Mitt Akvastabil Decor 240 l

#1 - 15 januari 2011 19:08
Ja, då öppnar jag en tråd om mitt nya sötvattensakvarium. Har alltså sysslat med salt i många herrans år, och vill nu av flera skäl prova sötvatten.

Basen är ett akvastabil Decor 240 l(nja, danskarna verkar räkna väldigt optimistiskt, vattenvolymen blir i praktiken 215l)

Belysningen som ingår är två t 5 rör av märket anubias (udda märke?..hittar ingen info), men ett rött o ett dagsljusrör

Bottenlagret ca 6 cm tjockt, kornstorlek 2-3mm, uppblandat med ett par påsar med brända lerkulor 'à 1-2 mm, som skall vara särskilt bra för att få en god bakterietillväxt i bädden, samt rent av befrämja en del denitrifikation. Tror mkt på sandbäddens betydelse.

Ytterfilter eheim 2073

Bakgrund, slimline, röd gnejs

En del rötter, lite sten, ni får se aquascapingen snart:)...
Sen beträffande växter o fiskar får vi se vad det blir...men ovanstående är grunden.
#2 - 15 januari 2011 21:36
Tänkte posta det här i den andra tråden men vi kör väl här då, som svar till en fråga du hade där:

Ta du och stoppa ner både växter och en fisk eller två omgående, annars sätter inga processer igång.
Med salt så stoppar du ju som sagt i stenen, men den ÄR ju full av liv eller hur :)

Växter i allmänt är ju så med att du kan stoppa dom i en hink med enbart vatten ett par dar utan problem, är du tveksam till hur du ska plantera så låt dom leka flytväxter första dagarna, dom gör nytta så också :)
#3 - 16 januari 2011 09:19
Tack Danne för svar. Låter bra, då blir det rätt mkt växter direkt o ngr fiskar som får kvävprocessen att sätta fart:)

Förresten: hur tusan bifogar jag en bild? Verkar som jag inte har behörighet eller är det nån inställning jag gjort fel?
#4 - 16 januari 2011 09:53
Du måste vara Guldmedlem för att kunna posta direkt i tråden. Det är bara att bita i det äpplet och slanta fram 225:- så är det sedan fritt fram att haka på våra små träffar i Zoopetväst. Om 10 dagar drar vi tex ner till Tyskland och kollar in affärer, odlare och en mässa:D!
#5 - 16 januari 2011 12:00
Anders...redan anmäld som goldmedlem sedan två minuter tillbaka:)...
#6 - 16 januari 2011 12:05
Trevligt:)!
#7 - 16 januari 2011 22:08
Låt mig få fråga:
Var köper man de finaste växterna?...stort utbud? Bra kvalite?...får man inte svara på sånt här i en tråd öppet, så kan ni maila mig.
Planerar väl inköpet i slutet av veckan om alla delar till filtret bara kommer snart..
#8 - 17 januari 2011 06:23
I Varberg är det inte lätt med den biten då jag i ärlighetens namn inte tycker att någon av affärerna fyller upp mina krav. Antingen kan du hålla tummarna och kolla runt lite, eller kolla privatannonserna på olika forum efter växter.
Det kan ju vara att affärerna fått in växter nyligen och då kanske har lite bättre urval:).
#9 - 17 januari 2011 07:01
Om du har vägarna förbi Halmstad så har den nyöppnade Arken Zoo i Halmstad ett stort utbud av växter.
Kul att du har anmält dig som Gold, du kommer inte att ångra dig.
#10 - 22 januari 2011 15:49
Ok..ja...samma erfarenhet tyvärr....
Herkules zoo i Gbg är ju pålitliga...men skall kolla in Halmstad också.

Har fyllt upp nu med vatten, och gör så här tills vattnet helt klarnat:
plockat ur alla biofiltermedia i ytterfiltret, tror att porerna kan sättas igen av det nya mkt grumliga vattnet, vilket försämrar biofiltermediat förstås...så jag börjar nu med bara mekanis filtrering med grov o fin vadd samt aktivt kol. När vattnet helt klarnat slänger jag dessa media, o återinsätter originalfiltermediat, dvs de olika biofiltrena. Då inget mer aktivt kol. Först därefter tillsätter jag vattenberedningsprep.
Växter inköps därpå, o samtdigit ngr få fiskar...och efter det bakteriekultur..sparsam matning,o när allt ser bra ut, kanske efter ngr veckor, lite mer fisk.

Snart bilder:)
#11 - 24 januari 2011 20:25
Nu är systemet igång..kommentera gärna mina inköp idag av växter o fisk...

2 krukor hygrophila polysperma
2 krukor nomaphila stricta
2 krukor alternanthera lilacina
2 krukor limnophila heterophylla
2 krukor cryptocoryne undulata

20 kardinaltetror, 3 st regnbågslabeo.....är denna en bra algätare?...är ngr av växterna hyffsat snabbväxande?....förslag på nån mer bra algätare?
#12 - 24 januari 2011 21:08
Fråga till...om jag nu vill ha en riktigt bra algätare, tex köpa en siamesisk algätare...funkar det ihop med regnbågshajarna?...eller har dom förstört möjligheten pgr av möjligt bråk?.....
#13 - 24 januari 2011 21:17
Siamensis äter främst bara tofsalger, det är vanligt att man får en attack av de under uppstartsveckorna men sen brukar de konkurreras ut. De växer rätt fort upp till sina 10-15cm också, bra att veta.

Ancistrus är väl annars en klassiker, troligtvis den vanligaste algätaren på marknaden :)

Låter någon annan kommentera hajarna, har ingen erfarenhet av dom.
#14 - 24 januari 2011 21:20
Förresten har någon nämnt växtgödning ännu? Det finns bara en sort som rekommenderas här och det är PMDD (se: http://www.haack.se/pmdd/ ) busenkelt, du blandar bara till 3 flaskor t.ex. pet 0.5, sen doserar du dina ml veckoligen i samband med vb. Är dessutom många gånger billigare än de färdigblandade multimedel man köper i butik.
#15 - 25 januari 2011 10:41
Hej Danne0301 o tack för svar:)

ok..avvaktar lite o får jag antydan till alger så köper jag nån mer renodlad algätare, någon av de två du nämner. Enligt Herkules zoo äter rengbågshajen lite alger också...men vem som helst, bekräfta gärna eller dementera.

växtgödning ja...jag har läst runt på detta o följt era trådar. jag kommer börja med ett gödningsmedel utan N o P, och har valt easy lifes profito...sen kommer jag eventuellt kombinera det med easy lifes carbon...men skulle först vilja veta hur detta funkar rent kemiskt. Jag är lite sån att jag vill veta exakt vad jag gör med karet..vad som händer kemiskt etc.

bilder kommer så fort jag fått mitt guldmedlemsskap...betalade in för ngr dar sen, så det kommer väl när som helst:)
#16 - 26 januari 2011 20:21
Bild!

Så...bild nu då!:) Inköp av växter i fisk som sagt enligt ovan. Karet har gått i två dar när denna bild är tagen...men vattnet fylldes på för 5 dar sen...ej klarnat helt, men tror det kommer vara helt klart om ett par dar. Tog längre tid än jag gissade, kanske pgr av sanden, som var synnerligen svårtvättad...

Doserat aquasafe, samt bakterier (eller vad det nu är...se våran tråd om detta..)
Liten, liten dos med växtgödning..easylife profito...o skall snart börja med en liten liten dos easy carbo också, så växterna kommer igång så fort som möjligt.

Planerar kanske inköp av ett par växter till---men samtidigit vill jag ju ha plats nu för tillväxt..o det är enligt min mening ganska snyggt med inte alltför mkt växter...lite luft i inredningen...men självklart skall det vara mer än så här...

Skall nog köpa in en bra algätare också, sen väntar jag ett bta tag med mer fisk...hjärntvättad saltvattensakvarist som jag är, så matar jag hysteriskt försiktigt innan jag ser att saker o ting fungerar. Hör o häpna, jag har inte mätt någonting mer än tempen...o tänker inte göra det så länge allt ser bra ut. Skönt o slippa allt labbande med vattenvärden hit o dit som man aldrig kommer ifrån med saltet...

förslag på en bra algätare?...nån mer kul växt som bryter av lite?...

Mvh
Jonas
#17 - 27 januari 2011 15:42
tycker ni jag skall köpa en algätare direkt??....

ge nu lite feedback på scapingen...jag är ny på detta med sött...men visst skall jag ha mer växter...men man vill väl ha lite space för tillväxt också...eller hur brukar ni göra?...
#18 - 27 januari 2011 17:05
Ny bild. Köpte en växt till,stellata nånting... mer balans nu på nåt sätt. Samt två oxiplantus nänting, algätare..återkommer med exakt namn...;)

vattnet har inte klarnat ännu...efter 6 dar...är det inte lite märkligt?..eller..??
#19 - 27 januari 2011 17:10
Det kommer att klarna så småningom, det lilla diset kan vara svårt ibland att få bort men det kommer:).
Din Eustralis behöver du inte bli besviken på ifall den inte tar sig, bra ljus, PMDD och co2 är ett bra recept på att få den att trivas.
Jag skulle nog skaffat lite Vallisneria av något slag, och även lite fler Cryptocoryne som du tar isär och petar ner lite äverallt i mitten/förgrunden.
#20 - 28 januari 2011 08:19
Fina tips:)
Låter det nog växa upp lite innan jag köper mer växter..men jag är inne på din linje att ha nåt mer i förgrunden till vä..frågan är om det blir plottrigt med ytteligare en förgrundsart eller om man skall göra som du säger, köra på fler cryptocoryne..??smaksak...
Men..är nöjd över scapingen som en liten början. Vi får se när det börjar växa.

Ja..disigheten är oförändrad...kan det vara bakterier i vattenkolumnen??...
Men visst..det är ju bara att vänta

Vattenbyten: brukar ni börja med det direkt vid nystartade kar eller vänta ngr veckor??
#21 - 28 januari 2011 10:01
Vattenburen?
#22 - 28 januari 2011 16:43
Min iPad stavar lite väl bra åt mig ibland;)...vattenbyten ska de va;)...
Brukar ni börja med vattenbyten redan veckan efter en nystart, eller vänta ngr veckor?....

By the way: idag är det mer grumligt, mjölkaktigt....en vecka efter vattenpåfyllningen, 5 dar efter introduktion av växter o lite fisk. Gissar att den biologiska floran någorlunda bör komma på plats innan vattnet klarnar...
#23 - 28 januari 2011 17:13
Jag brukar köra små VB 1-2 ggr/vecka under uppstartsmånaden ungefär. Främst för att punkt-slamsuga de ställen det samlas mest skit på men även för att känns säkrast så, tar hellre än lite långsammare uppbyggnad av bakterierna än att riskera plötsliga nitrit toppar :)

Varför det är grumligt är svårt att svara på..har startat upp 5 kar senaste året och aldrig upplevt grumlighet att tala om efter 24 timmar.. Vet att det finns saker man kan få utbrott av, infusorier bl.a. men kan inget om det. Troligare är kanske att det är sandens fel, det lär iaf inte ha med bakteriekulturen att göra.

Oavsett vad som orsakar det så är det som regel allllltid säkert att göra VB :) Det är svårt att göra skadligt mycket byten, om man inte har uselt tappvatten vill säga.
#24 - 28 januari 2011 21:49
Ok Danne. Värdefullt svar:)
#25 - 29 januari 2011 17:28
Vattnet börjar klarna:)
Ny bild när det är helt klart..
#26 - 2 februari 2011 10:27
[ATTACH=CONFIG]41869[/ATTACH]Uppdatering. 10 dar sen nystart.
Lite otippat så växer Alternanthean riktigt bra med mkt röda o fina blad. Nomaphila stricta o Limnophila också tatt fart..hygrophila polysperma lite segare..men nya blad en del. Cryptocorynen har jag vart ororlig för men inte släppt mer än nåt blad, o lite lite tillväxt på den också. Inga alger...men det kommer kanske...är ju helt nytt.
Längst fram är den nyinköpta pogostemon helferi..

Doserar lite växtgödning profito (ej N o P), samt easycarbo. Belysning 12 timmar, temp 25 gr. Mäter inget annat så längre det fungerar. Tänker byta lite vatten i veckan, o sen byta 25% i veckan.
Diskus...skall jag nog ha sen...om 2-3 månader kanske...kanske ngr dvärgviklider..o fler kardinaltetra...funkar det?
#27 - 2 februari 2011 13:45
lite mer skärpa i dagens bilder..10 dar efter uppstart
#28 - 2 februari 2011 20:30
Alltså..hallå där!...varför skall man posta bilder när ingen tittar på dom...!
#29 - 3 februari 2011 08:15
Har helt missat dina trådar fram tills nu, ingen större fara eftersom jag inte skulle haft något att tillägga till de råd du har fått från de som har guidat dig från början:)

Men nu har jag ett litet tips angående växter. Många gör felet att de köper dyra växter och sätter ner i nystartade kar och blir sedan besvikna för det blir inte som man har tänkt sig. Enligt mig så har ett kar tre faser.

1. Nystartat
2. Inkörning
3. Inkört och moget

Mitt råd är att i steg ett brassa på med massor av billig Vanlig vattenormbunke som hjälper till med inkörningen och framförallt hjälper mot algblommningen som alltid kommer efter 5 - 8 veckor. Just i den fasen då karet går från fas 1 till fas 2.

Under inkörningsfasen så kommer fler storbladiga och även finbladiga växter typ cabomba och svärdsplantor in och man plockar succesivt bort vattenormburken.

När sedan karet är moget efter 4 - 6 månader, så har man själv även blivit mogen och börjar veta hur man vill ha inredningen. Då är det dags att sätta ner de växter som sedan ska stå på samma plats i framtiden. Den viktigaste hemligheten med att få fina växter är att i stort sett aldrig flytta på dem! Särskilt viktigt med cryptocoryner.

Ja, detta är mina funderingar och naturligtvis inget facit;)
#30 - 3 februari 2011 13:29
Ja...det ligger nog i linje med vad jag förstått..o i VISS mån gjort...alltså: se till att ha snabbväxande växter på plats från början. 5 av de 7 arter jag har är snabbväxande...o jag har 2 krukor av varje ca...så 10 krukor växer snabbt(e väl 4-5 stänglar per kruka)...på 240 liter vatten...med mkt lite fisk..o försiktig alggödning..o bra belysning. Det ser lovand ut, då växterna efter 10 dar tatt riktigt bra fart. Inga alger än...min erfarenhet av mina saltkar är att det vid det här laget brukar titta fram om inte annat kiselalger...men i ett saltkar har vi inte förmånen med växtkonkurens..
Men...visst..kommer algerna, så är det inte värre än att jag får köpa ännu fler snabbväxare...
den jag är mest impad av är nomaphila stricta...växt 5 cm på höjden på 10 dar!.

Kom gärna med mer tips!:).
jag är dig heöt enig om att det tar flera månader att få ett kar att mogna...jag kommer möjligen ha diskus sen..men väntar minst 3 månader.

fråga: varför just vattenormbunke?..är den extra snabbväxande menar du?...konkurrerar ut alger bra?

beträffande priser kostar ju alla växter samma...39 kr krukan på herkules zoo...väl??..

jag kommer inte mäta nåt...med mina saltkar mätte jag som en dåre...skönt att skippa det...mäter bara om nåt går galet..
#31 - 3 februari 2011 20:23
Vattenormbunken brukar betraktas som ogräs och kan hämtas hos de flesta akvarieägare utan kostnad, är en anledning.

Sen är de väldigt bra på att skapa buketter vid ytan som flytväxter, vilket innebär att de inte är begränsade av den ofta dåliga kol tillgången i vattnet, utan hämtar det den behöver från luften.

Den verkar även ha en bättre förmåga att hålla borta alger (min uppfattning som inte är bevisat).

Den tål även väldigt låga pH nivåer, så även om pH rasar så fortsätter den att växa och göra sitt jobb.
#32 - 3 februari 2011 23:12
c90368 skrev:
Vattenormbunken brukar betraktas som ogräs och kan hämtas hos de flesta akvarieägare utan kostnad, är en anledning.

Sen är de väldigt bra på att skapa buketter vid ytan som flytväxter, vilket innebär att de inte är begränsade av den ofta dåliga kol tillgången i vattnet, utan hämtar det den behöver från luften.

Ok..där lärde jag mig nåt nytt:)

Den verkar även ha en bättre förmåga att hålla borta alger (min uppfattning som inte är bevisat).

Den tål även väldigt låga pH nivåer, så även om pH rasar så fortsätter den att växa och göra sitt jobb.

Oki...då vet jag det:)
#33 - 3 februari 2011 23:16
Akvarister,...!...det är kul med bilder i en tråd som beskriver ett projekt...därav mina bilder ovan. Skälet att vi postar dom är att det är nyttigt med feedback om aquascapingen...hur ser akvariet ut, planeringen...i era erfarna ögon?...vore jättetacksam om nån ville uttala sig om det...ser det för j...ligt ut?...hyffat?...fult?...snyggt?...ngt jag borde gjort annorlunda?....som ny på just sötvatten är det värdefull feedback..;-)
#34 - 3 februari 2011 23:31
Förstår inte vad du menar.. ;) Men det ser bra ut, jag skulle gärna se att du lägger i lite mer rötter. Av den typ du redan har. :)
#35 - 4 februari 2011 06:04
Sök efter kaosinredning på forumet:p
#36 - 4 februari 2011 06:27
c90368 skrev:
Sök efter kaosinredning på forumet:p

En åsikt de med...
#37 - 4 februari 2011 06:57
Jonasroman skrev:
En åsikt de med...

Var lite kort i morse kanske[:o]

Vi är några stycken som har haft ganska livliga disskusioner om inredning här på forumet.

Allt började väl med en total trötthet på alla akvarier som såg likadana ut. De med stora plantor i bakgrunden och ut på sidorna, en rot eller sten i mitten sen var det klart. Så har akvarier sett ut sedan sjuttiotalet, det var dags för lite nytänk.

Går du in och läser i de gamla trådarna så kommer du hitta mycket prat om siktlinjer, propotioner, gömställen mm.

Jag vet inte riktigt vem som började kalla det för kaosinredning, men orsaken var nog att det gäller att få till något som ser naturligt ut, som ett kaos, men egentligen är det en hel vetenskap att få till det.

Den som enligt mig har lyckats bäst är MaxB, han har ett riktigt bra öga för det här.
Bilagor:
#38 - 4 februari 2011 11:57
Hmm..ja..faktiskt tog jag lite illa upp...
Men de e glömt..tack för förklaring;-)

Som saltvattensakvarist har jag tänkt exakt i samma banor som du/ni:)...
Även nu försöker jag bygga lite annorlunda..bilderna ger kanske inte helt rättvisa. Jag har inte nån sluttande sandbädd..jag har ej planterat de högsta växterna längst bak utan lite olika. Föröker hålla mig till grupper..men medvete bryter av med ngr röda växter mitt i...vidare gillar jag när det inte är för mkt..håller alltså helt med dig att man skall kunna betrakta akvariet från fler vinklar o ej bygga tvådimensionelt.
Jag är riktigt nöjd själv..men givetvis kommer jag modifiera gärna med inspiration från dig o andra:)

Mvh
Jonas
#39 - 4 februari 2011 12:05
Det är jättesvårt att ge feedback då växterna inte vuxit till sig ännu, men som C90 skriver är ett snyggt kar i mina ögon när det ser ut mer eller mindre som kaos i karet. Tar man ett gäng rötter och inte placerar dem, utan bara släpper ner i karet och sedan planterar växter där det får plats kan det bli jäkligt snyggt.
Kolla in Mats Bryzells trådar, särskilt i början när han hade sitt 960 SA inrett med den här metoden mer eller mindre, det var grymmt snyggt!
#40 - 4 februari 2011 12:14
ansjo skrev:
Det är jättesvårt att ge feedback då växterna inte vuxit till sig ännu, men som C90 skriver är ett snyggt kar i mina ögon när det ser ut mer eller mindre som kaos i karet. Tar man ett gäng rötter och inte placerar dem, utan bara släpper ner i karet och sedan planterar växter där det får plats kan det bli jäkligt snyggt.

Kolla in Mats Bryzells trådar, särskilt i början när han hade sitt 960 SA inrett med den här metoden mer eller mindre, det var grymmt snyggt!

oki:)...ska kolla in de tråden....jag tror, mina vänner..att lite av detta kaos kommer det bli här också...när växterna växer till sig blir det hela lite yvigare...jag håller med er om att det inte skall se FÖR planerat ut...men de där totala virrvarret..det ärinte min smak..det får inte bli, som vissa saltkar kan bli..en enda röra...man ser likosm inte skogen för alla tråd..minimalism är ngt jag fastnat för..det finns skitsnygga utsällningskar från tex interzoomässan tror jag det var...mkt minimalistiskt...både sött o salt..otroligt snyggt...så..det är mkt en smaksak. Jag är i alla fall nöjd själv..men förstår vad ni menar;)...har ju trots allt själv inrett akvarium i 20 år...så tänket e jag helt klart med på:)

jag skall titta runt lite o se vad jag tycker om kaosiden;)

tack för feedbacken..den uppskattas i alla riktgningar. Ny bilder när det blitt lite mer "kaosartat";-)

Trevlig helg på er alla
Jonas
Bilagor:
#41 - 4 februari 2011 12:18
Jag får nog göra ett hembesök framöver, och kanske även du med;)....
#42 - 4 februari 2011 12:23
Här är en bild när Mats kar varit igång ett tag, det var faktiskt snyggare före de större växterna tog över:).
http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=1275&title=200-cm-sa-fisk&cat=578
#43 - 5 februari 2011 00:30
ansjo skrev:
Jag får nog göra ett hembesök framöver, och kanske även du med;)....

Du är hjärtligt välkommen..o jsg besöker dig görna!:)
#44 - 5 februari 2011 14:56
tillväxt, fiskfråga, inredningstankar

Fått många bra tips, där jag inspiretats lite till den sk "kaosinredningsstilen". Håller med er där att det finns en poäng i att det inte ser för ordnat o planterat ut. Mitt kar gör nog det, men det är ju preciis i nystarten..o sen är jag helt ny på sötvatten...så jag är inte riktigt där i tanken som ni mer erfarna..utan vill nog ha det lite mer som i en trädgård med grupper av växter etc. MEN...helt klart får det inte se FÖR städat ut..då blir det tråkigt. När det hela växt till sig så blir det nog lite mer vildvuxet o naturligt:)

Vill med dagens bilder visa på en redan rätt så rejäl tillväxt av de snabbväxande växterna. Inga alger än. Klart vatten nu. Fiskarna pigga...men jag tror 2 av de tre rengbågshajarna kommer mobbas ihjäl snart. Lika bra det går fort isåfall, så blir det väl en kvar.

har ni ngr bar tips på fisksammansättning?...vill ha kanske 10 kardinaltetror till...sen gärna nån gul lite färgklick...gula "black" molly???...
o kejsartetra tror jag dom hette...ritkgit snygga...kanske 20 av dom....o sen fjärilsciklider ett par..eller kakducaciklid...o till slut...ett par diskusar...vi pratar om en tidsperiod på ngr månader minst. Blir det ok..eller är det för mkt av en salig blandning???...vilket dock är lite av det jag vill..

Ha de fint:)
Jonas
#45 - 5 februari 2011 15:09
Sen är det ju såhär att *ingen*, annan än du kan svara på om du tycker inredningen ser bra ut ;)

Gudskelov får smaken lov att vara som baken.
#46 - 5 februari 2011 15:11
Jonasroman skrev:

har ni ngr bar tips på fisksammansättning?...vill ha kanske 10 kardinaltetror till...sen gärna nån gul lite färgklick...gula "black" molly???...

o kejsartetra tror jag dom hette...ritkgit snygga...kanske 20 av dom....o sen fjärilsciklider ett par..eller kakducaciklid...o till slut...ett par diskusar...vi pratar om en tidsperiod på ngr månader minst. Blir det ok..eller är det för mkt av en salig blandning???...vilket dock är lite av det jag vill..

Ha de fint:)

Jonas

Ok för min ovanstående kommentar, men det där riskerar nog att kännas som en fisksoppa lite granna :)
#47 - 5 februari 2011 15:23
Jag säger som Ansjo, lite svårt att ha en synpunkt med så små växter, återkommer om sex månader. Men ungefär 300% mer rötter skulle inte skada, men de ska vara små rötter.

Håller dessutom med danne0301, lite fisksoppevarning.

Min personliga åsikt är att akvariet är alldeles för litet för Diskus, behövs minst 200 liter till.
#48 - 5 februari 2011 16:26
En väldigt bra bit på vägen mot kaosinredning trots att det inte behöver vara det är om du köper Redmoorerötter. Herkules har dessa till bra pris och urval. Nackdelen är att man får ha dem liggande i blöt några veckor innan de sjunker, men de är värda det:).
Du behöver heller inte ursäkta dig om någon plantering eller hur det ser ut i karet, dels är det ditt första sötvattenskar och dels har det inte vuxit till sig så mycket ännu.
Även jag skulle fundera ett par gånger extra om du ska ha diskus i karet, och även om fjärilsciklider som inte brukar funka någon längre tid.
#49 - 5 februari 2011 20:13
Tack för era tankar. Kanske släpper diskustanken....ja...nån mer rot..ingen dum ide
Japp...vi låter det växa till sig...ska bli spännande:)...nöjd med utgångsläget
Fisksoppa..ja..de va nog vad jag själv kände på mig...håller mig kanske till ett par tetrasorter o nåt mer...
Är fjärilsciklider svåra menar ni?....jag vill inte ha båb fiskssort som gör att jag måste mata sönder balansen...e de risken med dvärgciklider?

Blir lite fidkinköp om ngr veckor när det satt sig lite..
#50 - 5 februari 2011 20:33
Usch vad jag känner att jag har varit negativ[:o]

Här kommer lite positiva förslag på fiskar, utan någon rangordning:)

Grön bågciklid, grön bågfensciklid

Gul dvärgciklid

Röd dvärgciklid

Kakadua ciklid

Kurvciklid

Nyckelhålsciklid

Lyrstjärts-schackbräde, schackbrädes-ciklid

Pygmé-pansarmal

Tvåbandad/dubbelbandad/vitsidad pennnfisk/smycketetra

Smycketetra

Purpurpennfisk, purpursmycketetra

Dvärg-, guldotocinclus
#51 - 5 februari 2011 20:56
Jonasroman skrev:
Tack för era tankar. Kanske släpper diskustanken....ja...nån mer rot..ingen dum ide

Japp...vi låter det växa till sig...ska bli spännande:)...nöjd med utgångsläget

Fisksoppa..ja..de va nog vad jag själv kände på mig...håller mig kanske till ett par tetrasorter o nåt mer...

Är fjärilsciklider svåra menar ni?....jag vill inte ha båb fiskssort som gör att jag måste mata sönder balansen...e de risken med dvärgciklider?

Blir lite fidkinköp om ngr veckor när det satt sig lite..

De Fjärilsciklider man kan köpa i handeln idag lever i snitt två till sex månader, oavsett om du ger dem optimala förhållanden. Du kan läsa om detta i min 400 SA tråd, jag gav mig f*n på att motbevisa detta genom att ge dem så optimala förhållanden de bara kunde få, det fungerade inte alls[:(!]

Så kan man inte få tag på Fjärilar odlade och uppdragna i svedala så ska man nog strunta i dem.

Problemet är att ingen verkar veta riktigt varför de importerade Fjärilarna är så svåra att hålla liv i.
#52 - 6 februari 2011 09:04
Om man är ute efter lite fisksoppa så är det bra om man tänker på i vilken nivå av karet de olika arterna håller sig. Så att man får en ytfisk, en i mitten, en i de lägre regionerna av karet och en på botten.

Tex. bilbukar på ytan, kardinaltetror i mitten, någon ciklid som håller sig lite längre ner och malar på botten =) Så blir det inte lika stor konkurrans om utrymmet.

Jättefint kar du har, Lycka till!
#53 - 10 februari 2011 16:40
jättebra tips!!...från kunniga akvarister!..jag spolar fjärilsciklididen då
Röd dvärgciklid..den går alltså ha i sällskapsakvarium?..vore ju mkt bra för den är grymt snygg!!

ska lusläsa alla arter ni föreslår, så blir det nog inköp om ngr veckor..efter att jag med säkerhet är på andra sidan en eventuell nitritopp:)

tack pink tess för att du gillar karet:)...kul med alla sorters feedback så här i början:)

En liten uppdatering bara för att visa på en riktigt bra tillväxt på växterna..det som förvånar mig är att både alternantehan o eulensis stellata växer riktigt bra!...jag doserar kvarts dos med easylifes gödning (ej n o p) samt halv dis easycarbo, men ej varje dag.
Lite kiselalger nu på bakgrund o sten...men det hör väl till...karet har gått i 2.5 veckor nu.

Allt gott!
Jonas
#54 - 11 februari 2011 23:00
Du har en tråd uppe om näringsnivåer kontra verkliga vattendrag, vill inte kladda ner den tråden med detta inlägg, utan postar här istället.

Mitt 400 SA, som ursprungligen var ett 180 SA har du varit inne och kikat lite på.

När det var 180 SA så körde jag full dos PMDD och veckobyten av vatten. Förutom i en svacka där jag slarvade både med med vattenbyten och gödning, vilket innebar en invasion av toffsalger. När jag sedan åtgick till schemat så tog tre månader för karet att få balans så att toffsalgerna försvann.

Detta var inte vad vill berätta egentligen:p

Utan det intressanta är att jag nu kör mitt 400 SA med vattenbyten var 14'e dag, ibland var 21'e dag och pytsar bara ner PMDD vid vattenbyten. Ger då en dos som är rekommenderad av specialisterna att ge vid 50% byten varje vecka.

Jag har inga problem med alger, förutom kiselalger på frontrutan, vilket jag kan leva med.

Känner själv att jag har hittat en bra balans, som både fiskar och jag verkar trivas med.

Glömde säga att både 180 och 400 karet har trycksatt CO2 med pH mätare.

Senaste filmen av karet i fråga.

#55 - 12 februari 2011 20:28
c90368 skrev:
Du har en tråd uppe om näringsnivåer kontra verkliga vattendrag, vill inte kladda ner den tråden med detta inlägg, utan postar här istället.

Mitt 400 SA, som ursprungligen var ett 180 SA har du varit inne och kikat lite på.

När det var 180 SA så körde jag full dos PMDD och veckobyten av vatten. Förutom i en svacka där jag slarvade både med med vattenbyten och gödning, vilket innebar en invasion av toffsalger. När jag sedan åtgick till schemat så tog tre månader för karet att få balans så att toffsalgerna försvann.

Detta var inte vad vill berätta egentligen:p

Utan det intressanta är att jag nu kör mitt 400 SA med vattenbyten var 14'e dag, ibland var 21'e dag och pytsar bara ner PMDD vid vattenbyten. Ger då en dos som är rekommenderad av specialisterna att ge vid 50% byten varje vecka.

Jag har inga problem med alger, förutom kiselalger på frontrutan, vilket jag kan leva med.

Känner själv att jag har hittat en bra balans, som både fiskar och jag verkar trivas med.

Glömde säga att både 180 och 400 karet har trycksatt CO2 med pH mätare.

Senaste filmen av karet i fråga.

Riktigt fint kar!....ja...när man ser denna imponerande växtlighet så inser man att det kan bli kolbrist o annan brist också...

Det slutar säkert med att jag skaffar koldioxidtuber o sedermera kväve o fosfor gödning...ja...antagligen kombinerat med stora vattenbyten....o då är jag inne på EI o den läran om jag förstått er rätt:)
#56 - 12 februari 2011 21:53
Jonasroman skrev:
Riktigt fint kar!....ja...när man ser denna imponerande växtlighet så inser man att det kan bli kolbrist o annan brist också...

Det slutar säkert med att jag skaffar koldioxidtuber o sedermera kväve o fosfor gödning...ja...antagligen kombinerat med stora vattenbyten....o då är jag inne på EI o den läran om jag förstått er rätt:)

Jag bryter ju lite mot EI reglerna, när jag började med CO2 och PMDD så var jag plikttrogen, när jag inte slarvade av slöhet.

Numera så ger jag fulldos vid vattenbyten, men har glesare vattenbyten än rekommenderat. Detta delvis för att jag inte ser något behov att veckobyten, med min fisklast och den mängd växter jag har.

Dessutom så tröttnade jag på att rensa växter, det växer så in i h*lvete om man gör helt rätt. Det räcker gott med de rensningar jag får göra idag.

Har även anpassat växterna för att det ska vara lättskött, alla finbladiga stängelväxter är utrensade för länge sedan. De kräver för mycket ansning och omplantering, dessutom skitar de ner en massa.

Jag antar dessutom att allt det "mulm"som jag har på botten från växter och fiskar bidrar till att ge näring åt växterna. Jag har gett upp det där med att suga botten, kommer ju rent praktiskt inte ner till botten för alla växter:)
#57 - 13 februari 2011 08:19
Du har kanske nått den där fina balansen...som man bara ser i riktigt snygga kar som ditt:-)

Uppdaterar min tråd lite..köpte ett vattenspikblad som liksom skall slingra sig upp mellan rotgrenarna..o som singelväxt bryta av lite...o två krurkor anubias nana...mkt vacker växt,m men jag vet..risk för alger på bladen..jag tar den risken...

nu börjar det arta sig...nu får det växa till sig...tror inte jag direkt kommer köpa mer växter nu utan bollar med det jag har allteftersom det växer....

om ngr veckor, om allt ser bra ut...köper jag ett apistogrammapar...viujejti eller nåt sånt..eller kanske den där fina röda dvärgcikliden du föreslog..den såg jag igår på herkules zoo...

/Jonas
#58 - 24 februari 2011 13:33
Har nu köpt in trycksatt koldioxid o ph regulator!...det tog inte lång tid...har man väl börjat fundera så är det svårt att inte fullfölja det hela;-)....

Postar en bild när prylarna anlänt o är monterade...lär väl ta nån vecka eller två.

/Jonas
Bilagor:
#59 - 24 februari 2011 14:23
Halloj Jonas!
Jag upptäckte den här tråden precis nu, och jag ser att det diskuterats så kallad "kaos"-inredning.
Jag (Mats Bryzell - tidigare "MaxB"), C-90-Maths och Ansjo med flera, har ju snackat om detta ganska mycket i otaliga trådar, så jag skall inte radda upp allt vad det innebär återigen. Jag tror, och jag säger; tror, att det var jag som liksom startade själva uttrycket "kaosinredning" - men låter detta ändå vara osagt.
Jag tycker du är på fin väg med din inredning i karet - men som flera sagt tidigare, det kommer att bli annorlunda när växterna har "satt sig" och lummat till sig mer.

Kaosinredning innebär, lite kortfattat, att man så att säga kör med "kill your darlings"-metod - med andra ord; släpper konventionellt "snygghetstänk" och helt enkelt inte sätter en rot som man tycker är vrålsnygg i karet där där den syns som bäst och ser vacker ut, utan helt sonika bara släpper ner den i karet - gärna tillsammans med andra rötter - och ser hur rötterna hamnar. Det brukar funka ganska bra att göra det endast ett par gånger, men ibland får man gå in och justera en hel del.
Det viktigaste är inte att "släppa grejer i karet" utan att försöka tänka bort konventionella inredningsmönster.

Ojojoj - nu märker jag att jag håller på att bli långrandig, så jag skall avsluta deta inlägg nu.
Ett exempel på kaosinredning ser du i mitt 960-kar som Ansjo visar en bild på i inlägg nr. 41.
Ett par andra exempel kommer här; ett 540-kar med hasselgrenar som jag bara knôdde ner hyfsat kaosartat - och sedan rättade till lite så att det skulle sitta säkert.
Ett annat kar är en 70x70x70 cm-kub där jag gjorde så att jag hällde i, och hängde en del rötter i karet, för att sedan noggrant ta upp några av rötterna och binda fast javaormbunkar och anubiasbuskar på dom, och sedan sätta tillbaka hela härligheten.
:)
#60 - 25 februari 2011 16:40
Halloj Jonas!

Jag upptäckte den här tråden precis nu, och jag ser att det diskuterats så kallad "kaos"-inredning.

Jag (Mats Bryzell - tidigare "MaxB"), C-90-Maths och Ansjo med flera, har ju snackat om detta ganska mycket i otaliga trådar, så jag skall inte radda upp allt vad det innebär återigen. Jag tror, och jag säger; tror, att det var jag som liksom startade själva uttrycket "kaosinredning" - men låter detta ändå vara osagt.

Jag tycker du är på fin väg med din inredning i karet - men som flera sagt tidigare, det kommer att bli annorlunda när växterna har "satt sig" och lummat till sig mer.

Kaosinredning innebär, lite kortfattat, att man så att säga kör med "kill your darlings"-metod - med andra ord; släpper konventionellt "snygghetstänk" och helt enkelt inte sätter en rot som man tycker är vrålsnygg i karet där där den syns som bäst och ser vacker ut, utan helt sonika bara släpper ner den i karet - gärna tillsammans med andra rötter - och ser hur rötterna hamnar. Det brukar funka ganska bra att göra det endast ett par gånger, men ibland får man gå in och justera en hel del.

Det viktigaste är inte att "släppa grejer i karet" utan att försöka tänka bort konventionella inredningsmönster.

Ojojoj - nu märker jag att jag håller på att bli långrandig, så jag skall avsluta deta inlägg nu.

Ett exempel på kaosinredning ser du i mitt 960-kar som Ansjo visar en bild på i inlägg nr. 41.

Ett par andra exempel kommer här; ett 540-kar med hasselgrenar som jag bara knôdde ner hyfsat kaosartat - och sedan rättade till lite så att det skulle sitta säkert.

Ett annat kar är en 70x70x70 cm-kub där jag gjorde så att jag hällde i, och hängde en del rötter i karet, för att sedan noggrant ta upp några av rötterna och binda fast javaormbunkar och anubiasbuskar på dom, och sedan sätta tillbaka hela härligheten.

Tack verkligen för din intressanta o kunniga synpunkter!. Jag förstår precis vad ni menar och instämmer faktiskt helt i detta tänk:)...
Inser att mitt kar ligger såklart en bra bit utanför deta just nu...men redan, efter 4 veckor har växterna gjort det hela lite lite mer vildvuxet ut...så jag slänger in en bild hur det ser ut exakt idag...jag vill att växterna skall gå i varandra så småningom..slingra sig lite här o där...därva mitt vattenspikblad som går upp mellan rötterna...men kanske nån rot mer med lite mer kaosartad placering;)...vore nog inte fel...

Min tillväxt är inte så dum tycker jag...utan koldioxid...nu kommer dock CO2 prylarna snart...då blir det åka av:)...kommer också lägga på reflektorer till mina två t5 rör...mikrogödning redan...o visst...när jag ser brist kommer n on p gödningen fram..men den biten väntar jag med.

jag tror på bra tillväxt då det redan, utan CO2 växt bra. jag byter 25 % vatten varje vecka..kanske tom lite mer..o häller i växtnäring efter detta...det är väl det moderna konceptet som jag förstår förrutom att jag inte doserar n o p samt kanske inte byter riktigt så mkt vatten som de rättrogne..

Brunalgerna börjar försvinna...på nåt sätt ser jag en fin balans nu som börjar komma...ibland är det svårt att sätta fingret på vad det är..men klart vatten, god lukt, inga alger, brunalger snart helt borta, mkt pigga fiskar, riktigt gröna blad, tillväxtzooner, ren sand(för ögat), filtret luktar normalt, ren vattenyta, ej gult vatten...etc etc....

tack för alla råd...fortsätt med det:)---jag är nybörjare på sötvatten.

Mvh
Jonas
#61 - 25 februari 2011 16:43
PS: Mats: Grymt snygga kar du har!!...man blir sugen på att göra om allt o slänga ner lite mer rötter här o där;)...
#62 - 25 februari 2011 18:03
Halloj Jonas! Jag tycker ditt kar ser riktigt bra ut!
Det här med "kaosinredning" är inget nytt - detta har miljarder akvarister sysslat med i alla tider - och jag tycker inte att man skall "hänga upp sig" alltför mycket på den grejen. Inredning skall såklart vara funktionell och snygg - det "kaosiga" kommer när man släpper det konventionella tänket; "rot där, stenar där och där - så! - växter där och en plätt med sand i mitten, ordning och reda, sisådärja - klart!"
Ordnad kaosinredning behöver man inte vara någon expert (och det är sannerligen inte jag - kan jag säga...) för att fixa till, utan mer att man tittar förbi stereotyp inredning.
Det skall bli jätteintressant att följa ditt kar i den här tråden!:)
#63 - 25 februari 2011 21:45
Jonasroman skrev:
men klart vatten, god lukt, inga alger, brunalger snart helt borta, mkt pigga fiskar, riktigt gröna blad, tillväxtzooner, ren sand(för ögat), filtret luktar normalt, ren vattenyta, ej gult vatten...etc etc....

Ja där hittade du helt rätt:d

Det där är just det jag, Mats B och Ansjo har tjatat om i flera år här på forumet.

Man behöver bara lukta på ett kar för att veta att det är rätt:p
#64 - 25 februari 2011 23:11
Halloj Jonas! Jag tycker ditt kar ser riktigt bra ut!

Det här med "kaosinredning" är inget nytt - detta har miljarder akvarister sysslat med i alla tider - och jag tycker inte att man skall "hänga upp sig" alltför mycket på den grejen. Inredning skall såklart vara funktionell och snygg - det "kaosiga" kommer när man släpper det konventionella tänket; "rot där, stenar där och där - så! - växter där och en plätt med sand i mitten, ordning och reda, sisådärja - klart!"

Ordnad kaosinredning behöver man inte vara någon expert (och det är sannerligen inte jag - kan jag säga...) för att fixa till, utan mer att man tittar förbi stereotyp inredning.

Det skall bli jätteintressant att följa ditt kar i den här tråden!:)

Så glad jag blir över att du tycker jag är lite på rätt väg:-)...förstår vad du menar..ordnad oordning..eller oordnad ordning...tja...som i naturen helt enkelt. Jag har fått lite ideer o inspiration från dig o andra rörande detta, inte minst av att titta på era riktigt fina kar!...så jag skall lura lite på om jag kan göra nåt mer...slänga ner nån rot till lite mer slumpartat kanske;)...lite mer oordning vill jag nog ha:)...men visst, bara ytterligare tillväxt gör ju mkt till.

Tack för feedback o fortsätt gärna med det...o jag tar gärna ris, så jag kan förbättra:)
#65 - 25 februari 2011 23:17
c90368 skrev:
Ja där hittade du helt rätt:d

Det där är just det jag, Mats B och Ansjo har tjatat om i flera år här på forumet.

Man behöver bara lukta på ett kar för att veta att det är rätt:p

Exakt!:)...o så finns det nåt mer, som är svårt att ta på. Helhetsintrycket av friskhet...aldrig mkt alger...friska sedimentlager i sandbädden mm....

Inom salt så mäter vi ihjäl oss...men jag skulle vilja påstå att vi" ALDRIG" hittar felet till ohälsa med dessa tester. Allt ser så bra ut, ca, mg, no2,no3,PO 4, redox, mm...men lik förbannat ser karet ut som e algskog, koraller dör o fiskarna har odinium...!
Bilagor:
#66 - 26 februari 2011 07:34
Jo..inredningsveteranerna,,Mats, ansjo, c90368 et al...:
I mitt eget fall grämer jag mig lite att jag redan inrett.då jag fastnat för era tankar om ordnad oordning etc...svårt att ändra nu..men har ni nåt tips på om jag kan förbättra min design utan att ändra för mkt, isåfall bara lägga till nåt..så är jag idel öra:-)
Akvariet är bara 1 m långt vilket lite försvårat större förändringar o jag har ju redan rätt mkt växter...men nån sirlig lite spretig rot kanske?..
#67 - 26 februari 2011 07:56
Mats B kommer nog snart med lite tankar, han brukar vara bättre att få ut tankarna till tangentbordet än vad jag har:confused:

Men en sak som jag gillar skarpt vill jag förmedla.

Det gör väldigt mycket för djupet i ett akvarium ifall du kan se fiskar simma bakom någonting. Så att få upp något i framkant av akvariet som fångar blicken, kan göra underverk. Det kan vara en rot eller växt, beroende på övrig inredning, det behöver dessutom inte var något stort, kan räcka med någon enstaka stängel. Till och med några blad från en Röd Lotus kan ge rätt effekt.

Nymphaea lotus "red"

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=34&SOK=1
#68 - 26 februari 2011 09:06
Bra tips Maths!..
Mitt vattenspikblad fyller lite av denna uppgift..den sträcker sig mellan en rot o framåt...men skall se om jag ytterligare kan förstärka effekten:)
#69 - 26 februari 2011 09:10
Det ger mig en ide..jag vrider fram den rot jag har mot framrutan mer o flyttar fram den sten som den vilar mot..postar kanske en bild sen om det blir nån skillnad det vill säga;-)
#70 - 26 februari 2011 09:55
Halloj Jonas!
Ja, C-90-Maths har i sitt svar kokat ner det jag brukar ta fyrtioelva tusen ord på mig att beskriva, men... Nu är det klippt, Folks... här kommer ett inlägg som kan bli långt... Sorry![:o]

Jag tror att det är dumt att ge tips som; "man skall" - "man måste" - "så här si och så" o.s.v.
När det gäller ditt kar, Jonas, så tycker jag att du skall låta det bero ett tag. Det ser i nuläget jättebra och fint ut, det är bara att låta det "ta sig" lite mer. Om du redan fått feeling för att du vill ha det lite mer "naturligt" inrett så har du startat en process, en vision om hur du vill att det skall se ut.
Ett kar blir liksom aldrig färdigt utan hela tiden finns möjligheter att förändra, piffa till och justera det så att man själv blir nöjd - eller åtminstone nöjd för stunden.
Det är i skallen man inreder, sedan gäller det att överföra de idéer man har inom sig till något som kan likna det man ser för sina inre ögon.

Om du är nöjd med grundläggningen i ditt kar - så låt denna ligga, och addera extra piff senare när du fått lite tankar om hur du vill inreda. Ibland krävs det dock att man river upp inredningen - som, om den inte är klockren, enbart sätter hinder för fortsatt utveckling.
En grej som jag märkt är det vi snackat om tidigare; "kill your darlings" - alltså att våga att inte sätta ner en sten, rot eller vad det nu kan vara, som man tycker är jättetjusig - bara för att den där enda detaljen är snygg i sig. Man kan givetvis sätta i vad som helst i ett kar och tycka det är snyggt, och vara nöjd med det - men då har man oftast inte de tankegångar vi diskuterar här.
"Less is more" - är en annan sak man kan ta till sig när man inreder. [ATTACH=CONFIG]42653[/ATTACH] Det här karet valde jag att bara sätta hasselgrenar i och sedan krydda med lite javaormbunke; windelöv och några anubiasbuskar - och belysa med några ledspottar som skall efterlikna solstrålar i ett skunt amazonasliknande litet flöde någonstans.[ATTACH=CONFIG]42655[/ATTACH]
Här är en liten film på karet i osexig lysrörsbelysning, så ser du lite bättre hur det är inrett;

Här kan du se hur man med enkla medel genom att binda fast växter på rötter kan skapa en ganska lummig och skön inredningstyp;

Här är ett exempel till, från mitt 960-literskar, hur man med sparsmakad inredning kan skapa ganska sköna ytor;

Att tänka utanför boxen är ett annat sätt att approacha inredningsidéer. Ett ganska bra exempel är Tanganyika-inredning - det finns en rätt saftig tråd här; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
om hur jag gjorde i det fallet, men tydligare annorlunda tänk är nog då jag inredde detta 600-literskaret för Tanganyikaciklider - med RÖTTER... Funkar hur bra som helst om man bara håller ett öga på vattenparametrarna. Jag satte ner rötter och hällde på sten efteråt - så att det skulle se ut som att några träd hade slagit rot bland stenarna.

[ATTACH=CONFIG]42657[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42658[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42659[/ATTACH]

Sådär får man hålla på liksom...

Jag tror att det bästa är att sitta framför karet och spåna, väva idéer i skallen - och sakta men säkert låta de tankar man har bli verklighet genom att prova sig fram. Gillar man resultatet så låter man det vara, och tycker man inte det blir snyggt, så är det bara att börja om.
#71 - 26 februari 2011 15:26
Storligen tack för den tid du lagt ner på ditt synnerligen fylliga svar!

Skall göra små ändringar idag, o faktiskt lagt ner en liten sirlig rot till...den har inte satt sig riktig än dock så dess exakta placering kommer säkert ändras. Hyffsat nöjd med basen..jag postar en bild senare ikväll..för mkt reflexer just nu i rutan. Sen gör jag som du säger...låter det växa till sig..med försiktigt styrande hand:)

Tack hittills för alla tips!:)
#72 - 26 februari 2011 15:43
Hej! jag skulle nog vänta typ 3 veckor för att de viktiga bakterier som håller upp vattenkvalitén kan föröka sig lite.
om du har ett annat akvarium kan du fylla det nya akvariet med lite av det vattnet ,typ 5 L, då går det lite snabbare i alla fall. :)
#73 - 26 februari 2011 19:05
Den nya roten har fått en bra placering nu, går ihop lite med den "gamla"..och så har jag vridit upp o fram de två äldre rötterna en hel del, så man får mer djup...syns nog inte på bilden....jag är riktigt nöjd nu o känner att jag närmat mig en inredning som jag kan låta vara ett tag..o nu bara låta växterna bli lite mer vildvuxna.

Fischy: är inte säker på vad du menade riktigt...vänta med vad?...roten?...akvariet har vart igång i 5 veckor nu, nitrittoppen, om det överhuvudtaget var någon sådan, var för 3 veckor sedan...kiselalgerna har nästan helt försvunnit.

CO2 utrustning beställd...kanske är i drift om nån vecka eller två. Jag har också beställt 2 reflektorer...det lär ju öka ljuset med 50 eller kanske tom 100%...så jag matchar upp koldioxiden alltså;)...
Pmdd da?..säger ni nu...jag vet...men jag är svårflirtad när det gäller N o P gödning...jag kommer givetvis krypa till korset om jag ser bristsymptom...men i första hand vill jag förse akvariet med kväve o fosfor via fiskarna o dess matning...än tror jag inte det behövs sådan gödning...växterna har inte satt riktigt fart än.

vet nån förresten om anubias nana kan vara kinkig i början?...den skall ju vara så lätt, men tappat ganska många, till synes friska blad...hadr den i 2 v. Skall nämnas att svårare växter som eulensis stellata, cryptoc undulata o ludwigia glandulosa..stormtrivs...tillsätter mikrogödning, o jag ser inga bristsymptom på ngr blad. Är anubias lite seg i starten?...

bild efter mina ändringar..återigen inspirerad av Mats...tack Mats!...o kom gärna med mer feedback....
skall nämnas att jag greppat detta med kaosinredning...men vill inte gå till överdrift...en viss ordning vill jag ha;)...

/Jonas
#74 - 26 februari 2011 20:17
Det ser ut som du har planterat anubiasen med rotstocken under sanden, då är det stor risk att den tappar bladen för att till slut ruttna...
Ser trevligt ut annars, det enda jag har att "klaga" på nu är att det ser ut att vara 4 olika sorters sten, det kan bli lite mycket. Men det är helt en smaksak;)...och den är ju som bekant, som baken:p!
#75 - 26 februari 2011 20:18
Hej Jonas,
Jag har missat den här tråden med hur ditt akvarium ser ut mitt i allt spån om bakterier CO2 osv.
Jag är långt ifrån någon inredningsexpert som Mats, Anders med flera men det brukar fixa sig med tiden!
Men det här med kaos gillar jag skarpt och har alltid gjort. Vad jag tycker mig se i alltför många akvarier är alldeles för små och för många detaljer. Ta en noga blick på Mats hasselburk. Sand, ett par rejäla hasselgrenar växter och fisk. Detta är ett av de snyggaste akvarier jag sätt!
Ditt akvarium. Om jag vore dig skulle jag låta det vara som det är nu. Jag tror det kommer att bli riktigt snyggt.
Du hade en grund idé när du startade och jag tycker du skall vänta och se hur det blir. Allt går så mycket snabbare i sötvatten så det växer medan du tänker! Speciellt med CO2 och PMDD! Gör det fortfarande ont att tänka på att vräka i Nitrat och Fosfat?
En annan bra grej med sötvatten att det inte är någon fara att göra drastiska förändringar i en inkörd burk. Skaffa en stor rot, lägga i blöt stoppa ned och se hur det ser ut. Riva upp växterna omplantera så de passar ihop med roten, etc, etc. Det är inte som en saltburk där man vill röra så lite som möjligt.
Bilagor:
#76 - 26 februari 2011 22:06
ansjo skrev:
Det ser ut som du har planterat anubiasen med rotstocken under sanden, då är det stor risk att den tappar bladen för att till slut ruttna...

Ser trevligt ut annars, det enda jag har att "klaga" på nu är att det ser ut att vara 4 olika sorters sten, det kan bli lite mycket. Men det är helt en smaksak;)...och den är ju som bekant, som baken:p!

Håller med...funderar på att ta bort lavastenen...
Anubiasens rotstock ligger ovan sand...om man nu med rotstock menar den där horisontellt löpande lite grövre delen,mutifrån vilken rötterna skjuter ner vinkelrätt...?...jag läste nämligen på o var mkt noga med att inte trycka ner den alls djupt...bekräfta gärna att rotstocken är det jag tror
#77 - 26 februari 2011 22:09
bossep skrev:
Hej Jonas,

Jag har missat den här tråden med hur ditt akvarium ser ut mitt i allt spån om bakterier CO2 osv.

Jag är långt ifrån någon inredningsexpert som Mats, Anders med flera men det brukar fixa sig med tiden!

Men det här med kaos gillar jag skarpt och har alltid gjort. Vad jag tycker mig se i alltför många akvarier är alldeles för små och för många detaljer. Ta en noga blick på Mats hasselburk. Sand, ett par rejäla hasselgrenar växter och fisk. Detta är ett av de snyggaste akvarier jag sätt!

Ditt akvarium. Om jag vore dig skulle jag låta det vara som det är nu. Jag tror det kommer att bli riktigt snyggt.

Du hade en grund idé när du startade och jag tycker du skall vänta och se hur det blir. Allt går så mycket snabbare i sötvatten så det växer medan du tänker! Speciellt med CO2 och PMDD! Gör det fortfarande ont att tänka på att vräka i Nitrat och Fosfat?

En annan bra grej med sötvatten att det inte är någon fara att göra drastiska förändringar i en inkörd burk. Skaffa en stor rot, lägga i blöt stoppa ned och se hur det ser ut. Riva upp växterna omplantera så de passar ihop med roten, etc, etc. Det är inte som en saltburk där man vill röra så lite som möjligt.

Tack bosse:)... Ja, det kommer nog arta sig:)..är som sagt nöjd o ser fram emot koldioxiden snart:)..ja, de tar emot lite med nitrat o fosfat...men jag kommer säkert krypande snart....
#78 - 26 februari 2011 23:19
Jonasroman skrev:
Tack bosse:)... Ja, det kommer nog arta sig:)..är som sagt nöjd o ser fram emot koldioxiden snart:)..ja, de tar emot lite med nitrat o fosfat...men jag kommer säkert krypande snart....

Jag kanske får överala någon att åka hem till dig och slå i en slatt!;)
Jag måste nog erkänna att jag gjort exakt som du! Jag började utan annat än fiskskit. Sedan blev det Micro+. Efter det CO2 och först i dag N&P.[:o]
Men orsakerna är nog inte de samma! Jag var lite orolig med mäskreaktor i mitt mini akvarium och fick inte mina ingredienser till PMDD förens i går! Sedan ville jag studera vad som händer och fötter i ett akvarium.:)
#79 - 27 februari 2011 06:26
Jonasroman skrev:
Håller med...funderar på att ta bort lavastenen...

Anubiasens rotstock ligger ovan sand...om man nu med rotstock menar den där horisontellt löpande lite grövre delen,mutifrån vilken rötterna skjuter ner vinkelrätt...?...jag läste nämligen på o var mkt noga med att inte trycka ner den alls djupt...bekräfta gärna att rotstocken är det jag tror

Jepp, det är rotstocken. Lite lustigt det med tappade blad på Anubias utan orsak. Jag köpte ett gäng krukor för ett tag sedan och i ena karet funkade de toppen, medans i andra karet tappade de bladen till jag tröttnade på dem och slängde skiten. De som inte tappade bladen däremot blev riktigt fina, men nu bor de plantorna i Borås:p!
#80 - 27 februari 2011 07:48
bossep skrev:
Jag kanske får överala någon att åka hem till dig och slå i en slatt!;)

Jag måste nog erkänna att jag gjort exakt som du! Jag började utan annat än fiskskit. Sedan blev det Micro+. Efter det CO2 och först i dag N&P.[:o]

Men orsakerna är nog inte de samma! Jag var lite orolig med mäskreaktor i mitt mini akvarium och fick inte mina ingredienser till PMDD förens i går! Sedan ville jag studera vad som händer och fötter i ett akvarium.:)

Se där;-)...tror kanske man som gammal akvarist, om än inom salt då, vill liksom se behovet i själva karet..dvs så länge nåt funkar brukar det vara en bra regel att inget göra....men jag inser såklart att med ökad växtmassa o koldioxid o ändå inte särskilt mkt fisk, så får det la bli pmdd..sen så är ju jag som du...jag måste veta i detalj exakt varför man gör si eller så....
men du: finns det nåt färdigblandat kommersiellt alternativ till pmdd?....efter att blandat ballingsalter i flera år o skrivit manualer åt sveriges akvarister rörande detta har jag tröttnat på att blanda o väga....
Tropicas näring vill jag dock inye ha för den innehåller ju ammonium!...där går verkligen gränsen!;-)
#81 - 27 februari 2011 07:56
ansjo skrev:
Jepp, det är rotstocken. Lite lustigt det med tappade blad på Anubias utan orsak. Jag köpte ett gäng krukor för ett tag sedan och i ena karet funkade de toppen, medans i andra karet tappade de bladen till jag tröttnade på dem och slängde skiten. De som inte tappade bladen däremot blev riktigt fina, men nu bor de plantorna i Borås:p!

Ok...ja..då ligger den allt ovan sand..konstigt....bladen e jättefina men lossnar bara...mer på den ena...o nu kanske kanske det stannat upp...men vi får se....himla snygg växt så jag kommer definitivt prova med en ny kruka om denna inte vill sig.

Köpte förresten hemianthus calitrichoides....dock gjorde jag nog fel när jag planterade den..:-(...affären fick jag synnerligen dålig o nonchalant "hjälp" av en uttråkad manlig ung expedit i zooaffären i kungsbacka. Jah insåg sen, efter att läst på mm..att i detta fall skulle man skära av ullen, o alltså behålla en cm för att kunna fästa den..jag tog bort all stenull o då blev det inte mkt kvar att trycka ner i sanden....så den verkar rätt så ledsen nu o rotar sig inte...flyter upp ibland o får aldrig ro.....
Även där försöker jag med en ny kruka sås måningom...tråkigt när man blir nodchigt behandlad. Av samma expedit råkade jag ut för en sak till i förrgår..ringde för o fråga om dom hade reflektorer...han svarade, men la sen luren bredvid, o trots att jag hörde stt kunden var avslutad tog han aldrig upp luren utan sgod o småvisslade...
Jag kan inse att man blir utteåkad av att stå o säga samma sak varje dag men då skall man nog byta jobb. Synd om affärens rykte som insig verkar helt ok o övrig personal jättetrevlig!
En liten utvikare...
#82 - 27 februari 2011 08:48
Då vet du en av orsakerna att jag inte varit i den butiken på ett par år nu;)...
"Cuban" som du köpte är svår, så vänta med att köpa mer innan du fått igång co2. Jag tror ändå att du kommer att få svårt att få igång den då den gärna vill ha mycket ljus för att trivas ordentligt.
#83 - 27 februari 2011 11:30
ok...får hoppas reflektorerna gör signifikant skillnad...lär ju öka ljusmängden med 50-100%...för några mer rör är jag inte beredd att krångla med just nu.
#84 - 27 februari 2011 11:40
Jonasroman skrev:

bild efter mina ändringar..återigen inspirerad av Mats...tack Mats!...o kom gärna med mer feedback....

skall nämnas att jag greppat detta med kaosinredning...men vill inte gå till överdrift...en viss ordning vill jag ha;)...

/Jonas

Som sagt, Jonas - jag tycker att ditt kar redan ser helskönt ut, och nu toppar du upp med lite piff - bra och snyggt!
Jag är lite inne på det som Ansjo nämner om stenarna där - men den detaljen har du redan funderat på!

Visst skall det vara ordning - och själva ordet "kaos" kan kanske vara lite missvisande. Man kanske istället skulle kunna likna kaosinredning vid matlagning - eller varför inte att spela musik, då man ofta säger; "you have to know the rules, to break them".
Kan man ett matrecept (eller kan lira ett musikinstrument) så höftar man i ingredienserna snabbt och utan att tänka - ofta med adderingar av kryddor och annat som förhöjer smaken - och följer med andra ord inte grundreceptet, tanken eller idén om hur "det skall vara". Det är just därför jag ofta drar mig för att ge tips som; "Du skall göra si och så", det går inte att ha rötter i ett Tanganyika...", "man kan inte.." o.s.v.
Kaosinredning går ut på att inreda snyggt, säkert och funktionellt - men med ett resultat som ser väldigt "naturligt" ordnat ut - som om man såg en liten bild eller ett utsnitt av någon flodfåra eller stenhög någonstans i någon sjö...

Jag kommer ihåg att jag väldigt ofta, förr i tiden, inredde mina kar med någon sorts nitisk ordning, det skulle vara; "två stenar sådär, en dunge med svärdsplanor där, tre skifferstenar som låg som en gånggrift på det viset" o.s.v.
Visst fanken trivdes fiskarna, ciklider lekte och allt var frid och fröjd... tills någon månad senare - då allt revs ut och jag satte igång med en möblera om karet. Sådär höll det på - och det var alltid trist på något vis.

Den som fick mig att tänka i andra banor var en lite äldre kille som jag lärde känna genom en akvarieförening här i Göteborg, när jag var runt 15-16 bast. Han hade Tanganyikaciklider som specialitet, och jag köpte en liten grupp Telmatochromis vittatus av honom.
Han kollade lite i mina kar och frågade mig om jag hade någon susning om hur de fiskar jag hade i mina kar levde i det naturliga? Nä, sa jag, inte en aning... Så han berättade lite och gav tips på hur, och framför allt var till exempel Palettciklider, Zebraciklider bland många andra - levde och hur de ville ha sin miljö ordnad. Det var så inredningsdetaljer i akvarium blev en stor grej för min del.

Innan jag fick gruppen med Telmatochromis vittatus av honom, så bad han mig att fylla botten av ett 200-literskar med fin sand och massor av småsten (som jag bara plockade utomhus) i karet - helt random. När detta var klart tyckte han att jag skulle åka ut till någon av öarna här på kusten och plocka stora vita snäckskal. Sagt och gjort - jag drog ut till Galterö där det finns en helt otrolig sandstrand av finaste "papegoj"-kornstorlek - och tog hem två bärkassar med vita snäckskal.
Ös bara i det utan att tänka, sa killen till mig - låt det hamna där det hamnar. Sedan släpptes fiskarna i karet! Det fungerade hur bra som helst - första månaden såg jag inte röken av T-cikliderna, men efter ett tag så blev där bara fler och fler individer, de trivdes och genererade många yngel.

Det här tänket översatte jag på mina andra kar, speciellt efter att ha kollat böcker på bibblan (det fanns ju inga datorer och såna grejer då) och sett bilder på hur fiskarnas naturliga miljö såg ut - och försökte efterlikna detta.

Kaosinredning behöver inte innebära att man måste vara "kaosig" när man gör iordning sitt kar - man kan lägga varje rotpinne för sig ytterst långsamt och med en viss designidé, men försöka inreda utan synlig struktur, så att inredningen i karet inte ser "ditlagd" ut.
Sedan är det ju en helt annan sak när man gör aquascaping och andra liknande inredningar - då gäller helt andra regler, och detta är ju också otroligt snyggt - fast på ett annat sätt!
#85 - 27 februari 2011 15:15
Jonasroman skrev:
Se där;-)...tror kanske man som gammal akvarist, om än inom salt då, vill liksom se behovet i själva karet..dvs så länge nåt funkar brukar det vara en bra regel att inget göra....men jag inser såklart att med ökad växtmassa o koldioxid o ändå inte särskilt mkt fisk, så får det la bli pmdd..sen så är ju jag som du...jag måste veta i detalj exakt varför man gör si eller så....

men du: finns det nåt färdigblandat kommersiellt alternativ till pmdd?....efter att blandat ballingsalter i flera år o skrivit manualer åt sveriges akvarister rörande detta har jag tröttnat på att blanda o väga....

Tropicas näring vill jag dock inye ha för den innehåller ju ammonium!...där går verkligen gränsen!;-)

På väg up till Atitlansjön men. Beställ hem PMDD från Haack eller någon annan. Då får du ett par små påsar och en liten flaska. Detta blandar du i 3 st 1/2 liters flaskor. Tar högst 10 min. Inget mätande och slabbande.
#86 - 27 februari 2011 22:21
Mats: härlig berättelse!....min sista rotpinne gjorde väldigt mkt..o jag har tatt bort en sten...håller helt med anders o dig om att det blev för många sorter..jag skall ta en helbild nån dag i veckan o lägga upp...tycker inte den bild som ligger nu gör det så rättvist....du har rätt...man kan tröttna på en inredning om nåt är "fel"...om den är för ordnad...jag kände faktiskt det redan i mitt fall..men efter den nya roten, samt att jag "rufsade" till befintliga rötter lite...känns det mkt mer levande ut..rötterna sticker nu fram så en av dom nästan når framrutan vilket ger en fin djupkänsla...likaså skymmer rötterna lite växter i bakgrunden vilket minkar intrycket av de där ordnade karet med stora växter bak, små fram...vissa saker skall man kanske bara ana bakom nåt annat etc....
Kanke jag på detta vill ha ytterligare en rot som mer hänger ner nånstans på höger sida...där ser det lite naket ut...men å andra sidan hoppas jag på en tät skog av limnophila aromatica där om ett par månader:)
Verkligen kul med inspirerande berättelse från dig....så postar jag väl nån bättre helhetsbild i veckan.

Ha de fint
Jonas
#87 - 27 februari 2011 22:34
Jonasroman skrev:
Mats: härlig berättelse!....min sista rotpinne gjorde väldigt mkt..o jag har tatt bort en sten...håller helt med anders o dig om att det blev för många sorter..jag skall ta en helbild nån dag i veckan o lägga upp...tycker inte den bild som ligger nu gör det så rättvist....du har rätt...man kan tröttna på en inredning om nåt är "fel"...om den är för ordnad...jag kände faktiskt det redan i mitt fall..men efter den nya roten, samt att jag "rufsade" till befintliga rötter lite...känns det mkt mer levande ut..rötterna sticker nu fram så en av dom nästan når framrutan vilket ger en fin djupkänsla...likaså skymmer rötterna lite växter i bakgrunden vilket minkar intrycket av de där ordnade karet med stora växter bak, små fram...vissa saker skall man kanske bara ana bakom nåt annat etc....

Kanke jag på detta vill ha ytterligare en rot som mer hänger ner nånstans på höger sida...där ser det lite naket ut...men å andra sidan hoppas jag på en tät skog av limnophila aromatica där om ett par månader:)

Verkligen kul med inspirerande berättelse från dig....så postar jag väl nån bättre helhetsbild i veckan.

Ha de fint

Jonas

Det låter helbra! Återigen, ditt kar ser hur jädra bra ut som helst, och jag är övertygad om att du har den där extra "touchen" som krävs för att skapa storverk. Du anar inte vad vi andra (redan nämnda flera gånger) i olika trådar har diskuterat rötter som döljer annat i bakgrunden, rotpinnar som sticker fram mot frontrutan, och djupverkan - inte på grund av sandplättar i mitten av karet, utan tvärtom - grejer som ligger och "stör" helhetsbilden - detta låter såklart kontroversiellt, men är istället så enkla medel att... man faktiskt måste se karen i verkligheten för att fatta att det är sant! Bilder ljuger faktiskt - det blir ett helt annat perspektivt (naturligt nog) på bild än när man ser det irl!:)
#88 - 27 februari 2011 22:52
Förresten...jag är ju gammal göteborgare..bor som väl framgår av min profil, bara ett stenkast därifrån. Det vore verkligen spännande att få göra ett studiebesök vid tillfälle!:)...
men det slutar väl med att jag beställer ett 1000 liters kar, o börjar om på nytt;-)...

Skämt åsido..vore himla trevligt. Kanske Anders som bor i samma stad som jag vill hänga på?:)

Intressant hur karen förändras...redan vet jag hur jag skulle gjort annorlunda om jag startade upp ett till:)..
Mina saltkar genom åren..dom blev faktiskt lite mer o mer åt "kaos" hållet...där hade vi skräckexemplet när man staplade upp hela bakrutan med ett ton levande sten!.,hemskt!!...jag byggde på slutet tvärtom..mindre stenar bakåt..överhäng mot framrutan..små koraller som knappt syntes bakom en stor mm..
Fiskar har aldrig varit mitt största intresse, utan just inredning, ekosystemet, korallerna, o nu då växterna...men sen på detta lite smakfull fisk..ja då är hobbyn fulländad!!:)..
Sen att det finns lite teknik med tuber, slangar o pH mätare bakom kulisserna kittlar mitt teknikintresse...sen är jag ju sjukligt intresserad av kemi o biokemi...de gör det till en sån fascinerande hobby.
Jag har stirrat mig blind på saltet i många år, men måste säga att här har en ny värld öppnats för mina nybörjarögon...ett riktigt snyggt växtakvarium med inredning i den stil ni beskriver...det slår tusan mig ett saltkar med hästlängder!/Amen;-)
Bilagor:
#89 - 28 februari 2011 08:27
Jonasroman skrev:
Förresten...jag är ju gammal göteborgare..bor som väl framgår av min profil, bara ett stenkast därifrån. Det vore verkligen spännande att få göra ett studiebesök vid tillfälle!:)...

men det slutar väl med att jag beställer ett 1000 liters kar, o börjar om på nytt;-)...

Skämt åsido..vore himla trevligt. Kanske Anders som bor i samma stad som jag vill hänga på?:)

Intressant hur karen förändras...redan vet jag hur jag skulle gjort annorlunda om jag startade upp ett till:)..

Mina saltkar genom åren..dom blev faktiskt lite mer o mer åt "kaos" hållet...där hade vi skräckexemplet när man staplade upp hela bakrutan med ett ton levande sten!.,hemskt!!...jag byggde på slutet tvärtom..mindre stenar bakåt..överhäng mot framrutan..små koraller som knappt syntes bakom en stor mm..

Fiskar har aldrig varit mitt största intresse, utan just inredning, ekosystemet, korallerna, o nu då växterna...men sen på detta lite smakfull fisk..ja då är hobbyn fulländad!!:)..

Sen att det finns lite teknik med tuber, slangar o pH mätare bakom kulisserna kittlar mitt teknikintresse...sen är jag ju sjukligt intresserad av kemi o biokemi...de gör det till en sån fascinerande hobby.

Jag har stirrat mig blind på saltet i många år, men måste säga att här har en ny värld öppnats för mina nybörjarögon...ett riktigt snyggt växtakvarium med inredning i den stil ni beskriver...det slår tusan mig ett saltkar med hästlängder!/Amen;-)

Det är såna här grejer som gör det så roligt med akvarium, och hobbyn i övrigt - man får träffa lite sköna människor och utbyta åsikter.
Jag har förstått att du diggar teknik och kemi mycket - har sett det i dina andra trådar. Just på dessa områden är jag fullständig novis, så det kan bli intressanta samtal i trådarna - även om jag nog bara läser om dom där grejerna, har liksom inget att tillföra.
Däremot är jag väldigt intresserad av att få fråga lite om salt längre fram, då jag har lust att försöka mig på ett mindre saltkar - jag kan absolut ingenting om saltvatten, så där kan nog bli en och annan fråga! Det skall bli intressant att höra om olika alternativ till levande sten staplad mot bakglaset - för det är ju precis så man sett inredningen för sin inre blid!:)
#90 - 28 februari 2011 10:02
Det är såna här grejer som gör det så roligt med akvarium, och hobbyn i övrigt - man får träffa lite sköna människor och utbyta åsikter.

Jag har förstått att du diggar teknik och kemi mycket - har sett det i dina andra trådar. Just på dessa områden är jag fullständig novis, så det kan bli intressanta samtal i trådarna - även om jag nog bara läser om dom där grejerna, har liksom inget att tillföra.

Däremot är jag väldigt intresserad av att få fråga lite om salt längre fram, då jag har lust att försöka mig på ett mindre saltkar - jag kan absolut ingenting om saltvatten, så där kan nog bli en och annan fråga! Det skall bli intressant att höra om olika alternativ till levande sten staplad mot bakglaset - för det är ju precis så man sett inredningen för sin inre blid!:)

Du kommer med din erfarenhet av akvarieinredning av sötvatten slå de flesta saltakvaristerna med hästlängder. Det är ju exakt samma tänk där, med skillnaden att man har enbart stenen att jobba med. Men samtidigt är ju det oftast ett helt underbart material, naturligt med spånnande former o färger. Men jag höjer ett varnande finger för den sk odlade stenen, som är onaturlig o tråkig. Det går inte slå moder natur. Jag kan i salttråden klistar in ngr bilder å mitt senaste saltkar som jag sålde för ganska exakt ett år sedan. Hjälper dig gärna med frågor om salt!
Den stora skillnaden är näringstänket...fast..jag tror saltvattensakvarister har lite att lära av söt..det har gått till överdrift med näringsbegränsning. Jag har inte sett särskilt många riktigt snygga saltkar..o dom som är det, har definitivit inte drivits av dyr teknik, zeovit eller andra kolkällemetoder. Kolkälla o i synnerhet zeovit, driver vattnet mot för låga N o p värden, vilket gör systemet mkt sårbart, samt får bakterierna att få ett alltför stort inflytande. man ser ofta cyano o andra beläggningar i kolkällekar, o mkt dålig kalkalgstillävxt.
det snyggaste karet jag sett var utan skummare, drivet av ett algfilter samt en djup sandbädd, inte ett enda preparat. Jag får en del emot mig när jag säger så här, o blev ju till slut, utan motivering, avstängd på saltvattensguiden. Dom påstår att min avstängning var friviilig, men dom ljuger...loggar jag in där står det avstängd för all framtid..o den typen av åtgärd finns inte i sera regelverk...jag bryr mig dock inte om att gå vidare med det..det ä'r dom som gör bort sig.
detta var en utvikning, men ibland kan jag inte låta bli då jag blivit orättvist behandlad.
Väldigt fin o trevligt forum zoopet...skön stämning o goa akvarister!

ha en find dag vänner...förretsen så fyller jag år idag:)...
#91 - 28 februari 2011 10:07
Jonasroman skrev:
Du kommer med din erfarenhet av akvarieinredning av sötvatten slå de flesta saltakvaristerna med hästlängder. Det är ju exakt samma tänk där, med skillnaden att man har enbart stenen att jobba med. Men samtidigt är ju det oftast ett helt underbart material, naturligt med spånnande former o färger. Men jag höjer ett varnande finger för den sk odlade stenen, som är onaturlig o tråkig. Det går inte slå moder natur. Jag kan i salttråden klistar in ngr bilder å mitt senaste saltkar som jag sålde för ganska exakt ett år sedan. Hjälper dig gärna med frågor om salt!

Den stora skillnaden är näringstänket...fast..jag tror saltvattensakvarister har lite att lära av söt..det har gått till överdrift med näringsbegränsning. Jag har inte sett särskilt många riktigt snygga saltkar..o dom som är det, har definitivit inte drivits av dyr teknik, zeovit eller andra kolkällemetoder. Kolkälla o i synnerhet zeovit, driver vattnet mot för låga N o p värden, vilket gör systemet mkt sårbart, samt får bakterierna att få ett alltför stort inflytande. man ser ofta cyano o andra beläggningar i kolkällekar, o mkt dålig kalkalgstillävxt.

det snyggaste karet jag sett var utan skummare, drivet av ett algfilter samt en djup sandbädd, inte ett enda preparat. Jag får en del emot mig när jag säger så här, o blev ju till slut, utan motivering, avstängd på saltvattensguiden. Dom påstår att min avstängning var friviilig, men dom ljuger...loggar jag in där står det avstängd för all framtid..o den typen av åtgärd finns inte i sera regelverk...jag bryr mig dock inte om att gå vidare med det..det ä'r dom som gör bort sig.

detta var en utvikning, men ibland kan jag inte låta bli då jag blivit orättvist behandlad.

Väldigt fin o trevligt forum zoopet...skön stämning o goa akvarister!

ha en find dag vänner...förretsen så fyller jag år idag:)...

Aha, då drar jag till med ett stort Grattis!:)
Japp, det skall bli intressant att kolla in saltvattensgrejen - det du skriver i inlägget är lite "saltgrekiska" för min del - men, jag skall ställa idel frågor senare, var så säker!:)
#92 - 28 februari 2011 10:30
Aha, då drar jag till med ett stort Grattis!:)

Japp, det skall bli intressant att kolla in saltvattensgrejen - det du skriver i inlägget är lite "saltgrekiska" för min del - men, jag skall ställa idel frågor senare, var så säker!:)

fråga på:)...jag gillar pedagogik..så jag lovar att göra mig förstådd;-)
Nu skall jag käka lite tårta:)!

Ha de
Jonas
#93 - 6 mars 2011 17:06
Uppdatering:
Börjat med koldioxid sen ett par dar. Tycker redan det börjat växa på...:)

bilderna är tagna när det kom in lite eftermiddagssol...blev lite spännande bilder tycker jag..

postar en normal sen också när solen gått ner..
#94 - 6 mars 2011 17:18
Jonasroman skrev:
Uppdatering:

Börjat med koldioxid sen ett par dar. Tycker redan det börjat växa på...:)

bilderna är tagna när det kom in lite eftermiddagssol...blev lite spännande bilder tycker jag..

postar en normal sen också när solen gått ner..

Ser la för härligt ut!:)
#95 - 6 mars 2011 17:23
ngr bilder när solen passerat mitt fönster:)
förresten, bara svag em sol..tror nästan bara karet mår bra av det...men ser jag ngt negativt så finns ju persienner:)

Återigen...tar gärna emot feedback om ni ser nåt så där direkt som kanske kan förbättra scapingen...Mats med flea har varit till stor hjälp o insp.källa redan!

En sak jag tänker på: iner ju att det mkt snart kan bli väldigt tättbevuxet...kanske inte så himla snyggt om det blir FÖR mkt...samtidigt behövs ju en hel del vöxter för att hindra alger...hmm..hur gör ni för att få ihop den ekvationen?...
jag planerar köpa en förgrundsväxt snart...nytt försök med hemianthhus calitrichiodes...ett litet skott blev kvar (den dog)..som nu bubblar...så de kanske funkar bättre nu med CO2.

En av rötterna når nästan till framrutan...en annan ligger lite kors o tvärs mot bakgrunden...så den biten är jag nöjd med...mest nu då frågan rörande växttäthet.

en fråga till: kan man bara klippa av en växt, slänga underdelen (som är ful, knappt med blad etc, ljuset når inte ner), o bara planetar den avklippta delen..o på så sätt börja om med växtzooner längre ner?..

Ha de
Jonas
#96 - 6 mars 2011 17:26
Ser la för härligt ut!:)

Ja!:)...man blir ju sugen på MHI lampa...för att få glittret!...de får de nog bli "nästa gång"...de här slutar väl med att jag kör ett 1000 liters high tech, MHI lampor o allt vad det nu kan vara;-)...som hjärntvättad saltvattensakvarist ligger ju sådant nära till hands---;.)
#97 - 6 mars 2011 17:38
Du har börjat helt rätt, med enkla växter som tar sig bra. Dessa växter fasar du sedan ut allt eftersom du hittar nya svårare växter som du vill ha, och de växterna brukar inte växa lika bra som de enklare växterna.
Jag förstår att du redan börjat komma fram till samma problem som jag gjorde. Iofs brjade jag med ett 540 som växtkar, men det blev fort för litet så det byttes ganska snart mot ett 960 med en halvmeter längre planteringszon, men framförallt 80 cm djup att leka med:D!

Det beror lite på vilka växter du vill toppa, men på beskrivningen låter det som någon stängelväxt och de kan du nypa på det viset:).
#98 - 6 mars 2011 17:47
Tack för svar Anders:)
ja...tänkte mest på hygrophila polysperma som ser strålande ut de översta 50%...men inte så roliga längre ner. Så då klipper jag alltså av stängel nånstans på mitten, drar upp den nedersta med rot o allt, o trycker ner den avklippat översta halvan?

gäller även min eulensis stellata, som växer så det knakar, men allra längst ner är gles o fa väldigt mkt luftrötter, som gör att den ser lite skräpig ut.
Min limmnophila aromatica har böjat att fart, men här märker jag att vi har med en lite mer långsammväxande krabat att göra...men även den tror jag på sikt kommer bli lite klen nertill....

mina anubias förresten: en av dom kommer nog tappa alla blad till slut, men inte den andra. Den som mår bra..där bubblar det syre från själva rotstocken!...coolt...

ja...mkt mkt snart är karet för litet...:(...får nog ansa en hel del rätt ofta..i o för sig ett angenämt problem:)...

nåt du spontant tycker jag bör förbättra med scapingen?...man blir så begränsad med ett kar på bara en meter:(
#99 - 6 mars 2011 17:56
Jonasroman skrev:
Tack för svar Anders:)

ja...tänkte mest på hygrophila polysperma som ser strålande ut de översta 50%...men inte så roliga längre ner. Så då klipper jag alltså av stängel nånstans på mitten, drar upp den nedersta med rot o allt, o trycker ner den avklippat översta halvan?

Jepp, helt riktigt:)!
gäller även min eulensis stellata, som växer så det knakar, men allra längst ner är gles o fa väldigt mkt luftrötter, som gör att den ser lite skräpig ut.

Min limmnophila aromatica har böjat att fart, men här märker jag att vi har med en lite mer långsammväxande krabat att göra...men även den tror jag på sikt kommer bli lite klen nertill....

Likaså på dessa, kapa nedersta delen och släng. Limnophilan kommer att växa bra sedan, det var en av de värsta ogräsen jag hade i mitt 960!
mina anubias förresten: en av dom kommer nog tappa alla blad till slut, men inte den andra. Den som mår bra..där bubblar det syre från själva rotstocken!...coolt...

Den som tappar alla bladen kan du troligtvis slänga, kanske den blivit frusen vid frakten och därav tappar bladen?
ja...mkt mkt snart är karet för litet...:(...får nog ansa en hel del rätt ofta..i o för sig ett angenämt problem:)...

Jodu, jag kasserade minst en 10-liters spann med växter i veckan när det var som värst, trots flera annonser på bortskänkes kom aldrig någon och hämtade gratis växter konstigt nog.
nåt du spontant tycker jag bör förbättra med scapingen?...man blir så begränsad med ett kar på bara en meter:(

Nope, inte som det är nu. Kanske en grej som hade varit snyggt och vi snackat om förr. En Redmooregren som kommer ovanifrån skulle bryta av bra, den behöver inte vara stor utan bara så den "stör" intrycket av ett välordnat akvarium.Men det är annars svart att dels skriva hur det ser ut på en bild, och sedan har det inte börjat växa riktigt ännu, vänta någon månad så jädrens:)!
#100 - 6 mars 2011 21:08
Tack anders igen!
Kanske vi nästa vecka kan kombinera, ett besök hos mig o ett hos dig...då kan vi ju se hur man skulle kunna arrangera en eventuell rot till från ovan:-)...
Som du ser slöngde jag ner en rot till...men mkt av 3d känslan försvinner på bild..
Är inte räker på vad redmoorerötter är men jag tror att det sådana jag har, alla tre. Djurmagasinet har lite sånt ibland, så jag skall ta en titt om det finns nåt litet litet...eller så väntar jag tills du synat burken med ditt vana öga;-)

Vi kan ju höras på mailen om tider:)
Bilagor:
#101 - 6 mars 2011 22:35
Japp, Jonas - du har Anders nästgårds, och där finns all hjälp du kan få - men jag tycker du har bra tryck i baljan redan. Jag är ingen växtexpert på något vis - så på det området skall jag se till att hålla käft - men en rolig detalj, som du nämner själv, är rotdelen som sträcker sig mot frontglaset. Just den lilla grejen bidrar til djupkänslan när man sitter framför karet.
Inom nästan all "standard"-akvarieinredning så gäller "sandarena", alltså en "gård" med sand i mitten (där fiskarna möts och har det trevligt, äter och tar en bärs...) och sedan, på tryggt avstånd från frontrutan, skall dungar med rötter och växter placeras på sidorna och i mitten längst bak... Puuuhh... Vill man ha lite annorlunda look i karet så bryter man med fördel den "regeln". Man skulle till och med våga drista sig till att rekommendera en liten småbladig Anubias ganska nära slutet på den rotdelen - hyfsat nära frontrutan, där ljuset kanske inte är som starkast. Då får ögonen jobba lite med den "störande" växten - och titta bakom, vad som händer längre bak i området.
Om du kollar mitt "hassel-kar" så kan man se en jädrans massa kvistar som ligger nära frontglaset och är "i vägen" - men det intressanta är vad som händer in igenom och bakom dessa - det är där som cikliderna har sina hål och gömställen - det är där som dom känner lugn, ro och harmoni att utföra sina angelägenheter...
Är man inte intresserad av fiskars beteendemösnster o.s.v. så inreder man naturligtvis på ett snyggt sätt som mer tilltalar betraktaren - och bortser från det jag skrivit just nu - och det gör nog de flesta!:)
#102 - 11 mars 2011 10:53
Mkt trevlig tråd som jag har misat :O Men nu har jag lusläst och hittat många tips för min egen del, som i vanlig ordning brukar finnas i de eminenta tråda jag snokar upp eller blir tipsad om. Zoopet ett toppenforum med underbara akvarister ;)

Och grattis i efterskott tilldig, samt kul med ditt snygga kar, ska följa detta med stort intresse, är själv i en långdragen process där jag håler på att återuppliva min växter som jag tyvärr var "tvungen" att "misshandla" strax före jul då de fick husera i hinkar under en tapetsering, badkaret var liksom för ofta i "bruk" för att få agera hotell.

Men de växer på bra med PMDD och EC, dock lite taskigt ljus, bara 2 st. T8 men iofs Aquarelle.... De är på G, jag är på G och även du, skitkul detta.

MVH Nicke
#103 - 11 mars 2011 20:25
Åh...tack verkligen för dina fina o trevliga ord o omdömen:)
Lycka till själv!:)
#104 - 19 mars 2011 17:40
Ja...en del ommöbllering.."rufsat" till det lite..mer snabbväxare...behövs märker jag..då jag får lite för mkt alger på bla bakgrunden.
Kanske jag rensar ut lite sen,men ni får detta puttra på.
Växterna bubblar på rätt så bra med koldioxiden..o bubblet kommer faktiskt redan efter nån timma efter att ljuset gått på. Doserar PMDD, men jag hade alltså bubbel innan också, men dett ahar helt klart ökat fotosyntesaktiviteten hos växterna. Dock har jag med pmdd fått lite alger, så jag hoppas nu på snabbväxarna som ammoniumslukare..

/Jonas
#105 - 19 mars 2011 18:14
Jag tror eller rättare sagt kan svära på att alger hade du fått oavsett PMDD eller inte. Men nu har inte växterna något som stoppar dem i växtligheten, så de kommer säkerligen att konkurrera ut algerna så småningom.
När jag hade mitt 960 liters växtkar fanns det inte tillstymmelse till alger någonstans efter en tid, men i början kom de som ett brev på posten...:p
#106 - 20 mars 2011 21:20
Tålamod alltså;-)...
#107 - 20 mars 2011 21:25
Ser inte ens en algfläck på bilderna så det är nog saltvattenshjärnan som spökar. :p
#108 - 20 mars 2011 21:29
Fint kar! Ser inte heller några alger, men OM de nu finns så gör de bara att det ser mer naturligt ut. Alger är ju skitsnyggt på stenar och bakgrunder! :)
#109 - 20 mars 2011 21:32
Miliimli skrev:
Fint kar! Ser inte heller några alger, men OM de nu finns så gör de bara att det ser mer naturligt ut. Alger är ju skitsnyggt på stenar och bakgrunder! :)

Jag, fasen vad tråkigt mitt 222l skulle vara utan! Karet bredvid (60l) visar däremot hur problem ser ut...
Skrattar åt mina egna gamla inlägg då man panikade för en liten tuss i karet. :P
#110 - 22 mars 2011 21:26
Ni gör mig glad o tack för era omdömen:)

Ja...i närkamp med ett o annat blad så finns där en trend att det är mer alger nu..men absolut, helheten är än så länge ok o jag är nog lite väl petig som hjärntvättad saltvattensakvarist..;-)..

Nåväl...jag kör på nu ett tag så kommer fler bilder sen:)
#111 - 22 mars 2011 22:08
Det tar sig sa mordbrännarn! Det börjar bli rejält snyggt. Nu är det bara att låta växter och alger göra sitt och sitta tillbaks och njuta.
#112 - 25 mars 2011 09:52
[ATTACH=CONFIG]43400[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43401[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43400[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43401[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43402[/ATTACH]Tack Bosse!...nu räddade du min dag:)

Här kommer en liten uppdatering...planterat om lite...jag har gjort det ganska mkt, dels växer det ju så det knakar, sen formar jag ju scapingen efter hand. Slängt en del växter redan:)...bubblar gör det som tusan. Inget av detta hade lyckats utan er hjälp:)!
#113 - 25 mars 2011 15:22
Var är algerna?...skrattar
Sluta pilla och njut av ett snyggt akvarium som bara blir bättre.
Enda kritiken jag har är att det ser lite nystartat kliniskt rent ut. Men det fixar tiden.
#114 - 25 mars 2011 15:27
Jo...Bosse..jag är inte så orolig egentligen;-)..visst e de inga problem med algerna...utan mer jag som vill hela tiden förbättra..kul att du gillar karet:)...o att du ser potentialen i det:)
Ja...jag tänker på det du skrev o tar de rätt lugnt. Jag gör inte så mkt mer just nu ön byter vatten o doserar pmdd samt ansar lite växter...o gör rent den mekaniska filtersvampem varje vecka..rör såklart inte den biologiska filterkomponenten.
Ibland vänder jag runt cikulationen så inte för mkt detritus blir liggande.

See you:)
#115 - 25 mars 2011 16:06
Om något så saknas just lite alger och biohinna på bl a rötterna för at få det lite mer levande till utseendet, men det kommer ju som sagt. I övrigt är din scape skitläcker! Och saltakvarister som brukar få kritig på ställen för att de bara proppar i saker i sina scapes utan att ha någon plan. ;)
#116 - 25 mars 2011 17:00
Om något så saknas just lite alger och biohinna på bl a rötterna för at få det lite mer levande till utseendet, men det kommer ju som sagt. I övrigt är din scape skitläcker! Och saltakvarister som brukar få kritig på ställen för att de bara proppar i saker i sina scapes utan att ha någon plan. ;)

Tack!...e ju extra kul att riktigt kunniga sötvattensakvarister som ni godkänner det hela;-)...
E faktiskt först nu nöjd med växtplacering etc....ändrat säkert 6-7 ggr sen start men nu skitnöjd så nu får de puttra.
Det jag kommer behöva hjälp med är ansning o trimning hur man praktiskt gör med olika växter.
Hittills har jag i vissa fall klippt av övre halvan, rivit ut underdelen ed rötter o allt o planterat ner överdelen. Gör man så?
#117 - 25 mars 2011 17:08
Pff, att kalla mig för kunnig akvarist är som att kalla Justin Bieber för mångårigveteran. ;)

Beror på vad man vill uppnå men i grunden låter det rätt. Skiljer lite på olika växter också men det säger sig självt. :p
#118 - 25 mars 2011 22:07
Jonasroman skrev:
Tack!...e ju extra kul att riktigt kunniga sötvattensakvarister som ni godkänner det hela;-)...

E faktiskt först nu nöjd med växtplacering etc....ändrat säkert 6-7 ggr sen start men nu skitnöjd så nu får de puttra.

Det jag kommer behöva hjälp med är ansning o trimning hur man praktiskt gör med olika växter.

Hittills har jag i vissa fall klippt av övre halvan, rivit ut underdelen ed rötter o allt o planterat ner överdelen. Gör man så?

Jo det är helt rätt med stängelväxter, men med övriga växter så bör du låta dem växa "för stora" så de kan etablera ett rejält rotnätverk.

Även när det gäller stängelväxter så kan låta underdelen stå kvar, den slår nya skott ofta flera om du har knippsat på rätt ställe, så du får fler plantor.

Knippsa på rätt ställe = Knippsa över ett par bladrosetter, samma regler som gäller i trädgården.
#119 - 27 mars 2011 08:47
ok...
en fråga...min h.polysp...de översta bladen, där tillväxten är mkt god nu...är lite rödaktiga...är det en sk rosanervig??...när jag köpte den var den helt grön.
kanske syns på bilden[ATTACH=CONFIG]43433[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43434[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43435[/ATTACH]
#120 - 1 april 2011 15:31
[ATTACH=CONFIG]43542[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43543[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43544[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43545[/ATTACH]Lite uppdatering. Växer bra...algerna på bakrutan har minskat, finns kala fläckar utan minsta alg...dessa blir större:)
Syrebubblet ser trevligt ut, se bild...
ngr gula mollys visade sig vara ett lyckat inköp..äter alger som tokar:)
får sköra växter, planterar om, beskär, etc...för att forma en scape med tiden

Mvh
Jonas
#121 - 1 april 2011 15:37
det växer ju på bra
stora syrebubblor
#122 - 1 april 2011 17:23
Jonasroman skrev:
[ATTACH=CONFIG]43542[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43543[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43544[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43545[/ATTACH]Lite uppdatering. Växer bra...algerna på bakrutan har minskat, finns kala fläckar utan minsta alg...dessa blir större:)

Syrebubblet ser trevligt ut, se bild...

ngr gula mollys visade sig vara ett lyckat inköp..äter alger som tokar:)

får sköra växter, planterar om, beskär, etc...för att forma en scape med tiden

Mvh

Jonas

Myycket trevligt att läsa och se ;) :D

Nicke
#123 - 1 april 2011 17:35
Såå himla snyggt :)
#124 - 4 april 2011 12:35
Tack skall ni ha:)...extra kul eftersom detta är mitt första sötvattenskar...jag har lärt mig mkt de första m¨ånaderna, o tänker snart ingenting som en saltvattensakvarist;-)...
Tycker det finns två stora skillnader mellan sött o salt som gör sött roligare:
1) växterna växer otroligt snabbt, o det gör det roligae o större möjligheter att forma en scaping på kort tid, samt ändra den
2) näringsläran inom salt är simpel...alla värden skall ner...inom sött är det mer avancerat...man slåss med paradoxen att alger skall inte trivas, men växter skall..o båda gilla till stor del samma sak, även nitrat. jag har inte sett en heltäckande förklaring varför växtakvarier sällan har algproblem..eller varför alger plötsligt inte växer hej vilt på nitrat bara för att det finns växter runt omkring. Ammoniumbrist, syreproduktion, skuggning, är ngr teorier..men dom når inte hela vägen fram. Spännande..o eftersom det dessutom funkar i verkligheten, dvs koldioxid, pmdd, massor av snabbväxare=sällan algbekymmer...så får man trevlig feedback att fortsätta hobbyn, o inspiration att fortsätta odla fram sin lilla undervattensträdgård.

Tack för allas hjälp:)
#125 - 5 april 2011 14:25
Jonasroman skrev:
o inspiration att fortsätta odla fram sin lilla undervattensträdgård.

Tack för allas hjälp:)

Inspirationen till undervattensträdgården kanske kan få dig att testa aquascaping, det är jag själv sugen på när tillfället träder i akt. För tillfället nöjer jag mig med mitt "växtodlingskar 2i förrådet, Katty Kattströ tunt lager på botten, sedan grus ca: 2-3 mm i kornstorlek, PMDD och Easy carbo. Tyvärr lite dåligt ljus men en kul test som jag hoppas ska funka.

Nicke
#126 - 6 april 2011 21:47
Ditt kar ser lika underbart ut som alltid! Hade gärna haft ett likadant ;) Kul att någon ger Mollys en central plats i ett fint växtkar! Blir sugen på att skaffa levandefödare själv, vad har du för fisk i karet allt som allt förresten??
#127 - 6 april 2011 23:39
Det ser ut att växa på fint och ser redan riktigt trevligt ut!
Är det H Difformis du har i bakre högra hörnet? Ser ut som en sådan som inte ställt om till submers form. Då blir den rejält vidare så hade jag varit du hade jag glesnat stammarna litet redan nu så den dessutom får mer ljus och kanske ställer om snabbare. Sen är ju smaken som baken men nog känns det som en ganska rät och stel linje du har från framrutan till där inredningen börjar med bara tomt grus. Min tanke är att antingen skaffar du marktäckare där fram eller så justerar du lite så nån växt får komma osedvanligt (vilket är ett bra ord inom den likriktade svenssonscapingen) nära framrutan så du kan skapa passager av öppet grus in bland dina växter, det tycker jag skapar lite mer spänning. För riktigt aquascaping känns som nästa steg för en som dig som verkar ha huvudet på skaft och en brinnande passion. Dock tycker jag du kan känna lugnet ett tag till, lära känna växterna - hur de växer, färgar och kan ansas osv. När man kört ett kar ett tag får man oftast en känsla av vart man vill också, man kanske fattar tycker för en växt, en rot eller en fisk och utgår därifrån. Jag gjorde så också, började friskt med massor av växter och en ganska spontan scape. Du kan ju kolla in dessa två bilder, en är från i oktober när karet puttrat ett par månader knappt. Sen en färsk bild, har hänt en del... :)

[ATTACH=CONFIG]43781[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43782[/ATTACH]

Tycker man ser ganska tydligt hur jag i början spridde ut en massa växter i separata grupper för att nu börja få en känsla för hur växterna ska integreras med varandra i färg, form och växtsätt. Men det tar tid att få kläm på, känner mig själv fortfarande i startgroparna på scaping. Tex har jag ännu inte riktigt kläm på hur mossa ska ansas för att den ska växa som jag vill.

Vill man dessutom inte bara scapa utan även bygga för fiskens skull tillkommer ju ytterligare en dimension när man ska ta hänsyn till revir, rörelsemönster, passager, vart maten hamnar osv. Sånt är extra kul och ibland kan man sitta en god timme framför karet och "jobba" utan att röra en fena.
#128 - 7 april 2011 18:25
Pink_Tess skrev:
Ditt kar ser lika underbart ut som alltid! Hade gärna haft ett likadant ;) Kul att någon ger Mollys en central plats i ett fint växtkar! Blir sugen på att skaffa levandefödare själv, vad har du för fisk i karet allt som allt förresten??

Tack!:)...
har bara dom gula mollys, 20 kardinaltetror, 15 kopparbarb, 1 regnbågshaj....helheten är ändå att det är gabnska mkt liv o rörelse o hyffsat med fisk.

Uppdatering...lite ansning, två nya växter till vä (echinodorus o cryptocor)....kul att det växer, så man aldrig behöver oroa sig att man ansar för hårt.
Dock är mina limnophila aromatioca inte på så bra humör...hoppas dom tar sig. Nåt tips?

Mvh
Jonas
#129 - 7 april 2011 18:30
Det ser ut att växa på fint och ser redan riktigt trevligt ut!

Är det H Difformis du har i bakre högra hörnet? Ser ut som en sådan som inte ställt om till submers form. Då blir den rejält vidare så hade jag varit du hade jag glesnat stammarna litet redan nu så den dessutom får mer ljus och kanske ställer om snabbare. Sen är ju smaken som baken men nog känns det som en ganska rät och stel linje du har från framrutan till där inredningen börjar med bara tomt grus. Min tanke är att antingen skaffar du marktäckare där fram eller så justerar du lite så nån växt får komma osedvanligt (vilket är ett bra ord inom den likriktade svenssonscapingen) nära framrutan så du kan skapa passager av öppet grus in bland dina växter, det tycker jag skapar lite mer spänning. För riktigt aquascaping känns som nästa steg för en som dig som verkar ha huvudet på skaft och en brinnande passion. Dock tycker jag du kan känna lugnet ett tag till, lära känna växterna - hur de växer, färgar och kan ansas osv. När man kört ett kar ett tag får man oftast en känsla av vart man vill också, man kanske fattar tycker för en växt, en rot eller en fisk och utgår därifrån. Jag gjorde så också, började friskt med massor av växter och en ganska spontan scape. Du kan ju kolla in dessa två bilder, en är från i oktober när karet puttrat ett par månader knappt. Sen en färsk bild, har hänt en del... :)

[ATTACH=CONFIG]43781[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]43782[/ATTACH]

Tycker man ser ganska tydligt hur jag i början spridde ut en massa växter i separata grupper för att nu börja få en känsla för hur växterna ska integreras med varandra i färg, form och växtsätt. Men det tar tid att få kläm på, känner mig själv fortfarande i startgroparna på scaping. Tex har jag ännu inte riktigt kläm på hur mossa ska ansas för att den ska växa som jag vill.

Vill man dessutom inte bara scapa utan även bygga för fiskens skull tillkommer ju ytterligare en dimension när man ska ta hänsyn till revir, rörelsemönster, passager, vart maten hamnar osv. Sånt är extra kul och ibland kan man sitta en god timme framför karet och "jobba" utan att röra en fena.

Oj...fantastiskt snyggt!!...du har helt rätt, o ditt inlägg ger mig redan lite ideer. jag känner att jag kommer ändra hela tiden, är långt ifrån nöjd. Tittade på mina första bilder, då jag kände mig nöjd..hmm...dom är rena skämtet...fantastiskt tråkigt o sterilt...kanske jag kommer tycka så om dagens inredning efter sommaren:)
Jag har tänkt exakt dom du, att jag vill ha nån sorts gräsmatta eller i alla fall nåt ända fram...hemianthus callitrichiodes tänkte jag försöka med men är rädd att jag har lite för lite ljus...men så fort jag ser en sådan testar jag med en kruka i alla fall.
Mkt bra tips du gav mig...tas emot mkt mkt tacksamt!:)

/Jonas
#130 - 7 april 2011 19:47
Där ser man, lite jag missat då. Kul kar! Själv råkar jag vara samlare på tråkiga kar med bara bottenfisk :P får göra något åt det här haha :P
#131 - 7 april 2011 20:37
Jonasroman skrev:
Tack!:)...

har bara dom gula mollys, 20 kardinaltetror, 15 kopparbarb, 1 regnbågshaj....helheten är ändå att det är gabnska mkt liv o rörelse o hyffsat med fisk.

Uppdatering...lite ansning, två nya växter till vä (echinodorus o cryptocor)....kul att det växer, så man aldrig behöver oroa sig att man ansar för hårt.

Dock är mina limnophila aromatioca inte på så bra humör...hoppas dom tar sig. Nåt tips?

Mvh

Jonas

Varför inte testa med lite mossa? Dels på vissa områden av sanden och kanske på en del inrednings detaljer. Den roten som är platt upptill kanske blev snygg med en mosstuss? Sama med det runda halva hålet i stenen. Fast med lite mossa där så rundar du till det litet.
Mossa är snyggt om man inte har fina alger att lita till...skrattar
#132 - 8 april 2011 07:01
Bra tips bosse...ska lura på det;-)
#133 - 25 april 2011 10:10
Ja..det har gått en tid, o ni kan läsa i en parallelltråd att jag kört med pmdd ett tag. Jag är inte nöjd med detta, men jag tar inte upp detta här.
Denna bild är väl dock gyffsad, lagt en del tid på att ansa växter, o ta bort allt som är fult. Det ser ok ut nu, men jag vill ha mer tillväxt o mindre alger.
Det nya spännande tillskottet ärden rosanerviga ni ser...fantastiskt fin växt. Hoppas den tar sig...har redan blivit avsevärt mer rosa bara på ngr dar. Bubblar gör det, från de flesta växterna...
kommer sannolikt sluta med pmdd...köra mikrogödning från tropica..byta ngt mindre vatten, ca 30% i veckan.

/Jonas
#134 - 25 april 2011 13:31
Jonasroman skrev:
Ja..det har gått en tid, o ni kan läsa i en parallelltråd att jag kört med pmdd ett tag. Jag är inte nöjd med detta, men jag tar inte upp detta här.

Denna bild är väl dock gyffsad, lagt en del tid på att ansa växter, o ta bort allt som är fult. Det ser ok ut nu, men jag vill ha mer tillväxt o mindre alger.

Det nya spännande tillskottet ärden rosanerviga ni ser...fantastiskt fin växt. Hoppas den tar sig...har redan blivit avsevärt mer rosa bara på ngr dar. Bubblar gör det, från de flesta växterna...

kommer sannolikt sluta med pmdd...köra mikrogödning från tropica..byta ngt mindre vatten, ca 30% i veckan.

/Jonas

Det ser ju riktigt fint ut och finare blir det nog med lite mer växter. Kanske av samma sorter du har!
Vad har du tänkt att ha för macro gödning?
#135 - 25 april 2011 14:03
Om jag inte minns fel har du 2 rör T5, jag skulle tippa på att det är där du har "problemet"...för lite ljus till co2 och din önskan att det växer som satikens.
#136 - 6 maj 2011 11:05
kan va så ansjo!:)...nu har jag i alla fall för tillfället slutat med pmdd för jag såg faktiskt en tydlig försämring, vad det nu beror på...jag betvivlar inte att det funkar med pmdd...men just nu gör de inte det i mitt kar:(...
kört på vanligt sätt sen 2 v e de väl...co2, mikro, vattenbyte varje vecka 30%...
nu ser det riktigt bra ut, mkt långsam eller ingen återväxt av alger...men vi får väl se...kan ju ändras;-)

Jonas
#137 - 6 maj 2011 21:14
Hmm, den första bilden på ditt akvarium var i slutet på januari, så ditt kar har varit igång, typ tre månader.

Det är den period som jag brukar utvärdera en ändring med ändrad gödning eller ändrat ljus på.

Du har massor av slutsatser på dessa tre månader?

Bör du inte gå tillbaka till grunderna och låta allt ta sin tid och ändra långsamt, dina slutsatser blir liksom inte "riktiga" med de korta tider du refererar till.

Dessutom behöver ett sötvattenskar minst 6 månader på sig för att mogna, vissa påstår att de behöver ett år, jag tror på något mitt i mellan ca 8 - 9 månader.

Innan man har nått mognad så går det inte att dra så många slutsatser om vad som är rätt eller fel.
#138 - 10 juni 2011 21:54
Ursäkta att jag var lite "brysk" i förra inlägget.

Tanken var att vi skulle få en dialog om hur karen mognar, inte att det skulle bli helt dött i tråden.

Kom igen nu, vi får bolla lite fram och tillbaka och du ska veta att jag kan vara ganska tvär ibland, men jag är lätt att vända till den positiva sidan också:p
#139 - 10 juni 2011 22:06
Även jag har läst i trådarna som Jonas startar, och dragit en liknande slutsats som du Maths. Lite för bråttom utan att låta tiden spela in sin väl så viktiga faktor. Och sedan ändra gödningsregimer lika ofta som man byter byxor, gör att man riskerar obalans i karet med allt som följer...teori är en sak, praktik en annan och det är inte alltid dessa går hand i hand:).
#140 - 17 juni 2011 06:37
c90368 skrev:
Hmm, den första bilden på ditt akvarium var i slutet på januari, så ditt kar har varit igång, typ tre månader.

Det är den period som jag brukar utvärdera en ändring med ändrad gödning eller ändrat ljus på.

Du har massor av slutsatser på dessa tre månader?

Bör du inte gå tillbaka till grunderna och låta allt ta sin tid och ändra långsamt, dina slutsatser blir liksom inte "riktiga" med de korta tider du refererar till.

Dessutom behöver ett sötvattenskar minst 6 månader på sig för att mogna, vissa påstår att de behöver ett år, jag tror på något mitt i mellan ca 8 - 9 månader.

Innan man har nått mognad så går det inte att dra så många slutsatser om vad som är rätt eller fel.

Du har helt rätt!...och precis som du säger, så ser jag faktiskt nu bara sista två veckorna en skillnad. Nåt har skett...tja..den så kallade mognaden har väl inträffat. det du skriver är EXAKT det jag själv alltid brukar svara o ge råd om, inom salt...men det är såklart ingen stööre skillnad...
Jag tror i o för sig att man kan dra slutatser även innan mognadsprocessen...den går ju att påverka, förhindra, kanske i viss mån påskynda om man gör rätt etc...det är inte likgiltigt hur man hanterar burken den första tiden heller...skulle man bara låta den stå, utan något mixtrande alls...de tror jag inte på...det är trots allt en slutet system som behöver tillsyn, oavsett vilken fas man vefinner sig i...
men som sagt...jag håller med dig...det tar sin tid...o sen skall man väl förtydliga att jag har inte haft ngr major problems med mitt kar...tvärtom...det är jag som är kräsen o petig...som helhet har det funkat bra hela tiden..o nu riktigt bra..

Mvh
Jonas
#141 - 17 juni 2011 06:42
Så sällan byter jag inte byxor ansjo;-)...o sen har jag inte direkt ändrat "regim"...så stora skillnader är det inte direkt mellan att pendal mellan fulldos o lite lägre dos...det är vad de sk "förändringarna" handlar om...
Jag håller med i er sak...men inte helt...FÖR...det är inte heller kompetent akvaristik att bara se på o inte reflektera...sker ngt dåligt i ett akvarium, så tror jag inte man skall blint tro på allt man läser o hör...o tro att tiden fixar allt. Så är det faktiskt inte...tiden kan lika gärna driva processen åt andra hållet!...tiden driver ju ett biologiskt system åt det håll det är på väg...dvs ser man en långsam försämring...så kan en passivititet o ett oreflekterande leda till at karet kraschar...
så jag tycker er bild av mitt sätt att hantera de trender jag sett i mitt kar är en smula orättvist faktiskt...jag har gjort iaktagelser...o märk ..INTE ngr stora förändringar hit eller dit..så de så!;-)....
O nu...mina vänner...funkar karet utmärkt!....
#142 - 17 juni 2011 06:50
O nu till det jag tänkte skriva...dvs en uppdatering.
Jag kör med en sorts PMDD regim...jag har aldrig helt slutat...utan pendlade lite i dos...då jag såg sådana tydliga försömrigar redan dagen efter fulldos pmdd...jag tror det var helt rätt av mig att göra spå..för mitt kar var inte klart eller moget för fulldos PMDD...jag tror att OMDD regimen m¨ste skräddarsys ibland..särskilt i nya kar...o kanske pmdd inte skall tillämpas alls den första tiden?...För nu...kör jag fulldos igen..o jag ser inte den där förämringen längre...jag har visare höjt koldioxiden lite till..så jag ligger runt 30..kanske 35 ppm..
Inga alger på stenarna...rötterna är klinisk rena...fantastiskt!...en del trådalger på en del blad, men jag ansar sådant.
Sen lät jag det växa upp ordentligt under en tvåveckorpersiod...rörde ingenting...såg för j---igt ut...ansade sen rejält...detta vände på något sätt förloppet...
O märk väl, men anledning av vad jag läser lite högre upp i denna tråd...jag har inte haft ngr stora problem...jag är petig o noggrann...detta ligger hos mig..o ej gjort ngr stora förändringar hit eller dit...utan laborerat lite med pmdd dosen bara...mellan halvdos o fulldos...o nån gång joppat över helt när jag sett att det behövts. Inga akvarium är ju statiska eller det andra likt...kanske mitt kar hade sett katasrofalt ut idag om jag inte hade gjort dessa små justeringar..?;-).....hmmm...
Nu funkar det...tänker fortsätta med fulldos pmdd nu...

Glad sommar
Jonas
#143 - 17 juni 2011 07:33
Jag skrev det i en parallelltråd men det hör hemma här också: tidsmässigt kan den rätt plötsliga förbättringen stämma med att jag avlägsnade den vita filtersvampen som är i slutet på filtret. Den är bara ett mekaniskt filter som sätter igen på nolltid o trots rengöring varje vecka var den mkt brun. En teori kan va att den varit en ammoniumproducent...det är alla dåligt rengjorda mekaniska filter. saken är ju den att det som jag nu ser i mitt kar sket på völdigt kort tid...ganska plötslig markant förbättring...idag synar jag vissa ställen med stereolupp..o det är häpnadsväckande hur rent det plötsligt är där det bara för 2 veckor sen var alger. Allt sker inte långsamt i ett kar..det är inte första gången jag fått erfara att även positiva skillnader kan ibland ske snabbt...även om det omvända är vanligare.
Det ger mig faktiskt lite mer vatten på min kvarn att möta er kritik med lite moteld...at inte bara sitta o se på o tro att tiden sköter allt...så kanske ni inte menade direkt...men underskatta inte försiktigt mixtrande mina vänner;-)...det verkar ju faktiskt som det fungerat i mitt fall...;-)
#144 - 17 juni 2011 07:36
Men alger är naturlig och egentligen inget som är dåligt...
#145 - 18 juni 2011 07:30
ansjo skrev:
Men alger är naturlig och egentligen inget som är dåligt...

absolut!...det vi menar när vi pratar om alger är ju egentligen för mycket alger, en obalans...inte algförekomst överhuvudtaget...
när ögat är nöjt...då tror jag vi har en korrekt balans med lagom alger o god växttillväxt

dvs. ett rent o snyggt kar, har ju alger,,men precis lagom

/Jonas
#146 - 3 september 2011 14:19
[ATTACH=CONFIG]46797[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46798[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46799[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46800[/ATTACH]Uppdatering efter en lång tids tystnad:

ja...i en parallelltråd skrev jag om hur mitt akvarium mer eller mindre gick åt fel hål. Jag har gjort en del större förändringar nu, och än så länge ser det bra ut igen. Man blir lätt hemmablind, och när jag går igenom bildmaterialet kan man ganska lätt se hur det successivt blev mer o mer alger från kanske april månad o framåt. Personligen tror jag det beror på fler saker, men ngr samband jag såg var att det började när jag började med makrogödning/pmdd. Vidare tror jag att jag kanske körde med lite för mkt koldioxid...dvs jag låg ju högt på såväl n, p som C. det hjälpte inte att ha mkt växter och/eller låta dom växa upp.

Jag har nu röjt ut alla gamla växter, slammsugit botten riktigt noga, bytt kanske 80% av vattenmängden, skrubbat stenar, rötter o bakgrund, köpt nya växter. Gjort rent filterhuset samt inte minst koldioxidreaktorn, som tog en hel del av cirkulationen. Slutat med makrogödning, kör endbart halv dos mikrogödning, samt lägre dos koldioxid än förrut..lägger mig på 20ppm. Doserar faktiskt lite easycarbo också, mest för dess antialgeffekt som sägs finnas. Ökat cirkulationen, förrutom rengjort befintlig eheimpump, satt in eliten till på 400l/h för att undvika döda punkter på framför allt botten, samt befrömja gasutbytet rent lokalt över växtbladen. Köpt 4 siamesiska algätare. Kör med kolpatron i ett av facken, samt återinfört den vita filtersvampen.

Det var ungeför så här jag körde innan jag började med pmdd...nu lägger jag inte hela skulden på pmdd...men i min värld o i mina iaktagelser, rätt eller fel...så tror jag pmdd gödningen var startskottet på bekymrena. dessutom tror jag inte man skall isåfall börja med pmdd för tidiigt...ser att en del kör det från start i nystartade burkar....Tror att ett omoget system kan vara mer känsligt för makrogödning. Vxterna har inta tatt fart än så dom kan ta hand om nitraten/fosfaten...däremot har sannolikt algerna det..som vi vet älskar nitrat o fosfat. Sen tror jag att ÄVEN om man hafr växter som trivs...så får algerna av ngn anledning ett övertag...så kommer ju de där extra nitraten o fosfaten ge dom en extra skjuts...nitrat o fosfat kan säker ge frodiga växter...,men kanske bara i en situation när vi redan har balans mellan alger o växter...Jag är oerhört skeptisk till att man skulle kunna vända en algburk med att dosera ännu mer nitrat o fosfat. De tror jag inte på helt enkelt..o min egen erfarenhet stöder detta. Man ser vad man ser så att säga. Visst gäller det motsatsen också...dom som lyckats med pmdd...dom ser också vad som ser...men som sagt...skälet att det funkar med pmdd för vissa tror jag inte beror på pmdd i sig...utan at karet har den balans som lämpar sig för pmdd. Således är inte enligt min tro pmdd lösningen på alla algproblem..och är inte lösningen eller enda receptet för lyckat växtakvarium. Sen är det ju en nivåfråga vad som är växtakvarium. personligen behöver jag inte alls ha den där enorma tillväxten..o jag tycker dessutom det är ganska snyggt med inte alltför mkt växter utan lite bottenyta också.

/Jonas
#147 - 3 september 2011 14:33
Jag skrev i din förra tråd och kan lika gärna göra det här med. Detta karet startade jag upp i mitten av april, med bra med ljus (4x36W) co2 och PMDD (2-3 doser/vecka) samt ca 40-50% vattenbyten var vecka. Vad hände under uppstarten?
Jo, antalet tofsalger kan jag räkna på båda handens fingrar, dessa tog jag bort manuellt eller tog bort bladen de satt på, lite gröna penselalger på stenarna som fick vara, någon slags slemalg (Obs! Inte cyano) som jag försökte suga bort vid vattenbytena samt en otrolig algblomninng av kiselalger över sten och bakgrund.
Det enda jag gkorde åt detta var egentligen ingenting, utan körde på med samma regim och det tog inte lång tid innan man såg med blotta ögat hur algerna gav med sig. Den enda algen jag får numera är ett tunt lager på framrutan, och dessa gillar snäckorna att käka så det är inget större problem:)!
[ATTACH=CONFIG]46802[/ATTACH]Den här bilden är tagen för ett par tre veckor sedan, idag ser det lite annorlunda ut då en del växter är borta samt de kvarvarande är lite fler:p...
#148 - 3 september 2011 22:01
Jonasroman skrev:

Jag har nu röjt ut alla gamla växter, slammsugit botten riktigt noga, bytt kanske 80% av vattenmängden, skrubbat stenar, rötter o bakgrund, köpt nya växter. Gjort rent filterhuset samt inte minst koldioxidreaktorn, som tog en hel del av cirkulationen.

/Jonas

Grattis, du har börjat om från 1.0

Läs den här tråden så kan du kanske komma upp på banan igen http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=129
#149 - 11 september 2011 10:50
c90368...jag har inte börjat om från 1.0...filtret o sanden är fyllda av bakterier...detta är ingen omstart som liknar en nystart...men det kanske du inte menade heller...
jag bara återgår till det koncept som fungerar för mig...o det kan ju knappast vara en dålig regel...
Det jag nu ser är att det funkar...växterna växer BRA med det kväve som matning ger. MEN, jag inser logiken i att om man kör med höga doser CO2, typ 30 ppm...så kommer kanske kvävet ta slut...men varför göra det?....jag ligger på en lägre dos Co2 nu...runt 20...o med den dosen så verkar inte kväve eller fosfor ta slut
Inte ens precis när jag röjt ut alla skit, dammsugit botten etc...så verkade det råda kvävebrist..det är ju så att säga lägsta tänkbara punkt...de nya växterna började trots det sätta fart på dag 3. Jag tycker växterna o deras bubbel är de kvitto jag behöver för att konstatera att där behövs ingen extern n o p gödning. De alger som jag inte fick bort i renoveringen har börjat försvinna dessutom.

Som jag ser i mitt kar så är jag på banan igen tack vare dessa åtgärder, men skall gärna läsa din tråd för o se om det kan bidra med något mer.

Ansjos inlägg belyser det välkända faktum inom biologin att man kan nå ett fint resultat på olika sätt. Skälet till det är att biologin är multifaktoriell...vilket innebär att jag tror det finns ekologiska system o akvarium som tar skada av N o P gödning, vissa inte. Det råder alldeles för trubbig rådgivning beträffande pmdd...där man inte skräddarsyr "ordinationerna".[ATTACH=CONFIG]47050[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47051[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47052[/ATTACH]

/J
#150 - 11 september 2011 10:53
ansjo skrev:
Jag skrev i din förra tråd och kan lika gärna göra det här med. Detta karet startade jag upp i mitten av april, med bra med ljus (4x36W) co2 och PMDD (2-3 doser/vecka) samt ca 40-50% vattenbyten var vecka. Vad hände under uppstarten?

Jo, antalet tofsalger kan jag räkna på båda handens fingrar, dessa tog jag bort manuellt eller tog bort bladen de satt på, lite gröna penselalger på stenarna som fick vara, någon slags slemalg (Obs! Inte cyano) som jag försökte suga bort vid vattenbytena samt en otrolig algblomninng av kiselalger över sten och bakgrund.

Det enda jag gkorde åt detta var egentligen ingenting, utan körde på med samma regim och det tog inte lång tid innan man såg med blotta ögat hur algerna gav med sig. Den enda algen jag får numera är ett tunt lager på framrutan, och dessa gillar snäckorna att käka så det är inget större problem:)!

[ATTACH=CONFIG]46802[/ATTACH]Den här bilden är tagen för ett par tre veckor sedan, idag ser det lite annorlunda ut då en del växter är borta samt de kvarvarande är lite fler:p...

Ser levande o vackert ut! och jag tycker ditt inlägg återigen bevisar att det finns fler vägar än en till ett lyckat kar, samt att alla kar lämpar sig inte för pmdd. det måste ju trots allt bero på om det tåder underskott på N o P eller inte, samt vilka organismer som finns i karet som kan ta hand om överskottet, ammonium etc..

/J
#151 - 11 september 2011 10:55
c90368 skrev:
Grattis, du har börjat om från 1.0

Läs den här tråden så kan du kanske komma upp på banan igen http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=129

lyckas inte komma nånstans när jag klickar på din länkning...vad handlar den om?
#152 - 20 oktober 2011 09:06
[ATTACH=CONFIG]48452[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48451[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48453[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48454[/ATTACH]En uppdatering igen...

jag har kört på ett tag nu med enbart mikrogödning, samt koldioxid bara den ljusa tiden på dygnet, men då ph styrt. Alla alger har försvunnit(finns lite tofsalger kvar på bakgrunden sen kraschen, men i övrigt rent), och för första gången sen akvariet startades har jag nåt de där stadiet man ibland ser, att det på inredningen såsom stenar, rötter, inte finns ett spår av alger. Rätt intressant, vad det är som gör att ett akvarium är algfritt o ett annat inte. Jag tror inte på att det bara handlar om gödningsregimer, för då hade ju saken vart så enkel. Vi ser akvarium med alger o utan alger, vare sig man kör med full gödning med n o P eller bara mikro. Det är annat om spelar in, ja den där omtalade balansen som antagligen är på mikronnivå..rätt antal bakterier av rätt sort mm. Jag har inte som "c90368" uttrycker det börjat om på noll, utan tvärtom gått igenom olika faser i karet, o nu är i land med ett moget kar med god tillväxt på växterna, inga alger på ett enda blad eller inredning.

Jag har märkt en sak till...vissa växter trivdes inte i början...men har nu satt nya fina blad utan alger...jag antar att det finns mer kunniga här som kan bekräfta eller dementera att växter kanske har en cykel, där vissa blad helt enkelt lägger av...växten behöver tid på sig..o sen skjuter nya upp. Ibland kanske det är förklaringen till att just EN växt växer dåligt snarare än att det råder brist på nåt. En generell brist på tex P eller N, borde visa sig på nästan alla växter..nu får i rätta mig, men jag gissar att grundbehoven av N,P,C o spårelement inte skiljer sig avsevärt mellan växterna...dvs vid en allvarlig brist borde det synas på fler växter.
Akvariet o dess växter tycks vara nöjda med den N o P som matningen ger (jag matar rätt sparsamt).

/Jonas
#153 - 20 oktober 2011 15:37
Hej Jonas,
Kul att se att det går åt det håll du vill!
Lite filosofiskt så tror jag man kan säga att du och akvariet har mognat ihop. Detta tar tid och du har nog hittat rätt som det ser ut.
Som du har iakttagit så är många växter cykliska, detta är helt normalt. De kan också ofta acklimatisera sig.

Denna acklimatisering innebär ofta att växten går ned i princip helt för att sedan som du säger skjuta nya skott. Detta gäller inte minst sådana som odlats i luft och sedan planterats under vatten.

Jag tror också du insätt att det är mängden ljus och tillgång på kol som oftast är bristvaran och styr det hela. Det gäller helt enkelt att uppnå rätt balans (ratio) mellan alla inblandade näringsämnen, om vi nu för enkelhetens skull räknar in ljus i det.

Annons