Mitt första akvarium

#1 - 20 december 2003 19:12
Hej!
I sommras skaffade jag mig ett stort akvarium på 540L, men nu undrar jag vilka fiskar man kan ha i ett så stort akvarium, dom bör ju passa ihop med varandra samt vara granna att titta på, åkte till Piteå där jag köpte ca 50st men fick då efter ett missöde, problem med pumpen, och idag har jag ca 5st fiskar kvar (men det är väl smällar man får ta som nybörjare),tyckte väldigt bra om scalarer men är nu inte som sagt så hemma på detta men vill gärna ha det fungerande,har läst och följt med en del på den här sidan som jag tyckte var den bästa jag kunde hitta och nu undrar jag om det finns någon trevlig person som kan tipsa mig och ge mig råd om mina frågor?

P S: läste även att man kan byta och köpa/sälja med varandra på internet men hur går det till angående frakt o s v.
#2 - 20 december 2003 21:08
Välkommen till Zoopet!

För det först så har du ett redigt stort kar för en nybörjare, vilket är ypperligt bra, ju större ju bättre är det. Detta är för att de kemiska processerna går mycket så långsammare i ett så stort kar med så mycket vatten.

Om karet är högre än 55 cm är det utmärkt för scalarer. De blir riktigt stora i sådana kar. Så scalarer tycker jag att du ska skaffa.
Det var synd på alla dina fiskar tycker jag[:(]
Läs så mycket du orkar och hinner med. Jag gjorde inte det men jag hade tur så det gick inte åt skogen. Men jag har tagit igen det och läst de flesta böckerna på biblioteket nu[:)]

Eftersom du har så stort kar kan det ju vara bra att skaffa ett ytterfilter, men det kanske du redan har? och sedan kan du ju ha ett pumphuvud som syresätter vattnet. Ytterfiltret har du för att få en bra biologisk balans som innehåller "goda bakterier" som bryter ner giftiga ämnen.

Hoppas detta är bra, annars så får du fråga mer[:D]
#3 - 20 december 2003 21:53
Jag hjälper gärna till, men då vill jag veta lite mera.... Vad har du för utrustning till karet, vilket bottenmaterial har du och vad har du för pH i kranvattnet??? Att anpassa fiskarna efter pH är den bästa start man kan göra för att få ett lättskött akvarium med friska fiskar.

Annons