Mitt absolut första akvarium, akut hjälp!

#1 - 17 december 2006 19:00
Hejsan.

Jag har ett nytt akvarium på 60l som jag haft i snart 6veckor nu, och har inga som helst anningar om hur man gör rent det. bör jag ta ut fiskarna? bör jag tömma på allt och sen fylla nytt eller ta ut lite och fylla på?

Har 23 fiskar varav 15neontetror som jag trodde skulle dö direkt.
Helt otroligt har inte en enda dött ännu, men en av guppysarna ser lite dålig ut och jag läste att man bör göra rent oftare.

Behöver er hjälp nu, bästa råden :)
#2 - 17 december 2006 19:11
För det första så har du för mycket fisk i karet risken är stor att du kanske har nitrit i.
Du ska inte ta ur nånting och rengöra,då förstör du en massa nitrifikationsbakterier som är bra för fisken.Utan dem så får man nitrit.
Byt ca:30% av vattnet 1ggr i veckan.
MvH Richard
#3 - 17 december 2006 19:14
Okey, tack för svaret..

Dom på zoobutiken sa inget om att de va för mycket fisk?
Vill dom bara sälja fisk eller? :P

Du menar att jag försöker tömma 30% av vattnet och sen hälla i vatten direkt i akvariet?
Bilagor:
#4 - 17 december 2006 19:23
Oftast de som jobbar på zoo affärer vill bara sälja.Köpte du alla fiskarna på samma gång och hade i.
Töm ur 30% av vattnet och fyll på nytt,inte för kallt.
MvH Richard
#5 - 17 december 2006 19:30
Det finns många bra artiklar här på Zoopet, du kan läsa och lära. http://www.zpet.se/index.php Kolla på "start av akvarium" och "skötsel".
#6 - 17 december 2006 19:32
Aaa jag köpte alla på en gång och dumpa i dom, alla har sett bra ut och fräscha hittills iaf :)

Tack för svaren.. Byter vatten nu på en gång
#7 - 17 december 2006 20:45
är det första gången du byter vatten nu efter 6 veckor ?

//kim
#8 - 17 december 2006 21:04
är det första gången du byter vatten nu efter 6 veckor ?

//kim

Svar Ja.
#9 - 17 december 2006 21:17
Om man räknar med att man ska byta 30% vatten varje vecka så ska du nu efter 6 veckor om du inte bytt nått byta 210%. ;)

*skoja bara*

Det räcker med att byta lite vatten ofta.
#10 - 17 december 2006 23:09
Du ska byta 15 liter varje vecka för ditt 60 liters akvarium Men eftersom du inte har bytt på 6 veckor bör du byta den här gången 30 liter. Ta också upp alla matrester. Glöm inte att hälla i 10 ml AQUA PLUS för att ta bort kloret i vattnet. Akvariet skall hålla c:a 24-26 grader. Du har inte för mycket fiskar än så länge nu när neontetrorna och guppina är små. Är nyfiken laddade du upp akvariet i 10 dagar innen du la i fiskarna.
#11 - 18 december 2006 00:46
Du ska byta 15 liter varje vecka för ditt 60 liters akvarium Men eftersom du inte har bytt på 6 veckor bör du byta den här gången 30 liter. Ta också upp alla matrester. Glöm inte att hälla i 10 ml AQUA PLUS för att ta bort kloret i vattnet. Akvariet skall hålla c:a 24-26 grader. Du har inte för mycket fiskar än så länge nu när neontetrorna och guppina är små. Är nyfiken laddade du upp akvariet i 10 dagar innen du la i fiskarna.

Prova 5timmar istället :P
Köpte akvariet vid 12 på dan, klockan 18 åkte jag tillbax och köpte fiskar :P
Akvariet är jättefräscht och de ser rent ut, nå matrester som du pratar om ser jag inte. Min ena guppy va dräktig ett tag, riktigt fet. men jag tror dom åt upp ynglet, för helt plötsligt började hon bli smal igen, när ska man flytta honan till ett yngelkar?
#12 - 18 december 2006 07:03
Murdocen skrev:
när ska man flytta honan till ett yngelkar?

När hon e så pass stor att hon knappt kan simma mer :p ..

Annons