Mitt första vattenbyte

#1 - 2 oktober 2006 19:55
Har haft mitt akvarie i drygt en månad. Bestämde mig idag för att byta ca 35% av vattnet, tvätta pumpen o suga bottnet rent från smuts. Sagt och gjort.
Nu vill jag veta om jag gjorde rätt som inte böt allt vatten på en gång, tänkte att det skulle göra fiskarna förvirrade [:o] .
Satte även i lite AquaSafe (medel som gör kranvatten säkert för akvariefiskar), ville vara på den säkra sidan. Plockade bort en växt som tydligen inte trivdes i mitt akvarium, eftersom den hade dött.
Något mer gjorde jag inte. Verkar detta som ett bra system, kan jag göra om samma sak på samma sätt nästa gång det är dags för städning, eller är det nåt jag borde ändra på? :)
#2 - 2 oktober 2006 20:23
Hej
Jo det var nästan rätt.Rengör inte pumpen om den inte absolut behövs (läs den är nästan igensatt).
Fredrik
#3 - 2 oktober 2006 20:24
Du gjorde nog rätt med vattenbytet, allt vatten skall du absolut inte byta.

Däremot skall du inte rengöra filtret om inte flödet blivit dåligt, och när du rengör det skall du bara skölja eller krama ur det i en hink med akvarievatten.

Döda växtdelar skall du plocka bort, slamsugning bör man ochså vara lite försiktig med och inte röra om så mycket i botten.
#4 - 3 oktober 2006 17:08
En bra riktlinje är byt 30% vatten i veckan, kanske lite mindre än 30 om du har en bra orubblig balans i karet ;)

jag byter ca 20-30% varje söndag(den dag då man inte gör något annat än sitter hemma). :p
Karet har ju varit igång i massvis med år, och inte en enda död fisk på MINST 5 år så där är det iaf en bra balans.
#5 - 8 oktober 2006 14:16
Nu vet jag tills nästa gång att jag inte ska tvätta pumpen i rinnande vatten som jag gjorde första gången.. Fast hur skulle jag kunna veta hur man gör? Så jag ska ta bort ca 30% vatten och sedan krama ur filtret i det vattnet?
#6 - 8 oktober 2006 18:11
Hej

Låt filtret vara.Ta ut svampen och gör rent när det är igensatt.Om filtret geggar igen så är det något annat som är fel
Fredrik
#7 - 9 oktober 2006 17:49
och rengör inte filtret i samband med vattenbytet!!! blir för stor balansrubbning...
#8 - 9 oktober 2006 17:53
hejsan

ursäkta om jag lånar tråden lite men när jag rengör mitt filter så har jag alltid gjort det i kranvatten..är det fel???
#9 - 9 oktober 2006 19:05
Gör oxå rent i kranvatten utan att få problem
#10 - 9 oktober 2006 20:17
så jag kan fortsätta göra rent det i kranvatten? gjorde så första gången att jag inte tvättade filtret alldeles rakt igenom , utan lämnade kvar lite "skit" . :)
#11 - 10 oktober 2006 00:04
Det är ju ganska nystartat akvariumet men gör som du gjort hittills med filtret du.
#12 - 11 oktober 2006 14:01
ja, då gör jag det :D
#13 - 11 oktober 2006 19:14
Jag skulle sluta rengöra det i kranvatten eftersom det dödar de godartade bakterierna som bildats och som hjälper till att hålla karet i balans. Bara att krama ur filtret i hinken med vattnet du tänker byta om du gärna vill rengöra det ofta.
#14 - 13 oktober 2006 20:08
:confused: Hur ska jag göra det här nu??
#15 - 13 oktober 2006 20:12
Finns inget enda rätta sättet med akvarium, tyvärr. Jag spolar iaf och kramar ur det ordentligt med vanligt kranvatten. Om nystartat kan man ju krama ur lite försiktigare iofs
#16 - 13 oktober 2006 20:13
Så har jag gjort från början och jag tror att jag kommer fortsätta med det. Alla har vi ju våra egna sätt, och så länge fiskarna har det bra och att vattnet hålls rent så är det ju huvudsaken :)
#17 - 13 oktober 2006 20:14
är oxå inne på havres linje! Töm ut vatten från akvariet i en spann och krama ur svampen där.

Men tvätta inte filtert stup i kvarten utan gör det endast när det verkligen behövs.. exempelvis när flödet har minskat drastiskt.

Annars byt ca 1/3 av vattnet en gång i veckan. Den gången du tänkt göra rent filtret byter du lite mindre vatten.
#18 - 13 oktober 2006 20:21
Klart man ska göra rent det bara när flödet minskar. Spola med kranvatten direkt eller krama i hink med akvarievatten, spela roll. Bara man hittar ett sätt som funkar för en själv.

Annons