Mitt Eheim rasslar

#1 - 12 april 2007 06:10
Ja, precis som i rubriken... Mitt Eheim 2026 professional började rassla igår, höll på ca 15 minuter med kortare tysta perioder mellan. Samma sak hände inatt. Med tanke på att jag sover i samma rum så var det mindre kul... Filtret har varit igång 1,5 månad, bytte packning i toppen och gjorde rent filtermattan förra veckan, efter att det läckt ut 40 liter vatten på min parkett... Det är (mig veterligen) ingen luft i filtret, det har jag kollat. Vad kan rasslandet bero på?
#2 - 12 april 2007 06:46
Det tyder trots allt ändå på luft någonstans i systemet.. ibland är det klurigt att få ut det. Jag hade en syresten vars små bubblor ibland drogs till insuget och innan jag kom på det höll jag på att blitokig på det..//Annie
#3 - 12 april 2007 07:37
Kolla också att det inte kan sugas in tjuvluft i någon skarv på slangen (på sugsidan).
#4 - 12 april 2007 08:06
Om du har den gamla typen av flödesmätare (med vit kula) är det förmodligen den som rasslar. Plocka isf bort den så blir det tyst...

/Tomas
#5 - 12 april 2007 08:35
Det kommer ingen luft ur utblåset när jag trycker på "handpumpen", vilket alltid brukar hjälpa annars när det kommit in luft.

Nu är det igång och rasslar igen...
#6 - 12 april 2007 08:57
Skulle tro att det är axeln till impellern som är av, eller impellerns innerhål som har slitits och blivit ovalt. Ta isär pumpen och kolla efter och ibland kan det hjälpa att bara rengöra de ovan nämda delarna.
Är de sönder finns det nya delar att köpa för någon hundring.
Prova att dra ut kontakten och sätta i den igen ett par gånger så kan det bli tyst för stunden.
#7 - 12 april 2007 10:14
Jag ska testa det. Tack!
#8 - 13 april 2007 05:58
Plockade isär hela filtret igår, gjorde rent och kollade på alla delar. Det är inget som är trasigt. Satte ihop det igen och det var tyst. Ända tills kl 01.43 inatt... Gissa om jag svor. Ska jag byta delarna ändå? Är det de som spökar trots att det inte syns något? Får kanske prova mig på att byta impellern..? Kan jag utan fara för fiskarna ha pumpen avstängd på nätterna tills jag fixat reservdelar?
#9 - 13 april 2007 06:23
Det skulle inte jag göra då det ganska så snabbt blir dåligt vatten i pumpen och startar du den igen kommer det ut i karet med massdöd som risk.
Det är en liten chansning att köpa ny impeller och axel, men å andra sidan så har du detta i reserv till senare tillfälle om det inte är det som är problemet.
Det som V70d5 skrev om innan med kulan till flödesmätaren har jag hört med, och du ska kanske testa detta med före du köper nya reservdelar?
#10 - 13 april 2007 06:51
Öppnade filtret igen och plockade ut kulan. Självklart tappade jag ner den i hålet bredvid och fick lyfta ut filterkorgarna för att hitta den längst ner..

Jag avvaktar och ser om det hjälper. Har inte så stort hopp om det, då ljudet låter mer "mekaniskt" och kulan är av nått gummimaterial. Får nog fundera på att jaga reservdelar ändå. Är det sånt butikerna brukar ha inne, eller är det beställningsvara för det mesta?
#11 - 13 april 2007 07:19
Det beror på hur välsorterade de är, men skulle tro att det för det mesta är beställningsvara.
#12 - 13 april 2007 08:01
DevilDoll skrev:
Öppnade filtret igen och plockade ut kulan. Självklart tappade jag ner den i hålet bredvid och fick lyfta ut filterkorgarna för att hitta den längst ner..

Jag avvaktar och ser om det hjälper. Har inte så stort hopp om det, då ljudet låter mer "mekaniskt" och kulan är av nått gummimaterial. Får nog fundera på att jaga reservdelar ändå. Är det sånt butikerna brukar ha inne, eller är det beställningsvara för det mesta?

Om det är en vit kula av "gummi" har du den gamla typen, och isf kan jag garantera att detta är problemet ! Har ett 2126 som efter någon månad fick rasslande oljud , som blir värre ( kulan slits, det går FORT ). På nyare varianter är det en röd cylindrisk "plupp" som inte slits/vibrerar (har även ett nyare 2028 som då inte har detta problem).

/Tomas

/
#13 - 13 april 2007 08:08
v70d5 skrev:
Om det är en vit kula av "gummi" har du den gamla typen, och isf kan jag garantera att detta är problemet ! Har ett 2126 som efter någon månad fick rasslande oljud , som blir värre ( kulan slits, det går FORT ). På nyare varianter är det en röd cylindrisk "plupp" som inte slits/vibrerar (har även ett nyare 2028 som då inte har detta problem).

/Tomas

/

Ok, tack för tipset! :D Ja, det är en vit gummikula och nu när jag tittar närmare på den så är ytan väldigt sliten. Jag hoppas verkligen att det är så enkelt. Jag har plockat bort den, men ska för säkerhets skull sova med öronproppar... ;)

Kulan är inte nödvändig att ha i antar jag?
#14 - 13 april 2007 08:24
DevilDoll skrev:
Kulan är inte nödvändig att ha i antar jag?

Nej den behövs inte men förutom att man blir utan flödesmätare så fungerar den som backventil till handpumpen. Det kan alltså bli lite svårare att fylla upp/lufta ur filtret när man grejat med det, men det kan man leva med :)

/Tomas
#15 - 14 april 2007 18:29
Mitt filter är numera TYST! Gummikulan var alltså boven. TACKTACKTACK v70d5 för tipset. Du sparade mig även ca 300 spänn i reservdelar jag uppenbarligen inte behövde ändå. :)

Det var inte vidare svårt att lufta ur filtret heller, bara vickade och tippade det åt lite olika håll så kom det av sig själv.

Annons