Mitt första akvarium - många frågor!

#1 - 12 februari 2008 23:20
Hej!

Jag är nu äntligen på G att köpa mitt första "riktiga" akvarium, och trots att jag har försökt läsa på en del (både här och på andra ställen) så har jag en hel del frågor som jag funderar över. Förhoppningsvis kan ni här inne hjälpa mig med dem. :)

- För det första... Akvariumet jag har tittat på är ett MP-akvarium på 126 liter, finns det något att säga om det? Är märket av bra kvalité, är storleken okej, o.s.v.?

- Den medföljande belysningen till ovanstående akvarium är två lysrör om 18 watt vardera. Räcker det till ovanstående akvarium med tanke på växter o.d.?

- Så undrar jag över det här med filtret. Jag vill ha ett innerfilter, men har ingen aning om vilket märke. Jag vill helst ha ett så billigt filter som möjligt, utan att det påverkar kvalitén alltför mycket, om ni förstår vad jag menar. Finns det något märke ni kan rekommendera? Och hur stort bör filtret vara? Jag har erfarenhet av ett Aquael mini-filter sedan tidigare och den enda nackdelen jag märkte med det var att det lät en del; är det något man får stå ut med eller är det olika ljudnivåer på olika filter? Till det här filtret hade jag också en kort slang som stack upp en liten bit ovanför vattenytan (för att hämta/tillföra syre, kan jag tänka mig) är det någonting som behövs eller räcker det att filtret får vattnet att cirkulera? För jag tror bestämt att filtret lät mindre när den slangen inte var påkopplad, men vattnet cirkulerade ju ändå.

-Och vattentester... är det någonting man absolut bör kosta på sig? I så fall; vad ska man testa, hur går det till och hur mycket kostar det? Och hur avläser man resultaten? Ev. åtgärder?

- Ska man ha några medel i akvariet? Sera aquatan, kanske? Något gödningsmedel (PMDD har jag hört ska vara outstanding, men det känns lite väl avancerat såhär i början, så om det finns något annat, färdigblandat)? Och så har jag hört någonting om (akvarie)salt - är det någonting man måste ha i? Varför och hur mycket? Var får man tag i det?

- Så en ganska dum fråga, men om man sätter (limmar?) dit en fotobakgrund på akvariumet, har man s.a.s. förstört akvariet för all framtid då? D.v.s. det går inte att byta eller ta bort bakgrunden om man någon gång skulle tröttna på den?

- Jag har hört att det kan vara bra att ha ett underlägg eller frigolit i botten på akvariet... Men var ska man placera denna? Inuti eller under akvariet? Jag har alltid förstått det som att underlägget/frigoliten bör ligga UNDER akvariet, men efter att ha läst Att starta ett akvarium-guiden här i forumet så blev jag tveksam? Eller bör man kanske rentav ha någonting både under och inuti? Det vore ju lite trist om akvariet gick sönder... ;)

- Och så fiskarna. Jag har funderat på att köpa tre stycken siamesiska algätare, en skäggmunsmal, två black mollys och så antingen fyra fjärilsciklider eller fyra palettciklider. Vad tror ni om det? Är det lagom många (eller skulle det gå att få plats med fler fiskar, ev. yngel t.ex.?), fungerar de bra ihop, är det tillräckligt med algätare för den akvariumstorleken, o.s.v.? Och ang. cikliderna... Vad tycker ni vore bäst - fjärilsciklider eller palettciklider? Vad jag har förstått det så är palettcikliderna lite mer lättskötta (mindre känsliga) än fjärilscikliderna, men är det någon större skillnad egentligen? Andra för- och nackdelar med resp. art? Jag är mest ute efter en trevlig, mellanstor fisk med lite (eller mycket ;)) färg.

- Vad är lämplig inredning till ovanstående fiskar? Jag vill gärna ha ett ganska lummigt akvarium... D.v.s. mycket växter, och gärna en större rot. Finns det något mer jag kan lägga till? Och finns det någon speciell sorts rot som är att föredra framför andra om jag INTE vill att den ska färga vattnet alltför mycket?

- Och så sist men inte minst; vad bör jag ha för utrutstning till själva städandet av akvariet? Algskrapa, algmagnet, slamhävert... Puh, det finns ju hur mycket som helst! Så vad bör ingå i grundutrustningen?

-----
Jaa, måånga frågor som sagt, men känner ni att ni kan svara på åtminstone en eller två av dem så skulle jag bli jätteglad. :)

mvh,
aiquen
#2 - 13 februari 2008 08:43
Jag svarar så gott jag kan iaf ;)

Storleken på akvarium är beroende av vad för fisk du ska ha. 100-300l brukar räknas som en bra nybörjarakvariestorlek.

Varför innerfilter? ytterfilter ger mer filtervolym och är oftast tystare.
Och nej luftslangen behövs inte den gör bara en massa oljud.

Dropptest för nitrit är alltid bra att ha i början, inte så dyrt heller.

Bakteriekultur är något som är bra att köpa till ett nystartat akvarium för att få igång det snabbare. PMDD är inte så avancerat, det är bara att blanda med vatten och dosera enligt instruktionerna. Salt har du i akvariumet om fiskarna vill ha salt i vattnet eller är sjuka.

Sätt fast planschen på baksidan med tejp så är den lätt att få bort.

Är det inte ett möbelakvarium är det bra att ha frigolit under akvariumet för att se till att det inte står ojämt. Har man stora stenar i och våldsamma/grävande fiskar är det bra att ha frigolit i så de inte kastar ner stenen och gör en spricka i botten.

Första månaden börjar du med 2-3 fiskar, annars ber du om problem med nitrit.
Jag tycker det är finare att bara ha en sorts fisk som är störst i akvariumet, i din uppsättning kommer dvärgcikliderna och black molly tävla om det. Jag hade satsad på en mindre stimfisk istället för mollysarna.

Ingen av dessa vill ah stora fria ytor så ha du ett lummigt akvarium, rötter behövs till ansistrusen. De flesta rötter färgar första gången de är i akvariumet men det avtar snabbt.

De tre sakerna och en hink och en slang bör räcka utmärkt till ditt akvarieskötselkit.
#3 - 13 februari 2008 09:38
Tack så mycket för ditt svar! :)

_Lena_ skrev:
Varför innerfilter? ytterfilter ger mer filtervolym och är oftast tystare. Och nej luftslangen behövs inte den gör bara en massa oljud.

Ja, främst för att jag har fått för mig att det är "enklast" att sköta (och som jag som sagt har en viss vana av) samt att jag inte vet om jag skulle ha någon plats till ett ytterfilter. Det är visserligen inte så himla snyggt med ett stort filter inuti akvariet heller, men hellre det än en ful klump på golvet, måste jag nog säga. ;) För det är väl inte direkt "dåligt" att ha innerfilter för fiskarnas del?

Dropptest för nitrit är alltid bra att ha i början, inte så dyrt heller.

Okej. Men hur går detta test till och hur avläser jag resultatet?

Sätt fast planschen på baksidan med tejp så är den lätt att få bort.

Ah, smart. Jag som fått för mig att man var tvungen att limma dit planschen. [:o]

Jag tycker det är finare att bara ha en sorts fisk som är störst i akvariumet, i din uppsättning kommer dvärgcikliderna och black molly tävla om det. Jag hade satsad på en mindre stimfisk istället för mollysarna.

Det är nog sant att det skulle vara finare... Frågan är då vad för slags tetra? Jag vill nog inte ha någon tetra som stjäl all uppmärksamhet från cikliderna, som t.ex. kardinaltetra eller någon annan väldigt färgstark tetra... Hm, svart neontetra kanske? Brukar de vara lätta att få tag i?

Edit: om jag då ändrar fiskarna till 4 palettciklider, 10 svarta neontetror, 3 siamesiska algätare och 1 skäggmunsmal - låter det bra? Lagom?

Edit 2: eller kanske två skäggmunsmalar och inga siamesiska algätare? Räcker det om man tänker på algerna?
#4 - 13 februari 2008 13:30
Om du köper ett möbelakvarium finns det ett skåp under akvariumet att ha ytterfiltret i. Jag tycker moderna ytterfilter är lika enkla som innerfilter. Fiskarna bryr sig bara om pumpkapasiteten och ytan av filtermaterial.

Det står på förpackningen. Man brukar ta akvarievatten troppa i lite skojiga vätskor skaka och vänta. Sen jämföra med en färgskala.

Jag har ingen koll på paletter och tycker ansistrusar är svåra att hålla, de dör bara. För oss har äpplesnäckor, siamesiska algätare och otocinclusar varait de bästa algätarna. Algätarna är de sista du införskaffar så de behöver du inte bestämma än.
#5 - 13 februari 2008 14:08
Aquael Fan 2 plus ska vara ett billigare och helt ok innerfilter.

Jag skulle tippa på att 126 liter är lite väl litet för att hålla fler än ett par palettciklider i. Misstänker att någon kommer åka på rejält med stryk. Själv har jag aldrig haft paletter men däremot tycker jag väldigt mycket om fjärilsciklider. De kan dock vara kinkiga med vattenkvalitén, men sköter man vattenbyten och sånt väl så ska det inte vara något problem. De är rätt så kortlivade, så vill du ha mer långlivade fiskar så kanske du ska välja något annat...
Skäggmunsmalar (ancistrus) är oerhört fina och tåliga. Jag har haft såna sen första akvariet startade och de har överlevt allt. Jag brukar ha dem som "ingångsfisk", alltså den allra första firren i karet. Har man en hane och en hona så är de dessutom väldigt lättlekta och man kan få yngel...

Om du t ex skulle ha ett par palettciklider och en eller två ancistrus så skulle du kunna ha en 15-20 svarta neontetror utan problem. Vad gäller algätare så ska väl ancistrusarna, speciellt som små, vara ganska duktiga. Annars är det lättare att, eftersom alger dyker upp, kolla upp vad just dessa alger beror på och försöka ändra förhållandena i karet efter det. Med snabbväxande växter, särskilt i början, kan man förebygga en del algproblem.

Vad gäller din fråga om rötter så kan man koka dem före så färgar de mindre. För övrigt så kan jag tycka att en färgning av vattnet i början inte är något större problem. Det ger sig efter ett tag. Jag har inte märkt av någon skillnad själv gällande rötter. Tycker att både red moor och mangrove har färgat vattnet rätt så bra när jag köpt lite större.
#6 - 13 februari 2008 15:46
Om det inte är till för stort bevär för dig skulle jag rekomendera ett ytterfilter istället. Det blir snyggare i akvariet och renar bättre då det i de flesta fall har större filteryta. Vilken storlek du bör ha...Så stort som du har råd och plats med, ju större filter desto större filteryta, ju större filteryta desto mindre behov av underhåll och mer plats för alla bra bakterier att bosätta sig i. Vad gäller utrustning så använder vi bara en slamhävert, eventuella alger på glaset tar vi bort med en svamp vid vattenbytena. Tänk också på att inte "dammsuga" botten mer än nödvändigt i början, gruset/sanden innehåller många bra bakterier som hjälper med vattenvärdena. Försök att bara ta bort det bajs och sånt som verkligen stör, överdriven noggranhet är inte bra i det här fallet.
#7 - 13 februari 2008 16:21
Aquael Fan 2 plus har jag i mitt 112-liters och det är bra tycker jag, inget oväsen från den och den pumpar bra.
#8 - 13 februari 2008 19:04
Tack för alla svar!

Ang. filtret så får jag nog fundera lite... Och läsa på och ev. höra mig för i butiken.

Tråkigt att höra att det troligtvis inte går att hålla fler än ett par palettciklider ihop... Jag som tyckte det verkade så lagom med fyra paletter. [:(]
#9 - 13 februari 2008 19:26
aquael fan 2 säger jag med, riktigt bra filter. storleken e bra. finskvalet e bra förutom paletterna, bara 2. men 4 fjärillar skulle funka, men då måste du skippa paletter. ph och nitrit (No2) e dom viktigaste testerna. jag har frigolit under mian kar och de tycker jag man ska ha.
#10 - 14 februari 2008 09:17
Okej... Riktigt tråkigt att det inte går att ha fler än två palettciklider... [:(] Någon som har några idéer på andra fiskar då? Jag vill ha runt fyra stycken lite större, färgglada, intressanta fiskar (som kontrast till de andra mer färglösa fiskarna).

Med intressanta menar jag fiskar som hittar på något (leker, gräver etc.) och inte bara simmar runt i stim och inte gör så mycket mer.
#11 - 14 februari 2008 09:33
aiquen skrev:
Okej... Riktigt tråkigt att det inte går att ha fler än två palettciklider... [:(] Någon som har några idéer på andra fiskar då? Jag vill ha runt fyra stycken lite större, färgglada, intressanta fiskar (som kontrast till de andra mer färglösa fiskarna).

Med intressanta menar jag fiskar som hittar på något (leker, gräver etc.) och inte bara simmar runt i stim och inte gör så mycket mer.

Fjärilsciklider, kanske?
Vet dock inte hur de funkar ihop med paletter.
#12 - 14 februari 2008 10:48
Boliviansk fjärilsciklid? Vet dock inte om man kan ha två par...
Gurami kanske du tycker är för tråkiga? Annars finns det ju några arter att välja mellan.
#13 - 14 februari 2008 16:41
nån apistogrammaart? 1hane 3honor. eller bara ett par paletter, dom kommer bli fler med tiden kan jag lova
#14 - 14 februari 2008 22:06
Inka skrev:
Boliviansk fjärilsciklid? Vet dock inte om man kan ha två par...

Gurami kanske du tycker är för tråkiga? Annars finns det ju några arter att välja mellan.

Bolivanska fjärilsciklider verkar fina, men samtidigt står det ju i Zoopets artbeskrivning att de är revirhävdande, så det är kanske ingen större skillnad mellan dem och palettciklider så sett?

Och jo, det finns en del fina guramis, men jag vet inte om jag tycker att de kanske är lite väl färglösa ändå. :confused: Jag vill ju som sagt ha en färgstark fisk som drar ögonen till sig jämfört med de ev. svarta neontetrorna.
#15 - 14 februari 2008 22:10
nån apistogrammaart? 1hane 3honor. eller bara ett par paletter, dom kommer bli fler med tiden kan jag lova

Det har jag funderat lite på; vad gör man när/om paletterna får yngel? Alltså, måste man göra sig av med ynglena på något sätt eller går det att ha dem ihop med föräldrarna för alltid?

Och ang. apistogramma-arter... Går det att ha flera av dem då? Och hör fjärilscikliderna till dem? (Man får i alla fall upp fjärilsciklid om man söker på apistogramma här på Zoopet.)
#16 - 15 februari 2008 08:48
Jag har ingen åsikt om övriga fiskar, men när det gäller ancistrus så tycker jag du ska ha endast ancistrus-honor, för om du börjar få en massa yngel kan dessa snart överbefolka akvariet. Vad jag menar är bara att när ancistrusar väl börjar leka, så kan man få en väldans massa yngel mycket snabbt :) Palettciklidyngel kommer att börja konkurrera med föräldrarna om reviret, så dessa måste lämnas bort om du får yngel, när de blivit större... Samma sak med ancistrus.

Apropå nitrit-test, så var det ingen som skrev till dig VARFÖR ett sådant är bra att ha. Det funkar ju som så att ju större filter-yta man har, desto större plats finns det för alla nyttobakterier att sätta sig fast. Därför rekommenderar många ytterfilter istället för innerfilter. Stor filteryta = bra vattenkvalitet på lång sikt. Man ska inte behöva göra rent filtret alls egentligen. Ett ytterfilter ska man bara låta vara, eftersom det funkar bäst då.

Men när det gäller innerfilter, så kan dessa efter flera månader bli fulla av "gegga"/smuts, så att det tydligt syns att vattenflödet minskar, då kan man skölja bort den värsta smutsen i gammalt akvarievatten och sen sätta tillbaka filtret. Det ska aldrig vara helt rent!

Så till nitriten: Nitrithalterna i akvariet stiger, om det finns för få nyttobakterier. Om du tar det lugnt och börjar med endast 2-4 fiskar hela den första månaden, och låter filtret vara ifred, så kommer du nog slippa problemet med att dessa halter stiger :) Du kan ösa i en massa bakteriekultur från en flaska hela den första veckan, så påskyndar du processen.

Att man ändå säger att man bör ha ett nitrit-test hemma är för att OM det blir något problem, till exempel att man köper för många fiskar eller matar för mycket, så är risken stor att man får problem med nitrithalterna... Då är det bra att testa med ett dropptest. Om nitrithalten är över 0,2 (ska vara på noll) bör man byta 30% av vattnet några dagar i följd, och hälla i ännu mer bakteriekultur och mata sparsamt.

Hursomhelst, jag tror du kommer slippa problem med nitrit om du låter filtret vara, köper endast 2-4 fiskar hela första månaden, samt matar sparsamt (varannan dag i början).

Dina fiskval låter jättebra tycker jag, tetror + någon större fisk + ancistrus. :)

Lycka till!!
#17 - 15 februari 2008 08:57
Har du sett den röda varianten av honungsgurami som kallas rubingurami? Köpte mig fyra stycken igår och kan säga att de lyser upp rejält i akvariet! Här är en länk till en bild: http://www.petshop-zoomania.com/BETA,%20Colisa,Gourami/Colisa.jpg
Dvärggurami är ju också ett färgfullt alternativ! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237
Sen finns ju blå, guld och marmorgurami, som ju alla är varianter av samma fisk. De gula ger ju rejält med färg.
Allt beror ju också lite på HUR mycket färg du vill ha. Personligen tycker jag ju att mina gurami ger mer färg än exempelvis mina Apistogramma trifasciata eller fjärilsciklider.

Bolivianska fjärilsciklider ska vad jag hört fungera som vanliga fjärilar. I artbeskrivningen står exakt likadant vad gäller deras revirhävdande iallafall.

Fjärilscikliden är inte en Apistogramma. Mikrogeophagus ramirezi heter den på latin.

Du ska nog inte blanda olika Apistogrammaarter med varandra. Det finns en viss korsningsrisk mellan många av dem, dessutom är de också, som de flesta ciklider, revirhävdande.
#18 - 15 februari 2008 09:48
aiquen skrev:
Tack för alla svar!

Ang. filtret så får jag nog fundera lite... Och läsa på och ev. höra mig för i butiken.

Tråkigt att höra att det troligtvis inte går att hålla fler än ett par palettciklider ihop... Jag som tyckte det verkade så lagom med fyra paletter. [:(]
jooo du kan ha mer än ett par palettciklider, jag anser att du kan ha 10-15 st! Du bör ha 2 st aquael fan2 eller en fan3 för att få en bra filteryta för borttagandet av skadliga lösta ämnen i vattnet! filtrervolymen är väldigt viktig om du vill ha välmående fiskar:)
#19 - 15 februari 2008 12:35
Tack för ett väldigt informativt svar! :)

Vad gäller ancistrusen så har jag bara tänkt ha en sådan, och så två siameser istället, så att det blir för många yngel tror jag inte är någon risk. :) Jag skrev något annat från början, men så tänkte jag att det kanske ändå kan vara bra att blanda lite olika algätare? Siameser är ju enligt många den allra bästa algätaren t.ex. Dessutom tycker jag så mycket om dem, de är fina och roliga att titta på.

Och ang. nitriten - räcker det ändå om jag köper ett test om jag misstänker att det är problem eller bör jag verkligen köpa det i samband med att jag köper grundutrustningen? Bör man kanske byta själva filtret ibland också eller räcker det att skölja av det i akvarievatten då och då?

Och vilka av "mina" fiskar är bäst att börja med? Ancistrusen och paletterna? Sedan bara några tetror, sedan algätarna och så några tetror till? Eller bör jag ta det i någon annan ordning? Hur lång tid kan jag räkna med att det ska ta totalt att fylla akvariet?
#20 - 15 februari 2008 12:40
Ja, man kan ju inte klaga på färgen på honungs/rubinguramin i alla fall. ;) Men nu är jag nog redan så nerkärad i paletterna att det blir ett par sådana i alla fall. Fast skulle det kanske ev. gå att ha ett par guramis också, på sikt? Marmorguramis t.ex. tycker jag är hemskt fina, men återigen - inte särskilt färgstarka (åtminstone inte de exemplar jag har sett). Men kanske man kunde ha ett par guramis plus paletterna, så blir det i alla fall lite mer liv i akvariet än bara ett stim tetror (och algätare som man kanske inte ser så mycket av ;)).

Vad tror ni? Skulle det ö.h.t. fungera att blanda guramis och ciklider, och vore det fint rent estetiskt?
#21 - 15 februari 2008 12:43
åheim skrev:
jooo du kan ha mer än ett par palettciklider, jag anser att du kan ha 10-15 st! Du bör ha 2 st aquael fan2 eller en fan3 för att få en bra filteryta för borttagandet av skadliga lösta ämnen i vattnet! filtrervolymen är väldigt viktig om du vill ha välmående fiskar:)

10-15 st? Det är nog lite väl många... ;) Sedan blir jag så osäker när de flesta säger att det inte går att ha fler än ett par, så jag tror det får bli så. Jag vill ju som sagt inte att fiskarna ska ha ihjäl varandra/må dåligt bara för att jag vill ha någonting fint att titta på.

Ang. filtret så funderar jag nu på Fluval 3+ (700 l/h 6 W) - är det OK?
#22 - 15 februari 2008 12:53
15st palettciklider i 100L akvarium??
#23 - 15 februari 2008 14:24
Undrar också över det svaret? Är det då för att fördela aggressionerna isåfall? För frågan var ju om det gick att ha TVÅ PAR i nämnda akvarium... och det skulle jag tippa på blir svårt.
#24 - 15 februari 2008 16:44
aiquen skrev:
Tack för ett väldigt informativt svar! :)

Och ang. nitriten - räcker det ändå om jag köper ett test om jag misstänker att det är problem eller bör jag verkligen köpa det i samband med att jag köper grundutrustningen? Bör man kanske byta själva filtret ibland också eller räcker det att skölja av det i akvarievatten då och då?

Man behöver inte byta filter-materialet... Det ska hålla många år! När du byter tar du ju bort alla nyttobakterier och då kommer fiskarna snabbt förgiftas av nitrit. Men om man vill köpa ett annat filter än det man har, så kan man ha båda filtrena parallellt tills nyttobakterier har bildats i det nya :)

Jag tycker du kan strunta i att köpa nitrit-test, men bara OM du börjar med få fiskar och inte gör rent filtret alls.

Mitt förslag är palett-paret i en månad.
Efter en månad släpper du i en ancistrus och sen en paus på 2-3 veckor igen, och sen resten av fiskarna, kanske först siameserna och en liten paus igen.

Får du sedan fiskar som flämtar vid ytan eller vid botten så kan det vara syrebrist eller nitritförgiftning. Byter man då 30% av vattnet och fiskarna blir mycket piggare så var det troligen nitritförgiftning, då får man fortsätta byta några dagar i sträck. Men jag tror risken är minimal om du tar det sådär långsamt med fiskarna. Tillsätt nyttobakterier också så är risken ännu mindre. :)

Lycka till.
#25 - 15 februari 2008 18:57
toccata skrev:
Man behöver inte byta filter-materialet... Det ska hålla många år!

Nu kommer jag med min nybörjars fråga...
I boken till fluval305 står det att man ska byta filtermaterial efter 6 månader, skumpatroner/vadd efter max en månad.

Nu blir jag förvirrad. Alla säger så olika. Jag var tvungen att göra rent filter två gånger trorts att mitt akvarium är i gång bara sen slutet av juli. Jag hade sjukdomar och använde aktivkol efteråt.
Då passade jag på på att tvätta filter med. Vadd var helt brun och smutsig, vatten med. Efter fyra veckor med aktivkol tog jag bort det och då var samma sak igen.

Har jag för liten filter? Jag har 240 liter och vattenflöde ser bra ut. Fiskarna ser bra ut och nya svärdbärarbebisar kom nu igen.

Undrande Anna
#26 - 15 februari 2008 20:12
aiquen skrev:
Ja, man kan ju inte klaga på färgen på honungs/rubinguramin i alla fall. ;) Men nu är jag nog redan så nerkärad i paletterna att det blir ett par sådana i alla fall. Fast skulle det kanske ev. gå att ha ett par guramis också, på sikt? Marmorguramis t.ex. tycker jag är hemskt fina, men återigen - inte särskilt färgstarka (åtminstone inte de exemplar jag har sett). Men kanske man kunde ha ett par guramis plus paletterna, så blir det i alla fall lite mer liv i akvariet än bara ett stim tetror (och algätare som man kanske inte ser så mycket av ;)).

Vad tror ni? Skulle det ö.h.t. fungera att blanda guramis och ciklider, och vore det fint rent estetiskt?

Jag skulle vilja råda dig att spana in alla de olika tetror som finns, t.ex. diamanttetrorna är fina. Och tetror är snabba, kul fiskar med fart i! Dessutom finns det många vackra rasboror, t.ex. drottningrasboran.
Är du intresserad åt "småfiskhållet" så finns ju även dvärgkardinalen.
#27 - 15 februari 2008 23:14
Inka skrev:
Undrar också över det svaret? Är det då för att fördela aggressionerna isåfall? För frågan var ju om det gick att ha TVÅ PAR i nämnda akvarium... och det skulle jag tippa på blir svårt.
Paletter är parbildande och man bör därför ha ett stim så att de sen kan para ut sig själva! jag har 16 paletter och ett 30 tal yngel i ett 90 liters och de är inte aggressiva, de med yngel håller bara de andra på lite avstånd men bara så de vet var gränsen går:D De trivs mycket bättre om de är ett litet gäng än bara ett fåtal enligt mig:)
#28 - 16 februari 2008 04:55
Lilibet skrev:
Jag skulle vilja råda dig att spana in alla de olika tetror som finns, t.ex. diamanttetrorna är fina. Och tetror är snabba, kul fiskar med fart i! Dessutom finns det många vackra rasboror, t.ex. drottningrasboran.

Är du intresserad åt "småfiskhållet" så finns ju även dvärgkardinalen.

Jo, jag har spanat in lite olika tetror och de flesta tycker jag faktiskt är jättetråkiga (ffa. rent utseendemässigt då). *duckar* :p ;)

Jag har dock inte sett alla jag har sett på bild IRL, så jag ska försöka ta mig till en affär så jag kan se hur de ser ut i verkligheten. Svarta neontetror (som det ju lutar åt att jag köper) har jag däremot sett och de tycker jag är ganska snygga. De är inte sådär ilsket röda men ändå så att det blänker lite om dem. Så är det ju också det att jag vill ha en kontrast - ett stim ganska "intetsägande" tetror som statiser och så minst ett par lite större, färgstarka fiskar i huvudrollerna.

Jag är alltså inte ute efter jättefärgstarka tetror (som kardinaltetra eller drottningrasbora) utan bara ett stim med fina små fiskar för att "fylla ut" lite.

Men tack för tipset. :)
#29 - 16 februari 2008 04:58
åheim skrev:
Paletter är parbildande och man bör därför ha ett stim så att de sen kan para ut sig själva! jag har 16 paletter och ett 30 tal yngel i ett 90 liters och de är inte aggressiva, de med yngel håller bara de andra på lite avstånd men bara så de vet var gränsen går:D De trivs mycket bättre om de är ett litet gäng än bara ett fåtal enligt mig:)

Så de jagar inte eller är aggressiva mot varandra trots att de är så många? Hur kan det vara en sådan skillnad mellan ~fyra stycken och tio stycken? Ju färre de är, desto större chans har de ju ändå att komma undan varandra?
#30 - 16 februari 2008 08:04
Hej.
Ancistrusen bör du vänta lite med innan du släpper i. Till karet e "inbajsat". :-)

Mvh Eva
#31 - 16 februari 2008 12:10
Anna_mvb skrev:

I boken till fluval305 står det att man ska byta filtermaterial efter 6 månader, skumpatroner/vadd efter max en månad.

Nu blir jag förvirrad. Alla säger så olika. Jag var tvungen att göra rent filter två gånger trorts att mitt akvarium är i gång bara sen slutet av juli. Jag hade sjukdomar och använde aktivkol efteråt.

Då passade jag på på att tvätta filter med. Vadd var helt brun och smutsig, vatten med. Efter fyra veckor med aktivkol tog jag bort det och då var samma sak igen.

Har jag för liten filter? Jag har 240 liter och vattenflöde ser bra ut. Fiskarna ser bra ut och nya svärdbärarbebisar kom nu igen.

Undrande Anna
strunta helt i vad tillverkaren säger ang. byte av filtermaterial!!! du gör rent filtret när flödet avtagit märkbart och byt filterpatronerna när de har blivit sladdriga och inte kan hålla upp strukturen och makaronerna kan du använda i flera år likaså filterpatronerna!
#32 - 16 februari 2008 12:33
åheim skrev:

Aaah! Du menar så! Ja det förstås... Men om man då ska ha en massa andra fiskar så får det ju inte plats med så många paletter ändå.
#33 - 16 februari 2008 16:56
Anna_mvb skrev:

Undrande Anna

Du har tagit bort kolet nu eller? Annars tycker jag du ska göra det. När kolet slutar vara "aktivt" och fungera som det ska, så kan det släppa ut en massa ämnen i vattnet som är giftigt för fiskarna.

Vadden SKA vara brun och smutsig :) Det är ju denna bruna "gegga" som är det som ska vara i ett filter. Där sitter alla nyttobakterier. Gör du rent filtret dödar du säkert 90% av bakterierna. Så det bruna är bara bra :) Låt filtret vara, och ta bort aktivt kol, och rör inte filtret på flera månader...

Men om du har sjukdom i akvariet och har använt mediciner eller aktivt kol, då kan du ju skölja av filtret lite i gammalt akvarievatten efteråt, och ta bort kolet... Men försök rengöra skonsamt.

Enda gången då man BÖR göra rent filtret, är när det är så igensmutsat att vattenflödet är dåligt, att du kan märka att vattnet från pumpen blivit svagare. Då kan du skölja av den värsta geggan, men använd då en hink med gammalt akvarievatten. Men helt rent ska filtret aldrig bli, det får gärna vara lite brunt kvar även om du har sköljt bort den "lösa geggan".

Så har jag förstått det iallafall. Till slut kommer du ha så mycket nytto-bakterier i filtret att de bryter ner den värsta geggan så att det blir en väldigt "fin" gegga kvar.... Då har du fått en bra balans i filtret :)

Om ditt filter blir igensatt med smuts så snabbt att vattenflödet minskar synbart på bara några veckor, ja då har du ett för litet filter.
#34 - 16 februari 2008 17:24
EvaPeva skrev:
Hej.

Ancistrusen bör du vänta lite med innan du släpper i. Till karet e "inbajsat". :-)

Mvh Eva

Fast enligt Zoopets artiklar så bör man se till att få med någon algätande fisk redan från början?

-----
Puh, nu har jag fått in så mycket information i min lilla skalle att allting bara snurrar. Jag t.o.m. DRÖMMER om fiskar och akvarium. :p Men det är riktigt kul att lära sig och jag är verkligen tacksam för alla som tar sig tid att svara på mina frågor.
#35 - 16 februari 2008 20:30
aiquen skrev:
Fast enligt Zoopets artiklar så bör man se till att få med någon algätande fisk redan från början?

Början och början, du ska gärna ha i den ganska tidigt men inte under uppstarten om det inte ärt din uppstartsfisk. Under uppstarten bör du ha så få fiskar som möjligt.
#36 - 16 februari 2008 21:04
Okej, men då gör jag så att jag börjar med bara paletterna och tillsätter malen efter en månad, precis som toccata föreslog. :)
#37 - 16 februari 2008 23:22
filtermaterial

åheim:
Tack, det är alltså som med allt annat - sund förnuft ;)
Jag undrade varför man ska slänga bort fina makaroner med alla nyttobakterier i. Men det är väl så att alla vill tjäna pengar på sina produkter...

toccata skrev:
Du har tagit bort kolet nu eller?

Vadden SKA vara brun och smutsig :) Det är ju denna bruna "gegga" som är det som ska vara i ett filter. Där sitter alla nyttobakterier. Gör du rent filtret dödar du säkert 90% av bakterierna. Så det bruna är bara bra :) Låt filtret vara, och ta bort aktivt kol, och rör inte filtret på flera månader...

Ja, kolen är borta - den försvann efter fyra veckor och då var den andra gången jag öppnade och gjorde rent filter.

Smutsig är bra...det får man absolut int säga till barn! :D
Men nu kan jag ta det lugn. Och behöver inte svära...det var inte så lätt att få pumpen i gång efteråt. I butiken så de att det var det lättaste med ytterfilter. På instuktionsfilmen ser det lätt med. Men inte hos mig i verkligheten. Vatten vill inte börja cirkulera direkt. jag fick pumpa och pumpa...det var nog luft i systemet :confused:

Tack igen för alla snabba och förklarande svar

Anna
#38 - 17 februari 2008 15:22
Ja det är vanligt med luft i systemet, har jag förstått, det brukar bli bättre efter ett tag. Men nu kan du ju låta bli att röra ditt filter på ett tag då :) Och om någon fisk skulle bli sjuk, gör allt för att slippa medicinera, eftersom det slår ut så mycket baktierer i filtret igen.

Blir nog jättebra med dina paletter, och sen ancistrus. Lycka till :)

Men det är inga problem att ha en ancistrus som startfisk, generellt sett. Den är ju en algätare och i början finns inga alger. Men det spelar ingen roll, för även i början OCH senare så bör den utfodras med algtabletter. Har man mycket alger i akvariet som man ser att den äter av, så kan man ju ge lite mindre tablettmat, men den ska ändå ha lite ibland. Min får en halv tablett (rätt stor) var tredje dag och han äter mycket alger däremellan.

:)
#39 - 17 februari 2008 18:43
Det låter bra det. :)

Kan jag förresten ge de siamesiska algätarna samma tablettfoder som ancistrusen? Och vilket foder (flingfoder/tablettfoder/annat) är bra, vad gäller märken och så? Eller spelar det ingen större roll?

-----
Så undrar jag lite ang. växterna också. Jag funderar på att ha...
[LIST]
[*]Anubias (Anubias barteri var. nana)
[*]Liten pilört (Sagittaria subulata)
[*]Jättegälört, jätte-limnophila (Limnophila aquatica)
[*]Hornsärv (Cerathophyllum demersum)
[/LIST]

... vad tros om det? De ska väl vara ganska okomplicerade i alla fall, om jag har förstått saken rätt. Och det känns ganska lagom att åtminstone börja med hyfsat lättskötta växter.

Dock så var det ju det här med gödning också... Bottengödning t.ex. är det någonting man bör ha? Vilken sort i så fall, och hur fungerar och använder man det? Ska man ha i något annat medel också? PMDD har jag som sagt förstått är väldigt populärt, men jag är ändå lite osäker på om jag verkligen ska ge mig i kast med att blanda och mixtra med diverse ämnen själv, i början. Så finns det kanske något annat medel (typ Sera Florena) som jag kan använda eller är det bara PMDD som gäller för fina och välmående växter?
#40 - 17 februari 2008 18:58
Den bästa färdigblandade näring som finns i butik är tropica aquacare (TMG) den finns i 2 varianter den vanliga och sen tropica aquacare+ med tillsats av nitrat och fosfor men det får du på naturlig väg om du har en del fisk i karet så den passar bäst i kar med få fiskar!
#41 - 17 februari 2008 19:05
toccata skrev:
:) Och om någon fisk skulle bli sjuk, gör allt för att slippa medicinera, eftersom det slår ut så mycket baktierer i filtret igen.
då kan jag passa på att tipsa om att vid medecinering bör man alltid ta ur filtermaterialet och ha det i en hink med en pump för att hålla bakterierna vid liv och i karet kör man alltså pumpen tom och med så mycket ytrörelse som möjligt. när behandlingen är klar så gör du ett delvattenbyte och filtrera med kol sen tillbaks med det "levande" filtermaterialet igen:)
#42 - 19 februari 2008 10:42
Varför är den blandningen (Tropica aquacare) bäst? Kan vara intressant att veta vad det är som "gör det" s.a.s. :)
#43 - 21 februari 2008 11:03
Nya frågor [:o]:

[LIST]
[*]Måste akvariet verkligen stå tomt i flera dagar (jag har hört allt ifrån tre dagar till en vecka) innan man stoppar i de första fiskarna? För om jag har fattat saken rätt så börjar ju inte de s.k. goda baketerierna bildas förrän fiskarna börjar skita ner i akvariet? Eller är det kanske av någon annan anledning som man bör låta akvariet stå tomt ett tag?

[*]Delvattenbytena - när ska jag egentligen börja med dem? Här har jag också hört olika; alltifrån att man kan börja med en gång till att man bör vänta åtminstone 4-5 veckor innan det första delvattenbytet. Vad är egentligen bäst?

[*]Och bakterikulturen (sera nitrivec?) som kan vara bra att ha i början, hur gör jag med den mer exakt? Jag antar att det inte bara är att tömma hela flaskan i karet på dag ett, och sedan är det bra? Så, när ska jag ha i det första gången och hur gör jag sedan?
[/LIST]
#44 - 21 februari 2008 11:33
Nej, akvariet måste inte stå tomt i flera dagar! Men det kan vara bra att låta luftbubblor försvinna från sand, växter och filter, och det brukar ta kanske 1-2 dagar. Men det är viktigt att ha filtret (pumpen) på redan från början, den ska ju aldrig stängas av.

Också bra att ha en timer satt på 10 timmar så att ljuset blir regelbundet redan från början :)

Om man börjar med endast ett fåtal fiskar så är ju risken för nitrit-problem liten. Då behöver man inte byta vatten de första veckorna, men det skadar heller inte att göra det, enligt mig. Jag började med ett 30% vattenbyte en gång i veckan (samma dag alltid) redan från början och det gick jättebra :)

Det står på flaskan hur man ska dosera. Du kan ta kanske 2 ggr den dosen, varannan dag eller något hela första veckan. Så skulle jag ha gjort iallafall. Men med bakteriekultur kan man egentligen inte överdosera, så det är ingen fara hur du än gör!

Du kan hälla i bakteriekultur direkt efter att du har släppt i dina första fiskar, för då har ju bakterierna "mat" som sagt... Låt gärna bakterie-dropparna sugas in i filtret, eller släpp iallafall ner dem precis vid utblåset så att de blandas ut i vattnet snabbt :)

Kom ihåg att börja med ett fåtal fiskar, samt att mata sparsamt (varannan dag, pyttelite, räcker!). Kommer nog gå jättebra, lycka till :)
#45 - 21 februari 2008 11:48
hmm ni säger 1 par men i affärena går de säkert 30st av båda könen i samma kar. hur kan de funka då?
#46 - 21 februari 2008 12:09
toccata: Jättetack för svaret! Nu känner jag mig lite klokare. :)

danneregner: Det har jag också funderat på... Men det kanske kan bero på att de i regel är så unga i affären, eller något? Samt att de inte bor där så länge eller kanske ens trivs så bra att de leker där (och det är väl vid lek de har en tendens att bli lite aggressiva). :confused:
#47 - 21 februari 2008 13:57
jo jag undrar de. dom hade bara unga djur en gång jag va i en zooaffär (kunde knapt see könen) och 2 vuxna honor. jag köpte ett par (va jag trode) en vuxen hona och en ung troligtvis hane. när jag kom hem satta jag ner dom i karet. 1 dygn senare hade den stora honon tatt ihjäl den andra. den andra va också en hona såg jag i mitt kar med lite bättre ljus och så. fattar inte. dom hade levt ihop i över 2 veckor i affären men i mitt kar tog en av dom död på den andra direkt
#48 - 21 februari 2008 14:13
Jag tror att de stannar så kort tid i affären, att de inte hinner upprätta riktiga revir. Dessutom brukar de inte ha så mycket gömställen/grottor för fiskarna i affären, så de har svårare att fixa revir. Alternativet är att de är så stressade/skärrade i affären att de inte orkar eller bryr sig om att bråka.

När de kommer till en ny plats så försöker de upprätta nya revir och är det då en stark och en svag individ så blir det problem.

Och när det gäller antalet fiskar i akvarier i affärer så går detta bra för att de ständigt byter vatten, så att halterna av ämnen aldrig blir höga.

Det är min teori iallafall :)
#49 - 21 februari 2008 20:02
Förresten, vilken doppvärmare ska jag ha? Jag har tänkt köpa en Jäger, men vilket wattantal? 100? 150?

Om det spelar någon större roll så ska akvariet stå i ett rum som det brukar vara runt 18-20 grader i. Plus-minus någon grad ibland.
#50 - 21 februari 2008 20:19
Och nu läste jag att det inte alls är Sera nitrivec utan Sera ammovec som gäller om man har ett pH på över 7.0. Måste jag testa vattnet nu då? [:-48]
#51 - 21 februari 2008 21:46
Och efter att akvariet är uppstartat, ska jag då fortsätta med Sera nitrivec vid delvattenbytena eller ska jag använda någonting annat, typ Sera aqutan?
#52 - 21 februari 2008 21:49
Om jag har fattat det rätt (även jag är nybörjare och skaffade mitt första kar denna veckan) så ska du drösa i nitrivec varje dag i 10 dagar och du kan nog inte ta för mycket av det.. Sedan vid delvattenbytena ska du blanda det vattnet med aquatan..
Rätta mig om jag har fel någon!
#53 - 23 februari 2008 18:19
Ja Anton har rätt... Aquatan är ju inte nyttobakterier, utan det är ett vattenberedningsmedel, som alltså BEREDER kranvattnet så att det blir lämpligt för fiskar (binder klor och tungmetaller). Har man bra kranvatten, vilket de flesta i Sverige har, så behöver man inte Aquatan. Men just vid nystart kan det vara bra att göra allting så skonsamt som möjligt för fisken, så ja, du kan använda Aquatan vid vattenbyte.

(Och också hälla i Nitrivec vid varje vattenbyte).

Själv tycker jag inte Aquatan är så bra, jag tycker istället vattenberedningsmedlena Aquasafe samt Nutrafin Aqua plus har funkat bättre för mig.

Men nitrivec (eller annan bakterieblandning om du inte hittar nitrivec) är dock det viktigaste i början, för att mjukstarta akvariet :)
#54 - 27 februari 2008 02:11
Okej. Fast jag tror tyvärr inte att jag hör till dem som har särskilt bra kranvatten (bor strax utanför Växjö), så har jag fattat rätt om det bästa för mig då är att satsa på både Nitrivec + något vattenberedningsmedel framförallt i början, men också vid de fortsatta delvattenbytena? Eller ska jag liksom sluta med Nitrivec (vid delvattenbytena) efter det att akvariet har 'kommit igång'?
#55 - 27 februari 2008 06:37
Du kan sluta med Nitrivec, dvs, ha i det varje dag första veckan, sen kanske varannan, var tredje, och trappa ner tills du tar bort det helt.

Vattenberedningsmedel kan du ha i jämt då! Jag kan rekommendera Nutrafin "Aqua Plus", tror det finns i Tassar och Morrhår-butiken i Växjö, eller på Arken-butiken på Samarkand. En vit rund flaska, kostar cirka 100 kronor. (Finns också att beställa på nätet). Jag överdoserade med denna vid varje vattenbyte i Växjö. Tror jag hällde cirka 20 ml eller mer i varje 10-litershink jag ville hälla i akvariet, och rörde runt lite i nån minut innan jag hällde i det vattnet.

Växjö tillsätter ammoniumsulfat som vad jag vet på något sätt blir till "kloramin" i vattnet, detta går inte att lufta ur vattnet som vanligt klor, därför är det dåligt.

Du har väl inte missat akvariebutiken i Växjö heller?

Lycka till nu!
#56 - 27 februari 2008 11:27
Okej, då är jag helt med! Tack!
Och jag ska skriva ner medlet du rekommenderar, så får jag hoppas att jag lyckas få tag på det.

Akvariebutiken har jag inte missat (det finns väl bara en?). De är väl t.o.m. mitt inne i en flytt nu? Spännande att se om de kanske utökar sitt sortiment efter flytten. :)
#57 - 27 februari 2008 19:24
Ja, jag hoppas butiken blir lite fräschare efter flytten. De har ju inte haft bästa läget där nere i källaren (fuktigt...), så all förändring blir ett lyft! Men jag bor inte i Växjö nu, har bara gjort de senaste 3 åren, ska dock tillbaka dit lite i sommar, då ska jag kika lite i butiken. :)

Andra vattenberedningsmedel funkar säkert också, men när de slutade ha "Aquasafe" (gul flaska) i Växjö så fick jag tils om Aqua Plus... Jag har hört att Aquatan som många använder inte fungerar så bra.

Lycka till :)
#58 - 27 februari 2008 20:11
Ja precis. Inte är det väl det lättaste att hitta till affären heller, där den ligger nu, om man inte känner till stan ganska väl. Så det ska bli kul att se hur det blir i den nya lokalen. :)

Och som sagt, jag skriver ner namnet på båda medlen så får jag se om jag hittar något av dem. :) Tack!
#59 - 28 februari 2008 05:58
Kom på nu att Aquasafe inte finns i Växjö längre, det var därför jag gick över till att köpa Nutrafin Aqua Plus. Jag är nästan bombsäker på att den finns på Tassar och Morrhår för 110 kronor :)
#60 - 29 februari 2008 23:17
Aha okej. Då vet jag det, tack. :)
#61 - 2 mars 2008 18:39
Hjälp, det poppar verkligen upp nya frågor och funderingar hela tiden just nu. Senaste frågorna/funderingarna: när man tillsätter vattenberedningsmedlet, tillsätter man då bara för så mycket vatten som man har bytt eller för HELA akvariet? Om hela: mitt akvarium kommer ju vara på 126 liter totalt, men det kommer ju inte vara exakt 126 liter vatten i (med tanke på substratet, o.s.v.), ska jag då försöka uppskatta hur mycket vatten det de facto är i akvariet eller ska jag ändå räkna med att det är 126 liter?

[:o]
#62 - 2 mars 2008 20:33
Endast för det vatten du har bytt, det är ju det som ska prepareras :) Du bör blanda i vattenberedningsmedlet i kranvattnet innan det hälls i akvariet, typ i en hink eller så, och röra runt det lite innan det hälls i, så att medlet kan "verka".

Det vatten som redan är i akvariet räknas som "gammalt" akvarievatten och alltså redan bra för fiskarna. :)
#63 - 5 mars 2008 14:49
Okej, då vet jag. Tack tack. :)

Annons