Mitt första akvarie (200l)

#1 - 4 april 2007 09:27
Hap .. de e väl bara att börja på då...

Fick ett avlagt akvarie på 200 liter (40x50x100) som har fungerat som bostad år en vattenskölpadda en kortare tid. Införskaffade snabbt pump (extern) och värmare. Och min fyra åriga dotter är eld och lågor över det (och jag är väl inte långt efter;)).

Sanering och skurning av akvariet:
Jodå de var en hel del jobb med det också. Bara lite kalk avlagringar som inte tycks ge med sig halvägs uppå glaset.
Undrar om jag ska ta bort den där hyllan som sitter där eller om man kan göra någe kul me den.. :s

Botten Sand:
Så var det bestämt av Rebecka (min dotter) Det ska vara vit sand på botten. Det gav mig lite huvudbry men kanske vit sand/grus som man sätter på husgrunds rapp fungerar (finns i flera färger). kostade 10€/25kg på K-rauta.

bara lite kvar då.. ;)
Plantor, Fiskar och så förstoss vatten. Förslag är välkomna.
#2 - 4 april 2007 09:41
Jag hoppas ni inte använde rengöringsmedel när ni skurade akvariet ;)

Du kan alltid köpa blästersand på biltema för 50 spänn säcken det blir väldigt fint och det är en beprövad metod som verkar fungera för fiskarna :) Det är även en sådan finkornig sand som många rliga fiskar vill ha.

Titta på zoopets artbeskrivningar och läsa på om fiskar ni skulle vilja ha och anpassa akvariet efter det. :)

Lycka till med ert nya akvarium, det är lätt att bli biten av den här hobbyn :D
#3 - 4 april 2007 10:05
vit sand består ofta av kalk och då kan pH:t bli för hägt för en del fiskar. Det finns dock massor av ljus sand ni kan ha.

Starta långsamt men massor av växter och 2-3 fiskar. Låt det gå två veckor sen 2-3 fiskar till osv.
#4 - 6 april 2007 21:10
Ok .. så jag införskaffade en bunt växter med tillhörande snyltgäster. Sniglar ... hoppas de gör rätt för sig i akvariet för ute i trädgården är dom inte särskilt trevliga. Och så kunde jag ju inte hålla mig från att köpa några fiskar, hade först tänkt starta med bara växter och låta det starta upp lite långsamt ...men 5 Svärdbärare (2M, 3F) och 2 Silver hajar blev saldot, Var lite orolig att det skulle bli till en enda soppa och allt skulle dö men efter lite på ett dygn så är det full fräs på dom och föröknings försök på gång så helt fel kan de ju inte vara.

Silverhajarna var ju ena stiliga rackare :) .. och svärdbärarna, jodå ena hanen simmar både bakåt och i sidled för att få ha lite skoj med honorna, han försökte även ha lite skoj med en silver haj vilket tydligen inte uppskattades så väldigt mycket.

Vad ska man skaffa sedan för fisk? tänkte på någon "dammsugare" men måste antagligen vänta en tid innan det växer mat åt den så det räcker och så skulle det ju vara väldigt intressant och lärorikt med en som äter upp svärdbärar ynglen, för jag vet inte vad man ska göra av dom annars :s ..

Förslag är välkomna :)
#5 - 6 april 2007 22:42
det jag tycker du ska göra, är att du besöker ett par zoo/fisk butiker och kollar på deras fiskar och utbud. Och ser du några fiskar du tycker är fina osv så skriver du ner namnet på dem, sen går du hem och loggar in på zoopet och så får du söka bland art beskrivningarna så ser du om du kan ha dem osv ;)
#6 - 7 april 2007 00:58
Jag säger bara tre saker: APISTOGRAMMA APISTOGRAMMA APISTOGRAMMA!
Hehe
#7 - 7 april 2007 08:11
ofta köpar man fisk spontant o har ingen aning om foder o levnadsvikor osv sen blir de total soppa av allt

Kolla ut fiskarna först sen läser du artbeskrivningar. vad du än gör undvik paletciklider dom är fina men agresiva som satan o ynglar av sig o skapar massa smådemoner som man inte blir av med
#8 - 7 april 2007 15:05
Hämta hem lite "städare", vet jag. Som Corydoras-malar...finns massor med sorter, alla lika lättskötta och tåliga. Sedan två-tre siamesiska algätare för att ta hand om alger (se upp så du inte får Flying Fox istället!).
Och en Ancistrusmal eller liknade för att skrapa alger på rutor mm.

För att äta upp yngel....kanske en kampfisk? Vissa av dom är kvicka på att äta yngel. Men jag undrar om inte silverhajarna kommer att göra det när de blir lite större, ändå.

Annars finns det en favvo-fisk som kanske passar. Ctenolucius hujeta...en mini-gädda, som är väldigt, väldigt glupsk. Den kommer kanske att försöka hugga svärdbärarna först, men de lär vara för stora för den. Sedan lägger den av. Den är dock väldigt känslig för metaller i vattnet, men är annars ganska lättskött.
#9 - 8 april 2007 19:29
Första katastrofen avvärjd... Syrebrist ...
Fiskarna började "flämta" i går, såg ut ungefär som om de var andfåda.
Sök knappen är din vän ... Ytrörelse är tydligen effektivare än bubblor, så jag ändrade om utblås slangen från filtret (externt eheim ecco)så att det blir en "bula" på vatten ytan. Fiskarna hade slutat flämta i morse och såg ut att andas normalt. Och det är fortfarande nästan ljudlöst (sängen ~1m från akvariet)
#10 - 8 april 2007 20:47
Det kan även vara amonium/amoniak eftersom akvariet är nystartat, det är nog lite för tidigt för Nitrit men mata väldigt försiktigt dom första veckorna och använd sök knappen igen sök på tex "uppstart, amonium, nitrit"

Kolla även bif länk
http://www.bestfish.com/newtank3.html
#11 - 8 april 2007 22:43
kimaspl skrev:
Första katastrofen avvärjd... Syrebrist ...

Fiskarna började "flämta" i går, såg ut ungefär som om de var andfåda.

Sök knappen är din vän ... Ytrörelse är tydligen effektivare än bubblor, så jag ändrade om utblås slangen från filtret (externt eheim ecco)så att det blir en "bula" på vatten ytan. Fiskarna hade slutat flämta i morse och såg ut att andas normalt. Och det är fortfarande nästan ljudlöst (sängen ~1m från akvariet)

Bra bra :)
Vattencirkulation är extremt viktigt. Att syre kommer ner från ytan är en grundsten till att ett akvarie ska fungera. Bubblor är till för lyster. De kan vara trevliga att kolla på. Men "luftpumpar" som bubblar genom en syresten ger inte någon nämvärd ökning av syre i vattnet.
#12 - 13 april 2007 18:49
Uppdatering...
Skaffade några till fiskar 2x skäggmal och så 13 av denna typ som jag "glömde fråga" / "inte minns" vad den heter [:o] , en dog av dom så nu e de bara 12 kvar ... tydligen otursamt med 13 ... min dotter (4år) hade dock kul med den som dog, hon fiskade upp den och kokade fisksoppa med sina leksaks kastruller.

Den simmade bara runt och sa ingenting ...

[:-13] jaha.. vad ska man tro om det ... efter hon hade kokat färdigt fick hon antagligen dåligt samvete för hon gömde den under en matta... det var bara en grön fläck och ett torkat fiskhuvud kvar när jag slutligen fick ur henne klämt vad hon gjort av fisken.

Förövrigt mår dom bra. 3 av 3 svärdbärar honor är gravida och ser sprickfärdiga ut. Silverhajarna mår bra... troligen min fantasi men det såg ut som om dom lekte häromdagen (simmade med stjärtfenorna ihop) och ena ser aningen rundare ut. Skägmalarna är mesiga och gömmer sig bakom doppvärmaren heladagen och någon äter på en av växterna samt klipper bitar av den.

Kim Asplund
#13 - 13 april 2007 20:21
Hmm.. ni har haft karet i 7dgr om jag räknat rätt? iså fall vill jag höja ett varningens finger, ni har gått väldigt fort fram med en ganska kraftig befolkning av karet och den första månaden är ganska kritisk så var på er vakt för nitrit som skadar fiskens känsliga gälar och även dödar fisken! ser ni tecken på att fisken ligger vid botten eller ytan och flämtar så är det tecken på höga nitritvärden och då ska man genast börja göra täta mindre vattenbyten.... mer finns att läsa på förstasidan!
#14 - 13 april 2007 21:40
Hmmm .. jodå .. får väl erkänna att det gåt lite fort fram ... Det är väl så för de flesta "nybörjare" kan jag tänka mig ...

Har kanske lyssnat förmycket på försäljare [:-5] .
Men har försökt att ballansera ut det med mycket växter, gammalt inkört akvarie vatten, sparsam matning, snabbstart's tillsatser (nitrivek och vad det nu var) Kanske man ska satsa på ett vattenbyte i morn. Fiskarna verkar inte lida. Det är fullfräs på där och mina 2 snäckor vandrar omkring på botten.

Sneglade lite på äppel snäckor och tänkte man kanske kan hiva i ett par sådana framledes men frugan gillade inte det särskilt mycket :s ..
#15 - 17 april 2007 20:17
får man fråga vilken sand du använde?
#16 - 17 april 2007 20:58
Ljus sand/grus för husgrunds rapp från K-Rauta. och så har jag en del svart ganska fin sand på hyllan, blandar väl ihop sig så småningom dock.

Fixade ihop en "dammsugare" av en 0,5lit flaska och en slang och damsög lite skit, svärdbärarna e otroliga på att producera sådant verkar det som. Till min förskräckelse hittade jag ett ensamt litet stackars yngel simmandes i akvariet efteråt :s .. undrar hur många som råkade följa med i dammsugningen :( ... den simmar omkring i en sådandär "plastbur" som man lägger i akvariet sombäst.

Annons