Mitt första riktiga! 375liter drar igång

#1 - 15 augusti 2010 22:18
Hej alla glada!

Nu har jag hämtat ett 375liters kar *stolt*. Det ska bli riktigt kul, jag har aldrig haft något större än 100l tidigare så nu jäklar ska det bli fint.

Någon bild hittar ni här:

http://www.ladda-upp.com/bilder/38237/wadawwd
http://www.ladda-upp.com/bilder/38239/wadawwd
http://www.ladda-upp.com/bilder/38240/awdawdad

(Roliga namn på bilderna är det också tycker jag :))
Bakgrund:

Har jag tänkt mig solfilm. Men jag vet inte riktigt vart jag köper den billigt och i liten mängd. Vet ännu mindre hur jag ska få dit den utan luftbubblor. Tips där kanske? Jag ska surfa lite också, det kan inte vara så svårt att hitta tycker jag :)
Pengar finns icke till en slimline eller annan bakgrund ännu.

Jag ska kika lite på någon stenmodul om det kanske blir billigare, så kan man gömma tekniken i den, vore skitbra. Detta blir nog det första riktiga kar jag håller på med, så man vill ju att det ska se bra ut när det är klar.

Inredning:

Blir en del växter, oklart vilka ännu. Men bland annat Vallis, jättevalle, javaormbunke, javamossa, hornsärv osv... Det får bli en del rötter, det är också väldigt oklart, det får vi vänta och se med. Jag har en rot som har legat på ytan nu i veckor, den sjunker aldrig, så något tips på hur jag ska få fast den vid botten på ett bra sett vore bussigt.

Får se vad det blir för stenar också, det lutar åt lavasten. En sak är säker i alla fall, jag kommer inte att ha för många olika sorters stenar för då ser det ju bara rörigt ut. Eller hur?

På botten blir det en ganska ljus och fin sand. Det blir nog bra det. Sen dubbla lager med liggunderlag där.

Invånare:

Det finns ju en hel del att välja på. Men jag tror jag vet på ett ungefär vad jag söker. Små ciklider som inte gräver så mycket, helst inget allt. (Har blivit trött på det sen Zebraciklider i alla år).

Några arter har jag redan som jag flyttar till detta 375l då de andra läggs ned. Så det är liksom "no return" om någon klarar på vissa av dom :p

1x2 Grön bågfensciklid, Nannacara anomala
1x1 Gul ciklid? Eventuellt lite väl stor för min smak just nu, oklart.
1x1 Sajica ciklid
20 Vinkeltetra/Kejsartetra/Rödmunstetra/Neontetra
1 Plecostomus
1 Clownpleco
Äppelsnäckor
Matar med räkor om de förökar sig, får se om det blir någon överlevare där :)
Otocinclus då de jobbar på bra tycker jag. Återstår att se hur mycket plats det blir på botten.

Jag har ingen uppfattning om hur mycket det får plats där på botten, men det löser sig eftersom jag får ta det lugnt i börjar på fiskfronten.

Så jag önskar en hel del tips om allt egentligen. Har ni frågor, få höra!
#2 - 16 augusti 2010 06:13
låter mycket spännade detta! :D

roten kommer sjunka så småningom. kan vara dumt att försöka tvinga ner den. om den lossanr o flyter upp kan den pajja inredning o i absolut värsta fall kan den pajja akvariet.

hoppas du inte slänger i all fisk på en gång sen ;)

helt riktigt att massa olika sten ser för jäkligt ut. max en eller två olika typer.

vad kommer du ha för teknik? asså belysning?filter? värmare? co2?
#3 - 16 augusti 2010 09:36
Där kom du med en lysande ide ju =) Solfilm som bakgrund =) BILTEMA skriker jag då!!! de är ruskigt billiga på det.. har satt i det i ett antal bilar.. inte det snyggaste utav solfilmerna men riktigt lätt att sätta på och ta av för den delen.. =)

Lycka till ;)
#4 - 16 augusti 2010 09:52
Jag röstar för svart bakgrund då för bästa kännsla av djup.
#5 - 16 augusti 2010 10:12
jag röstar för nån billig 3d bakgrund om du kan flirta med din lokale zooaffär.
#6 - 16 augusti 2010 10:25
hannesc skrev:
låter mycket spännade detta! :D

roten kommer sjunka så småningom. kan vara dumt att försöka tvinga ner den. om den lossanr o flyter upp kan den pajja inredning o i absolut värsta fall kan den pajja akvariet.

hoppas du inte slänger i all fisk på en gång sen ;)

helt riktigt att massa olika sten ser för jäkligt ut. max en eller två olika typer.

vad kommer du ha för teknik? asså belysning?filter? värmare? co2?

Nej tok, jag gillar när det är relativt lite fisk i karet, för då blir de mer intressant att kolla på om man får leta lite. Så det ska nog inte bli några problem. Sen så bor jag i en sån pass liten stad så det är svårt att få tag på det man vill ha.
Precis min mening, mer än 2 sorter är ju inte speciellt snyggt. '

Jag tror att det blir det som följde med karet. Doppvärmare av Jäger 200W, borde räcka, det visar sig. Sen är det 2st innerfilter med, inte så mycket filtermassa tyvärr men en del liter/h dock. Jag hade tänkt att dölja allt i en modul, får se om jag hittar någon jag gillar :)

Filter 1: Project PJI 2001 som pumopar max 2000/h. Har aldrig hört talas om detta märke förut, återstår att se hur bra det fungerar.
Filter 2: Hydro R10ll, 800/h. Detta märke vet jag inte heller speciellt mycket om.

Det var tänkt från början att jag skulle köra på ytterfilter, men ja, jag har inte hunnit planerat så mycket ännu :P

Det lutar åt modul och sedan solfilm, sen döljer jag ALLT där i. Vore ju toppen.

Belysning: Ett Osram relax 36W. Och ett Orsam fluora 36W. När allt är igång kanske, kanske jag fixar någon kvällsbelysning, månljus eller så.
#7 - 16 augusti 2010 10:27
Hellsson skrev:
Där kom du med en lysande ide ju =) Solfilm som bakgrund =) BILTEMA skriker jag då!!! de är ruskigt billiga på det.. har satt i det i ett antal bilar.. inte det snyggaste utav solfilmerna men riktigt lätt att sätta på och ta av för den delen.. =)

Lycka till ;)

Yes, jag tror det kan bli rätt snyggt, och förhoppningsvis i kombination med en modul då. Men jag har 15mil till närmaste biltema, skickar som prylar?
#8 - 16 augusti 2010 10:30
redrobjem skrev:
Jag röstar för svart bakgrund då för bästa kännsla av djup.

Japp, ska iväg snart och kolla om jag hittar någon i närheten då. Idag blir det till att städa lite, försöka få akvariet där det skall stå. Har jag riktig tur är bakgrunden också uppe.

Sorry hannesc men jag vill ha solfilm ;D men vad tror du att en 3d bakgrund kommer gå för?
#9 - 16 augusti 2010 11:44

Sorry hannesc men jag vill ha solfilm ;D men vad tror du att en 3d bakgrund kommer gå för?

jag köpte min som var 150x 60 för 500 tror jag.
#10 - 16 augusti 2010 11:55
Biltemas solfilm är hyfsat lätt att få på plats och ser helt svart ut om man det inte lyser från baksidan.
Låter som ett kanonprojekt! Jag tvingade ner några rötter med stenar...
#11 - 16 augusti 2010 12:56
hannesc skrev:
jag köpte min som var 150x 60 för 500 tror jag.

Oj, okej. Jag ska kolla på både zooaffär och andra ställen efter solfilm/billig bakgrund. Men jag tvivlar på att det blir en 3D, eftersom frakttiden är en del och jag lär knappast få den så billigt som du fick.

Jenny_E skrev:
Biltemas solfilm är hyfsat lätt att få på plats och ser helt svart ut om man det inte lyser från baksidan.

Låter som ett kanonprojekt! Jag tvingade ner några rötter med stenar...

Ska se efter på biltema då, borde ju inte synas igenom. Javisst, hoppas det blir fin fint :) Det går det också men utifall stenarna ramlar av så flyter den upp ganska häftigt och spräcker täckglasen. Risken är kanske liten men den får flyta så länge, det gör inte så mycket.
#12 - 16 augusti 2010 16:23
Fick leta ett tag innan jag fick tag på liggunderlag och solfilm, men nu har jag båda två klara. Solfilmen var exakt 150x50cm, så det var ju prefekt, nu gäller det att fixa det på första försöket också. Liggunderlagen kapade jag nyss till så att de skulle passa rätt bra, och inte synas när sanden kommer i. Jag har även spolat av dom, utifall det skulle vara antimögelmedel i dom eller så (någon som har erfarenheter inom detta)?

Solfilmen kommer upp ikväll är det planerat, sanden kommer också att finnas hemma ikväll om allt går väl.

Men en fundering jag har är om de som silikonar akvarierna lämnar silikon kvar på glaset, som inte ligger i skarven. Bild:
http://www.ladda-upp.com/bilder/38259/sikliko

Så man har någon koll på om den förra ägaren har silikonat om det, eller om det var så från början.
#13 - 16 augusti 2010 17:41
det där är bottnen på bilden va? då gör det ju inget om det är lite silikon på glaset. sanden döljer ju det. kan ha varit så från början. jag vet inte. spelar det någon roll?
#14 - 16 augusti 2010 17:56
Yes det är botten. Nej det spelar inte mig någon roll men jag tänkte om fabriken är noggrann med att plocka bort överblivet silikon, så att jag visste om det var hemmagjort heller inte.
#15 - 16 augusti 2010 19:51
Håller med trådstartaren alldeles för mycket fisk i många kar mer spännande om man får leta och så finns det bättre chanser att nått yngel överlever.
#16 - 16 augusti 2010 19:54
Japp, ska iväg snart och kolla om jag hittar någon i närheten då. Idag blir det till att städa lite, försöka få akvariet där det skall stå. Har jag riktig tur är bakgrunden också uppe.

Alltså helsvart inte solfilm men det kanske blir som svart men det verkar som om helsvart är billigare än solfilm 500 kr lät mycket.
#17 - 16 augusti 2010 20:00
500 för en bakgrund???? denna?
njaa bra billigt säger jag! sånna ligger ju på runt 3000 annars.
#18 - 16 augusti 2010 21:02
hannesc skrev:

Jaha jag missuppfattade trodde det var 500:- för solfilm.
#19 - 16 augusti 2010 21:04
haha. a ane då hade det varit bra dyrt håller jag med om:P
#20 - 16 augusti 2010 22:19
Ja den bakgrunden såg ju väldigt prisvärd ut. Men var och kikade på lite bakgrunder idag, det billigaste var slimline för 1300. Eller en modul för dryga tusenlappen. Så solfilmen kommer upp imorgon. Sanden rengörs imorgon också, och töms i. Så förphoppningsvis händer det låte imöre då. Solfilmen gick för 94 spänn, 150x50 (perfekta mått), den mörkaste de hade. Om det är någon som är intresserad utav alla priser så kan jag skriva vart efter vad det kostar.
#21 - 17 augusti 2010 09:27
Tips: Slimline kostar mindre på nätet. T.ex. pwss.se, aquawarehouse eller cyberzoo har de t.ex. billigare än de flesta butiker.
#22 - 17 augusti 2010 09:32
ja där kostar la en slimline runt 150 pix bara
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 17 augusti 2010 09:32
hannesc skrev:

Tycker att det är dyrt för skall man lägga pengar på en bakgrund så skall ju i alla fall tekniken som t.ex. filtret få plats bakom. Annars kan man lika gärna ha en solfilm eller liknande. Se till att bakgrunden inte är glansig - den svarta färgen skall vara matt.
#24 - 17 augusti 2010 09:39
aa tekniken kommer inte få plats bakom min. eller den skulle väl kunna göra det om jag hade flyttat fram den lite men jag ville ha den så långt bak som möjligt för att få så stor bottenyta som möjligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 17 augusti 2010 09:41
hannesc skrev:
aa tekniken kommer inte få plats bakom min. eller den skulle väl kunna göra det om jag hade flyttat fram den lite men jag ville ha den så långt bak som möjligt för att få så stor bottenyta som möjligt.

Bakom de flesta bakgrunder så finns det utrymme för tekniken utan att man behöver flytta fram dom eftersom de är tunna
#26 - 17 augusti 2010 09:46
mm ja jo jag skullle väl få plats med det. kanske blir så men då måste jag borra upp för raster o grejer med. kanske blir så när jag flyttar malawisarna:P
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 17 augusti 2010 09:51
hannesc skrev:
mm ja jo jag skullle väl få plats med det. kanske blir så men då måste jag borra upp för raster o grejer med. kanske blir så när jag flyttar malawisarna:P

Ja att ta upp insugshål för raster eller liknande behöver man men det är ju gjort på några minuter (fast förstås lämpligen innan man fyller i vattnet;)).
#28 - 17 augusti 2010 10:38
Där har du ju rätt Kjell, den får ju inte vara blank... Det tänkte jag inte på, jag körde på den mörkaste bara.

Förövrigt så håller jag på att sila & tvätta sand samt tömmer ett gammalt kar där det nya skall stå. Solfilmen kommer upp ikväll, som planerat.

Slimline som täcker bakrutan kostar typ 850 utan frakt, men nu har jag solfilm så det blir det.

Men har någon något tips på hur man kan dölja filtret? Jewel har du en rätt så lämplig låda att stoppa doppvärmare och filter i, går det att tillverka en sådan själv om man har passande plast? Det känns lite tråkigt att ha det klassiska, att man täcker för filtret med växter.
#29 - 17 augusti 2010 10:39
haha. jaa jo. a få väl göra två hål till raster. ska prata med Micke på DM om han har raster o nån sån borr som passar :P

btw ditt 3-kantiga kar på DM ska jag o Urban förmodligen göra om snart. asså inredningen. har pysslat rätt mycket med det på semestern :D

men detta var ju väldigt off-topic. haha
#30 - 17 augusti 2010 14:30
Just nu ser det ut så här:

http://www.ladda-upp.com/bilder/38284/qweqweqwe

Jag kommer att avvakta tills imorgon innan jag provat att fylla det med vatten. Tyvärr så blev det lite krångel med solfilmen så att den får nu sitta på insidan av karet istället. Tanken med att vänta är för att solfilmen ska få fästa riktigt innan jag provar att tömma i vatten.

Så det som återstår idag är endast att karet kommer balanseras, sedan fixa lite mer med sanden som ska i.
#31 - 17 augusti 2010 14:44
christer läs i din akuta tråd ;)

Vidare får du se till att få igång karet asap. hehe jag är hemma på söndag och då jävlar ska det ansas växter ;)
#32 - 17 augusti 2010 15:17
Tycker att det är dyrt för skall man lägga pengar på en bakgrund så skall ju i alla fall tekniken som t.ex. filtret få plats bakom. Annars kan man lika gärna ha en solfilm eller liknande. Se till att bakgrunden inte är glansig - den svarta färgen skall vara matt.

Varför ej glansig har det i några av mina små och jag tycker ej man noterar bakgrunden kanske blir annat i ett stort iofs?
#33 - 17 augusti 2010 19:13
Solfilm blir svart. I alla fall hos mig =)

Jag förstår inte heller varför bakgrunden inte får vara blank?
#34 - 17 augusti 2010 20:29
Marnat skrev:
christer läs i din akuta tråd ;)

Vidare får du se till att få igång karet asap. hehe jag är hemma på söndag och då jävlar ska det ansas växter ;)

Låter fin fint det ^^
#35 - 17 augusti 2010 20:31
Jag kommer endast att skriva resultatet ang. solfilmen i denna tråd, eventuellt hur det gick till. Uppdaterar imorgon.
#36 - 17 augusti 2010 22:35
Uscha, äntligen var det ur siktet. Gick skapligt bra, har precis flyttat den till utsidan igen. Så nu kan man sätta igång med det roliga.

*Tvätta ur diskmedlet sedan solfilmen

*Balansera. (Hur ofta gör man det? När akvariet är tom/halv fullt/fullt och mer? Har aldrig gjort det förrut)

*I med sand, samt tvätta några kilo till

*Börjar inreda lite smått. Jag hade tänkt att köra med skiffer, lavasten, rötter samt växter. Kan det bli en bra kombo? Jag har även beställt en lite större mangroverot men den kommer nog inte förrän 2v...

*Fylla med vatten när jag vet lite mer om hur man balanserar karet.

Så förhoppningsvis rullar karets filter imorgon.
#37 - 18 augusti 2010 11:13
Nu är sanden i, ska till och tömma i lite vatten för att se om det behövs mer sand i. Hoppas att det inte blir för grumligt bara, tror jag tvättade tillräckligt.

Bild:

http://www.ladda-upp.com/bilder/38319/-C3-B6-C3-B6-C3-B6-C3-B6-C3-B6-C3-B6
#38 - 18 augusti 2010 11:50
Uscha, äntligen var det ur siktet. Gick skapligt bra, har precis flyttat den till utsidan igen. Så nu kan man sätta igång med det roliga.

*Tvätta ur diskmedlet sedan solfilmen

*Balansera. (Hur ofta gör man det? När akvariet är tom/halv fullt/fullt och mer? Har aldrig gjort det förrut)

*I med sand, samt tvätta några kilo till

*Börjar inreda lite smått. Jag hade tänkt att köra med skiffer, lavasten, rötter samt växter. Kan det bli en bra kombo? Jag har även beställt en lite större mangroverot men den kommer nog inte förrän 2v...

*Fylla med vatten när jag vet lite mer om hur man balanserar karet.

Så förhoppningsvis rullar karets filter imorgon.

Nu är sanden i, ska till och tömma i lite vatten för att se om det behövs mer sand i. Hoppas att det inte blir för grumligt bara, tror jag tvättade tillräckligt.

Bild:

http://www.ladda-upp.com/bilder/38319/-C3-B6-C3-B6-C3-B6-C3-B6-C3-B6-C3-B6

balansera karet före o under tiden du fyller upp.. fyll upp en 1/4..vattenpassa o justera...2/4 vatten..vattenpassa..justera...osv.

det kommer blir grumligt hur mycket du än tvättar sanden. men det lägger sig efter någon dag eller så :D

tips på hur göra med skiffer:
istället för att på ett onaturligt sätt lägga två stenar o sen en skiffer över för att skapa en grotta ( ser ju helt för jävligt ut) så kan man köra ner dom på högkant i karet lite lutande för att få en lite najsig klippformation
Bilagor:
#39 - 18 augusti 2010 12:44
hannesc skrev:
balansera karet före o under tiden du fyller upp.. fyll upp en 1/4..vattenpassa o justera...2/4 vatten..vattenpassa..justera...osv.

det kommer blir grumligt hur mycket du än tvättar sanden. men det lägger sig efter någon dag eller så :D

tips på hur göra med skiffer:

istället för att på ett onaturligt sätt lägga två stenar o sen en skiffer över för att skapa en grotta ( ser ju helt för jävligt ut) så kan man köra ner dom på högkant i karet lite lutande för att få en lite najsig klippformation

Okej, det ska jag göra. Måste iväg ikväll och hämta det längre vattenpass också.

För någon natt sedan så var vi iväg till en badstand och hämtade sant :P Så jag har silat allt genom ett durkslag, så nu ser det skit bra ut. Lite mer finkornigt och ljusare än det jag har köpt till andra kar. Bra resultat med andra ord. Fyller på med mer vatten och lodar karet då också. Så det ska väl vara i stort sätt fullt mot natten.

Det som är aktuellt nu är hur jag ska dölja filtren, växter/göra egen "jewel-låda"/modul. Men modul känns lite onödigt för de kostar en del, och det ser nog kepigt ut med endast en modul i ett hörn.

På djuraffären såg jag till så att han tar hem xl/xxl rötter, samt sajica ciklider. Även Nannacara anomala (får se om jag köper dessa). Den leveransen kommer om ca 2veckor.

Sen så ska det i mer växter senare, de kommer allt rulla in lite då och då ;) Men ska försöka planera rätt tidigt så att de hinner rota sig innan cikliderna kommer i. När ska jag stoppa i ingångsfiskar? Jag har en del tetror av varierande sorter, någon guppy, sedan malar men de åker nog i senare.
#40 - 18 augusti 2010 17:51
Nu är karet halvfullt med lite inredning. Ska nu till och städa ut det gamla karet och fylla 375:an fullt! Mer inredning kommer då i, så ikväll har det hänt mycket. Målet för dagen var att få filtret att rulla på, och visst gör det de :)
#41 - 19 augusti 2010 09:43
Nu har jag funderat lite och jag tror jag kör på PMDD+mäskdunk. Vad tror ni om det? Mäskdunk är kanske inte det bästa men klart billigaste. Bör man ha större behåller än 1,5liter?

Och när ska man köra igång med detta, redan nu eller om någon vecka när karet har hunnit blivit lite mer stabilt.
#42 - 19 augusti 2010 09:51
jag kör med mäsk i 1,5L till min 350 kub+PMDD

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1

denna änvänder jag. funkar fan hur bra som helst!!!
#43 - 19 augusti 2010 10:01
Yes, den länken har jag redan i favoriter ;D Sedan tidigare. Tar det lång tid innan den bör bytas?
#44 - 19 augusti 2010 10:03
typ en vecka ungefär..1,5 kanske. går ju på 5 min :P
#45 - 19 augusti 2010 12:34
Så här ser det ut just nu:
http://www.ladda-upp.com/bilder/38365/gfhjgyj

I helgen kommer det i mer växter, även nästa vecka. :)

Som ingångsfiskar har jag lite olika tetror och barber. Får se om neontetrorna får stanna?
Förövrigt så blev jag nöjd med filtret, om vallisen tar sig lite runtom det, så kommer det knappt synas mot den svarta bakgrunden. Vill inte strypa eller dra någon ful slang för att filtret kanske tar skada utav det. Men det fick bli en liten slangbit ändå som riktar utsprutet mot rutan.

Annars händer det inte så mycket mer. Får se senare när XL roten kommer i, hur mycket ändring det blir. Eventuellt lite mer lavasten och skiffer. Vad tror ni?

Mossa ska jag också sätta på några stenar, flame mossa och ricca.wa
#46 - 19 augusti 2010 12:45
jäkligt mysigt
#47 - 19 augusti 2010 13:29
Tyvärr så fungerar inte ena lysröret, så jag ska köpa ett nytt snart. Sen ska jag sätta i en blå ljusslinga på 3 meter i rampen. Ska försöka att limma fast den så att den inte kommer iväg om man ska byta lysrör, och så att det inte ligger emot röret och smälter.
#48 - 19 augusti 2010 13:35
använd akvarieslikon. håller skitbra! o är transparant o lätt o ha o göra med
#49 - 19 augusti 2010 13:39
Snyggt! :)
#50 - 19 augusti 2010 15:54
hannesc skrev:
använd akvarieslikon. håller skitbra! o är transparant o lätt o ha o göra med

Synd att tuberna är slut. Känns som att limpistol funkar lika bra? Tror jag kletar lite med den medan jag fixar mäsk-dunk ikväll ;)

joelvuo skrev:
Snyggt! :)

Tack, men det är långt ifrån klart än ;D Om du har orkat läst tidigare i tråden så ska det i en fet rot, säkert dubbla antalet växter, filosoferar om mer sten av båda sorterna. 2 sorters mossor ska också i.

Det är bara det ena lysröret som fungerar, ska köpa ett till snart. Men vad ska man köra på för slags ljus? Gult/vitt? Just nu är det ju gult ser det ut som.

Säg lite vad ni tycker angående inredningen, alltså lite tips angående hur det ska se ut. Visst, det ser okej ut nu men lite klent med prylar är det nog allt. Kom med lite olika förslag så får vi se om något faller mig i smaken :)
#51 - 19 augusti 2010 16:00
Synd att tuberna är slut. Känns som att limpistol funkar lika bra? Tror jag kletar lite med den medan jag fixar mäsk-dunk ikväll ;)

Det är bara det ena lysröret som fungerar, ska köpa ett till snart. Men vad ska man köra på för slags ljus? Gult/vitt? Just nu är det ju gult ser det ut som.

Säg lite vad ni tycker angående inredningen, alltså lite tips angående hur det ska se ut. Visst, det ser okej ut nu men lite klent med prylar är det nog allt. Kom med lite olika förslag så får vi se om något faller mig i smaken :)

limpistol kan nog funka med ja.

har du verkligen akvarie-lysrör? håller med om att det ser gult ut. köp power-glo o (om du får tag i ) aquarelle.

tycker faktiskt det ser riktigt bra ut redan nu. mer växter o så men det är ju precis nystartat så. du ska se skillnaden på min kub nu o hur den såg ut när den var ny-startad. kan nog lägga upp nån "före-efter" bild i min tråd på månda :P
#52 - 19 augusti 2010 16:02

Tack, men det är långt ifrån klart än ;D Om du har orkat läst tidigare i tråden så ska det i en fet rot, säkert dubbla antalet växter, filosoferar om mer sten av båda sorterna. 2 sorters mossor ska också i.

Min smak säger kör bara stora rötter av samma sort och skippa sten helt sen växter så klart
#53 - 19 augusti 2010 16:30
hannesc skrev:
limpistol kan nog funka med ja.

har du verkligen akvarie-lysrör? håller med om att det ser gult ut. köp power-glo o (om du får tag i ) aquarelle.

tycker faktiskt det ser riktigt bra ut redan nu. mer växter o så men det är ju precis nystartat så. du ska se skillnaden på min kub nu o hur den såg ut när den var ny-startad. kan nog lägga upp nån "före-efter" bild i min tråd på månda :P

Ja gör det, skulle vara intressant att se faktiskt. Nej, den tidigare ägaren kunde inte speciellt mycket. Var in på granngården när jag letade efter solfilm (bra val av ställe att leta :P ) och då såg jag sådana lysrör jag har. Så det är inte akvarielysrör. De som passar rampen ska vara 120-122cm någonting. Så jag får kolla på det på nya.

Men staden jag bor i är allt för sorglig, en akvarieaffär har bara öppet några timmar på kvällen på mån- och onsdagar, har inte mycket hemma heller sen får man vänta flera veckor på leveranser. Den andra affären kan de otroligt lite om fiskar, de vet inte ens namnet på vissa fiskar och växter de har hemma (och då är det cabomba, vattenpester osv... och endast nybörjarfiskar eller välkända). Tycker att det är dåligt, sen tar dom nå grymt mycket betalt. 50-60 för guppy och typ 139 för paletter. Undra då vad ett redigt lysrör går på...
#54 - 19 augusti 2010 16:31
redrobjem skrev:
Min smak säger kör bara stora rötter av samma sort och skippa sten helt sen växter så klart

Nu när jag tänker efter skulle det faktiskt se fin fint ut. Men jag göra klart min saliga blandning av inredning och se om resultatet blir nå vidare :) Tack för tipset i alla fall.
#55 - 19 augusti 2010 16:36
okej men köp lysrör på internet då? guldfisken zoo eller pwss tex. du ska ha 36W rör de är 120cm
#56 - 19 augusti 2010 23:08
De skickar inte för att frakten är så dyr, i alla fall inte guldfisken.
#57 - 20 augusti 2010 05:48
pwss skickar det är jag nästan säker på. beställ lite annat samtidigt så du slipper lägga så mkt frakt på bara lysrör ;)
#58 - 20 augusti 2010 11:35
Ah då får jag gå in där och kolla efter någonting mer då, fast jag har ingen aning om vad jag behöver egentligen :P Ska även kolla på zooaffärerna om de har någonting vettigt hemma, för rimliga priser.
#59 - 20 augusti 2010 11:36
Smältlim fungerade inte att limma fast lysslingan i alla fall, det lossnade på en gång. Får ta och köpa silikon någon dag och dra fast den igen.
#60 - 20 augusti 2010 15:04
Smältlim fungerade inte att limma fast lysslingan i alla fall, det lossnade på en gång. Får ta och köpa silikon någon dag och dra fast den igen.

Hehe GRFB!!! Gör om Gör rätt från början ;)

Lycka till =)
Bilagor:
#61 - 21 augusti 2010 01:56
Härligt :p Limmade även mäsk-flaskorna med smältlim, får se om det håller tätt då
#62 - 22 augusti 2010 16:21
Det har varit lite dött med projekttrådar på senaste tycker jag så nu tänkte jag liva upp lite i alla fall med lite bilder.

Nu har jag fått i en del växter, mer javamossa och vallis har jag tillgång till men jag tyckte att de räckte.

Helhet:
http://www.ladda-upp.com/bilder/38504/sfsedf

Jag hade malar & guppys & snäckor i en liten balja med filter i väntan på karet, så nu har jag släppt i dom:
http://www.ladda-upp.com/bilder/38505/awdawd
http://www.ladda-upp.com/bilder/38506/dwdafg
http://www.ladda-upp.com/bilder/38507/drgthhgeag
http://www.ladda-upp.com/bilder/38508/ytjkurxdtrv

Har även limmat om slingan i rampen, denna gång provade jag med silikon, så nu så ska den sitta bättre hoppas vi på.

http://www.ladda-upp.com/bilder/38509/frtyjh
http://www.ladda-upp.com/bilder/38510/trytuyhd

Gärna lite tips ang inredningen, det kommer ju i en fet rot om ca 2 veckor, då får man göra om en del. Det är tänkt att den ska vara 50-70cm. Filosoferar på ett par nybörjar-apistor. Vad tror ni om det?
#63 - 24 augusti 2010 16:09
Lite klet med svart tycker jag :P
Nu har jag i alla fall skippat smältlim då det inte tätade eller höll för 5 öre.
Bytte nyligen ut lysrören till 2st AQUA-GLO, 36W 122cm. Utbudet var litet så jag hade inget annat att välja på tyvärr. Men resultatet blev jag helnöjd med, det lyser nu mer avslappnat och man slipper den där gul-aktiga färgen som var innan.

Mäsk-flaskorna ligger och väntar på att bli fyllda.
Mer växter kommer ramla i innan helgen. Dock tycker jag att det är lite trångt redan nu.
Sajica-ciklider nästa vecka om dom har kommit.
Likaså ska den omtalade roten i, får ser storlek senare.
Efter detta funderar jag nu på gröna bågfensciklider om det hade varit någonting, samt någon apistogramma, ev ett antal kilfläcksrasboror till.
#64 - 27 augusti 2010 18:58
nice :) alltid kul när man fått ordning på allt.
#65 - 27 augusti 2010 19:28
Looking good! :)

Härligt :p Limmade även mäsk-flaskorna med smältlim, får se om det håller tätt då

Jag har limmat mitt Diy-Co2 system med limpistolsstift och det har hållt tätt hittils :)
Bilagor:
#66 - 27 augusti 2010 20:12
@Redrobjem: Japp, det känns skönt att vara i princip klar. Dock saknas de lite ciklider som ska komma till den kommande veckan. Det blir ett par Sajica först, fast jag är oroliga att de kmr gräva upp alla växter...

@Joelvuo: O fan, mitt var inte tätt för 5 öre. Var tvungen att göra om allt med silikon. Så nu är det tätt och det bubblar på.
Bilagor:
#67 - 1 september 2010 19:56
Då var målet avklarat i princip. Det var några intressanta små ciklider jag ville ha i karet, dock vart de större än jag tänkt mig men de blir nog bra iaf.
Idag hade mina Sajica ciklider kommit, så jag köpte 4st istället för 2st för att de var så små att man knappt ser deras kön. Hoppas dom blir riktigt häftiga senare när dom blir större och får en liten knöl i pannan. Någon som har/haft dessa ciklider? Det var svårt att få någon riktig bild men en dålig är bättre än ingen tycker ja:

http://www.ladda-upp.com/bilder/39094/sajica

Ska dra en funderare innan jag bestämmer mig mer för vad jag vill ha för slags fiskar sen. Funderar på någon inte allt för svårt apistogramma, skalarer, eller någon dvärgciklid. Någon?
#68 - 4 september 2010 21:46
Trevligt med någon från sina egna trakter! Bor själv i alfta!
#69 - 6 september 2010 15:48
Jäklar du, inte många norrlänningar på forumet tror jag.
#70 - 6 september 2010 16:06
jag hade sajica när ag var yngre., de var ganska skygga då o hannen rätt aggro. men jag hade nog inte optimala förhållanden precis. ung o dum var jag. men jag är bra sugen på dom nu faktiskt!
#71 - 6 september 2010 16:59
Ja aggressiva fiskar är ju inte att föredra i sällskap då. Jag hoppas att mina exemplar inte så är. Jag hade ju zebraciklider innan och bytte bort de för att de var rätt jobbiga med andra fiskar i mindre kar. Hoppas sajica inte är likadana som sina släktingar då bara.

Kör på sajica om du har plats, verkar ju vara rätt intressanta att kika på. När de blir större har jag för mig att de ska färga ut riktigt fint. Dock gräver de en del.
#72 - 17 september 2010 12:21
Akvariet verkar bli stabil, växterna växer och fiskarna trivs. Jag har en yngelbur som jag hade några palettyngel i på uppväxt. Tyvärr så försvann de på en timme, vet inte varför men tror de smet ut och blev mat. Men idag så såg jag ett ancistrus-yngel där i imorse. Så fiskarna trivs som sagt. Men hur det kom in vet jag inte heller, och nu syns det inte till så det är väl borta de också.

Ynglet var ca 10mm, hur stora är de när hanen tar ut de ur sin grotta? Jag har inte sett till några fler nämligen

Annons