Mitt kulfisk-kar - äntligen!

#1 - 1 februari 2010 19:17
Hej!
Egentligen tänkte jag inte starta nån projekttråd om det här eftersom min mammas digitalkamera av någon anledning är hemma hos min mamma :d men så kom jag på att jag ju faktiskt kan plåga er med usla mobilbilder!:p

Jag har äntligen fått tag på ett litet kar att ha i köket och jag ska naturligtvis ha kulfiskar i det! Billigt var det - tjejen ville bli av med det så jag fick det gratis! I annonsen stod 50 liter men det är bara 36 men det räcker ju ändå. Ett Fluval 1-filter, doppvärmare, extra lysrör (14W Power-Glo), foder, snygg rot, termometer, vattenberedningsmedel, håvar, grus, plastväxter etc ingick - det som inte gick åt här hamnade hemma hos Nubi som bidrog med just den ljusa sanden som jag ville ha i det här karet!

Planen just nu är att köra igång det med några platys och om två-tre månader skaffa en eller kanske två dvärgkulfiskar och några ottosar, helst zebravarianten. Nån som tycker jag ska göra på nåt annat vis?

Så här såg det ut i fredags när jag hade fyllt det med vatten för att kolla att filter och doppvärmare funkar som de ska (och det gör de!):
[ATTACH]27172[/ATTACH]
Och så här ser det ut just nu, bakgrunden är en svart plastsäck, sanden och roten är på plats och växterna ligger och flyter eftersom jag glömde köpa frigolit idag så jag måste tömma det imorgon igen för att kunna lägga frigoliten under karet: [:o]
[ATTACH]27173[/ATTACH]
Och varför kulfiskar? Jo:
[ATTACH]27174[/ATTACH]
Vem skulle kunna motstå?

Hälsningar
Jennifer
#2 - 1 februari 2010 19:20
Grymt sött! :) Bra med svart sopsäck, äre kajsas sopsäckar ;)
ska bli kul att se den irl :)
#3 - 1 februari 2010 19:30
väldigt impad, lär bli ashäftigt :)

men en fråga bara, varför måste du ha en frigolitbit på det karet? relativt litet så jag har svårt att tro att bottnen ska gå så länger du har frigolit under själva karet
#4 - 1 februari 2010 19:35
Marnat skrev:
väldigt impad, lär bli ashäftigt :)

men en fråga bara, varför måste du ha en frigolitbit på det karet? relativt litet så jag har svårt att tro att bottnen ska gå så länger du har frigolit under själva karet

Jag har ingen frigolit under karet. Det är därför jag måste tömma karet imorgon (dock inte helt, bara ta ur det mesta av vattnet) och lägga frigolit under karet :D Tänkte nog inte ha frigolit i karet, håller med dig, det borde inte behövas med tanke på storleken.

Hälsningar
Jennifer
#5 - 1 februari 2010 19:36
jenmad skrev:
Jag har ingen frigolit under karet. Det är därför jag måste tömma karet imorgon (dock inte helt, bara ta ur det mesta av vattnet) och lägga frigolit under karet :D Tänkte nog inte ha frigolit i karet, håller med dig, det borde inte behövas med tanke på storleken.

Hälsningar

Jennifer

då är vi på samma våglängd då :)
du får uppdatera ofta och med mycket bilder O.o
jag tycker om bilder, nästan lika mycket som öl

mvh
Marcus
#6 - 2 februari 2010 10:43
Fixa gärna ett litet kar där du har en snäckodling av "kanelbullesnäckor" också. Kulfiskar behöver snäckor för att hålla sina tänder nedslipade, gärna några snäckor varje dag.
#7 - 2 februari 2010 17:48
Jens A. skrev:
Fixa gärna ett litet kar där du har en snäckodling av "kanelbullesnäckor" också. Kulfiskar behöver snäckor för att hålla sina tänder nedslipade, gärna några snäckor varje dag.

Tack för tipset! Mitt 110-liters-kar verkar dock, bortsett från andra oviktiga invånare som platys, tetror, corys etc, redan vara en riktig kanelbullesnigelfarm :) Men om det inte räcker så blir det en glasburk bara med sniglar, hade sånt när jag var liten och det var inga större problem att odla dem om jag minns rätt.
Bortsett från det säger de på [COLOR=#800080]http://dwarfpuffers.com/[/COLOR] , avdelning Feeding att just dvärgkulfiskar inte brukar behöva slipa ner sina tänder - men om det är sant vet jag inte!

Hälsningar
Jennifer
#8 - 2 februari 2010 18:34
gött snyggt kmmer det bli ska försöka tajata på mamma så kan jag köpa lite kulor jag med.
#9 - 2 februari 2010 18:38
Uppdatering!

Idag kom frigoliten med mig hem och ligger nu där den ska. Med bara en centimeters tjocklek var den vita kanten lätt att dölja med svart eltejp.
Växterna är planterade men det ska förstås bli mycket mer växter. Plus nån trevlig mossa på roten men den vill jag inte beställa nu mitt i smällkalla vintern!
Så här blev det!
[ATTACH]27208[/ATTACH]
Om temperaturen är mera badvänlig imorgon kväll får ett par platys flytta in. Bättre bilder kan det nog bli till helgen då kameran (och mamma) kommer hit :)

Hälsningar
Jennifer
#10 - 2 februari 2010 20:57
jenmad skrev:
Tack för tipset! Mitt 110-liters-kar verkar dock, bortsett från andra oviktiga invånare som platys, tetror, corys etc, redan vara en riktig kanelbullesnigelfarm :) Men om det inte räcker så blir det en glasburk bara med sniglar, hade sånt när jag var liten och det var inga större problem att odla dem om jag minns rätt.

Bortsett från det säger de på [COLOR=#800080]http://dwarfpuffers.com/[/COLOR] , avdelning Feeding att just dvärgkulfiskar inte brukar behöva slipa ner sina tänder - men om det är sant vet jag inte!

Hälsningar

Jennifer

Ah, så du har redan en "snäckfarm", vad bra. :)

Det kan vara så, att dvärgkulor inte behöver snäckor. Jag har inte haft sådana själv. Men en sak är säker, och det är att de tycker snäckor är världens bästa käk. Och visst ska man skämma bort de små. :D
Bilagor:
#11 - 14 februari 2010 18:08
Som utlovat, en bild med en riktig kamera:
[ATTACH]27752[/ATTACH]

Idag har jag petat ner lite fler växter och vänt på den som jag råkade plantera uppåner [:o]. Platyna verkar må bra och har ökat från 1,2 till 1,4 (dvs den lilla platyn växer rejält).
Och på torsdag ska jag till Lustgårdens Zoo. Om de har dvärgkulfiskar hemma - hur stor är chansen att jag kommer hem utan en eller två sådana? :d
Kulfiskmat finns redan, skräpsnäckorna verkar trivas bra i detta kar. De vet inte vad som komma skall... :p

Hälsningar
Jennifer
#12 - 12 mars 2010 15:43
Nu är mitt blivande kulfisk-kar verkligen ett kulfisk-kar! Igår kväll flyttade fyra små sötnosar in - tack Gurky för fiskarna och Nubi för att du agerade kulfisktaxi :d

Jag matade med lite frysta vita mygglarver och det var poppis! Jag misstänker också att snäckantalet redan har minskat ;)

Karet är mycket mycket grönare än på bilderna men jag hinner inte lägga in några bilder just nu. Och kulorna syns ändå inte bland grönskan :)

Hälsningar
Jennifer
#13 - 12 mars 2010 16:14
jenmad skrev:
Nu är mitt blivande kulfisk-kar verkligen ett kulfisk-kar! Igår kväll flyttade fyra små sötnosar in - tack Gurky för fiskarna och Nubi för att du agerade kulfisktaxi :d

Jag matade med lite frysta vita mygglarver och det var poppis! Jag misstänker också att snäckantalet redan har minskat ;)

Karet är mycket mycket grönare än på bilderna men jag hinner inte lägga in några bilder just nu. Och kulorna syns ändå inte bland grönskan :)

Hälsningar

Jennifer

ÖH! jag vill ha bilder!! Accepterar inte inlägg utan bilder:p:p
Hoppas de överlevde resan, Körde så fort jag bara kunde ;)

Vi får träffas snart så jag får kika på de :)
#14 - 13 mars 2010 13:46
Nubi skrev:
ÖH! jag vill ha bilder!! Accepterar inte inlägg utan bilder:p:p

Skyll dig själv!

Två av de små liven:
[ATTACH]28549[/ATTACH]

Bild på hela karet - ytterligare en rot plus lite mera växter väntas.
[ATTACH]28550[/ATTACH]

Lite blyg för kameran :)
[ATTACH]28551[/ATTACH]

Enda fördelen med bilder tagna med usel mobilkamera är att uppladdningstiden är helt acceptabel - även med mobilt bredband :d

Hälsningar
Jennifer
#15 - 13 mars 2010 14:03
Ursöta fiskar det där. Gulligt litet akvarium :D
#16 - 13 mars 2010 14:05
Tack! Ja, de är söta, jag gillar dem verkligen! Lite blyga ännu men de kommer fram om man väntar en liten stund :-)

Hälsningar
Jennifer
#17 - 13 mars 2010 14:18
Jättefint! Och vilka söta fiskar!
#18 - 13 mars 2010 14:37
Tack! Det finns fördelar med ett litet kar, det går rätt fort att få det (nästan) fullt med växter :)

Hälsningar
Jennifer
#19 - 13 mars 2010 16:15
Marnat skrev:
då är vi på samma våglängd då :)

du får uppdatera ofta och med mycket bilder O.o

jag tycker om bilder, nästan lika mycket som öl

mvh

Marcus

hahahahahaha :d
#20 - 14 mars 2010 00:39
Kanonfint!! :D Så söta de är. :D
#21 - 14 mars 2010 07:35
skit gulligt!
#22 - 15 mars 2010 20:35
Idag startade jag ett snäck-kar - en gammal glastekanna som jag inte använt på år och dag så då kan den lika gärna göra nytta på något annat sätt! :)
Lite grus, vatten, några växter och så alla kanelbullesnäckor jag kunde hitta. Och då började jag fundera på en märklig sak: I 110-liters-karet har jag hur mycket kanelbullar som helst. Inga physa, inga malaysiska sandsnäckor. I 250-liters har jag hur många malaysiska sandsnäckor som helst, någon enstaka physa, men inte en enda kanelbulle. Så nu börjar jag undra om det som jag tror är malaysiska sandsnäckor kanske är anentome helena? Formen är ju ungefär samma men mina har inga ränder. Nån som vet hur man ser skillnad? Och om det nu är malaysiska sandsnäckor, ska jag slänga ner några såna i snäck-karet eller är det bättre att satsa på bara kanelbullar som dvärgkulfiskmat?

Hälsningar
Jennifer
#23 - 17 mars 2010 12:10
Helena-snäckor är ju svarta och gulrandiga med mer struktur på skalet dessutom är skalet mer knubbigt än sandsnäckorna.
#24 - 18 mars 2010 12:14
Tror inte sandsnäckorna ger sig på dina matsnäckor. Låter väldigt kontigt. Kanske är det att snäckorna inte trivs i det karet? *teori*
Mina posthornssnäckor trivs inte i mitt 225l men i 180l har jag tom sett snäcklingar :D
#25 - 18 mars 2010 19:19
Nubi skrev:
Tror inte sandsnäckorna ger sig på dina matsnäckor. Låter väldigt kontigt. Kanske är det att snäckorna inte trivs i det karet? *teori*

Mina posthornssnäckor trivs inte i mitt 225l men i 180l har jag tom sett snäcklingar :D

Hur sjuk är du egentligen? ;) Det var ju det jag skrev - att jag misstänkte att sandsnäckorna INTE var sandsnäckor utan anentome eftersom alla andra snäcksorter försvann och sandsnäckor inte äter andra snäckor.

Men med Daniels ypperliga förklaring - tack för den! - känner jag mig övertygad om att det faktiskt är sandsnäckor och att bristen på andra snäckor (det finns ju några enstaka men märkligt få) beror på annat.
I kulfisk-karet finns inga snäckor alls trots att jag släpper ner några då och då :d

Vita och svarta mygglarver slinker ner, bosmider var tydligen ingen hit och torrfoder ignorerar de totalt, som väntat.

Hälsningar
Jennifer
#26 - 19 mars 2010 20:57
Äre A Helenor du har da, eller Sandsnäckor?
Du anar inte hur sjuk jag var. Blääää
#27 - 20 mars 2010 02:50
Nubi skrev:
Äre A Helenor du har da, eller Sandsnäckor?

Du anar inte hur sjuk jag var. Blääää

Sandsnäckor som tur är. Har läst riktigt läskiga saker om helenorna, att de t o m kan ge sig på sovande fiskar... Inte vet jag om det är sant men inga rovsniglar i mina kar om jag kan undvika det!
Skönt att du mår bättre igen! Fortsätt med det :)

Hälsningar
Jennifer
#28 - 20 mars 2010 18:40
Hehehe, sovande fiskar...låter lite kul, och hur skulle det gå till?
Måste vara en tungsovande fisk ;)
Bilagor:
#29 - 21 mars 2010 16:57
Nubi skrev:
Hehehe, sovande fiskar...låter lite kul, och hur skulle det gå till?

Måste vara en tungsovande fisk ;)

http://www.aquariumforum.de/showthread.php?t=191957 Om du inte hittar nån som översätter åt dig så titta på filmen i sista bidraget! Räcker för att jag inte ska skaffa såna små rovdjur! :)

Hälsningar
Jennifer
#30 - 6 december 2010 18:11
jenmad skrev:
http://www.aquariumforum.de/showthread.php?t=191957 Om du inte hittar nån som översätter åt dig så titta på filmen i sista bidraget! Räcker för att jag inte ska skaffa såna små rovdjur! :)

Hälsningar

Jennifer

Men den verkade må dåligt...

Hur mår kulisarna nu, bilder vore kul :D
#31 - 6 december 2010 18:27
Dvärgkulor är så sjukt söta! Har en C. Irrubesco själv, en pojke vid namn Hugo. :) Kulor är verkligen riktiga charmtroll, som små hundar i akvariet. Följer precis allt som händer utanför med de där stora ögonen, och man kan inte låta bli att älska dem.
Bilagor:
#32 - 6 december 2010 20:13
Nubi skrev:
Hur mår kulisarna nu, bilder vore kul :D

De mår bra men karet lider av cyano så några bilder blir det inte just nu. Gjorde VB ikväll och upptäckte att jag dessutom har trådalger där... Blä! Får nog skärpa mig med Easy Carbo och gödning och sånt. Sen blir det bilder!
#33 - 6 december 2010 20:45
:) Fint...Har också funderat på dvärgkulor, men kan man ha något sällskap till dom?
Dom lär väl käka räkor och jaga ihjäl andra fiskar? Läste att dom funkar med ottosar....:)
#34 - 6 december 2010 20:57
Falconer skrev:
:) Fint...Har också funderat på dvärgkulor, men kan man ha något sällskap till dom?

Dom lär väl käka räkor och jaga ihjäl andra fiskar? Läste att dom funkar med ottosar....:)

Räkor är mycket gott sällskap till dvärgkulor. Gott i betydelsen "yummy yummy" alltså. Amanoräkar kan tydligen funka eftersom de är större - eller så sliter dvärgkulorna sönder dem. Varför ottosar funkar vet jag inte men de verkar göra det. Läs mer på www.dwarfpuffers.com - massor med nyttig information!
#35 - 6 december 2010 21:12
Amano räkor gillar trådalger ;)
#36 - 6 december 2010 21:25
Nubi skrev:
Amano räkor gillar trådalger ;)

Och dvärgkulor gillar amanoräkor... Och katten på råttan och råttan på repet... :)
#37 - 6 december 2010 21:28
hihihi =) Sweeet ;)
tänkte mer på att du kan ta den växten, stoppa ner i körsbärskaret och få de att jobba :) på algerna *hihihi*
#38 - 8 december 2010 19:33
Hur är kulfiskarna i karet? Står dom bara där och är tråkiga eller är dom intressanta? :p
Sugen på 1+3 faktiskt....:)
#39 - 8 december 2010 19:39
Mja, definiera "intressant" :) Kulorna kommer alltid fram och kollar vad man håller på med - men jag är rätt säker på att de bara frågar "blir det mat nu?" Och när de väl får mat är de hur söta som helst! Speciellt när det är levande foder!

Hälsningar
Jennifer
#40 - 8 december 2010 20:00
:) okej. Jag har ph på ca 6,5-7. temp på 22-24 grader. Mycket växter,ormhassel och javamossa, svart sand.
Tror du det skulle trivas 1+3 dvärgkulor där? :)
Bilagor:

Annons