Mitt filter pajade igår kväll!!!

#1 - 24 juni 2007 08:08
Japp som ni lästa så pajjade mitt AE ytterfilter igår kväll. Måste ha blivit nått skit med gängorna för jag fick inte ihop den igen och pumpen gick inte som den ska..sen satt inte slangarna något bra så....vatten överallt!!!! jag var dyng sur och ARG!! :mad:

Nu till frågan. Ska ila ner på Arken idag vid 14.

Kan någon rekomendera några bra filter till mitt 160l malawi kar??(vet inte vad dom har för utbud)

Ska jag ta ett nytt ytterfilter eller köra på innerfilter?
Har läst runt lite och en del verkar tycka att det räcker med ett innerfilter i ett 160l...

Hoppas någon är vaken o kan svara innan jag åker :)
#2 - 24 juni 2007 08:37
Tja...ojoj...jadu...jag kör med innefilter för tillfälligt nu i ett likvärdigt akvarium.
Maxijet 700.
Körde förrut med ett fluval 305 men det pajade.
Maxijeten ger bra flås och har dessutom plats för biofilter i samt skum.
#3 - 24 juni 2007 08:48
OK så innerfilter fungerar bra i ett akvarium på 160 liter också?
Verkar lite säkrare och behändigare än ett ytterfilter.

Men får man lika bra balans i akvariet då filtermassan är mindre?
#4 - 24 juni 2007 08:52
Till 160 l skulle jag satsa på ytterfilter Tex ett TetraTeck 700 eller 1200, prisvärda och bra filter där allt följer med.

Alternativt 2 st rejäla innerfilter med stor filtermassa.
#5 - 24 juni 2007 09:00
Ok tack för snabba svar. Nu kan man stressa ner lite.. :)

Kollade på Tetratec EX700på pwss. Verkar smidigt. Även FLuval 205.
Hoppas arken har några av dessa hemma.

Jag vill ha ett filter som är enkelt att koppla bort och få igång sedan igen.
Det är där jag haft mina problem med AE filtrer sedan tidigare. Får magsår när jag tänker på det ...
#6 - 24 juni 2007 09:09
Tetratec är otroligt smidiga, lätta att starta och koppla loss utan spill.
Jag skulle nog ta ett EX1200 till ditt kar, större filtermassa och bättre flås vilket alldrig skadar speciellt eftersom jag ser att du har Malavi, priskillnaden är inte heller så jättestor.
Men ett 700 räcker nog ochså men jag är lite filterfixerad,
ju större desto bättre är min filosofi:)

Jag kör själv ett 700 till ett 100 liters och det funkar kanon.
#7 - 24 juni 2007 10:12
Ok, då håller jag tummarna att dom har tetratec dit jag ska.

Om dom bara har skit så köper jag kanske ett temporäter innerfilter för ett par hundra och skickar efter en tetratec.

Kan väl inte skada att ha både och i slutändan :)
#8 - 24 juni 2007 11:13
Hmm....om du inte har akvariet i sovrummet, spana in ett Bluwave. Renar grymt bra, men kan låta litegrann.
#9 - 24 juni 2007 17:16
Nej det har jag i Tv rummet :)

Nu har jag varit ner och inhandlat.

Det blev faktiskt ett innerfiler. UNI Filter 1000 UV för upp till 300 l 1000l/h.
Helt tyst.

Men personligen tycker jag inte att den fräser på nå mer än mitt ytter som pumpade 400l/h... ????

Någon annan som har detta innerfileter?

Dom hade även Fluval ytter, men jag höll på att svimma av priset. Dom var dubbelt så dyra som pwss. :)

Så jag testar detta innerfilter för strax över 500 riksdaler och ser va det går för ett tag. Har ju bara ett par fiskar så får hoppas att filtret pallar med.

Det var himla behändigt att få igång iaf. Ploppa ner och i med skadden i stort sett. Sen om den inbyggda uv lampan är nått som fungerar eller inte vet jag ej. Hade det inbyggd på mitt ytterfilter tidigare oxå.
#10 - 26 juni 2007 16:50
Oj...eklart ditt filter var ju nytt...själv köpte jag mitt maxijet 700 för 50kr o sen blå filtermatta för 25kr så nu har jag dubblat mängden filtermaterial.
flåsar i 700liter/h så det är bra sug...brukar använda det till att tömma mitt akvarium med...

Annons