Mitt andra akvarium :)

#1 - 13 september 2007 15:38
Då var det dags för mitt andra akvarium, det blir ett 54liters SA akvarium. Hade tänkt att det skulle bli som det här akvaiumet fast mkt mindre och löite anorlunda formet :). http://img441.imageshack.us/my.php?image=b18007711cy0.jpg

Mina planner är bara husfix med torv på, blästersand på botten (det blir ju torv i den också), masser med al rötter på ena sidan som kommer ändå ifrån ytan till botten, kommer även att forma frigolit som ska vara på framrutan, botten och sidorutorna så att det får en extra grott look :)

Växter blir bara vatten spikblad som flytväxt och inte särkilt mkt häller

Fiskar blir någ kakaduaciklider och pansarmalar (metall eller panda. Har inte bestämmt mig ännu)

Sen blir det en gammal doppvärmare, en vanlig termometer, fluval 1 filter som suger in vatten ifrån ytan också så att det blir mer cirkulation där.

Ja kommer att ändra mig masser förmodligen men så här har jag tänkt mig hittils :P kom gärna med förslag och ideer

puspuss
#2 - 13 september 2007 17:12
Låter riktigt fräckt, akvariet du länkade va ju ett riktigt höjdarkar msåte jag säga! :)
#3 - 13 september 2007 17:51
Det tycker jag med :P och det är ju mycket billigare än att göra en frigolit bakgrund och måla, lacka och sånt. Och det går snabbare också :)
#4 - 13 september 2007 17:54
asså vad är husfix egentligen?
#5 - 13 september 2007 17:58
Det är som cement fast med finare korn i och det torkar snabbare tror jag också. Man andvänder det för att bakgrunden ska bli hårade och för att färgen ska kunna fästa :)
#6 - 13 september 2007 18:13
Ja, det kan ju bli fint med torv, men hur ær hållbarheten på det? Smular det inte sønder med tiden?
En sak du ska tænka på at att gøra bakgrunden så tunn som øverhuvudtaget ær møjligt. 54 liter ær ju inte sy mycket.
Jag har funderet på att man skulle kunne gøra ett tværsnitt av en bæck och ka bakgrund på båda kortsidorna. På baksidan kunde man sætta fast en skiva acrylglas som man har slipat matt och sen lite ljus bakom den (ungefær som med en del væxtkar)...
Skulle nog bli snyggt:)

Ja, nu fick du ju førslag och ideer:)

Lycka till!
#7 - 13 september 2007 18:14
var och hur skall du fästa husfixen?
#8 - 13 september 2007 18:27
#7 Man fæster den på frigoliten.
#9 - 13 september 2007 18:33
Ja, det kan ju bli fint med torv, men hur ær hållbarheten på det? Smular det inte sønder med tiden?

En sak du ska tænka på at att gøra bakgrunden så tunn som øverhuvudtaget ær møjligt. 54 liter ær ju inte sy mycket.

Jag har funderet på att man skulle kunne gøra ett tværsnitt av en bæck och ka bakgrund på båda kortsidorna. På baksidan kunde man sætta fast en skiva acrylglas som man har slipat matt och sen lite ljus bakom den (ungefær som med en del væxtkar)...

Skulle nog bli snyggt

Ja, nu fick du ju førslag och ideer

Lycka till!

Ja, jag hade en annan bakgrund som jag tänkte andvända förut och man märkte ju att det blev inte mkt plats kvar, så jag funderar på att göra som flera moduler som man sätter på så limmar man torv direkt på glaset på vissa ställen. Ljus bakifrån blir det någ inte för det ska vara rätt så mörkt :P som en grotta. Det borde inte rammla bort, har inte hört han som har det andra kaviumet klaga på det, eller han har sagt att kräftorna har nypit bort lite men ja ska inte ha kräftor eller malar :P. Men om det smular sönder så får jag limma fast lite extra på vissa ställen =)

var och hur skall du fästa husfixen?

Husfixet fäster jag på frigoliten och trycker fast torv (torv är som torkade bar smulor som sänker pH värdet), frigoliten formar jag med kniv så att det ser ut att vara så "värkligt" som möjligt =) sen limmar jag fast frigolit biten på glaset
#10 - 13 september 2007 19:14
Tja (= går de måla o sen lacka på Frigoliten utan att behöva använda fix?
Vore riktigt nice isåfall (= vad för färg o lack ska man använda??
Bilagor:
#11 - 13 september 2007 19:28
aha najs då förstår jag :)
Kanske man skulle köra på något kar om man skall ha något extra. i vardagsrummet typ. har alla mina i källarn så har inte tänkt så mycket på sånnt.
#12 - 13 september 2007 20:38
karet du visade var riktigt snyggt, men det såg inte så jätte stort ut hehe.

Som nybliven växt intresserad ska det bli spännande å följa projektet:)
#13 - 14 september 2007 05:42
Tja (= går de måla o sen lacka på Frigoliten utan att behöva använda fix?

Vore riktigt nice isåfall (= vad för färg o lack ska man använda??

Allt går ju :P men det är väldigt svårt, men om man andvänder värmepistol eller hårtork så borde innan så frigoliten kryper ihop lite så borde det gå att få det att fästa =) men det blir ju lite klenare då.

aha najs då förstår jag

Kanske man skulle köra på något kar om man skall ha något extra. i vardagsrummet typ. har alla mina i källarn så har inte tänkt så mycket på sånnt.

Kör på bara ;)

karet du visade var riktigt snyggt, men det såg inte så jätte stort ut hehe.

Som nybliven växt intresserad ska det bli spännande å följa projektet

Det karet är på 250liter så för mig är det stort :P
#14 - 14 september 2007 08:51
hehe det såg litet ut för att vara ett diskus kar iaf;), 250liter har alltid varit stort för mig också, tills jag var hemma hos en kille här på forumet med ett 960liters kar. Sen dess har mina kar varit rätt små :p
#15 - 15 september 2007 07:20
Ja det är ju sant :P, idag så ska jag fixa akvarium bordet och skära ut frigolit klossar och limma ihop dom igen :P. Så här hade jag planerat veckan
Lördag: Fixa Akvariumbordet, limma ihop frigolitbitar
Söndag: Köpa en stor torvkloss på bauhaus, karva i frigoliten
Måndag: Karva färdigt frigolitbakgrunden, på med husfix och torv
Tisdag: Limma fast bakgrunden i akvariumet
Lördag: VATTEN!!! :D
Men som vanligt så kommer det alltid nån och stör mig mitt under projekten så det blir ltie upskutet :P

Annons