Mitt akvarium läcker.

#1 - 13 januari 2008 12:08
Har ett plastakvarium på 19 liter som jag för ett tag sedan flyttade på. Har sedan dess lagt märke till att vattenytan tenderar att sjunka långsamt men säkert, till en viss nivå. Har letat efter sprickor och hål, men det finns inga. Har efter mina undersökningar kommit fram till att vattnet rinner upp över akvariets kant och sedan ner på bänken. Alltså, det beger sig inne i akvariet uppåt. För att ta sig ut. Först trodde jag att det var pumpen som sprutade upp vatten över kanten, så jag riktade den åt ett annat håll. Detta hjälpte inte. Det är bara på baksidan som vattnet beter sig såhär, i det ena hörnet. Dock så står jag fast vid att det inte finns några hål. Vattnet rinner ut från kanten. [:o]
#2 - 13 januari 2008 12:16
Menar du att vattnet sugs upp som av hävertkraft av något och rinner över kanten, eller att det skvalpar upp över kanten av vågor från pumpen?
#3 - 13 januari 2008 12:22
Jag misstänkte skvalpande, men nej. Det rinner självmant upp över kanten.
#4 - 13 januari 2008 12:27
maria_ skrev:
Jag misstänkte skvalpande, men nej. Det rinner självmant upp över kanten.

Det är inte möjligt. Däremot kan kraftig cirkulation göra att det trycker upp vatten på vissa punkter (ex i ett hörn). Har man sprickor (spår) i platsen kan ju vattnet "vandra" upp lättare där.

Men som sagt, slå av cirkulationen så lovar jag att vattnet inte rinner över kanten. Alltså har det med cirkulationen att göra!
#5 - 13 januari 2008 12:30
Det kanske inte står plant?:D
#6 - 13 januari 2008 12:30
Rinner det PÅ plasten, på insidan, eller I själva plasten?
Om det har blivit många små sprickor, längsgående, så skulle det väl tekniskt sett kunna rinna vatten i dom, och tryckas ut på ovansidan...
Men det känns som det skulle bli väldigt lite vatten som gör det...

Kanske inte det bästa rådet, vad vet jag, men skaffa ett lika stort i glas i stället, så håller det bättre.
#7 - 13 januari 2008 12:45
Hagi skrev:
Det är inte möjligt. Däremot kan kraftig cirkulation göra att det trycker upp vatten på vissa punkter (ex i ett hörn). Har man sprickor (spår) i platsen kan ju vattnet "vandra" upp lättare där.

Men som sagt, slå av cirkulationen så lovar jag att vattnet inte rinner över kanten. Alltså har det med cirkulationen att göra!

Cirkulationen i det karet är redan ganska obefintlig. Har ett svampfilter som drivs av en luftpump, och det ger ju inte direkt kraftig cirkulation.
#8 - 13 januari 2008 12:48
Trollsvans skrev:
Rinner det PÅ plasten, på insidan, eller I själva plasten?

Om det har blivit många små sprickor, längsgående, så skulle det väl tekniskt sett kunna rinna vatten i dom, och tryckas ut på ovansidan...

Men det känns som det skulle bli väldigt lite vatten som gör det...

Kanske inte det bästa rådet, vad vet jag, men skaffa ett lika stort i glas i stället, så håller det bättre.

Jag tror inte att det rinner på insidan av plasten. Det ser inte ut att finnas några sprickor i den. Att skaffa ett akvarium av glas i stället hade jag gärna gjort, om jag bara hade haft pengar till det. Eftersom det här akvariet är så pass nytt också så känns det bara dumt om man skulle byta ut det.
#9 - 13 januari 2008 12:53
Ser du att det rinner på utsidan? Kan ju vara så att vattnet helt enkelt dunstar...
#10 - 13 januari 2008 14:14
Ett 19liters glasakvarium kan inte gå på mycket.... Säg 200 pengar, så lär du kunna få ett större, tillochmed.
#11 - 13 januari 2008 17:08
Maria, var det inte du som också hade en sten som inte ville sjunka, förrän efter tillsägelse?
Har dina tillhörigheter aldrig hört talas om normala fysikaliska lagar?
Uppåtrinnande vatten, vad härnäst?
#12 - 13 januari 2008 17:15
Mumin skrev:
Maria, var det inte du som också hade en sten som inte ville sjunka, förrän efter tillsägelse?

Har dina tillhörigheter aldrig hört talas om normala fysikaliska lagar?

Uppåtrinnande vatten, vad härnäst?

Det FINNS uppåtrinnande vatten.. Bla. i bäckar uppe i norra sverige (Sareks Nationalpark), har själv sett det med egna ögon :D

Men däremot undrar jag om det inte finns någon som kan det är med ytspänning? antingen i vattnet eller kanske i plasten. Är väl inom fysiken man håller på med sånt? :confused:
#13 - 13 januari 2008 18:30
Nej, vattnet rinner ner på utsidan. Och förstör min bänk. Men igår när jag var där så tog jag till med min vanliga lösning (våld) och gav karet en knuff. Nu har det inte runnit ut lika mycket vatten som det brukar göra i alla fall.
#14 - 13 januari 2008 18:47
Annars kanske du kan säga till vattnet, precis som med stenen att den ska sluta hålla på med sina dummheter så kanske det även funkar här... :p
#15 - 13 januari 2008 18:51
Det är nog små busiga hustomtar... Du får ge dem en godismuta så de låter bli dina kar... ;)
#16 - 13 januari 2008 18:53
Nu känner inte jag att ni tar mina problem på allvar. :p
#17 - 13 januari 2008 19:19
Om luftslangen ligger mot akvarieväggen och det bubblar lite kan ju risken vara att det kommer ut mellan luftslangen och väggen
#18 - 13 januari 2008 19:33
Koksalt skrev:
Det FINNS uppåtrinnande vatten.. Bla. i bäckar uppe i norra sverige (Sareks Nationalpark), har själv sett det med egna ögon :D

Näää.. det är inte möjligt.. du skojar.. :D [:o] Jag är lite korkad ibland.. [:o] lr oftast :D
#19 - 13 januari 2008 19:55
maria_ skrev:
Har ett plastakvarium på 19 liter som jag för ett tag sedan flyttade på. Har sedan dess lagt märke till att vattenytan tenderar att sjunka långsamt men säkert, till en viss nivå. Har letat efter sprickor och hål, men det finns inga. Har efter mina undersökningar kommit fram till att vattnet rinner upp över akvariets kant och sedan ner på bänken. Alltså, det beger sig inne i akvariet uppåt. För att ta sig ut. Först trodde jag att det var pumpen som sprutade upp vatten över kanten, så jag riktade den åt ett annat håll. Detta hjälpte inte. Det är bara på baksidan som vattnet beter sig såhär, i det ena hörnet. Dock så står jag fast vid att det inte finns några hål. Vattnet rinner ut från kanten. [:o]

Du vet hul en vetten molekyl ser ut? Om inte så som en musspig huvud xD Men på fysik och kemi lärde vi oss att öronen är negativt laddade och kroppen positivt. Men är det något statiskt, negativt laddadt, så byter laddningens plats i vatten molekylerna vilket leder till att vatten molekylerna drar sig till dett statiska objektet, viket skulle vara plast karet ditt för plast blir lätt statiskt, vilket leder till att dranings kraftn orkra dra upp några miljoner vettenmolekyer i taget villket såsmoning om leder till att vattnet rinner över. För negtiv laddning drar till sig positiv laddning
#20 - 19 januari 2008 18:58
kapilärkraft...

det kallas kapilärkraft.. hade liknande på mitt karantän akvarium.. där tog sig vattnet ut med kapilärkraft och små små sprickor och inbuktningar på sladden till pumpen.. (det är därför man ha kapilärbrytande material i grunden på hus efter som vattnet kan ta sig upp i huset genom träet och i betongen i huset!;)) kollat så att det inte är något sånt maria?
#21 - 19 januari 2008 19:05
Katharina skrev:
Näää.. det är inte möjligt.. du skojar.. :D [:o] Jag är lite korkad ibland.. [:o] lr oftast :D

Lovar att det är sant... Det tog låååång tid innan jag kunde tro mina ögon.. Fick det till och med bekräftat av en lokalinnevånare (Same) att det vaerkligen var så. :)
#22 - 19 januari 2008 19:11
Koksalt skrev:
Lovar att det är sant... Det tog låååång tid innan jag kunde tro mina ögon.. Fick det till och med bekräftat av en lokalinnevånare (Same) att det vaerkligen var så. :)

Kan du förklara det vetenskapligt?? Eller är det en magisk plats?! ;)
#23 - 19 januari 2008 19:15
Katharina skrev:
Kan du förklara det vetenskapligt?? Eller är det en magisk plats?! ;)

Har väl något med månens dragningskraft att göra.. :p Eller nåt annat spännande.. Vad jag minns så frågade jag aldrig... Fattar du hur stort det är för en Stockholmare att se uppåtrinnande vatten OCH träffa en same?? :D
#24 - 19 januari 2008 22:29
Koksalt skrev:
Har väl något med månens dragningskraft att göra.. :p Eller nåt annat spännande.. Vad jag minns så frågade jag aldrig... Fattar du hur stort det är för en Stockholmare att se uppåtrinnande vatten OCH träffa en same?? :D

Det låter helt sjukt.. Hela familjen har undrat här hemma.. Hur är det möjligt?? Hur hög uppförslutning då??? Varför tar inte nationalparken upp det på sin hemsida??? Låter ju helt sjukt, vilken sevärdhet... Det borde ju vara ett av jordens mirakel/mysterium!! [:o] :D Varför hör man inte om det???

Annons