Mitt kar läcker

#1 - 28 oktober 2007 22:45
Kom hem från en helg i malmö.
Och såg små små pölar på golvet.
Det läcker, dock väldigt vädligt lite..
Men hur är det, blir det värre eller hur fungerar det?
Det är ett 600L aluminum akvarie. Men botten verkar inte vara av glas, det verkar var något annat material.
Jag har precis köpt och satt in back to nature bakgrund och en massa tillbehör för en hel del pengar. Så märker jag att det läcker...Så jevla tråkigt.
Så slänga det är inget alternativ.
Kan det vara så att hemförsäkringen täcker sånt?

Och det viktigaste, hur går man tillväga för att laga de?
#2 - 29 oktober 2007 07:32
Har läst massa på forumet, vet nu hur jag ska göra för att silikona om det.
Men hur kan man lokalisera läckan?
Eftersom det inte verkar vara glasbotten så vet jag juh inte iaf det är fogen eller botten som läcker.
#3 - 29 oktober 2007 08:02
Du får torka torrt och sen se vart det blir blött.
#4 - 29 oktober 2007 08:06
Men jag ser juh att de blir blött på golvet. Precis vid "benen". Men jag vet juh inte om det är fogen eller botten....
#5 - 29 oktober 2007 08:16
Det troliga är ju fogen, men du får tömma karet och lyfta upp det så du ser vart det droppar.
#6 - 29 oktober 2007 23:19
Håller på att tömma det nu.
Botten verkar vara något som är av trä och typ en vaxduk på :S
Mycket märkligt, men då kanske det inte är glas som spricker så lätt.
Det sura är bara om det läcker där min bakgrund nu sitter. Vill gärna inte slita min splitter nya back to nature bakgrund i bitar...
Sen den eviga frågan. Silikon. Är det bra med ett tunt lager? Eller ska man brassa på så de känns som de håller bättre?
#7 - 30 oktober 2007 05:53
Jag skulle definitivt undersöka botten och anslutningen mellan den och sidorna, träskiva med duk över låter inte så speciellt förtroendeingivande i mina öron.
Bakgrunden går troligen att skära loss med en tunnbladig kniv eller såga loss med ett bågfilsblad.
#8 - 30 oktober 2007 07:58
Men det är orginal botten eller så....
Jag har juh back to nature slimline, så det går inte komma åt att skära bort den... :'(
#9 - 30 oktober 2007 18:23
Har hittat lite sprickor i botten.
Botten är av trä sen gjuten i glasfiber över. Så det är ingen fara.
Men frågan är om man då bara ska ta silikona över sprickorna eller ska man lägga över en glasskiva eller något sådant också?

(Vet även att sprickorna har framkommit för att förra ägaren hade ölunderlägg mellan ställningen och karet, Jag är inte säker på att det är det ända som har läckt!)
#10 - 30 oktober 2007 18:38
chansa inte iaf. se till att vara helt säker på att det blir tätt.
fick 180 liter på golvet igår. det var MYCKET vatten.
600 liter är bra mycket mer!
#11 - 31 oktober 2007 19:41
Jag chansar på att de inte läcker bakom bakgrunden. Och nu har jag tagit bort allt annat silikon. rengjort med t-röd. Sen silikonat om... Blev inte så vackert, men det är juh inte så viktigt eftersom sanden kommer sedan täcka allt.

Men nu är man så himla "nojjig" att man missat nån lite millimeter någonstans.
Väntar tills fredag sen blir det bara att testa, om de inte fungerar då vet jag inte vad jag ska ta mig till ;)

Annons