Mitt första Akvarium!

#1 - 18 april 2007 20:23
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Hej.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Jag har precis fått ett 110 liters rektangulärt akvarium.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Köpte idag vit/beige fin-grovig sand, Jag fyllde ca 4cm på framsidan och sedan gjorde jag en liten sluttning uppåt mot baksidan där det är ca 9cm. Köpte också lite mörk-beige sten ock lade i små grupper.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Fyllde sen försiktigt med vatten och satte i pumpen ock doppvärmaren, sedan hällde jag i ett medel som killen på akvarium affären rekommenderade (Aquatic Nature, Aqua-San) Det skulle tydligen rensa bort klor och tung-metaller i kran vattnet. Så nu har mitt akvarium stått ca 1 dag och cirkulerat.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Nu undrar jag. Vilka fiskar skulle vara bra och passa mitt akvarium, gärna också växter ;)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Skulle också vara bra med lite nyttig allmän info.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Tack på förhand![/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=4]Nickeman.[/SIZE][/FONT]
#2 - 18 april 2007 20:44
Läs gärna här: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=125.

Köp sedan växterna först och låt stå i ett par dagar (bra växter är svärdsplanta, vattenpest, vallisneria), sedan köper du några fiskar, 4-5 stycken och låter dom få igång akvariet i en vecka, ungefär.

Sedan kan du kolla i artbeskrivningarna här efter vad du vill vil ha för något. :)

Bra nybörjarfirrar är platys, svärdbärare, kardinaltetror, kanske en kampfisk-hane...dvärgguramis är hemskt fina, men de vill dock ha mycket växter. Läs om dom härinne-de var mina favoriter när jag började. :)

Själv brukar jag alltid ha en "städpatrull" också, i form av en bunte Corydoras, några siamesiska algätare och en ancistrus-mal.

Men kanske du vill ha en fin biotop av något slag, som Amazonas, Asien, Västafrika, Tanganyika eller så? 110 liter är på gränsen till för litet för malawiciklider. även om det nog hade gått med ett gäng Goldens.

Annons