Mitt första akvarium! Goda Tips!?

#1 - 5 januari 2004 16:45
Hej allihopa!

Då var det dags, mitt första akvarium. Kunde inget, men har "läst på" en del nu via nätet och böcker. Men allt är inte glasklart! =)

1.) Jag hade ingen 0,5cm tjock frigolit skiva att ha under akvariumet. Men jag hittade en 3cm tjock istället, går det lika bra!? Jag använder den nu, men intressant att veta om den är ok...
(Akvariumet är 93L akvarium utan ram.)

2.)Pumpen behöver inte blåsa bubblor hörde jag, stämmer det? Bara det virvlar vid ytan!?

3.)Min pump står på fullt blås just nu, men när fiskarna ska i vill jag sänka trycket. Bra/Dåligt!? 93L akvarium och pumpen pumpar 400L/timme.

4.)En temperatur på 25grader i vattnet borde fungera? För tex neontetra, Platy och en och annan mal. Dessa fiskar hade jag tänkt mig...

Akvarium är spännande, man sover lite oroligt bara! =P
Det otäcka är att golvet i torpet är av bräder och sviktar lite, men det ska väl inte vara någon större fara!

När jag väl har vant mig kan man nog slappna av och njuta av det fina akvariumet.

Tack för hjälp och tips!
mvh Micke
#2 - 5 januari 2004 16:51
1/mm det blir lika bra det

2/Japp bara att du ser att det kommer ut vatten från pumpen

3/Ja det blir ett bra trygg till mitt 112 liter har ja 450l/h o det funkar utmärkt!

4/ tempen ser bra ut
i stort sett ser allt bra ut för dina fiskar
Lycka till Tobbe
#3 - 5 januari 2004 17:09
Vad snabbt "ni" svarar! Schysst!! =o)

Ok, om ni har tips och trix så är jag snabb att snappa upp dem...

#4 - 5 januari 2004 17:22
1. Mata sparsamt i början så du slipper nitritförgiftning i vattnet.
2. Skaffa en eller flera malar. Håller jätterent i karet.
3. Köp Ph och No2 (nitrit)-tester och kolla vattent då och då så inte värdena är skyhöga.
4. Skaffa ej s.k syresten eller liknande alltså en luftpump som "blåser" bubblor i vattnet. Mina växter mår inte bra av det eftersom all Co2 "trycks" ut ur vattnet då.

Har själv precis börjat men det är väl det jag kommer på :)
#5 - 5 januari 2004 17:38
Ancistrus e en jätte bra mal!
Tobbe
#6 - 5 januari 2004 17:42
5 köp nitrivec
6 rengör inte filtret i tid och otid, låt bakterierna växa till sig
7 börja med få fiskar
8 låt karet gå i nån vecka innan fiskarna släpps i
9 ha gärna mkt växter, men dom behöver näring. växter är avstressande för fiskarna och nödvändigt för en bra balans i karet. köp snabbväxande sorter, t ex vattenpest så kan du slippa alger, om växterna snor syret först och näringen blir det svårt för algerna att få fäste
10 ha så kul
#7 - 5 januari 2004 17:52
Det viktigaste för att lyckas är regelbundna vattenbyten, jag byter 20-30% i veckan.
#8 - 5 januari 2004 18:06
"min" akvariehandlare sa att man inte behövde frigolit i ett akvarie upp till 100L (men jag ska ha i iallafall för säkerhetsskull)
#9 - 5 januari 2004 21:55
Oj! Tack för alla tips, läser allt som "strömmar" in...

Frigolit är nog säkrast att ha... inte övermata för att slippa nitrit, snabbväxande växter som är bra och "hindrar" alger.
Inte lägga i fiskarna för snabbt... Hmmm, en himla massa bra tips!

Jag väntar 2 dygn, tillsätter Aqua Safe (någon vätska) väntar 1 dygn till och sedan i med fiskarna. Så hade jag tänkt göra, min Zoo säljare sade så iallafall. Invändningar?

Om någon har tips angående premiären för installation av fiskarna och växterna, vad man bör göra, hur och när. Tex låt fisken ligga i plastpåsen i akvariumet i en halv timme innan man släpper i fisken osv så vore det också intressant läsning... =)

mvh Micke
#10 - 5 januari 2004 22:24
Jösses va mycket konstigheter folk skriver och säger, jag skall klargöra lite!

1/ Självklart fungerar 3cm lika bra som 0,5. Det enda du kan få problem med är att det får för mycket lyftkraft och helt enkelt börjar flyta. Har du mycket grus och sten är det inga problem, om inte annat kommer du märka det en dag när täckglas, lysrör och fiskar ligger på golvet :).. Nah det är nog ingen fara. Annars kan du ju köpa 0,5 på vilket byggvaruhus som helst för nästan inga pengar alls.

1a/ Du behöver ingen frigolit i ett akvarium om du inte har stora stenar...och NEJ, om du skall ha frigolit eller inte beror inte på om du har ett stort eller litet kar, det beror helt enkelt på om du kommer placera stora stenar i det, som fiskarna kan underminera genom sitt grävande så att en stor sten vilar på en eller några gruskorn, då kan nämligen glaset spricka. Det är därför man har frigolig under. Jag har 35 kar mellan 45 och 540 liter med totalt 5000 liter vatten och inte frigolit i något kan jag tillägga.

NO WAY: du kan be din akvariehandlare berätta för dig varför man faktiskt har frigolit och inte bara att man inte behöver det i ett litet kar. Om man har en jättesten i ett 100-kar bör man ha frigolit, speciellt om man har fiskar som gräver.

2/ Många pumpar kan kopplas till så kallade diffusorer som drar ner syre i vattnet. Detta ger en viss färbättring av syresätting men det spelar ingen roll för din del, plus att man ju faktiskt får lite småbubblor i karet som kan ge en något grumlig känsla. Det är egentligen endast "virvlar på ytan" som du säger som drar ner syre i vattnet annars. Se alltid till att ytan rör sig. De syrestenar som finns att köpa som skall bubbla från botten är mest för att det skall vara fint. De ger inget direkt syre till vattnet, förutom det syre som dras ner då de sätter ytan i rörelse när de stigit dit.

3/ Du kan nog ha fullt blås på. Det märker du, om dina fiskar kämpar för mycket är det inte bra. Läs på om just dina fiskar, vissa vill ha, vissa vill inte ha kraftig cirkulation.

4/ 25 grader är jättebra. Det går utmärkt att ligga var som helst mellan 23-28. De tål från 20-30 utan större problem. Över 30 grader kan vattnet snabbt bli syrefattigt. Så håll koll på sommaren. Det är då extra viktigt att pumpen gör så att ytan rör sig.

5/ Nitrivec behöver du absolut inte om du börjar med få fiskar, inte matar första veckan, sedan börjar mata var tredje dag (lite) och gör regelbundna vattenbyten (30-50% varje vecka). Du behöver inga preparat alls! Om du är försiktig... Köp nått att mäta nitriten med bara.

6/ PANZERKAT: Du behöver inte låta karet gå innan du släpper i fiskarna. Det är en konstig myt. Det händer inget med vattnets "goda bakterier" som har nitritdödande verkan. Det finns ju inga bakterier i karet eftersom fiskarna ju inte kan producera dem då de inte är där. Möjligtvis kan en del klor försvinna ur vattnet efter den vecka, men det är betydelselöst.

7/ PANZERKAT: Växter är INTE nödvändigt i ett akvarium. Jag har inga i några av mina kar då de fiskar jag har inte lever bland växter. Det syre de producerar är betydelselöst, däremot är de bra för att dra ner på algtillväxten då de snor åt sig av näringen.

8/ Häll fiskarna i en spann (glassburk), vänj dem långsamt genom att "koppa" över vatten till dem. 15-20 mins, 1 kopp varannan minut). Lägg sedan i fiskarna i karet. OBS: Ta inte med vattnet från butiken!!!

9/ Akvaristik är ingen vetenskap, det är fingertoppkänsla och erfarenhet som gö dig till en bra akvarist...

10/ Enjoy! och tro inte på allt du läser!

Saludos,
Zaphi
#11 - 5 januari 2004 23:32
Hade hon inte 3 cm frigolit UNDER akvariet, Zaphi ?
Jag hade 3 cm frigo en tid under ett par akvarier(det var det jag hade till hands), inte särskillt snyggt men det fungerade.
Ang. punkt 9 & 10 kan det nog inte påpekas nog. Man kan läsa sig till mycket men inte allt, utan man måste även se till hur saker och ting fungerar i varje tank. Får man däremot problem får man ju söka råd och vägledning. Ibland gör man rätt men det blir fel i alla fall, och då måste man gå någon annan väg.
#12 - 5 januari 2004 23:46
*Antecknar så att pennan glöder*

Frigoliten är under akvariet... och jag är en HAN! *he he*

=o)
#13 - 5 januari 2004 23:48
Vill bara rätta Zaphi lite (tror han missförstod) ang. frigoliten.

Ursprungligen skickat av Zaphi

Jösses va mycket konstigheter folk skriver och säger, jag skall klargöra lite!

1/ Självklart fungerar 3cm lika bra som 0,5. Det enda du kan få problem med är att det får för mycket lyftkraft och helt enkelt börjar flyta. Har du mycket grus och sten är det inga problem, om inte annat kommer du märka det en dag när täckglas, lysrör och fiskar ligger på golvet :).. Nah det är nog ingen fara. Annars kan du ju köpa 0,5 på vilket byggvaruhus som helst för nästan inga pengar alls.

1a/ Du behöver ingen frigolit i ett akvarium om du inte har stora stenar...och NEJ, om du skall ha frigolit eller inte beror inte på om du har ett stort eller litet kar, det beror helt enkelt på om du kommer placera stora stenar i det, som fiskarna kan underminera genom sitt grävande så att en stor sten vilar på en eller några gruskorn, då kan nämligen glaset spricka. Det är därför man har frigolig under. Jag har 35 kar mellan 45 och 540 liter med totalt 5000 liter vatten och inte frigolit i något kan jag tillägga.

NO WAY: du kan be din akvariehandlare berätta för dig varför man faktiskt har frigolit och inte bara att man inte behöver det i ett litet kar. Om man har en jättesten i ett 100-kar bör man ha frigolit, speciellt om man har fiskar som gräver.

Detta gäller I akvariet... jag fattade det som att du undrade om det gick bra med 3 cm frigolit UNDER akvariet. Svaret är även här ja - ju ´tjockare desto bättre (till en viss gräns) gäller. Anledningen till att man använder frigolit under akvariet är att frigoliten ska "jämna ut" eventuella ojämnheter i underlaget så akvariet står plant. Gör det inte det, är det stor risk att det börjar läcka.

Lite tips kan jag ge dig också.

1) Köp en bok. En från i år kanske är lite svår att få tag i, men 2001-2003 är acceptabelt. [;)]
Man lär sig visserligen mycket från nätet, men en bok är alltid bra att ha att konsultera och få inspiration från.

2) Läs om de fiskar du vill ha. Här på zoopet, i en bok eller någon annanstans. Kolla om de gillar samma vattenvärden, temperatur, om de fungerar ihop osv.

3) Köp tester. pH, kH och nitrit är väl de viktigaste i början. Läs på lite om vattenkemi och nitrifikationskedjan innan du sätter igång akvariet.

4) Växter är bra, dekorativa och syresätter vattnet. Jag skulle personligen inte vilja ha ett kar utan växter, men smaken är som baken.

5) Filter är ännu bättre. Ju större filtermassa desto bättre. Ett ytterfilter är ofta av just den anledningen bättre än ett innerfilter. Låt bakterierna växa i filtret, dvs rengör inte för ofta. Ett bra ytterfilter kan klara sig i många månader utan rengöring.

6) Att vänta med att släppa i fiskar hjälper ingenting, möjligen kan eventuellt klor försvinna(för att få bort klor och kloraminer använder du ett preparat från akvarieaffären). Börja istället med ett fåtal fiskar och mata SPARSAMT i början. Detta kommer ge bakterierna tid att etablera sig innan du har i fler fiskar. Varje gång du har i nya fiskar, mata sparsamt de närmaste dagarna och kolla nitriten ofta.

7) När du ska släppa i fiskarna, låt dem först flyta i en behållare i akvariet. När fiskvattnet har samma temp som akvariet, börja koppa över vatten, lite i taget. Detta kan ta hur lång tid som helst, ju längre desto bättre egentligen. 1- 2 timmar är antagligen lagom. Håva sedan över fiskarna till akvariet, häll aldrig i vattnet från affären med dem.

8) Ha skoj och njut av din hobby!

Lycka till!!

Mvh. Martin
#14 - 5 januari 2004 23:52
Hej Mike och välkommen till en jättefin hobby.

Det mesta är väl sagt, men ett tips som jag verkligen vill ge dig, då själv blev "blåst" på det här när jag startade. Skaffa bra med ljus i ditt akvarium och kanske framför allt - se till att det INTE kommer in solljus i ditt kar. Det är rena döden i form av alger och h-vete. Själv så slogs jag mot "övermakten" i början i form av dålig belysning plus solljus från sidan. Detta resulterade i grumligt vatten, dåliga växter som inte alls trivdes vilket till sist kostade bra med pengar.

Undvik sedan den klassiska "fisksoppan" som de flesta nybörjare (inklusive mig själv) har fallit för. Håll dig till några få arter. Kolla även i facklitteratur eller här på Zoopet så att du har rätt antal av dina fiskar. Tänk på att pansarmalar är stimfiskar etc...om du nu skall ha dem, och att de helst vill ha mjukt under magen i form av grus utan vassa kanter. Byt vatten ofta är ett annat tips.

Och framför allt...läs alla fina tips här på Zoopet som Kjell har skrivit och "sök" på Zoopet är en guldgruva.

Lycka till och var inte rädd för att fråga. Ofta får man svar snabbare än man tror här på Zoopet.

David B.
#15 - 6 januari 2004 10:18
Jag måste ge beröm till Zoopet och dess medlemmar!
Snabba svar och goda sådana också, samt mycket info på hemsidan!

Nu känner jag mig lugn vad gäller min nya hobby! Visst kommer jag få problem förr eller senare men jag vet var jag kan vända mig och det känns tryggt! En bok är inhandlad... från -98 men den får funka.

Det står att vattnet ska mogna i 36dygn, helst mer. Det låter som en lång tid det! =o)

Mitt får stå i 3 dygn och sista dygnet med Aqua Safe i... Det bör nog räcka!?

Fortsatt trevlig trettondagsafton!
/Micke
#16 - 6 januari 2004 11:38
Egentligen skulle du haft Aqua Safen i med en gång eftersom det tar bort tungmetaller och klor från vattnet men det spelar ju ingen roll när du inte har fiskar i ändå...har du bestämt dig för vilka fiskar du ska ha än? Har du inrett?
#17 - 6 januari 2004 17:58
Howdy igen!

Ah UNDER akvariet :).. Jag missförstod det lite eftersom no_way skrev ""min" akvariehandlare sa att man inte behövde frigolit i ett akvarie upp till 100L" vilket ju också är ett idiotråd...

Ok, mina tips om frigolit I akvariet stämmer bra, så nu kan jag prata lite om frigolit under akvariet :) Om du har byggt ställingar själv till stora kar (>200liter) råder jag dig till att ha frigolit under karet, men 3cm är helt onödigt, 1cm räcker gott och väl. Detta är som sagt för att jämna ut de spänningar som kan uppstå ifall det är skevt i ställningen/bordet nånstans. De kar jag har på aluminiumställningar har jag ingen frigolit under och jag har aldrig haft problem med det.

I ett kar på 112 liter får det vara jävligt skevt för att sånna spänningar som skall spräcka glaset skall uppstå, så du kan ju ha det på ett bord/ställning utan frigolit, det är inga problem. Men som vanligt, better safe than sorry.

En sak till. Det är inte bra att lägga fiskarna i plastpåse på ytan för länge för att efter 2-3 timmar kan det lätt bli syrebrist (beroende lite på vilken fisk och hur många du har). Om du gör som jag sa, i en glassburk och koppar, då vänjer de sig inte bara vid temperaturen, utan även lite vid den kemiska sammansättning i just ditt akvarie. Detta är bra så inte fisken får en pH chock när du släpper ner den. Detta kan hända om du bara låter påsen flyta.

Fiskar tål ganska mycket, men inte snabba förändningar, det är en grundläggande kunskap du skall lägga på minnet!

Saludos,
Zaphi
#18 - 6 januari 2004 22:15
Jag har inte inrett akvariumet ännu... jag ville plantera lite växter, men min zoo säljare menade att det görs bäst samtidigt som man lägger i fisken. Låter lite bökigt anser jag... men jag lyder blint just nu i början. Tills jag vet bättre själv! =)

36 dygn för att vattnet ska moga!? Ja.. så står det iallafall i boken "Goda råd om dina akvariefiskar" av Gina Sandford som Prisma har tryckt upp.

Så här står det: 'Det finns inga genvägar för att skynda på mognadsprocessen - den tar alltid 36dygn.'

Boken i sig är annars intressesant...

Tack för tipsen allihopa, ska bli riktigt spännande och se hur denna hobby utvecklar sig. Man vill ju fiskarnas bästa... därav det stora intresset!

Jag får byta ut min 3cm tjocka frigolit, men inte det närmaste året. Får bli vid någon stor städning längre fram... Jag var mest rädd ifall det gav ett sämre skydd och ostadigt eller något sådant!

Ganska många läsare i detta ämnet... kul! Hoppas några fler får tips och svar på samma frågor som jag har/hade! =o)

#19 - 7 januari 2004 09:25
Jag tror nog det är bättre att plantera växterna först, före man sätter in fiskarna! Åtmonstone jag flyttade runt inredningen en hel del i början innan jag blev nöjd. Ju mindre man utsätter fiskarna för stress destå bättre! (Varför ansåg din akvariehandlare att du skulle köpa dem samtidigt)?

Jag satte ner växtnäring i lerkule-form när jag planterade växterna. Efter ett tag började jag även gödsla med flytande gödning, Tropical Master Grow som ofta rekomenderas här på forumet. Det har fungerat jätte bra.

Du kan köpa bra och billiga växter på hjortgatans zoo:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm

Det finns andra postorderfirmor för akvarietillbehör i Sverige och Tyskland som kan vara värda ett besök (jag tror dock att Hjortgatan är ensam om växter).
#20 - 8 januari 2004 11:39
Nu är växterna inhandlade och planterade, en sten är också installerad. Det ser lite tamt ut... men alltid en början.

Nu till frågorna... =)

Jag tror att jag har ett ganska högt PH i mitt akvarium... bra dåligt!? För platy och andra "vanliga" fiskar.

Här kommer mina värden som testats fram med en "mätsticka"...

Akvariumet hat gått i 4dygn, varav 2 dygn med Aqua Safe och 1 halvt dygn med växterna i. Stenen är istoppad efter testet.

kl 10.30, temp 25grader, PH 7,4 ev 7,6 (Svårt att läsa av exakt),
KH 6, GH >7, Nitrit 0, Nitrat 10.

Är det någon som vet om denna sten avsöndrar kalk, vore inte så bra... vill inte ha högre PH värde. Stenen är ju så fin...

Det är nu jag hade tänkt att infoga bilden... men det går visst inte! =) Det var ju synd... ska försöka beskriva den istället då.

Ser ut som en exotisk sten som är vit och lite röda ränder här och var. Korall sten skulle jag vilja säga, men har ingen aning.
2st hål i stenen som små grottor där fisk kan simma igen, kostade 79kr/kg. Runt 2kg väger denna klump. Vattnet blev lite grumligt när jag tvättade stenen, men det är väl normalt för all sten. Kanske en dålig beskrivning, men försöker så här till att börja med.
Den är köpt i en vanlig zooaffär.

Tack på förhand!

mvh Micke
#21 - 8 januari 2004 12:40
Ursprungligen skickat av Zaphi

Howdy igen!

Ah UNDER akvariet :).. Jag missförstod det lite eftersom no_way skrev ""min" akvariehandlare sa att man inte behövde frigolit i ett akvarie upp till 100L" vilket ju också är ett idiotråd...

Saludos,

Zaphi

jag menade precis som det står _I_ ett akvarie, detr som var flummigt
var att han (akvariehandlaren) nog menade att ett 100L inte är lika högt eller har lika bottenyta som tex 300L och därför inte utsätts för lika högt tryck i mitten bottnen (hur en frigolitskiva skulle kunna hjälpa till fattar jag inte, men då lät det väl troligt)

hur som helst;
det var inget råd utan bara en uppmaning ([:-42]) om att man inte ska lita på alla akvariehandlare oxh man ska inte ta allt för givet

lite text och ett stort budskap =)
Erkänner att jag var flummig gav ett budskap som lätt kan missförstås, är inte sur på någon!

ha det så kul micke det har jag haft i ca 2v och har inte ens fiskar i karet[:-106]
#22 - 8 januari 2004 12:43
Kul att höra hur du steg för steg kommer igång! Tyvärr har jag inte den blekaste om stenen. Är det mycket kalk i stenen kan den höja Kh och Ph, men påverkan kommer bli ganska minimal. Någon/Några rejäla rötter sänker PH lite grann.

Mätstickor ger en indikation kring värdet, men stämmer sällan exakt. Dropptester ger noggrannare utslag och är billigare. Dina värden låter väl OK för "vanliga sällskapsfiskar". Fiskar från sydamerika (amazonas) vill i allmänhet ha det lite surare (runt eller något under Ph7) medans afrikanska ciklider vill i allmänhet ha det mer alkaliskt. De fiskar som anses som "tåliga" klarar i allmänhet av ett hyfsat intervall och man behöver inte hålla på och försöka justera Ph och Kh med olika preparat. Vill man finns det gått om tips här vad man kan använda och hur man gör. Läs mer i zoopets fiskdatabas kring fiskarnas tålighet och "önskemål" på pH.

KH 6 är definitivt bättre än mina utgångsvärden. Jag fick knappt 1. Stockholms vatten är mycket mjukt vilket gör det svårt att hålla PH stabilt.

Berätta mer om vilka som blir dina första firrar. Jag håller på att du tidigt ska skaffa 1 eller 2 ancistrus-malar. Men stödmata dem med fodertabletter i början. Det kommer inte finnas tillräckligt med alger och annat skräp åt dem då.
#23 - 8 januari 2004 13:06
Här kommer lite råd från mig då... jag har bara skumläst tråden så ni får ursäkta om det blir dubbelinfo!
Ditt pH lämpar sig bra för Platy och andra ungfödare... tillsätt gärna lite salt, det gör att fiskarna håller sig kryare. Ca 1-2 msk/100 l vatten räcker nog. Tänk bara på att du vid vattenbyten tillsätter salt utifrån hur mycker vatten du tar UR akvariet... salt dunstar nämligen inte, så fyller man saltvatten utifrån vad som dunstat så kommer man att få döda havet i karet tillslut. Detta råd gäller endast om du INTE ska ha Corydoras i karet.

När du haft karet i gång en par dagar kan du köpa 2-3 billiga fiskar, t ex en hanne och två honor av Platy... låt dem gå en vecka i karet innan du sätter i flera fiskar, det gör att bakteriefloran kommer i gång. Släpp inte i alla fiskar sedan, utan köp en sort i taget och släpp i med några dagars mellanrum.

Köp en flaska vita prickmedicin, den håller länge i kylen! Det är ganska vanligt att man drabbas av vita prick när ett kar är nystartat, och självklart brukar sjukdomen dyka upp när djuraffären är stängd... och blir det prick så är det bråttom med medicinen.

Att koppa fiskar med bara någon minuts mellanrum låter stressande... Jag låter påsen flyta en halvtimme först, för temputjämning, sedan häller jag 1 dl vatten i påsen varje kvart i en par timmar....

Ha fiskplanen klar innan du börjar köpa fisk... Kolla vad du vill ha och hur stora de blir som vuxna... 1 cm fisk/100 l brukar vara ett bra riktmärke, även om jag tycker att det kan bli väl mycket.

Lita aldrig på vad dom säger på djuraffären utan dubbelkolla allt med Zoopet och böcker!!! Butikspersonalen vill gärna låta som om dom kan mera än dom egentligen kan, och då blir det lätt fel!

Lycka till med karet, och våga fråga om allt som du undrar över!!!!
#24 - 8 januari 2004 13:10
Men du, Nanc 1 cm fisk per 100 L blir inte det lite glest ändå [;)]
#25 - 8 januari 2004 13:22
Ooops!!!! Gick lite fort där :-) 1cm/l vatten ska det självklart vara :-)
#26 - 8 januari 2004 15:49
Kommer kanske lite sent in i debatten men tänkte bidra med mina tips/råd.

1: Köp Nitrivec (flytande bakteriekultur). Detta ska man hellst hälla i någon/några dagar före man stoppar i fiskarna. Nitrivec sätter sig i filtermassan och bygger upp en bra bakterieflora till akvariet, det förebygger även nitrit och ammonium.

2: Köp Aquasafe eller Aqutan, vilka båda är vattenberedningsmedel som neutraliserar klor, binder tungmetaller och skyddar fiskarnas slemhinnor. Skillnaden mellan dessa preparat är endast priset: Aqutan är billigare men fyller samma funktion. Bör också hällas i någon dag före man stoppar i fiskarna.

3: Köp rikligt med växter. Ser både snyggt ut, syresätter vattnet, "stjäl" näring från vattnet och sanden som annars göder alger.

4: Som en annan medlem skrev före mig; se till att ha ordentligt med (bra) ljus. Det bästa är om du får plats med en dubbelramp vid fronten och en enkelramp längst bak. På detta vis kan du dels laborera med olika lysrör tills du har hittat rör som ser bra ut i dina ögon, dels låta den bakre lampan lysa lite längre så det inte plötsligt blir helt nattsvart i akvariet. Med lite pillande med timers kan du således skapa åtminstone lite "gryning och skymning" för dina fiskar. Kom ihåg att det inte fins något perfekt växtrör eller fiskrör, det är kombinationen av de olika lysrören som bildar ett (förhoppningsvis) optimalt ljus.

5: Hoppas det går bra för dig! Ha i åtanke att alla gör misstag eller fel då de börjar med akvariehobbyn, jag har gjort xxx antal...
#27 - 9 januari 2004 18:04
Hej hej!

Nu har jag haft mina fiskar i snart 2 dagar.

Första dagen: 2st rädda och nervösa Platy honor och en nyfiken liten orädd Platy hane. 2st malar varav en rädd!

Andra dagen: 2st nyfikna hungriga platyhonor och en "livrädd" hane. Malarna är lite slöare och har lugnat ner sig.

Vad har hänt i natt? =) Synd om den rädda hanen...

Jag ville ha skäggmunsmal 2st men de var slut så zoo affären rekommenderade Hypostomus plecostomus.Jag köpte 2st och de är fina, men att de kan bli 50cm skrämmer mig!! Det var det ingen som sade, trots att jag anmärkte att mitt akvarium var 93L. Anpassar de sig efter akvarium?

Är det normalt att en Platy (Min hane) ligger tryckt mot botten med magen, gärna under doppvärmaren eller en växt med fenorna infällda och bara ligger där. Ganska länge också... jag antar att han bara är rädd och att det ger sig med tiden, men vad vet jag?
Han kan simma fin fint och gör det ibland... när han törs.
Men han vågade inte äta idag... honorna åt upp allt!
Jag matade med en algtablett också som jag fick av zooaffären. Den skulle jag ge idag, vilket jag gjorde. Lämnade orörd i 5 min, sen kom honorna och åt upp den med. Den var ju tänkt till malarna. LAde den precis bredvid malen mun, men den dög inte. Inte än...

Jag kollade vattenkvaliten idag och allt är i sin ordning. Ingen ser sjuk ut med blotta ögat.

Vatten tempen är 25grader vilket anses lagomt!?

Vad säger ni?

Tack på förhand! /Micke

Annons