Mitt innerfilter slutar att fungera.

#1 - 7 december 2010 09:36
Hejsan. mitt innerfilter slutar att fungera ordentligt, den slutar att "porla"
Filtret sig får en yta utav "dy" och när jag sköljer bort den försiktigt så börjar den fungera igen.
Så är det någon som har en aning vad jag ska göra för att slippa "dyn". I akvarieaffären så säger dem att deras pumpar har gått en 4-5 år utan att dem har gjort rent dem.
#2 - 7 december 2010 09:40
vad är det för märke? hur stort kar har du? fiskbelastning? hur många L/H pumpar den?

menar du att den tappar i flöde eller totalt slutar gå?
#3 - 7 december 2010 13:08
och hur ofta måste du rengöra det? :)
#4 - 7 december 2010 15:20
jensen_muu skrev:
Hejsan. mitt innerfilter slutar att fungera ordentligt, den slutar att "porla"

Filtret sig får en yta utav "dy" och när jag sköljer bort den försiktigt så börjar den fungera igen.

Så är det någon som har en aning vad jag ska göra för att slippa "dyn". I akvarieaffären så säger dem att deras pumpar har gått en 4-5 år utan att dem har gjort rent dem.
innerfilter kan behöva rengöras 1g/mån! Krama ur filterpatronen och rengör impeller och impellerhus!
#5 - 7 december 2010 18:57
på senaste tiden har jag gjort rent själva pumpen ganska ofta (typ 2ggr per vecka) eftersom dem tappar i flöde och vissa gånger så går den inte alls.
Märket på pumpen är AquaEl. det lustiga e att det e ju inte bara den pumpen, utan det är pumparna (inte samma märke) i dem andra akvarierna också som tappar i flöde. men när man gör rent dem så funkar dem igen.
AquaEl pumpen flödar 450l/t och dem andra AmTop 800l/t
akvarierna e 80l, 90l och 112l
#6 - 7 december 2010 19:12
Inget superkvalitetsmärke direkt så jag skulle nog köpt ett nytt innerfilter istället. kan rekommendera Eheim eller fluval.
#7 - 7 december 2010 19:17
nrone skrev:
Inget superkvalitetsmärke direkt så jag skulle nog köpt ett nytt innerfilter istället. kan rekommendera Eheim eller fluval.

Jag har Eheims aquaball och de tycker jag är mycket bra.
#8 - 7 december 2010 20:17
kanske ska tillägga att vi även provat fluval, men dem gjorde samma sak.. men e det normalt att det blir som "dy" på filtret??
#9 - 7 december 2010 20:21
Snälla hjärtat, inte behöver du byta innerfilter!!
Du matar för mycket, det är därför du får slam i filtren. Olika märken i olika kar som uppför sig lika dant, då kan det inte vara fel på filtren.

Ju fler fiskar som får för mycket mat= ju mer slam. Detta eftersom bakterierna i dina filter inte hinner med att bryta ned avfallet.
Dra ner på matningen så ska du se att det löser sig.
Var också noga med att rensa ut döda och vissna växtdelar, de belastar också filtren.
Bilagor:
#10 - 7 december 2010 20:27
okej tack då vet jag.. kan mycket väl vara så att det matas för mycket i akvarierna, ( inte jag som matar)... tack igen :D
#11 - 7 december 2010 22:00
Ett bra mått på hur mycket man ska mata är att ta den minsta mängd man kan tänka sig och mata med hälften!
#12 - 7 december 2010 22:28
Mumin skrev:
Ett bra mått på hur mycket man ska mata är att ta den minsta mängd man kan tänka sig och mata med hälften!
Det där är ett råd som är bra att ge vid uppstart av akvarier och Lasse var den första tror jag, men att fortsätta så kan leda till svält beroende på vad det "minsta man kan tänka sig" varierar en hel del! Så mycket som fisken äter upp på 1-2 minuter två ggr om dagen och inget får då ligga kvar, det anser jag är tillfredställer fiskens näringsbehov, förutsatt att man utfodrar med ett kvalitativt foder!
#13 - 8 december 2010 09:55
Du har så rätt åheim, min tanke var att slammar filtren igen på en halvvecka så är den minsta mängd, mataren i det här fallet, kan tänka sig rätt stor. Tack för att du klargjorde det hela i alla fall.
#14 - 9 december 2010 02:25
vi kör fortfarande snålmatning med hikaris tropical algtabletter var tredje dag i alla akvarier här hemma, dessutom med någon grad kallare vatten än rekommenderat, inga sjukdomar eller parasiter ännu, ta i trä, fiskar ska befinna sig i ständigt födosök under dygnets vakna timmar för feta övergödda/understimulerade fiskar blir till sist lika sjuka som det fosfatövergödda vatten dom simmar i och då vaknar parasiterna..

Annons