommer under närmaste veckorna byta ut lite fisk och inredning!

Väntar på mer uppgifter om det här. Något spännande?
#577 - 16 november 2009 22:04
c90368 skrev:
Väntar på mer uppgifter om det här. Något spännande?

Allting har ju med ekonomin att göra, men jag har tänkt att leta på lite trevligare större fiskar att pluppa ner, samt lite fränare växter..

(dock inga diskus eller skalarer eller Amerikanska Ciklider.)
#578 - 16 november 2009 22:07
Det ser grymt ut Markus!:)
#579 - 16 november 2009 22:07
Markus1984 skrev:
Hehe tack för det Maths ;) Men det är ju alltid kul med feedback....! Har du kollat in mitt 180L tanganyika?

Ärligt talat så har jag missat det helt.

Kan bero på att jag inte är så intresserad av TA, de trådarna brukar jag inte titta i.

Det stämmer att feedback är alltid roligt att få.

Den senaste tiden har jag legat lite lågt med inlägg, har känts som att det mest varit upprepningar, syftar inte på dina trådar nu, utan rent allmänt.

Det går i vågor som vanligt. I kväll skulle jag ha kramat kudde för länge sedan, men så hettade det till med lite intressanta inlägg och då blev man ju sittandes...
#580 - 16 november 2009 22:08
MaxB skrev:
Det ser grymt ut Markus!:)

Tackar! Kom dock gärna med lite tips på högersidan där!

(har även en fråga åt dig i 180L tanganyika karet!)
#581 - 16 november 2009 22:09
c90368 skrev:
Ärligt talat så har jag missat det helt.

Kan bero på att jag inte är så intresserad av TA, de trådarna brukar jag inte titta i.

Det stämmer att feedback är alltid roligt att få.

Den senaste tiden har jag legat lite lågt med inlägg, har känts som att det mest varit upprepningar, syftar inte på dina trådar nu, utan rent allmänt.

Det går i vågor som vanligt. I kväll skulle jag ha kramat kudde för länge sedan, men så hettade det till med lite intressanta inlägg och då blev man ju sittandes...

Jo det är som vanligt! Oftast är det samma frågor man svarar på etc :) Legat lågt kan man ju minst säga att jag har gjort, men nu tror jag att jag är på G igen, eller vad säger du? :P
Bilagor:
#582 - 16 november 2009 22:13
Markus1984 skrev:
Jo det är som vanligt! Oftast är det samma frågor man svarar på etc :) Legat lågt kan man ju minst säga att jag har gjort, men nu tror jag att jag är på G igen, eller vad säger du? :P

Du är kontrasternas man, när du ligger lågt, då är det verkligen lååågt!

Men nu är du igång som vanligt igen:d
#583 - 16 november 2009 22:13
Markus1984 skrev:
Tackar! Kom dock gärna med lite tips på högersidan där!

(har även en fråga åt dig i 180L tanganyika karet!)

Jo, jag tänkte på högersidan men ville liksom inte säga något - tänkte att du jobbade på det och ville vänta lite med att gagga.
Du har fått till en förjävla frän rot/växt-"grotta" där på vänstersidan, från mitten sett - min omedelbara tanke var att göra en likadan grej, fast spegelvänd och mer in i det bakre högra hörnet - det kunde nog bli mysigt!
#584 - 16 november 2009 22:19
MaxB skrev:
Jo, jag tänkte på högersidan men ville liksom inte säga något - tänkte att du jobbade på det och ville vänta lite med att gagga.

Du har fått till en förjävla frän rot/växt-"grotta" där på vänstersidan, från mitten sett - min omedelbara tanke var att göra en likadan grej, fast spegelvänd och mer in i det bakre högra hörnet - det kunde nog bli mysigt!

Mer rötter alltså....jo det kanske skulle lösa problem lite enklare...

har ju funderat på stenrös men gav upp iden pga att gråsten inte passade in, stenkol diggar jag inte, och all annan sten i affärerna tar dom FÖR mycket pengar för....

Det som jag vill undvika att skapa är att det liksom blir likadant på på den högra sidan.... hur man än gör när man tittar på mitt akvarie (in real) är att man återgår till den mystiska och lummiga grottan...blir det 2st sådana ställen tror jag att charmen försvinner, if you know what I mean....

Men jag ska som sagt prova mig fram lite...

Sen om någon växtkille råkade titta in och kunde råda mig lite på växtfronten skulle det vara kul! Skulle gärna ha lite andra växter, men är inge sugen på att prova mig fram då jag inte skiter pengar....
#585 - 16 november 2009 22:25
Markus1984 skrev:

har ju funderat på stenrös men gav upp iden pga att gråsten inte passade in, stenkol diggar jag inte, och all annan sten i affärerna tar dom FÖR mycket pengar för....

Det som jag vill undvika att skapa är att det liksom blir likadant på på den högra sidan.... hur man än gör när man tittar på mitt akvarie (in real) är att man återgår till den mystiska och lummiga grottan...blir det 2st sådana ställen tror jag att charmen försvinner, if you know what I mean....

Men jag ska som sagt prova mig fram lite...

Sen om någon växtkille råkade titta in och kunde råda mig lite på växtfronten skulle det vara kul! Skulle gärna ha lite andra växter, men är inge sugen på att prova mig fram då jag inte skiter pengar....

Fattar vad du menar, men en "rotgrej" till åt högersidan tror jag kan bli bra - det behöver ju inte se likadant ut som den första - bara att du fortsätter med samma linje. Nu känns det lite som att karet upphör en aning strax efter mitten, åt höger till, if you know what I mean...
#586 - 16 november 2009 22:29
Markus1984 skrev:

Men jag ska som sagt prova mig fram lite.......

Den rot som ligger mitt i akvariet med den fina böjen på, den startar i centrum ungefär, går åt höger för att sedan svänga tillbaka.

Precis där böjen är kan du utnyttja den linje som är startad i mitten för att med en mindre rot dra ut den linjen in mot övre höger hörnet.

Då skapar du ett "V" och får en "framsida" och en "baksida" som gör att det blir bättre djup. Sedan lite smågrenar under den som drar in i hörnet.

Markus1984 skrev:

Jag ser inte en enda Cryptocoryne? Lite lägre crypto fram till höger och kanske några högre längre bak för att bryta av den ljusgröna Vallisnerian?

Några solitära Crinum kanske?
#587 - 16 november 2009 22:34
c90368 skrev:
Den rot som ligger mitt i akvariet med den fina böjen på, den startar i centrum ungefär, går åt höger för att sedan svänga tillbaka.

Precis där böjen är kan du utnyttja den linje som är startad i mitten för att med en mindre rot dra ut den linjen in mot övre höger hörnet.

Då skapar du ett "V" och får en "framsida" och en "baksida" som gör att det blir bättre djup. Sedan lite smågrenar under den som drar in i hörnet.

Jag ser inte en enda Cryptocoryne? Lite lägre crypto fram till höger och kanske några högre längre bak för att bryta av den ljusgröna Vallisnerian?

Några solitära Crinum kanske?

Japp, Markus - där har du grejen - en rothistoria i en linje upp mot bakre högerhörnet - så blir det harmoni och helhet!
#588 - 16 november 2009 23:02
Det låter bra, det var nåt åt det hållet jag satt och funderade på i mitt huvud(och försvann in i akvariet i 10 minuter tills det stängdes av ;P )...

Ska leka lite mer med tanken och vänta på lönen!

Har lite crypto längst bak som gömts sig bakom valisnerian....ska plocka fram lite och se om det går att få liv i den igen!

trevligt med feedback! :D
#589 - 17 november 2009 21:46
Hallå! Har hållt på att ansat lite till bland växterna....det slutade med 2 ica kassar med växt toppar! och blad osv!! Det är ganska mycket.....och nu blir ni oroliga vad fasen jag har gjort med akvariet kanske? Men jag vet att det växt upp till ytan om 1-2 veckor :P

Jag var tvungen att klippa ner allting för att kunna dra upp växter från botten och plantera på nya ställen.... hittils har det dock mest blivit en jäkla massa toppande!

Nu ser det verkligen ut som en bit ur amazonas dvs BRUNT vatten :P

Ska försöka fota lite om ett tag, men först ut med vovven en liten sväng...
#590 - 17 november 2009 22:08
Väntar ivrigt på bilder:)
#591 - 17 november 2009 22:25
Växtrensning!

"Dåliga bilder på ett skitigt akvarium"

Ja såhär ser det nu ut efter ytterligare en etapp i "720L make-overn",

Håven brukar jag hänga sådär för att samla in skräp, ganska trevligt om man behöver en paus från håvandet. Sista bilden är på 2 plantor jag fick av C90(Maths) i våras (?) Dom har spridit ut sig lite roligt...

[ATTACH]24806[/ATTACH][ATTACH]24807[/ATTACH]
[ATTACH]24808[/ATTACH][ATTACH]24809[/ATTACH]
[ATTACH]24810[/ATTACH][ATTACH]24811[/ATTACH]
[ATTACH]24812[/ATTACH][ATTACH]24813[/ATTACH]
[ATTACH]24814[/ATTACH]

Mvh
#592 - 17 november 2009 22:27
Hehe riktigt dåliga bilder såg jag att det vart nu....nå ni kanske kan skymta en liten förändring och låtsas som om bilderna vart bra! :p
#593 - 17 november 2009 22:32
Ser ut att bli mysigt, sitter i sammafunderingar som du med hur mycket man vågar klippa vallen, har ju en del i mitt stora kar som är liiiiiite långt:p.
Ta gärna ett helkars kort när dimman lagt sig.:)
#594 - 17 november 2009 22:35
Fördelen när man klipper ner växterna så är ju att mer ljus tränger ner i akvariet och får skott att poppa upp lite varstans! Men ja, hur långt kan man klippa? :D

Ska ta lite fler bilder imorrn, 720L slocknade precis...tycker dessa Timers från Ikea ändrar sig lite hur som helst...?
#595 - 17 november 2009 22:39
Men växterna klarar sig bra av klippning då, har aldrig klippt mina förutom på jättevallen har jag klippt av lite toppar, växer dom bra efter klippningen eller slutar dom växa:confused:.
#596 - 17 november 2009 22:41
solis skrev:
Men växterna klarar sig bra av klippning då, har aldrig klippt mina förutom på jättevallen har jag klippt av lite toppar, växer dom bra efter klippningen eller slutar dom växa:confused:.

Dom växer ruskigt bra efter klippningen...idag tog jag av c:a 20cm på alla stängelväxter (valisneria och 1 till) , samt klippte av massor med dåliga blad på svärdsplantorna m.m

Gjorde samma sak för 3 veckor sen, och det var ju riktigt tjockt nu igen innan jag klippte...
#597 - 17 november 2009 22:48
När jag trimmar min jätte-vallisneria så klipper jag av bladen strax under ytan, så att allt som ligger på ytan och hindrar cirkulationen försvinner. Får göra det typ en gång i månaden.. Undrar hur ofta det kommer behövas nu när jag börjar med pmdd.. :p
#598 - 17 november 2009 22:49
HenkeP skrev:
När jag trimmar min jätte-vallisneria så klipper jag av bladen strax under ytan, så att allt som ligger på ytan och hindrar cirkulationen försvinner. Får göra det typ en gång i månaden.. Undrar hur ofta det kommer behövas nu när jag börjar med pmdd.. :p

Varannan vecka :)
#599 - 17 november 2009 22:53
Markus1984 skrev:
Varannan vecka :)

Kanske ska kasta ut den och bara ha växter som växer lååångsamt då.. :p;)

Nej, men det ska bli kul och se om jag får ordning på dom näringsbrister jag misstänker att jag har i 600:n..
#600 - 17 november 2009 23:01
HenkeP skrev:
Kanske ska kasta ut den och bara ha växter som växer lååångsamt då.. :p;)

Nej, men det ska bli kul och se om jag får ordning på dom näringsbrister jag misstänker att jag har i 600:n..

Tycker ditt akvarium ser ruskigt snyggt ut, inga tecken på näringsbrist på "Nu!"-bilden i din signatur iallafall!!
#601 - 17 november 2009 23:10
tog upp en av mina valle som jag fick av Solis. Den var ca 1 m när jag fick den för ett par veckor sen, nu var den minst 1.40cm lång! :D
#602 - 17 november 2009 23:11
Mmm jag har hafft såna as också....det är riktigt snyggt, men tyvärr hämmas tillväxten av de andra plantorna när hela ytan täcks av gröna lemmar! Värst va du har generösa zoopet-vänner som skickar dig massa växter!!!! ;) *hint hint*
#603 - 17 november 2009 23:17
Hehe :) I know gillar mina zoopet-vänner som skickar mig växter.Imorgon kommer ett skepp med växter till Solis :)
Hur går det med musselblommorna?

Jo de långa "tentaklerna" på valle är inte kul när de tar upp en hel del belysning. Märkte att jag hade en svärdplanta i mitt 310l! *haha* hade jag glömt bort :)
#604 - 17 november 2009 23:21
Nubi skrev:
Hehe :) I know gillar mina zoopet-vänner som skickar mig växter.Imorgon kommer ett skepp med växter till Solis :)

Hur går det med musselblommorna?

Jo de långa "tentaklerna" på valle är inte kul när de tar upp en hel del belysning. Märkte att jag hade en svärdplanta i mitt 310l! *haha* hade jag glömt bort :)

Musselblommorna bor i akvarielokalen så alla yngel har nått att gömma sig i....

Jag hade en hel del bortglömda växter som jag hittade i 720 idag...ska försöka fiska upp dom imorrn!
#605 - 17 november 2009 23:24
Haha, man blir alltid lika förvånad :)
vad för växter?
Vet du om fiskaffärerna har Alternanthera cardinalis inne?
#606 - 17 november 2009 23:26
Nubi skrev:
Haha, man blir alltid lika förvånad :)

vad för växter?

Bland annat en c:a 10 plantor med Cryptocoryne, säkert 10 plantor med fina små Java-plantor, och Crinum Crispus eller vad den heter....Crinum-lök med snirkliga blad... Samt Saggitaria Subulata "needle arrow" i dåligt skick!
#607 - 17 november 2009 23:35
Markus1984 skrev:
Tycker ditt akvarium ser ruskigt snyggt ut, inga tecken på näringsbrist på "Nu!"-bilden i din signatur iallafall!!

Tack så mycket. :)

Det är bara för att det inte är närbilder.. ;)

Men som sagt, ska bli kul att se om det blir något annorlunda nu när jag ska försöka mig på pmdd. Ska försöka få tag i nån mer ljusramp på auktionen i GBG nästa vecka med.. Om det finns nån.. :p
#608 - 17 november 2009 23:42
HenkeP skrev:
Tack så mycket. :)

Det är bara för att det inte är närbilder.. ;)

Men som sagt, ska bli kul att se om det blir något annorlunda nu när jag ska försöka mig på pmdd. Ska försöka få tag i nån mer ljusramp på auktionen i GBG nästa vecka med.. Om det finns nån.. :p

Ja lycka till, kanske går att göra nåt kap! Jag är på G att bygga en egen MH lampa, väntar på att få hem Drivdonet och själva 'glödlampan' nu bara.. =)
#609 - 17 november 2009 23:53
Jo, jag har allt läst om det.. Vågar mig nog inte på något liknande själv.. Skulle väl sluta med antingen grillad HenkeP, grillade fiskar eller ett nerbränt hus..[:o]

Fast jag har små funderingar på att bygga en egen ramp till 600:n.. Men dom är bara väääldigt små än så länge. 6-8 tvärgående ljusrör istället för 2-4 längstgående. Men som sagt, bara en liten tanke i mitt galna huvud än så länge. :d
#610 - 18 november 2009 00:06
HenkeP skrev:
Jo, jag har allt läst om det.. Vågar mig nog inte på något liknande själv.. Skulle väl sluta med antingen grillad HenkeP, grillade fiskar eller ett nerbränt hus..[:o]

Fast jag har små funderingar på att bygga en egen ramp till 600:n.. Men dom är bara väääldigt små än så länge. 6-8 tvärgående ljusrör istället för 2-4 längstgående. Men som sagt, bara en liten tanke i mitt galna huvud än så länge. :d

det gäller bara att våga har folk försökt intala mig....och det stämmer nog...förra året var jag novis på att meka med min gamla folkvagn....I sommras skruvade jag ner motorn i molekyler och renoverade upp den....så nu är det inte ens läskigt att plocka ut motorn längre :)

Sen finns det alltid folk som kan kika så man gjort rätt :)

Nå väl nu är det dags att försöka sova lite!
#611 - 18 november 2009 17:40
Markus1984 skrev:
Sista bilden är på 2 plantor jag fick av C90(Maths) i våras (?) Dom har spridit ut sig lite roligt...

Just det, det tog nog ett år för mina att komma igång ordentligt. Men när det väl har etablerat sig så kan de nästan bli ett litet ogräs. Viktigt är att inte flytta på dem, då blir det aldrigt riktigt bra.
Bilagor:
#612 - 18 november 2009 22:32
c90368 skrev:
Just det, det tog nog ett år för mina att komma igång ordentligt. Men när det väl har etablerat sig så kan de nästan bli ett litet ogräs. Viktigt är att inte flytta på dem, då blir det aldrigt riktigt bra.

Nej, dessa har flyttats runt litegrann...har även en del i bakkant som jag måste flytta fram lite...dom hade gömt sig i valisneria skogen!
#613 - 19 november 2009 13:49
Ta nu och lägg upp lite bilder för nu är inte karet grumligt, eller?
#614 - 19 november 2009 17:29
Ny rot skall på plats!

Hallå,

hittade en rätt så shysst rot idag...vart bara en då jag inte kunde bestämma mig för någon annan!

Ska montera ner den i karet ikväll :))

[ATTACH]24874[/ATTACH]
[ATTACH]24875[/ATTACH]

Mvh

Markus
#615 - 19 november 2009 17:54
Riktigt snygga rötter, blir rätt avundsjuk :)
#616 - 19 november 2009 18:08
Andrém skrev:
Riktigt snygga rötter, blir rätt avundsjuk :)

det vart inte lika bra i akvariet som jag hade tänkt....tänkte den skulle synas mer....men men jag ska skruva på den lite efter att jag ryckt upp lite plantor och grejer..!
#617 - 19 november 2009 19:13
Vi får träfffas ngn dag och leka akvarium hemma hos MIG och sen hos DIG :)
För åker ja hem till dig lär det dröja ÄNNU längre innan du kommer till mig ;)
#618 - 19 november 2009 19:14
Markus1984 skrev:
det vart inte lika bra i akvariet som jag hade tänkt....tänkte den skulle synas mer....men men jag ska skruva på den lite efter att jag ryckt upp lite plantor och grejer..!

Om du inte är nöjd så känner jag en person som gärna tar emot dom....:D
#619 - 19 november 2009 20:11
Andrém skrev:
Om du inte är nöjd så känner jag en person som gärna tar emot dom....:D

Visst 80kr /kg blöta ;)
#620 - 20 november 2009 19:28
Fortsätter med min rensning här....tog precis upp lite växter som växt ihop i en riktigt stor klump.......växterna satt väl på c:a 30cm i diameter! Har slammsugit och fyllt på akvariet varje dag här, för att få ut all skit som gömt sig under växternas rötter....!
#621 - 20 november 2009 20:05
Markus1984 skrev:
Visst 80kr /kg blöta ;)

80kr inkl. frakt ;)?
#622 - 20 november 2009 20:10
Markus1984 skrev:
Fortsätter med min rensning här....tog precis upp lite växter som växt ihop i en riktigt stor klump.......växterna satt väl på c:a 30cm i diameter! Har slammsugit och fyllt på akvariet varje dag här, för att få ut all skit som gömt sig under växternas rötter....!

Skit:confused:

Det är ju växtgödning du suger upp!
#623 - 20 november 2009 20:10
Andrém skrev:
80kr inkl. frakt ;)?

Skämt åt sido:) Roten passar in lite bättre nu! ;)
#624 - 20 november 2009 20:11
c90368 skrev:
Skit:confused:

Det är ju växtgödning du suger upp!

Jo jag vet, men det var föööör skitigt, tyvärr så var det massor med växter som inte fick nå ljus pga att dom satt ihop sådär..
#625 - 20 november 2009 20:14
Glöm inte att lägga upp lite bilder :)

Psst! Vi kommer imorgon och hjälper dig håva upp lite firrar :)
#626 - 20 november 2009 20:18
Nubi skrev:
Glöm inte att lägga upp lite bilder :)

Psst! Vi kommer imorgon och hjälper dig håva upp lite firrar :)

Lägger upp bilder nu :)
#627 - 20 november 2009 20:22
Bilder på lite bök...!

Tjena, lite olika bilder under och efter lite akvarie-rensning, de flesta förklarar sig själva!
[ATTACH]24906[/ATTACH][ATTACH]24907[/ATTACH]
[ATTACH]24908[/ATTACH][ATTACH]24909[/ATTACH]
[ATTACH]24910[/ATTACH][ATTACH]24911[/ATTACH]
[ATTACH]24912[/ATTACH][ATTACH]24913[/ATTACH]
[ATTACH]24914[/ATTACH]

Mvh

Markus
#628 - 20 november 2009 21:40
ojojoj ser riktigt snyggt ut under dimman :p

Vad ska du göra med den stora bunten växter du verkar ha lyft ut?? Vad är det? Vallisneria?
#629 - 22 november 2009 13:29
Dre skrev:
ojojoj ser riktigt snyggt ut under dimman :p

Vad ska du göra med den stora bunten växter du verkar ha lyft ut?? Vad är det? Vallisneria?

Den stora bunten med växter åkte i soporna, det var blandat cryptcoryne och vallisneria, men pga dom växt ihop var dom riktigt fula..!

Dimman har laggt sig men det flyger runt ganska mycket partiklar i vattnet, som iofs är ganska läckert...påminner lite mer om Amazonas :)
Men det är dags att rengöra mitt mega ytterfilter Eheim Prof 3 2080...så då försvinner det nog..
#630 - 22 november 2009 15:55
Hallå!

Jag har ju tyckt att det växt på ganska bra med mina lysrör och PMDD, men jag skulle vilja lyckas lite bättre med de svårare växterna jag har, så det blir nog till att köpa reflektorer här inom kort. Köper nog Juwels längsta för 150kr st..
#631 - 22 november 2009 16:00
Hur långa rör, t5 eller t8? Har glömt bort :p

Ifall du har t5 är ju dessa kanon:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-5reflektor-p-6182?osCsid=82d0d774bbced55b60d31767c1972630
#632 - 22 november 2009 16:01
150cm T8 kör jag på
#633 - 22 november 2009 16:12
Inga "hela-karet" bilder att bjuda på? :)
#634 - 22 november 2009 18:59
HenkeP skrev:
Inga "hela-karet" bilder att bjuda på? :)

Jag kan ordna fram några senare eller imorrn! :)
#635 - 22 november 2009 19:01
bilder bilder bilder bilder nuuuuuuuuu!!!;)
#636 - 22 november 2009 19:20
Nubi skrev:
bilder bilder bilder bilder nuuuuuuuuu!!!;)

Yes men först ska jag kolla på film! :) Så det blir senare eller imorgon :)
#637 - 22 november 2009 19:20
latmaask ;)
#638 - 22 november 2009 19:23
Nubi skrev:
latmaask ;)

Det är ju söndag så självklart!
#639 - 26 november 2009 00:11
Dags att fota snart märker jag! Tänkte bara uppdatera lite kort... Mina C.Multiseptemfasciatus lekte i en kokosnöt, bevittnade hela proceduren! Riktigt häfftigt, tyvärr så hände något på natten efter då jag upptäckte att deras bo var övertaget av mina botior....tråkigt men så är det !

Förövrigt börjar det växa till sig lite efter min stora rensning, har fortfarande inte gjort rent ytterfiltret...(fisklokalen har tagit lite tid!)

Over and out.
#640 - 10 december 2009 22:23
#641 - 10 december 2009 22:28
MARKUS!! Ska du sälja din skönhet!!!?
Vet någon som Kanske är intresserad av att köpa *hihi* Säger jag till R att du ska sälja det så vill han nog ha det
Bilagor:
#642 - 10 december 2009 22:57
Han ska nog skaffa ett större tror jag :D

Det är om att de börjar bli trångt i annonsen är bara båg hehe !
Bilagor:
#643 - 10 december 2009 22:58
Aahahah! nej nej, har du varit hos Hagge?
Han har mååååånga akvarium hemma plus hans tjejs alla hamsterburar :)
Förstår honom om han vill bli av med den, han kan lämna den utanför min lgh :D
Får köpa en mindre säng ;) 90 säng för två personer och hund funkar väl?
#644 - 12 december 2009 11:08
Nubi skrev:
MARKUS!! Ska du sälja din skönhet!!!?

Vet någon som Kanske är intresserad av att köpa *hihi* Säger jag till R att du ska sälja det så vill han nog ha det

Yes det ska säljas. Det är aboslut inte slut på akvarium men jag har haft dessa tankar ett tag nu..

drd skrev:
Han ska nog skaffa ett större tror jag :D

Det är om att de börjar bli trångt i annonsen är bara båg hehe !

Vi planerar att flytta detta år så det får vänta med stora akvarium tills dess (om jag inte springer på nåt billigt ;) )
#645 - 13 december 2009 01:01
Detta akvarium är nu sålt, och hämtas upp efter nyår !

Spännande akvarium och en trevlig tråd har det varit!

*Case Closed*
#646 - 13 december 2009 01:18
oooh vem har köpt det :D ;)
#647 - 13 december 2009 01:26
Nubi skrev:
oooh vem har köpt det :D ;)

Nån blondin som jag blåste ;)
#648 - 13 december 2009 01:30
Markus1984 skrev:
Nån blondin som jag blåste ;)

Ahahahaah!!!

Annons