Mitt grus flyter

#1 - 5 april 2007 20:38
Mitt grus flyter
ska jag sänka pumphastigheten
#2 - 5 april 2007 20:54
vad är de för grus? Menar du att Allt grus flyter, eller har du hällt i sand när du redan har vatten och grus i karet?
#3 - 5 april 2007 21:10
Har vanligt fiskgrus som är vitt
nej det flyter upp korn efter korn tillslut (efter 1 vecka) är hela ytan grusad
#4 - 5 april 2007 21:30
de va de skummaste ja ha hört idag:)
#5 - 5 april 2007 21:33
Cold skrev:
de va de skummaste ja ha hört idag:)

håller med dig xD
#6 - 5 april 2007 21:36
hehe ^^,
#7 - 5 april 2007 21:37
Det är inte frigolit;)?
Skämt åsido, håva upp det som flyter och hoppas på att det inte fortsätter komma upp mer. Låter väldigt konstigt det där, vad är det för grus du har köpt?
#8 - 5 april 2007 21:38
hur småa är kornen(sanden)?
#9 - 5 april 2007 22:02
måste ju vara sjukt finkornigt :s.

när jag häller i rådasand i karet (som har vatten i sig) då hamnar ett fåtal korn på vatten ytan, men då drar jag bara ett varv med hoven på ytan så ramlar allt ner
#10 - 6 april 2007 06:29
det är inte krossad korall du har då?
#11 - 6 april 2007 07:29
Jag tycker också att det låter som krossad korall. Och i så fall tycker jag du ska byta sand. Korall och annat kalkhaltigt gör att vattnet blir för hårt för neontetrorna och antagligen för malarna med (vad är det för art? Det finns ju otaliga). Dessutom är det många fiskar som inte trivs med vit botten.
#12 - 6 april 2007 07:46
inte speciellt snygt heller enligt mig
blev däremot snygt med min leopardgeco ja hade en gång i tiden
#13 - 8 april 2007 09:35
Ancistrus

Det är en ancistrus och en pansarmal båda c:a fem centimeter
men jag tog bort allt flytande grus för 2 dagar sen och det har inte kommit mer sen dess

men detta brukar ske när Mrs guppy står på näsen i sanden (Utan att ha torped - sjukan !:p)
nu är hon i yngelkaret då hon ska yngla snart.
#14 - 8 april 2007 10:05
Det låter märkligt med flytande grus, kan ju vara krossad korall men den ska väl normalt inte flyta.

Kommer sanden från en akvarieafär eller är det nåt annat du har i akvariet ?
#15 - 8 april 2007 13:36
Det är en ancistrus och en pansarmal båda c:a fem centimeter

EN pansarmal? :eek: Det var verkligen inte snällt. Pansarmalar är ju stimfiskar och man ska inte ha färre än minst 5-6 stycken.
#16 - 8 april 2007 18:35
batski skrev:
EN pansarmal? :eek: Det var verkligen inte snällt. Pansarmalar är ju stimfiskar och man ska inte ha färre än minst 5-6 stycken.

Men den är VÄLDIGT bra kompis med min ancistrus
#17 - 8 april 2007 19:17
3 guppy 7 neontetra 2 mal** Är du på riktigt eller du gillar att driva med oss =O)
#18 - 8 april 2007 19:27
peterhaack skrev:
3 guppy 7 neontetra 2 mal** Är du på riktigt eller du gillar att driva med oss =O)

du sa det jag tänkte när jag läste ts:D
#19 - 8 april 2007 21:15
vad ska han annars bli kompis med han e ju ensam o dör nog snart av ensamhet
#20 - 10 april 2007 07:37
Hackspettar och viktigpettrar

Hur var det där med "stora grupper människor", Mayday? ;)

Nä, gå inte ihop och hacka inte på David!

Inte tror jag att hans mal lider allt för mycket av ensamheten inte! Det viktiga är att David trivs sitt akvarium och tar hand om invånarna, efter bästa förmåga.
Djurplågeri blir det om man först okunnigt skaffar sig en massa fiskar (stimfisk eller inte) och sedan tröttnar och inte tar hand om dom längre! Detta tror jag både är värre och vanligare, än att de vantrivs pga ensamhet.
(Han har ju dessutom andra fiskar i burken, så han inte är själv i hela världen. Just nu hänger ju Pansarmalen och polarn Ancistrus). :p

Det där med att skaffa djur och sedan tröttna, gäller i minst lika stor utsträckning andra husdjur och det är verkligen sorgligt!

Kör på bara David! Visst kan du skaffa någon mer Pansarmal om du vill, men det gör du narurligtvis om/som/när du vill.

Kör hårt och sänk gruset!

Matts
#21 - 10 april 2007 10:29
MaKa6778 skrev:
Kör på bara David! Visst kan du skaffa någon mer Pansarmal om du vill, men det gör du narurligtvis om/som/när du vill.

Enligt svensk lag är det olagligt att hålla stimfiskar ensamma, bara så ni vet.

Givetvis söker den stackaren sällskap hos en individ av en annan art i brist på artfränder. Men det ena ersätter inte riktigt det andra. Jag kan vara väldigt bra kompis med en katt eller en hund, men jag behöver även mänskligt sällskap för att må psykiskt bra, flockdjur som jag är. Behovet av artfränder finns alltså i generna och det är ingenting som kan förändras över en natt.

Skaffa du några artfränder till din pansarmal så ska du se hur glad h*n blir :)
#22 - 10 april 2007 13:00
Skaffa du några artfränder till din pansarmal så ska du se hur glad h*n blir :)

I 23-liter ? Knappast
#23 - 10 april 2007 13:09
Guy Palm skrev:
I 23-liter ? Knappast

VA? Är akvariet på 23 liter??? :eek: Och du har en ancistrus däri? Herregud! Akvariet är ju på tok för litet för de fiskarna du har. Läs gärna om dem i artbeskrivningar:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34

Jag måste sluta hänga här för jag blir bara ledsen :(
#24 - 10 april 2007 14:30
batski skrev:

de e bara att göra de då
#25 - 10 april 2007 14:50
batski skrev:

Det tycker jag absolut inte. Några måste ju finnas på forumet för att se till att fiskarna får det bättre.
Jag vet att ibland kan det verka som om det inte hjälper att informera en del personer, men jag är övertygad om att det till slut går upp för dem att de har fel.
#26 - 10 april 2007 16:23
Cold skrev:
de e bara att göra de då

Tack Alex.. Kul att du kunde hålla med ;)
#27 - 10 april 2007 16:28
Guy Palm skrev:
Det tycker jag absolut inte. Några måste ju finnas på forumet för att se till att fiskarna får det bättre.

Jag vet att ibland kan det verka som om det inte hjälper att informera en del personer, men jag är övertygad om att det till slut går upp för dem att de har fel.

Ja så är det nog, men ibland kan det kännas riktigt frustrerande när folk inte ens bryr sig om vad som står i lagen :mad: Och många verkar betrakta fiskar mer som växter än som djur som har behov och som kan må dåligt när de inte kan få utlopp för sina behov [:(]
#28 - 11 april 2007 06:46
batski skrev:
Enligt svensk lag är det olagligt att hålla stimfiskar ensamma, bara så ni vet.

Nu tänker jag vara lite lat och inte leta upp vad som står om akvariefiskar i svensk lag.

Du hänvisar till svensk lag då du påstår att det är olagligt att hålla stimfiskar ensamma, då undrar jag i vilken lag som man kan finna detta?

Vill poängtera att jag håller med att stimfiskar inte bör gå ensamma men vi har alla varit yngel i början.
#29 - 11 april 2007 07:06
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

Allmänna råd till 13 kap. 1 §

Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art.

Kap.13, s. 31 och framåt handlar om akvariefiskar.
#30 - 11 april 2007 10:25
Snälla!

TROR NI ATT JAG HAR DETTA I 23 l

HAG HAR DET I 120 l
#31 - 11 april 2007 10:28
Snälla!

TROR NI ATT JAG HAR DETTA I 23 l

HAG HAR DET I 120 l

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Naturligtvis tror man det eftersom det står så i din profil[/COLOR][/FONT]
#32 - 11 april 2007 10:29
Det kanske inte är en ancistrus da
för den är bara 4 cm
jag har en guppy 4 cm
5 neonisar 3 - 4 cm
1 panzarmal 4 cm
1 kräfta 3 cm

det är mitt akvarium !

kan tyvärr inte lägga ut bild på malen eftersom jag ej är goldmedlem
#33 - 11 april 2007 10:30
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Naturligtvis tror man det eftersom det står så i din profil[/COLOR][/FONT]

Oj gör det? då har jag glömt att ändra!
#34 - 11 april 2007 11:45
Oj gör det? då har jag glömt att ändra!

Står "ha det Melanotaenia boesemani -igt också"
*fattar inte*
eller "ha det regnbågsfisk-igt också"?
:)
#35 - 11 april 2007 14:42
Miina skrev:

Kap.13, s. 31 och framåt handlar om akvariefiskar.

Tack Miina! Givetvis står det i djurskyddslagen med tillhörande föreskrifter.
#36 - 11 april 2007 14:44
Det kanske inte är en ancistrus da

för den är bara 4 cm

Fast alla är ju små innan de blir stora ;)
#37 - 11 april 2007 17:28
Stew skrev:
Står "ha det Melanotaenia boesemani -igt också"

*fattar inte*

eller "ha det regnbågsfisk-igt också"?

:)

Jag menar ha det fiskigt! ;)
#38 - 11 april 2007 17:29

[:-170]
#39 - 11 april 2007 18:09

aaah :)
#40 - 13 april 2007 12:32
Det var då ett himla klagande hela tiden.
#41 - 13 april 2007 13:39
Välkommen till zoopet en samling gnällkärringar..

skärp er o koncentrera er på hans flytand "grus" istället
#42 - 14 april 2007 17:34
Miina skrev:

[quote][COLOR=red]Allmänna råd[/COLOR] till 13 kap. 1 §

Utpräglade stimfiskar [COLOR=red]bör[/COLOR] hållas i grupp med fiskar av samma art.

Kap.13, s. 31 och framåt handlar om akvariefiskar.[/quote]

"Allmänna råd" och "bör" är inget du kan fällas för i rätten, utan bara information hur man bäst håller fiskarna.

Dock så anser jag också att stimfisk skall hållas i stim.
#43 - 18 april 2007 17:13
Ingen som vet?

Ingen som vet något om mitt grus?
#44 - 18 april 2007 17:18
[quote=3 guppy 7 neontetra 2 mal;956534]Ingen som vet något om mitt grus?[/quo

hehe....men var det inte krossad korall som de sa i början??.......
#45 - 18 april 2007 17:19
kanske en bild skulle hjälpa??
#46 - 18 april 2007 18:21
kan grus flyta ??
#47 - 18 april 2007 18:42
Jag skulle tippa på ytspänningen håller fast dina sandkorn. en två droppar diskmedel skulle nog göra susen mot sandkornen, men om fiskarna kommer gilla det vet jag inte. antagligen inte..
#48 - 18 april 2007 19:17
Verkligen inget diskmedel!!!
Det går nog käpprätt åt hel****
Putta på varenda gruskorn och se om det sjunker eller flyter upp. För allt grus flyter väl inte? det som inte sjunker ens när du puttar ner det under ytan får du väl håva upp och slänga ut
#49 - 19 april 2007 16:53
Det flyter inte om inte någon är på botten men så fort någon äter eller i malarnas fall drar eller simmar i gruset så brukar det väl flyta upp och sedan åka ned igen:confused:
men i mitt fall åker det upp till ytan och stannar där för evigt!
#50 - 19 april 2007 20:49
Hehe vilken tråd alltså!

Fiskarna hans har det säkert jättbra så ni behöver inte ligga sämnlösa.

Någon nämnde krossad korall innan allt urartade...och att vattnet blir för hårt och basiskt osv osv. Så då måste jag fråga: Marmorkross som bottensubstrat, fungerar det?
När jag var yngre så hade en kompis marmorkross i sitt akvarium vilket såg väldigt flashigt ut och växterna växte vad jag kunde se. Men det kanske inte var så bra?

Om någon vet mer om saken så pm:a eller skriv i tråden om det är ok för trådskaparen.

Oj kanske skulle tillägga att marmor också är kalk precis som korall men inte lika poröst då. Krossad korall förresten är inte det förbjudet och om det inte är det så borde det vara det!
#51 - 19 april 2007 21:12
GasseG skrev:
Oj kanske skulle tillägga att marmor också är kalk precis som korall men inte lika poröst då.

Precis som du säger så är marmor kalkhaltigt, vilket innebär att man inte ska ha det som bottensubstrat i fall man vill ha fiskar som kommer från mjukt vatten. Och är inte marmorkross väldigt vasst? I så fall är det olämpligt som substrat i ett akvarium där det bor fiskar som kan skada sig på det, som t ex pansarmalar. Dessutom är marmorkross ganska ljust vilket en del arter inte trivs med.

Men det beror givetvis på vilka arter som ska bo i akvariet.

GasseG skrev:
Krossad korall förresten är inte det förbjudet och om det inte är det så borde det vara det!

Det är förbjudet att bryta loss levande korall men det är ok att plocka med sig korall som ligger på stranden. Så jag förutsätter att den krossade korallen som säljs är laglig.
#52 - 19 april 2007 21:46
Ja herregud vilken underhållande tråd det blev ett tag!

Gnällkärringar säger nån...
Personligen blir jag glad att folk verkligen bryr sig om sina fiskars väl och ve.
Innan jag skaffade fiskar köpte jag böcker och läste här på forumet eftersom jag hade noll erfarenhet i ämnet. Kollade så ph:t jag har stämmde med fisken jag ville ha och om det var stimfiskar eller inte. Har själv två metallpansarmalar och i en av mina böcker står det att minsta antal är just två, inte ett ord om att det är en stimfisk. Tycker inte dom verkar vara så tajta precis, simmar den ena runt och bufflar i gruset är den andra still och vise versa.

Agnez[:-128]
#53 - 19 april 2007 22:44
Agnez skrev:
Gnällkärringar säger nån...

Personligen blir jag glad att folk verkligen bryr sig om sina fiskars väl och ve.
Innan jag skaffade fiskar köpte jag böcker och läste här på forumet eftersom jag hade noll erfarenhet i ämnet. Kollade så ph:t jag har stämmde med fisken jag ville ha och om det var stimfiskar eller inte.

Tänk om alla vore så seriösa och engagerade som du. En del verkar inte inse att fiskar är djur...

Agnez skrev:
Har själv två metallpansarmalar och i en av mina böcker står det att minsta antal är just två, inte ett ord om att det är en stimfisk. Tycker inte dom verkar vara så tajta precis, simmar den ena runt och bufflar i gruset är den andra still och vise versa.

Tyvärr kan det stå en del fel info i böcker. Ju äldre de är desto större risk att man utgått ifrån bristande kunskaper. De flesta pansarmalarna lever i stora grupper och ska definitivt vara fler än två.
#54 - 20 april 2007 07:33
batski skrev:
Tyvärr kan det stå en del fel info i böcker. Ju äldre de är desto större risk att man utgått ifrån bristande kunskaper. De flesta pansarmalarna lever i stora grupper och ska definitivt vara fler än två.

Står i startgroparna till att starta upp mitt första akvarium (ska köpa växter idag) och har läst flera böcker och dammsugit Zoopet på info. Inte i en enda bok står det att malar är stimfiskar. Hade jag inte hittat hit hade jag förmodligen också haft en ensam sådan i mitt akvarium...

Vad gäller gruset... Kan det vara så att densiteten på gruset är så lika densiteten på vattnet att det åker upp till ytan när det rörs upp. Om sen vattnet är tillräckligt turbulent pga luftpumpen så åker det ju då inte ner igen. Vad händer om du stänger av pumpen en liten stund?
#55 - 20 april 2007 07:55
Stimmandet är en betingelse, alltså en nedärvd instinkt (hos stimfisk). Ta ett klassiskt exempel som t.ex. neon- och kardinaltetror. Om man har bara två tre tetror i ett kar simmar dessa lite planlöst omkring och ser inte speciellt stimbenägna ut. Det är likadant med pansarmalar, om dom bara är typ två, tre stycken gör dom faktiskt inte så mycket mer än att lufsa omkring för sig själva. Stoppar man däremot i sex-åtta stycken eller fler så ser man direkt ett annat beteende, dom ligger eller strövar runt i karet i löst sammanhängande grupper och jag tycker det är roligare att studera dom när det är ett flertal som går tillsammans. Speciellt tydligt, när det gäller pansarmaltyperna, är vilopauserna, alltså när de liksom bara ligger helt still, om dom är flera så ligger de gärna nära varandra i en liten grupp.
Ju fler man är tillsammans, ju gladare... ja, ni hajar:)
#56 - 20 april 2007 09:05
Sara1111 skrev:
Står i startgroparna till att starta upp mitt första akvarium (ska köpa växter idag) och har läst flera böcker och dammsugit Zoopet på info. Inte i en enda bok står det att malar är stimfiskar. Hade jag inte hittat hit hade jag förmodligen också haft en ensam sådan i mitt akvarium...

Det vore märkligt om det hade stått att malar är stimfiskar. Malar är inte en enda art, utan en stor grupp fiskarter med väldigt olika behov och beteenden. Det finns många malar som inte är stimfiskar, men även många som är det. I boken "Min pansarmal" (Aqualog) står det faktiskt att man ska hålla pansarmalar i grupper.
#57 - 20 april 2007 09:15
Nu åker vi ju lite ifrån trådens ursprungsämne här, Gott Folk, men ändå...
Man skulle kanske kunna tänka sig att inte kategorisera Pansarmalar och dess olika typer som; Stimfisk, utan mera som "Gruppfisk".
Stimfisk beter sig nästan som om alla fiskarna i stimmet hade en och samma tanke, dom simmar som om dom var en enda organism, jämför med fåglar som flyger i stora "stim".
Pansarmalar uppträder ju inte på detta sättet precis, utan strövar och umgås mer i grupp med ett kaotiskt rörelsemönster - men de vill vara flera tillsammans och tyr sig uppenbarligen till varandra. Det är kanske på grund av detta beteende som litteraturen inte direkt delar in de olika Pansarmalstyperna under kategorin; Stimfisk.
#58 - 20 april 2007 20:28
j

Nu kom jag av mig eller lättare sagt gjorde tråden det.Jag har ingen makrill i karet bara så att ni vet.Jo men jag tar hand om dem ordentligt.städer bort nitritskapande saker tar bort ej uppätet foder osv.håller med om att det är mycket vanligt att man köper akvarium och sedan tröttnar och akvariet växer igen och blir behandlat som en blomma.Men problemet som jag tidigare ej sett är att pumpen sitter åt fel håll.
#59 - 25 april 2007 15:56
Som sagt tråden var riktigt underhållande ett tag.
Men jo gruset flyter fortfarande och det är vitt och grönt.

Batski vill bara säga att ancistrusen inte var en ancistrus som jag först trodde utan en Prickig Kinapleco som som störst blir 6.cm.
finns tyvärr ingen artbeskrivning här:(
#60 - 26 april 2007 01:37
Jag har hittat svaret!!
titta 2.30 in i filmen så får ni svaret.

" target="_blank">

Eller a.. nästan iaf...
#61 - 26 april 2007 06:34
Hahaha där satt den fiddan.

Ska du bli riddare?
#62 - 26 april 2007 09:12
Som sagt tråden var riktigt underhållande ett tag.

Men jo gruset flyter fortfarande och det är vitt och grönt.

Det är en av nackdelarna med vitt grus. Det är inte vitt särskilt länge pga alla alger och all smuts syns.

Batski vill bara säga att ancistrusen inte var en ancistrus som jag först trodde utan en Prickig Kinapleco som som störst blir 6.cm.

finns tyvärr ingen artbeskrivning här:(

Här du kollat på www.planetcatfish.com ?
#63 - 7 maj 2007 15:09
Kul tråd tråkigt slut var tvungen att köpa nytt grus.
#64 - 7 maj 2007 15:50
Ja det är tråkigt när inte allting stämmer från första början och det blir en massa extra jobb. Men se det som så att nu har du en bättre botten :)

Jag fick faktiskt byta sand kort efter det att jag hade startat mitt första akvarium pga att den som jag köpte först var alldeles för ljus. Men sen när jag väl hade gjort bytet kändes det ganska ok :)
#65 - 10 maj 2007 09:49
batski skrev:
VA? Är akvariet på 23 liter??? :eek: Och du har en ancistrus däri? Herregud! Akvariet är ju på tok för litet för de fiskarna du har. Läs gärna om dem i artbeskrivningar:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=308

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34

Tro f*n att man blir ledsen när alla bara klagar på varandra! När man frågar om en sak, börja då inte och tjata om annat.. Gudars.. Och jag menar inte just dig nu då, batski, utan dem flesta. Är ni 7 år allihop eller?

Har varit medlem i ca 3 dagar och redan fått massa skit. Och ändå ställde jag EN fråga, men fick massa skit. Hallå?!
#66 - 10 maj 2007 10:59
mayday skrev:
Välkommen till zoopet en samling gnällkärringar..

skärp er o koncentrera er på hans flytand "grus" istället

ooo en likasinnad. *lytfter på hatten*
#67 - 10 maj 2007 11:01
FishBone_ skrev:
Tro f*n att man blir ledsen när alla bara klagar på varandra! När man frågar om en sak, börja då inte och tjata om annat.. Gudars.. Och jag menar inte just dig nu då, batski, utan dem flesta. Är ni 7 år allihop eller?

Har varit medlem i ca 3 dagar och redan fått massa skit. Och ändå ställde jag EN fråga, men fick massa skit. Hallå?!

sådär blir det när man tar en massa människor med starkt olika åsikter och låser in dom i ett forum :/

som big brother typ.. men skillnaden är att stor del av dom som sitter här kan använda hjärnan.. det kan inte dom som är med i BB
#68 - 10 maj 2007 12:20
Ja, tydligen.

Himla konstigt att alla måste hacka och klaga på andra människor jämt och ständigt...
#69 - 11 maj 2007 06:51
FishBone_ skrev:
Himla konstigt att alla måste hacka och klaga på andra människor jämt och ständigt...

Ja vad ska jag säga? Tråkigt att du tar det som hackande och klagande. Jag känner dig inte och har ingenting emot dig personligen. Men jag kan inte låta bli att bli ledsen och upprörd när jag läser att du har en ancistrus i ett 23 liters :(

När man tar hand om levande varelser är det ens ansvar att skaffa sig kunskaper om arten i fråga och se till att ge djuret förutsättningar till ett bra liv. Det du gör är inte bara taskigt mot fisken, utan även olagligt: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1339670

Nu tror jag inte att du skulle ha gjort det för att vara taskig. Jag antar att du inte visste. Men du måste ändå förstå om folk blir upprörda och upplyser dig när du gör ett misstag som drabbar någon annan.
#70 - 11 maj 2007 08:52
batski skrev:
Ja vad ska jag säga? Tråkigt att du tar det som hackande och klagande. Jag känner dig inte och har ingenting emot dig personligen. Men jag kan inte låta bli att bli ledsen och upprörd när jag läser att du har en ancistrus i ett 23 liters :(

När man tar hand om levande varelser är det ens ansvar att skaffa sig kunskaper om arten i fråga och se till att ge djuret förutsättningar till ett bra liv. Det du gör är inte bara taskigt mot fisken, utan även olagligt: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1339670

Nu tror jag inte att du skulle ha gjort det för att vara taskig. Jag antar att du inte visste. Men du måste ändå förstå om folk blir upprörda och upplyser dig när du gör ett misstag som drabbar någon annan.

Nu undrar jag då, vet du vem du skriver till? Eller blandar du ihop mig med 3 guppy.... ?

Först så skriver du att det är tråkigt att jag ser det som hackande och klagande. (Det var jag FishBone_ som skrev det om hackande.)

Och du citerade mitt inlägg.

Och sen skriver du att det är tråkigt att jag har en ancistrus i ett 23 liters...

Och det har jag inte. (Därimot i ett 152 liters.)
Så ja, vem skriver du till?

Tjo flöjt gott folk! =)
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 11 maj 2007 09:37
batski skrev:

Lagen gäller idag för affärer och först från den 1/9 för privatpersoner.
Följer man för övrigt lagen till punkt och pricka så innebär det också djurplågeri (vilket vi diskuterat i en annan tråd).

Precis som du säger så är marmor kalkhaltigt, vilket innebär att man inte ska ha det som bottensubstrat i fall man vill ha fiskar som kommer från mjukt vatten.

Om man inte har extrema survattensarter i akvariet så är det oftast bara bra att ha kalhaltigt grus eftersom vårt kranvatten har en väldig dålig buffringsförmåga (se Artiklar - Akvarievatten - Zoopet bas)
Själv tänker jag använda kalk i mitt stora akvarium med sydamerikanska fiskar.

Pansarmalar går i sin naturliga miljö oftast i stim så därför skall man alltid ha en grupp av dom i akvariet (se resp. artbeskrivning eller den allmänna infon http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=131&Itemid=80)

Grus i sig kan inte flyta men olika grus kan ju ha olika tyngd och t.ex. faxegrus (ett vitt grus) är ganska "lätt" medan dolomitkross (också vitt) är tyngre. Har man pumpen fel placerad eller om man har en väldigt kraftig pump så kan ju de vattenströmmar som utblåset ger upphov till få gruset att röra på sig (speciellt grus som är "lätta"). Se till att ändra riktningen på pumpens utblås eller ha en mindre pump så löser det sig.
#72 - 11 maj 2007 13:14
FishBone_ skrev:
Nu undrar jag då, vet du vem du skriver till? Eller blandar du ihop mig med 3 guppy.... ?

Först så skriver du att det är tråkigt att jag ser det som hackande och klagande. (Det var jag FishBone_ som skrev det om hackande.)

Och du citerade mitt inlägg.

Och sen skriver du att det är tråkigt att jag har en ancistrus i ett 23 liters...

Och det har jag inte. (Därimot i ett 152 liters.)

Så ja, vem skriver du till?

Tjo flöjt gott folk! =)

Oj, jag blandade visst ihop er... Sorry! Får skylla på att jag var lite stressad när jag skrev förra inlägget.
#73 - 11 maj 2007 13:20
Ja, här blir man anklagad för saker. :p
#74 - 11 maj 2007 13:26

Följer man för övrigt lagen till punkt och pricka så innebär det också djurplågeri (vilket vi diskuterat i en annan tråd).

Ja det har vi gjort. Och du vet också hur jag tolkar dessa prickar och punkter ;) Och även om det finns felaktigheter i lagen betyder det inte att allt som står i lagen är fel. Att fiskar inte ska hållas i mindre utrymmen är det som är lämpligt för arten är väl inte dåligt? Eller menar du att du tycker det är ok att hålla en ancistrus i ett 23 liters akvarium bara för att det finns vissa olyckliga förmuleringar i lagen? Det kan inte jag tänka mig.

Om man inte har extrema survattensarter i akvariet så är det oftast bara bra att ha kalhaltigt grus eftersom vårt kranvatten har en väldig dålig buffringsförmåga (se Artiklar - Akvarievatten - Zoopet bas)

Själv tänker jag använda kalk i mitt stora akvarium med sydamerikanska fiskar.

Jo fast det beror ju på hur mycket kalk gruset innehåller. Engeslkt sjögrus innehåller lite kalk och kan funka i ett akvarium där det bor mjukvattensfiskar. Men faxegrus innehåller nästan bara kalk och det blir lite väl mycket för dessa fiskar, eller?
#75 - 11 maj 2007 13:27
FishBone_ skrev:
Ja, här blir man anklagad för saker. :p

SORRY [:o]
#76 - 11 maj 2007 14:23
batski skrev:
SORRY [:o]

Tänk för att det gör inte så mycket.
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 11 maj 2007 16:21
batski skrev:
Ja det har vi gjort. Och du vet också hur jag tolkar dessa prickar och punkter ;) Och även om det finns felaktigheter i lagen betyder det inte att allt som står i lagen är fel. Att fiskar inte ska hållas i mindre utrymmen är det som är lämpligt för arten är väl inte dåligt? Eller menar du att du tycker det är ok att hålla en ancistrus i ett 23 liters akvarium bara för att det finns vissa olyckliga förmuleringar i lagen? Det kan inte jag tänka mig.

1/ Du skriver
"Enligt svensk lag är det olagligt att hålla stimfiskar ensamma, bara så ni vet."
vilket är bluff - varför hitta på saker?
2/ När du själv bryter mot lagen är det OK - men när andra gör det är det inte OK?

Strunta i att luta dig mot en korkad lag som ändå alla myndigheter skiter i och förklara istället vad som är fel utifrån djurens synpunkt.

Jo fast det beror ju på hur mycket kalk gruset innehåller. Engeslkt sjögrus innehåller lite kalk och kan funka i ett akvarium där det bor mjukvattensfiskar. Men faxegrus innehåller nästan bara kalk och det blir lite väl mycket för dessa fiskar, eller?

Även om man fyller akvariet till bredden med kalkgrus (vilket knappast är möjligt;) ) så kommer pH att överstiga 7,6.
#78 - 11 maj 2007 17:03
1/ Du skriver

"Enligt svensk lag är det olagligt att hålla stimfiskar ensamma, bara så ni vet."

vilket är bluff - varför hitta på saker?

Jag varken bluffar eller hittar på saker :mad: Så här står det i lagen:

"13 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av fiskar

Allmänt om hållande av fiskar

1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Utpräglade stimfiskar bör hållas i grupp med fiskar av samma art."

Hur ska man inte tolka detta på annat sätt än att det är olagligt att hålla stimfiskar ensamma???

2/ När du själv bryter mot lagen är det OK - men när andra gör det är det inte OK?

:rolleyes: ?????????

Strunta i att luta dig mot en korkad lag som ändå alla myndigheter skiter i och förklara istället vad som är fel utifrån djurens synpunkt.

Det gör jag ju också. Till skillnad från dig tycker jag inte att man ska förkasta hela lagen bara för att den innehåller vissa olyckliga formuleringar. Det finns flera exempel på tokigheter i svensk lag. Ska man då strunta i alla lagar för det? Den djurskyddslagen vi har är ju bättre än ingen lag alls. Du får gärna ha dina åsikter, men du kan knappast klandra mig för att jag hänvisar till lagen.

Här försöker jag få folk att inse att det är galet att ha en ancistrus i ett 23 liters akvarium och du vänder det hela mot mig??? :rolleyes: Du tycker ju själv inte att man ska stoppa ner fiskar i för små akvarier, väl?

Även om man fyller akvariet till bredden med kalkgrus (vilket knappast är möjligt;) ) så kommer pH att överstiga 7,6.

Ok. Jag har läst att man ska undvika kalkahaltig inredning i ett akvarium där det bor mjukvattensfiskar och har utgått ifrån det. Står det förresten inte något liknande även här på zoopet?
#79 - 11 maj 2007 17:06

Hur ska man inte tolka detta på annat sätt än att det är olagligt att hålla stimfiskar ensamma???

Jag tolkar det inte som en lag eftersom det står bör, det är bara en rekomendation
#80 - 11 maj 2007 17:10
Guy Palm skrev:
Jag tolkar det inte som en lag eftersom det står bör, det är bara en rekomendation

Vad jag förstått så står det bör för att det ska vara möjligt att ansöka om dispens vid speciella fall. Kjell skrev nånting om det i en annan tråd.
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 11 maj 2007 17:25
batski skrev:
Jag varken bluffar eller hittar på saker :mad: Så här står det i lagen:

"13 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av fiskar

Allmänt om hållande av fiskar

1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.

Varför läser du inte vad jag skriver
Jag antar att det inte är förhållandena i affärer som vi diskuterar.

Däremot har lagarna som reglerar fisksmuggling gällt i flera år;)

Här försöker jag få folk att inse att det är galet att ha en ancistrus i ett 23 liters akvarium och du vänder det hela mot mig??? :rolleyes: Du tycker ju själv inte att man ska stoppa ner fiskar i för små akvarier, väl?

Nej men förklara istället varför man inte skall ha det - istället för att hänvisa till en lag som ännu inte gäller, en lag som om den följs skulle leda till djurplågeri, en lag som ingen myndighet kommer att bry sig om att kolla.
Eller tror du verkligen att Miljö och Hälsa skulle bry sig om du ringde och anmälde någon för att ha en pansarmal i ett akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 11 maj 2007 17:30
Guy Palm skrev:

Ordet "bör" är inte upp till den enskilde medborgaren att tolka - utan det någon som den lokala tillsynsmyndigheten avgör.
Om man t.ex. har killis i ett 30-liters efter den 1/9 så är det olagligt och straffbart. Den lokala tillsynsmyndigheten har dock för affärer medgett undantag för kampfiskar - men vad jag vet så finns det inga undantag för andra fiskar.
#83 - 11 maj 2007 18:30
i min favoritaffär här i kristianstad så har de kampfiskhannarna i vanliga akvarium, de ser betydligt piggare ut och betydligt mer lockande än de som lever i små plastlådor i en annan djuraffär.
#84 - 11 maj 2007 18:35
Varför läser du inte vad jag skriver

Jag antar att det inte är förhållandena i affärer som vi diskuterar.

Jodå, jag läser vad du skriver. Men när jag skrev att det var olagligt hade du fortfarande inte skrivit det och jag trodde (felaktigt) att det redan gällde för privatpersoner. Men nu efter det att du påpekat det för mig vet jag hur det förhåller sig. Jag är ju tacksam för all korrekt information, men jag uppskattar inte alltid din ton...

Däremot har lagarna som reglerar fisksmuggling gällt i flera år;)

Ehh, när har jag nånsin sagt att jag tyckte att det var ok??? Det jag gjorde var att förklara att jag - omedvetet - hade gjort ett - dumt - misstag pga av okunnighet, vilket inte är samma sak som att säga att det var ok. Nu när jag vet det skulle jag inte göra om det.

Visserligen anser jag det berättigat att bryta mot orättvisa och diskriminerande lagar av ideologiska och/eller humanitära skäl - som när människor i 50-och 60-talens USA medvetet bröt mot rasistiska lagar, när människor i det naziockuperade Europa gömde judar, eller när människor i Sverige gömmer flyktingar som riskerar utvisning. Men det är knappast fallet när man håller stimfiskar ensamma.

Nej men förklara istället varför man inte skall ha det - istället för att hänvisa till en lag som ännu inte gäller, en lag som om den följs skulle leda till djurplågeri, en lag som ingen myndighet kommer att bry sig om att kolla.

Men Kjell, det gör jag ju också och det vet du.

Eller tror du verkligen att Miljö och Hälsa skulle bry sig om du ringde och anmälde någon för att ha en pansarmal i ett akvarium.

Ärligt talat så tror jag att det beror på vilken djurskyddsinspektör jag pratar med. Vi har ju som sagt olika uppfattningar beträffande lagen och det är ju inte olagligt ;)

Ordet "bör" är inte upp till den enskilde medborgaren att tolka - utan det någon som den lokala tillsynsmyndigheten avgör.

Om man t.ex. har killis i ett 30-liters efter den 1/9 så är det olagligt och straffbart. Den lokala tillsynsmyndigheten har dock för affärer medgett undantag för kampfiskar - men vad jag vet så finns det inga undantag för andra fiskar.

Det var alltså som jag hade uppfattat det.
Kjell Fohrman
Administrator
#85 - 11 maj 2007 19:13
batski skrev:
Jodå, jag läser vad du skriver. Men när jag skrev att det var olagligt hade du fortfarande inte skrivit det och jag trodde (felaktigt) att det redan gällde för privatpersoner. Men nu efter det att du påpekat det för mig vet jag hur det förhåller sig. Jag är ju tacksam för all korrekt information, men jag uppskattar inte alltid din ton...

Jag skrev det den 3/5 i den tråd som du själv startade om den nya lagen här på Zoopet. I denna tråd så skrev du i inlägg 78 att lagen visst gällde nu - i inlägg 71 så skrev jag att den inte gällde ännu. 78 kommer efter 71 ;)

Själv jag pläderar jag normalt alltid för att man skall hålla sig till de lagar som gäller - men i detta fall vete sjutton eftersom det är en oerhört luddig lag och där den är konkret så är den till stora delar helt felaktig.

Sedan kan det kanske vara dags att återgå till det "flytande gruset" eftersom det är om detta som denna tråd handlar.
Lagen kan ju diskuteras i den gamla tråden istället.
#86 - 12 maj 2007 12:45
Jag skrev det den 3/5 i den tråd som du själv startade om den nya lagen här på Zoopet. I denna tråd så skrev du i inlägg 78 att lagen visst gällde nu - i inlägg 71 så skrev jag att den inte gällde ännu. 78 kommer efter 71 ;)

Det blev lite missförstånd där. Jag skriver ju ingenstans i inlägg 71 att lagen gäller för privatpersoner redan i dag. Jag förklarar bara varför jag - tidigare - sagt att det var olagligt att hålla stimfiskar ensamma utifrån det som står i lagen.

Står det förresten nånstans i lagen att den än så länge inte gäller privatpersoner? I så fall har jag missat det (jodå jag tror dig, bara undrar var det står nånstans).
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 12 maj 2007 12:51
batski skrev:
Det blev lite missförstånd där. Jag skriver ju ingenstans i inlägg 71 att lagen gäller för privatpersoner redan i dag. Jag förklarar bara varför jag - tidigare - sagt att det var olagligt att hålla stimfiskar ensamma utifrån det som står i lagen.

Står det förresten nånstans i lagen att den än så länge inte gäller privatpersoner? I så fall har jag missat det (jodå jag tror dig, bara undrar var det står nånstans).

Nu får du väl ge dig - så du menar alltså att du i inlägg 71 avsåg affärer......
Jag ids inte leta reda på var det står, men det står säkert någonstans på djurskyddsmyndighetens sida (fick själv förövrigt ett brev om det från djurskyddsmyndigheten häromdan) - men så är det i alla fall och jag skrev det redan den 3/5 i din egne tråd.
#88 - 12 maj 2007 12:56
Nu får du väl ge dig - så du menar alltså att du i inlägg 71 avsåg affärer......

NEJ! Uttrycker jag mig otydligt???

Jag ids inte leta reda på var det står, men det står säkert någonstans på djurskyddsmyndighetens sida (fick själv förövrigt ett brev om det från djurskyddsmyndigheten häromdan) - men så är det i alla fall och jag skrev det redan den 3/5 i din egne tråd.

Men jag har ju sagt att jag tror dig. Bara undrade VAR det står för att jag gärna ville veta. Jag ifrågasatte dig inte alltså.
#89 - 12 maj 2007 14:12
Kjell allvar gruset flyter inte längre jag har köpt nytt
ancistrusen är ingen ancistrus utan en prickig kinapleco på ungefär 4-5 cm
och hela tråden har bara varit komisk.kul på sitt sätt men också tröttsamt
Lås tråden.

Annons