Mitt första akvarium!

#1 - 14 maj 2007 13:48
Hej alla!

För ungefär två veckor sen upptäckte jag en blogg där en kille skrev om sitt akvarium, vilket gjorde mig otroligt intresserad. Jag har alltid gillat fiskar men inte tänkt tanken att skaffa ett akvarium själv, men nu är det dags! :)

Sedan dess så har jag läst i stort sett allting här på zoopet känns det som. Otroligt bra sida! Jag hade tänkt mig att skaffa ett kar på ungefär 120 liter.

Till det skulle hade jag tänkt mig dom här fiskarna (ni får säga till om ni tycker några borde bytas ut och hur många av varje osv.):

Ancistrus, skäggmunsmal 2 st.
Kuhlii-ål 2 st.
Neontetra eller kardinaltetra, 12 st. Vilken rekommenderar ni?
Dvärggurami 2 eller 4 st.

Ser det ut som en bra blandning? Rör sig alla på olika ställen? Så inte alla bara hänger nere vid botten..

Om jag nu skulle välja dom här fiskarna, vilka skulle vara lämpliga att börja med? Läst mycket om att man ska ta det lugnt i början och jag vill ju inte göra något så fiskarna inte trivs!

Kan ingenting om akvarium sen tidigare så ge så många tips ni kan :)

Mvh Mattias
#2 - 14 maj 2007 13:59
Kardinal eller Neon, lätt kardinal isf. Mycket snyggare med heldragen röd rand.
#3 - 14 maj 2007 14:11
Okej! Tänkte bara på att kardinal ska vara känsligare än neon men kanske inte är så stor skillnad? Bara jag tar hand om mitt akvarium från början ska det vara lugnt? I så fall tycker jag också kardinal :)
#4 - 14 maj 2007 15:08
Tycker personligen att neonen är lite känsligare än vad kardinalen är, och kardinalen är helt klart snyggare;).
Kuhliiålar är ganska skygga och du bör ha fin sand som de kan gräva ner sig i. Sedan är det inte fel att ha ett gäng med Corydoras som hjälper dig att käka upp överbliven mat.
Jag skulle börja med Guramin eller Ancistrusen av de fiskar du räknat upp.
#5 - 14 maj 2007 18:08
Okej! Läste att Corydoras ville helst vara i ett stim på 6 st, skulle det funka bra med dom andra fiskarna i ett 120 liters akvarium? Tänkte om det blir lite trångt kanske. Kollade på Metallpansarmalen, såg ut att vara en rolig prick!

Tack för hjälpen!
#6 - 14 maj 2007 18:14
Det funkar fint, och de konkurrerar heller inte om någon annans plats heller då de håller sig i de nedre regionerna.
Det roligaste är att gå ner till affären och kolla in pansarmalar då det finns hur många olika sorter som helst i en massa färgformer och köp de som du gillar!
#7 - 14 maj 2007 18:27
Okej, det ska jag göra bara jag får tid :D
#8 - 14 maj 2007 20:26
Kom bara ihåg att, som någon sade här ovan, skaffa finkornig sand istället för större grus om du ska ha kuhliålar eller pansarmalar. Då kan de "sila" sanden och må riktigt bra.

Själv har jag inte sån sand och ångrar det så mycket att jag nu ska skaffa ett eget akvarium till mina två små pansarmalar. Så satsa på det direkt!
#9 - 15 maj 2007 08:46
Okej! :) Det finns att köpa i en vanlig zoo/akvarie affär?
#10 - 15 maj 2007 09:39
Det finns massor av olika sand/grus i butiken och det är bara att kolla runt i karen och se vilken sand man gillar. I ditt kar går det ca 20 kg (en säck) beroende lite hur mycket du vill ha;) men då är det i snitt 4-5 cm med sand på botten.
#11 - 15 maj 2007 17:33
Okej det låter bra :)
#12 - 21 maj 2007 14:15
Drar upp min tråd igen igen istället för att göra en ny.

Jag har börjat kolla på filter, ska nog skaffa ett innerfilter. Har kollat på det här

http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1

Har utökat storleken till 200 liter också, man blir så otroligt sugen! Skulle det filtret passa bra till ett 200 liters akvarium? Är inte särskilt insatt på det här med filter och pumpar. Behöver jag ett filter och en pump eller räcker det med det där filtret? Ni får gärna komma med förslag till en pump också i så fall :)
#13 - 21 maj 2007 15:08
plus- skrev:
Drar upp min tråd igen igen istället för att göra en ny.

Jag har börjat kolla på filter, ska nog skaffa ett innerfilter. Har kollat på det här

http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1

Har utökat storleken till 200 liter också, man blir så otroligt sugen! Skulle det filtret passa bra till ett 200 liters akvarium? Är inte särskilt insatt på det här med filter och pumpar. Behöver jag ett filter och en pump eller räcker det med det där filtret? Ni får gärna komma med förslag till en pump också i så fall :)
[:-106] sörjer för god biologisk och mekanisk filtrering! går att justera flödet på efter önskemål. (detta är både pump och filter...)
#14 - 21 maj 2007 19:04
Okej, va bra! Då blir det nog en sån när det är dags att börja handla. Tack för hjälpen :)
#15 - 21 maj 2007 20:53
Om jag var i dina skor skulle jag skippa ålarna och guramisarna. Istället för ålarna skulle jag ha 6 - 7 Corydoras Sterbai och istället för guramisarna skulle jag satsa på ett par kakaduaciklider eller palettciklider. Min erfarenhet av Dvärggurami är att de är rätt så känsliga... Det här är bara vad jag skulle göra, valet är helt ditt! :)
#16 - 22 maj 2007 09:42
Okej, tack för tipset :) Ska kolla in dom och se om det klickar! Palettcikliden är fin..
#17 - 22 maj 2007 18:03
Kom på en till fråga. Hur exakt är det med pH värdet? Är det farligt för fiskarna om jag har några fiskar som vill ha 7 i pH men har 7,5-8 i vattnet?

Min kompis sa att palettcikliden skulle äta tetrorna också men det har jag inte hört något om..?
#18 - 22 maj 2007 18:06
Paletten kommer att jaga tetrorna från sitt revir, men inte för att äta dem.
Ett stabilt pH är vikigare än "rätt" pH. Om en fisk bör ha 7,5 och du har 7 är det ingen som helst fara, då är det bättre att den har stadigt 7 än att du ska börja laborera med en massa kemikalier och annat för att komma upp i pH7,5.
#19 - 22 maj 2007 18:10
Hej. Tips på sand e faktiskt Biltemas blästringssand. Snygg & billig. Har den i mitt ena kar & det är så läckert & funkar utmärkt.
Mvh Eva
#20 - 23 maj 2007 05:09
plus- skrev:
Kom på en till fråga. Hur exakt är det med pH värdet? Är det farligt för fiskarna om jag har några fiskar som vill ha 7 i pH men har 7,5-8 i vattnet?

Min kompis sa att palettcikliden skulle äta tetrorna också men det har jag inte hört något om..?

Nej det är inte farligt för dem. Undvik dock att blanda fiskar som vill ha olika ph-värden.

Lycka till!
#21 - 23 maj 2007 12:11
Okej! Tack för svaren :) Vill ju lära mig så mycket som möjligt innan det är dags för uppstarten så det går bra.

Läst lite om vattenberedningsmedel, är det att rekommendera att använda det vid uppstart av mitt akvarium? Det här låter ju bra i så fall http://www.pwss.se/product.php?productid=746&cat=401&page=1

Något speciellt medel ni tycker är bra?
#22 - 23 maj 2007 17:54
du kan också köpa sandlådesand på bauhaus. 20kg för 39,90 tvätad o torkad men skölj den inan du använder den! och den är väldigt fin i akvariumet och har en korn storlek på 0,5-3 mm mycket snyg men som sakt SKÖLJ!!! :( jag struntade i det men det ångrar jag mycket!!! :(
#23 - 23 maj 2007 20:54
Kollade runt lite på pwss och märkte att jag inte hängt med riktigt där. Ska man använda både bakteriekultur (nitrivec) och vattenberedningsmedel vid uppstarten?
#24 - 29 maj 2007 11:06
Skall?

Nej men man kan använda vattenberedningsmedel... Själv hade jag inte gjort det.

Och sanden...eller gruset

skit i att skölja den innan... Jävla jobb och sen kanske man får rensa avloppet efteråt...blä..
Dammet kommer att koagulera ändå och det riktigt fina försvinner med vattenbytena på sikt ändå (och de flesta fiskarna bryr sig inte ändå)

OK den kommer att se ut som fan första dagen men byt 30 % av vattnet på andrta dagen och i med plantor, efter ytterligare 3 dagar byt 30 % igen och i med lite fisk (du kan ta halva mängden av fisken du hade tänkt)
Kolla att tempen och pH är rätt dock... ev justera doppvärmaren

Öka sedan intervallen med 1 dag för varje byte tills du är uppe i ett lämpligt intervall. På detta sättet kommer det att ta lite längre tid att få en fungerande bakteriekultur i akvariet men du tar mindre risker och får inga otrevliga nitritspikar.....

Och släng inte i gödning (ev sparsamt) de första 2 veckorna ( rinner ju ut i avloppet ) och ha gärna lite för mycket ljus första 2 veckorna (alger renar oxå vattnet)

Alger skall man inte vara rädd för framförallt i början...
#25 - 30 maj 2007 08:36
Ett tips släng inte i fiskarna efter 3 dagar då finns det risk för mycket nitrit som tar död på fiskarna väldigt snabbt vänta istället i någon vecka om du vill vara säkrare på att det kanske itne dör några fiskar. ett tips bara ;)
#26 - 30 maj 2007 09:42
Jag rekomenderar neontetror, för de drabbas inte lika lätt av neonsjukan. Dessutom skiter de inte lika mkt som kardinal. Själv tycker jag att neontetrorna är vackrare, då de är både blå, silverfärgade och röda.
#27 - 30 maj 2007 12:37
ok tack för tipsen :)
#28 - 30 maj 2007 13:04
Om du slulle fråga mig så skulle jag ha kardinaler istället för neoner men min favorit tetra är utan tvekan rödmunstetran;)
#29 - 30 maj 2007 18:26
hehe svårt att välja vilken man vill ha.. har faktiskt inte kollat in någon annan än neon och kardinal men det är nog dags nu. Kanske hittar någon bra :)
#30 - 3 juni 2007 17:48
funkar med två också

Har två Corydoras, som trivs alldeles utmärkt med att bara vara två, och har så gjort i många veckor. Jag läste också att de helst skulle vara sex, men jag chansade på endast två stycken, och det har gått bra.

plus- skrev:
Okej! Läste att Corydoras ville helst vara i ett stim på 6 st, skulle det funka bra med dom andra fiskarna i ett 120 liters akvarium? Tänkte om det blir lite trångt kanske. Kollade på Metallpansarmalen, såg ut att vara en rolig prick!

Tack för hjälpen!

Annons