Mitt första akvarium

#1 - 25 november 2007 14:45
Jag har fått igång mitt första akvarium (160 liter, 100*40*40) med 15 tigerbarber, 7 corydoras Panda och 1 ancistrus.
Jag har förstås inte tryckt i all fisk på en gång. Utan det har varit igång i drygt 3 månader nu.

Vad har jag gjort bra och vad kan jag göra bättre?

#2 - 25 november 2007 15:53
Fint att du redan från början valde att ha så pass mycket växter! Det är många som bara köper några enstaka. Göder du växterna något? Annars kan du senare få problem med Javaormbunkarna.. (Jag rekommenderar PMDD som du kan söka på i forumet).

Ligger stenarna i en hög där till vänster? Finns kanske risk för ras.. eller sitter de ihop? Det var fint med rötterna tycker jag, men stenarna var inte lika fina. Men man har ju olika smak :) Det ser ut som en naturlig miljö, tycker du har placerat allting mycket fint.
#3 - 25 november 2007 16:10
riktigt fint akvarium!...tycker inte du behöver ändra på något, så jäkla snyggt som det är:)
#4 - 25 november 2007 16:11
Snyggt jobbat :)

Lite vallisneria till höger för att dölja sidorutan vore kanske inte helt fel.
#5 - 25 november 2007 17:03
Albön skrev:

Vad har jag gjort bra och vad kan jag göra bättre?

Jättefint!! det du gjort bra är att du lämnat en glänta öppen i mitten så att man ser ända till bakgrunden, det skapar ett djup i karet och sen har du lyckats med en naturlig välbalanserad layout!
#6 - 25 november 2007 18:48
toccata skrev:
Fint att du redan från början valde att ha så pass mycket växter! Det är många som bara köper några enstaka. Göder du växterna något? Annars kan du senare få problem med Javaormbunkarna.. (Jag rekommenderar PMDD som du kan söka på i forumet).

Ligger stenarna i en hög där till vänster? Finns kanske risk för ras.. eller sitter de ihop? Det var fint med rötterna tycker jag, men stenarna var inte lika fina. Men man har ju olika smak :) Det ser ut som en naturlig miljö, tycker du har placerat allting mycket fint.

Ja, jag göder växterna med långtidsverkande gödning. Det tycks fungera bra.

Jag inte speciellt nöjd med stenarna om jag ska vara helt ärlig. Var lite snål när jag stod där i butiken så jag köpte kolsten. Jag skulle hellre vilja ha en eller två rätt stora stenar för att få lite mer naturlig känsla, men blir väll om jag möblerar om. Och stenarna har jag tryckt ner en bit och vad säger man.. byggt stabilt? Så risken för ras tror jag inte är allt för stor.
#7 - 25 november 2007 18:54
c90368 skrev:
Snyggt jobbat :)

Lite vallisneria till höger för att dölja sidorutan vore kanske inte helt fel.

Jag vet inte om det kan bli lite plottrigt med en ny växt där. Men jag har funderat på en till javaormbunke där för att täcka upp lite. Men jag vet inte riktigt.
#8 - 26 november 2007 15:48
Jag gillar det! :D Tycker faktiskt inte du ska röra om så mycket som det ser ut nu! OM det ska vara nåt så kanske du, som du säger, byta ut kolstenen...mot kanske lavasten eller nåt istället?

Mvh Patrik

Annons