Mitt första akvarium, och en död Ancistrus.

#1 - 21 april 2007 19:16
Jag har nyss startat upp ett nytt akvarium på 18L. Jag lät akvariumet med vatten och växter stå en vecka innan jag släppte ner fiskarna (3 guppies och 1 Ancistrus). Och nu efter tre dagar har jag hittat min Ancisturs död.:( Vad kan detta bero på? Kan det vara så att jag inte hade tillräckligt med alger?
Mvh Lisa
#2 - 21 april 2007 19:27
Ancistrus äter inte bara alger, de äter även flingfoder, algpiller och köttigt foder. Ett 18l akvarium är inte heller lämpligt då det är för litet. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 Här kan du läsa mer om ancistrusens behov. Tom för guppys är akvariet eg. för litet. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34
Ant. har du fått nitrit i dit nystartade akvarium. Så litet med den mängd fisk, även om du väntat en vecka.

//Camilla
#3 - 21 april 2007 19:36
Han som jag köpte akvariumet av sa att det inte var någe problem att ha guppy i 18L. Sen matar jag mina guppies med flingfoder. När jag startade upp det från början hade jag i Easy-Life (flytande filtermedium), men det kanske inte hjälper? Ancistrusen var inte längre än 2 cm, är 18L för litet för den storleken på fisk?

//Lisa
#4 - 21 april 2007 19:41
Om den endast var 2cm är de väldigt känsliga för miljöombyten. Vist kan de gå där ett litet tag, men de växer snart ur akvariet. Ett 18l är inte lätt skött heller som många nybörjare tror. Ju större akvarium desto lättare att få balans i det. Har du pump i det? Temperatur? Har du provat vattnets värden? Medel är inte alltid att lite på. Och det låter som om säljaren endast ville sälja.
//Camilla
#5 - 21 april 2007 19:48
Okej. Han sa också att ett större akvarium är mycket mer lätt skött men jag har tyvärr inte plats för ett större just nu. Jag har pump Fluval 1 plus och temperaturen ligger på 24-25 grader.Jag har inte provat vattnets värden, hur gör man det på billigast sätt? Tar med lite vatten till en djuraffär? Den säljaren var nog absolut inte ute efter att bara sälja, det var en mycket trevlig kille som jag gärna fick ringa till om det blev några problem, så det tvivlar jag på.

// Lisa
#6 - 21 april 2007 19:49
18L ä ändå för liten

Tyvärr så måste jag säga att det lilla karet ä för liten även för en planta...*L* (skojar)
För det första ä det svårt att hålla det fritt från nitrater när du matar de stackars invånarna om du inte har ett ytterfilter förståss som ä ungäfär lika stor som karet...men det har du förståss inte...Mitt råd!! Skaffa nåt större å lycka till.
I´m back...
#7 - 21 april 2007 20:12
Hmm okej :/ Men är det någon som vet var man kan köpa billiga stora akvarium då? Jag har massor med sand så det är bara akvariumet som jag behöver. Så kan kanske spara det lilla som yngelkar eller något liknande.

// Lisa
#8 - 21 april 2007 20:15
Om vatten i små akvarier och skålar, så får man räkna med att kolla nitrit och ammonium/amoniak flera gånger i veckan till värdena stabiliserats. Själv har jag en testskål på 10 liter som hade skyhög ammoniumhalt i början, och sedan den stabiliserats började problemet med nitrit. Några tips är att man måste vara jättenoga med matningen så det inte blir övermatat, skaffa ett par växter och så ge en behandling nitrivec vid behov..
#9 - 21 april 2007 20:27
Okej. Men vilken storlek rekomenderar ni att man börjar med så att fiskarna mår bra? Och vart kan man få tag på billiga och stora akvarium?

// Lisa
#10 - 21 april 2007 21:08
xabiib skrev:
Okej. Men vilken storlek rekomenderar ni att man börjar med så att fiskarna mår bra? Och vart kan man få tag på billiga och stora akvarium?

// Lisa

Jag köpte nyligen ett 47 liters med tillhörande värmare och pump för 1200 kronor, men då kan du räkna med att det inte ryms så mycket fisk; 8 guppy eller ett litet stim neontetra
Stora begagnade akvarium brukar alltid finnas ute på annonser; jag köpte ett 100 liters för 500 kronor och ett 300 liters för 2000 kronor (har länkar till bilder) att tänka på när man köper stora akvarier; inredning kostar också en slant, jag tror jag betalade sammanlagt 1500 till till mitt 300-liters.
#11 - 21 april 2007 21:09
Satsa på minst 100 l
Kolla på Blocket
eller på nätbutikerna
Fråga även i dom lokala butikerna, dom kan säkert ha bra priser ibland

www.pwss.se
www.zooplanet.se
www.akvariumbutiken.se
www.akvarielagunen.se
www.guldfisken.se
www.firren.com
www.akvarieshopen.com
www.mamut.com
www.bldiscus.com
www.zoopunkten.se
http://grand-prix.se
#12 - 21 april 2007 22:13
maricici skrev:
Jag köpte nyligen ett 47 liters med tillhörande värmare och pump för 1200 kronor, men då kan du räkna med att det inte ryms så mycket fisk; 8 guppy eller ett litet stim neontetra

Stora begagnade akvarium brukar alltid finnas ute på annonser; jag köpte ett 100 liters för 500 kronor och ett 300 liters för 2000 kronor (har länkar till bilder) att tänka på när man köper stora akvarier; inredning kostar också en slant, jag tror jag betalade sammanlagt 1500 till till mitt 300-liters.

det var ganska osmart gjort, 47 liters kostar ju typ bara 500 kr med värmare, filter och lysramp
#13 - 21 april 2007 22:28
hej

ingen aning ärligt talat
skumt, men lycka till i framtiden
Kristoffer
#14 - 22 april 2007 11:52
Det finns oftast kompletta akvariepaket att köpa på zoofirmor från 500- och uppåt. Ett 100l skulle jag rekomendera, då får du plats med lite mer fisk, lättare att sköta och det blir roligare för din del. :) De är som sagt svårt att få någon balans i ett litet akvarium och man tröttnar snart på döda fiskar, igen grott med skit och oftast alger.

Vad det gäller att kolla vattenvärdet. Det finns teststickor som man kan mäta No2, No3, KH, GH och pH på. Finns att köpa i zooaffärerna. Dessa stickor är inte de säkraste visare, men på en ungefär. Annars kan du ta med vatten till din handlare så de fär testa vattnet.

//Camilla
#15 - 22 april 2007 14:34
kolla på blocket, där har dom bra priser på avarium. men kolla så att det inte är nå sprickor i det.
#16 - 22 april 2007 14:38
det må vara svårare att ha ett litet akvarium och man måste lägga ner mycket tid smt välja sina fiskar noga med tanke på storleken osv men om det nu är så att man inte har råd eller plats med ett större så är det klar du ska ha det!
#17 - 23 april 2007 06:28
Richard.R skrev:
det var ganska osmart gjort, 47 liters kostar ju typ bara 500 kr med värmare, filter och lysramp

jag köpte ett nytt, och då får du nog räkna med den prisklassen..
om vattentester; personligen har jag inte sett någon skillnad mellan stickor och dropptest, annat än att dropptesterna har utförligare info och att dom är betydligt drygare och billigare i längden än stickor. Har testat PH i kranen mot angivet värde för kommunalt vatten med eSHa stickor och det stämmer exakt, har även testat nitrat sera dropptest mot JBL teststickor och det var ingen skillnad
#18 - 7 maj 2007 19:52
maricici skrev:
jag köpte ett nytt, och då får du nog räkna med den prisklassen..

om vattentester; personligen har jag inte sett någon skillnad mellan stickor och dropptest, annat än att dropptesterna har utförligare info och att dom är betydligt drygare och billigare i längden än stickor. Har testat PH i kranen mot angivet värde för kommunalt vatten med eSHa stickor och det stämmer exakt, har även testat nitrat sera dropptest mot JBL teststickor och det var ingen skillnad

jag köpte ett helt nytt för 500 kr. 54 liters. + allt man behöver.
#19 - 8 maj 2007 12:09
Samma här...

Arek91 skrev:
jag köpte ett helt nytt för 500 kr. 54 liters. + allt man behöver.

Samma här. Köpte mitt set med allt som behövdes för 900 men då var möbel inräknad + 15% på fiskköpen första månaden. Men det är skillnad på olika :D

Annons