När jag var liten, 10 år fick jag mitt första akvarium på ca 50 l. I det hade jag guppy,neoner,svärbärare och en pleco. Det hade jag tills jag fyllde 18.
På den tiden fanns inte internet med sin massinformation. Så min kunskap var nästan lika med noll. Min far var mycket intresserad och hade ett saltvatten kar.
Det där med vattenberedning, salt,växtgödning,ph,kh,gh,co2,nitrit och nitrat var inget jag hörde talas om. Vattenbyte var det ända jag gjorde och hade ändå mängder av yngel av alla mina arter som jag gav bort till nära och kära. Växterna fick jag klippa bort då de nästan växte ur karet.
Nu har jag sedan ett halvår tillbaks tagit tillbaks mitt intresse och är livrädd för att göra fel. Jag läser dagligen alla forum här, för att lära mig allt. Alla ord snurrar i huvudet för mig. Jag vill att mina fiskar ska må bara så bäst! Till och med funderat på co2 aggregat.
Frågan är ju då hur det kom sig att jag hade ett så väl fungerande akvarium när jag var liten utan alla provtagningar och medel. Var fiskarna och vattnet bättre förr eller hade jag bara en fantastisk tur?
Har ni några minnen av hur ni skötte era kar förr och hur dom fungerade då?