Mitt blåciklidpar slåss!!!

#1 - 26 juli 2006 08:20
Igår såg jag någonting jag inte sett tidigare: min blåciklidhona och hane slogs med varandra![:-9] Det har de inte gjort tidigare men igår så höll de i varandras munnar och tuggade och drog så mycket de orkade. :( De har gått tillsammans över ett år och det är garanterat en hona och hane då de fått flera kullar tillsammans tidigare. De har nu lekt igen för 3e gången i rad inom en månads tid och nu har de börjat slåss/ha dragkamp med varandra.

Kan jag ha misstolkat deras beteende så att det betyder någonting annat än att de slåss? (Men de tar i av kung o fosterland och så att vattnet skvätter på golvet utanför karet!)

Någon som varit med om detta tidigare? Har ni nåt tips om vad jag kan göra?

Självklart, enligt lagen om alla tings jävlighet, åker jag på semester och är borta 3 veckor från och med imorgon.[:(!] Men vill ändå veta om någon annan har erfarenhet av detta och vad som hänt.
#2 - 26 juli 2006 08:25
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina blåciklider slåss också som tusan nån vecka innan de leker. Just nu har jag en skinflådd hona som ser ut som en riktig risbuske. Munnen ser halvt uppäten ut men skam att hon ger sig, hon är på hanen hela tiden och nafsar. Mitt tips till dig: Titta inte in i akvariet, låt dem få hålla på.... de blir snart vänner igen... [:o][/COLOR][/FONT]
#3 - 26 juli 2006 09:34
Tack Lenmar för ditt snabba svar. :)

Då tar jag och åker på semester och låter bli att oroa mig för dem och tittar inte in i akvariet innan dess.[:-12] [:-103] [:-49]

Skönt att höra att dina blivit rejält tilltuffsade också då min hona är jättefransig på sina fenor och även hanen. [:-39] Trodde de hade några parasiter eller så tills jag såg dem slåss igår.

Ha en skön sommar! :)
#4 - 26 juli 2006 11:24
Efter en tids "äktenskap" kanske de tycker att det är dags att testa varandras styrka, och duglighet som partner/förälder igen :)
#5 - 26 juli 2006 12:15
När jag hade sajicaciklider uppförde dom sig precis likadant innan lek. Både honan och hanen simmade omkring med skadade munnar.
#6 - 26 juli 2006 14:54
[quote=mckvinnan]
Ha en skön sommar! :)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kan den bli bättre? [:-174] Önskar dig detsamma!! :)[/COLOR][/FONT]

Annons