Bara namnet är ju lite häftigt: Xiphophorus helleri, Nezahualcoyotl.
Han var svår att få tag på. Det är fart på rackaren när jag väl är där med kameran.
Robin_Hedstrom skrev:De blev mina för utropspriset 100kr. Det är lite mindre än vad de kostar i butik. Tyckte det var konstigt att ingen ville ha dem.
Sen blev en snygg trio från Belize osålda. Mycket märkligt tycker jag.
Robin_Hedstrom skrev:
Sen blev en snygg trio från Belize osålda. Mycket märkligt tycker jag.
erikthur skrev:Ta mej tusan äntligen en bra bild på en "riktig" svärdbärare.
Så såg naturvarianten ut för ett antal decennier sedan.
Stort GRATTIS.
:D
Koi-fantast skrev:Jag missade visst det för den posten hade jag ropat in..
oaken skrev:Snygg :) Fråga dock, är det X. nezahualcoyotl eller X. helleri? :confused:
Robin_Hedstrom skrev:Bara namnet är ju lite häftigt: Xiphophorus helleri, Nezahualcoyotl.
Han var svår att få tag på. Det är fart på rackaren när jag väl är där med kameran.
Johanski skrev:Vill ha! Skitsnygga ju. Omöjliga att få tag på genom grossist antar jag? :p
anders i malmö skrev:Hej!
Det är precis som Johnny 9900 säger, det är en egen art X. nezahualcoyotl och alltså ingen underart till helleri. Jag antar att det var Kent i Bollmora som odlat dessa i sådana fall kommer föräldradjuren från Malmö och avelsdjuren till dem är inköpta i Tyskland på Hobby Zoo Tillman som är ett himmelrike om man gilla naturformer av bl.a. levandefödare. Förövrigt så gillar denna fisk inte för varma temperaturer då den kommer från bergsbäckar uppe i Mexico, så tänk på det Robin. De varar mycket längre om den får gå under 25 grader annars blir den ganska kortlivad.